KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 22, 2005 10:24

de Volkskrant, 22 oktober 2005

Voorsprong van Tsjizjov blijft intact
Van onze verslaggever

AMSTERDAM - De topfavorieten Aleksej Tsjizjov en Guntis Valneris hebben in de negende ronde van het WK dammen met een puntendeling genoegen moeten nemen. Daardoor behoudt de Rus, negenvoudig wereldkampioen, een punt voorsprong op de Let. Er zijn nog twee ronden te spelen.

Tsjizjov zat gisteren tegenover Samb uit Senegal, Valneris, befaamd om zijn eindsprint in dergelijke toernooien, trof Getmanski uit Rusland. Definitief uitgeschakeld voor de titel is een andere Rus, Aleksandr Georgiev, de nog regerende wereldkampioen.

Tsjizjov en Valneris ontmoeten elkaar zondag in de laatste ronde van het toernooi. Maar zaterdag speelt Tsjizjov eerst nog tegen Nederlands kampioen Kees Thijssen. Valneris moet het in de tiende ronde opnemen tegen oud-wereldkampioen Aleksandr Schwarzman.

Een kleine kans op de titel heeft ook nog Gérard Jansen, die van Huseynov won. Hij heeft twee punten minder dan Tsjizjov. Jansen speelt vandaag tegen Nasevitsj en zondag tegen Schwarzman.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 22, 2005 18:20

De Telegraaf/ANP, 22 oktober 2005

Titelstrijd naar spannende ontknoping

AMSTERDAM - Alexei Tsjizjov en Guntis Valneris bezorgen de strijd om de wereldtitel dammen zondag een spannende ontknoping. Het tweetal komt in de slotronde tegen elkaar uit. Tsjizjov verdedigt dan een voorsprong van één punt.

Zaterdag hielden de nummers één en twee zich rustig aan het dambord. De Rus Tsjizjov sloot na dertien minuten al vrede met Kees Thijssen. De Let Valneris en Schwarzman zaten nog twee minuten korter aan tafel om tot remise te besluiten.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Oct 23, 2005 00:41

Hanco Elenbaas wrote:De Gelderlander, 22 oktober 2005

Thijssen weer in de war bij WK
Door onze verslaggever

AMSTERDAM - Kees Thijssen kan goed dammen, maar is geen ster in het lezen van reglementen. Nadat de dammer op de openingsdag van het WK in Amsterdam te laat was komen opdagen, ging hij gisteren in de negende ronde opnieuw in de fout. Weer had het geen nadelige gevolgen voor Thijssen, die 'gewoon' remise speelde tegen wereldkampioen Georgiev.

Dat was echter aan de Rus te danken. Georgiev stelde zich zeer sportief op toen Thijssen er na 2 uur, 59 minuten en 53 seconden achter kwam dat hij er na 75 zetten anders dan vroeger geen uur bedenktijd bij kreeg. Volgens de nieuwste regels dient een partij in drie uur voltooid te worden. In plaats van met een paar extra zetten de partij te rekken, stemde Georgiev in met een remise. Thijssen was opgelucht, de nationaal kampioen bleek de nieuwe regel niet te kennen.

De spraakmakende partij uit de zevende ronde tussen de Rus Getmanski en de Senegalees Samb werd gisteren uiteindelijk afgerond met remise. Beide spelers namen niet meer plaats achter het bord. Samb ging onder protest akkoord met een remise, hij heeft al een bezwaarschrift ingediend bij de werelddambond. Hij raakte woensdag in conflict met de arbiter over de vraag of Getmanski zijn tijdslimiet al dan niet had overschreden.

Gisteren damde Samb in de negende ronde tegen de Russische koploper Tsjizjov. Hij haalde een remise. Gérard Jansen sloot aan bij de kop door te winnen van Farid uit Azerbeidzjan. Jansen staat nu derde, op twee punten van Tsjizjov. De Let Valneris staat nog tussen de twee in. ANP
Bij deze verklaar ik mij fan van Georgiev!
Wat een geweldenaar!
Deze dammer werd door ene HW onlangs als onsportief bestempeld.................
Wat een lefgozer de Georgiev (speelt werkelijk alles van laveerspel tot dubbele Bonnards tegen angstgengeners!) en wat een heerljke sportieve mentalteit!
En ook niet onbelangrijk: Georgiev durft ook te verliezen!
Heaven is no location, but a state of mind

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Oct 23, 2005 00:46

ene HW [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]

En wie is Kosmos dan?
O ja, de Tukdammer 2005! [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 23, 2005 10:45

