De Gelderlander, 9 mei 2011
Pim Meurs vlamt tegen Gantwarg tijdens WK
door Anton Janssen
EMMELOORD – Pim Meurs (23) opende zaterdag in Emmeloord het wereldkampioenschap (WK) dammen met een spectaculaire partij tegen drievoudig oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg. Dit treffen had een uitermate spannend verloop en trok veel bekijks. Het leverde de debutant uit Culemborg een verdienstelijke puntendeling op. In het oorspronkelijke programma was Pim Meurs gekoppeld aan grootmeester N’Diaga Samb. Deze Senegalees miste zijn vliegtuig en verscheen niet op het WK. Ook Camara Moussa uit Guinee haakte af. Hij wordt vervangen door Guntis Valneris uit Letland, een clubgenoot van Meurs bij DV Huissen.
Meurs had zijn voorbereiding afgestemd op de openingspartij tegen Samb maar hield in zijn achterhoofd ook rekening met het invallen van de Wit- Rus Gantwarg. De eerste ronde begon later dan gepland omdat Gantwarg uit Nürnberg moest overkomen.
Meurs over het partijverloop: „Er ontspon zich in het middenspel een spectaculaire strijd waarin ik aanvankelijk een makkelijk te hanteren stelling had. Ik wilde meer dan het lichte voordeel en besloot tot een scherpe voortzetting.”
Dat plan was niet zonder risico’s. „Het werd gevaarlijk voor mij. Bovendien raakten we alle twee in razende tijdnood. Ik moest binnen drie seconden nog zeven zetten afleveren. In die fase stond ik slecht. Gantwarg zat even krap in de bedenktijd en vond het kansrijk en misschien winnend afspel niet”, legt Meurs uit.
De debutant: „ Direct na de wederzijdse tijdnood koos Gantwarg voor een afwikkeling die direct tot remise leidde. Gelukkig heb ik mijn tijdnood overleefd en dankzij de tijdnood van de Wit-Rus kwam het eerste punt op dit WK niet in gevaar. Uiteindelijk ben ik tevreden met de uitslag in deze eerste ronde.”
De clubgenoten van Meurs deelden eveneens de punten. Nederlands kampioen Alexander Baljakin stuitte op betondammer Aleksej Domchev uit Litouwen, Valneris kwam remise overeen met de Afrikaan Jean-Marc Ndjofang.
Na de rustdag van gisteren speelt Meurs vandaag in de tweede ronde tegen eveneens debuterende Wiebe van der Wijk. Deze Fries doet aan het WK mee als keuzespeler van de organisatie.
WK 2011 in Emmeloord en Urk
- Hanco Elenbaas
Re: WK 2011 in Emmeloord en Urk
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 9 mei 2011
‘Reserve’ Valneris toch actief op WK dammen
door Anton Janssen
EMMELOORD – Guntis Valneris is zaterdag alsnog aangeschoven bij het wereldkampioenschap dammen in Urk en Emmeloord. De Letse topspeler in dienst van DV Huissen had zich niet geplaatst voor de mondiale titelstrijd, maar werd op de valreep van de reservelijst geplukt.
Valneris profiteerde van het feit dat twee Afrikanen in het veld van twintig deelnemers niet op het appel verschenen. Senegalees N’Diaga Samb miste zijn vliegtuig en Camara Moussa uit Guinee haakte om onduidelijke redenen af. Drievoudig oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg vulde de tweede opengevallen plek in.
Valneris begon zijn onverwachte optreden op het WK met een levendige partij tegen de Afrikaan Jean-Marc Ndjofang. De speler uit Kameroen verblijft langdurig in Nederland en is behendig. Valneris bereikte in zijn kenmerkende speelstijl een eindspel met twee plusschijven. Het was niet voldoende voor winst. Ndjofang forceerde na een langdradige eindfase remise.
