Een zeer goed punt Piet! De afgelopen tijd zijn enkele toppers op de tv geweest, het zou mooi zijn als ze af en toe ook iets kunnen demonstreren. Maar het is niet het een of het ander. Om media-aandacht te krijgen moeten we natuurlijk ook van het sullige imago af.Piet Bouma wrote:Even out of the box. Moeten we gewoon de leuke dingen van het dammen niet laten zien, in plaats van oeverloos te discussiëren over van alles en nog wat?
Idee NK
Al eerder heb ik het idee geopperd om het NK toe te wijzen aan één van de zomertoernooien. Om kosten te besparen. Je kunt dan de halve finales schrappen. Je zou kunnen tegenwerpen dat dan het NK dan gedevalueerd wordt, maar laten we eerlijk zijn, er is al een afnemend animo om deel te nemen. In het afgelopen NK ontbraken bijvoorbeeld Roel Boomstra, Jan Groenendijk en Pim Meurs. En wat te denken van voormalig kampioen Martin Dolfing. Ook kampioenen als Kees Thijssen en Wieger Wesselink ontbraken. We zijn er al aan gewend dat 'oudgedienden' als Ton Sijbrands, Rob Clerc en Harm Wiersma niet meer meedoen, maar er is niet veel fantasie voor nodig om je voor te stellen dat zij, zeker met de huidige puntentelling, nog ruimschoots mee zouden kunnen komen. Wie zou er van hen moeten winnen? Enfin, dit idee zou natuurlijk verder uitgewerkt moeten worden. Ook het NK Vrouwen zou je in dit NK kunnen integreren, evenals NK's in allerlei ratingklassen en/of leeftijdsklassen. Maak er een mooi damfeest van! De overvolle damkalender wordt zo ook enigszins ontlast. Je maakt gebruik van een al bestaande organisatie. De KNDB zou een deel van de bespaarde uitgaven natuurlijk ruimhartig moeten omzetten in sponsoring/ondersteuning van het toernooi. Het Russisch kampioenschap wordt de laatste jaren al middels een Zwitsers toernooi gespeeld, wel met beperkt aantal deelnemers, ik meen 40.
Enfin, zo'n idee zou verder moeten worden uitgewerkt. 2018 komt natuurlijk te vroeg, maar wellicht is 2019 of 2020 haalbaar.
Alternatief idee NK
Je zou een open inschrijving kunnen hanteren, maar ook een aparte NK-groep binnen het toernooi waar, net als nu, een rondtoernooi wordt gespeeld. Ik ga ervan uit dat het nieuwe bestuur nu echt eens werk gaat maken van het remiseprobleem. Een mogelijkheid is om korte tijd na elkaar eerst een officieel NK te spelen met de huidige telling en vervolgens met (voorzover mogelijk) dezelfde spelers een experimenteel NK zonder remises. In plaats van oeverloos discussiëren, kan iedereen de beide NK's met elkaar vergelijken op basis van feiten. Qua resultaten, qua wedstrijdspanning, qua sportieve beleving. Het spreekt vanzelf dat het een voorwaarde is dat het NK (weer) in de sterkst mogelijke bezetting wordt gespeeld. Tegen een dergelijke opzet kan toch redelijkerwijs geen bezwaar worden ingebracht.
Dit alternatief brengt natuurlijk wel extra kosten met zich mee. Zie dat als een investering in een vernieuwde dambond. Het vergelijken van het officiële NK met het experimentele NK zonder remises kan al veel media-aandacht opleveren. Evenals extra sponsors. Er kan ook gedacht worden aan crowdfunding. Bij deze zeg ik alvast € 200 toe. Zo weinig? Hoor ik u denken. Ja, hoor eens, ik leef van een AOW-uitkering plus een klein pensioentje. En als de bond scherp met mij onderhandelt.., wie weet.