De Telegraaf, 23 oktober 2005

Georgiev zorgt voor spektakel

Van onze dammedewerker

AMSTERDAM, zondag

De hoogtepunten van de voorlaatste ronde in het WK dammen waren zeker niet de snelle roemloze remisepartijen tussen koploper Alexei Tsjizjov en Kees Thijssen en Guntis Valneris tegen Alexander Schwarzman. Het was juist de onttroonde wereldkampioen Alexander Georgiev die nog één keer opmerkelijk van zich afbeet.
Slachtoffer was de Senegalees N’Diaga Samb, die één van de voornaamste smaakmakers van het toernooi is. Georgiev koos al snel voor een traditionele Roozenburg – een aanval genoemd naar de Nederlandse oud-wereldkampioen van wie vandaag op de slotdag de memoires in boekvorm gepresenteerd zullen worden. Georgiev koos zelfs een verdieping door op de 15e zet een Parti Bonnard-opstelling in te nemen en door een fraaie 27e zet kwam de Rus gedwongen tot schijfwinst. Samb won de schijf niet direct terug en kwam daardoor in een verloren positie terecht. Vervolgens was de in Nederland woonachtige Wit-Rus Alexander Baljakin een matje te groot voor Huseynov, die in een combinatieweb verzeild raakte. Baljakin passeert Gerard Jansen op de ranglijst door een beter plusremise-gemiddelde.
Vandaag is de slotronde met als hoogtepunt de wedstrijd tussen de nummers 1 en 2. Het is de verwachting dat Alexei Tsjizjov zijn 10e wereldtitel in een periode van 18 jaar binnen zal halen. Volgend jaar komt vervolgens de revanchematch tussen Georgiev en Tsjizjov, voor de derde keer in successie.

<center>Image
• Alexander Georgiev </center>

Uitslagen 10e ronde:: Boezinski-Getmanski 1-1, Thijssen-Tsjizjov 1-1, Baljakin-Huseynov 2-0, Jansen-Nasevitsj 1-1, Valneris-Schwarzman 1-1, SambGeorgiev 0-2.

Stand aan kop: 1. Tsjizjov 14 pnt., 2. Valneris 13, 3. Baljakin 12, 4. Jansen 12.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sun Oct 23, 2005 22:50

Hanco Elenbaas wrote:De Telegraaf, 22 oktober 2005
Image
Harm verrijkt onze taal met een nieuwe uitdrukking:
Voordelig uit de verf komen :D Image Image
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 24, 2005 11:23

De Telegraaf/ANP, 23 oktober 2005

Tsjizjov wereldkampioen dammen

AMSTERDAM - Aleksej Tsjizjov is zondag in Amsterdam wereldkampioen dammen geworden. De 41-jarige Rus veroverde de titel voor de tiende keer in zijn carrière. In de elfde en laatste ronde remiseerde Tsjizjov met zijn directe concurrent, de Let Guntis Valneris. De nieuwe kampioen behaalde zonder één verliespartij vijftien punten. Valneris werd tweede met veertien punten.

„Het geheim achter al die wereldkampioenschappen is stabiliteit, fysiek en psychisch”, aldus de nieuwe kampioen. Tsjizjov: „Ik heb me drie maanden voorbereid. Ik trainde vooral op concentratie en fitness, veel joggen en veel badminton.” Hij spreekt in vloeiend Nederlands, eigen gemaakt na twee decennia toernooien en clubcompetitie spelen hier. „Nu zit ik vol emoties. Ik ben heel gelukkig.”

Tsjizjov toonde zich met name zeer tevreden over het damtechnische niveau van zijn spel in Amsterdam. „Ik heb een zeer goed toernooi gespeeld, waarin ik niet één keer verloren kwam te staan. Dat is zeer zeldzaam op dit niveau. Ik had wel twee keer een gewonnen eindspel in handen waarbij de partij in remise verzandde.”

Na twintig partijen en circa duizend zetten vertrekt de winnaar behalve met de eer en 6000 euro prijzengeld straks met een uniek record terug naar huis in Rusland. Niet veel damkampioenen komen in de buurt van Tsjizjovs tien titels. De enige die echt meetelt is zijn landgenoot Iser Koeperman, die in de jaren zestig en zeventig zeven keer de hoogste damkroon verzamelde.

Het was net niet het toernooi van de Nederlandse deelnemers. Het trio Baljakin, Jansen en Thijssen bleef ongeslagen maar ontbeerde winstpartijen. Alexander Baljakin en de verrassende Gérard Jansen kwamen nog het verst. Beiden remiseerden de laatste ronde. Baljakin veroverde daarmee nog net een plekje op het podium. Hij haalde de derde plaats wegens meer verzamelde plusremises dan Jansen, die vierde werd.

