Bondscompetitie 2006-2007

Post Reply
Giwdul

Post by Giwdul » Sun Nov 12, 2006 12:33

Dammers uit Oost - Maas van het Hoog 30-10

Onze voorzitter had vooraf een 32-8 overwinning voorspeld, maar aangezien hij zelf met een schijf meer verloor door tijdsoverschrijding viel de uitslag een beetje tegen [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Henk Hoekman: Jammer van die nederlaag tegen Van Stigt Thans, anders hadden we voor het kampioenschap alles nog in eigen hand!"

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Sun Nov 12, 2006 14:24

Hanco Elenbaas wrote:Slawa heeft slim geprofiteerd van de omstandigheid dat Harm steeds risico's moet nemen omdat hij in een team speelt met enkele min of meer vaste nullen. Dat die nullen toevallig allemaal een puntje halen, daar zal niemand van te voren een stuiver op hebben gezet, behalve de nullen zelf misschien.
Harm nam geen onverantwoorde risico's met zijn stand, wel met zijn tijdverdeling. Met de nullen zul je wel Kees Binnenkade en mij bedoelen, want wij zijn de twee spelers met een rating < 1200.
Hanco Elenbaas wrote:Kees Thijssen stond trouwens gewonnen tegen Waldo, maar liet zijn tegenstander ontsnappen, zoals de laatste tijd gebruikelijk is.
Laten we er geen wellis-nietes van maken, want dat is alleen maar vervelend voor de andere Forum-lezers. Bij DVSB zouden we kunnen redeneren: Harm en Andrew hadden niet hoeven verliezen en dan was het 10-10 geworden. Maar daar staan inderdaad mazzeltjes voor DVSB tegenover, dus de 12-8 nederlaag is een terechte uitslag.

Je doelt wat betreft Kees Thijssen - Waldo Aliar waarschijnlijk op het volgende moment:
Image
Kees heeft vanuit een klassieke stand met fraai ongebruikelijk spel zijn tegenstander in de problemen gebracht. Hier speelde hij 35.34-30? en na 13-18 (dreigt 19-23) 36.28-22 was er niets meer aan de hand. Met 35.48-43 had wit de druk op de ketel kunnen houden. Op 13-18 volgt dan 34-29+, terwijl 34-30 blijft dreigen. Zwart heeft twee goede verdedigingen:
A) 35..12-18 36.34-30 24-29 37.33x24 18-23 38.28-22 17x28
B) 35..6-11 36.43-38 (want op 34-30 weer 13-18=) 4-9 37.47-41 12-18 38.27-21 16x27 39.38-32 27x29 34x21
Beide varianten geven kansrijk spel voor wit, maar of het ook echt gewonnen is?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 12, 2006 14:31

Jelmer Martens wrote:Je doelt wat betreft Kees Thijssen - Waldo Aliar waarschijnlijk op het volgende moment
Nee, op jouw moment heeft Kees het waarschijnlijk al verprutst. Het gaat om de stand van een aantal zetten eerder.

Hier een verslag van een kenner:
Jasper Lemmen wrote: Hiltex laat DVSB ontsnappen door slechts een bescheiden overwinning te boeken

