WK match Tsjizjov - Georgiev in Jakoetsk

Post Reply
Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sun Oct 08, 2006 14:48

Hanco Elenbaas wrote:
ildjarn wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Een belangrijke reden voor Aleksej om niet mee te doen aan deze match is het gezichtsverlies dat het damspel zou lijden als in een match om de wereldtitel gespeeld moet worden om peanuts.
En helemaal niet spelen is geen gezichtsverlies?
Niet spelen is ook gezichtsverlies, maar aanzienlijk minder dan wel spelen. Niet spelen schudt de FMJD bestuurders wakker. Die zijn zich er, als het goed is, nu weer van bewust dat spelen om de wereldtitel niet gaat tegen tarieven die gebruikelijk zijn in toernooitjes waar niets op het spel staat.
Als Tsjizjov nu was gaan spelen, dan zou het prijzengeld in de volgende WK match misschien nog lager zijn geworden. FMJD bestuurders realiseren zich nu weer dat een goede bestuurder ook een goede sponsorvinder moet zijn. Kun je geen goede sponsors vinden, dan ben je misschien toch niet zo op je plaats in het bestuur van de FMJD.
Ik weet niet wat meer gezichtsverlies met zich mee brengt, spelen of niet spelen, maar zou zelf in Aleksej's plaats uitrekenen hoeveel ik per uur aan deze match zou verdienen, en dan concluderen dat het de moeite niet waard is. Het schuift nl. minder dan wat bijvoorbeeld een loodgieter per uur pleegt te verdienen.

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Oct 08, 2006 17:48

dubbel
Last edited by Vraagje on Sun Oct 08, 2006 17:52, edited 1 time in total.
De meest gehate dammer allertijden.

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Oct 08, 2006 17:52

Henk de Witt wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
A.Presman wrote:Alexei Tsjizjov zag af van deelname aan de match.
Tsjizjov heeft groot gelijk! Een moedige beslissing van Tsjizjov, want dit zal hem niet in dank worden afgenomen door FMJD bestuur en met name door Ptitsyn, die nu gezichtsverlies zal lijden in Jakoetië. Om dat te voorkomen had het FMJD bestuur maar beter zijn best moeten doen om een passende sponsor te vinden.
Het zoveelste treurspel in de zieltogende damwereld. Jammer voor Georgiev en Tsjizjov, twee grootheden van de damsport. Persoonlijk ben ik er niet rouwig om dat we worden verlost van weer een treurige remise-match. Maar daar kunnen Georgiev en Tsjizjov niets aan doen, zij pleiten al jaren voor hervorming van de puntentelling. Maar nee hoor, middelmatige bestuurders, meer geïnteresseerd in 'macht' (want wat stelt de FMJD nou eigenlijk voor?) dan in de damsport, 'weten' het beter.

En Hanco, ben je al weer vergeten wat je een paar dagen geleden nog zei? 'Pieter isde FMJD'. Ineens noem je Pieter niet meer, wel de arme Ptytsin en het collectief van het FMJD-bestuur.
Overigens is ook je analyse weer van het gebruikelijke simpelmansniveau. Gewoon beter ons best doen om sponsors te vinden. De wereld volgens Hanco. Zoek sponsors en gij zult ze vinden! De sponsors hebben echter steeds minder zin om door het zielige damwereldje te worden gevonden.
Weet je hoe dat komt. Wellicht deels door de remises, maar nog veel meer door de grootmeesters die in elk interview dat ze geven brullen dat dammen een saai remisespel is. Ik vraag me af wie ze dat ingefluisterd heeft.

Overigens zal Tsjizjov wel gewoon bang zijn geweest voor een nieuwe afstraffing.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sun Oct 08, 2006 17:59

Tja, Ptytsin is misschien in de eerste plaats organisator, maar officieel is hij ook fmjd-president en ik neem aan met zijn aanstelling gerekend is op een bepaalde financiele injectie. Zijn image als vermogend president heeft schade geleden.

