Bondsraad

Post Reply
Henk de Witt

Re: Bondsraad

Post by Henk de Witt » Wed Aug 30, 2017 12:06

Piet Bouma wrote:Even out of the box. Moeten we gewoon de leuke dingen van het dammen niet laten zien, in plaats van oeverloos te discussiëren over van alles en nog wat?
Een zeer goed punt Piet! De afgelopen tijd zijn enkele toppers op de tv geweest, het zou mooi zijn als ze af en toe ook iets kunnen demonstreren. Maar het is niet het een of het ander. Om media-aandacht te krijgen moeten we natuurlijk ook van het sullige imago af.

Idee NK
Al eerder heb ik het idee geopperd om het NK toe te wijzen aan één van de zomertoernooien. Om kosten te besparen. Je kunt dan de halve finales schrappen. Je zou kunnen tegenwerpen dat dan het NK dan gedevalueerd wordt, maar laten we eerlijk zijn, er is al een afnemend animo om deel te nemen. In het afgelopen NK ontbraken bijvoorbeeld Roel Boomstra, Jan Groenendijk en Pim Meurs. En wat te denken van voormalig kampioen Martin Dolfing. Ook kampioenen als Kees Thijssen en Wieger Wesselink ontbraken. We zijn er al aan gewend dat 'oudgedienden' als Ton Sijbrands, Rob Clerc en Harm Wiersma niet meer meedoen, maar er is niet veel fantasie voor nodig om je voor te stellen dat zij, zeker met de huidige puntentelling, nog ruimschoots mee zouden kunnen komen. Wie zou er van hen moeten winnen? Enfin, dit idee zou natuurlijk verder uitgewerkt moeten worden. Ook het NK Vrouwen zou je in dit NK kunnen integreren, evenals NK's in allerlei ratingklassen en/of leeftijdsklassen. Maak er een mooi damfeest van! De overvolle damkalender wordt zo ook enigszins ontlast. Je maakt gebruik van een al bestaande organisatie. De KNDB zou een deel van de bespaarde uitgaven natuurlijk ruimhartig moeten omzetten in sponsoring/ondersteuning van het toernooi. Het Russisch kampioenschap wordt de laatste jaren al middels een Zwitsers toernooi gespeeld, wel met beperkt aantal deelnemers, ik meen 40.
Enfin, zo'n idee zou verder moeten worden uitgewerkt. 2018 komt natuurlijk te vroeg, maar wellicht is 2019 of 2020 haalbaar.

Alternatief idee NK
Je zou een open inschrijving kunnen hanteren, maar ook een aparte NK-groep binnen het toernooi waar, net als nu, een rondtoernooi wordt gespeeld. Ik ga ervan uit dat het nieuwe bestuur nu echt eens werk gaat maken van het remiseprobleem. Een mogelijkheid is om korte tijd na elkaar eerst een officieel NK te spelen met de huidige telling en vervolgens met (voorzover mogelijk) dezelfde spelers een experimenteel NK zonder remises. In plaats van oeverloos discussiëren, kan iedereen de beide NK's met elkaar vergelijken op basis van feiten. Qua resultaten, qua wedstrijdspanning, qua sportieve beleving. Het spreekt vanzelf dat het een voorwaarde is dat het NK (weer) in de sterkst mogelijke bezetting wordt gespeeld. Tegen een dergelijke opzet kan toch redelijkerwijs geen bezwaar worden ingebracht.

Dit alternatief brengt natuurlijk wel extra kosten met zich mee. Zie dat als een investering in een vernieuwde dambond. Het vergelijken van het officiële NK met het experimentele NK zonder remises kan al veel media-aandacht opleveren. Evenals extra sponsors. Er kan ook gedacht worden aan crowdfunding. Bij deze zeg ik alvast € 200 toe. Zo weinig? Hoor ik u denken. Ja, hoor eens, ik leef van een AOW-uitkering plus een klein pensioentje. En als de bond scherp met mij onderhandelt.., wie weet.
Last edited by Henk de Witt on Wed Aug 30, 2017 12:26, edited 7 times in total.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Wed Aug 30, 2017 12:08