Kees Thijssen rekende voor de laatste ronde vermoedelijk op twee punten en daarmee een podiumplaatsje. Maar hekkensluiter Farid uit Azerbeidzjan, die partij na partij had verloren in de finale, hield juist tegen de Amsterdammer stand. Een woedende oerschreeuw uit frustratie tijdens de partij in de doorgaans doodstille wandelgangen van het toernooi hielp Thijssen niet. Zijn twaalf punten boden hem niet meer dan de tegenvallende zesde plek.

De meest ontevreden man van het WK is zonder twijfel Aleksandr Georgiev, de man die na vijf jaar als wereldkampioen werd afgezet. Hij kwam er niet aan te pas en eindigde met elf punten in de grauwe middenmoot. „Georgiev viel tegen, maar zoiets is normaal hoor. Dat had ik vroeger ook. Hij heeft zeker niet slecht gespeeld”, zei de nieuwe kampioen grootmoedig.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 24, 2005 11:31

ALEXEI TSJIZJOV PAKT TIENDE WERELDTITEL

Van onze dammedewerker

AMSTERDAM, maandag

Alexei Tsjizjov uit Izjevsk heeft gisteren voor de tiende keer in zijn succesvolle damcarrière de wereldtitel veroverd. Hiervoor was remise tegen zijn directe concurrent Guntis Valneris uit Letland voldoende. De 41-jarige Rus won in de finale vier keer, waarvan alleen de winst op Huseynov indruk maakte. In de andere drie winstpartijen waren het vooral opvallende fouten van de tegenstanders die hem in de kaart speelden.
Het toernooi kende een aantal opmerkelijke hoogte en dieptepunten. Het begon met de kwalificatie van de deelnemers, die niet altijd volgens duidelijke richtlijnen toegelaten waren. Het betekende het vroegtijdig vertrek van spelers als Rob Clerc en Anatoli Gantwarg. Opvallend was daarnaast het succes van de onbekende Huseynov uit Azerbeidzjan, die vervolgens in de finale weinig klaarspeelde. Het effect van de nieuwe toepassing van plusremises zal door de beperkte invloed van de topspelers op het beleid naar alle waarschijnlijkheid gehandhaafd blijven. De mening van de topspelers over de verdeling van de prijzenpot had wel effect. Tijdens het toernooi kwam een heel andere verdeling tot stand en dat is kenmerkend voor het hanteren van de regels in de damwereld. Arbitrale kwesties rond het laat verschijnen van Kees Thijssen bij de opening en de drukte rond het terechte protest van N’Diaga Samb bij de fout van de arbiter in zijn partij tegen Getmanski deden de gemoederen verhitten.
Bij de sluiting werden de prijzen uitgereikt door Vladimir Ptitsjin uit het Siberische Jakoetië, die dit weekend benoemd is tot nieuwe voorzitter van de werelddambond. Bijzonder teleurstellend ten slotte was dat niet optimaal gebruik werd gemaakt van elektronische damborden die het evenement via internet zouden begeleiden: de zoveelste gemiste kans om met het dammen meer volwassen naar buiten te treden.

Image
• Alexei Tsjizjov werd in Amsterdam voor de tiende keer wereldkampioen.
FOTO: ANP

Uitslagen elfde ronde WK: Huseynov Thijssen 1-1, Nasevitsj Samb 0-2, Getmanski Baljakin 1-1, Schwarzman Jansen 1-1, Georgiev Boezinski 1-1, Tsjizjov Valneris 1-1.

Eindstand: 1. Tsjizjov 15, 2. Valneris 14, 3. Baljakin 13, 4. Jansen 13, 5. Samb 12, 6. Thijssen 12, 7. Nasevitsj 11, 8. Schwarzman 11, 9. Georgiev 11, 10. Getmanski 11, 11. Boezinski 5, 12. Huseynov 4.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 24, 2005 11:45

De Gelderlander, 23 oktober 2005

WERELDKAMPIOEN
Tsjizjov ziet hoop voor hét damland
Alexej Tsjizjov werd gisteren voor de tiende keer wereldkampioen dammen. Wéér geen Nederlander op het hoogste schavot. Zo blijft Harm Wiersma ( 1984) de laatste vaandeldrager van hét damland bij uitstek.

