KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jan 09, 2005 13:05

De Telegraaf, 9 januari 2005

Goede start damtoppers

Van onze dammedewerker

PAPENDAL, zondag
Vier damgrootmeesters hebben op Sportcentrum Papendal een voortreffelijke start gemaakt bij de halve finales om de Nederlandse damtitel. Noorderling Auke Scholma won van Drents kampioen Bé Eggens, terwijl in dezelfde groep de Brabander Anton van Berkel verrassend onderuitging tegen de sterke jeugdspeler Jasper Lemmen.

In de tweede groep kwam grootmeester Ron Heusdens uit Schiedam goed uit de startblokken door een zege op Zeeuws kampioen Ben Provoost. In dezelfde groep moest Volendammer Paul Sier zijn meerdere erkennen in grootmeester Jos Stokkel.
In de derde groep gaf oud- Europees kampioen Gérard Jansen de toon aan door van de Brabantse neerlandicus Wim van der Kooij te winnen.

De halvefinalestrijd is al jaren een voornaam struikelblok voor veel toppers. Voor de eindstrijd zijn Nederlands kampioen Kees Thijssen, Alexander Baljakin, Rob Clerc en Hans Jansen reeds geplaatst. De NK-strijd wordt van 3 t/m 16 april in Groningen gehouden.
Bij de halve finales van de vrouwen vielen liefst zeven van de acht beslissingen. Routinier Barbara Graas versloeg Astrijd van der Stelt, terwijl Linda Schnieders van de oudste deelnemer Iepie Poepjes won. In de tweede groep boekten Jorien Alink, Christien Fung en Sarah Rijgersberg de volle winst.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sun Jan 09, 2005 22:05

Hanco Elenbaas wrote:De Telegraaf, 9 januari 2005

... In navolging van de verschillende disciplines bij het hardlopen organiseren wij vier kampioenschappen: het WK Snelschaak met 5 minuten bedenktijd per persoon per partij; het WK Rapid met een half uur bedenktijd; het WK Uurschaak met een uur bedenktijd. En tot slot het WK Schaken, met twee uren bedenktijd per speler. Voor dit laatste toernooi worden alleen de toptienspelers uitgenodigd, zodat we altijd een respectabele kampioen hebben. Al die verschillende disciplines hebben hun eigen wereldranglijst en je zult zien dat daar andere namen bovenaan prijken. Het is simpelweg een ander soort schaak dat je speelt met minder bedenktijd. Kasimdzjanov werd alleen maar wereldkampioen, omdat hij in de tweekampen met normale bedenktijd de stand gelijk hield en vervolgens won in de tiebreak met verkorte bedenktijden.
Hij werd dus feitelijk kampioen in een andere discipline, dan waarin het toernooi werd gehouden. En precies hetzelfde deed Ponomariov in 2002. Daarin schuilt de geboorte van de vluchtige kampioen en dat probleem willen wij graag, als goed voorstel aan het begin van het nieuwe jaar, voor eens en altijd uit de wereld helpen.
Dat is precies wat ik in alle damtempobeperkingsdiscussies ook al naar voren bracht. Laten die ADHD-schuivers gewoon hun eigen circuit opzetten en niet de status en faciliteiten van het echte dammen kapen voor hun kunstje.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 10, 2005 13:25

Haagsche Courant, 10 januari 2005

'Darten is net als dammen géén sport'
door Leo van der Velde

DEN HAAG | Het viel gisteravond niet mee om buiten de deur naar het WK darts te kijken. Niet iedere Haagse kroeg is een gezellige darttent als Carrousel, Entertainer of de Barre Hond. Er zijn cafés waar klanten niet eens wilden kijken. Omdat ze het een kroegspelletje vinden. Dat bar weinig kan voorstellen als Van Barneveld zo vaak wint.

Image
Wereldkampioen darts Raymond van Barneveld
ontvangt woensdag deze tekening van Marnix Rueb
als cadeau van de gemeente Den Haag.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 10, 2005 13:29

De Stentor, 10 januari 2005

Routinier houdt geluk aan haar zijde
door INGE BLANKVOORT

10 JANUARI 2005 - EMMELOORD - Bij een ludieke club als een carnavalsvereniging hoort een ludiek evenment. De Emmeloorder Droogpieren hielden zaterdag voor de 28ste keer het Nederlands kampioenschap ‘Mens - erger - je - niet’. De hoofdprijs ging uiteindelijk naar Annie Hoeks.

