NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen

Post Reply
Bert Aalberts

Re: NK Dammen Algemeen 2014 - Huissen

Post by Bert Aalberts » Thu Feb 20, 2014 17:49

Jan Pieter wrote:
De commissie topsport heeft gekozen uit spelers die gedeeld eerste zijn geëindigd en na barrage verloren hebben. De commissie topsport heeft besloten de keuzeplaats te geven aan Wouter Sipma en heeft daarvoor de volgende argumenten:
1. Wouter Sipma heeft verreweg de hoogste rating van de verschillende nummers 2.
2. Wouter Sipma is erkend NT (Nationaal Talent) en zit in het Topsportprogramma KNDB.
Lees: 'De commissie topsport heeft besloten de keuzeplaats te geven aan iemand uit het eigen topsportprogramma (Wouter Sipma), en daar wat gelegenheidsargumenten bij verzonnen'.

Het klinkt misschien logisch dat de sterkste barrage-verliezer is geselecteerd, maar als dit de argumentatie is, waarom is die dan niet voorafgaand aan het kwalificatietoernooi bekendgemaakt? En waarom waren de resultaten in het kwalificatietoernooi niet beslissend toen Heike Verheul aangewezen werd voor het WK dames? De enige lijn die in het keuzebeleid te ontdekken valt, is dat Krajenbrink consequent kiest voor Krajenbrink-pupillen. Overige argumenten worden er per geval aan de haren bijgesleept.
Helemaal mee eens. Hoewel beide keuzeplaatsen die je in je verhaal noemt naar mijn mening wel terecht waren (hoewel ik veel liever de oude opzet zie met 4 doorschuifplekken en 8 halve finale) kan dit beter van te voren aangegeven worden.

Maar misschien moeten we maar blij zijn met die 5 plekken. Bij schaken staat het aantal hf-plekken volgens mij gelijk aan nul.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Feb 20, 2014 19:03

Paul Sier snap het. Luteijn wil het niet snappen.

Koops

Post by Koops » Thu Feb 20, 2014 20:15

Fred van Amersfoort wrote:Paul Sier snap het. Luteijn wil het niet snappen.
Ik snap het ook niet, heb ik ergens hiervoor gelezen, maar als ik de cijfers goed interpreteer betaal ik per maand een keiharde 0,50 euro mee aan het topsportbeleid van de KNDB. Dat vind ik acceptabel.
Mensen die het wel begrijpen wrote:Maar Koops, we kunnen zo veel andere goede dingen doen met dat geld!
Ja, maar dat gebeurt toch niet, want anders gebeurde dat al. Of zijn er momenteel tal van dampromotors die geld te kort komen om een jeugdafdeling te beginnen, schooldamtoernooien te houden of beginners bij een club te krijgen? Want dan wil ik het budget best anders besteden. Ik denk alleen dat het afschieten van het topsportbudget 0 (NUL) extra leden gaat opleveren. Het probleem zit hem namelijk niet in het geld, maar in de motivatie.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Feb 20, 2014 20:27

En hoe komt komiek Koops aan 0,50 cent?

Koops

Post by Koops » Thu Feb 20, 2014 21:00

Fred van Amersfoort wrote:En hoe komt komiek Koops aan 0,50 cent?
Cent? Ja, dat is natuurlijk fout. Euro. Keiharde euro. En misschien nog wel meer dan 0,50 omdat ik het ledenaantal van de KNDB wat positief had ingeschat. Dus je mag van mij ook rekenen met 0,80 euro. Dat verandert de strekking van mijn betoog niet.

EDIT: er stond ook gewoon euro, trouwens.

Ganesha

Post by Ganesha » Thu Feb 20, 2014 21:11

Koops wrote:
Fred van Amersfoort wrote:En hoe komt komiek Koops aan 0,50 cent?
Cent? Ja, dat is natuurlijk fout. Euro. Keiharde euro. En misschien nog wel meer dan 0,50 omdat ik het ledenaantal van de KNDB wat positief had ingeschat. Dus je mag van mij ook rekenen met 0,80 euro. Dat verandert de strekking van mijn betoog niet.

