Bondsraad

Post Reply
User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Fri Oct 27, 2017 08:52

Henk de Witt wrote:(...)Is een rondje langs de provinciale besturen wel een goede keuze?(...)
Dat is geen relevante vraag.

Het is altijd een goed idee om kennis te maken en van gedachten te wisselen met de provinciale besturen. Samen immers geven KNDB bestuur en provinciale besturen uitvoering aan de dam organisatie in Nederland. Welke gedachten uit zo'n rondje voort komen is een tweede. Vast ook suggesties voor bestuurskandidaten. Lijkt me allemaal een goede zaak en de voorzitter mag prima in staat geacht worden, de verschillende gedachten en kandidaten op hun merites te beoordelen. Daarnaast zal hij naar ik aanneem luisteren naar wie zich verder maar bij hem meldt met zijn of haar gedachten. En ook hier beoordelen welke gedachten hij bruikbaar vindt en niet.

Wat voor nu wel relevant is, is het volgende. De KNDB bevindt zich nog steeds in een financiële en in een bestuurlijke crisis. De komende bondsraadsvergadering moet bijdragen aan het afsluiten van deze crises. De stukken voor de komende bondsraadsvergadering overtuigen wat dat betreft echter niet op voorhand. Zie ook de niet - rechtstreeks - beantwoorde brief van bondsraadslid Thijs van den Broek.

Wat de financiële crisis betreft wordt in het jaarplan wel geschetst dat ingegrepen moet worden in de kosten sfeer. Aan de andere kant laten de cijfers van de begroting en de summiere toelichting daarop vraagtekens die er niet meer zouden mogen zijn. Als deze vraagtekens ter vergadering alsnog weggenomen kunnen worden, is de KNDB naar mijn mening desalniettemin een eind op de goede weg.

Wat de bestuurlijke crisis betreft is hoopgevend dat een jonge en pientere kandidaat secretaris is gevonden. De kandidaat penningmeester is ook jong en pienter, maar gegeven de financiële en bestuurlijke crisis waar deze kandidaat uit voort komt vind ik het een - tot nu ongemotiveerde! - keuze die niet verstandig is. Die zich zowel intern als extern (NOC*NSF?) moeilijk laat uitleggen. De bondsraad heeft tenslotte, hoe je het ook wendt of keert, een motie van wantrouwen aangenomen juist betreffende de financiën van de KNDB. Daar mag iedereen het zijne van vinden. Maar de bondsraad is het hoogste beslis orgaan en heeft een besluit genomen. Waar 'iets' mee gedaan moet worden. Wel lovenswaardig dat de kandidaat penningmeester zich na al het gebeurde nog steeds wil inzetten voor de KNDB en mooi dat het nieuwe bestuur haar wil behouden. Maar verstandig zou naar mijn mening zijn om een portefeuille wissel te maken.

Als bovenstaande crises op een beetje voortvarende en (alsnog) verfrissende wijze worden aangepakt (het in zo'n korte tijd bezoeken van alle provinciale bonden / het hele land zien en horen vind ik wat dat betreft een heel goed teken) mag de KNDB vervolgens ook hoop hebben op een frisse blik op allerlei andere zaken. Van breedtesport tot en met bijvoorbeeld de intrinsiek hoge remise marge in het damspel op absoluut top niveau. Die frisse gedachten zullen vast regelmatig afwijken van wat jij en ik fris en verstandig vinden en ook onderling zullen wij daar op punten over van mening verschillen. Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Het belangrijkste is dat de KNDB de genoemde crises onderkent en serieus neemt en zich leert aanpassen aan haar omgeving. Dat is voorwaarde voor overleven. Of we dan over twintig jaar allemaal schijven tellen, elkaar in iedere partij over de kling jagen met de dam-damslag regel of dat we uitsluitend nog in club, huiskamer, chatroom, app, cafe en school een recreatief partijtje spelen - maar dan wel en masse! - mogen bestuur en bondsraad uitzoeken.
Last edited by Marcel Kosters on Fri Oct 27, 2017 13:05, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Re: Bondsraad

Post by Henk de Witt » Sat Oct 28, 2017 13:15

Marcel Kosters wrote:
Henk de Witt wrote:(...)Is een rondje langs de provinciale besturen wel een goede keuze?(...)
Dat is geen relevante vraag.

