Jesse Bos wrote:Hoi Guido, bij deze mijn mening:
Ik vind de plusremise een van de betere besliscriteria bij gelijk eindigen in een rond toernooi. In mijn ogen zegt het wel iets over de geleverde prestatie tijdens het toernooi, in tegenstelling tot bijvoorbeeld aantal overwinningen, onderling resultaat of sneldammen na afloop......
Theo van den Hoek heeft een onderzoek gedaan naar de relatie tussen speelsterkte en plusjes/minnetjes over alle jaren dat nu in het NK met de plusjes/minnetjes is gespeeld (2007-2018). Dit zijn zijn bevindingen:Jaap van Galen wrote:Guido, als antwoord op je vraag. Vooralsnog is wat mij betreft de puntenoverwinning (plusje) de beste beslisregel. Ik ben het eens wat Jesse Bos hierboven over zegt. En ik heb van tegenstanders nog weinig onderbouwde meningen gehoord die datgene wat Jesse Bos zegt weerleggen.
* De toppers (spelers die in de eindstand qua wedstrijdpunten plus 2 of beter hebben gescoord) hadden daarbij een saldo van 51 plusjes en 13 minnetjes (dus een plusscore van 80%)
* De middenmoters (spelers die in de eindstand qua wedstrijdpunten op of rond hun gemiddelde hebben gescoord) hadden daarbij een saldo van 47 plusjes en 59 minnetjes (dus een plusscore van 44 %)
* De rechterrijtjespelers (spelers die in de eindstand qua wedstrijdpunten min 2 of slechter hebben gescoord) hadden daarbij een saldo van 17 plusjes en 43 minnetjes (dus een plusscore van 28 %).
Theo concludeert op basis hiervan:
'Deze cijfers bevestigen dat de plusminremise een speelsterkteverschil bevestigend effect heeft, en daarmee een veel betrouwbaarder en sportief bevredigender instrument vormt om tot een beslissing te komen dan bijvoorbeeld een strafschoppenreeks bij voetbal.'
Overigens is Theo voor afschaffing van de remise en voor twee mogelijke uitslagen: 3-0, 2-1. (Deze telling wordt, zoals ik memoreerde in een discussie met Jan Pieter Drost, sinds enige tijd ook gehanteerd in het volleybal, H.d.W). De 3-0 is dan de huidige 2-0. De 2-1 komt tot stand via materiaalvoordeel op het bord of een barrage waarbij na een remise de spelers strijden voor een extra punt. Welke variant gekozen wordt, laat Theo open.
Als kunstenaar ben ik gevoelig voor de schoonheid van het spel. Kunst omvat weliswaar meer dan schoonheid, maar ik ben erg gecharmeerd van het motto van Piet Mondriaan: 'Art has to be forgotten, beauty must be realised'. Het plusje vind ik allerminst mooi, maar ik vermoed dat Wim de huidige telling onverkort wil handhaven. Die leidt zoals bekend tot zeer veel lelijks. Remises, weinig eindspel, al dan niet stilzwijgend afgesproken snelle remises. Daar kan ik de schoonheid niet van inzien en dit alles bederft veel van mijn damplezier. Het belonen van materiaalvoordeel ervaar ik daarentegen helemaal niet als bederf van schoonheid. Het veroveren van schijven maakt de essentie van het damspel uit.Wim Martin wrote:(...)Wat mij betreft is de plusjesregel een krampachtige, onwenselijke aanpassing van de spelregels teneinde een resultaat te forceren. Het tast voor mij de schoonheid van het spel aan....