KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Dec 24, 2004 08:26

De Telegraaf, 24 december 2004

Image

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Fri Dec 24, 2004 11:42

Hanco Elenbaas wrote: Image
Pascal Stil bekijkt positie Peter Hospes
Het is slechts een detail, maar ik bekijk hier niet de partij van Peter. Ik denk dat ik hier naar de partij van Jan Veneman (die verscholen zit achter Peter) kijk, maar het zou ook nog kunnen dat ik naar het bord daarnaast kijk wat m'n eigen partij was.
everytime is a good time to take your time to have a good time

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Dec 24, 2004 15:17

De Ware Tijd, 13 december 2004

Combinatie '80 bindt ook De Lima aan zegekar

PARAMARIBO â€â€

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Dec 25, 2004 15:51

Algemeen Dagblad, Sportwereld, maandag 20 december 2004

Sportman van het jaar

Hans Klippus

Komende donderdag wordt Pieter van den Hoogenband ongetwijfeld uitgeroepen tot sportman van het jaar. Hij won op de Olympische Spelen het koningsnummer van het zwemmen, de 100 meter vrije slag. Maar sinds afgelopen weekeinde is de meest indrukwekkende prestatie van 2004 niet in het zwembad van Athene geleverd, maar in de bedrijfskantine van het kunststoffenbedrijf Wildkamp in Lutten.

Daar speelde dammer Ton Sijbrands vrijdag en zaterdag blind 24 partijen. Het is voor een mens al een prestatie op zich om 24 uur wakker te blijven, maar Sijbrands had ook nog eens 24 partijen op zijn netvlies staan, waarvan hij er 20 won. Eén van zijn tegenstanders viel van vermoeidheid flauw, andere opponenten dommelden af en toe even weg. Sijbrands kon zich zo'n moment van menselijke zwakheid niet permitteren - hij moest in zijn kop met stenen blijven schuiven.

Ben je, als je tot zoiets in staat bent, een tovenaar, een gek of gewoon een fantastische sportman? Als we met z'n allen dat laatste vinden, dan moet niet Pieter van den Hoogenband donderdag in de Amsterdamse RAI als sportman van het jaar worden gehuldigd, maar Ton Sijbrands.

Wie trouwens denkt dat de dammer na zijn slopende heldendaad in winterslaap is gegaan, heeft het mis. Sijbrands was nog geen 24 uur later alweer te gast bij het tv-programma Holland Sport en speelde daar als demonstratie doodleuk nog even drie partijtjes blind. Hij vertelde maar zes uurtjes te hebben geslapen. En toen hij wakker werd, pakte hij meteen zijn zakdambordje van het nachtkastje...

Tovenaar, gek of sportman - Ton Sijbrands hoort bij het Sportgala in elk geval te worden geëerd voor zijn bovenmenselijke prestatie. Hoe simpel menselijk dat ook mag zijn.

Copyright: Algemeen Dagblad

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Dec 25, 2004 15:53

Algemeen Dagblad, Voorpagina, maandag 20 december 2004

Magisch dambrein volbrengt missie

Dammer Ton Sijbrands heeft zijn eigen wereldrecord blindsimultaandammen verbeterd. In ruim 24 uur deed hij uit het blote hoofd 1037 zetten tegen 24 gekwalificeerde tegenstanders. Zijn verbluffende eindscore: 20 overwinningen en vier remises. Sijbrands denkt nóg beter te kunnen. �De grens van het aantal borden is in elk geval nog niet in zicht.�

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Dec 25, 2004 15:54

Algemeen Dagblad, Sportwereld, maandag 20 december 2004

`25 minuten over één zet, dat valt nog best mee'

- Meer dan een etmaal heeft hij in een hok gezeten. Maar als Ton Sijbrands de grote zaal in wandelt, oogt hij monter. De koning van het blindsimultaandammen eist na alle felicitaties de microfoon op en begint met een gepassioneerde analyse. Met een biertje in de hand.