Door HENNY HAGGEMAN
Wereldkampioen Alexej Tsjizjov ( 41) spreekt uitstekend Nederlands en de Letse runner up Guntis Valneris beheerst de taal enigszins. Beiden dammen respectievelijk voor Amsterdam en Huissen in de clubcompetitie. Wetenswaardigheden die aangeven dat Nederland mondiaal hét damland is. Des te vreemder is het dat Harm Wiersma de laatste landgenoot was die wereldkampioen werd ( in 1984) en dat ook het gisteren beëindigde WK in Amsterdam daar geen verandering in bracht. Het blijft smachten naar de opvolger van Piet Roozenburg, Ton Sijbrands, Jannes van der Wal en Wiersma.
Dit keer was de hoop gevestigd op het trio Alexander Baljakin ( een sinds 1989 in Nederland wonende immigrant uit Rusland), Kees Thijssen en Gérard Jansen, die zich voor de laatste twaalf in de finaleronde hadden geplaatst, zonder daarbij de illussie te wekken ook daadwerkelijk voor het allerhoogste te gaan.
Tijdens de slotronde was het vooral interessant wie als beste vaderlander in Amsterdam zou eindigen. „ Hebben we daar een prijs voor”, vroeg explicateur Auke Scholma zich hardop af terwijl hij de situaties op de borden becommentariëerde. „ Een troostprijs”, zei een toehoorder gevat. Baljakin werd derde, Janssen vierde en Thijssen vijfde.
„ Ik denk dat de Nederlanders damtechnisch niet eens voor mij onder doen”, zei Tsjizjov na een eenvoudige remise met zijn laatste concurrent Valneris.
Een opmerkelijke uitspraak van de man die voor de tiende keer wereldkampioen werd ( de vorige keer was in 2000 in Moskou) en in geen van de twintig partijen die hij damde in Amsterdam in de problemen was gekomen. Sinds 1987 speelde de Rus zeventien WK’s en als hij niet won, werd hij tweede. Maar waarin zit dan het verschil tussen de Nederlanders en de voormalige Sovjets, waar ook Baljakin toe mag worden gerekend? Tsjizjov: „ Het is een mentale kwestie. Vroeger was het kampioenschap van de Sovjet­ Unie sterker bezet dan het WK. We hebben leren vechten, dat is goed voor je karakter. Thijssen is Nederlands kampioen, maar een match met Baljakin zal hij op karakter verliezen.”
Jansen leverde een topprestatie, zeker omdat hij een drukke baan heeft naast het dammen. Thijssen ( 30) is de
comming man
en beoogd opvolger van het eerder genoemde rijtje, maar Tsjizjov is niet onder de indruk van de geboren Brabander. „ Thijssen damde dit toernooi heel droog en zonder zelfvertrouwen.
Op zaterdag bood hij tegen mij snel remise aan, terwijl het zijn laatste kans was kampioen te worden. Als je wat wilt bereiken moet je bereid zijn wat te ‘ offeren’. Qua talent heeft Thijssen genoeg in huis.”
Met ‘ offeren’ bedoelt Tsjizjov gedisciplineerd leven. Beste Nederlander Baljakin is wat specifieker: „ Thijssen is profdammer maar hij moet professioneler worden. Hij gedraagt zich als een amateur.
Hij kwam te laat voor de openingsronde en was bovendien niet op de hoogte van het reglement ( in ronde acht dacht Thijssen nog een uur extra bedenktijd te hebben, wat niet het geval was. Hij had geluk dat zijn tegenstander Getmanski uit sportiviteit remise aanbood, red.). Tegen mij bood hij snel remise aan en tegen andere spelers ook. Eigenlijk staat hij stil.
Om wereldkampioen te worden, moet hij zich opnieuw ontwikkelen en dat is misschien wel het allermoeilijkste.”
Tsjizjov zelf liet in Amsterdam ruim twee weken zien wat discipline is. De Rus jogde elke dag vijf kilometer in de groene omgeving van het Riverside Parkhotel, waar het toernooi werd gehouden. De wereldkampioen: „ Damtechnisch bereid ik me niet voor. Wel loop ik sinds drie maanden hard en badminton in de winter. Kortom, ik voel me fit. Dan heb je ook lust om te vechten.”
Toch is er ver aan de horizon hoop voor het Nederlandse dammen, althans volgens Tsjizjov. „ In de breedte is Nederland een sterker damland dan Rusland.
Een match tien tegen tien winnen wij misschien nog, maar vijftig tegen vijftig is zeker voor Nederland. Bovendien zie ik in Rusland geen nieuwe gezichten.
Alexander Georgiev ( de dertigjarige hardhandig afgezette kampioen die in Amsterdam slechts gedeeld zevende werd, red.) is de laatste. In Nederland zie ik wel talenten van twintig jaar, dus er is toekomst.”