Na het puntverlies tegen Meurs moest er gewonnen worden tegen DVSB om in de race te blijven voor het kampioenschap. Belangrijkste uitgangspunt was dat er niemand zou verliezen. Uiteindelijk werd het een 12-8 overwinning voor Hiltex, maar er had meer ingezeten! De eerste punten kwamen op naam van Slawa. Zijn tegenstander Harm Wiersma, besteedde erg veel tijd aan de opening. Zoveel tijd dat hij niet genoeg tijd overhad voor zijn zetten. Op het moment dat hij zijn vijftigste zet wilde afleveren viel zijn vlag. De stand was op dat moment remise. Het schijnt dat Slawa revanche heeft gekregen voor een omstreden kloknederlaag van dertig jaar geleden (0-2). Als tweede was Johan B uit. Hij probeerde via een kanon en een hooglandaanval voordeel te krijgen. Binnenkade wist het spel overzichtelijk te houden en Johan bereikte niet zoveel (1-1). Als derde was ik uit. Het spannendste gedeelte van mijn partij tegen Fijn van Draat was het eerste half uur. Door tot twee keer toe te zijn opgehouden door de NS kwam ik vijfentwintig minuten te laat. Ik had een briefje van de machinist met de vertraging als bewijs van overmacht om mijn verloren tijd terug te krijgen. Na enkele minuten discussiëren met de scheids bleek dat ik de tijd niet kon terugkrijgen omdat ik niet vanuit Amsterdam reisde. Mijn tegenstander had weinig zin in ingewikkeld spel en speelde wat passief. Er bleef de hele partij ondanks wat optisch voordeel voor mij een dynamisch evenwicht (1-1). Michiel had een lekkere opening tegen van Dusseldorp. Van Dusseldorp counterde en nam het initiatief over. Daarop wikkelde Michiel af naar een iets nadeligere remise (1-1). Hierna deelde Henk de punten met Bor. Henk nam een centrumaanval en had een ideale stand. Op het moment dat Henk winnend door de lange vleugel kon gaan breken nam hij een afwikkeling. Hij had echter iets overzien en moest met remise genoegen nemen (1-1). Intussen had Peter groot voordeel tegen Martens. Peter koos niet voor de kansrijkste voortzetting en liet de partij remise lopen. Bij analyse bleken er veel kansrijkere mogelijkheden te zijn geweest voor Peter (1-1). Kees zat ondertussen balend achter zijn bord. Zijn tegenstander Aliar kreeg steeds meer nadeel. Op het moment dat Kees de winst dacht te forceren bleek er een goed remiseplan voor Aliar in te zitten. Kees had in plaats van de forcing voor een plan kunnen kiezen dat positionele winst had opgeleverd (1-1). Johan W kreeg steeds meer vat op de compacte stand van van Leeuwen. Toen zijn tegenstander ook nog in grote tijdnood kwam leek het er goed voor ons uit te gaan zien. Zijn tegenstander ontsnapte echter op combinatieve wijze en bleek zijn zetten net gehaald te hebben. Hier had misschien wel meer in gezeten (1-1). Jean-Marc speelde een lekkere aanvalspartij tegen Tjon A Ong. Ondanks de remisemogelijkheden bleek Jean-Marc zijn aanvalsvoordeel beslissend te zijn (0-2). Als laatste probeerde Jeroen zijn tegenstander Clasquin tevergeefs te kloppen. Jeroen bouwde groot centrumvoordeel op. Na tijdnood bleek het allemaal net niet te kloppen. In de trein hebben we zijn stand nog geanalyseerd, maar er bleek wonderbaarlijk genoeg geen winst in te zitten (1-1).

Ondanks de bescheiden overwinning kunnen we tevreden zijn over het feit dat niemand een nederlaag heeft geleden. Als we de kansen benut hadden had er zelfs een veel grotere overwinning ingezeten.

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Sun Nov 12, 2006 14:59

Correctie, zie volgende bericht
Last edited by Jelmer Martens on Sun Nov 12, 2006 15:03, edited 1 time in total.