Guntis Valneris, derde DV Huissenspeler op het WK. Archieffoto DG
Nederlands kampioen Alexander Baljakin bereikte dat resultaat tegen Aleksej Domchev. De speler uit Litouwen is een betondammer die nauwelijks verliest. De strategie van de speler van DV Huissen leidde tot een macro-eindspel waarin beide spelers op dam kwamen en nog enkele schijven op het bord hadden. De vrede werd na 61 zetten getekend.
Pim Meurs, de derde deelnemer van DV Huissen, kwam in zijn partij direct tegenover reserve Gantwarg te zitten. De Culemborger ging ver in zijn pogingen het spel te forceren. Beide spelers hadden nog slechts luttele seconden bedenktijd. Meurs overleefde een slechte positie omdat ook de Wit-Rus geen tijd meer had om een sluitende winst op het bord te brengen. Meurs was tevreden met zijn onbesliste resultaat.
WK dammen Eerste ronde: Alexei Tsjizjov (Rus)-Alexander Schwarzman (Rus) 1-1, Alexander Mogiljanski- Alisher Artykow (Oez) 2-0, Mourodoullo Amrillaev (Rus)-Alexander Georgiev (Rus) 1-1, Vadim Virny ( Dui)- Alexander Getmanski (Rus) 1-1, Allan Silva (Bra)-Dul Erdenebileg (Mon) 0-2, Mor Seck (Sen)-Edvard Buzinskij (Lit) 1-1, Jean-Marc Ndjofang (Kam)- Guntis Valneris (Let) Alexander Baljakin (Ned)-Aleksej Domchev (Lit)1-1, Wiebe van der Wijk (Ned)-Roel Boomstra (Ned) 0-2, Pim Meurs ( Ned)- Anatoli Gantwarg ( Wit Rus) 1- 1.
Tweede ronde ( vandaag, 13.00 uur):
Silva- Amrilaew, Georgiev-Virny, Getmanski- Mogiljanskli, Artykow- Chichov, Erdenebileg-Schwarzman, Van der Wijk- Meurs, Gantwarg- Baljakin, Domchev-Seck, Buzinskij- Ndjofang, Boomstra-Valneris.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 7 mei 2011
Debutant Pim Meurs wil een goed figuur slaan tussen de wereldtoppers
HUISSEN – In 2006 kroonde hij zich tot wereldkampioen van de jeugd, vijf jaar later mengt Pim Meurs zich tussen de groten der aarde. De speler van DV Huissen maakt vandaag zijn debuut op het WK dammen in Urk en Emmeloord.
Meurs verwacht ‘een ware slijtageslag’. „Ik wil een goed figuur slaan tussen de wereldtop. Zo hoog mogelijk eindigen is mijn doel. Een plaats in de top vijf zou al geweldig zijn”, aldus Meurs, die zich kwalificeerde met een derde plaats op het EK. „De randvoorwaarden zijn prima. Ik kan me van de buitenwereld afzonderen en me volledig op de partijen concentreren.”
Meurs was al vóór het NK, waar hij derde werd, met het WK bezig. „ Daarna heb ik speciaal op de opening van de partijen getraind. In die fase leg je de basis voor het partijverloop.”
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 7 mei 2011
Jonge Culemborger mag zich meten met de besten ter wereld
Mondiale damstrijd
_ Pim Meurs debuteert op WK dammen.
_ Jonge Culemborger droomt stiekem van een klassering binnen top- vijf.
_ Nederland kwartet verwacht vooral veel tegenstand van Russische deelnemers.
door Anton Janssen
CULEMBORG – Pim Meurs (23) heeft het toernooi om het Nederlands kampioenschap inWapenveld nauwelijks verwerkt of een volgende krachtproef staat op zijn agenda. De dammer uit Culemborg verdedigt van vandaag tot en met 28 mei samen met de genaturaliseerde Alexander Baljakin en Roel Boomstra de Nederlandse kleuren tijdens het de wereldkampioenschappen dammen in Emmeloord en Urk.
Het trio bezette op de nationale titelstrijd in Wapenveld de plaatsen één, twee en drie. Meurs pakte vorige maand met zijn derde plaats op dat NK de nationale grootmeestertitel.
