WK 2007 in Hardenberg

Post Reply
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Jun 04, 2007 08:51

GuidoB wrote:
Theo Dijkstra wrote:De behoefte is al vaker geuit, maar ik zou zeggen dat dit wk een uitstekende start zou kunnen zijn om de webpaginas van
damtoernooien in een digitaal archief op te nemen.
De KNDB zou een klein deel van haar webhosting ruimte beschikbaar moeten stellen om de webpages van afgesloten eenmalige
toernooien(NL) te laten draaien. Over hoeveel Mb hebben we het? Mijn hosting is 1000 Mb voor 25 euri per jaar.
Ik denk niet dat je dat aan de KNDB moet overlaten. De uitslagen van het afgelopen NK staan niet eens meer op de site, zie http://nk2007.kndb.nl/index.php?option= ... r&Itemid=8.
Goed idee van Theo.
De uitslagen van het afgelopen NK staan er inderdaad niet meer al doet de KNDB-verwijzing naar http://nk2007.kndb.nl/index.php?option= ... e&Itemid=1 anders vermoeden. Ook kom je bedrogen uit als je op de ingerichte pagina http://www.kndb.nl/cms/content/view/73/126/ naar eerdere NK's probeert te gaan.
Op zijn minst zouden er in elk geval uitslagen digitaal beschikbaar moeten zijn. Een aantal jaren geleden stond er op de KNDB-site nog een PDF met alle NK-uitslagen, met eindstanden en daarnaast detail-uitslagen van 1970 t/m 2000. Dat document kan ik nu niet meer vinden. Zelf ben ik op zoek naar de detail-uitslagen 2001 t/m 2006, maar ook die kon ik nergens vinden, heeft iemand die beschikbaar?
Ik hoop dat de KNDB Theo's idee, waar ze zelf dus in aanzet al mee gestart zijn, ter harte neemt, het is toch jammer als al die sites, zoals ook deze mooie WK-site, verloren gaan.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Jun 04, 2007 08:59

Jaap van Galen wrote: Zelf ben ik op zoek naar de detail-uitslagen 2001 t/m 2006, maar ook die kon ik nergens vinden, heeft iemand die beschikbaar?
Al eens op <a href=http://toernooibase.kndb.nl/indexgoed>Toernooibase</a> gekeken Jaap?

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Jun 04, 2007 09:08

Piet Bouma wrote:
Jaap van Galen wrote: Zelf ben ik op zoek naar de detail-uitslagen 2001 t/m 2006, maar ook die kon ik nergens vinden, heeft iemand die beschikbaar?
Al eens op <a href=http://toernooibase.kndb.nl/indexgoed>Toernooibase</a> gekeken Jaap?
Te slecht blijkbaar. Dank, mijn probleem 2001 t/m 2006 is opgelost. Ik heb voor jou nog een spreadsheet met gegevens van eerdere NK's, zal ik je die opsturen, zodat dat archief in elk geval volledig wordt?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Jun 04, 2007 09:10

Jaap van Galen wrote:
Piet Bouma wrote:
Te slecht blijkbaar. Dank, mijn probleem 2001 t/m 2006 is opgelost. Ik heb voor jou nog een spreadsheet met gegevens van eerdere NK's, zal ik je die opsturen, zodat dat archief in elk geval volledig wordt?
Fantastisch Jaap! Alles in Excel is welkom!

Nagelslag

Post by Nagelslag » Mon Jun 04, 2007 13:13

Het naslagwerk van de KNDB is dus te vinden op de Toernooibase-site.
Hoe heeft Piet Bouma dit prachtige bouwwerk ooit tijdens zijn leven kunnen maken.
Behalve uitslagen en standen zijn er autoplay-partijen te vinden.

Tijdens de Open Zomercompetitie van Gorredijk merkte Denny van Dijk op, dat er geen link naar Toernooibase staat op de KNDB-site.
Waarom eigenlijk niet ?

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Mon Jun 04, 2007 14:18

Je lacht je te barsten.