Eigenlijk mag de winnaar van vorig jaar zaterdag niet eens meedoen. Met zijn zes jaar is Toby Brouwer toch echt te jong. De Droogpieren kan het niet over haar verkrijgen de titelverdediger de toegang te ontzeggen. Hij moet meedoen.

Brouwer zit zaterdag dan ook gewoon achter een speelbord, ook al had de Emmeloordse carnavalsvereniging zich nog zo voorgenomen zich houden aan de minimumleeftijd voor deelname. Want een winnaar van vijf jaar wilde de club niet nog een keer. ‘Mens-erger-je-niet’ is voor mensen tussen de acht en 88 jaar, zo staat op de verpakking van het spel. ‘Toby moet toch zijn titel kunnen verdedigen’, meent Jacob Loosman. ‘U ziet het, wij zijn een soepele vereniging.’

Als jochie van vijf won Toby Brouwer vorig jaar het kampioenschap. Nu is hij, ‘bijna zeven’, opnieuw van de partij. Extra geoefend heeft hij niet, zegt zijn moeder. ‘We spelen eigenlijk helemaal niet zo vaak ‘Mens-erger-je-niet’, moet ze bekennen. Zelf doet ze niet mee, maar Toby’s broertje Jordy zit wel aan tafel. De houten wisselbokaal in de vorm van een pion heeft Toby inmiddels weer ingeleverd. Die wacht op de volgende winnaar.

VIRUS

Bijna 120 liefhebbers van het oud-Hollandse spel deden zaterdag een gooi naar de hoofdprijs van 200 euro. Een paar jaar geleden zaten nog ruim 200 spelers aan tafel. Het Europees kampioenschap schaatsen, de zuidwester storm en de late publiciteit door een computervirus in eigen gelederen, gooiden roet in het eten. Tot bezinning op het evenement zal de magere bezetting van 2005 niet leiden, zegt Loosman. ‘We hebben wel eens eerder weinig spelers gehad. Een jaar later zat er dan weer tweehonderd man. Er is geen peil op te trekken.’

Het mag de pret niet drukken van de spelers aan tafel 21. Vier Emmeloorders dobbelen voor een plek in de winnaarsronde. Harry Nieland gaat voor het geld, geeft hij volmondig toe. ‘Ik doe dit echt voor het geld.’ Een geoefend speler is hij niet. ‘Ik heb het spel een paar jaar niet gespeeld.’ Hij heeft als eerste drie van de vier pionnen in zijn honk. Naast hem zit Nel Alberda, een routinier van de titelstrijd. Zo’n tien jaar is ze al van de partij, steevast zonder succes. ‘Gewoon lekker spelen met zijn allen’, zegt ze. ‘Ik zit hier echt voor mijn plezier.’ Als drie van de vier medespelers drie pionnen thuis hebben, staat haar rode pion nog moederziel alleen in een rijtje van vier.

Jacqueline Wouters heeft ook de nodige toernooiervaring. Met haar kinderen van elf en negentien jaar is ze ook dit jaar weer van de partij, want ‘Mens-erger-je-niet’ is gewoon een leuk spel, meent ze. Thuis speelt ze vaker Stratego, Risk en dammen, maar een een potje ‘Mens-erger-je-niet’ is nog altijd niet te versmaden. De gele pionnen van Wouters gooien menige concurrerende pion van het bord.

De groene pionnen van Patrick Perkaan, met zijn tien jaren veruit de jongste aan tafel 21, lopen hard. Hij speelt regelmatig ‘Mens-erger-je-niet’ met zijn oma.

Een leuk spel, zegt hij. Een spel waarin geluk een hoofdrol speelt? Patrick zegt maar niets. De brede grijns op zijn gezicht spreek boekdelen.

Debutant Perkaan haalt uiteindelijk de finale. Tegen Annie Hoeks kan Perkaan niet op, maar Ben de Jong en Thirza van de Klooster laat hij achter zich. Hoeks is ook een brok ervaring. De Emmeloordse deed al 27 keer mee aan de titelstrijd. Het geluk lacht haar zaterdag toe. De winnaar van vorig jaar heeft toch echt het nakijken.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 10, 2005 13:33

Provinciale Zeeuwse Courant, 10 januari 2005

Magere start van Provoost

ARNHEM - Bennie Provoost is in de halve finale van het Nederlands damkampioenschap van start gegaan met een gelijkspel en een nederlaag.