Het is altijd een goed idee om kennis te maken en van gedachten te wisselen met de provinciale besturen. Samen immers geven KNDB bestuur en provinciale besturen uitvoering aan de dam organisatie in Nederland. Welke gedachten uit zo'n rondje voort komen is een tweede. Vast ook suggesties voor bestuurskandidaten. Lijkt me allemaal een goede zaak en de voorzitter mag prima in staat geacht worden, de verschillende gedachten en kandidaten op hun merites te beoordelen.
Allemaal correct geformuleerd, Marcel. Naar aanleiding van een provinciale bestuurder die regelmatig onzin verkondigt, was ik gealarmeerd en heb even een rondje gemaakt langs de provinciale besturen. De goeden niet te na gesproken, evenmin de trouwe, vaak stille dienaren van de damsport (onmisbaar!), werd ik weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Ondanks het feit dat ik weet van het schrijnend gebrek aan kader binnen de dambond, het vaak heb genoemd, schrok ik toch weer. Maar je hebt gelijk, de nieuwe voorzitter moet hiermee werken en je mag hem onderscheidend vermogen toedichten.
Marcel Kosters wrote:Daarnaast zal hij naar ik aanneem luisteren naar wie zich verder maar bij hem meldt met zijn of haar gedachten. En ook hier beoordelen welke gedachten hij bruikbaar vindt en niet.
Hier mogen we denk ik wel vraagtekens bij zetten. De stoffige damwereld is niet aantrekkelijk voor creatieve, dynamische mensen. De weinige denkers die er nog zijn hebben vaak geen zin (meer) om nog bestuursverantwoordelijkheid te dragen. Nogmaals de goeden niet te na gesproken, het is de middelmaat die regeert. Ook in achtereenvolgende KNDB-besturen. Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat hij doodmoe werd, niet van het trekken aan een dood paard, maar aan drie dode paarden tegelijk. Zie ook Frans de Jonge's 'tocht door de woestijn' bij het zoeken naar kandidaten.
We mogen blij zijn dat Ebbo de Jong bereid bleek om in deze barre toestand nog de kar te trekken. Luisteren naar wie zich bij hem meldt lijkt me niet voldoende. Hij moet actief op zoek naar mensen met ideeën. Mensen die zich in het verleden herhaaldelijk bij de KNDB hebben gemeld met ideeën en daar gestuit zijn op middelmaat of erger, op onverschilligheid zelfs, zullen weinig animo hebben om zich voor de derde of vierde keer aan dezelfde steen te stoten. Ebbo zal duidelijk moeten maken dat hij werkelijk een cultuurverandering teweeg willen brengen. Roel Boomstra een hagelwit pak aanmeten zal niet voldoende zijn. De column van Ebbo in Het Damspel is niet bemoedigend. Hij lijkt zich toch weer te oriënteren op de stoffige middelmaat. De oorzaak van alle problemen.

Ik geef toe, zijn taak grenst aan het onmogelijke, de bond moet zich aan de eigen haren uit het moeras trekken. Als Ebbo zich in het moeras laat trekken dan gaan we door zoals we al tientallen jaren doorgaan. En zullen we elk jaar weer een stukje verder wegzakken.
Last edited by Henk de Witt on Sat Oct 28, 2017 13:22, edited 2 times in total.

User avatar
Marcel Kosters
Posts: 2243
Joined: Mon Jan 20, 2003 16:13
Location: Haarlem, The Netherlands

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Mon Oct 30, 2017 07:43

Henk de Witt wrote:(...) Luisteren naar wie zich bij hem meldt lijkt me niet voldoende. Hij moet actief op zoek naar mensen met ideeën.(...)
Dat ben ik met je eens.

Dat ook jij blijkbaar geen telefoontje hebt mogen ontvangen, wil overigens verre van zeggen dat Ebbo niet actief zoekt. Hij zal naar ik aanneem zeer actief om zich heen kijken. Misschien wel tussen de ouders van jeugdspelers en tussen andere (niet)leden die binnen de KNDB bestuurlijk en organisatorisch wellicht nog een onbeschreven blad zijn, maar daarbuiten hebben laten zien van wanten te weten. Of die nog niet zo veel hebben laten zien, maar er gewoon bovenuit steken. Ik zie bijvoorbeeld regelmatig allerlei briljante en net afgestudeerde dammers voorbij komen op Facebook. Ook en juist daar zitten voor de KNDB die nieuwe gezichten met onbevangen blik. Tenslotte ben ook bijvoorbeeld jij (of ik) bepaald niet nieuw. En ook al zijn heel misschien jouw gedachten en wellicht de mijne nog steeds fris, nieuwe gezichten doen wonderen. En tenslotte staat het ons natuurlijk vrij zelf bij Ebbo aan te kloppen en onze gedachten te delen. Met aan hem ter beoordeling welke gedachten hij bruikbaar vindt en niet. Als we ons laten ontmoedigen door eerdere ervaringen zijn we misschien toch minder fris dan we zelf denken.