De volkskrant wrote:

HARDENBERG - Het is zaterdagmiddag, en het is vol op het terrasje van Theater De Voorveghter. De laatste ronde van het WK dammen is afgelopen, de prijsuitreiking begint. Er wordt veel Russisch gepraat. In de deuropening naar de foyer staan een man en een vrouw. Zij trekt nog even zijn stropdas recht. Volgens Viktoria moet Aleksandr Schwarzman, de nieuwe wereldkampioen en tevens haar vriend, er pico bello uitzien.

Een paar uur later schuift het koppel aan voor de avondmaaltijd, in het spelershotel De Bokkepruik. Schwarzman heeft zijn medaille nog om. De envelop met de hoofdprijs van 6500 euro is veilig opgeborgen. De twintig deelnemers verzamelen zich nog een keer. Er wordt veel gelachen. Na drie weken kunnen ze zich eindelijk even ontspannen.

Voor Schwarzman (39), die afwisselend bij zijn ouders in Moskou en bij Viktoria in Zaporozje (Oekraïne) woont, maar ook een graag gezien gast is in Nederland, is dit niet helemaal nieuw. In zijn lange loopbaan, dit was zijn zevende WK, is dit echter pas het tweede grote succes. Al eindigt hij wel altijd in de top van het klassement.

Negen jaar geleden was hij ook de beste van de wereld, na een tweekamp met Aleksej Tsjizjov in Izjevsk. ‘Die eerste wereldtitel blijf ik de mooiste vinden’, zegt hij in vlekkeloos Engels.

Of hij volgend jaar zijn titel op het spel zet, weet hij nog niet. ‘Dat hangt van veel factoren af. Waar de tweekamp wordt gehouden bijvoorbeeld. Het liefst zou ik in Moskou of St. Petersburg spelen.’

Izjevsk, vaak het toneel van zulke matches, zal geen trek hebben. In de stad, waar de kalasjnikovs werden gemaakt, woont Tsjizjov met zijn vrouw en 10-jarig zoontje. Maar Tsjizjov staat even buitenspel, omdat hij geen recht heeft de nieuwe kampioen uit te dagen.

Aleksandr Georgiev, de wereldkampioen van 2006, mag wel uitdagen. Geld, of beter het gebrek daaraan, zou een andere reden kunnen zijn waardoor Schwarzman bedankt. Al lijkt hij wat minder principieel dan Tsjzjov, die vorig jaar weigerde te spelen.

Bovendien voelt Schwarzman, net als in 1998, nu meer verantwoordelijkheid. ‘Ik moet als wereldkampioen de damsport verkopen, er promotie voor maken. We hebben sinds kort een nieuwe voorzitter bij de Russische bond, Zagriapin. Hij is een zakenman, misschien helpt dat financieel.’

Dat hij in Hardenberg wint, beschouwt hij als een wonder. ‘Ik had een verschrikkelijke remise tegen Misans in de tweede ronde en verloor in de vierde ronde van Tsjizjov. Ik dacht dat het toernooi voorbij was. Mogelijk dat ik daarna vrijer ben gaan spelen. Ik heb af en toe geluk gehad, maar dat dwing je af.

‘Het is heel belangrijk dat ik Viktoria heb meegenomen. Zij is een verdienstelijk speelster. We kunnen dus samen goed over het dammen praten. Zij heeft me hier met alles zo goed geholpen en zeker bijgedragen aan mijn overwinning. Nou ja, haar naam zegt het al.’ Viktoria (24) glundert als ze dit hoort van haar toekomstige echtgenoot.

Uiteindelijk beslist slechts een zege meer over de eerste plaats. Mark Podolski behaalt ook 25 punten, maar wint zes keer, Schwarzman zeven maal.

Over het grote aantal remises – 68 van de 190 partijen

– maakt Schwarzman zich zorgen. Binnenkort doet hij weer mee aan het toernooi in Delft, waar al jaren geëxperimenteerd wordt met de telling. Schwarzman ziet dat wel zitten, de werelddambond wil er nog niet aan. Mogelijk kan hij als wereldkampioen ook hierin de winnende combinatie vinden.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Jun 04, 2007 14:31

Christian van der Schaaf wrote:Je lacht je te barsten.