Ze krijgen in de mondiale titelstrijd gezelschap van landgenoot Wiebe van der Wijk, net als Meurs en Boomstra een oud jeugdwereldkampioen. Van der Wijk kreeg de sponsorplaats toegewezen.
Het kwartet Nederlanders krijgt in het veld van twintig deelnemers op het WK vooral concurrentie van spelers uit het vroegere Oostblok. Dat vaardigt onder andere titelverdediger Alexander Schwarzman en de Russische oud wereldkampioenen Alexei Chichov en Alexander Georgiev af. Er verschijnen liefst vijftien internationale grootmeesters en twee internationale meesters achter de borden in Emmeloord in Urk.
Meurs stond eerder op de deelnemerslijst voor de mondiale titelstrijd van 2009 in Brazilië. Dat werd na organisatorische problemen eerst uitgesteld en later definitief afgeblazen. Uiteindelijk kwalificeerde de Culemborger zich eind augustus 2010 met een derde plaats in het Europees Kampioenschap in Murzasihle voor het komende WK in Nederland. Meurs liet in Polen de overige Nederlandse kanshebbers op een WK-ticket achter zich, waardoor hij op het NK van vorige maand iets onbevanger kon spelen omdat zijn plaatsting voor hetWK al was afgedwongen.
De op het WK debuterende nummer drie van Nederland over zijn voorbereidingen: „Ik was al vóór het nationaal kampioenschap met dit toernooi bezig. Daarna heb ik oefentijd genomen want ik wil tussen de wereldtoppers een goed figuur slaan."
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 5 mei 2011
Baljakin hoopt op plek bij WK-top
door Anton Janssen
ARNHEM – Alexander Baljakin heeft het NK in Wapenveld nauwelijks verwerkt of een volgende krachtproef staat op zijn agenda. De 50-jarige Arnhemmer, die vorige maand zijn derde Nederlandse damtitel veroverde, verdedigt van 7 tot en met 28 mei de vaderlandse clubkleuren tijdens het WK in Emmeloord en Urk.
Baljakin is een van de vier Nederlandse vertegenwoordigers op de mondiale titelstrijd. Pim Meurs, zijn clubgenoot bij DV Huissen, Roel Boomstra, Wiebe van der Wijk, Pim en Roel maken het kwartet compleet.
Ze krijgen in het veld van twintig deelnemers vooral concurrentie van spelers uit het vroegere Oostblok. Dat vaardigt onder andere titelverdediger Alexander Schwarzman en de Russische oud-wereldkampioenen Alexei Chichov en Alexander Georgiev af. Het WK telt liefst 15 internationale grootmeesters en 2 internationale meesters.
Bij de loting voor het speelrooster zijn de spelers uit het Oostblok apart ingedeeld. Dat gebeurde ook met de deelnemers uitWest- Europa samen met die uit Afrika. De spelers uit de afzonderlijke groepen ontmoeten elkaar in de eerste helft. Voor de Nederlanders betekent het dat de confrontatie met de sterke Russen pas vanaf de tiende ronde op de rol staat.
Baljakin is gematigd optimistisch over zijn kansen op het WK. „ Het kan op zo’n lang toernooi alle kanten uit”, aldus de voormalige Rus. „Ik ben redelijk op dreef getuige het spel op het NK maar het WK is sterker bezet. Ik reken mezelf niet tot de favorieten. Een derde plaats lijkt me haalbaar. Ik zie Schwarzman en Georgiev als kanshebbers voor de titel.”
Baljakin bereikte tijdens het WK van 1986 in Groningen zijn hoogste klassering ooit. „Het wordt een mooie uitdaging die tweede plaats te verbeteren. Het is geen eenvoudige opgave. Het zal achter het bord moeten gebeuren. Ik ga op mijn vertrouwde manier spelen.”