Piet Bouma wrote:(...)Dat overtuigd mij in mijn mening dat we veel meer fragmenten (combinaties) van ons spel moeten laten zien.
Ook bijvoorbeeld in weekkrantjes e.d. Een uitspraak: Beelden zeggen meer dan 1000 woorden...
Ik denk dat je gelijk hebt. Mooi trouwens, die GIF-tool die door iedereen gebruikt kan worden op http://toernooibase.kndb.nl/applet/oert ... ategif.php .
Een warme aanrader voor een ieder om eens uit te proberen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed Aug 30, 2017 22:36

Waarom wordt hier steeds gerept over 'het remiseprobleem'? Welk bewezen verband heeft deze oerkreet met het afhaken van jeugdspelers? Bij het schooldammen wordt bijna niks remise. Boomstra won vier partijen van Groenendijk in de WK-match. Hoor je nog iemand over de gelijke spelen? Het gaat alleen maar om twee jeugdidolen (van wie de één misschien iets meer dan de ander qua persoonlijkheid) die met elkaar mochten utmaken wie wereldkampioen werd.

Ik zie oprecht niet in waarom we al onze pijlen moeten richten op een remise minder. Laten we eerst met zijn allen maar eens zorgen dat we kinderen welkom heten, het liefst op de scholen zelf! Dat clubgebouw is veel te ouderwets gedacht. Als dit allemaal goed gaat, kunnen we onze energie eens gaan steken in de randvoorwaarden van de toppertjes.

Dit neemt niet weg dat ik het komende seizoen waar mogelijk kinderen, ouders en docenten ga vragen wat zij vinden wat er moet gebeuren als Emily 2 dammen heeft en Karim 1. Vooral ook opvoedkundig gezien.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Aug 31, 2017 13:57

Michel Stempher wrote:Waarom wordt hier steeds gerept over 'het remiseprobleem'? Welk bewezen verband heeft deze oerkreet met het afhaken van jeugdspelers? Bij het schooldammen wordt bijna niks remise. Boomstra won vier partijen van Groenendijk in de WK-match. Hoor je nog iemand over de gelijke spelen?
Michel, jij bent nog jong, een voorrecht. Ik ben oud, een minder prettige toestand waarover ik niet zal uitweiden. Door mijn leeftijd heb ik wel dingen meegemaakt. Bijvoorbeeld hoe de eindeloze reeks remises in het topdammen het imago van ons spel heeft bedorven. Boomstra tegen Groenendijk kende een winstpercentage van 33%, het hart van een kleine groep dammers gaat hiervan misschien sneller kloppen. Tjonge, jonge 33%! Toch altijd ook nog een remisepercentage van 67%. Zou dit veertig jaar 'Remisetreurnis' (woord gehaald uit een krantenkop) teniet kunnen doen? Bedenk ook dat die 33% een incident was. Structureel ligt het remisepercentage in partijen tussen wereldtoppers op ruim 90%. Een negatief imago helpt, per definitie, niet bij het werven van leden. Dat hoeft niet bewezen te worden. Voor het afhaken van jeugd die we wel hebben weten te bereiken zijn meerdere oorzaken, die komen hier op het forum ook uitgebreid aan de orde. Maar je kunt veilig aannemen dat een negatief imago hier ook niet helpt. Een scholier die door medescholieren wordt aangesproken met ‘Dam jij?’, vergezeld van een vies gezicht, wordt het iets gemakkelijker gemaakt om af te haken. Kortom, een negatief imago helpt nooit, het zou niet nodig moeten zijn elkaar daarvan te overtuigen.
Michel Stempher wrote:Ik zie oprecht niet in waarom we al onze pijlen moeten richten op een remise minder. Laten we eerst met zijn allen maar eens zorgen dat we kinderen welkom heten, het liefst op de scholen zelf! Dat clubgebouw is veel te ouderwets gedacht. Als dit allemaal goed gaat, kunnen we onze energie eens gaan steken in de randvoorwaarden van de toppertjes.
Volledig met je eens dat we niet alle pijlen op alleen het remiseprobleem moeten richten. Als je mij een klein beetje gevolgd hebt op dit forum dan heb je kunnen zien dat ik modernisering van de damsport bepleit op een breed terrein. Bijvoorbeeld een modernere aanpak van de jeugd, meer accent op het lekker laten spelen van de kinderen, minder op zware trainingen en eisen van prestaties. Op een stappenplan voor de jongste kinderen. Elke twee, drie maanden een nieuw diploma, spelenderwijs, zonder dikke boeken met veel tekst. Zonder op heel jonge leeftijd al te hoeven noteren. Dit stappenplan heb ik overigens zelf ontwikkeld, ook zelf diploma's laten drukken, bij gebrek aan belangstelling van de KNDB. Geen officiële KNDB-diploma's dus, af en toe is het nodig buiten de lijntjes te kleuren. Ik schrijf regelmatig over het belang van een gemengde club, mannen en vrouwen. Al eind jaren tachtig zorgde ik bij het Delflandkampioenschap voor een recreantengroep van tien vrouwen. Gewoon om te laten zien dat het onzin is dat vrouwen niet willen dammen. Vrouwen willen, net als de meeste mannen, niet saai dammen! Ik heb geschreven over de traditionele clubavond met één lange partij. Uit de tijd. Dit zorgt er zeker voor dat jongeren afhaken. Op mijn club zorgde ik voor meer sneldamavonden, met voor iedereen een prijs. En steeds met een recreantengroep.
En ja, tenslotte, ik heb ook toptoernooien georganiseerd met een alternatieve puntentelling. Natuurlijk, waarom zou je toppers alsmaar remise laten spelen? Waarom zou ik media en sponsors proberen uit te leggen dat een remise heel mooi kan zijn – veel remisepartijen zijn trouwens niet zo mooi - als dit niet hoeft? Een winstpartij kan toch ook mooi zijn?
Michel Stempher wrote:Dit neemt niet weg dat ik het komende seizoen waar mogelijk kinderen, ouders en docenten ga vragen wat zij vinden wat er moet gebeuren als Emily 2 dammen heeft en Karim 1. Vooral ook opvoedkundig gezien.
Je bent goed bezig! Ik hoop dat je net als ik vroeger af en toe buiten de lijntjes durft te kleuren. Bijvoorbeeld niet vragen wat men vindt, maar gewoon doen! Wel met een goede uitleg natuurlijk. Nog beter zou zijn wanneer de bond initiatieven om kinderen vertrouwd te maken met een andere, meer natuurlijke, telling stimuleert.
En natuurlijk veel succes gewenst!