,,Op een gegeven moment deed ik 25 minuten over een zet. Niet, omdat ik op was. Ik had gewoon veel kansrijke mogelijkheden.'' Sijbrands zet op een magnetisch bord de damschijven neer. Precies zoals die om 06.00 uur in de afgelopen nacht op het desbetreffende bord stonden. Hij toont al zijn opties van dat moment. Een wirwar aan zetten volgt. Sijbrands: ,,Dan vallen die 25 minuten nog best mee.''

Echt moeilijk heeft de blindsimultaandammer het niet gehad, zo geeft hij aan. ,,In het begin ben je bang dat je het vereiste percentage niet haalt. Maar uiteindelijk druppelden de overwinningen toch binnen. Ik had met 24 borden niet veel meer moeite dan met 22 borden (bij het vorige record, red.). De grens van het aantal borden is in elk geval nog niet in zicht. Alleen duurt het dan nog langer.''

De 62-jarige Jan Veneman, een van de 24 tegenstanders van Sijbrands, neemt nog even het woord. ,,Ik dacht, het is niet klaar voor de kerstdagen, maar dat viel mee.'' En: ,,Het was prachtig. Niemand heeft zich verveeld.'' Die laatste bewering is wat gewaagd. Maar één ding staat vast: Ton Sijbrands heeft weer geschiedenis geschreven. Hij is niets minder dan een legendarische sportman.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Dec 25, 2004 15:56

Algemeen Dagblad, Trefpunt, dinsdag 21 december 2004

AD Poll

elke dag op: www. ad. nl

Voor de sportliefhebber was het een enerverend weekeinde. Wat maakte op u het meeste indruk?

De winst van ADO Den Haag op het onthutsend zwakke Feyenoord .. 48%

Het wereldrecord blinddammen van Ton Sijbrands .............................. 21%

De Nederlandse allroundtitel van debutant Sven Kramer................ 10%

De herfsttitel van AZ................... 10%

Het eerste verlies dit seizoen van PSV tregen Roda JC .............................. 5%

De zege van Ajax in Groningen .... 4%

De eerste Nederlandse allroundtitel van Moniek Kleinsman ................. 3%

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Dec 25, 2004 15:58

Algemeen Dagblad, Sportwereld, vrijdag 24 december 2004

Van Commenée was er toch, niet in de zaal, wel in een café om de hoek

Hans Klippus

weekkroniek@ad.nl
1 De felicitaties gaan naar Pieter van den Hoogenband, Leontien van Moorsel, de estafettezwemmers en Kenny van Weeghel. Ze werden gisteravond op het Sportgala door hun collega's, die in de zaal op een knopje moesten drukken, gekozen tot dé helden van 2004.

2 Het sportgala is een uitvinding van de Duitsers. Zij zitten al vele jaren langer dan de Nederlanders in het sjieke pak bij elkaar. Hun gala verliep afgelopen weekeinde nogal teleurstellend. Waarom? De Duitse sportman van het jaar schitterde in het deftige Kurhaus van Baden-Baden door afwezigheid. Formule 1-wereldkampioen Michael Schumacher verbleef met zijn gezin voor een korte vakantie in Noorwegen en vertikte het zijn prijs te komen ophalen. Zijn collega's spraken er schande van. `Schumi voelt zich te groot voor ons.'

Gelukkig hebben de Nederlandse sportsterren geen sterallures. Alle genomineerden zaten gisteravond op de eerste rij. Bijna allemaal, want rolstoeltennisster Esther Vergeer was er niet. Ze zat bij haar vriendje in Amerika, en dat is toch een heel stukje verder weg dan Noorwegen.

3 Het Sportgala van NOC*NSF en NOS in de RAI straalde allure uit. Steeds meer sporters komen in smoking en sportsters in prachtige avondkledij. Er liep in ieder geval niemand meer in spijkerbroek rond.

4 Judoka Dennis van der Geest is hot. Na de Olympische Spelen was de goedaardige reus uit Haarlem wekelijks een paar keer op televisie te zien. Ook gisteravond tijdens het Sportgala, toen hij de openingsmuziek verzorgde. De nummer drie van Athene had in de RAI zelfs een eigen kleedkamer. Even achter de deur gekeken, en wat zag ik? Moeder Els die liefdevol de schoenen van Dennis poetste.

