Bondsraad

Post Reply
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Re: Bondsraad

Post by Ton van Namen » Tue Sep 05, 2017 21:34

william wrote: Kun je op persoonlijke titel dus niet als notulist nog meer vertellen over de vergadering.
Op persoonlijke titel :
De sfeer was goed (maar ik geloof dat ik nu in herhaling val).
Ebbo was als nieuwe voorzitter nog zoekende. Maar dat vind ik begrijpelijk.
Daarom werden bepaalde zaken doorgeschoven naar de volgende vergadering.

En Michel, Gerbrand en Thijs stelden zich positief kritisch op in de vergadering.
Ik kon dat wel waarderen.

william
Real name: william van den broek

Post by william » Tue Sep 05, 2017 21:40

Ton van Namen wrote:
william wrote: 3 opmerkingen:

Siep Buurke is tegen een nieuw bestuur.
:?:
Hij zal toch niet vinden dat de KNDB geen bestuur nodig heeft?
Hoe kun je tegen een nieuw bestuur zijn.
Wat heeft hij werkelijk gezegd?/
Siep heeft niet meer gezegd dan dit.
Ik denk dat hij het oude bestuur terug wilde hebben (maar dat heeft hij niet zo gezegd, dus kan ik dat ook niet in de notulen vermelden).

william wrote:Er ontstaan door elkaar lopende discussies.
Was het af en toe toch niet zo vriendelijk als de notulen suggereren?
De sfeer in de vergadering was goed. Veel beter dan in de vergaderingen van maart en juni.
En de voorzitters, Pieter Wijn en Ebbo de Jong, hebben daar echt aan bijgedragen.

Maar doordat ze de vergadering niet echt strak leiden, ontstonden er soms door elkaar lopende discussies. Begrijpelijk, maar voor de notulist niet altijd even gemakkelijk.

william wrote:Kees van den Berg vindt dat wat besproken wordt in de bondsraad in de vergadering blijft en niet
naar buiten gaat.
Hij zal toch niet vinden dat er belangrijke zaken buiten de notulen moeten blijven?
Dan zijn we dus verplicht om allemaal te komen kijken om te weten wat er werkelijk speelt.
Wat heeft hij dan bedoeld?
Goede vraag. Ik heb het antwoord (alhoewel ik aanwezig was) ook niet.

william wrote:En dan nog een opmerking van de pot aan de ketel, dar s-je in het midden hoort daar eigenlijk niet, heeft iets met de klemtoon te maken.
Dit is dan volgens het groene boekje.
Misschien dat het volgens het witte boekje of het bangoens woordenboek wel mag maar dat moeten we dan gezamelijk afspreken.
Vind je deze discussie echt interessant, of zullen we het hebben over de toekomst van de dambond ?
Lijkt me een stuk interessanter.
Ja toch wel.
De opbouw van quoten is me niet helemaal duidelijk maar van hoe ik het reconstrueer is jouw reactie duidelijk.
Siep Buurke zit ook in de toekomst in de bondsraad, dat kan een stoorzender gaan worden.
Kees van den berg, is dat een wat onhandig bondsraadlid of zit hier meer achter.
Er zijn nog een paar bondsraadleden die ik in elk geval niet vertrouw.
Als de bondsraad volloopt met hielelikkers en huurlingen van AdV en JK dan is het gedaan met de toekomst van de KNDB.

We gaan het hebben over de toekomst van de dambond, en ik ga contrarevolutionairen in de gaten houden.

william

Post by william » Tue Sep 05, 2017 21:48

Ton van Namen wrote:
william wrote: Kun je op persoonlijke titel dus niet als notulist nog meer vertellen over de vergadering.
Op persoonlijke titel :
De sfeer was goed (maar ik geloof dat ik nu in herhaling val).
Ebbo was als nieuwe voorzitter nog zoekende. Maar dat vind ik begrijpelijk.
Daarom werden bepaalde zaken doorgeschoven naar de volgende vergadering.

En Michel, Gerbrand en Thijs stelden zich positief kritisch op in de vergadering.
Ik kon dat wel waarderen.
Ja dat is het politiek correcte antwoord.
Er zijn nog wel meer bondsraadleden en anderen die opbouwend denken ook al is natuurlijk niet iedereen het met elkaar eens.