100 jaar nadat de KNRB werd opgericht in 191-1 heeft de tweede ronde van het WK 201-1 de volgende opwindende uitslagen opgeleverd:
Roel Boomstra - Guntis Valneris (1-1)
Edward Bouzjinski - Jean Marc Ndjofang (1-1)
Aleksej Domchev - Mor Seck (1+-1)
Anatoli Gantwarg - Alexander Baljakin (1-1)
Wiebe van der Wijk - Pim Meurs (1-1)
Erdenebileg Dul - Alexander Schwarzman (1-1)
Alisher Artykow - Alexei Tsjizjow (1-1+)
Alexander Getmanski - Alexander Mogiljanski (1+-1)
Alexander Georgiev - Vadim Wirny (1-1)
Allan Silva - Mourodoullo Amrilloew (1-1)
Tot ziens bij het eerste WK killer in 2020!
Heaven is no location, but a state of mind
Vooral Getmanski heeft heel erg zijn best gedaan om die 10e remise te genereren. Heeft hij al uitgelegd waarom hij in hemelsnaam niet 10-4 heeft gespeeld na 16-21?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
-
Ik vermoed dat ook hij slachtoffer is geworden van de fata morgana.ildjarn wrote:Vooral Getmanski heeft heel erg zijn best gedaan om die 10e remise te genereren. Heeft hij al uitgelegd waarom hij in hemelsnaam niet 10-4 heeft gespeeld na 16-21?
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
-
Ik heb met DragonDraughts alle partijen vanaf de 40ste zet geanalyseerd. De volgende mutaties ontstaan (alle overige partijen waren ook gelijkwaardige Killer-remises).Kosmos wrote:100 jaar nadat de KNRB werd opgericht in 191-1 heeft de tweede ronde van het WK 201-1 de volgende opwindende uitslagen opgeleverd:
Aleksej Domchev - Mor Seck (1+-1) -> Killer (2-0)
Alisher Artykow - Alexei Tsjizjow (1-1+) -> Killer (0-2)
Alexander Getmanski - Alexander Mogiljanski (1+-1) -> Killer (2-0)
Dus in alle 3 partijen met plusjes zou de plus-partij ook de Killer-winst hebben behaald. Alleen Getmanski had ook onder de normale regels zijn partij in winst horen om te zetten (56. 8-3! was gewonnen). Seck maakte op de 53e zet pas de plus/Killer fout (53. 33-29! met behoud van de trictrac was een gelijkwaardige Killer-remise geweest).
Conclusie: krachtsverschillen op een WK zijn klein. Dat kunnen we accepteren door met plusjes/minnetjes halfzacht ergens aan het einde van het toernooi nog in de ex-aequo sfeer iets te doen (met het Podolski-effect als pijnlijk resultaat).
Waarom geen plusjes met 2 punten belonen? Dit was min of meer het DoorDammen van Jannes van der Wal. Het nadeel is dat het winstcriterium (geen zetten meer kunnen doen) dat alle varianten van het damspel over de hele wereld gemeen hebben over boord wordt gekieperd. Met Killer wordt alleen een aanscherping van de Thaise (exotisch, jazeker, maar wel al bestaand) damslagregel binnen gehaald. Winnen doe je nog steeds zoals het altijd en overal in het dammen is gegaan.
Nee, de beste optie is om rigoreus over te gaan op Killer en substantieel voordeel met de volle 2 punten te belonen. Zoals ik aan de hand van tientallen 3 om 3 en 4 om 4 standjes van Sjtsjogoljew al liet zien ( viewtopic.php?f=65&t=2599 ), en zoals ook de 3 partijen van de 2e WK-ronden 2011 laten zien, geven de Killer-regels een rechtvaardige en voorspelbare afspiegeling van de krachtsverhoudingen.
-
Tijd voor Rein en Tjalling om de killerbond van de grond te krijgen lijkt me.
Zij pleiten toch het vaakst voor dit systeem, dus wordt het eens tijd voor aktie lijkt me.
Tot die tijd gewoon onder de voorwaarden zoals ze nu zijn gaan beoordelen; dus de plusjes en minnetjes tussen de winstpartijen door
Denk je dat er met Killer ook echt veel meer resultaat geboekt gaat worden of zou men dan juist nog verkrampter/veiliger spelen????