Op sportcentrum Papendal bij Arnhem moest de Zeeuwse kampioen het in de eerste twee ronden opnemen tegen twee spelers die teruggevallen zijn uit de finale. Vrijdagavond speelde hij tegen Niek Kuijvenhoven, een jonge dammer van wie hij in het verleden al enkele keren verloor. Nu hield de speler uit Aagtekerke de schade beperkt en kon hij een gelijkspel laten noteren. Zaterdag had hij tegen de Schiedammer Ron Heusdens, een van de sterkste dammers van Nederland, weinig in de melk te brokkelen. Hij kwam onder grote druk te staan en moest zich gewonnen geven.

Toby Hage, oorspronkelijk afkomstig uit Tholen maar al jaren woonachtig in Brabant, kan terugzien op een geslaagd openingsweekend. Zaterdag speelde hij gelijk tegen Arne van Mourik uit Zeist. Na zijn overwinning van gisteren op Wouter Ludwig uit Doetinchem doet hij volop mee in de strijd om de twee finaleplaatsen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 10, 2005 13:36

Koude douche voor Huub Nollet op NK
door Nikhila

10 JANUARI 2005 - ZWOLLE - Als de oliebollen zijn verorberd en de kerstbomen afgetuigd gaan op Papendal de halve finales van het NK dammen van start. Een traditie sinds 1968. Huub Nollet uit Lelystad is na zijn fraaie tweede plaats in Overijssel één van de zeven debutanten.

DAMMEN

In het selectietoernooi, met veertig spelers in vier groepen, staan acht tickets voor de finale op het spel. Nollet is met zijn 52 jaar de op één na oudste deelnemer. ‘In mijn jonge jaren heb ik me nooit geplaatst. Ik heb geen hoge verwachtingen, want de leeftijd gaat in het vierde speeluur toch meespelen.’

In het openingsduel met Richard Meijer onderstreepte Nollet zijn eigen woorden. ‘Ik kwam wat onder druk te staan, maar vlocht een slagzet in de stand. Tot mijn verbazing trapte hij erin en ik aarzelde dom genoeg geen moment met de uitvoering.’ De slagzet was in werkelijkheid een zelfmoordactie. Meijer sloeg tot afgrijzen van Nollet de andere kant op en de Flevodammer kon meteen inpakken. Een koude douche. Gisteren raakte Nollet een schijf kwijt tegen kandidaatmeester Kloosterziel en verloor opnieuw.

Bij de vrouwen ging Roelinda Lunenborg uit Dedemsvaart met een zege van start.

Het jeugdkampioenschap van Overijssel werd afgerond in Westerhaar. Mattijs Meulenbeld heroverde de titel bij de junioren na barrage met Florian Hoeve uit Wezep. In het tijdnoodgevecht in het eerste duel, met voor beiden slechts luttele seconden op de digitale klok, ging Hoeve in verloren stand door de vlag. De verwoestende slagzet in de return leidde tot een 4-0 nederlaag.

Gert Jan Hoeve, titelverdediger in Westerhaar, eindigde na een slotnederlaag op de derde plaats. In de andere categorieën was er goud voor Joost Muller uit Dedemsvaart en Erik van Rossum uit Heino.

Het nieuwjaarstoernooi in Den Ham telde 68 deelnemers uit de wijde regio. Arie Hup uit Kampen was na een slopende barrage de sterkste tweedeklasser.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 10, 2005 13:39

Gerrit Boom kanshebber in NK-toernooi
‘Ik kan ver komen als ik niet in zetjes trap’

door Nikhila

10 JANUARI 2005 - ARNHEM - Zodra de oliebollen zijn verorberd en de kerstbomen afgetuigd gaan op Papendal de halve finales van het NK dammen van start. Een traditie sinds 1968. Gerrit Boom en Wouter Ludwig zijn de regionale kanshebbers.

In het selectietoernooi, met veertig spelers in vier groepen, staan acht tickets voor de finale op het spel. Boom behoort met zijn 50 jaar tot de oudste deelnemers.

