Henk de Witt wrote:Michel Stempher wrote:Waarom wordt hier steeds gerept over 'het remiseprobleem'? Welk bewezen verband heeft deze oerkreet met het afhaken van jeugdspelers? Bij het schooldammen wordt bijna niks remise. Boomstra won vier partijen van Groenendijk in de WK-match. Hoor je nog iemand over de gelijke spelen?
Michel, jij bent nog jong, een voorrecht. Ik ben oud, een minder prettige toestand waarover ik niet zal uitweiden. Door mijn leeftijd heb ik wel dingen meegemaakt. Bijvoorbeeld hoe de eindeloze reeks remises in het topdammen het imago van ons spel heeft bedorven. Boomstra tegen Groenendijk kende een winstpercentage van 33%, het hart van een kleine groep dammers gaat hiervan misschien sneller kloppen. Tjonge, jonge 33%! Toch altijd ook nog een remisepercentage van 67%. Zou dit veertig jaar 'Remisetreurnis' (woord gehaald uit een krantenkop) teniet kunnen doen? Bedenk ook dat die 33% een incident was.
Structureel ligt het remisepercentage in partijen tussen wereldtoppers op ruim 90%. Een negatief imago helpt, per definitie, niet bij het werven van leden. Dat hoeft niet bewezen te worden. Voor het afhaken van jeugd die we wel hebben weten te bereiken zijn meerdere oorzaken, die komen hier op het forum ook uitgebreid aan de orde. Maar je kunt veilig aannemen dat een negatief imago hier ook niet helpt. Een scholier die door medescholieren wordt aangesproken met ‘Dam jij?’, vergezeld van een vies gezicht, wordt het iets gemakkelijker gemaakt om af te haken. Kortom, een negatief imago helpt nooit, het zou niet nodig moeten zijn elkaar daarvan te overtuigen.
Michel Stempher wrote:Ik zie oprecht niet in waarom we al onze pijlen moeten richten op een remise minder. Laten we eerst met zijn allen maar eens zorgen dat we kinderen welkom heten, het liefst op de scholen zelf! Dat clubgebouw is veel te ouderwets gedacht. Als dit allemaal goed gaat, kunnen we onze energie eens gaan steken in de randvoorwaarden van de toppertjes.
Volledig met je eens dat we niet alle pijlen op alleen het remiseprobleem moeten richten. Als je mij een klein beetje gevolgd hebt op dit forum dan heb je kunnen zien dat ik modernisering van de damsport bepleit op een breed terrein. Bijvoorbeeld een modernere aanpak van de jeugd, meer accent op het lekker laten spelen van de kinderen, minder op zware trainingen en eisen van prestaties. Op een stappenplan voor de jongste kinderen. Elke twee, drie maanden een nieuw diploma, spelenderwijs, zonder dikke boeken met veel tekst. Zonder op heel jonge leeftijd al te hoeven noteren. Dit stappenplan heb ik overigens zelf ontwikkeld, ook zelf diploma's laten drukken, bij gebrek aan belangstelling van de KNDB. Geen officiële KNDB-diploma's dus, af en toe is het nodig buiten de lijntjes te kleuren. Ik schrijf regelmatig over het belang van een gemengde club, mannen en vrouwen. Al eind jaren tachtig zorgde ik bij het Delflandkampioenschap voor een recreantengroep van tien vrouwen. Gewoon om te laten zien dat het onzin is dat vrouwen niet willen dammen. Vrouwen willen, net als de meeste mannen, niet saai dammen! Ik heb geschreven over de traditionele clubavond met één lange partij. Uit de tijd. Dit zorgt er zeker voor dat jongeren afhaken. Op mijn club zorgde ik voor meer sneldamavonden, met voor iedereen een prijs. En steeds met een recreantengroep.
En ja, tenslotte, ik heb ook toptoernooien georganiseerd met een alternatieve puntentelling. Natuurlijk, waarom zou je toppers alsmaar remise laten spelen? Waarom zou ik media en sponsors proberen uit te leggen dat een remise heel mooi kan zijn – veel remisepartijen zijn trouwens niet zo mooi - als dit niet hoeft? Een winstpartij kan toch ook mooi zijn?
Michel Stempher wrote:Dit neemt niet weg dat ik het komende seizoen waar mogelijk kinderen, ouders en docenten ga vragen wat zij vinden wat er moet gebeuren als Emily 2 dammen heeft en Karim 1. Vooral ook opvoedkundig gezien.
Je bent goed bezig! Ik hoop dat je net als ik vroeger af en toe buiten de lijntjes durft te kleuren. Bijvoorbeeld niet vragen wat men vindt, maar gewoon doen! Wel met een goede uitleg natuurlijk. Nog beter zou zijn wanneer de bond initiatieven om kinderen vertrouwd te maken met een andere, meer natuurlijke, telling stimuleert.
En natuurlijk veel succes gewenst!