5 Voor de mensen van de NOS viel het niet mee om feestelijk te zijn. Een dag eerder waren ze de tv-rechten van de eredivisie kwijtgeraakt. De sporters bij het Sportgala, allemaal niet-voetballers, waren er niet rouwig om. Ze krijgen nu misschien meer zendtijd, én die arrogante voetballers lagen toch al niet zo lekker. Weet u nog, Feyenoord won in 2002 op prachtige wijze de UEFA Cup, maar werd toch niet de sportploeg van het jaar. De sporters kozen toen voor de turnsters die `slechts' zilver op het EK hadden gewonnen. En de Feyenoorders begrepen er natuurlijk he-le-maal niets van.

6 Het moet even gezegd worden. Onze columniste Fatima Moreira de Melo zag er bij het Sportgala gezond uit in haar rode jurkje. Ook in 2005 zal ze wekelijks voor deze krant schrijven.

7 De grootste afwezige gisteravond: dammer Ton Sijbrands, de man die vorige week blind tegen 24 hoofdklassers speelde en ook nog van 20 van hen won. Hij had na deze ongelooflijke prestatie minstens een nominatie verdiend, en wat mij betreft zelfs de titel van sportman van het jaar. Maar dat kan in 2005 nog, want presentator Mart Smeets maakte bekend dat prestaties die in december werden geleverd, meetellen voor de verkiezing van volgend jaar.

Image

8 Idee: roep een prijs voor de grootste pechvogel van het jaar in het leven. Die zou in 2004 naar tennisser Sjeng Schalken moeten gaan. De aardige Limburger zag het grootste deel van zijn tennisjaar in het water vallen door de ziekte van Pfeiffer, maar hij ontsnapte ook nog eens aan de dood bij een hotelbrand.

Trouwens, wie denkt dat judoka Deborah Gravenstijn, winnares van brons in Athene, een topjaar had, heeft het mis. 2004 betekende voor haar vooral veel ellende. Lees haar zeer bewogen verhaal volgende week in deze krant.

9 En dan was er voor het Sportgala nog de afscheidsreceptie van technisch directeur van NOC*NSF, Joop Alberda. Voor het eerst in acht jaar tijd was gisteravond enige paniek in de ogen van de Fries te bespeuren. Hij was vlak voordat hij achter de microfoon moest plaatsnemen zijn speech kwijt. Organisator Hein Vergeer, de oud-schaatser, bracht uitkomst. Hij had de papieren in zijn zak. `Ik wist dat Joop ze ergens zou laten slingeren. Dus heb ik die speech maar bij me gehouden.'

10 De nieuwe technisch directeur, Charles van Commenée, was er niet, maar ook weer wel. Hij ontbrak in de RAI omdat hij geen aandacht van zijn voorganger Alberda wilde wegnemen. Van Commenée was wel dichtbij. Hij zat in een café om de hoek te wachten, waar hij na het sportgala met twee vrienden, de atletiektrainers Peter Verlooy en Wiegert Thunnissen, had afgesproken.

Prettige kerst!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 27, 2004 10:05

Utrechts Nieuwsblad, 27 december 2004

Dammer Derkx verliest in Minsk

Culemborg - Boudewijn Derkx uit Culemborg is er niet in geslaagd zijn wereldtitel dammen bij de junioren (onder 21 jaar) te prolongeren. De 18-jarige student, lid van het eerste team van dam-ereklasser Meurs Denk en Zet, eindigde in het Poolse Minsk Mazowiecki weliswaar op één punt van kampioen Roberts Misans uit Letland, maar moest die eindklassering delen met liefst zeven anderen. Tegelijkertijd kwam plaats- en teamgenoot Pim Meurs in actie bij het toernooi voor de aspiranten (onder 17 jaar). Meurs, telg van Haitze Meurs die sponsor is van het Culemborgse damteam en sinds kort ook voorzitter van de Nederlandse dambond, legde beslag op een vierde plaats, twee punten achter kampioen Artem Ivanov uit de Oekraïne. Pieter Steijlen, de derde Culemborgse deelnemer, eindige in bij de aspiranten in een veld van dertig deelnemers als zeventiende.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 27, 2004 10:07