Image
Alexej Tsjizjov: weer wereldkampioen dammen.
Foto: Dwight Rompas/ Pro Shots

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 24, 2005 11:53

Provinciale Zeeuwse Courant, 23 oktober 2005

Nationale dammers missen volgens nieuwe wereldkampioen nog discipline
Tsjizjov ziet hoop voor Nederland
door Henny Haggeman

Alexej Tsjizjov is voor de tiende keer wereldkampioen dammen geworden. Wéér geen Nederlander op het hoogste schavot. Zo blijft Harm Wiersma (1984) de laatste vaandeldrager van hét damland bij uitstek.

AMSTERDAM - Wereldkampioen Alexej Tsjizjov (41) spreekt uitstekend Nederlands en de Letse runner up Guntis Valneris beheerst de taal enigszins. Ze dammen respectievelijk voor Amsterdam en Huissen in de clubcompetitie. Wetenswaardigheden die aangeven dat Nederland mondiaal hét damland is.

Des te vreemder is het dat Harm Wiersma de laatste landgenoot was die wereldkampioen werd (in 1984) en dat ook het gisteren beëindigde WK in Amsterdam daar geen verandering in bracht. Het blijft smachten naar de opvolger van Piet Roozenburg, Ton Sijbrands, Jannes van der Wal en Wiersma.

Dit keer was de hoop gevestigd op het trio Alexander Baljakin (een sinds 1989 in Nederland wonende immigrant uit Rusland), Kees Thijssen en Gérard Jansen, die zich voor de laatste twaalf in de finaleronde hadden geplaatst, zonder daarbij de illussie te wekken ook daadwerkelijk voor het hoogste te gaan. Tijdens de slotronde was het vooral interessant wie als beste vaderlander zou eindigen. Het was Baljakin, die derde werd. Janssen werd vierde en Thijssen vijfde.

„Ik denk dat de Nederlanders damtechnisch niet voor mij onder doen“, zei Tsjizjov (41).

Mentale kwestie

Een opmerkelijke uitspraak van de man die voor de tiende keer wereldkampioen werd en in geen van de twintig partijen die hij damde in Amsterdam in de problemen kwam. Sinds 1987 speelde de Rus zeventien WK’s en als hij niet won, werd hij tweede. Maar waarin zit dan het verschil tussen de Nederlanders en de ex-Sovjets, waar ook Baljakin toe wordt gerekend? Tsjizjov: „Het is een mentale kwestie. Vroeger was het kampioenschap van de Sovjet-Unie sterker bezet dan het WK. We hebben leren vechten, dat is goed voor je karakter. Thijssen is Nederlands kampioen, maar een match met Baljakin zal hij op karakter verliezen.“

Jansen leverde een topprestatie, zeker omdat hij een drukke baan heeft naast het dammen. Thijssen (30) is de komende man en beoogd opvolger van het eerder genoemde rijtje, maar Tsjizjov is niet onder de indruk van de geboren Brabander. „Thijssen damde dit toernooi heel droog en zonder zelfvertrouwen. Op zaterdag bood hij tegen mij snel remise aan, terwijl het zijn laatste kans was kampioen te worden. Als je wat wilt bereiken, moet je bereid zijn wat te offeren. Qua talent heeft Thijssen genoeg in huis.“

Baljakin: „Thijssen is profdammer, maar hij moet professioneler worden. Hij gedraagt zich als een amateur. Hij kwam te laat voor de openingsronde en was bovendien niet op de hoogte van het reglement. Tegen mij bood hij snel remise aan en tegen anderen ook. Eigenlijk staat hij stil. Om wereldkampioen te worden, moet hij zich opnieuw ontwikkelen.“ Tsjizjov zelf liet in Amsterdam ruim twee weken zien wat discipline is. De Rus jogde elke dag vijf kilometer. „Damtechnisch bereid ik me niet voor. Wel loop ik sinds drie maanden hard en badminton in de winter. Kortom, ik voel me fit. Dan heb je ook lust om te vechten."