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Sun Nov 12, 2006 15:00

Als tegenwicht het verslag van DVSB. OK, het is niet van een kenner, maar van een van onze nullen:
Kees Binnenkade wrote:DVSB verloor maar verdiende meer
Op zaterdag de " elfde van de elfde" moest de verrassende ereklasse debutant damclub DVSB uit Soest/Baarn het in een thuiswedstrijd opnemen tegen titelkandidaat Hiltex uit Amsterdam. De DVSB-ers vochten voor wat ze waard waren maar redden het net niet. De zege ging met 12-8 naar Hiltex. Kopman van DVSB, oud-wereldkampioen Harm Wiersma, gebruikte veel te veel tijd in de opening tegen een andere oud-wereldkampioen S. Sjtsjogoljev. Bij de tijdcontrole bleek Wiersma één zet te weinig te hebben gedaan, waardoor zijn partij in een remise stand door de arbiter verloren werd verklaard. Het team van DVSB was allerminst teneergeslagen. Er volgde een aantal degelijke reslutaten. Eerst Kees Binnenkade die grootmeester Bastiaannet geen enkel aanknopingspunt gaf: remise. Laurens Fijn van Draat kwam daarna met een degelijke remise tegen NK finalist Lemmen. Topscorer Klaas Bor zat op bord 1 maar had een moeilijke partij tegen Klarenbeek. Klaas kwam verloren te staan maar zijn tegenstander koos niet de juiste voortzetting: eveneens remise. Eric van Dusseldorp is ook aan een sterk seizoen bezig. Met eenvoudige middelen hield hij topspeler Kloosterziel op remise. Jelmer Martens ging een zware middag tegemoet maar liet de aanval van zijn sterker geachte tegenstander Hoogteijling rustig over zich heen komen en wikkelde vervolgens ogenschijnlijk eenvoudig af naar een gelijk spel. Eén van de beste prestaties kwam van Waldo Aliar (de stille kracht) die een prima puntendeling wist te bereiken tegen topgrootmeester en Nederlands kampioen Kees Thijssen. Daarna volgde Cock van Leeuwen met een zwaar bevochten remise tegen Wiering, die in de tijdnoodfase een goede voortzetting had gemist. Onze captain Andrew Tjong a Ong trof het niet met de loting want hij moest aantreden tegen grootmeester J.-M. Ndjofang. Andrew speelde een ijzersterke opening, had lange tijd het betere van het spel maar maakte vlak voor de tijdcontrole een foutje dat hem meteen fataal werd. Tot slot pakte Harry Clasquin een degelijk punt tegen de kersverse grootmeester J. van den Akker. Hij moest daarvoor nog even zweten in het eindspel maar dat maakte de prestatie er niet minder door.
In de komende twee ronden wachten DVSB nog twee andere titelkandidaten. Hopelijk zit er nog een klein stuntje in. Het moreel is in elk geval nog onveranderd hoog.

DJNASI

Post by DJNASI » Sun Nov 12, 2006 15:11

Begb Cornjum - Het Noorden/Groningen 3 uit de tweede klas a is niet gespeeld omdat het Noorden/Groningen 3 niet meer dan 6 mensen achter de borden kon krijgen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 12, 2006 16:54

Piet Karregat van Bart Smit Volendam had zich gisteren verslapen, maar was zijn clubgenoten per trein achternagekomen.
Om vijf over half een stond Piet op het Centraal Station Utrecht. Daar pakte hij een taxi naar het Christelijk Johannescentrum aan de Moezeldreef in Utrecht. Maar de Turkse taxichauffeur bleek deze speelgelegenheid niet te kennen en wist haar ook niet te vinden. Na een spannend halfuurtje in Utrecht te hebben rondgetoerd arriveerde Piet uiteindelijk om vijf over een in het Johannescentrum, waar zijn vlag al bleek te zijn gevallen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 12, 2006 17:07

De Gelderlander, 11 november 2006

Koppositie inzet van duel Denk en Zet met Schiedam

Door ANTON JANSSEN

Zaterdag, 11 november 2006 - CULEMBORG - Denk en Zet verdedigt vandaag zijn koppositie in de ereklasse. De Culemborgers gaan op bezoek bij achtervolger en titelverdediger Schiedam.
De dammers van Denk en Zet hadden een uitstekende start. De ploeg won de duels tegen Maastricht, Geleen en Hijken en kwam tegen Amsterdam tot een moeizame 10-10 uitslag.

Trainer/speler Bennie Provoost vindt dat zijn team op schema ligt: „Wij willen dit seizoen meedoen om de landstitel. Het verloopt tot nu toe prima. De spelers creëren achter de borden veel kansen. Onze kracht is dat altijd dammers via winst de wedstrijd de goede kant op sturen.“

„We hebben een sterk team. In belangrijke wedstrijden beschikken wij over Alexander Getmanski. De andere grootmeesters (Evgueni Vatoetin, Andrej Kalmakov, Leopold Kouogueu en Alexander Boulatov, red.) zijn sterke pionnen. Vooral Vatoetin draait goed. Schiedam, Amsterdam en Huissen zie ik ook als kandidaten voor de landstitel en Westerhaar blijft gevaarlijk“, aldus de optimistische Provoost.