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Fri Sep 01, 2017 20:11

Paul van de Veen wrote: Wat toppers doen speelt geen grote rol want zoals m.i. terecht gesteld hebben topsport en breedtesport niet als vanzelf een verbinding.
Remise is een logisch resultaat van een symmetrisch spel waarbij beiden hun kennis en kunde in de strijd gooien. En als je dat binnen zekere grenzen perfect doet is remise het onvermijdelijke resultaat. Maar perfect spelen is voor velen een utopie. Dat computerprogramma's het wel kunnen zegt mij niets. Er zijn heel veel dingen die een computer beter kan.
Perfect spel leidt tot een soort wapenstilstand in de slotstand.
"perfect spel" " binnen zekere grenzen perfect"

Dit is echt de grootste flauwekul. Je kunt echt zeer slecht spelen en dan als nog remise halen.

Ik wil dit ook best aantonen (en het niet bij praatjes op het forum houden). Ik daag hierbij alle spelers van de wereld uit om tegen mij proberen te winnen. Jullie mogen zelf bepalen hoeveel geld jullie inzetten (wel aanzienlijk bedrag per partij graag) hierop. Misschien kunnen de types als Dieter en Paul eens wat toppers ronselen die hier wel brood in zien. (Mijn niveau kun je met een beetje fantasie hoogstens als middelmatig omschrijven dus als er niemand op bovenstaande durft in te gaan lijkt het mij wel dat dit spel een groot remise probleem heeft).

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Fri Sep 01, 2017 20:49

playforstacks wrote:
Paul van de Veen wrote: Wat toppers doen speelt geen grote rol want zoals m.i. terecht gesteld hebben topsport en breedtesport niet als vanzelf een verbinding.
Remise is een logisch resultaat van een symmetrisch spel waarbij beiden hun kennis en kunde in de strijd gooien. En als je dat binnen zekere grenzen perfect doet is remise het onvermijdelijke resultaat. Maar perfect spelen is voor velen een utopie. Dat computerprogramma's het wel kunnen zegt mij niets. Er zijn heel veel dingen die een computer beter kan.
Perfect spel leidt tot een soort wapenstilstand in de slotstand.
"perfect spel" " binnen zekere grenzen perfect"

Dit is echt de grootste flauwekul. Je kunt echt zeer slecht spelen en dan als nog remise halen.