Waar het mij om gaat is, en daarmee lok ik jou natuurlijk op glad ijs, waren er ook bondsraadleden en anderen die zich niet zo opbouwend opstelden of die de indruk gaven de boel te willen saboteren.
Als notulist kun je daar natuurlijk niet zoveel over zeggen.
Maar als KNDB-lid toch wel?

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Sep 05, 2017 21:53

Paul van de Veen wrote:En die bekers die je fictief krijgt worden ook zeer gewaardeerd. Er zitten heel leuke aspecten aan DamMentor, met name de vormgeving.
Hoe perfect ook de Introductory Course in Draughts in Toernooibase mag zijn, de vormgeving en alles er om heen zijn wat Spartaans, prima passend bij een dammer, minder passend bij een niet-dammer.
We hebben een mix nodig.
Eens.
Paul van de Veen wrote:Ik ben wel benieuwd welke partij DamMentor ontwikkeld heeft en of in dat proces ook een clausule is opgesteld waarmee evidente fouten later nog hersteld kunnen worden zonder gepeperde rekeningen. Er is ICT kennis genoeg binnen de damwereld. Is "het systeem Dammentor" een toegankelijk systeem of volledig afgeschermd?
Goede vragen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Tue Sep 05, 2017 22:02

william wrote: Waar het mij om gaat is, en daarmee lok ik jou natuurlijk op glad ijs, waren er ook bondsraadleden en anderen die zich niet zo opbouwend opstelden of die de indruk gaven de boel te willen saboteren.
Als notulist kun je daar natuurlijk niet zoveel over zeggen.
Maar als KNDB-lid toch wel?
Ook als KNDB-lid wil ik hier niet te veel over zeggen.
Ik kan wel zeggen, dat een goede voorzitter (met een goed team van mede-bestuursleden) de verschillen kan overbruggen en de huidige problemen binnen de dambond kan oplossen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Sep 05, 2017 22:15

Termen als positief en negatief zijn vooral........subjectief. Retoriek dus. Ik verwacht van de nieuwe voorzitter een nieuw slagvaardig team dat beleid gaat maken. Meetbaar beleid.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Sep 05, 2017 22:33

Paul van de Veen wrote:En die bekers die je fictief krijgt worden ook zeer gewaardeerd. Er zitten heel leuke aspecten aan DamMentor, met name de vormgeving.
Hoe perfect ook de Introductory Course in Draughts in Toernooibase mag zijn, de vormgeving en alles er om heen zijn wat Spartaans, prima passend bij een dammer, minder passend bij een niet-dammer.
We hebben een mix nodig.
De doelgroep van Toernooibase zijn in principe ook dammers.
Desalniettemin als jullie betere ideeën hebben over vormgeving en dergelijke, dan hoor ik het graag.

Mijn idee van Boeken/Tijdschriften was om een digitale databank van freeware publicaties op te bouwen, waarbij iedere gebruiker met een account van Toernooibase zaken kan toevoegen.
En bijkomend, dat fragmenten, opgaven en zelfs partijen (met analyse, wat nog verder uitgewerkt moet worden) vanuit die publicaties via applet kunnen worden toegevoegd. Een partij-analyse zou je dan ook kunnen linken aan de desbetreffende partij in Toernooibase (toekomstmuziek).
Tot dusver voegen gebruikers niks toe in dit gedeelte van de database.
Dus heb ik mijn eigen activiteiten betreffende doorontwikkeling ook enigszins stopgezet.

Wel voeg ik vanuit mijn eigen papieren verzameling wat toe op PDF, zodat dit digitaal staat en de desbetreffende tijdschriften (Huizumer en PFDBer - toestemming om dit digitaal te publiceren) in de papierkliko kunnen en ik mijn zolder wat op ga ruimen :).
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Sep 06, 2017 14:55