Toch is er ver aan de horizon hoop voor het Nederlandse dammen, volgens Tsjizjov. „In de breedte is Nederland een sterker damland dan Rusland. Een match tien tegen tien winnen wij misschien nog, maar vijftig tegen vijftig is voor Nederland. Bovendien zie ik in Rusland geen nieuwe gezichten. Alexander Georgiev (de 30-jarige hardhandig afgezette kampioen die in Amsterdam gedeeld zevende werd) is de laatste. In Nederland zie ik wel talenten van twintig, er is toekomst.“ GPD

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Oct 24, 2005 11:54

Hanco Elenbaas wrote:ALEXEI TSJIZJOV PAKT TIENDE WERELDTITEL

Van onze dammedewerker

AMSTERDAM, maandag

Alexei Tsjizjov uit Izjevsk heeft gisteren voor de tiende keer in zijn succesvolle damcarrière de wereldtitel veroverd. Hiervoor was remise tegen zijn directe concurrent Guntis Valneris uit Letland voldoende. De 41-jarige Rus won in de finale vier keer, waarvan alleen de winst op Huseynov indruk maakte. In de andere drie winstpartijen waren het vooral opvallende fouten van de tegenstanders die hem in de kaart speelden.
Het toernooi kende een aantal opmerkelijke hoogte en dieptepunten. Het begon met de kwalificatie van de deelnemers, die niet altijd volgens duidelijke richtlijnen toegelaten waren. Het betekende het vroegtijdig vertrek van spelers als Rob Clerc en Anatoli Gantwarg. Opvallend was daarnaast het succes van de onbekende Huseynov uit Azerbeidzjan, die vervolgens in de finale weinig klaarspeelde. Het effect van de nieuwe toepassing van plusremises zal door de beperkte invloed van de topspelers op het beleid naar alle waarschijnlijkheid gehandhaafd blijven. De mening van de topspelers over de verdeling van de prijzenpot had wel effect. Tijdens het toernooi kwam een heel andere verdeling tot stand en dat is kenmerkend voor het hanteren van de regels in de damwereld. Arbitrale kwesties rond het laat verschijnen van Kees Thijssen bij de opening en de drukte rond het terechte protest van N’Diaga Samb bij de fout van de arbiter in zijn partij tegen Getmanski deden de gemoederen verhitten.
Bij de sluiting werden de prijzen uitgereikt door Vladimir Ptitsjin uit het Siberische Jakoetië, die dit weekend benoemd is tot nieuwe voorzitter van de werelddambond. Bijzonder teleurstellend ten slotte was dat niet optimaal gebruik werd gemaakt van elektronische damborden die het evenement via internet zouden begeleiden: de zoveelste gemiste kans om met het dammen meer volwassen naar buiten te treden.

Image
• Alexei Tsjizjov werd in Amsterdam voor de tiende keer wereldkampioen.
FOTO: ANP

Uitslagen elfde ronde WK: Huseynov Thijssen 1-1, Nasevitsj Samb 0-2, Getmanski Baljakin 1-1, Schwarzman Jansen 1-1, Georgiev Boezinski 1-1, Tsjizjov Valneris 1-1.

Eindstand: 1. Tsjizjov 15, 2. Valneris 14, 3. Baljakin 13, 4. Jansen 13, 5. Samb 12, 6. Thijssen 12, 7. Nasevitsj 11, 8. Schwarzman 11, 9. Georgiev 11, 10. Getmanski 11, 11. Boezinski 5, 12. Huseynov 4.
veel negativiteit en frustratie in dit verslag.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 24, 2005 11:55

BN/De Stem, 23 oktober 2005

Tiende wereldtitel Aleksej Tsjizjov

Maandag 24 oktober 2005 - AMSTERDAM – Aleksej Tsjizjov is gisteren in Amsterdam wereldkampioen dammen geworden. De 41-jarige Rus veroverde de titel voor de tiende keer in zijn carrière.

In de elfde en laatste ronde remiseerde Tsjizjov met zijn directe concurrent, de Let Guntis Valneris. De nieuwe kampioen behaalde zonder één verliespartij vijftien punten. Valneris werd tweede met veertien punten.

„Het geheim achter al die wereldkampioenschappen is stabiliteit, fysiek en psychisch“, aldus de nieuwe kampioen. Tsjizjov: „Ik heb me drie maanden voorbereid. Ik trainde vooral op concentratie en fitness, veel joggen en veel badminton.“ Hij spreekt in vloeiend Nederlands, eigen gemaakt in twee decennia toernooien en clubcompetitie spelen hier. „Nu zit ik vol emoties. Ik ben heel gelukkig.“

Tsjizjov toonde zich met name zeer tevreden over het damtechnisch niveau van zijn spel in Amsterdam. „Ik heb een zeer goed toernooi gespeeld, waarin ik niet één keer verloren kwam te staan. Dat is zeer zeldzaam op dit niveau. Ik had wel twee keer een gewonnen eindspel in handen, waarbij de partij in remise verzandde.“ Van de Nederlanders legde Alexander Baljakin beslag op de derde plaats, dankzij meer verzamelde plusremises dan Gérard Jansen, die vierde werd. Kees Thijssen moest in de laatste ronde hekkensluiter Farid uit Azerbeidzjan remise toestaan. Hij werd daardoor slechts zesde.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 24, 2005 11:57

De Gelderlander, 23 oktober 2005

Wereldtop bij het dammen kleurt Huissens
Door LEO HEUS

Guntis Valneris tweede, Alexander Baljakin derde en Gérard Jansen vierde op het wereldkampioenschap dammen in Amsterdam. Drie spelers van damvereniging Huissen. Misschien moet in Huissen maar eens de platte kar van stal.