Vraagje heeft een heel klein beetje gelijk, maar ik neem aan dat hij er er mee eens is dat je op dit niveau een trainer mee moet kunnen nemen.
Tsjizjov hoeft helemaal niemand iets te bewijzen en ik vind het moedig dat hij deze beslissing genomen heeft. Ik hoop dat Georgiev akkoord gaat met de uitstel van de match. Of incasseert hij nu zonder te spelen de 10 euro prijzengeld?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 08, 2006 18:23

Vraagje wrote:Overigens zal Tsjizjov wel gewoon bang zijn geweest voor een nieuwe afstraffing.
Je begrijpt weinig van Tsjizjov, Erik.
Tsjizjov is er juist op gebrand Georgiev te verslaan in een match. De vorige, tweede, match eindigde in 15-15 en werd pas in het zoveelste barrage-vluggertje beslist. Ook de eerste match was beslist geen "afstraffing". Tsjizjov ging strijdend ten onder.

Georgiev ziet er ook uit als een nerd, dus ik begrijp zijn aantrekkingskracht op bepaalde figuren, maar dat mag nog geen reden zijn de objectiviteit uit het oog te verliezen.

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Oct 08, 2006 21:11

Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:Overigens zal Tsjizjov wel gewoon bang zijn geweest voor een nieuwe afstraffing.
Je begrijpt weinig van Tsjizjov, Erik.
Tsjizjov is er juist op gebrand Georgiev te verslaan in een match. De vorige, tweede, match eindigde in 15-15 en werd pas in het zoveelste barrage-vluggertje beslist. Ook de eerste match was beslist geen "afstraffing". Tsjizjov ging strijdend ten onder.

Georgiev ziet er ook uit als een nerd, dus ik begrijp zijn aantrekkingskracht op bepaalde figuren, maar dat mag nog geen reden zijn de objectiviteit uit het oog te verliezen.
Ik doelde eigenlijk op Bovec als meest recente afstraffing, en dat inderdaad met enkele eerdere verloren matches in het achterhoofd. Ik vind Georgiev inderdaad een knappe kerel (niet misinterpreteren s.v.p., zo'n opmerking had ik van jou overigens niet verwacht Hanco), maar verder heb ik niets voor dan wel tegen Georgiev en/of Tsjizjov. Ik vind dat je van een dammer mag verwachten dat hij, als hij voor de hoogste eer mag spelen, niet moet gaan zeuren over het prijzengeld. Het is leuk als het er is hoor, daar niet van, maar we zijn nog wel aan het dammen dus het moet om de titel gaan en niet om de centen.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sun Oct 08, 2006 22:00

A. TCHIZOV explique son refus

Traduction automatique de son message envoyée à V. PTITSINE

http://www.shashki.ykt.ru/

Respected Vladimir Ilyich!

In what precisely form for you is necessary my written refusal?

In words 4 already everything was explained, including to you personally in Slovenia. Thus far 4
was obtained official invitation to this match in the written form not from
organizers, not from Goskomsporta RF. Everything was only in the words; therefore
my refusal is also oral. To me it is very it's a pity, that as many your efforts in Yakutsk
it was spent in vain. However, you knew about my position relatively
the insufficiency of prize fund, including his Yakut part, even in
August of 2006. I assume that my refusal did not become for you unexpected and
I will try to do everything on me depending so that you soak to you to soften
the negative consequences of the disruption of match.

With the respect, Aleksey Chizhov
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Oct 08, 2006 22:11

Vraagje wrote: Het is leuk als het er is hoor, daar niet van, maar we zijn nog wel aan het dammen dus het moet om de titel gaan en niet om de centen.
Dat is een beetje makkelijk gesteld.

Jij en ik zijn amateurs. Zij zijn beroeps en moeten ervan leven.

Vraagje

Re: WK match Tsjizjov - Georgiev in Jakoetsk

Post by Vraagje » Sun Oct 08, 2006 23:39

Eric van Dusseldorp wrote:
Vraagje wrote: Het is leuk als het er is hoor, daar niet van, maar we zijn nog wel aan het dammen dus het moet om de titel gaan en niet om de centen.