EDIT: er stond ook gewoon euro, trouwens.
Gegoochel met cijfers, geef antwoord op de vraag van Fred Hoe kom je op dit bedrag.Ik lees wat anders o.a. in het Damspel

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Feb 20, 2014 21:13

Ok LJ eigenlijk ben ik dat wel met jou eens. Ik ben niet specifiek tegen topsport. En het mag ook nog wat kosten. Doelen stellen mag ook. Het gaat mij dus ook minder om het geld en meer om een stukje visie. Zoals ook Sier keurig verwoord heeft. Niet het bedrag an sich maar de te eenzijdige focus vind ik storend en demotiverend.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Feb 20, 2014 21:18

En goed zo Daan, die 0,50 eurocent is zelfs onvoldoende om het gat van 30 duizend te dichten. En dan lees ik van de heer Luteijn ook nog een betoogje dat sommige keuzes juist te transparant zijn. Ik wil best voor dingen betalen maar dan moet ik achter de doelstellingen kunnen staan. Wat hebben ze er in Boernkoolstrontkradeel aan dat we betaald hebben voor de meerlandenuitdaging?

Koops

Post by Koops » Thu Feb 20, 2014 21:35

Ganesha wrote: Gegoochel met cijfers, geef antwoord op de vraag van Fred Hoe kom je op dit bedrag.Ik lees wat anders o.a. in het Damspel
Ik goochel niks. In Het Damspel staat:

Totale kosten topsportprogramma 225.000

Subsidie NOCNSF 160.000 + Eigen bijdragen 13.000 + sponsoring 5.000 = 178.000.

Tekort: 47.000

Het tekort wordt betaald door de leden. Aantal dammers die aangesloten zijn bij de KNDB: 6000.

Bedrag dat PER LID moet worden betaald PER JAAR: 47.000 gedeeld door 6000 = 7,83 euro. Per maand is dat 7,83 gedeeld door 12 = 0,65 euro, oftewel 65 eurocent.

Nogmaals: dat ik er zo naast zat met mijn 0,50 euro per maand was vooral te wijten aan het feit dat ik het aantal leden te hoog had ingeschat.

Koops

Post by Koops » Thu Feb 20, 2014 21:48

Fred van Amersfoort wrote:En goed zo Daan, die 0,50 eurocent is zelfs onvoldoende om het gat van 30 duizend te dichten. En dan lees ik van de heer Luteijn ook nog een betoogje dat sommige keuzes juist te transparant zijn. Ik wil best voor dingen betalen maar dan moet ik achter de doelstellingen kunnen staan. Wat hebben ze er in Boernkoolstrontkradeel aan dat we betaald hebben voor de meerlandenuitdaging?
Niks. Of misschien hooguit het prettige gevoel dat het Nederlandse dammen internationaal iets voorstelt. Maar goed, ik begrijp je punt en dat is zeker iets wat telt. Als het 1000 extra leden oplevert mag van mij het hele topsportprogramma er morgen uit. Maar ik denk dat er geen correlatie zal zijn tussen het schrappen van het topsportprogramma en een eventuele ledenaanwas. En dan ben ik niet voor schrappen. Dan wil ik graag dat de KNDB een sportbond blijft en geen gezelligheidsvereniging.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Thu Feb 20, 2014 21:50

Koops wrote:
Ganesha wrote: Gegoochel met cijfers, geef antwoord op de vraag van Fred Hoe kom je op dit bedrag.Ik lees wat anders o.a. in het Damspel
Ik goochel niks. In Het Damspel staat:

Totale kosten topsportprogramma 225.000

Subsidie NOCNSF 160.000 + Eigen bijdragen 13.000 + sponsoring 5.000 = 178.000.

Tekort: 47.000

Het tekort wordt betaald door de leden. Aantal dammers die aangesloten zijn bij de KNDB: 6000.

Bedrag dat PER LID moet worden betaald PER JAAR: 47.000 gedeeld door 6000 = 7,83 euro. Per maand is dat 7,83 gedeeld door 12 = 0,65 euro, oftewel 65 eurocent.