Eerst kwam het berustende gebaar en toen de felicitatie. Guntis Valneris gaf zich over. Meer dan remise zat er niet meer in tegen de nieuwe wereldkampioen Alexei Tsjizjov.

"Ik heb het geprobeerd, maar hij is erg sterk. Te professioneel om zich te laten verleiden tot een ingewikkelde strijd. Spelen op een draw is makkelijker dan moeten winnen. Nee, vandaag kon ik het niet meer winnen. Eerder heb ik het laten liggen, tegen Georgiev en Getmanski", was het commentaar van Valneris, zelf de beste dammer van de wereld in 1994.

Ondanks zijn snode plannen was Tsjizjov-Valneris de eerste partij in de slotronde die beslist werd. Na de afsluitende plichtplegingen stelde Valneris zich direct op tussen het publiek om de posities van zijn clubgenoten bij DV Huissen - Gérard Jansen en Alexander Baljakin - te analyseren. Zijn manier om de teleurstelling van een vervlogen wereldtitel te verwerken.

De Let van damvereniging Huissen had zaterdag de partij tegen de Rus Schwarzman vlot in remise laten eindigen. Winst daar had niets meer toegevoegd aan zijn kansen op herovering van de wereldtitel. Het moest toch gisteren gebeuren in het onderlinge duel tegen Tsjizjov en daarom was 'energie sparen' een betere optie geweest.

In een periode van bijna drie weken dammen is energie sparen noodzaak. Valneris: "Zo'n toernooi is inderdaad niet mis. Vooral als er spanning op komt. Iedereen zei van tevoren dat ik heel gemakkelijk de finale zou gaan halen. Maar doe het maar eens. Buzinski scoorde heel erg goed in de kwalificatie, maar in de finale is hij voorlaatste geworden. 'Alle energie verspeeld', zei hij tegen mij." De kwalificatiepoule ging Valneris moeizaam af, de finale haalde hij maar op het nippertje.

Een uur na afloop van de partij gisteren kon Valneris weer lachen. "God heeft me gelijke kansen gegeven, maar ik heb die niet genomen. Natuurlijk kan ik de volgende keer (2007 in Hardenberg, red.) weer wereldkampioen worden. Een aantal dingen moeten verbeteren: de opening, en bepaalde posities in het middenspel."

Misschien moet Valneris ook meer tijd in die opening steken. Op het moment dat Tsjizjov al vijfentwintig minuten had verbruikt gaf de klok van de Let pas één minuut aan.

Overigens heeft Valneris zich met zijn tweede plaats automatisch geplaatst voor het volgende WK. Zijn twee clubgenoten op de derde en vierde plaats (nog) niet.

De laatste, Gérard Jansen, kreeg het gisteren aan de stok met de Estlandse hoofdarbiter Heinar Jahu. "Die man is niet berekend voor zijn taak. Ik liet de schijf misschien vijf seconden zweven alvorens ik zette. Schwarzman, mijn tegenstander, was weg, toch kreeg ik een vermaning. In de kwalificaties ging het ook al mis. Toen wilde ik niet beginnen omdat de airco, die pal boven mijn hoofd hing, werd aangezet. Ik zei er iets van tegen Rob Clerc. 'Hij heeft zonder dat je het in de gaten had je klok al aangezet', merkte Rob toen op."

Jahu liet afgelopen woensdag door een stupide ingreep de partij tussen Getmanski en Samb volledig ontsporen. Jansen: "Hij belemmerde Getmanski te spelen, waarna de vlag viel."

Nadat de Huissenaar wat 'stoom had afgeblazen', werd een dikke grijns zichtbaar. "Natuurlijk, ik ben hier diktevreden mee. Ondanks een enkele domme, Samb, en sommige moeilijke, bijvoorbeeld tegen Guntis, partijen heb ik lekker gespeeld. Dat ik nu nog vierde word is de hand van Maradonna."

Waarmee hij doelde op de remise waarop Kees Thijssen gisteren, ondanks drie schijven meer, tegen hekkensluiter Huseinov uit Azerbeidzjan bleef steken. Bij winst zou Thijssen over Jansen en Baljakin zijn gewipt.