Dat is hun eigen keuze. Als ik onderstaande quote goed begrijp is er een kleine 10.000 dollar te verdelen. Voor de helft daarvan moet een normaal mens ook gewoon een aantal weken werken. (En wellicht is het leven in Rusland nog goedkoper dan hier.) Als hij zo'n bedrag zomaar kan missen kan ik echt geen medelijden met hem krijgen.
Hanco Elenbaas wrote: Er is wel een sponsortje, maar een die goed is voor nog minder dan 10.000 dollar prijzengeld.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Oct 09, 2006 00:03

Vraagje wrote:

Dat is hun eigen keuze. Als ik onderstaande quote goed begrijp is er een kleine 10.000 dollar te verdelen. Voor de helft daarvan moet een normaal mens ook gewoon een aantal weken werken. (En wellicht is het leven in Rusland nog goedkoper dan hier.) Als hij zo'n bedrag zomaar kan missen kan ik echt geen medelijden met hem krijgen.
Hanco Elenbaas wrote: Er is wel een sponsortje, maar een die goed is voor nog minder dan 10.000 dollar prijzengeld.
Je negeert het feit dat er te weinig budget is voor Tsjizjov om zijn secondant mee te nemen.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Mon Oct 09, 2006 02:09

Vraagje wrote:

Als Tsjizjow voor in totaal 10,000 aan prijzengeld speelt, ondergraaft hij zijn mogelijkheden om een normaal bedrag te verdienen in een latere match.

Kijk eens naar het aantal partijen in de match, en schat een redelijke hoeveelheid voorbereidingstijd in, neem voor Tsjizjow als verwachte inkomsten van de match 5000 US$ aan, dan kun je ook uitrekenen dat hij weinig overhoudt als beloning voor een unieke gave - minder dan een normaal mens in een normale baan, terwijl hij, als je het over dammen hebt, niet een 'normaal' mens is.

En ik ben het met Hanco eens dat Tsjizjow nou niet bepaald bang is. Georgiew trouwens ook niet. Jammer; het had speltechnisch een mooie match kunnen zijn.

Dieter

Post by Dieter » Mon Oct 09, 2006 09:43

Het meest vervelende is toch wel dat een WK match organisatie niet vroegtijdig duidelijk kan maken om welke prijzen er gespeeld moet gaan worden in een veel eerder stadium had dit probleem dan boven tafel kunnen komen en zou het niet pas bij aanvang zijn dat de voorwaarden onvoldoende zijn. Nu is het gezichtsverlies voor de FMJD enorm groot en hiermee wordt opnieuw geen goed gedaan aan onze sport. Een beetje organisatie had ruim op tijd de zaken voor elkaar gehad maar misschien mogen we dat van een organisatie in het verre Rusland ook niet verwachten. De spelers hadden natuurlijk ook zelf vroegtijdig bekend kunnen maken wat de randvoorwaarden moeten zijn die als minimaal geacht worden om te kunnen spelen. Onprofessioneel derhalve van organisatie maar ook van de spelers die niet zo gemakkelijk alleen maar de verantwoordelijkheid moeten schuiven naar anderen.
Was Georgiev wel accoord met het prijzengeld?

Verder heel jammer dat het nu niet doorgaat ik denk dat het wel een prachtige match had kunnen worden.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Mon Oct 09, 2006 12:23

Vraagje wrote:Weet je hoe dat komt. Wellicht deels door de remises, maar nog veel meer door de grootmeesters die in elk interview dat ze geven brullen dat dammen een saai remisespel is. Ik vraag me af wie ze dat ingefluisterd heeft.

Overigens zal Tsjizjov wel gewoon bang zijn geweest voor een nieuwe afstraffing.
De grootmeesters brullen niet, hoeven ook niets ingefluisterd te krijgen, maar bevestigen gewoon wat iedereen kan zien. Topdammen volgens de oude telling is een remisespel. Het trachten te ontkennen van de feiten pleit al niet in je voordeel. Het ontkennen van feiten die iedereen kan waarnemen getuigt van domheid. Sorry, en met alle respect en zo, maar het is niet anders.

