Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Thu Oct 15, 2009 20:44

Ganesha wrote:
Jaap van Galen wrote:
Ganesha wrote: Ik ben het in grote lijnen eens met Tjalling. Stukjes schrijven vanuit een positef kritische houding zijn het best. Met een tegen/ nee artikel jaag je mensen weg van wat je misschien wil bereiken. Als je ergens tegen bent dien je meteen ook met een alternatief te komen. Daardoor raken anderen weer gemotiveerd.

Dat de KNDB-site zich moet richten op niet dammers lijkt mij heel vreemd.
Het publiek/ de lezer is namelijk vooral de wel-dammer, geïnteresseerde in dammen.

Vorig jaar schreef Marcel Kosters veel op de site. Was de info accuraat/ op tijd.
Dit jaar heeft hij blijkbaar minder tijd. Een sollicitatie voor schrijver op de website lijkt mij een goed idee. Zal het in de bondsraad wel naar voren brengen.
Wat betreft je eerste paragraaf, juist ja.
Alleen wat jammer dat KNDB-bestuurders positief-kritische reacties helaas niet herkennen.
Ik wacht nog steeds op een positief-kritisch antwoord op mijn eerder in dit topic, maar ook meer "officieel" geponeerde, voorstel voor ledenonderzoek. Waar blijft de reactie? Kom ik nou echt slechts negatief over, en is het dus niet nodig een antwoord te geven? Resultaat van een dergelijke bestuurshouding is natuurlijk wel dat mensen er weinig zin meer in hebben om iets te doen. Voor de meeste mensen, ik vrees uiteindelijk ook voor mij, is erg lang positief-kritisch blijven met slechts een negatief resultaat te frustrerend.
Beste Jaap, In het laatste kan ik je volgen. Heb je voorstel tot onderzoek toendertijd wel gelezen. Andere bondsraadsleden regaeerde toen daarop.
Dacht dat hun daar dan evt in de bondsraad wel vragen over zouden stellen. Is volgens mij niet gebeurd.
Ik weet niet geheel het fijne in deze maar begrijp ik nou goed dat je je onderzoek ook bij het bestuur(slid) heb aangemeld? Daar heb je dan ook niets van vernomen? Beide is dan slecht, is zeker niet motiverend.
Inmiddels is er vanuit het bestuur contact opgenomen.
Wie weet wat er van komt ....

Jaap van Galen

Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post by Jaap van Galen » Thu Jan 28, 2010 22:38

De nieuwe ledenlijsten van de KNDB, met de stand per 31 december 2009, bevatten eigenlijk slechts oud nieuws.
Ook in 2009 zijn we weer 3% van de seniorleden kwijtgeraakt, een constant tempo sinds 2002.
Het dalingspercentage bij de jeugd, in 2009 18% minder, blijft heel fors, maar zijn we eigenlijk ook al de laatste jaren gewend.
Oud nieuws, of is er toch iemand die wakker schrikt?

Code: Select all

Ledenaantallen dambond (stand per 31-dec)
---------------------------------------------
Jaar                   Totaal   Jeugd  Senior
2002                    7.936   1.450   6.486
2003                    7.748   1.483   6.265
2004                    7.744   1.667   6.077
2005                    7.541   1.717   5.824
2006                    7.103   1.624   5.479
2007                    6.754   1.261   5.493
2008                    6.457   1.083   5.374
2009                    6.088     892   5.196
2002-2009 totaal         -23%    -38%    -20%
2002-2009 per jaar        -4%     -7%     -3%
2008-2009                 -6%    -18%     -3%

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jan 29, 2010 02:42

Jaap van Galen wrote:De nieuwe ledenlijsten van de KNDB, met de stand per 31 december 2009, bevatten eigenlijk slechts oud nieuws.
Ook in 2009 zijn we weer 3% van de seniorleden kwijtgeraakt, een constant tempo sinds 2002.
Het dalingspercentage bij de jeugd, in 2009 18% minder, blijft heel fors, maar zijn we eigenlijk ook al de laatste jaren gewend.
Oud nieuws, of is er toch iemand die wakker schrikt?
Oud nieuws helaas, Jaap. Donner schreef al in januari 1981:
De overmatige belangstelling in de krantekolommen voor het dammen wordt in geen enkel opzicht gerechtvaardigd door een grote belangstelling van het publiek voor dit spel. Integendeel. Met de verstedelijking van de samenleving en de toenemende communicatie over de wereld neemt het dammen, als typisch provinciaals spel af. Het is onherroepelijk gedoemd terug te keren naar waar het vandaan kwam: de kinderkamer. En dat is maar beter ook, want het staat een echt wereldspel, als het schaakspel, alleen maar in de weg en daarmee de vrede en vriendschap tussen de volkeren.