Nogmaals: dat ik er zo naast zat met mijn 0,50 euro per maand was vooral te wijten aan het feit dat ik het aantal leden te hoog had ingeschat.
Voor dit bedrag kan je bij 30 weken damtraining van 1,5 uur door betaalde kracht € 25.- uur bij een vereniging of op school ca. 40 verenigingen/scholen lesgeven. Bij een rendement van 5 nieuwe leden per school/club per jaar levert dit per 5 jaar 1000 nieuwe leden op. Ik weet niet hoeveel nieuwe leden we krijgen door topsport. Nul? Zonder topsport zal je ongetwijfeld nieuwe leden minder lang vast houden. Dus wel topsport, maar meer geld van betaalde krachten in topsport naar meer betaalde krachten voor breedtesport/jeugddammen. Daarnaast natuurlijk goed beleid breedtesport uitrollen. Paul Sier is zo gek nog niet.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Feb 20, 2014 22:07

Dus: eigenlijk zeg jij dat we 225.000 krijgen en dan nog in staat zijn 47.000 euro tekort te hebben? Wat ik ook mis in de berekening: je kijkt alleen naar de bedragen die formeel naar topsport gaan. Ik heb het een tijd terug eens berekend en kwam tot andere cijfers, ik ga op zoek. Twentes Eerste en Apeldoorn voeren of voerden ook een topsportbeleid. Wat is het rendement en inmiddels de overlevingskans?

Koops

Post by Koops » Thu Feb 20, 2014 22:13

Fred van Amersfoort wrote:Dus: eigenlijk zeg jij dat we 225.000 krijgen en dan nog in staat zijn 47.000 euro tekort te hebben? Wat ik ook mis in de berekening: je kijkt alleen naar de bedragen die formeel naar topsport gaan. Ik heb het een tijd terug eens berekend en kwam tot andere cijfers, ik ga op zoek. Twentes Eerste en Apeldoorn voeren of voerden ook een topsportbeleid. Wat is het rendement en inmiddels de overlevingskans?

Nee, er wordt 225.00 uitgegeven aan topsport. Het bedrag dat niet gedekt wordt door NOCNSF, sponsoring of eigen bijdragen is 47.000 euro.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Feb 20, 2014 22:21

Jemig Koops wat ben jij snel. Vergeet niet dat ik voor komieken als jij ook al een hoge ozb betaal om de theaters nog een beetje open te houden. En dan moet ik ook de voormalige bierprins en zijn blonde schatje op skivakantie sturen. De KNDB krijgt van mij ook al zoets als 45 euro per jaar, ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik daar als verwende consument voor terug krijg. Van mij mag de topsport blijven. Op eigen kracht. De KNDB begint het Nederland van Europa te worden. Omdat het NOC/NSF eisen stelt volgen wij vol bibbers. Omdat je in heel Europa een trechter in een gans mag stoppen ,om zo het diertje door te mishandelen vet te mesten , daarom kan Nederland het niet verbieden. Dan zeg ik: mijn rug op met Europa, mijn rug op met het NOC en als hij een beetje afvalt, mijn rug op met de kosten van de voormalige bierprins.

Koops

Post by Koops » Thu Feb 20, 2014 22:23

Frans de Jonge wrote:
Voor dit bedrag kan je bij 30 weken damtraining van 1,5 uur door betaalde kracht € 25.- uur bij een vereniging of op school ca. 40 verenigingen/scholen lesgeven. Bij een rendement van 5 nieuwe leden per school/club per jaar levert dit per 5 jaar 1000 nieuwe leden op. Ik weet niet hoeveel nieuwe leden we krijgen door topsport. Nul? Zonder topsport zal je ongetwijfeld nieuwe leden minder lang vast houden. Dus wel topsport, maar meer geld van betaalde krachten in topsport naar meer betaalde krachten voor breedtesport/jeugddammen. Daarnaast natuurlijk goed beleid breedtesport uitrollen. Paul Sier is zo gek nog niet.
Ik geef zelf damles op een school. Het is mijn ervaring dat 5 nieuwe leden per school per jaar echt veel en veel te optimistisch is. Maar goed, misschien hebben ze bij jullie grotere scholen of enthousiastere damlesgevers.

Een probleem is overigens dan wel weer het ondersteunend kader. Je kunt die damles wel organiseren, maar daarna komt het probleem: er moeten clubs in de buurt zijn die die kinderen op willen nemen in hun programma. jeugdbegeleiders aldaar moeten ze laten spelen, meenemen naar toernooien etc. Als ik dat ene jongetje per jaar dat wel geïnteresseerd is in de damclub er nu naar toe stuur, gaat ie niet tussen al die oude mannetjes zitten.

Ik vind ook dat het breedtesportbeleid beter moet. Daar wil ik ook best 0,65 euro per maand aan kwijt.

Post Reply