Bijna drie weken dammen moet Jansen gesloopt hebben? "Nee hoor, als je meedoet in de top kun je veel meer hebben. Ik heb altijd goed geslapen. Alleen op de rustdag dacht ik na over een minremise die ik had weggegeven."

Vandaag neemt Jansen de gelegenheid te baat om 'mijn kinderen weer eens naar school te brengen.' Morgenochtend gaat om kwart over vijf de wekker af. De amateurdammer gaat dan weer aan het werk als voorraadadministrateur bij Shell. "Ik heb zin om te werken, maar kwart over vijf is inderdaad wel vroeg."

Baljakin, Jansen en Valneris speelden in bijna drie weken samen zestig partijen. Het trio bleef daarin ongeslagen. Hoewel? Als tussendoortje was er vorige week zaterdag de competitiewedstrijd tegen het bescheiden Hijken/DTC. En daar verloor Baljakin zomaar van de onbekende Maikel Palmans, omdat hij met twee schijven meer de klok niet meer in de gaten hield.

"Gelukkig maar", schaterde de Arnhemmer toen hij daar aan werd herinnerd. "Als ik drie weken achter elkaar moet dammen verlies ik altijd een keer. Ik heb toch liever dat het dan in de competitie gebeurt dan op het WK."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 24, 2005 11:59

De Stentor, 24 oktober 2005

Dronten met schrik vrij
door NIKHILA

24 OKTOBER 2005 - DRONTEN - De vorm van Dronten moet nog groeien, maar over geluk heeft de titelkandidaat voorlopig weinig te klagen. De Flevolandse dammers, twee jaar geleden provinciaal kampioen, kwamen opnieuw met de hakken over de sloot: 7-9 in Balkbrug.

Wiebren de Vries zorgde voor een zinderende ontknoping. ‘Hij maakte het zichzelf onnodig moeilijk’, vond aanvoerder Siep Hamster. ‘De tijd tikte in hoog tempo weg en we hielden ons hart vast.’ Met tien seconden op de digitale klok dwong de clubkampioen remise af.

Zelf had Hamster de schrik nog in de benen. ‘Ik zette een slagzet open, maar mijn tegenstander had gelukkig niets in de gaten en ik won nog.’ Het eindspel van Hennie de Ruijter leidde tot de tweede voltreffer.

Urk aan Zet pakte de eerste punten in de Friese competitie: 6-10 in Lemmer. De voorsprong, na de snelle treffer van Jan Snijder, kwam niet in gevaar. Emmeloord gooide de kansen te grabbel in Woudsend: 9-7. Het gevecht van Bart Jonker gaf de doorslag. Na sterk positiespel was zijn stelling rijp om te oogsten, maar na een vijandelijke finesse waren de rollen ineens omgedraaid.

ONASV Nunspeet staat in district Noord weer met beide benen op de grond: 10-6 in Voorthuizen. ‘Het had nog veel erger kunnen zijn’, verzuchtte teamleider Aart de Jager. ‘Zelf verraste ik mijn tegenspeler vanuit verloren positie met een vierslagje.’ Ook de tweede treffer, een klokoverwinning in een remisestand van Bennie Dijkgraaf, miste glans.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 24, 2005 12:02

De Stentor, 24 oktober 2005

DDD bekroont inhaalrace
door NIKHILA

24 OKTOBER 2005 - DEDEMSVAART - DDD overleefde een snelle achterstand in de provinciale damstrijd: 8-8 tegen titelverdediger Wierden.

Robby ter Harmsel maakte al na enkele minuten een gruwelijke fout. ‘Ik zat nog maar net op mijn stoel’, zei aanvoerder Jan Siegers. De ploeg uit Dedemsvaart raakte zelfs met 4-0 achterop, maar ontketende een knappe inhaalrace. Siegers verzilverde een opsluiting en Jan Meester combineerde in het slotduel de vijandelijke dam van het bord.

In de parallelpoule tekende Zwolle voor een unieke score: 16-0 tegen Kijk Uit Dalfsen. In de laatste partij verdrongen alle spelers zich rond het bord van Bert Straetemans. Die liet een snelle winst liggen, maar stuurde de tegenstanders toch met lege handen naar huis.

Oosterveen uit Gramsbergen, versterkt met NK-finalist Marino Barkel, kwam in Drenthe opnieuw tot winst: 2-6 in Hoogeveen. Teamleider Jan Nijmeijer opende de score met een slagje en Barkel was de sterkste in een heus spektakel. ‘Hij had alles ver doorgerekend’, sprak Nijmeijer vol bewondering.

Post Reply