KRANTENARTIKELEN - 2003

Post Reply
Hanco Elenbaas

Goudsche Courant, 12 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 13, 2003 05:04

Sportgala staat in teken van verkiezingen
De sportredactie van de Goudsche Courant, dat samen met de gemeente Gouda en de Verenigde Goudse Sport Organisaties (VGSO), tekent voor de organisatie van het Sportgala, draagt in elke categorie drie kandidaten voor.
Voor Sportman van het jaar komen, in alfabetische volgorde...

Arno van den Broek (sledehondenrenner uit Gouda), Said Kanfaoui (atleet uit Gouda) en Dicky Palyama (badmintonner uit Gouda) in aanmerking.
Daniëlle de Bruijn (waterpoloster van het Goudse GZC DONK), Iris Slappendel (wielrenster uit Ouderkerk a/d IJssel) en Judith Vis (atlete uit Moordrecht) betwisten elkaar de titel van Sportvrouw.
De keuze voor Sportploeg moet worden gemaakt uit de dammers van Damlust (Gouda), de voetballers van Nieuwerkerk en de volleybalsters van VSTS (Bodegraven).Voor Sporttalent komen in aanmerking karateka Sayra Aarts (Gouda), polsstokverspringen Jarno Knijff (Kamerik) en zwemmer Robert Lijesen (Nieuwerkerk). Elders op deze pagina staat een korte beschrijving van alle genomineerden.
Een jury bestaande uit een aantal journalisten zal uit de genomineerden de winnaar aanwijzen. Die jury bestaat uit Wim de Lange, Erik Winkster (beiden sportredactie Goudsche Courant), Boudewijn Dijkstra (algemeen redacteur Wegener huis- aan huisbladen), Gerrit Schinkel (RTV Gouwestad) en Koert Westerman. De laatste, als schrijvend journalist werkzaam bij Voetbal International en tevens vrijwel elke week voor RTL5 op pad als voetbalcommentator, heeft op het Sportgala ook de centrale presentatie in handen.
Behalve de eeuwige roem, bloemen en een blijvend aandenken voor alle genomineerden, krijgen alle individuele winnaars nog een reischeque van Kras Stervakanties ter waarde van 250 euro. De Sportploeg onytvangt een waardecheque van 400 euro.
Er is nog een beperkt aantal kaarten beschikbaar voor lezers van deze krant. Komende zaterdag wordt op de Lezersservice-pagina een bon afgedrukt. Bij het kantoor van de Goudsche Courant (Markt 26 in Gouda) kan op werkdagen tegen inlevering van die bon èn betaling van 2,50 euro per persoon een toegangskaart worden verkregen.
In sporthal De Mammoet in Gouda wordt vrijdagavond 21 november bekendgemaakt wie zich een jaar lang Sportman, -vrouw, -ploeg en -talent van Gouda en (verre) omstreken mag noemen. Vorig jaar kwamen die titels in handen van respectievelijk biljarter Gerard Johler (Gouderak), turnster Verona van de Leur (Waddinxveen), de golfers van IJsselweide (Gouda) en het meisjes-adspirantenteam van waterpoloclub GZC DONK (Gouda).

Hanco Elenbaas

BN/De Stem, 11 oktober 2003

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 13, 2003 05:11

Serieuze krachtproef voor organiserende stichting
Na NK nu WK dammen
Door Koen de Vries

Zaterdag 11 oktober 2003 - ZOUTELANDE - Na vier edities van het SNS Zeeland Open, twee NK’s voor vrouwen en één EK voor mannen staat de stichting damevenementen Zeeland voor een nieuwe krachtproef. De stichting houdt van 24 november tot en met 7 december in het Beach hotel in Zoutelande het WK dammen voor vrouwen.

Het heeft voorzitter Aart Walraven en zijn commissieleden veel moeite gekost het WK naar Zeeland te halen. De toewijzing van het evenement door de wereld-dambond (FMJD) was al lange tijd rond, maar de financiering van het evenement kostte de nodige hoofdbrekens.

Aart Walraven: „De deadline lag begin oktober en we bleven zitten met een gat van 3000 euro. Dat vond het bestuur te hoog. Uiteindelijk hebben enkele grote sponsors uit de Nederlandse damwereld het gat gedicht.“

Het gaat hierbij om de dam-mecenassen Meurs, Hildring (zij sponsoren ieder een damteam uit de Nederlandse eredivisie) en Harm Wiersma. Wiersma is van deze drie natuurlijk de bekendste, omdat hij zich tot wereldkampioen heeft laten kronen. Het budget voor het toernooi bedraagt in totaal zo’n 30.000 euro.