Provoost verwacht vandaag wel een zware wedstrijd: „We willen de lijn doortrekken en gaan zoeken naar kwetsbare plekken in de opstelling van Schiedam. Wij zullen hun toppers als Alexander Schwarzman, Rob Clerc, Anatoli Gantwarg, Arnaud Cordier en Ron Heusdens moeten afstoppen.“

Denk en Zet beschikt over een brede selectie met elf spelers voor tien borden. De trainer voorspelt voor zaterdag een nipte uitslag in de buurt van 10-10 of 11-9.

<center>Image</center>

De damvereniging uit Culemborg moet overigens wel op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Het bedrijf van Haitze Meurs stopt na circa tien jaar als geldschieter voor het damteam en de trainingsfaciliteiten. Meurs gaat zich richten op andere doelen, zoals ontwikkelingswerk.

De stap van de sponsor komt bij de dammers in de Lekstad niet helemaal onverwacht. Reinier Stortelder, voorzitter van Denk en Zet: „Meurs heeft veel geld in dammen gestoken en doet een stap terug. Het terugtreden zou natuurlijk ooit gebeuren. Nu staan we voor de opgave een nieuwe sponsor te vinden. Dat is een hele klus. Wij zijn achter de schermen druk bezig.“

„Wij hopen natuurlijk op een nieuwe sponsor met een forse inbreng. We hebben nog even de tijd maar begin maart zal er duidelijkheid moeten zijn hoe we in het volgende seizoen verder gaan.“
Zie het uitgebreide verslag van Frits Luteyn op http://www.damclub.nl/20062007/Ronde05/Verslag.html
Frits Luteyn wrote:Schiedam - Het was weer een fikse tegenvaller in de vierpunten wedstrijd tegen Meurs. Met 11-9 werd verloren. Meurs was met vijf grootmeesters. Dat is best veel. Zelf ging ik kopje onder tegen de jeugdwereldkampioen. Het was niet nodig geweest, maar na vier uur heb ik het tegenwoordig wel een beetje gehad. Een hoop kabaal ontstond rond het vierde uur. Spelers van het tweede klaagden, dat er een klok was gevallen en dat de aanwezige arbiter niet had ingegrepen. Aangezien het niet erg best ging met het tweede tegen damclub Den Haag leek dat wat overdreven. Pas na enige tijd drong het tot de analyseruimte door, dat het de klok was geweest van Watoetin en dat we gelijkspel hadden gehad, als de arbiter had ingegrepen. Nu werden er nog een paar zetten gespeeld en kwam Meurs met de schrik vrij.

Alex

Post by Alex » Sun Nov 12, 2006 18:56

DJNASI wrote:Begb Cornjum - Het Noorden/Groningen 3 uit de tweede klas a is niet gespeeld omdat het Noorden/Groningen 3 niet meer dan 6 mensen achter de borden kon krijgen.
Hebben ze net als TAMEK dit van tevoren gemeld en geregeld dat de wedstrijd op een later tijdstip alsnog wordt gespeeld, zonder strafpunten?

Danny Staal

Post by Danny Staal » Sun Nov 12, 2006 20:23

Alex wrote:Hebben ze net als TAMEK dit van tevoren gemeld en geregeld dat de wedstrijd op een later tijdstip alsnog wordt gespeeld, zonder strafpunten?
Ja hoor. Netjes halverwege de week geregeld met Cornjum en de wedstrijdleider van de KNDB.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Nov 12, 2006 21:07

Alex wrote:Hebben ze net als TAMEK dit van tevoren gemeld en geregeld dat de wedstrijd op een later tijdstip alsnog wordt gespeeld, zonder strafpunten?
Hoe staat het eigenlijk met het protest van ODB tegen de beslissing van de wedstrijdleider om TAMEK geen strafpunten te geven? Het is natuurlijk wel een beetje gek: een aantal belangrijke spelers kunnen niet en dan bel je af en regel je een andere datum. Zo hoort dat toch niet te werken, lijkt me. Wat vinden andere forumbezoekers hiervan?