Schaakmeester

Donner en de damwereld

Post by Schaakmeester » Fri Jan 29, 2010 08:26

In de schaakwereld werd J.H. Donner zeer gewaardeerd om de leesbaarheid van zijn stukjes, maar inhoudelijk kun je hem beter met een korreltje zout nemen. Een gevleugelde uitspraak onder schakers was dat je er pas bijhoort als je door Donner beledigd was. De Amerikaanse schaakgrootmeester Larry Evans karakteriseerde hem ooit als volgt : " Interesting, but always wrong".
Wat overigens niet wegneemt dat het buitengewoon alarmerend is dat het ledental van de KNDB zodanig blijft teruglopen.
Ook de schaakbond ontsnapt niet aan de problemen met teruglopende ledenaantallen, maar probeert de laatste tijd door aan te haken aan eigentijdse ontwikkelingen zoals internet het tij te keren. Volgens de berichten met enig succes.
En gezamenlijk vragen we ons af hoe de bridgebond zo kan floreren !

steenslag

Post by steenslag » Fri Jan 29, 2010 23:24

Blijkbaar probeert de dambond zieltjes te winnen onder de schakers:
http://twitter.com/coruschess/statuses/8365096836

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Sat Jan 30, 2010 11:21

steenslag wrote:Blijkbaar probeert de dambond zieltjes te winnen onder de schakers:
Welke dambond? En op welke wijze?
Ik zie alleen een tweet

"Egad, they've let draughts players in," reacted IM Ligterink to Draughts-Federation officials pitching their game at the Corus Tournament.
about 22 hours ago from web Retweeted by 2 people

Maar wat van verhaal staat daar achter?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jan 30, 2010 15:47

A.Presman wrote:
steenslag wrote:Blijkbaar probeert de dambond zieltjes te winnen onder de schakers:
Ik zie alleen een tweet

"Egad, they've let draughts players in," reacted IM Ligterink to Draughts-Federation officials pitching their game at the Corus Tournament.

Waarschijnlijk was Gert Ligterink de dammers Sijbrands en Wiersma tegen het lijf gelopen.

aldert

Post by aldert » Tue Feb 02, 2010 14:57

Hebben me we met het huidige aantal leden nog wel alle provincie besturen nodig?? De huiscolumnist van des-lunteren.nl heeft er in ieder geval een duidelijke mening over.

http://www.des-lunteren.nl/column/aa-5- ... iebestuur/

steenslag

Post by steenslag » Fri Feb 05, 2010 00:13

A.Presman wrote:
Ik zie alleen een tweet

Ik heb Gert Ligterink gemaild om te vragen wat er aan de hand was. Eigenlijk niets:

"Eens te meer wordt mij duidelijk wat een vluchtig roddelmedium twitter is. Wat gebeurde was dat de voorzitter van de internationale dambond een beleefdheidsbezoek aan Wijk aan Zee bracht. Twee metgezellen zetten een dambord in de perskamer, waarna ik me de terloopse opmerking permitteerde dat ze dammers hadden binnengelaten.

Er was, kortom, weinig aan de hand. De enige les voor de toekomst is 'Mijd de glitter van twitter'."

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Fri Feb 05, 2010 13:35

aldert wrote:Hebben me we met het huidige aantal leden nog wel alle provincie besturen nodig?? De huiscolumnist van des-lunteren.nl heeft er in ieder geval een duidelijke mening over.

http://www.des-lunteren.nl/column/aa-5- ... iebestuur/
Alles laten onderbrengen bij de KNDB lijkt me geen verstandig idee. Het bondsbureau gaat nu al dood van al die administratieve rompslomp, dus hoe kunnen ze ooit nog de regionale toernooien gaan leiden...

Op welke manier hebben de clubs dan nog inbreng in de besluitvorming van deze regio's? Geen lijkt mij. Of moet de KNDB dan allerlei regiocoördinatoren gaan aanstellen die dan in hun eentje verantwoording afleggen bij de algemene ledenvergadering van de provinciale bonden?? Op deze manier leg je alles op één persoon en ik denk niet dat dat zo verstandig is.

Wat is er trouwens mis met het huidige systeem?? Het functioneert toch prima? In Overijssel wel althans.