Jaap van Galen wrote:Zoals ik de notulen voorlopig lees: Wel erg weinig inhoudelijke reacties, zeker ook van ons enige nieuwe bestuurslid Ebbo de Jong, op de reden waarom het vorige bestuur is weggestuurd.
Gaat iedereen uit van positieve toekomst-energie, is iedereen weer ingekapseld, of heb ik het allemaal te snel gelezen?
Als ik de notulen van de Bondsraad lees word ik weer met de neus op de feiten gedrukt. Realiseer ik me hoe ongelooflijk beroerd de bond er voor staat en voor welke immense taak Ebbo, Frans c.s. staan. De damwereld is ongelooflijk conservatief en star, maar legt op één punt - het afschieten van noodzakelijke vernieuwingen - een werkelijk grote creativiteit aan de dag. Mogelijk is Ebbo een duivelskunstenaar en weet hij alsnog een cultuuromslag te bewerkstelligen. Dat hij het wil proberen getuigt in elk geval van optimisme en een positieve instelling!
Laten we bij dit alles niet vergeten dat de bond geen eigenaar is van het damspel. Er zijn tal initiatieven en leuke damevenementen mogelijk en gelukkig worden deze op verschillende plaatsen ook georganiseerd.

KNDB en taal
Taal is een machtig communicatiemiddel, maar kan ook dienen om onmacht en onwil te verbloemen. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van Rik Keurentjes c.s. Heb wel vragen. Een citaat uit 'aanvalsplannen':
Alle potentiële dammers vinden bij de KNDB toegang tot coaches/trainers om beter te worden in het dammen.
Hier is moeilijk iets tegen in te brengen. Maar hoe verhoudt dit zich tot het citaat van Bastienne de Rooy, dochter van Leen de Rooij: 'Maar op mijn veertiende vond ik het interessanter om met vriendinnen op pad te gaan dan om met een clubje (in mijn ogen) oude mannen op zaterdagmiddag in een damlokaal een wedstrijd te spelen.'
Een vader die zich enige zorgen maakte over de schoolprestaties van zijn zoon zei tegen mij, toen zijn zoon ’s avonds laat met hoofdpijn thuiskwam na een lange trainingsdag: 'Hier ga ik de stekker uittrekken.'
Zelf zat ik tijdens een NK Jeugd enkele keren tot half vijf ’s ochtends met een groepje jongens te zwikken op een hotelkamer. Om vervolgens ’s ochtends als een dweil achter het bord plaats te nemen. Niet leuk voor de mensen die een betere dammer van mij wilden maken. Maar je bent jong en wilt ook plezier naast het dammen. En, eerlijk is eerlijk, ik werd ook weleens wat moe van de mensen die alsmaar een betere dammer van mij wilden maken.
Nog een paar zinnen uit 'aanvalsplannen':
– De KNDB heeft aanvalsplannen voor topsport-breedtesport, schooldammen, lesmateriaal en verenigingsondersteuning
– Hierbij bestaat de overkoepelende ondersteuning van de KNDB uit : aanleggen, regelen, opleiden en aanduwen
– De KNDB ondersteunt een veelheid aan activiteiten en initiatieven vanuit een overkoepelend kader
Spreekt hier een piepklein bondje, met alsmaar verder dalend en vergrijzend ledenbestand? Met financiële problemen ook nog? Een bond die serieus de oorzaken van het verval onderzoekt en met ideeën komt, zoekend en tastend de weg naar boven tracht te vinden? Ik zie ronkende woorden, een op papier machtige bond die alles even regelt, ondersteunt, aanduwt en wat heb je zoal. Aanvalluh! Tsjakka!
Nogmaals, ik twijfel niet aan de goede bedoelingen. De problemen zijn groot en zeker niet eenvoudig. Damtrainers zijn geen pedagogen of psychologen. Zij zijn er om dammers beter te maken en dat lukt goed. Nederland grossiert in jeugdige toptalenten! Maar in de breedte ziet het er niet goed uit, ronkende woorden zullen ons niet uit de malaise halen.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Sep 06, 2017 15:44

Als ik de notulen over de aanvalsplannen lees is het jammer dat niemand vraagt hoe dit allemaal concreet werkt.

william

Post by william » Wed Sep 06, 2017 16:19

Hoe werkt dit allemaal concreet ?

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Sep 06, 2017 16:50

william wrote:Hoe werkt dit allemaal concreet ?
:-)

Bedoeling is dit in de BR te vragen toen die aanvalsplannen gepresenteerd werden.

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Wed Sep 06, 2017 18:16

Casper van der Tak wrote:Bedoeling is dit in de BR te vragen toen die aanvalsplannen gepresenteerd werden.
Klopt en voorzover ik me herinner is dat niet gebeurd. En niemand heeft me bij de eerdere versies van de concept notulen, die ik in beperkte kring (=deelnemers aan de vergadering + Rik) rondstuurde, er op gewezen dat ik een zodanige vraag en antwoord vergeten ben om op te nemen in het verslag.