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sun Nov 12, 2006 21:43

GuidoB wrote:
Hoe staat het eigenlijk met het protest van ODB tegen de beslissing van de wedstrijdleider om TAMEK geen strafpunten te geven? Het is natuurlijk wel een beetje gek: een aantal belangrijke spelers kunnen niet en dan bel je af en regel je een andere datum. Zo hoort dat toch niet te werken, lijkt me. Wat vinden andere forumbezoekers hiervan?
Er zijn een aantal aspecten.
De dammerij is door de malaise niet meer in de positie het risico van ledenverlies te nemen. Harmonie is belangrijker dan de regels.
Het maakt verschil in welke hogere/lagere klasse de afzeggingen zijn gedaan.
Het maakt verschil in welk hoger/lager sub-clubteam de afzeggingen zijn gedaan.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Nov 12, 2006 22:01

Klaas van der Laan wrote:
GuidoB wrote:
De dammerij is door de malaise niet meer in de positie het risico van ledenverlies te nemen. Harmonie is belangrijker dan de regels.
Het maakt ook verschil om wat voor reden de afzeggingen zijn gedaan. Het moet ook niet 'standaard' kunnen. Bij belangrijke (internationale) wedstrijden kan er vaak door de betrokken spelers vooruitgespeeld worden. Zelf prik ik de 11 speeldagen vast in mijn agenda, vakanties komen dan op het tweede plan (waardoor ik straks in december met een duurder vliegticket naar Thailand afreis!).

Ik zou zeggen: in ere- en hoofdklasse streng zijn, in de lagere klassen wat coulanter optreden en dus wat meer het harmoniemodel van Klaas volgen. Indien de tegenstander ook accoord gaat natuurlijk.

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Sun Nov 12, 2006 22:17

Vind het slap. Dan had welicht het tweede tem van CEMA kunnen overwegen de wedstrijd voor te spelen en zich zodoende niet hoeven terugtrekken.

Alex

Post by Alex » Sun Nov 12, 2006 22:19

Eric van Dusseldorp wrote:
GuidoB wrote: Hoe staat het eigenlijk met het protest van ODB tegen de beslissing van de wedstrijdleider om TAMEK geen strafpunten te geven? Het is natuurlijk wel een beetje gek: een aantal belangrijke spelers kunnen niet en dan bel je af en regel je een andere datum. Zo hoort dat toch niet te werken, lijkt me. Wat vinden andere forumbezoekers hiervan?
Het maakt ook verschil om wat voor reden de afzeggingen zijn gedaan. Het moet ook niet 'standaard' kunnen. Bij belangrijke (internationale) wedstrijden kan er vaak door de betrokken spelers vooruitgespeeld worden. Zelf prik ik de 11 speeldagen vast in mijn agenda, vakanties komen dan op het tweede plan (waardoor ik straks in december met een duurder vliegticket naar Thailand afreis!).

Ik zou zeggen: in ere- en hoofdklasse streng zijn, in de lagere klassen wat coulanter optreden en dus wat meer het harmoniemodel van Klaas volgen. Indien de tegenstander ook accoord gaat natuurlijk.
Eric van Dusseldorp wrote:
GuidoB wrote: Hoe staat het eigenlijk met het protest van ODB tegen de beslissing van de wedstrijdleider om TAMEK geen strafpunten te geven? Het is natuurlijk wel een beetje gek: een aantal belangrijke spelers kunnen niet en dan bel je af en regel je een andere datum. Zo hoort dat toch niet te werken, lijkt me. Wat vinden andere forumbezoekers hiervan?

Vooruitspelen i.v.m. een internationaal kampioenschap/toernooi is toch wel even iets anders dan een vakantie van een aantal spelers.
Als er binnen een club een sterfgeval is, moet een wedstrijd gewoon uitgesteld kunnen worden.
De voorzitter van ODB/HZ heeft het voorstel tot uitstel gehonoreerd, na toestemming van Smeenk, maar is, naar het schijnt, door andere bestuursleden teruggefloten.

Post Reply