De volkskrant wrote:

HARDENBERG - Het is zaterdagmiddag, en het is vol op het terrasje van Theater De Voorveghter. De laatste ronde van het WK dammen is afgelopen, de prijsuitreiking begint. Er wordt veel Russisch gepraat. In de deuropening naar de foyer staan een man en een vrouw. Zij trekt nog even zijn stropdas recht. Volgens Viktoria moet Aleksandr Schwarzman, de nieuwe wereldkampioen en tevens haar vriend, er pico bello uitzien.

Een paar uur later schuift het koppel aan voor de avondmaaltijd, in het spelershotel De Bokkepruik. Schwarzman heeft zijn medaille nog om. De envelop met de hoofdprijs van 6500 euro is veilig opgeborgen. De twintig deelnemers verzamelen zich nog een keer. Er wordt veel gelachen. Na drie weken kunnen ze zich eindelijk even ontspannen.

Voor Schwarzman (39), die afwisselend bij zijn ouders in Moskou en bij Viktoria in Zaporozje (Oekraïne) woont, maar ook een graag gezien gast is in Nederland, is dit niet helemaal nieuw. In zijn lange loopbaan, dit was zijn zevende WK, is dit echter pas het tweede grote succes. Al eindigt hij wel altijd in de top van het klassement.

Negen jaar geleden was hij ook de beste van de wereld, na een tweekamp met Aleksej Tsjizjov in Izjevsk. ‘Die eerste wereldtitel blijf ik de mooiste vinden’, zegt hij in vlekkeloos Engels.

Of hij volgend jaar zijn titel op het spel zet, weet hij nog niet. ‘Dat hangt van veel factoren af. Waar de tweekamp wordt gehouden bijvoorbeeld. Het liefst zou ik in Moskou of St. Petersburg spelen.’

Izjevsk, vaak het toneel van zulke matches, zal geen trek hebben. In de stad, waar de kalasjnikovs werden gemaakt, woont Tsjizjov met zijn vrouw en 10-jarig zoontje. Maar Tsjizjov staat even buitenspel, omdat hij geen recht heeft de nieuwe kampioen uit te dagen.

Aleksandr Georgiev, de wereldkampioen van 2006, mag wel uitdagen. Geld, of beter het gebrek daaraan, zou een andere reden kunnen zijn waardoor Schwarzman bedankt. Al lijkt hij wat minder principieel dan Tsjzjov, die vorig jaar weigerde te spelen.

Bovendien voelt Schwarzman, net als in 1998, nu meer verantwoordelijkheid. ‘Ik moet als wereldkampioen de damsport verkopen, er promotie voor maken. We hebben sinds kort een nieuwe voorzitter bij de Russische bond, Zagriapin. Hij is een zakenman, misschien helpt dat financieel.’

Dat hij in Hardenberg wint, beschouwt hij als een wonder. ‘Ik had een verschrikkelijke remise tegen Misans in de tweede ronde en verloor in de vierde ronde van Tsjizjov. Ik dacht dat het toernooi voorbij was. Mogelijk dat ik daarna vrijer ben gaan spelen. Ik heb af en toe geluk gehad, maar dat dwing je af.

‘Het is heel belangrijk dat ik Viktoria heb meegenomen. Zij is een verdienstelijk speelster. We kunnen dus samen goed over het dammen praten. Zij heeft me hier met alles zo goed geholpen en zeker bijgedragen aan mijn overwinning. Nou ja, haar naam zegt het al.’ Viktoria (24) glundert als ze dit hoort van haar toekomstige echtgenoot.

Uiteindelijk beslist slechts een zege meer over de eerste plaats. Mark Podolski behaalt ook 25 punten, maar wint zes keer, Schwarzman zeven maal.

Over het grote aantal remises – 68 van de 190 partijen

– maakt Schwarzman zich zorgen. Binnenkort doet hij weer mee aan het toernooi in Delft, waar al jaren geëxperimenteerd wordt met de telling. Schwarzman ziet dat wel zitten, de werelddambond wil er nog niet aan. Mogelijk kan hij als wereldkampioen ook hierin de winnende combinatie vinden.
Ja, lach maar. Voor de krant zijn 68 remises op 190 partijen al een hele hoop. Logisch dat ze de fout niet zien: het zijn geen dammers daar op de redactie. De damwereld zou zijn handen dichtknijpen met 2/3 beslissingen. Misschien komt het nog eens zover.