Opgeworpen

Het toernooi wordt gespeeld in het Beach hotel aan de Duinweg in Zoutelande. Dit hotel heeft zich meteen opgeworpen tot sponsor, waardoor het WK officieel het Beach Hotel WK dammen voor vrouwen 2003 heet.

Ook de gemeente Veere, de provincie Zeeland, NOCNSF, het ministerie van WVC en de stichting Sporttotalisator hebben het WK mogelijk gemaakt. Op het titeltoernooi, dat eens in de drie jaar wordt gehouden, is plaats voor veertien vrouwen.

Titelverdedigster is de Russin Tamara Tanzjikusjina, die het onder meer moet opnemen tegen vier Nederlandsen. Eén van hen is Nina Hoekman. Zij werd begin dit jaar in Zoutelande Nederlands kampioene en behoort tot de kanshebbers voor de titel.

Een andere favoriet is de Letse Zoja Golubjeva, die in Domburg vorig jaar al mee mocht doen op het Europees kampioenschapvoor mannen, en in Goes op het SNS Zeeland Open.

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 11 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 13, 2003 05:18

'De damclub-hooligan'

'Die koe denkt: nu even niet!'

Door onze verslaggever

HORST - Een filmploeg streek neer in Meterik en Horst om opnamen te maken voor de nieuwe videoclip van punkband De Heideroosjes. Hoofdrolspeler is Ruben van der Meer, bekend als Sjors van de Cup - a - soup - reclame.

Een onguur uitziende man met een muts op zijn hoofd staat in een weiland. Terwijl hij een koe een banaan voor de neus houdt, trekt hij aan de sjaal die om haar hals zit. De lange sjaal is vastgebonden aan een bushokje. Ook het uitnodigende 'kommah, kommah, kommah' kan het dier niet ertoe bewegen ook maar een poot te verzetten.

De man kijkt op richting cameraploeg en roept met een brede lach: "Die koe denkt waarschijnlijk: nu even niet!"

"En ik heb gisteren nog wel een paar uur met het dier geoefend", zegt Jos Jenniskens, boer en eigenaar van de koe terwijl hij naar de opnamen staat te kijken. "Toen deed ze het prima."

De man met muts is de 33-jarige acteur Ruben van der Meer, de hoofdrolspeler in de nieuwe videoclip van de Horster punkformatie De Heideroosjes. Maar de oplettende kijker zal in hem werkgever Sjors van de Cup-a-soup-reclame herkennen of de korpschef uit de tv-serie Russen. Verder speelde Van der Meer de rol van Gabbertje, boegbeeld van Hakkûhbar, een groep die midden jaren negentig furore maakte.

Ditmaal vertolkt Van der Meer echter 'De damclub-hooligan', het personage van de gelijknamige nieuwe single van De Heideroosjes.

"Zanger Marco Roelofs stuurde me een maand geleden het singletje op", vertelt Van der Meer, terwijl hij even uitblaast tussen twee opnamen door. Zijn geschminkte blauwe oog geeft aan dat hij al een heftige opname achter de rug heeft.

"Ik kende de groep wel een beetje, wist in ieder geval dat ik ze in de punkhoek moest zoeken. Bij het horen van het nummer, zag ik de scènes al meteen voor me."

Veel voorbereidingstijd had hij ook niet nodig.

"Och, het is een kort script, hè. Bovendien heb ik wel vaker een hooligan gespeeld", vertelt de ervaren acteur. Twee lange dagen is hij door De Heideroosjes ingehuurd voor de opnamen. En hoewel hij vindt dat het af en toe wat langzaam gaat, heeft hij er toch plezier in. "Dat shot met de ouders van de hooligan, dat was leuk. "

"Moeder smeert de boterhammen en doet ze in een trommeltje. Vader is een oude man. Samen zwaaien ze me uit als ik op de Solex naar het station vertrek. Beiden deden het erg goed. Prima gecast. Maar ook die scène als ik bovenop de bus zit was erg leuk om te doen."

Het verhaal van de clip in het kort: 'De damclub-hooligan', lid van damclub 't Steentje, denkt dat hij een echte woeste supporter is en vertrekt vanuit Groningen met de trein om een wedstrijd te bezoeken. In werkelijkheid is hij echter een grote sukkel en alles mislukt.

Na pogingen de trein, een bus en later een bushokje te vernielen, komt hij uiteindelijk terecht bij de wedstrijd.