‘Ik kan weer ver komen als ik niet in zetjes trap’, verwacht de Zutphenaar, die vorig jaar voor al de achtste keer op het hoogste podium meedeed.

Het openingsduel met Tanja Chub, vorig jaar de eerste vrouw ooit in de eindstrijd, kostte hem veel hoofdbrekens. ‘Zij speelt saai en wacht vanuit de verdediging op kansen. Ik wist hier niet goed raad mee.’

Boom brak door de vijandelijke linies, maar mocht op één stap van de achterlijn geen dam halen. ‘Vanwege een vangstelling. Ik heb na de klokcontrole lang nagedacht, maar ook de tweede doorloper was niet genoeg.’

Gisteren bleef Boom tegen debutant Dik de Voogd andermaal op remise steken.

Wouter Ludwig was in 2002, als 15-jarige, de jongste debutant ooit. Bij zijn derde optreden mikt de DUO-speler op minimaal vijftig procent. ‘Daarmee zou ik de opgaande lijn doortrekken’.

Door zijn studie econometrie in Tilburg viel de voorbereiding deels in het water. ‘Ik heb openingen van mijn tegenstanders bekeken in Turbo Dambase, maar had veel meer willen doen. Door tentamenweken is daar weinig van terecht gekomen.

In de eerste ronde speelde Ludwig remise met Gabriël Heerema, de kampioen van Friesland. ‘Ik had hem onder druk, zeker nadat hij mijn kaatsvariantje te laat in de gaten had. Maar ondanks tijdgebrek vond hij toch de beste verdediging.’

Gisteren liep Ludwig in zijn partij met Toby Hage onnodig tegen een nederlaag aan.

Het nieuwjaarstoernooi van DUO werd gewonnen door Dinant Spieker. De 41-jarige teamleider van de Vordense vereniging verwees de aanstormende jeugd naar de troostprijzen. ‘Het zat niet tegen, maar ik bleef als enige ongeslagen. Na mijn lange damstop begin ik het ritme weer terug te vinden.’

Rik Keurentjes werd tweede vóór Jochem Zweerink en Wouter Ludwig. De nummer drie van het WK junioren overspeelde zijn hand in de barrage met Spieker.

Het Brummense nieuwjaarstoernooi was een nek-aan- nek-race met Bertus Bosch en Danny Dix. Door de onderlinge zege bleef Bosch zijn rivaal één puntje voor.

Bob Kersten, die als enige overeind bleef tegen de winnaar, eindigde als derde.

Vordenaar Jelle van Rossum veroverde de jeugdtitel in district Oost. Hij bleef zonder puntverlies en verwees clubgenoot én titelverdediger Amory Darmohoetomo naar de tweede plaats.

Het jeugdkampioenschap van Overijssel, met ruim zeventig deelnemers in vier categorieën, werd afgerond in Westerhaar. Met een dikverdiende kampioenstitel én NK-ticket voor Erik van Rossum uit Heino.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jan 10, 2005 13:48

De Gelderlander, 10 januari 2005

Van den Akker laat NK dit jaar schieten
Door onze sportredactie

CULEMBORG - Dammer Jeroen van den Akker is dit jaar de opmerkelijke afwezige in de kwalificatiewedstrijden voor het NK dammen. De speler van het Culemborgse Denk en Zet speelde vijf keer de landelijke finale maar last een pauze in.

Image

Van den Akker is bij zijn studie aan de Technische Universiteit Eindhoven in de afstudeerfase aanbeland en hoopt in juni klaar te zijn. Van den Akker geeft voorrang aan de afronding van zijn studie.

Hij beperkt dat tot de vier resterende competitieduels en meespelen met Denk en Zet in de landelijke bekercompetitie. "We staan eerste in de nationale competitie en willen graag voor de tweede keer de landelijke clubtitel veroveren."

Over de deelname aan de persoonlijke wedstrijden is Jeroen van den Akker duidelijk: "Het meedoen betekent veel tijd in de voorbereiding steken en die tijd heb ik nu niet. Ik vind het niet verantwoord om toch mee te doen. Ik wil altijd goede prestaties neerzetten maar zonder voorbereiding kun je dat vergeten."