De Stentor, 27 december 2004

Oosterveen opgelucht na primeur
door Nikhila

27 DECEMBER 2004 - ZWOLLE - De eerste winstpunten in de Drentse damcompetitie zorgden voor een goede kerst in Gramsbergen. Het door degradatie bedreigde Oosterveen behaalde een 7 - 1 overwinning op hekkensluiter Roden. ‘We waren op oorlogssterkte’, lachte teamleider Jan Nijmeijer. ‘Iedereen was doordrongen van het belang.’.

DAMMEN

André Nijmeijer is overgestapt naar Hengelo, waar hij meespeelt in de landelijke competitie, maar staat nog steeds op de ledenlijst. ‘Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt’, sprak zijn oudere broer. De treffer van Rima Danileviciene, die al na tien zetten een schijf buit maakte, sterkte het zelfvertrouwen van de ploeg. De strategie van de gebroeders Nijmeijer nam alle twijfels weg. André verzilverde het klassieke spelletje en broer Jan strikte zijn tegenstander in een net met dreigingen: 6-0. In de slotpartij ontsnapte Johan van Aalderen, met de sterkste tegenspeler tegenover zich, uit een verloren eindspel.

Hans Vermin verloor zijn status als beste correspondentiedammer. De grootmeester van DEZ Westerhaar moest Frits Luteyn in de finale voor laten gaan en werd tweede in het zogeheten NK briefdammen. Ton Halman uit Ens maakte met de vijfde plaats een uitstekend debuut. De voorzitter van damclub Emmeloord is al jaren de wedstrijdleider van de internationale bond voor briefdammers en organiseert ook het NK. ‘Ik pakte overal mijn puntjes mee in de finale’, vertelde hij. ‘Met ook twee remises tegen Vermin, die al onbereikbaar is in het lopende WK.’

Het kersttoernooi in Hattem leidde tot een nek-aan-nek- race tussen Nico Lugthart en Gert Jan Hoeve. Na dertien ronden was de balans - met voor elk drie verliespunten - precies in evenwicht. De eerste prijs werd gedeeld, maar Lugthart was de morele winnaar door winst in de onderlinge partij. Hoeve (17) verdedigt deze week zijn Overijsselse juniorentitel. Na de eerste ronden is hij nog zonder puntverlies. De rating van de Wezeper werd met ruim honderd punten opgehoogd door de KNDB (van 1120 naar 1222). Daarmee behoort Hoeve tot de drie snelste stijgers van het laatste halfjaar.

De Overijsselse bond maakte het herfstklassement op. Zwollenaar Hans Mensink is de trotse koploper in de hoofdklasse, met acht punten uit de vijf gespeelde wedstrijden. Dries Barneveld uit Hattem heeft dezelfde score, maar een iets slechtere weerstand. De derde plaats is voor Gerlof de Jong van het kampioensteam uit Dronten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 27, 2004 10:13

De Stentor, 27 december 2004

Kersttoernooi Deventer prooi voor Fred van Amersfoort
Rik Keurentjes in de wolken met brons op WK
door Nikhila

27 DECEMBER 2004 - VORDEN - Rik Keurentjes behaalde in het Poolse Minsk Mazowiecki brons tijdens het WK dammen voor junioren. Met slechts één punt achterstand op winnaar Robert Misans uit Letland.

De 19-jarige speler van het Vordense DUO, in 2001 al goed voor een NK-titel, was in de wolken met zijn derde plaats. ‘Het is een droom voor mij, want het toernooi was dit jaar zo ongelooflijk sterk bezet. Ook een prachtige afsluiting van mijn jeugdjaren, want op 1 januari ga ik over naar de senioren.’

