-
Eric van Dusseldorp
by Eric van Dusseldorp » Wed Mar 21, 2007 11:52
Nescio wrote:Hanco Elenbaas wrote:Iemand schreef kort geleden:
"Een belangrijk punt – wat ik volledig mis op welk forum dan ook binnen de damwereld – is de totstandkoming van de besluitvorming binnen de damwereld. Dit is namelijk van cruciaal belang. Niet alleen ten aanzien van FMJD zaken, maar ook op KNDB niveau, provinciaal niveau en clubniveau. Het is voor mij een raadsel waarom hier geen aandacht aan geschonken gaat worden. Als deze besluitvorming namelijk niet juist in elkaar zit dan kan daar gefundeerde kritiek op volgen. Of als er juist goede besluiten worden genomen kunnen hier lovende woorden op volgen."
Hoe minder schakels, hoe groter de kans op besluitvorming. Zowel nationaal als internationaal.
Je kan ook kiezen voor slechts 1 schakel.
Dan heb je een dictatuur.
Besluiten gaat dan wel lekker makkelijk, overigens.
-
Wieger Wesselink
-
by Wieger Wesselink » Wed Mar 21, 2007 12:39
Hanco Elenbaas wrote:Pieter heeft enorm zijn best gedaan. Een geschikte opvolger voor Pieter zal waarschijnlijk niet gevonden worden. Er zal wel een Theo van den Hoek of iets dergelijks te voorschijn worden getoverd, een geboren ambtenaar met stapels declaratieformulieren.
De opvolger van Pieter zal hopelijk wel zorgen voor heel wat meer openheid in al die FMJD zaken. Onder Pieter is de FMJD-besluitvorming nog meer dan voorheen achterkamertjespolitiek geworden. Zelfs geen openbare verslagen of notulen van de vergaderingen, die allemaal besloten waren, slechts toegankelijk voor een handvol vertegenwoordigers van nationale damfederaties.
Iemand schreef kort geleden:
"Een belangrijk punt – wat ik volledig mis op welk forum dan ook binnen de damwereld – is de totstandkoming van de besluitvorming binnen de damwereld. Dit is namelijk van cruciaal belang. Niet alleen ten aanzien van FMJD zaken, maar ook op KNDB niveau, provinciaal niveau en clubniveau. Het is voor mij een raadsel waarom hier geen aandacht aan geschonken gaat worden. Als deze besluitvorming namelijk niet juist in elkaar zit dan kan daar gefundeerde kritiek op volgen. Of als er juist goede besluiten worden genomen kunnen hier lovende woorden op volgen."
Met de FMJD is het bedroevend gesteld, voor mij is het een zwarte doos waar zo af en toe wat besluiten uit tevoorschijn komen. Enige lijn kan ik er niet in ontdekken. Met de KNDB vind ik het erg vooruitgegaan sinds de invoering van de bondsraad. Er worden stukken en notulen op de KNDB site geplaatst, zodat je als je wilt op de hoogte kunt blijven van wat er gaande is. En ik vind het heel positief dat er bondsraadleden zijn zoals Eric van Dusseldorp en Piet Bouma die hun stem laten horen op het forum.
-
Groeneveld
Ik hoop dat Pieter alleen stop met het FMJD gebeuren
en nog wel speler van Hiltex blijft,en natuurlijk ook sponsor
anders gaat het echt de verkeerde kant uit met het dammen
Frank Groeneveld
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Wed Mar 21, 2007 12:58
Maak je geen zorgen Frank.
Pieter schrijft in zijn afscheidsbrief: "Over the years I have personally sponsored several national and international tournaments in order to make in some cases these tournaments possible. On national level this will at present continue."
Dat betekent dat hij binnen Nederland voorlopig doorgaat met sponsoren.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Wed Mar 21, 2007 13:09
Wieger Wesselink wrote:Hanco Elenbaas wrote:Pieter heeft enorm zijn best gedaan. Een geschikte opvolger voor Pieter zal waarschijnlijk niet gevonden worden. Er zal wel een Theo van den Hoek of iets dergelijks te voorschijn worden getoverd, een geboren ambtenaar met stapels declaratieformulieren.
De opvolger van Pieter zal hopelijk wel zorgen voor heel wat meer openheid in al die FMJD zaken. Onder Pieter is de FMJD-besluitvorming nog meer dan voorheen achterkamertjespolitiek geworden. Zelfs geen openbare verslagen of notulen van de vergaderingen, die allemaal besloten waren, slechts toegankelijk voor een handvol vertegenwoordigers van nationale damfederaties.