Dit is echter geen voetbalwedstrijd, maar een damwedstrijd met ouderen (gespeeld door leden van Toneelclub 60+ uit Horst). Daar draait hij helemaal door, terwijl De Heideroosjes op de achtergrond de speakers doen trillen.

De damclub-hooligan is het laatste nummer dat geschreven werd voor de nieuwe cd van de Horster band, die daarvoor een aantal weken lang in de studio in Waalwijk bivakkeerde.

"We hadden eerst een Engelse tekst voor het nummer", zegt Frank Kleuskens, gitarist van De Heideroosjes.

"De muziek was gaaf, maar bij de tekst hadden we toch iets van 'mwaahh, dit is het niet helemaal'. Marco is toen nog eens met een Nederlandse tekst gaan spelen. En daaruit rolde De damclub-hooligan. Prachtig, alleen de titel al. Met dit nummer maken we zo'n beetje het hele fenomeen hooligan belachelijk."

Wie de videoclip van De Heideroosjes wil zien, moet zeker nog tot 5 december geduld hebben. Dan komt namelijk de single uit en is ook de release van de clip. De nieuwe cd van De Heideroosjes is vanaf februari te koop.

Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 6 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 13, 2003 05:24

Dammen

EELEN EN RHAAN - De leden van de damclub Eelen en Rhaan speelden in ronde acht van de interne competitie de volgende partijen:

Groep A: Kamphuis-Attasio 3-0, Bargmann-Oolbrink 1-1, Sinnema-Fokkert 3-0, Podt-Bosman 3-0, Hendriks-Bouwmeester 1-1, H. Bakhuis-Bosman 3-0.

Groep B: Berendijk-H. Bakhuis jr. 3-0, Klein-Kemper 3-0, Schuttevaar-W. Bakhuis 3-0, A. Bakhuis-Sasbrink 3-0, Tijhuis-Mensing 3-0.

Hanco Elenbaas

Utrechts Nieuwsblad, 11 september 2003

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 13, 2003 05:34

Centrum van denksport in De Drietand

Van een onzer verslaggevers

AMERSFOORT - Stedelijk Ouderencentrum De Drietand gaat fungeren als denksportcentrum. Het Amersfoortse college van burgemeester en wethouders heeft groen licht gegeven voor de uitwerking van dat plan.

Voor de stichting Labyrinth is met dat principebesluit een einde gekomen aan een lange zoektocht. ,,Dit is het resultaat van maanden overleg,’’ aldus J. Matser, vice-voorzitter van Labyrinth. ,,We zijn hier heel blij mee.’’

De oude locatie van het denksportcentrum, een gemeentelijk pand aan de Eemstraat-Oost, moest zes jaar geleden wijken voor de plannen voor het Eemkwartier. Gezamenlijke huisvesting konden de denksportverenigingen sindsdien niet vinden, ook al sprak de gemeenteraad ondubbelzinnig haar steun uit voor een nieuw centrum. Biljart-, schaak-, bridge- en scrabbleverenigingen vonden verspreid over de stad vervangende ruimte.

Ouderencentrum

Ook ouderencentrum De Drietand aan het Neptunusplein 70 in de wijk Kruiskamp zou worden gesloopt. De gemeente Amersfoort wilde verpaupering van de omgeving tegengaan, maar de plannen bleken te duur. Door De Drietand te sparen, vielen de kosten lager uit. Door het voortbestaan van het gebouw bleef de deur openstaan voor een medegebruiker. Het denksportcentrum is daarvoor ‘uitermate geschikt’, vindt de gemeente. Overdag hebben er activiteiten voor ouderen plaats. In de avonduren en in het weekeinde kunnen denksporters gebruikmaken van het pand. Denksporten zouden bovendien ‘goed passen’ bij de activiteiten van het ouderencentrum.

Vooralsnog hebben drie bridgeverenigingen, het Amersfoorts Dam Genootschap, scrabblevereniging De Lettergreep en het Schaak Genootschap Amersfoort interesse getoond. In totaal gaat het om enkele honderden denksporters.

Vermoedelijk begin 2005 gaan de verenigingen De Drietand in gebruik nemen. Eerst moeten formele en praktische problemen worden opgelost. De betrokkenen overwegen de twee bestaande stichtingen onder te brengen in een nieuwe: de stichting tot beheer en exploitatie van het ouderen- en denksportcentrum De Drietand. Ook moet het centrum enigszins worden verbouwd. Daarvoor heeft de gemeente 45.000 euro beschikbaar gesteld.