Ik wil dit ook best aantonen (en het niet bij praatjes op het forum houden). Ik daag hierbij alle spelers van de wereld uit om tegen mij proberen te winnen. Jullie mogen zelf bepalen hoeveel geld jullie inzetten (wel aanzienlijk bedrag per partij graag) hierop. Misschien kunnen de types als Dieter en Paul eens wat toppers ronselen die hier wel brood in zien. (Mijn niveau kun je met een beetje fantasie hoogstens als middelmatig omschrijven dus als er niemand op bovenstaande durft in te gaan lijkt het mij wel dat dit spel een groot remise probleem heeft).
We want Johan! We want Johan! :-)

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sat Sep 02, 2017 09:14

Een serieusere reaktie Thijs: Westerse dammers zetten geen geld in op hun eigen partijen, en ik denk dat ze dat soort partijen ook niet zo goed zullen spelen. Ik denk dat Georgiev, Schartzman en Ndjofang je onder de 50% remises zouden kunnen houden. Maar het is inderdaad de vraag of ze zoveel zouden kunnen winnen, en dat is een zwakte van het damspel.

"Symmetrisch spel" is inderdaad een beetje flauwekul. Als je speelt "wie het eerst op dam komt wint", met als extra regel dat je wint als je tegenstander niet meer zetten kan (geen schijven, of vast staan), dan heb je nog steeds een symmetrisch spel maar wel eentje die altijd in een beslissing eindigt.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Sep 02, 2017 11:32

Dat is geen symmetrisch spel, Casper. Wit begint met een half tempo voorsprong: een groot voordeel.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sat Sep 02, 2017 11:38

Je hebt gelijk Guido, ik had "symmetrisch" tussen aanhalingstekens moeten zetten. Weet trouwens niet ofwit of zwart dan in de beginstand gewonnen staat.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Sep 02, 2017 11:40

Waarom zou beginnen een groot voordeel zijn Guido? Je loopt een zet eerder vast. :D

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Sep 02, 2017 12:21

Je bent een halve zet eerder op dam. Tenzij je zo dom bent om tempi achter te komen natuurlijk...

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Sep 02, 2017 16:10

GuidoB wrote:Je bent een halve zet eerder op dam. Tenzij je zo dom bent om tempi achter te komen natuurlijk...
Bij een drie om een dammeneindspel is de symmetrie aardig verbroken. De uitslag is wel weer symmetrisch: 1-1.

brenod

Post by brenod » Sat Sep 02, 2017 21:45

Beste Henk

remise betekent gelijkspel. Kijk je hebt 6 koeken . Die moet je eerlijk verdelen over twee personen, zo dat ieder evenveel krijgt, zo dat ieder een gelijk deel krijgt. Ieder krijgt dan 3 koeken . Als je de een 4 koeken geeft en de ander twee , er bij zeggend , zo ieder krijgt evenveel, ik heb het zo mooi gelijk verdeeld , dan zal men je verbaasd aankijken. Normaal zou het zijn dat het 1-1 was, als ieder een dam heeft. Maar nee, bij het dammen is het gelijk als de een er drie heeft en de ander er slechts een . Stel je eens voor dat dat bij het voetballen ook zo was . Bij de stand 3-1 krijgt elk team een punt.
In een heel ver verleden heeft men de regels voor het dammen opgesteld, in een tijd, dat remise weinig voorkwam, dat er vaak werd gespeeld met een schijf toegift, dat men nog kon blazen. Dit laatste is na een hoop geschrijf tussen voor en tegenstanders nu niet meer zo. Ik heb nog een oud damspel in een doos met het opschrift souffler n'est pas jouer.
Je hebt heel veel energie gestoken om de telling te veranderen. Maar helaas, het zal wel nooit veranderen. Niet dat ik denk, dat bij verandering er ook maar een damlid extra bij zal komen, maar het zou wel heel aardig zijn als het niet , als topdammers tegen elkaar spelen , bijna altijd remise is. Ik lees al vele jaren de damrubriek van T Sijbrands , kenmerkend is dat bijna alle partijen die gewonnen worden , op het eind toch remise hadden kunnen zijn , als als. ..
Best Henk , verder ben ik al vele jaren bezig met het opsporen van damafbeeldingen op paintings, ik heb nu een best grote verzameling gedownload. Ongeloflijk, hoe populair het dammen vroeger geweest is .
Groeten Hans