Dat gezegd hebbend deel ik ook je zorg dat het niet moeilijk is je te laten 'wegzuigen' in een moeras van een deugdelijke maar te lang gevestigde en te weinig ververste orde. En hoop ik met jou dat Ebbo hier alert op is. Altijd dezelfde mensen, hetzelfde menstype, dezelfde cirkel, hetzelfde gedachtengoed. Dat is in mijn beleving een van de zaken die in kleine sportclubjes waaronder damclubjes mis kan gaan. Als je een halve eeuw op dezelfde plek in een bestuur zit gaat de prik er niet alleen voor jou maar ook voor je clubje af. Het is niet voor niets dat NOC*NSF in de Aanbevelingen van Goed Sportbestuur een maximaal aaneengesloten zittingsduur van drie termijnen van drie jaar of twee termijnen van vier jaar adviseert. Organisatie(tje)s moeten zichzelf continue vernieuwen, anders gaan zij dood.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: Bondsraad

Post by Ton van Namen » Sat Nov 04, 2017 15:47

Ik ben wel benieuwd wat er vandaag besproken/besloten is.
Kan een van de aanwezigen wat meer vertellen ?

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Bondsraad

Post by Frans de Jonge » Sat Nov 04, 2017 19:18

Ton van Namen wrote:Ik ben wel benieuwd wat er vandaag besproken/besloten is.
Kan een van de aanwezigen wat meer vertellen ?
Jeanine van der Horst en Robert-Jan van den Akker zijn in het bestuur benoemd. Jeanine wordt weer penningmeester en Robert-Jan secretaris. Het bestuur zoekt verder naar nieuwe kandidaten.
Frits Luteijn en Frank Teer zijn vanwege hun langdurige inspanningen en nationale belangenbehartiging bij de FMJD benoemd tot respectievelijk lid van verdienste en erelid. Terecht, unaniem door de Bondsraad gesteund. Vanuit de Bondsraad werd het verslag van de vorige vergadering, door jou gemaakt, als bijzonder goed bestempeld.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: Bondsraad

Post by Casper van der Tak » Sat Nov 04, 2017 20:22

Frans de Jonge wrote:
Ton van Namen wrote:Ik ben wel benieuwd wat er vandaag besproken/besloten is.
Kan een van de aanwezigen wat meer vertellen ?
Jeanine van der Horst en Robert-Jan van den Akker zijn in het bestuur benoemd. Jeanine wordt weer penningmeester en Robert-Jan secretaris. Het bestuur zoekt verder naar nieuwe kandidaten.
Frits Luteijn en Frank Teer zijn vanwege hun langdurige inspanningen en nationale belangenbehartiging bij de FMJD benoemd tot respectievelijk lid van verdienste en erelid. Terecht, unaniem door de Bondsraad gesteund. Vanuit de Bondsraad werd het verslag van de vorige vergadering, door jou gemaakt, als bijzonder goed bestempeld.
Frans, is er meer duidelijkheid over de financieen?

Frans de Jonge
Posts: 674
Joined: Tue Apr 03, 2007 22:13
Real name: Frans de Jonge
Location: 's-Hertogenbosch