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 24 juli 2002

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 13, 2003 05:51

Bodybuilder Edgar Hartman kan nog damstenen schuiven

Door LEO HEUS

NIJMEGEN - Opeens zat ie er weer. Gespierd, fit en de borst strak omhoog, achter het dambord. De combinatie dammen en bodybuilding lijkt vreemd, maar Arnhemmer Edgar Hartman brengt deze toch in praktijk. Na drie jaar afwezigheid heeft hij deze week zijn rentree gemaakt in het damcircuit.

Omdat hij aan de eerste drie partijen in het open internationale damtoernooi in Nijmegen vier punten had overgehouden werd hij gistermorgen voor de ronde gekoppeld aan niemand minder dan de voormalige Oekraïner Vadim Virny, in 1988 Europees kampioen in Deventer. En Hartman maakte het Virny nog eens knap lastig ook.

'Waar heeft die vent toch uitgehangen', vroegen velen zich af toen zij Hartman in de Jan Massinkhal zagen verschijnen. Hartman grijnst. "Ik heb drie jaar lang wat andere dingen gedaan. Fitness, bodybuilding. Ja, ook wedstrijden bodybuilding. Maar ze moeten me inderdaad nog kennen van vroeger."

Gezondheid en fitness stralen van hem af. En wordt geaccentueerd door een maagdelijk witte coltrui. Als hij een rondje loopt om het lichaam te strekken kijken andere deelnemers geïmponeerd toe. De verschijning Hartman staat in schrille tegenstelling tot die van de doorsnee dammer. Gezondheid en spiermassa versus vermoeid ogend en slordig gekleed.

Op zeventienjarige leeftijd trad de in Rheden opgegroeide Arnhemmer toe tot de hoofdmacht van Damclub Huissen. Drie seizoenen speelde hij in de top van de landelijke hoofdklasse. Hij speelde titeltoernooien bij de aspiranten en junioren en werd Nederlands kampioen sneldammen. Daarna ging hij in rook op, de dammer werd krachtsporter.

Tot afgelopen zondag, de eerste ronde van de Open Nijmegen. "Dammen is me altijd blijven boeien. Ik heb het ook altijd een beetje bijgehouden. In het voorjaar benaderde Troesoe (Arnhemse eersteklasser, red.) me. Nou, dat leek me wel weer wat, ik speel het nieuwe seizoen voor Troesoe. Minder druk dan bij Huissen, dat ligt me wel. Dit toernooi doe ik om warm te draaien voor de competitie."

Drie jaar geleden maakte Hartman in Nijmegen indruk met een achtste plaats. "Dankzij remises tegen Boelatov, Krajenbrink, Van der Pal en Ba. Toch niet de minsten." In zijn eerste 'damleven' had hij Virny nog nooit getroffen. De partij gisteren bleef lang in evenwicht, maar in tijdnood moest Hartman toch de volle winst aan de Duitser laten.

Hartman: "Ik ben het schuiven nog niet verleerd, maar niet meer helemaal bekend met het niveau van mijn tegenstanders. En ik verbruik te veel tijd. Dat is momenteel het probleem, daar moet ik op gaan letten. Maar het was een partij op niveau, ik kreeg de indruk dat Virny dat ook vond."

Als een echte gentleman verplaatste Hartman zich direct na de tijdcontrole naar een andere tafel. In tijdnood had hij de notatie niet meer bij kunnen houden. Terwijl Virny over de volgende zet nadacht draaide Hartman alle veertig zetten nog eens solo af. "Je maakt geen goeie beurt als je het zettenverloop aan je tegenstander moet vragen."

Door een remise in de vijfde ronde tegen Bhawanibhiek nestelde de Arnhemmer zich toch weer in de middenmoot. "Vijf uit vijf, dat is vijftig procent."

Hanco Elenbaas

Amersfoortse Courant, 15 december 2001

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 13, 2003 05:58

Denkkracht 8 gevraagd...
Deze week werd ik onaangenaam getroffen door het bericht in de krant van maandag 10 december over het armzalige onderkomen van de Bridgeclub De Kei uit Amersfoort. Ze spelen hun kaartspel in een somber achterafgebouwtje aan de Woestijgerweg, aldus de verslaggever. En om het begin van wat een mooie week had kunnen worden meteen maar te verpesten, zegt secretaris Paschedag dat alle denksportclubs zitten ,,te hannesen met hun speelplek. Dat wordt bevestigd door een ingezonden brief van de scrabbleclub Lettergreep naar aanleiding van dit droevige bericht. Ook Lettergreep zit in een veel te klein zaaltje van de Fonteinkerk wekelijks de meest fantastische woorden aaneen te rijgen, maar het woord denksportcentrum komt maar niet op het bord.