Ik had mee moeten doen op dit WK; tijdens het NK was ik in elk geval wel goed voor de winstmarge (!).....
Maar om on-topic te blijven; Jammer dat Getmanski vandaag niet wist te winnen; heb wel van zijn partij(opzet) genoten
Wat misschien wel een idee is; Winst 4 punten, plusremise 3 punten, remise 2 punten, minremise 1 punt en 0 punten 0 punten
Heb tegen Kees op het NK nog wel een plusverlies geprobeerd (1/2 punt?) maar werd niet geaccepteerd ......
Zij pleiten toch het vaakst voor dit systeem, dus wordt het eens tijd voor aktie lijkt me.
Tot die tijd gewoon onder de voorwaarden zoals ze nu zijn gaan beoordelen; dus de plusjes en minnetjes tussen de winstpartijen door
Denk je dat er met Killer ook echt veel meer resultaat geboekt gaat worden of zou men dan juist nog verkrampter/veiliger spelen????
Ik had mee moeten doen op dit WK; tijdens het NK was ik in elk geval wel goed voor de winstmarge (!).....
Maar om on-topic te blijven; Jammer dat Getmanski vandaag niet wist te winnen; heb wel van zijn partij(opzet) genoten
Wat misschien wel een idee is; Winst 4 punten, plusremise 3 punten, remise 2 punten, minremise 1 punt en 0 punten 0 punten
Heb tegen Kees op het NK nog wel een plusverlies geprobeerd (1/2 punt?) maar werd niet geaccepteerd ......
Last edited by Edwin Twiest on Mon May 09, 2011 21:14, edited 1 time in total.
-
- Real name: Alexander Presman
ildjarn wrote:Vooral Getmanski heeft heel erg zijn best gedaan om die 10e remise te genereren. Heeft hij al uitgelegd waarom hij in hemelsnaam niet 10-4 heeft gespeeld na 16-21?
-
Rein, kun je die winst na 56.8-3! van Getmanski hier (of op Toernooibase ) nog eens laten zien. Het stond in de chatbox, maar die is vluchtig....Rein Halbersma wrote:Dus in alle 3 partijen met plusjes zou de plus-partij ook de Killer-winst hebben behaald. Alleen Getmanski had ook onder de normale regels zijn partij in winst horen om te zetten (56. 8-3! was gewonnen). Seck maakte op de 53e zet pas de plus/Killer fout (53. 33-29! met behoud van de trictrac was een gelijkwaardige Killer-remise geweest).
Overigens zit de FMJD wat op een ander spoor om het dammen spectaculairder te maken.
In de Sport Accord World Mind Games in Beijing (december 2011) wordt het als volgt:
Normale partij: beslissing: 12 -0 --> anders
Rapidpartij: beslissing: 9-3 --> anders
Blitzpartij: beslissing: 8-4 --> anders
Georgiev-barrage: beslissing: 7-5.
Iets wat Henk Boers op iets andere wijze al voorstelde voor de match Schwarzman - Georgiev.
Daar wilden de spelers volgens mij toen niet aan.
Worden wel marathonpartijen....maar spektakel door het snellere speeltempo.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Ah. de chatbox stond weer even/nog open :Piet Bouma wrote:Rein, kun je die winst na 56.8-3! van Getmanski hier (of op Toernooibase ) nog eens laten zien. Het stond in de chatbox, maar die is vluchtig....
56. 8-3 22-6 57. 37-32 27x38 58. 3-9 6-22 59. 5-23 18x29 60. 9x49 29-34 61. 48-43 *
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
Wanneer de killerbond opgericht moet worden, willen we graag zelf bepalen. Ik denk dat de damwereld er nog niet rijp voor is. Iets invoeren wat de meerderheid niet leuk vindt, is niet echt leuk.Edwin Twiest wrote:Tijd voor Rein en Tjalling om de killerbond van de grond te krijgen lijkt me.
