DUWO Kennisstad Damfestival 2006

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jul 09, 2006 19:20

Valneris mist kans op meer

Delft – Guntis Valneris heeft in de tweede ronde van het DUWO Kennisstad Damfestival de kans gemist om Alexei Tsjizjov in de alternatieve WK-match al op een bijkans onoverbrugbare achterstand te zetten. Na veel wapengekletter wist de Russische wereldkampioen via een fraai gambiet de schade nog te beperken tot een puntennederlaag van 6-4. Valneris had de eerste partij al met een 9-1 score afgesloten.

In het mini-NK boekte Kees Thijssen tegen Hans Jansen zijn eerste plusscore (7-3). Martin Dolfing zette Auke Scholma na een mooie positiepartij zelfs met de maximale score aan 10-0 aan de kant. Beide evenementen worden verspeeld volgens de neo-Delftse telling waarbij elk verschil in de eindstand in de score tot uitdrukking wordt gebracht.
In het sterkbezette open toernooi gaan de Lierenaar Jordy van der Lugt en de Rotterdammer Ratan Ganeshie verrassend aan de leiding. De toppers remiseerden met elkaar behalve Ron Heusdens die tegen de taaie Westlander Peter van der Stap een puntenoverwinning boekte (1,5-0,5). Delftenaar Geert Prinsen zat aan de goede kant van het bord tegen NK-finalist Bennie Provoost maar moest met remise genoegen nemen.

Hoofdsponsors van het DUWO Kennisstad Damfestival zijn studentenhuisvester DUWO, GEMEENTE DELFT, RABOBANK DELFLANDEN en MATRIX BOUW & ONTWIKKELING

Het toernooi wordt mede gesponsord door TU DELFT en projectontwikkelaar PROPER-STOK

Meer informatie op www.duwokennisstaddamfestival.nl

Alex

Post by Alex » Sun Jul 09, 2006 20:40

Eric van Dusseldorp wrote:Heb ik het goed gezien dat er twee Delftse uitslagen zijn gevallen in groep 1 en een in groep 2 van het openluchttoernooi? In totaal drie keer 1,5 - 0,5 bij 103 deelnemers, zeven rondes?
Het Open Toernooi is nog lng niet afgelopen, ronde 3 wordt zometeen bijgwerkt, met jawel, puntenoverwinningen.
In het open luchttoernooi had ikzelf bijna een puntennederlaag en een puntenoverwinning, maar bij die laatste nam ik een combinatie verkeerd. het blijft sneldammen, dus ik denk dat meerderen dat is overkomen, waardoor een puntenoverwinning veranderde in een gewone overwinning.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Jul 10, 2006 10:07

Eric van Dusseldorp wrote:Heb ik het goed gezien dat er twee Delftse uitslagen zijn gevallen in groep 1 en een in groep 2 van het openluchttoernooi? In totaal drie keer 1,5 - 0,5 bij 103 deelnemers, zeven rondes?
Ik hoop dat je ook gezien hebt dat in de matches er nu vrijwel elke wedstrijd een neo-Delftse uitslag is gevallen. Wel wat jammer dat je je concentreert op de oud-Delfste uitslagen.

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Mon Jul 10, 2006 12:14

Hanco Elenbaas wrote:
Beide evenementen worden verspeeld volgens de neo-Delftse telling waarbij elk verschil in de eindstand in de score tot uitdrukking wordt gebracht.
Mis ik nu iets? Op de site van het festival lees ik duidelijk dat een 9-1 overwinning betrekking heeft op een voorsprong van vier schijven of meer. Daaruit leid ik af dat een eventuele vijfde of zesde schijf, in een stand die niet met 10-0 te winnen is, niet wordt beloond. Goed, zo'n stand zal niet vaak voorkomen, en misschien heeft de schrijver van het stukje besloten het enigszins te versimpelen voor de lezer, maar het was natuurlijk correcter geweest om te schrijven: 'de neo-Delftse telling waarbij bijna elk verschil in de eindstand in de score tot uitdrukking wordt gebracht.'

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Jul 10, 2006 12:23

Jaap van Galen wrote:
Ik hoop dat je ook gezien hebt dat in de matches er nu vrijwel elke wedstrijd een neo-Delftse uitslag is gevallen. Wel wat jammer dat je je concentreert op de oud-Delfste uitslagen.
Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om te 'zeuren', al komt dat wellicht zo over. Ik was alleen verbaasd over het nu wel zeer lage percentage puntenoverwinningen bij het sneldammen.

De uitslagen van de officieuze mini-WK's/NK's heb ik gezien en ik vind ze erg amusant. Ik volg de wedstrijden met interesse. Laat het een mooie week worden.
Last edited by Eric van Dusseldorp on Mon Jul 10, 2006 13:42, edited 1 time in total.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Jul 10, 2006 12:59

Eric van Dusseldorp wrote:Ik was alleen verbaasd over het nu wel zeer lage percentage puntenoverwiningen bij het sneldammen.
Je hebt de uitslagen van het sneldammen niet, dus kun je ook niets zeggen over het percentage puntenoverwinningen. Als 3 mensen een puntenoverwinning tegen elkaar scoren, zie je geen halfjes terug in de eindstand en als een persoon een puntenoverwinning en een puntennederlaag behaalt, zie je bij die persoon geen halfje. Je hebt gewoon niet de juiste informatie, dus trek daaruit dan ook geen conclusies.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 10, 2006 13:41

pietervdvorm wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Beide evenementen worden verspeeld volgens de neo-Delftse telling waarbij elk verschil in de eindstand in de score tot uitdrukking wordt gebracht.
Mis ik nu iets? Op de site van het festival lees ik duidelijk dat een 9-1 overwinning betrekking heeft op een voorsprong van vier schijven of meer. Daaruit leid ik af dat een eventuele vijfde of zesde schijf, in een stand die niet met 10-0 te winnen is, niet wordt beloond.
Een echte overwinning komt er met 10-0 wel zeer bekaaid vanaf, als een drie-om-een dammeneindspel al 9-1 oplevert.
Aleksej heeft de eerste partij met 1-9 verloren en de tweede met 4-6. Hij is nu gedwongen een echte overwinning te boeken om de stand gelijk te trekken.
Waarom eigenlijk niet 15-0 of 12-0 in plaats van 10-0?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Jul 10, 2006 13:42