In het Poolse stadje, 45 kilometer ten oosten van Warschau, was Keurentjes de onbetwiste uitblinker van de Oranje-afvaardiging, die bestond uit vier aspiranten en vijf junioren. Zijn clubgenote Nina Hoekman fungeerde als chef de mission.

Bij de junioren, met 26 deelnemers, waren de krachtsverschillen bijzonder klein. Keurentjes, met op de eerste dagen twee voltreffers, bleef ongeslagen. De derde winstpartij bleef echter uit. ‘Door een hersenkronkel miste ik een opgelegde kans tegen Raido Varik uit Estland. Ik had de winst uitgerekend, maar kies op het laatste moment voor een andere zet. Stom, natuurlijk.’

Tijdens de slotdagen bleef Keurentjes in de race voor het podium. Het tussendoortje, het WK sneldammen, liet hij aan zich voorbij gaan. ‘Dat zou de concentratie hebben verstoord en werd dan ook terecht verboden door onze begeleiders.’

In de slotronde kwam Keurentjes snel remise overeen met Misans en was daarna afhankelijk van de concurrentie. ‘Ik heb me opgesloten in mijn hotelkamer. De spanning was echt ondraaglijk voor mij.’

Met zeven spelers op de gedeelde tweede plaats waren de weerstandspunten cruciaal bij de verdeling van de prijzen. De DUO-speler kon na de berekening opgelucht ademhalen, al was het verschil met de Wit-Rus Mikhalchenko, vierde op de ranglijst, minimaal. Oud-clubgenoot Danny Slotboom, achterop geraakt door een vroege nederlaag, stelde met de elfde plaats teleur.

Het kersttoernooi in Deventer werd gewonnen door Fred van Amersfoort. De speler uit Beemte-Broekland kwam zonder puntverlies uit de voorronden, maar raakte in de finale een puntje achterop bij Evert Zwiers.

Het onderlinge duel in de slotronde, met een rake combinatie, maakte alles goed voor Van Amersfoort.

Ook in Gorssel werd een kersttoernooi gespeeld. Tonnie Schutte uit Harfsen was na zeven rondjes Zwitsers de trotse winnaar. Roelof-Jan de Haan bleef in de strijd om de tweede plaats Jan Huisjes de baas.

Wim Terlouw was een klasse apart in Raalte en hoefde in negen duels slechts één remise toe te staan. ‘Bernard Jansen verraste me met een slagje, maar dat liep nog net goed af’, aldus de winnaar.

Het zilver was voor Ab Steenbergen, die als titelverdediger in het kersttoernooi vijf punten moest toegeven.

De Gelderse bond maakte de individuele klassementen op. Jochem Zweerink van DUO is met dertien punten uit zeven partijen de trotse koploper in de hoofdklasse.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 27, 2004 10:27

De Gelderlander, 27 december 2004

Pim Meurs vierde op WK cadetten
Door onze medewerker

CULEMBORG - Pim Meurs heeft het Wereldkampioenschap voor cadetten in het Poolse Mazowiecki met een vierde plaats afgesloten.

De zestienjarige jeugddammer uit Culemborg verspeelde zijn kansen op de wereldtitel door de nederlaag in de voorlaatste ronde tegen Artem Ivanov. Deze Oekraïner ging met de titel aan de haal. Pieter Steijlen, de tweede deelnemer van damvereniging Denk en Zet op deze mondiale strijd, weerde zich uitstekend. De veertienjarige Culemborger was met een sponsorplaats tot het deelnemersveld toegelaten. Hij eindigde met een zeventiende plaats in de middenmoot.

Boudewijn Derkx (18) is zijn titel bij de junioren kwijt. De Culemborger werd achtste. Bennie Provoost, volgend seizoen speler in de hoofdmacht van Denk en Zet, werd tiende.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 27, 2004 10:32

De Gelderlander, 27 december 2004

Lemmen ongeslagen negende op WK jeugd
Door onze sportredactie

BEMMEL - Jasper Lemmen heeft het wereldkampioenschap dammen voor junioren in het Poolse Mazowiecki afgesloten met een negende plaats. De 19 - jarige speler uit Bemmel bleef tijdens het toernooi, zijn laatste bij de jeugd, ongeslagen.