Met de FMJD is het bedroevend gesteld, voor mij is het een zwarte doos waar zo af en toe wat besluiten uit tevoorschijn komen. Enige lijn kan ik er niet in ontdekken. Met de KNDB vind ik het erg vooruitgegaan sinds de invoering van de bondsraad. Er worden stukken en notulen op de KNDB site geplaatst, zodat je als je wilt op de hoogte kunt blijven van wat er gaande is. En ik vind het heel positief dat er bondsraadleden zijn zoals Eric van Dusseldorp en Piet Bouma die hun stem laten horen op het forum.
Bij de KNDB duurt het heel lang voordat de notulen beschikbaar zijn.
We mogen blij zijn met Eric.
Piet is helaas nog wat teveel de schildknaap van Tjalling, maar doet natuurlijk hier en daar uitstekend werk.
Twee bondsraadleden die open kaart spelen is echter aan de karige kant. Mij bereiken allerlei verontrustende berichten sinds Evert Davelaar verdreven is van het bondsraadfront. Er is me verzocht hier voorlopig over te zwijgen, maar dat zal waarschijnlijk niet heel lang meer duren.
-
Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Hanco Elenbaas wrote:Twee bondsraadleden die open kaart spelen is echter aan de karige kant.
Vergeet Guido, Dieter en Eric Sanders niet. Ook Jaap van Galen, Gerard de Groot en Frank Teer posten hier zo nu en dan een berichtje. Komen we toch op 8 bondsraadleden die op dit forum (en misschien gebeurt elders ook nog wel wat) hun democratische verantwoording afleggen. Het kan altijd beter, maar vergeleken met het pre-bondsraadtijdperk vind ik het een aardige vooruitgang.
-
Piet Bouma
Jan Pieter wrote:Hanco Elenbaas wrote:Twee bondsraadleden die open kaart spelen is echter aan de karige kant.
Vergeet Guido, Dieter en Eric Sanders niet. Ook Jaap van Galen, Gerard de Groot en Frank Teer posten hier zo nu en dan een berichtje. Komen we toch op 8 bondsraadleden die op dit forum (en misschien gebeurt elders ook nog wel wat) hun democratische verantwoording afleggen. Het kan altijd beter, maar vergeleken met het pre-bondsraadtijdperk vind ik het een aardige vooruitgang.
Gerard de Groot en Jaap van Galen zitten niet meer in de bondsraad.
Een overzicht van de nieuwe bondsraad is op de KNDB-site te vinden:
http://www.kndb.nl/cms/component/option ... ad/gid,89/
Opvallend was dat er volgens mij maar in 1 provincie (Utrecht) echt verkiezingen geweest zijn (d.w.z. dat er meer kandidaten waren dan plaatsen).
Eigenlijk wel jammer. Democratie werkt het beste als er tussen meerdere kandidaten valt te kiezen.
Ook jammer is dat er namens de topspelers 1 kandidaat was en er dus 1 plek niet ingevuld is.
-
Eric van Dusseldorp
by Eric van Dusseldorp » Wed Mar 21, 2007 16:20
Piet Bouma wrote:
Eigenlijk wel jammer. Democratie werkt het beste als er tussen meerdere kandidaten valt te kiezen.
Daarom ben ik ook voor het terugbrengen van het aantal bondsraadsleden tot plm. 20 die gekozen worden bij landelijke verkiezingen. Dus niet meer als afgevaardigde van de provinciale bonden.
Die 20 kunnen zich dan kandidaat stellen met een program. Het idee van 'partijen', hier wel eens voorgesteld, is ook niet onaardig.
-
Eric van Dusseldorp
by Eric van Dusseldorp » Wed Mar 21, 2007 16:55
Ik ben wel benieuwd naar die brief van Gantwarg aan het NOC*NSF.
Als het inderdaad is zoals het is dan heeft Gantwarg zijn collega-topdammers een heel slechte dienst bewezen. Het NOC*NSF is erg belangrijk voor de status en daarmee ook het inkomen van topspelers.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Wed Mar 21, 2007 17:33
Piet Bouma wrote:Opvallend was dat er volgens mij maar in 1 provincie (Utrecht) echt verkiezingen geweest zijn (d.w.z. dat er meer kandidaten waren dan plaatsen).
Eric van Dusseldorp wrote:Evert is niet herkozen in de bondsraad.
Wie is eigenlijk Harry Vredeveldt die door de provincie Utrecht verkozen is boven Evert ?? Waar kan ik iets terugvinden over de verkiezingen in Utrecht, of weet jij er iets meer over Eric?