Ik denk dat een van de nadelen van het presenteren van plannen op een vergadering (en die niet van te voren schriftelijk verstrekken aan de deelnemers van een vergadering) is, dat deelnemers aan een vergadering onvoldoende tijd hebben om informatie te verwerken en daarop volgend goede vragen te stellen.

Ik zelf raakte halverwege de presentatie de draad kwijt. Wat vast wel aan mij gelegen zal hebben.
Gelukkig gaf Rik me na afloop van de vergadering de print-outs, zodat ik toch nog zijn presentatie op een redelijke manier in de concept-notulen op heb kunnen nemen.

william

Post by william » Wed Sep 06, 2017 20:10

Laat ik nog maar eens de knuppel in het hoenderhok gooien.

Er werd gevraagd om een hoofdelijke stemming.
Dit werd om procedurele redenen afgewezen.
Daar kan ik in komen.

Bij de schriftelijke stemming bleken er 2 tegenstemmen te zijn en 2 blanco.

Laat ik nu als eenvoudig KNDB-lid zo benieuwd zijn wie dat zijn.

Als alle bondsraadleden die voor hebben gestemd dat gewoon in het openbaar laten weten.
En misschien de blanco stemmen ook met reden omkleed.
Dan weten we dus precies wie op voorhand al tegen dit nieuwe bestuur is.
Ik wil openheid en als dat procedureel niet kan dan maar buiten de vergadering om.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Sep 06, 2017 20:35

Ton van Namen wrote:
Casper van der Tak wrote:Bedoeling is dit in de BR te vragen toen die aanvalsplannen gepresenteerd werden.
Klopt en voorzover ik me herinner is dat niet gebeurd. En niemand heeft me bij de eerdere versies van de concept notulen, die ik in beperkte kring (=deelnemers aan de vergadering + Rik) rondstuurde, er op gewezen dat ik een zodanige vraag en antwoord vergeten ben om op te nemen in het verslag.

Ik denk dat een van de nadelen van het presenteren van plannen op een vergadering (en die niet van te voren schriftelijk verstrekken aan de deelnemers van een vergadering) is, dat deelnemers aan een vergadering onvoldoende tijd hebben om informatie te verwerken en daarop volgend goede vragen te stellen.

Ik zelf raakte halverwege de presentatie de draad kwijt. Wat vast wel aan mij gelegen zal hebben.
Gelukkig gaf Rik me na afloop van de vergadering de print-outs, zodat ik toch nog zijn presentatie op een redelijke manier in de concept-notulen op heb kunnen nemen.
Jammer, want nu blijft het allemaal vaag. Ik geloof ook niet zo in dure woorden die inhoud verhullen.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Sep 07, 2017 10:24

william wrote:Laat ik nog maar eens de knuppel in het hoenderhok gooien.

Er werd gevraagd om een hoofdelijke stemming.
Dit werd om procedurele redenen afgewezen.
Daar kan ik in komen.

Bij de schriftelijke stemming bleken er 2 tegenstemmen te zijn en 2 blanco.

Laat ik nu als eenvoudig KNDB-lid zo benieuwd zijn wie dat zijn.

Als alle bondsraadleden die voor hebben gestemd dat gewoon in het openbaar laten weten.
En misschien de blanco stemmen ook met reden omkleed.
Dan weten we dus precies wie op voorhand al tegen dit nieuwe bestuur is.
Ik wil openheid en als dat procedureel niet kan dan maar buiten de vergadering om.
Dit zal niet gebeuren. In de vergadering heb ik geprobeerd hoofdelijke stemming aan te vragen, maar overal (dus niet alleen in de damwereld) vinden stemmingen over personen anoniem plaats. Inmiddels begrijp ik wat beter waarom er voor deze manier is gekozen, omdat naam- en rugnummers van de tegenstemmers alleen maar tot wantrouwen leidt.

De leden uit de Bondsraad weten in elk geval officieel ook niet welke personen er wat hebben gestemd. Het lijkt me dat om het bovenstaande niemand het in zijn hoofd haalt zijn stemgedrag publiekelijk te maken.

Post Reply