Dat Tsjizjov bang zou zijn getuigt van jouw gebrek aan respect voor de tienvoudig wereldkampioen, die nooit welke strijd dan ook uit de weg gaat. En wanneer hij een keer verliest daar uitermate sportief en relaxed mee omgaat. Een sieraad voor de damsport!
Hanco Elenbaas wrote:Dat geen sponsors van betekenis kunnen worden gevonden voor het speeltuinverenigingtoernooitje in Delft, rechtvaardigt nog niet dat ook in een WK match voor een appel en een ei wordt gespeeld.
Het grootste damevenement ter wereld een speeltuinverenigingtoernooitje noemen mag je doen. Het volwassen omgaan met gevoelens van jaloezie is niet iedereen gegeven. Fijn voor je dat dit forum je een uitlaatklep biedt.
Overigens zullen Tsjizjov en Georgiev volgend jaar weer beide op het geinige damfestivalletje in Delft van de partij zijn. Gewoon lekker spelen in de Delftse tuin. Acceptabel prijzengeld, privé-appartement, één partij per dag, ruime bedenktijd, moderne puntentelling. Het zijn condities die de grootmeesters hogelijk weten te waarderen. En wij mogen ons weer verheugen op uitzonderlijke topprestaties.
Hanco Elenbaas wrote:Ptitsyn heeft de WK match naar Jakoetië gehaald en is dus met de Jakoetische federatie verantwoordelijk voor het vinden van sponsors.
Het is waar dat de FMJD zelf geen toernooien organiseert, maar een en ander delegeert. De FMJD speelt een coördinerende en voorwaardenscheppende rol. Laat men die rol dan ook met verve spelen! Sijbrands is nu ook formeel gestopt als topdammer, daarmee is weer een obstakel verdwenen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 09, 2006 13:23

De Telegraaf, 9 oktober 2006

WERELDKAMPIOEN TSJIZJOV ZEGT AF

Van onze dammedewerker

JAKOETSK, maandag
De tienvoudig Russische wereldkampioen Alexei Tsjizjov heeft in een bericht aan werelddambondpresident Vladimir Ptitsyn laten weten niet naar het Siberische Jakoetsk te komen voor het duel om de wereldtitel tegen uitdager Alexander Georgiev. Tsjizjov is ontevreden over het lage prijzengeld en de beperkte condities.

Georgiev is inmiddels ter plaatse en de dambond (FMJD) staat voor een lastige keus om een besluit te nemen. Gelijktijdig zou het WK dammen voor vrouwen gehouden worden tussen de Oekraïense wereldkampioen Darya Tkachenko en de Russin Tamara Tansykkuzhina. Ook spelen de Wit-Rus Andrey Vayuk en de lokale favoriet Gavril Kolesov om de wereldtitel van het Russisch dammen (64 velden).

Of wereldkampioen Alexei Tsjizjov zijn titel verliest door zijn weigering, is nog onzeker.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Mon Oct 09, 2006 22:52

TAMARA TANSIKOUCHINA bloqué par les intempéries !!

http://66.218.71.231/language/translati ... cat%3d9%26

www.ukrshashki.com

Traduction imparfaite :

Yakutsk: The arrival Of tansykkuzhinoy is put aside, Chizhov will not arrive flying

According to the data, which today obtained "ukrshashki" from Yakutsk, the arrival of Tamara tansykkuzhinoy and her trainer Yuri chertok into Yakutsk to the first part of the match for the title of the champion of peace is put aside. The rival of Darya tkachenko somewhere "got stuck" along the way because of nonflying weather!

In Yakutsk itself the snow goes. Temperature in the daytime -5..-8 s, at night -10... -yshchS. with such weather conditions to dress is necessary by heat-. In Darya tkachenko and its trainer Peter kravts everything is normal, Ukrainian sportswoman is ready to match. On 10 October must pass first party, then 11-13 October - remained three parties. On 14 October are planned rapid encounters in the case of equality 4:4. True, entirely it is possible that the start of match will be postponed.

Meanwhile, the 10-fold champion of peace Aleksey Chizhov decided to forego the protection of his title in connection with the insufficient, to his view, size of prize fund ($10 000). As the site of the federation of the cartridges of Yakutiya reports, Aleksey made even his statement during August. In more detail - on site shashki.ykt.ru

Besides female stokletochnogo match, Andrey valyuk (Belarus') and Gabriel kolesovs (Yakutiya, Russia) they argue for the world crown on the Russian cartridges.

ET DARIA TKACHENKO est bien présente

http://66.218.71.231/language/translati ... cat%3d9%26

Darya tkachenko with the trainer of profit into Yakutsk

Darya tkachenko with the trainer by Peter kravts profit into Yakutsk for conducting first seta of match for the title of the champion of peace of the cartridges -100 with Tamara tansykkuzhinoy. According to the eyewitnesses, them they very well met in the airport - they presented flowers, by passenger automobile they delivered into the best hotel of Yakutsk.

The places in the hotel were armored and paid for Darya with the trainer, moreover with the breakfast - Swedish table. This will allow Darya in a good mood to leave to the match, about events of which they will inform "ukrshashki".

Source: "ukrshashki".
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Post Reply