Voor de wat minder ingewijden: 68 is het aantal overwinningen. Er zijn in de 190 partijen 122 remises gevallen. Hierbij zijn de puntenoverwinningen (plusjes) als remises geteld.

Dieter

Post by Dieter » Mon Jun 04, 2007 16:54

35,79% beslissingen een voorwaar meer dan acceptabel resultaat en van een vermeend remiseprobleem is dan ook geen sprake geweest. van de 64,21% remises waren er heel wat meer dan waardevol en een ware lust voor het oog.
Jammer alleen dat enkele spelers al enkele ronden eerder dachten dat het toernooi er op zat, laten we daar iets tegen proberen te doen. Uitsluiten de volgende keer?

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Fri Jun 08, 2007 20:31

Slottoespraak Jan Koops wrote:Een gemiste kans, is een artikel in de Telegraaf waarin ik niet alleen lees dat dit WK is weggestopt in de provincie, net alsof er in Amsterdam meer bezoekers waren!, maar vooral ook dat we het hier moeten doen met de Nederlanders Scholma, Thijsen en van den Akker. Geen BNNers volgens de Telegraaf . Nee op de manier waarop de Telegraaf dit WK benaderd zullen ze dat ook nooit worden.
Misschien eens naar BNN bellen om ze in een volgende nepshow te laten optreden? Een grote damschijf als vliegende schotel , die op de dam in Amsterdam laten landen, onze dammers er uit laten springen en zeggen dat de rest nep is.
Harm Wiersma schrijf jij daar dan een mooi stukje over om het dammen te promoten?
Auke Scholma wrote:Het is sneu om te zien dat de damsport ten gronde gaat, omdat de sportjournalistiek te beroerd is er moeite voor te doen.
Toen ik het mooi georganiseerde WK bezocht was het al een onderwerp in diverse gesprekken. Waar is de aandacht voor dammen gebleven? Vergeleken met tien jaar geleden zijn we fors ingekrompen qua artikelen in landelijke dagbladen, om maar niet te spreken over 35 jaar geleden.
En ook is klagen over gebrek aan aandacht een thema onder dammers.
Ontkennen van de boodschap en boodschappers de schuld geven.
Een clubgenoot van me noemt dammen een sekte, en bovenstaande uitspraken lijken dat te bevestigen. Waarom niet de realiteit onder ogen zien en daar wat aan doen, in plaats van anderen daarvan de schuld te geven? Dan toch liever de volgende passage uit de slottoespraak:
Slottoespraak Jan Koops wrote: Dammen is bij uitstek een sport die de geest kan scherpen in een onderdeel waarin de mens uniek is; Denken!. Waarom dan zo weinig waardering?
Omdat iedereen het kan, althans denkt het te kunnen? Ik weet het niet.
Ik hoor de top klagen dat ze ondergewaardeerd worden in erkenning en beloning.
Ik zal wel te nuchter zijn, maar ik heb tegen meerdere mensen , ook hier in de zaal al eens betoogd dat het ook een kwestie van vraag en aanbod is. Als ik in de Hema een mooi klokje zie waar een kaartje van 25 euro aan hangt maar ik heb er maar 15 voor over, dan koop ik het niet. Het zal u een worst zijn denk ik. Maar de Hema zal als ze er te weinig van verkopen (niet van de worst dus) of met de prijs moeten zakken of de kwaliteiten van dat klokje zo moeten promoten dat ik en vele anderen dat op de juiste waarde weten te schatten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jun 09, 2007 04:12

Jaap van Galen wrote:Een clubgenoot van me noemt dammen een sekte, en bovenstaande uitspraken lijken dat te bevestigen.
Die stukjes van jou gaan inderdaad steeds meer op gedram van een sektariër lijken, dus niet onbegrijpelijk dat jouw clubgenoot jou met een sekte in verband brengt.

Je lijkt helemaal niks begrepen te hebben van de woorden van Jan Koops. Hoe kun je dammen nou goed promoten als zélfs tijdens en na een van de spannendste wereldkampioenschappen ooit een klein groepje het noodzakelijk acht om voortdurend in negatieve zin over dat toernooi te berichten?