GuidoB wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Ik was alleen verbaasd over het nu wel zeer lage percentage puntenoverwinningen bij het sneldammen.
Je hebt de uitslagen van het sneldammen niet, dus kun je ook niets zeggen over het percentage puntenoverwinningen. Als 3 mensen een puntenoverwinning tegen elkaar scoren, zie je geen halfjes terug in de eindstand en als een persoon een puntenoverwinning en een puntennederlaag behaalt, zie je bij die persoon geen halfje. Je hebt gewoon niet de juiste informatie, dus trek daaruit dan ook geen conclusies.
Dat was ik me ook wel bewust hoor.
Edoch, achter slechts 6 van de 103 namen staat een halfje. In ben geen afgestudeerd statisticus, maar dat aantal lijkt me een veeg teken.
Jij zit dicht bij het vuur. Kun je me verrassen met het exacte aantal (of percentage) puntenoverwinningen?

joerihezemans

Post by joerihezemans » Mon Jul 10, 2006 21:00

Mini - Wk
Valneris - Tsjizjov 6-4

stand
Valneris 21
Tjsizjov 9

Valneris begint nu toch wel erg uit te lopen!!

Mini - Nk
H. Jansen - A. Scholma 9-1
K. Thijssen - M. Dolfing 9-1

stand
K. Thijssen 21
H. Jansen 18
M. Dolfing 15
A. Scholma 6

uitslagen komen van teletekst.

MenO

Post by MenO » Mon Jul 10, 2006 21:58

Wat een enorme hoeveelheid decorwisselingen in deze partij van Tsjizjow en Valneris!

Alex

Post by Alex » Mon Jul 10, 2006 22:58

Hanco Elenbaas wrote:Waarom eigenlijk niet 15-0 of 12-0 in plaats van 10-0?
Waarom is de 3-1-0 afschaft?? [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]

Jameson

Post by Jameson » Tue Jul 11, 2006 18:39

Nu ik deze tweekamp zo volg komen er bij mij toch een aantal vragen op:

Zijn de partijen tussen Valneris en Tsjizjow echt leuker dan anders, of komt dit door de verpakking van de Delftse telling?
(Het blijven m.i. vier remises)

Zouden nu werkelijk meer "niet dammers" kijken naar dammen dan normaal het geval is?

Bij het mini NK lijkt het mij meer een loting dan dat de sterkste werkelijk gaat winnen.

Wat ik toch vreemd is, nu is de stand 26-14 voor Valneris. Mocht Tsjizjow de volgende partij winnen (10-0) dan is de stand 26-24 in het voordeel van Valneris, terwijl eigenlijk Tsjizjow de betere speler is omdat hij met 5-3 voor hoort te staan.

blondegod

Post by blondegod » Tue Jul 11, 2006 22:01

Jameson wrote:
voor hoort te staan.
Het is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Jul 11, 2006 22:49

Jameson wrote:Nu ik deze tweekamp zo volg komen er bij mij toch een aantal vragen op:

Zijn de partijen tussen Valneris en Tsjizjow echt leuker dan anders, of komt dit door de verpakking van de Delftse telling?
(Het blijven m.i. vier remises)
Door wat jij de verpakking noemt wordt het inderdaad interessanter. Spelers, sponsors en aanwezig publiek hebben in elk geval die mening.
Jameson wrote:Zouden nu werkelijk meer "niet dammers" kijken naar dammen dan normaal het geval is?
De uitstraling naar buiten en naar sponsors is m.i. groter. Veel "niet-dammers" spreken mij plotseling aan over deze match.
Jameson wrote:Bij het mini NK lijkt het mij meer een loting dan dat de sterkste werkelijk gaat winnen.
Dat is niet de mening van de spelende grootmeesters.
Jameson wrote:Wat ik toch vreemd is, nu is de stand 26-14 voor Valneris. Mocht Tsjizjow de volgende partij winnen (10-0) dan is de stand 26-24 in het voordeel van Valneris, terwijl eigenlijk Tsjizjow de betere speler is omdat hij met 5-3 voor hoort te staan.
Redenerend vanuit de oude damregels heb je gelijk. Voor dit toernooi zijn andere regels afgesproken. Dus is de stand compleet terecht.

eddy bude

Post by eddy bude » Wed Jul 12, 2006 00:20

Ik wil even laten weten dat ik het als een cultuurschok ervaar dat een remise-eindspel tussen Valneris en Tsjizjov in de eerste partij in een 9-1 winst eindigt. Als remise niet meer remise is, dan gooi je in jaren opgebouwde damcultuur en damtheorie weg. Volgens mij is een goede oplossing van het remiseprobleem een hoger speeltempo, dan vallen er vanzelf meer beslissingen. Hulde voor het geweldige toernooi dat toch zeker ook georganiseerd kan worden met normale uitslagen?

Post Reply