Van den Akker heeft niet veel hoop dat hij via de ene nog beschikbare keuzeplaats in het NK zal belanden. Hij is er wel in geïnteresseerd maar legt zich er voorlopig bij neer dat hij een jaar moet missen. Zijn ploeggenoten Dik de Voogd, Auke Scholma en Bas Messemaker zijn sinds afgelopen zaterdag wel in de race voor een plaats op het NK.

Dik de Voogd begon zaterdag sterk met een fraaie zege op Erwin van Hierden. Met een sterk gespeelde opsluitingpartij liet De Voogd zijn tegenstander kansloos. In de tweede ronde kwam de Culemborger uit tegen Gerrit Boom. Door de remise, na een spannend treffen, staat De Voogd op de gedeelde eerste plaats.

Scholma won van de Drent Bé Eggens en in de tweede ronde tegen Anton van Berkel bleek het winnen van een schijf een illusie. Ook Scholma zit nu in de kopgroep.

Bas Messemaker stuitte op de openingsdag op het taaie verzet van Anton Jurg (remise) en in de tweede ronde ging Messemaker tegen Alex Mathijsen op winst af. De derde speler van Denk en Zet heeft met drie punten de gedeelde kop.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 12, 2005 14:29

De Gelderlander, 11 januari 2005

Vliegende start Lemmen bij kwalificatie NK
Door onze sportredactie

BEMMEL/HUISSEN - Jasper Lemmen is het kwalificatietoernooi van het Nederlands kampioenschap dammen 2005 uitstekend begonnen. De Bemmelse debutant zette zijn eerste twee groepswedstrijden in winst om en nestelde zich zo meteen aan de top van het klassement.

Lemmen, ondergebracht in de eerste van vier kwalifactiegroepen, rekende in zijn eerste twee partijen, afgelopen weekeinde gespeeld op nationaal sportcentrum Papendal, af met respectievelijk Anton van Berkel en Foeke Tiemensma.

Lemmen speelde tegen Van Berkel een aantrekkelijke en spannende partij, waarin de beste kansen aanvankelijk voor de opponent uit Brabant waren. In de beslissende fase keerden de kansen ten gunste van de speler van DC Lent. Lemmen kwam in het eindspel drie schijven voor en gaf dat winnend voordeel niet meer prijs. In het treffen met de Fries Tiemensma kwam Lemmen tot een winnende doorbraak door het centrum.

Ook de drie Huissense deelnemers aan het kwalificatietoernooi doorstonden de eerste twee speelronden goed. Gérard Jansen, Joost Hendriksen en Jos Stokkel kwamen ieder tot een overwinning en een remise en mogen zich tot de toppers van hun groep rekenen.

Jansen, uitkomend in groep 3, versloeg Wim van der Kooij en speelde gelijk tegen Laurens Fijn van Draat. In zijn partij tegen theoreticus Van der Kooij bracht de favoriet van DV Huissen een mooi plan op het bord. In het late middenspel pakte hij de aanvalsvelden en liep de Bosschenaar onder de voet.

Hendriksen zette een puike prestatie neer door in zijn eerste partij Niek Kuijvenhoven te verslaan. Zijn duel met Arne van Mourik eindigde onbeslist.

Hendriksen, ondergebracht in groep 2, trof in Kuijvenhoven een speler die afgelopen jaar in Huissen zijn eerste NK-eindronde afwerkte. De strategie van de Huissenaar leidde in de tijdnoodfase tot een fraaie afronding van het positievoordeel. Tegen Van Mourik kwam Hendriksen in de tweede ronde als eerste op dam. Voldoende voor overwinning was het niet.

Plaats- en groepsgenoot Jos Stokkel kwam in zijn openingspartij tot winst op Paul Sier. Zijn tweede duel met Gabriël Heerema leverde hem een puntendeling op. Stokkel kwam tegen Sier uitstekend voor de dag. Bij het einde van het vierde speeluur sloeg het overwicht van de Huissenaar door.

Alex Mathijsen, Nijmegenaar in dienst van DV Huissen, opende het kwalificatietoernooi in groep 4 teleurstellend. Hij kwam met Richard Kromhout een gelijkwaardige remise overeen en ging in de tweede partij in vliegende tijdnood onderuit tegen Bas Messemaker.