Lemmen speelde in de periode tussen 16 en 23 december negen partijen. In de eerste ronde kwam de jeugdspeler van DC Lent meteen tot zijn eerste en naar later bleek laatste overwinning; in de overige acht ronden speelde hij remise.

Het leverde Lemmen tien punten op. Drie andere deelnemers, onder wie zijn beide landgenoten Bennie Provoost (Aagtekerke) en Danny Slotboom (Winterswijk) kwamen tot hetzelfde aantal punten, maar moesten in het eindklassement Lemmen voor zich dulden op basis van het hogere aantal weerstandspunten. Lemmen speelde tegen praktisch alle spelers uit de top tien.

Lemmen, in augustus vijfde op het Europees kampioenschap, had in de eindrangschikking twee punten minder dan Robert Misans, de Let die zich tot de nieuwe wereldkampioen bij de junioren liet kronen.

Tussen Lemmen en Misans eindigden liefst zeven spelers op de tweede plaats. Onder hen ook Boudewijn Derkx, de 18-jarige titelverdediger uit Culemborg, die op basis van weerstandspunten uiteindelijk op de achtste plaats finishte.

Daarmee was Derkx niet de beste Nederlander. Die eretitel ging naar Rik Keurentjes, die notabene als reserve naar Mazowiecki was gekomen. De Doetinchemmer legde beslag op de derde plaats.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 29, 2004 11:25

De Stentor, 29 december 2004

Marco Veneboer opnieuw beste sneldammer Heino
van onze correspondent

29 DECEMBER 2004 - HEINO - Het ‘Huisman Sneldamkampioenschap’, dat damclub DOS maandagavond in het Kerkhuus in Heino hield, brak met een deelname van negentig personen het record.

Heinoër Marco Veneboer wist zijn titel ‘winnaar in de hoofdklasse’ te prolongeren. Het is voor Veneboer de achtste keer dat hij met het sneldammen de eerste prijs heeft behaald.

‘De 18e editie van het Sneldamtoernooi was bijzonder geslaagd’, zo laat voorzitter Han Horstman achteraf weten. ‘Buiten de leden van de damclub waren er ook een aantal dammers van buitenaf op het evenement afgekomen, waardoor het een zeer gezellig toernooi werd’. Bij het sneldammen krijgt elke speler per partij tien minuten de tijd om het spel uit te spelen. Een totale partij komt dus neer op twintig minuten speeltijd.

Uitslagen: Hoofdklasse: 1. Marco Veneboer; 2. Vincent Lievense; 3. Frits Gerritsen. Verdere winnaars: eerste klasse: Klaas Albers; tweede klasse: Maikel Schotman; derde klasse: Rebecca van Beek; vierde klasse: Ruben Meyer; vijfde klasse: Leon Kiekenbosch; zesde klasse: Kevin Dam; zevende klasse: Marcel van der Valk; achtste klasse: Roy Seine.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 29, 2004 11:28

Provinciale Zeeuwse Courant, 29 december 2004

Zeeuws damduo ingedeeld in dezelfde groep

GOES - De Zeeuwse dammers Bennie Provoost en Toby Hage zijn in de halve finale van het Nederlands kampioenschap in dezelfde groep ingedeeld.

Die halve finale wordt gespeeld in vier groepen van tien spelers, waarvan de eerste twee zich uiteindelijk plaatsen voor de finale. De halve finale wordt in negen rondes verspreid over vijf weekeindes gespeeld, in het Nationaal Sport CentrumPapendal. De eerste rondes worden gespeeld op 8 en 9 januari. De Zeeuwse strijd tussen Provoost (Aagtekerke) en Hage (Tholen) wordt vrijdagavond 19 februari gespeeld.

Het tweetal is verder ingedeeld bij Ron Heusdens, Jos Stokkel, Gabriël Heerema, Niek Kuijvenhoven, Joost Hendriksen, Wouter Ludwig, Arne van Mourik en Paul Sier.

Post Reply