De auteur stelt ook nog dat clubs zich actief moeten gaan inzetten voor het jeugddammen. Dit is zonder meer waar, maar in Kampen is er een nieuw probleem opgetreden waar we op de korte termijn niet zo heel erg veel aan kunnen doen: de beheerder van de Reijersdam weigert opeens op de vrijdagavond de Reijersdam open te gooien, zodat het jeugddammen onmogelijk wordt. Ja.. we mogen er dan gelijktijdig met de regiodamschool in, die eens in de twee weken er is. Acht jaar lang was het prima gegaan, maar opeens weigert ie. Zo zijn we vanavond verplicht om uit te wijken naar het werkterrein van één van onze leden, maar dit is natuurlijk eenmalig.

Ik wil dus stellen dat het steeds lastiger wordt om voor een nieuwe jeugdafdeling een geschikte dag te vinden. Door de crisis zijn beheerders van gebouwen heel voorzichtig met het openen van een zaal aangezien de kosten anders te hoog worden. De enige manier lijkt om het maar een uur voor de 'normale' clubavond van alle leden te houden, maar een probleem is dan vaak dat de concurrentie van andere sporten zoals voetbal, hockey, turnen en dubbeltjespoepen te hevig is. Voor ons bleek in het verleden daarom ook alleen de vrijdag mogelijk.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Aug 17, 2010 21:52

Nog geen nieuwe ledenaantallen te vinden. Beetje laat, weken later dan vorig jaar, hopelijk vanwege onverwacht te controleren positief nieuws?

Jos van der Geest

Post by Jos van der Geest » Mon Aug 23, 2010 01:56

Alles ongeveer gelezen.

Wat men vergeet (al in andere topics al aangehaald) dat er ook nog een hele hoop wilde clubs zijn. Ik denk dat daar ook nog veel is te halen als KNDB dat ook ECHT wil. Zelf ben ik lid van een wilde club die erg gezellig is en rond de 20 leden zit. Wel ben ik persoonlijk lid van de KNDB.

Verder nog de opmerking op een reply ergens in deze topic. Natuurlijk is het geweldig voor een dammer, zwak of sterk om tegen een meester of grootmeester te mogen spelen. Met schaken is die kans veel en veel kleiner. Ik laat simultaan even buiten beschouwing. Natuurlijk begrijp ik dat de top qua grootmeesters van de sport moet leven.
Ik heb een lichte vorm van dyslexie. Hierdoor kan in een enkel geval misschien een posting verkeerd worden begrepen. Doch ik bedoel het altijd goed.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Aug 23, 2010 10:40

Naar mijn weten zijn er al vele decennia wilde clubs. Het meenemen van wilde clubs in de telling op een legale manier (door ze lid te maken van de kndb) maakt het spel dus niet populairder, en is alleen maar uitstel van executie.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Aug 23, 2010 12:19

Het beste is om de profdammers los te maken van de KNDB en deze onderbrengen in een eigen stichting.Deze stichting kan een eredivisie opzetten en invitatie toernooien houden alsmede zelf sponsoring regelen. Eventueel bedenken zij iets om de remises te beperken. Het lijkt me dan redelijk dat zij van de KNDB een startbedrag meekrijgt om dit goed op poten te zetten. De toppers krijgen zo de kans hun levensvatbaarheid aan te tonen. De KNDB kan zich dan weer richten op breedtesport. Ik vrees dat er voor het profdammen geen markt is maar laat men het maar proberen. In de huidige situatie is niemand tevreden en verschrompelt eerst de breedte van de KNDB en daarna kan geen enkele dammer er nog van leven. Clubs die graag in die nieuwe eredivisie willen uitkomen betalen voor een plaats.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Mon Aug 23, 2010 22:10

Bert Zwart wrote:Naar mijn weten zijn er al vele decennia wilde clubs. Het meenemen van wilde clubs in de telling op een legale manier (door ze lid te maken van de kndb) maakt het spel dus niet populairder, en is alleen maar uitstel van executie.
Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Het lijkt me tijdverspilling en zonde van de inzet van de kndb-bestuurders die zich veel beter kunnen richten hoe jeugd te behouden en hoe meer jeugd aan te trekken. Daarnaast zitten wilde bonden ook helemaal niet te wachten om inmengin van de KNDB anders waren ze ook niet wild. En ze zitten al helemaal niet te wachten op alle rompslomp en financiële kosten. conclusie: als de KNDB deze wilde clubs gaat legaliseren zal dit miss lichte voordelen geven voor de kndb maar daarnaast ook grote nadelen voor de damsport in het geheel. Niet doen dus!

Post Reply