Het NK-kwalificatietoernooi krijgt in het weekeinde van 22 en 23 januari een vervolg. De overige groepsduels staan gepland voor 5, 6, 19 en 21 februari alsmede 5 maart. De nummers één en twee van elke groep plaatsen zich voor de NK-eindronde.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 12, 2005 14:35

De Stentor, 11 januari 2005

Tweede plaats Michel Stempher

11 JANUARI 2005 - KAMPEN - Michel Stempher van damclub SSS is in Westerhaar tweede geworden bij de provinciale kampioenschappen. Bij de pupillen wist het Kamper damtalent maar liefst vijftien partijen ongeslagen te blijven. Hij mag naar het NK.

In de onderlinge competitie versloeg Wim Dekker zijn rivaal Nico Engelsman. Remises waren er voor: Harwin Reuvekamp-Teun van Gelder, Johan Wezenberg-Harm Kist, De Leeuw-Toeter, Habekotté-Last en Landman-Spijkerboer. Uiteindelijk was er weer een winstpartij van Brouwer tegen Juffer.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 12, 2005 14:40

Artikel uit De Stentor van 06-01-2005

Tweehonderd gezelschapsspellen in museum Palthehof

van een onzer verslaggevers

6 JANUARI 2005 - NIEUWLEUSEN - Museum Palthehof heeft ongeveer tweehonderd gezelschapsspellen binnengekregen voor de zevende jaartentoonstelling. Voorzitter Jakob de Weerd wist van te voren niet goed wat hij verwachten moest, maar dit aantal valt hem wel mee.

Gisteren, op de tweede en laatste inbrengdag, kwamen nog diverse mensen iets afgeven. Vrijwel alles komt uit Nieuwleusen en naaste omgeving. Eén spel - een ongeveer 150 jaar oud Sint-Nicolaasspel - werd vanuit Amsterdam opgestuurd door een oud-Nieuwleusenaar. Net als vele andere spellen is dat exemplaar eigenlijk een ganzenbordspel, waarvan vele variaties bestaan. Zeelandia, handelend in bakkerijgrondstoffen, verspreidde ooit ‘Wie gaat mee naar Grootmoe’, Douwe Egberts kwam met het Flip en Flapspel en krantenillustrator Jo Alting maakte eens een ganzenbordspel dat begon in Steenwijk en Dedemsvaart en eindigde in Lelystad, ‘de stad van de toekomst’. Palthehof kreeg ook een ongeveer 150 jaar oud ganzenbordspel met Nederlandse en Franse tekst, een TT-spel (met het circuit in Drenthe) en een ‘Reis door Nederland’.

Apart is een honderd jaar oud lottospel, waar ‘opa nog mee had gespeeld’ en een ivoren dominospel uit 1896. Iedere brenger had zo een eigen verhaal bij het gezelschapsspel dat hij of zij bracht. Sommige spellen waren zelf gemaakt, bijvoorbeeld in de Tweede Wereldoorlog, toen er op dit gebied niets of weinig te koop was. Voorbeelden daarvan zijn knikkerspellen (met veer), een op een dominospel gelijkend kaartspel met de naam ‘Mannen’ en een dambord met damstenen. Bijzonder is in dat verband een - dankzij een linnen ondergrond - oprolbaar dambord. Andere ingeleverde spellen zijn bijvoorbeeld kwartetten, monopoly, pim-pam-petten, halma, vliegende hoedjes en een verkeersspel.

Sommige brengers hebben nu al aangegeven dat Palthehof hun spel mag houden.

De tentoonstelling begint op Goede Vrijdag en duurt tot eind oktober.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 12, 2005 14:48

Haagsche Courant, 12 januari 2005

Damclub Scheveningen weer terug

DEN HAAG | Damclub Scheveningen is opnieuw opgericht. Enkele leden van voetbalclub ODB hebben het initiatief genomen om Damclub Scheveningen uit de as te laten herrijzen.

Damclub Scheveningen hield in 1963 op te bestaan na een fusie met Wie Zoekt Die Vindt (WZDV). In 1973 vond een volgende fusie plaats met de Haagse Christelijke Damvereniging (HCDV), wat leidde tot Damclub Den Haag.

Ter gelegenheid van de heroprichting houdt de damclub maandag 31 januari (aanvang 19.15 uur) het open sneldamkampioenschap van Scheveningen. Plaats van handeling is clublokaal Het Kalhuis aan de Badhuisstraat 177 in Scheveningen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jan 12, 2005 15:04

De Telegraaf, 12 januari 2005

'We zijn hier niet aan het dammen'

KIFFA - De karavaan in de Dakar Rally rouwt en bezint zich. De stoere avonturiers zijn in de greep van de dood. Maandag bezweek de Spaanse motorrijder Manuel Perez, een dag later was er het noodlottige ongeval van de Italiaanse woestijnvreter Fabrizio Meoni.