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Sep 03, 2017 10:35

brenod wrote:Beste Henk

remise betekent gelijkspel. Kijk je hebt 6 koeken . Die moet je eerlijk verdelen over twee personen, zo dat ieder evenveel krijgt, zo dat ieder een gelijk deel krijgt. Ieder krijgt dan 3 koeken . Als je de een 4 koeken geeft en de ander twee , er bij zeggend , zo ieder krijgt evenveel, ik heb het zo mooi gelijk verdeeld , dan zal men je verbaasd aankijken. Normaal zou het zijn dat het 1-1 was, als ieder een dam heeft. Maar nee, bij het dammen is het gelijk als de een er drie heeft en de ander er slechts een . Stel je eens voor dat dat bij het voetballen ook zo was . Bij de stand 3-1 krijgt elk team een punt.
In een heel ver verleden heeft men de regels voor het dammen opgesteld, in een tijd, dat remise weinig voorkwam, dat er vaak werd gespeeld met een schijf toegift, dat men nog kon blazen. Dit laatste is na een hoop geschrijf tussen voor en tegenstanders nu niet meer zo. Ik heb nog een oud damspel in een doos met het opschrift souffler n'est pas jouer.
Je hebt heel veel energie gestoken om de telling te veranderen. Maar helaas, het zal wel nooit veranderen. Niet dat ik denk, dat bij verandering er ook maar een damlid extra bij zal komen, maar het zou wel heel aardig zijn als het niet , als topdammers tegen elkaar spelen , bijna altijd remise is. Ik lees al vele jaren de damrubriek van T Sijbrands , kenmerkend is dat bijna alle partijen die gewonnen worden , op het eind toch remise hadden kunnen zijn , als als. ..
Best Henk , verder ben ik al vele jaren bezig met het opsporen van damafbeeldingen op paintings, ik heb nu een best grote verzameling gedownload. Ongeloflijk, hoe populair het dammen vroeger geweest is .
Groeten Hans
Beste Hans (van Berkel, neem ik aan?),
Ik heb ook zo'n donkerbruin vermoeden dat het er nooit meer van zal komen. Het momentum is voorbij. Wat wel kan natuurlijk is het organiseren van toernooien met een andere telling buiten de bond om. De toernooien in Delft hebben niet geleid tot veranderingen binnen de bond maar het waren mooie toernooien op zich, waar de topspelers die er aan hebben deelgenomen nog steeds met veel voldoening over spreken. Het staat een ieder vrij om zulke toernooien te organiseren. Het enige wat je nodig hebt is iemand met gezond verstand en een portie energie. Zelf heb ik die energie niet meer, oftewel ik steek de energie die ik nog heb liever in andere dingen. Erover schrijven doe ik nog steeds wel, zoals je merkt. Ik vind de teloorgang van ons spel zonde en ik vind het zonde dat mensen die het damspel nog willen promoten de ballast van remisespel moeten meedragen. Het gaf mij in elk geval een bevrijdend gevoel om te kunnen zeggen dat ik al die remises ook saai en oninteressant vond, en tevens kon laten zien dat het anders kan.
Dus, ook al zou het geen enkel nieuw lid opleveren, het blijft de moeite waard om toernooien te organiseren met een ander scoresysteem, zonder remises. Succes met je verzameling!

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Sun Sep 03, 2017 11:37

Henk de Witt wrote:Op een stappenplan voor de jongste kinderen. Elke twee, drie maanden een nieuw diploma, spelenderwijs, zonder dikke boeken met veel tekst.
Op dat punt zou de volgende methode die Zainal Palmans me stuurde kunnen helpen.

http://jeugddammennoord.nl/index.php/in ... -de-jeugd/

Niets ten nadele van de KNDB-mappen die voor de liefhebber goed in elkaar zitten, maar bij IJmuiden merkten we dat deze mappen voor het gemiddelde jeugdlid te veel tekst bevatten en het plezier op de clubavond eerder verminderden dan vergrootten. Minder tekst, meer diagrammen dus (die je wellicht ook als opwarmertje kunt gebruiken, voordat de partijen beginnen).

Met de grote talenten/liefhebbers kun je altijd nog wat dieper op de stof ingaan, maar het moet vooral om plezier draaien.

Post Reply