Onderschat deze takken van sport niet, geachte internetlezer, de heer Paschedag zegt het met nadruk: bridgen is schaken bij windkracht 8. En onderschat ook niet de honderden mensen die wekelijks schaken, dammen, en bridgen. Om nog maar te zwijgen van de scrabbelaars en de invullers van allerlei kruiswoordpuzzels, ook al vindt de echte denksporter dat puzzelen geen denksport is, maar dit terzijde.

Tot voor kort schikten de denksporters zich in hun lot. Ze kropen bij elkaar in de veel te kleine achterafzaaltjes, en maakten er het beste van. Maar dat gaat niet langer. Want in het nietige Bunschoten wordt een Denksportcentrum gebouwd, stond ook in de krant (u moet toch eens een abonnement nemen om bij te blijven!). In opdracht van de Bunschotense schaakclub En Passant, ontworpen door het Amersfoortse architectenbureau Blokhuis en Braakman. Het bureau dat vorig jaar de Amersfoortse Architectuurprijs won met het ontwerp van de Boogkerk in Nieuwland. Dus niet de minste onder de architecten.

En de schakers zijn met alle liefde bereid hun prachtige pand te delen met de plaatselijke dammers en bridgers. Allemaal zelf gedaan, tussen het schaken door.

Wat doen de Amersfoortse denksporters? De scrabbelaars hebben een brief geschreven naar wethouder Geluk van sport of die maar even voor een even mooi denksportcentrum wil gaan zorgen. En meneer Paschedag van de bridgeclub verzucht: ,,Ik denk dat de gemeente de denksport niet zo ziet zitten.

Maar dames en heren, u gaat toch niet wachten tot mevrouw Geluk of iemand anders van de gemeente u een antwoord schrijft? De wethouder heeft wel iets beters te doen (hoop ik).

Wat nodig is: Denkkracht 8. Gewoon bij elkaar gaan zitten, schaakstukken, damstenen en alle kaarten open op tafel....en praten. Als u gespreksruimte zoekt, bent u welkom op de redactie van de krant aan de Stadsring. Wij zorgen voor de koffie. En dan op zoek naar sponsoren, plus een inspirerend kerstkaartje richting bovengenoemd architectenbureau. Ook de collega's uit Bunschoten opzoeken, en hun draaiboek kopiëren.

En als u dat allemaal zelf voor elkaar heeft, en dus een helder en doortimmerd plan op tafel kan leggen - en financieel onderbouwd natuurlijk - dan is er voor de wethouder ook niets meer tegenin te brengen. Om even een term te lenen uit een ander kaartspel: niet de gemeente, maar de verenigingen zelf hebben de troeven in handen.

Alle Amersfoortse denksporters hebben gelijk: het is eigenlijk te gek dat wat in Bunschoten kan, in Amersfoort onmogelijk is.

Maar de grote denkfout is om te doen alsof de Bunschoters het op een presenteerblaadje aangeboden hebben gekregen. Nee, daar hebben ze gewoon de handen voor uit de mouwen gestoken. In de hoop dat zou lukken, waarvan ze droomden. En zo is die droom uitgekomen.

Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 13 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 14, 2003 16:19

Christien Fung gaat door tijdnood onderuit
door Peter Alleblas

BRUMMEN | Christien Fung is in Brummen in de slotronde van het Nederlands kampioenschap dammen door tijdnood onderuitgegaan tegen Olga Kamyshleeva.

De Haagse speelster eindigde ten slotte met zes punten op een gedeelde zesde plaats, met Astrid van der Stelt en Jorien Alink. Zowel in de laatste ronde (tegen de uiteindelijke winnares Kamyshleeva) als in de voorlaatste ronde (tegen Alink) kwam Fung in de slotfase in de problemen. "Jammer, want tegen Kamyshleeva stond ik op remise. Ik deed een paar slechte zetten die fataal bleken", zegt de speelster van het Haagse RDG/DIO en het Delftse DOS.

Van der Stelt, Alink en Fung hielden Barbara Graas en Iepie Poepjes achter zich. Olga Kamyshleeva behaalde zeventien punten, één meer dan de nummer twee, Nina Hoekman.