Re: Bondsraad

Post by Frans de Jonge » Sat Nov 04, 2017 21:18

Casper van der Tak wrote:
Frans de Jonge wrote:
Ton van Namen wrote:Ik ben wel benieuwd wat er vandaag besproken/besloten is.
Kan een van de aanwezigen wat meer vertellen ?
Jeanine van der Horst en Robert-Jan van den Akker zijn in het bestuur benoemd. Jeanine wordt weer penningmeester en Robert-Jan secretaris. Het bestuur zoekt verder naar nieuwe kandidaten.
Frits Luteijn en Frank Teer zijn vanwege hun langdurige inspanningen en nationale belangenbehartiging bij de FMJD benoemd tot respectievelijk lid van verdienste en erelid. Terecht, unaniem door de Bondsraad gesteund. Vanuit de Bondsraad werd het verslag van de vorige vergadering, door jou gemaakt, als bijzonder goed bestempeld.
Frans, is er meer duidelijkheid over de financieen?
De begroting 2018 is op zeker opgesteld. Dus zijn er geen mogelijke meevallers opgenomen, wel de tegenvallers (minder contributie bij voortzetting daling ledental). Verder een voortzetting van de gegevens van 2017. Het bestuur is bezig met wat acties om de kostenkant te verlichten, maar wil deze nu nog niet in de begroting 2018 opnemen. Het bestuur zal alles doen om de tekorten af te bouwen, zodat de solvabiliteit van de KNDB geborgd is. Overigens is door de net gekozen penningmeester Jeanine van der Horst aangegeven dat het vorige bestuur (i.c. de secretaris) bij het afsluiten van de 4-jarige topsportovereenkomst over het hoofd heeft gezien dat de personeelsverplichtingen van de technische staf ook voor 4 jaar golden (dus niet tussentijds konden worden aangepast). (Dit verklaart ook waarom het bestuur voor de zomer 2016 niet meer reageerde op vragen van de Bondsraad over inzicht in overeenkomst met NOC*NSF, impact op personeelskosten, e.d. Hetgeen toentertijd geleid heeft tot de motie van wantrouwen.) De begroting ligt hiermee grotendeels vast door langdurige verplichtingen en zal het bestuur het uiterste proberen om in 2018 een break-evenpoint te realiseren.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Re: Bondsraad

Post by Casper van der Tak » Sat Nov 04, 2017 21:32

Frans de Jonge wrote:
Casper van der Tak wrote:
Frans de Jonge wrote: Jeanine van der Horst en Robert-Jan van den Akker zijn in het bestuur benoemd. Jeanine wordt weer penningmeester en Robert-Jan secretaris. Het bestuur zoekt verder naar nieuwe kandidaten.
Frits Luteijn en Frank Teer zijn vanwege hun langdurige inspanningen en nationale belangenbehartiging bij de FMJD benoemd tot respectievelijk lid van verdienste en erelid. Terecht, unaniem door de Bondsraad gesteund. Vanuit de Bondsraad werd het verslag van de vorige vergadering, door jou gemaakt, als bijzonder goed bestempeld.
Frans, is er meer duidelijkheid over de financieen?
De begroting 2018 is op zeker opgesteld. Dus zijn er geen mogelijke meevallers opgenomen, wel de tegenvallers (minder contributie bij voortzetting daling ledental). Verder een voortzetting van de gegevens van 2017. Het bestuur is bezig met wat acties om de kostenkant te verlichten, maar wil deze nu nog niet in de begroting 2018 opnemen. Het bestuur zal alles doen om de tekorten af te bouwen, zodat de solvabiliteit van de KNDB geborgd is. Overigens is door de net gekozen penningmeester Jeanine van der Horst aangegeven dat het vorige bestuur (i.c. de secretaris) bij het afsluiten van de 4-jarige topsportovereenkomst over het hoofd heeft gezien dat de personeelsverplichtingen van de technische staf ook voor 4 jaar golden (dus niet tussentijds konden worden aangepast). (Dit verklaart ook waarom het bestuur voor de zomer 2016 niet meer reageerde op vragen van de Bondsraad over inzicht in overeenkomst met NOC*NSF, impact op personeelskosten, e.d. Hetgeen toentertijd geleid heeft tot de motie van wantrouwen.) De begroting ligt hiermee grotendeels vast door langdurige verplichtingen en zal het bestuur het uiterste proberen om in 2018 een break-evenpoint te realiseren.
Hmmm OK, bedankt Frans. Als we aan de technische staf vastzitten (hoe leest een advocaat daar overheen??), dan moeten we die op zijn minst zo goed mogelijk benutten.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Sat Nov 04, 2017 21:36

Dus de voormalig secretaris had wel een grote mond maar faalde enorm? Is dat wat er staat? Dieter, heb jij nog iets te melden?

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Sat Nov 04, 2017 21:48

Mijn vorige post kan nooit kloppen. Toch?