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sat Jun 09, 2007 21:02

Hanco Elenbaas wrote:Die stukjes van jou gaan inderdaad steeds meer op gedram van een sektariër lijken, dus niet onbegrijpelijk dat jouw clubgenoot jou met een sekte in verband brengt.

Je lijkt helemaal niks begrepen te hebben van de woorden van Jan Koops. Hoe kun je dammen nou goed promoten als zélfs tijdens en na een van de spannendste wereldkampioenschappen ooit een klein groepje het noodzakelijk acht om voortdurend in negatieve zin over dat toernooi te berichten?
Auke Scholma wrote:Het is sneu om te zien dat de damsport ten gronde gaat, omdat de sportjournalistiek te beroerd is er moeite voor te doen.
Mij ging het in eerste instantie om de voor mij onbegrijpelijke quote van Auke Scholma, voor jou blijkbaar inspirerend genoeg om een tijdlang jouw "stukjes" mee te ondertekenen.

Je eerste uitspraak is suggestief, woorden in de mond leggend, en nodigt uit om als beledigend te worden opgevat.

Je uitspraken zijn vrij "tegenstrijdig" onbegrijpelijk. Om bij het WK te blijven: Negatief zijn mag niet. Maar Georgiev mag van jou geen wereldkampioen worden, en als Schwartzman het wordt dan verbleek je blijkbaar ook. De slotdag wilde je gegeven de winnaar blijkbaar vermijden. Fantastisch spannend WK toch, klagen over anderen die zogenaamd negatief zijn, maar op de slotdag wilde je ondanks je geplande komst plotseling niet meer verschijnen?
Overigens ben ik blij dat je in elk geval nog Thijssen probeerde te verdedigen, die door zo'n ander "klein clubje" zwart werd gemaakt.

En wat betreft het begrijpen van Jan Koops, begrijpen gaat vaak beter als je buiten woorden ook nog gezichten ziet, ik was er wel op de slotdag, maar ik begreep zijn uitspraak over een "gemiste kans" niet, een artikel geschreven door een aanwezige journalist, die mag toch schrijven wat hij ervaart?

Mijn eigenlijke punt van mijn stukje was die andere passage, niet voor niets aan het einde van mijn reactie, misschien moet je dat nog een keer doorlezen.
Slottoespraak Jan Koops wrote: Dammen is bij uitstek een sport die de geest kan scherpen in een onderdeel waarin de mens uniek is; Denken!. Waarom dan zo weinig waardering?
Omdat iedereen het kan, althans denkt het te kunnen? Ik weet het niet.
Ik hoor de top klagen dat ze ondergewaardeerd worden in erkenning en beloning.
Ik zal wel te nuchter zijn, maar ik heb tegen meerdere mensen , ook hier in de zaal al eens betoogd dat het ook een kwestie van vraag en aanbod is. Als ik in de Hema een mooi klokje zie waar een kaartje van 25 euro aan hangt maar ik heb er maar 15 voor over, dan koop ik het niet. Het zal u een worst zijn denk ik. Maar de Hema zal als ze er te weinig van verkopen (niet van de worst dus) of met de prijs moeten zakken of de kwaliteiten van dat klokje zo moeten promoten dat ik en vele anderen dat op de juiste waarde weten te schatten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jun 09, 2007 22:34

Die quote van Auke Scholma is uitstekend te begrijpen. Jij wil Auke niet begrijpen omdat je je als een oprechte sektariër hebt vastgeprogrammeerd op het waanidee dat al het slechte wat de damsport overkomen is, toegeschreven moet worden aan de naar jouw mening te lage winstcijfers.

Er is een groot verschil tussen jouw negativiteit en de mijne. De mijne is gericht op personen. Georgiev, die Tsjizjov naar sponsors liet zoeken voor de WK-match 2006 en toen dat niet gelukt was de wereldtitel 2006 nooit had mogen accepteren; die van Meurs Denk en Zet 1500 euro per wedstrijd verlangde. Schwarzman om zijn hebzucht en van alles wat ik rond hem heb meegemaakt in de periode dat ik zijdelings bij de organisatie van het Bijlmertoernooi was betrokken.