Vooral de dood van tweevoudig winnaar Meoni zaaide twijfel onder de motorrijders. Want als de grillige woestijn zelfs de machtige Meoni te grazen kon nemen, een man die al twaalf keer het gevecht in de Sahara in zijn voordeel had beslecht, was het dan nog wijs om door te rijden?

De Spaanse toprijder Esteve Pujol was verdoofd door het dodelijk ongeval van Meoni, dat hij voor zijn ogen zag gebeuren. " Ik begrijp het niet. We reden helemaal niet hard en de weg was ook niet zwaar. Zijn val zag er ook helemaal niet spectaculair uit."

Pujol wist niet goed of hij nog verder wilde. Zijn landgenoot Marc Coma was eveneens in verwarring. "De dood van Meoni is vreselijk. Ik weet nu even niet wat de beste oplossing is; doorgaan of stoppen."

De organisatie gaf de motorrijders een dag om de gedachten te ordenen en schrapte de proef op woensdag. Maar dinsdagavond kwam het antwoord van de meeste coureurs al: doorrijden. Of zoals de Fransman David Frétigné, de Fransman die Meoni vond en hulp inriep, resoluut zei: "Ik vind dat we moeten doorgaan. We doen het voor Fabrizio. Hij zou het zo gewild hebben. Dakar was zijn passie."

Ook de ploeggenoten van Meoni uit het blauwgekleurde Gauloises-KTM-team deelden die mening. Jean Brucy, klassementsleider Cyril Desprès en Alfie Cox verwezen tevens naar de belofte die ze bij de start in Barcelona aflegden uit respect voor drievoudig Dakar-winnaar Richard Sainct, hun ploeggenoot die in september door een soortgelijke crash als die van Meoni het leven liet. "Wij brengen een blauwe motor naar het podium."

De Nederlandse motorrijder Arjan Brouwer, bezig met zijn vijfde Dakar, was het eens met Frétigné: "Je moet wel bedenken dat we het hier hebben over de zwaarste rally ter wereld. We zijn hier niet aan het dammen, maar een luguber gevecht aan het leveren met alle elementen die deze natuur biedt. Er gaat een volgende dode vallen, maar wie het is weten we niet. Soms is het Russische roulette."

Stéphane Peterhansel, de leider in het autoklassement die de rally zes keer won op een motor, vatte het wezen van Dakar als volgt samen: "Het vreselijke van deze sport is dat je kunt vallen met 150 kilometer per uur en zonder een schrammetje weer kunt opstaan. Meoni heeft domme pech gehad, want hij kan onmogelijk hard hebben gereden. Hij is dus heel ongelukkig gevallen. Maar wij, de coureurs, moeten niet vergeten dat we met ons volle bewustzijn de problemen opzoeken. Vergelijk dat eens met 150.000 mensen die zonder reden zijn gestorven."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jan 14, 2005 17:06

Algemeen Dagblad, 25 mei 1972

Coen Moulijns Tweede Sportliefde

"Het leiding geven aan en begeleiden van topsporters in Nederland is nog steeds een moeilijke zaak. Dat geldt ook ten opzichte van Coen Moulijn, de kleine bescheiden en ietwat gesloten linksbuiten van Feijenoord.
Ook voetballeiders konden niet altijd begrip opbrengen voor de moeilijkheden waarmee de weinig toegankelijke Moulijn kampte. Hij wilde ze ook altijd zelf opknappen omdat hij ervan overtuigd was dat hij in conflict leefde met zichzelf over de manier van spelen. Slechts heel weinigen zagen kans hem tijdens een gesprek onder vier ogen zo op zijn gemak te stellen, dat hij zich helemaal bloot gaf teneinde een oplossing voor de moeilijkheden te vinden.

Image
6 mei 1970: Feijenoord heeft als eerste Nederlandse club de
Europa Cup voor Landskampioenen gewonnen.
Franz Hasil en Coen Moulijn met de Europa Cup 1.