Wat jij voorstelt is aardig progressief, Edwin. Het komt neer op de Delftse telling, of nauwkeuriger gezegd de Oud-Delftse telling, alleen dan zonder die gekke 5-0 voor winst. Het is nog eenvoudiger te zeggen: plusje = puntenoverwinning = 1,5 - 0,5.
Overigens zal er met killer zeker niet behoudender gespeeld worden, omdat dat geen enkele zin heeft. Als je kleine voordeeltje verdampt loop je tegen een nul op. Er is dus maar één juiste strategie, van meet af aan spelen op voordeel/winst! In de killermatch Kosmos - Kolk spatten de vonken er dan ook vanaf! Ook aan de killerpartijen online bewaar ik aangename herinneringen.
Maar goed, terug naar het WK.
Deze stand komt drie keer voor in Turbo Dambase. Cherniak bezondigde zich tegen de leerling van Frits, Mark Hoogakker, op het WK junioren 1997, aan dezelfde ruil als Wiebe deed.Luteijn wrote:
De diagramstand en het partijverloop toont aan, waarom de voorgaande behandeling van de witte opening wat minder handig was. Er werd hier de ruil 37-31x41x37x22 genomen. De resulterende stand is slechts wat gemakkelijker voor zwart. Andere zetten zijn er nauwelijks voor wit in deze stand. Na 34-29 13-18 dreigt schijf 23 er vanaf te gaan. Na 34-30x20 15x24 39-34 13-18 is de verdediging van schijf 23 geen eenvoudige opgave. De zet 36-31 is nogal scherp, omdat zwart dan wederom met 13-18 etc. de witte korte vleugel beschadigd. Natuurlijk komt de ook positioneel verschrikkelijke zet 27-22 niet in aanmerking, vanwege de schijfwinst 24-29 en 13-18. Hoewel de computer nog wel wat vertrouwen heeft in de witte stand (-0.23) is de partijvoortzetting voor een mens zo te zien te enige.
Tsjizjow speelde in 2005 19.34-30 tegen Kees Thijssen en kwam later minder te staan:
Tsjizjow - Thijssen Wch rapid Van Stight Thans 2005
19.34-30 25x34 20.40x20 15x24 21.39-34 13-18 22.45-40 18x29 23.34x23 8-13 24.43-39 10-15 25.37-31 26x37 26.42x31 21-26 27.48-43 26x37 28.32x41 15-20 29.41-37 20-25 30.46-41 7-11 31.37-31 11-17 32.28-22 19x28 33.22x11 16x7 34.33x22 13-19 35.38-33 19-23 36.40-34 14-19 37.22-18 23-28 38.33x22 12x23 39.41-37 24-29 40.37-32 29x40 41.35x44 19-24 42.31-26 23-29 43.44-40 24-30 44.40-35 30-34 45.39x30 25x34 46.32-28 7-12 47.26-21 12-18 48.22x13 9x18 49.21-17 4-9 50.35-30 34x25 51.28-23 29-34 52.23x12 1-6 53.12-8 2x13 54.17-12 1-1
En dat terwijl tien jaar ervoor al was gedemonstreerd door een moedige witspeler dat wit het dappere 19.46-41! kan spelen. Alsof de Kosmos ermee speelt, was dat tegen Kos.
Goedemoed - Kos ADG-toernooi 1995
19.46-41 13-18 20.36-31 18x29 21.34x23 8-13 22.41-36 15-20 23.39-34 13-18 24.43-39 18x29 25.34x23 10-15 26.39-34 2-8 27.48-43 8-13 28.23-18 13x22 29.28x8 9-13 30.27-22 13x2 31.31-27 4-9 32.34-30 25x34 33.40x29 20-25 34.29x20 15x24 35.33-29 24x33 36.38x29 14-20 37.45-40 20-24 38.29x20 25x14 39.22-17 21x12 40.37-31 26x39 41.40-34 39x30 42.35x4 14-20 43.4-22 20-24 44.22-39 24-29 45.32-28 2-8 46.36-31 29-34 47.39x11 16x7 48.27-22 7-11 49.28-23 12-17 50.22-18 17-21 en zwart was ontsnapt.