De Heerlense Kamyshleeva vertegenwoordigt Nederland tijdens het wereldkampioenschap voor vrouwen in Zoutelande dat van 24 november tot en met 7 december) wordt gehouden. Ook titelverdedigster Nina Hoekman, Europees kampioene Tanje Chub en

Vitalia Doumesh zijn daar van de partij.

Fung kwam er tegen deze vier speelsters niet aan te pas. Wel won ze tijdens dit NK van Van der Stelt en Graas. "Tuurlijk, daar ben ik tevreden over, maar ik ben ook ontevreden. Ik moet het gewoon beter kunnen afmaken in het eindspel. En ook mijn middenspel kan zeker beter. Daarin moet ik de druk opvoeren. Ik kom voor een toernooi als het NK ook nog wat ervaring tekort om scherp te blijven en om te gaan met de druk."

Vorig jaar was ze terug te vinden op de voorlaatste plaats. Haar beste prestatie was tot dit NK de zevende plaats. De zesde plaats geeft de Haagse vertrouwen voor de komende wedstrijden. De eerste speelt ze zaterdag, in de competitie voor tweedeklasser DOS.

"Ik ben in elk geval goed ingespeeld. Ik probeer in elk geval sneller te spelen."

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 13 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 14, 2003 16:48

'In Brummen wordt half WK gespeeld'
Door WILKO TEN DAM

Het NK dammen in Brummen wordt gedomineerd door vier vrouwen die van origine niet uit Nederland komen. Waar zijn de Nederlandse vrouwen en is er nog wel doorstroming?

BRUMMEN - In 1997 besloot de dambond de regels te versoepelen. Iedereen die twee jaar in een Nederlandse gemeente stond ingeschreven kon deelnemen aan een NK. Vanaf die tijd is geen van oorsprong Nederlandse dammer nationaal kampioen geworden. De voor het Achterhoekse DUO spelende Nina Hoekman (Oekraïne, drie keer), Tanja Chub (Oekraïne, twee keer) en Vitalia Doumesh (Letland) pakten de titel. Op het huidige NK gaat oud-Vorden-speelster Olga Kamyshleeva (Wit-Rusland) aan de leiding.

"Toen de regels werden versoepeld, hoopten we op een kruisbestuiving", zegt Johan Haijtink, woordvoerder van de dambond. "Dat de meiden zich konden optrekken aan het hogere niveau dat de anderen hadden."

Maar dat blijkt - zes jaar later - een misvatting. De Nederlandse vrouwen zijn overvleugeld en er zit volgens Haijtink geen nieuw talent aan te komen. "Dat baart ons zorgen, maar de damsters mogen het zichzelf aanrekenen. Ze hebben allemaal dezelfde kansen, maar ze trainen blijkbaar niet zo fanatiek."

Haijtink vraagt zich af of doorstroming wel zo belangrijk is. "Want de Nederlandse vrouwen komen niet verder dan de halve finale op het NK en hebben dus op bijvoorbeeld een WK ook niets te zoeken."

Nina Hoekman - getrouwd met de Nederlander Henk Hoekman, die eveneens uitkomt voor ereklasser DUO - begrijpt wel dat het soms frustrerend moet zijn om nooit mee te kunnen doen om de bovenste plaatsen. "Maar we hebben met ons vieren een veel betere rating. Dat is heel simpel."

Ze gelooft niet dat het kwartet - en volgens Haijtinks staan er daarachter ook nog wat te trappelen van ongeduld - de doorstroming echt in de weg zal staan. "Voorlopig nog wel, maar ik merk nu al dat de Nederlandse meisjes beter worden. Een paar jaar geleden kon er geen punt tegen ons worden gepakt, maar nu worden er punten ingeleverd."

In het voormalige Oostblok was damster een beroep. Hoekman leefde van haar sport. "Altijd maar dammen, dan kom je vanzelf op een bepaald niveau." In Nederland ligt dat wat anders, vandaar het enorme verschil. Als is dat volgens Hoekman kleiner geworden. In het begin, zegt ze, werden potjes op grote toernooien in sneltreinvaart afgewerkt. "Partijen duren nu gewoon vierenhalf uur. Dus het is echt niet makkelijk meer." Ze vindt dat de inbreng van de vrouwen uit het voormalige Oostblok de moeite waard is geweest. Zeker voor het Nederlandse dammen in het algemeen. "Vijf vrouwen staan bij de beste tien van de wereld. Je kunt zeggen dat hier we hier in Brummen een half WK spelen. Daarom willen we ook graag Nederlands kampioen worden."

Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 13 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 14, 2003 16:52

Dammen
WIERDEN - Het eerste team van de damclub Wierden verloor de competitiewedstrijd tegen Witte van Moort IV uit Westerhaar met 7-9.

De onderlinge competitie gaf de volgende resultaten: F. Niezink-D. Mulder 0-2, A. Hakvoort-J. Veneman 2-0, M. Groot Baltink-H. Veneman 0-2, E. Veneman-J. Schuttevaar 0-2, G. Woolderink-F.J. Eggerink 2-0, H. ten Cate-M. Dollen 1-1, H. Stam-J. Kroon 0-2, G. van der Kolk-R. Hinsenveld 2-0, G. van der Kolk-H. Pierik 2-0.

De stand aan kop: F. Niezink 366 punten uit 9 wedstrijden, H. Veneman 294 uit 10, G. van der Kolk 290 uit 7, A. Hakvoort 267 uit 6.

Eric Sanders

Re: Twentsche Courant Tubantia, 13 november 2003

Post by Eric Sanders » Fri Nov 14, 2003 16:54

Hanco Elenbaas wrote:Dammen
WIERDEN - Het eerste team van de damclub Wierden verloor de competitiewedstrijd tegen Witte van Moort IV uit Westerhaar met 7-9.

De onderlinge competitie gaf de volgende resultaten: F. Niezink-D. Mulder 0-2, A. Hakvoort-J. Veneman 2-0, M. Groot Baltink-H. Veneman 0-2, E. Veneman-J. Schuttevaar 0-2, G. Woolderink-F.J. Eggerink 2-0, H. ten Cate-M. Dollen 1-1, H. Stam-J. Kroon 0-2, G. van der Kolk-R. Hinsenveld 2-0, G. van der Kolk-H. Pierik 2-0.

De stand aan kop: F. Niezink 366 punten uit 9 wedstrijden, H. Veneman 294 uit 10, G. van der Kolk 290 uit 7, A. Hakvoort 267 uit 6.
Weet iemand hoe de Wierdense telling gaat?

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 13 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 14, 2003 16:59

Kopman Rob Schrooten gaat in de fout bij DOG
Door onze medewerker

ARNHEM - De dammers van DOG Elden verloren hun derde wedstrijd in poule B van de Gelderse hoofdklasse met het kleinst mogelijke verschil. DC Lent klopte de Eldenaren met 7 - 9. DOG is nu vijfde en staat in de resterende drie duels voor de opgave de degradatiepoule te ontlopen.

De beslissing viel pas in de laatste partij. Bij de stand 7-7 stond kopman Rob Schrooten op het oog gelijkwaardig tegen de sterke jeugdspeler Jasper Lemmen. Tot Schrooten plotseling mistastte. Lemmen zette het eindspel naar zijn hand en werd matchwinnaar. Eerder op de avond had aan beide kanten van de tafels één speler winst binnengehaald. Namens DOG was dat Fred Toetenel, die in een mooie stijl Henk Derksen kansloos liet. Aan de kant van DOG verloor invaller Wim van Dongen van Chris Roeleven junior. Een positionele zwakte leidde tot een verliezende opsluiting.

Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 15 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 18, 2003 00:31

Comedian Koops toch achter bord
HENGELO- De combinatie werk en sport gaat bij ereklasse-dammer Lambert-Jan Koops soms maar moeilijk samen. De stand-up comedian kan dit weekeinde bij de Culture Comedy Award in Arnhem op artistiek gebied scoren.

's Middags een partij dammen op niveau in Hengelo is daarvoor niet de beste voorbereiding. Toch schuift hij aan. 'Omdat ze me gezegd hebben dat ik eigenlijk niet kan worden gemist', is zijn uitleg. Meedoen is in zijn geval belangrijker dan winnen.

Hanco Elenbaas

Eindhovens Dagblad, 14 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 18, 2003 00:33

Waarom zijn Oost-Europeanen zo goed in denksporten?

Vrijdag 14 november, Wie er de internationale lijsten met kampioenen op naslaat, kan vaststellen dat in de loop van de geschiedenis de Sovjet-Unie en daarna Rusland in de wereld van de denksporten een vooraanstaande rol hebben gespeeld. En nog steeds spelen: op de wereldranglijst van de internationale schaakorganisatie FIDE gaan twee Russen (Garry Kasparov en Vladimir Kramnik) aan kop, terwijl drie van hun landgenoten ook in de top-tien staan. Verder in de top-honderd de nodige UkraÃ?ners, Uzbeken, Georgiërs en Armeniërs. Ook bij de vrouwen haalden Russen jarenlang de ene schaaktitel na de andere. Bij het dammen is het verhaal al niet veel anders.