Meestal vluchtte Coen Moulijn naar zijn tweede sportliefde: dammen. Een sport die hij al jaren beoefent met steeds dezelfde tegenstander: zijn oom Leen Everse, een broer van zijn moeder.
"Dammen is het enige waar ik baat bij heb als ik door een probleem wordt gekweld. Dan zit ik wel twee tot vier keer per week enkele uren over het bord gebogen. Elke zondagmorgen -ook als ik in vorm ben en niet in een trainingskamp zit- ga ik naar mijn oom. Dan gaan we zitten schuiven en denken. We praten niet over voetbal. We dammen."

Image
20 oktober 1979: Ton Sijbrands, Anatoli Gantwarg en
Harm Wiersma in de Kuip bij Feyenoord - Go Ahead

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jan 14, 2005 17:49

De Stentor, 14 januari 2005

Michel Stempher ‘broekie’ in seniorencompetitie

14 JANUARI 2005 - KAMPEN - Hij kan zich in de provincie al meten met de besten in zijn leeftijdsgroep. Maar ook bij damclub SSS staat Michel Stempher zijn mannetje. Met zijn twaalf jaar is hij weliswaar een ‘broekie’ in het overwegend grijze ledenbestand van de club, toch speelt hij al verdienstelijk in de seniorencompetitie.

‘Tja, die provinciale kampioenschappen zijn me wel meegevallen’, vertelt Michel op de wekelijkse clubavond van SSS. ‘Tegen de kampioen speelde ik remise, maar daar had ik achteraf toch van kunnen winnen. Dan was ík kampioen geworden, want we scheelden aan het eind maar één puntje. Nu werd ik tweede. Toch mag ik naar de halve finale van het NK op 25 en 26 maart in Leeuwarden.’

En dat is iets dat de club zeker de laatste 35 jaar niet meer is overkomen. Joop Rigterink was de laatste jeugdspeler die namens SSS op landelijk niveau damde. In de Friese hoofdstad komen in maart de beste zestien jeugdspelers uit de noordelijke provincies bijeen. Ook op drie andere locaties in het land schuiven de besten aan. Een plaats bij de beste vier in Ljouwert geeft recht op een ticket voor de landelijke finale. ‘Maar ik verwacht dat het de volgende keer een stuk moeilijker zal worden’, vult Michel aan.

Dat hij de jeugdgroep van de club al snel ontgroeid was bleek vorig seizoen. Als kopman van het team van schooldamkampioen Willem Alexanderschool zette hij zijn beste ‘steentje’ voor. Tot aan het NK, waar de school zich bij de beste achttien van Nederland speelde, gaf hij vrijwel geen partij uit handen. Komende weken zal hij niet meer van de partij zijn in de Reijersdam aangezien hij in de zomer de overstap maakte naar het voortgezet onderwijs. Maar ook via het damteam van het Almere College zal hij binnenkort wel van zich laten horen.

Michel leerde het dammen van opa Stempher, die hem inmiddels amper nog de baas kan. ‘Via het schooldammen ben ik eigenlijk bij de club gegaan. Dammen lijkt makkelijk, maar de moeilijkheid zit ‘m in de combinaties. Hoe hoger je komt hoe meer je er kent. Ik leer ze bij de club, maar ook door veel te spelen op de computer, op internet. Het leuke van dammen vind ik de spanning voor een partij die gemiddeld één tot twee uur duurt. Bij SSS ben ik drie keer jeugdkampioen geworden. Maar spelen bij de senioren spreekt me meer aan, omdat die serieuzer zijn. Dat vind ik fijn.’

Inmiddels hebben ze daar dus ook kennis gemaakt met de jeugdige dammer die in de tweede klasse na elf duels de ranglijst aanvoert. ‘Maar er wachten nog een paar zware partijen’, klinkt het nuchter uit de mond van de havo-scholier die geen partijen analyseert. Dat vindt hij maar niks, hij wil verder. Ook nu zit hij wat onrustig op zijn stoel; hij geeft min of meer te kennen liever te willen dammen dan te babbelen.

Stempher is niet voor niets een echte sportman, want naast het twee keer per week dammen bij Strijt Sonder Spijt verdedigt hij ook nog het doel bij de D-tjes van voetbalvereniging KHC en slaat hij sinds een jaar een balletje achter de tafel bij ttv Kampenion.

Post Reply