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: Bondsraad

Post by Ton van Namen » Sat Nov 04, 2017 21:56

Frans de Jonge wrote: Jeanine van der Horst en Robert-Jan van den Akker zijn in het bestuur benoemd. Jeanine wordt weer penningmeester en Robert-Jan secretaris. Het bestuur zoekt verder naar nieuwe kandidaten.
Frits Luteijn en Frank Teer zijn vanwege hun langdurige inspanningen en nationale belangenbehartiging bij de FMJD benoemd tot respectievelijk lid van verdienste en erelid. Terecht, unaniem door de Bondsraad gesteund. Vanuit de Bondsraad werd het verslag van de vorige vergadering, door jou gemaakt, als bijzonder goed bestempeld.
Frans de Jonge wrote:
De begroting 2018 is op zeker opgesteld. Dus zijn er geen mogelijke meevallers opgenomen, wel de tegenvallers (minder contributie bij voortzetting daling ledental). Verder een voortzetting van de gegevens van 2017. Het bestuur is bezig met wat acties om de kostenkant te verlichten, maar wil deze nu nog niet in de begroting 2018 opnemen. Het bestuur zal alles doen om de tekorten af te bouwen, zodat de solvabiliteit van de KNDB geborgd is. Overigens is door de net gekozen penningmeester Jeanine van der Horst aangegeven dat het vorige bestuur (i.c. de secretaris) bij het afsluiten van de 4-jarige topsportovereenkomst over het hoofd heeft gezien dat de personeelsverplichtingen van de technische staf ook voor 4 jaar golden (dus niet tussentijds konden worden aangepast). (Dit verklaart ook waarom het bestuur voor de zomer 2016 niet meer reageerde op vragen van de Bondsraad over inzicht in overeenkomst met NOC*NSF, impact op personeelskosten, e.d. Hetgeen toentertijd geleid heeft tot de motie van wantrouwen.) De begroting ligt hiermee grotendeels vast door langdurige verplichtingen en zal het bestuur het uiterste proberen om in 2018 een break-evenpoint te realiseren.
Dankjewel voor deze info, Frans.
Er begint heel veel duidelijk te worden over wat er in het verleden gebeurd (misgegaan) is ...

Michel Stempher
Posts: 1108
Joined: Thu Mar 01, 2012 20:34
Real name: Michel Stempher
Location: Kampen

Re: Bondsraad

Post by Michel Stempher » Sat Nov 04, 2017 21:58

Fred van Amersfoort wrote:Dus de voormalig secretaris had wel een grote mond maar faalde enorm? Is dat wat er staat?
Dit is wat er staat ja. De toenmalige secretaris heeft een zeer pijnlijke vergissing gemaakt door over de salarisverplichtingen gedurende de volledige vier jaren heen te lezen. Het toenmalige bestuur vertrouwde, in mijn ogen terecht, blind op het oordeel van de secretaris die in het dagelijks leven jurist is. Hierdoor is de Bondsraad een verkeerde voorstelling van zaken gegeven met alle gevolgen van dien.

De penningmeester heeft overigens toegezegd voortaan de post VO en ledenservice (waarin momenteel de afschrijvingskosten voorraad bondswinkel zitten) uit elkaar te trekken, zodat inzichtelijk is hoeveel geld er beschikbaar is voor aanvalsplannen. Ik ben erg optimistisch over de goede bedoelingen van dit bestuur, maar ik besef dat het de komende drie jaar een hell of a job wordt break-even te draaien. Gegeven de omstandigheden restte mij niets anders dan akkoord te gaan met de begroting. Het is tenslotte zinloos terug te kijken naar het verleden, aangezien we er niks meer aan kunnen veranderen. We kunnen beter onze energie richten op hoe nu verder en daar heeft het bestuur een goede eerste stap toe gezet en het verdient dan ook alle vertrouwen.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Sat Nov 04, 2017 22:01

Goed plan Michel.

Fred van Amersfoort
Posts: 1780
Joined: Sun Nov 02, 2003 17:13

Re: Bondsraad

Post by Fred van Amersfoort » Sat Nov 04, 2017 22:04

Hulde voor Thijs die de hele zaak aan het rollen bracht. Pek en veren voor Dieter van Gortel.

Ton van Namen
Posts: 198
Joined: Mon Feb 13, 2017 07:23
Real name: Ton van Namen

Re: Bondsraad

Post by Ton van Namen » Sat Nov 04, 2017 22:09

Fred van Amersfoort wrote:Hulde voor Thijs die de hele zaak aan het rollen bracht.
+1

Post Reply