De Koninklijke Nederlandse Schaakbond zoekt de verklaring voor dit fenomeen niet in een door ras bepaalde denkknobbel, maar in de manier waarop Rusland en aangrenzende staten altijd in sport hebben geïnvesteerd. Niet alleen voor de 'gewone' sport, maar ook voor denksporten zijn complete opleidingsinstituten opgericht, staatsscholen waaraan de talenten dagelijks hun bekwaamheid verder vergroten.
Ook bij de Wereld Dambond, die kantoor houdt in Amsterdam, wordt verwezen naar die stimulerende cultuur. Waarbij wordt aangetekend dat ook de 'wet van de grote getallen' een rol zal spelen. Als in een land met veel inwoners een groot percentage zich met bepaalde sporten bezighoudt, moet een deel daarvan wel als topper komen bovendrijven.
Nederland heeft overigens zowel op schaak- als op damgebied dapper zijn partij meegeblazen. Max Euwe was in de jaren dertig wereldkampioen schaken, bij dammen - minder wereldwijd verbreid - schreven mensen als Ben Springer, Piet Roozenburg, Harm Wiersma, Ton Sijbrands en Jannes van der Wal geschiedenis.

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 14 november 2003

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 18, 2003 00:37

Astrid van der Stelt versteld van zichzelf

Door onze verslaggever

RENKUM - Astrid van der Stelt is dik tevreden met de met Christien Fung gedeelde zesde plaats in het Nederlands kampioenschap dammenin Brummen, dat afgelopen woensdag eindigde.

De studente Nederlands uit Renkum versloeg in Brummen twee door de wol geverfde, puur Nederlandse deelneemsters: Iepie Poepjes en Barbera Graas.

Via remises tegen voormalig Nederlands kampioene Vitalia Doumesh en de vroegere Bennekomse Jorien Alink kwam Van der Stelt uit op een totaal van zes punten.

Anderhalve week geleden verloor Van der Stelt in de eerste ronde van Erna Wanders. "Die partij kon alle kanten op. Uiteindelijk sloeg ik verkeerd naar dam, toen was ik verloren." Een nederlaag die bevrijdend werkte. "Daarna heb ik me geen zorgen meer gemaakt, ik had niets meer te verliezen."

Eind vorige weekverraste Van der Stelt met een remise tegen Doumesh en winstpartijen op Poepjes en de Haagse veterane Barbera Graas, die in Brummen haar 28ste NK afwerkte. Vooral het resultaat tegen Doumesh imponeerde. "Dat is ook de partij waarvan ik het meeste plezier heb gehad. Damsters uit de landen van het voormalige Oostblok eindigen meestal vooraan in het NK. Ik heb tegen Doumesh geen geluk gehad, de remise was echt afgedwongen."

Van der Stelt finishte uitgeblust. "Afgelopen zaterdag was een rustdag, daarna ging het veel minder. In de laatste twee ronden speelde ik tegen de nummers 1 en 2 (Olga Kamyshleeva en Nina Hoekman, red.), daar was dus geen eer tegen te behalen. Maar over het geheel genomen ben ik tevreden. Voor een zesde plaats zou ik vooraf getekend hebben."

De subsidiekortingen op sport overschaduwden het NK vrouwendammen. Een voorstel om deze discipline van de NOC*NSF A-status te beroven, dreigt uitgevoerd te worden. "Er zijn in Brummen daarover een paar vergaderingen geweest. Zelfs bij de mannen kan het gaan spelen. Het kan betekenen dat er straks geen centrale vrouwentrainingen (gegeven door NinaHoekman, red.) meer zullen zijn. Ik zit daar bij. Maar gelukkig is er nog niets definitief."

Ook zijn er plannen om de halve finales voor hetNK vrouwendammen te schrappen. Een maatregel die Van der Stelt ook zal treffen. "De finalisten worden dan bepaald op rating. Dat is niet gunstig voor mij, want ik heb een hele lage."

Na een paar dagen welverdiende rust stort Van der Stelt zich weer op haar studie aan de Universiteit van Nijmegen. In het dammen maakt zij zich weer helemaal vrij voor VRD. Zij debuteert dit seizoen in de hoofdmacht van de Renkumse damvereniging.

Post Reply