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Wed Mar 21, 2007 17:46
Wieger Wesselink wrote:Hanco Elenbaas wrote:Pieter heeft enorm zijn best gedaan. Een geschikte opvolger voor Pieter zal waarschijnlijk niet gevonden worden. Er zal wel een Theo van den Hoek of iets dergelijks te voorschijn worden getoverd, een geboren ambtenaar met stapels declaratieformulieren.
Eigenlijk zou de bondsraad moeten regelen dat de afgevaardigden van de KNDB bij FMJD-vergaderingen binnen tien dagen na afloop van een vergadering een gedetailleerd verslag op de KNDB-site publiceren.
Hetzelfde geldt voor KNDB-vertegenwoordigers in het FMJD-bestuur over (al dan niet besloten) FMJD-bestuursvergaderingen.
-
Piet Bouma
Hanco Elenbaas wrote:Wie is eigenlijk Harry Vredeveldt die door de provincie Utrecht verkozen is boven Evert ?? Waar kan ik iets terugvinden over de verkiezingen in Utrecht, of weet jij er iets meer over Eric?
Laat ik deze keer maar voor Eric antwoorden.
Harry Vredeveldt is de voorzitter van de UPDB.
E.e.a. heeft op de UPDB-site gestaan:
http://www.updb-dammen.nl
Het nieuws van de maand december is evenwel op deze site niet meer te vinden.
Bij het verslag van de jaarvergadering van november wordt gememoreerd dat er drie kandidaten waren: Harry Vredeveldt, Evert Davelaar en Jelmer Martens.
-
Algimantas
Mr.Anatoly Gantvarg is a member of Financial commission FMJD, is chosen on last GA FMJD.
How much I know, if arise dispute on a transparency of financial activity and so on it is done audit of the finance, financial activity, the financial order in the organization (is invited).
Simple YES or NOT in such questions - not argument.
Algimantas Kaciuska
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Thu Mar 22, 2007 01:20
Algimantas wrote:Mr.Anatoly Gantvarg is a member of Financial commission FMJD, is chosen on last GA FMJD.
How much I know, if arise dispute on a transparency of financial activity and so on it is done audit of the finance, financial activity, the financial order in the organization (is invited).
Simple YES or NOT in such questions - not argument.
Algimantas Kaciuska
Almost everybody wants transparency in FMJD.
But it is insane to think that multimillionaires like Pieter Hildering and Jaap Bus would make disappear a lousy 100.000 euro from the organization to which they gave many years of their lives.
And it is mean and stupid to write and send a letter with accusations like that to the Dutch Olympic Committee, from which draughts sport in The Netherlands is dependent.
-
Hanco Elenbaas
by Hanco Elenbaas » Thu Mar 22, 2007 16:35
Tjalling Goedemoed wrote: Hildering verlaat de FMJD
http://damwereld.web-log.nl/damwereld/2 ... verla.html
door Tjalling Goedemoed
Vice-president van de FMJD, Pieter Hildering, is afgetreden. Hildering geeft in een brief twee redenen voor zijn vertrek. Valse beschuldigingen van Gantwarg, die in een van zijn beruchte paranoide buien de FMJD een criminele organisatie noemde. Inderdaad was de aanklacht van Gantwarg, die op het FMJD-forum zonder commentaar passeerde, een van het type: de honden lusten er geen brood van. Beroepsklager Gantwarg schijnt zelfs bij de NOC/NSF een klacht ingediend te hebben. De vileine aanvallen op Jaap Bus vormden voor Hildering de druppel die de emmer deed overlopen.
Zie: http://fmjd.org/docs/16-03-20070001.pdf
Damwereld betreurt het vertrek van Pieter Hildering, die heeft geprobeerd orde op zaken te brengen in diverse conflictsituaties. De beslissing van Hildering om op het laatste WK de plusjes in te voeren, was een uitstekend compromis. Zelf vind ik plusjes lang niet ver genoeg gaan, maar het was een moedige stap in de goede richting van de FMJD. Veel mensen vonden zelfs plusjes te ver gaan, maar gelukkig zwichtte Hildering niet voor het conservatisme van deze tegenstanders van modernisering en vooruitgang.
Zeer bedenkelijk was de uitlating van Hildering over de valsspeelpraktijken van Kouogueu. Zogenaamd kon de FMJD niks doen tegen de combine, omdat pas na afloop van het toernooi is geprotesteerd. Juridisch gezien een onzinnige uitspraak. Dopinggebruik wordt ook altijd na het toernooi aangetoond en misdrijven verjaren over het algemeen niet binnen een paar weken... Deze uitspraak verried onwil om corruptie aan te pakken, een gevaarlijk signaal.
Het terugtrekken van Hildering uit de FMJD is symptomatisch voor het bedenkelijke morele niveau van de damwereld, die verlamd wordt door een permanente machtsstrijd.