Dat is misschien negatief van mij, maar dat is iets persoonlijks. Jouw gezanik gaat over iets onpersoonlijks, over de regels van het damspel en jouw ideetjes daarover die je nu al meer dan vier jaar probeert op te dringen. Het is ronduit genant dat juist in de periode dat onze sport het meest gepromoot zou kunnen worden weer allerlei vernieuwers opduiken om het plezier (proberen te) vergallen van de liefhebbers van het hedendaagse damspel, de regels komen afkraken en zich anderszins negatief uitlaten, omdat zij hun eigen denkbeelden in de schijnwerpers willen plaatsen.

Dat gedoe met zogenaamde vernieuwers zal nog lange tijd door blijven etteren, misschien houdt het zelfs nooit meer op. Zolang dat gaande is, zal er sprake zijn van anti-propaganda, dus dit conflict tussen enerzijds het overgrote deel van de KNDB-leden dat geen voorstander is van Delftse tellingen en aan de andere kant de zogenaamde vernieuwers zal de damsport op geen enkele wijze goed doen, want ik zie niet hoe de twee kampen elkaar ooit zullen tolereren. We hebben nu al meer dan vier jaar ruzie en woordenwisselingen over steeds hetzelfde. Er is geen andere oplossing dan twee bonden, maar dat willen de vernieuwers niet. Dag damsport!

Misschien is de enige uitweg dat spoedig het meerendeel van de KNDB-leden met Delftse tellingen wil spelen, want dan zijn de tegenstanders gedwongen uit de KNDB te treden en een eigen bond op te richten. Maar ik zie voorlopig nog niet gebeuren dat meer dan 50% voor Delfts is.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Jun 10, 2007 00:03

Hanco Elenbaas wrote:Het is ronduit genant dat juist in de periode dat onze sport het meest gepromoot zou kunnen worden weer allerlei vernieuwers opduiken om het plezier (proberen te) vergallen van de liefhebbers van het hedendaagse damspel, de regels komen afkraken en zich anderszins negatief uitlaten, omdat zij hun eigen denkbeelden in de schijnwerpers willen plaatsen.
Je hebt het nog steeds niet begrepen Hanco. De damsport staat er zeer slecht voor en het gaat steeds verder bergafwaarts. De vernieuwers willen niemands plezier bederven, zoeken evenmin ruzie, maar bepleiten aanpassing aan de moderne tijd. De argumenten zijn mijns inziens helder en overtuigend.
Hanco Elenbaas wrote:Er is geen andere oplossing dan twee bonden, maar dat willen de vernieuwers niet. Dag damsport!
Zo'n minuscuul bondje en die wil jij ook nog splitsen? Ik zie de oplossing anders, namelijk dat er een keer op een volwassen, normale manier gereageerd wordt op de analyses en feiten die de vernieuwers naar voren brengen. Ik zie te veel ontkenning van feiten, vervelende verdachtmakingen en dom geschreeuw. Sorry dat ik het moet zeggen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Jun 10, 2007 00:43

De enige oplossing die jij ziet is dat we allemaal 'intelligent' en 'volwassen' een van jouw Delftse tellingen gaan overnemen. Eerst de top, daarna het gepeupel.
Ik hoop dat je spoedig meer dan 50% ervan weet te overtuigen hoe scherp jouw visie wel niet is en hoe helder en overtuigend je argumenten zijn en dat bijna alle topspelers het met je eens zijn. Hoe sneller je het voor het zeggen krijgt binnen KNDB en FMJD, hoe beter, want pas dan zul je ophouden met afgeven op de regels van het traditionele spel en pas dan zullen we -waarschijnlijk- twee bonden krijgen. Hoe eerder hoe beter, want elk woord van propaganda voor de Delftse telling gaat gepaard met anti-propaganda tegen de in jullie ogen te ruime remisemarge van het traditionele spel.

Christian heeft al laten zien hoe we snel het Delfts kunnen laten infiltreren:
Christian van der Schaaf wrote:Na het uitstapje naar Delft zou een vierkamp het allermooist zijn: Schwarzman,Podolski,Georgiev en Tsjizjow volgend jaar strijdend om de wereldtitel dammen.

Laat de heren dan maar onderling uitmaken welk systeem er moet worden gehanteerd om verschil te maken. Taferelen zoals Zwartsluis dienen vermeden te worden.

Ik ben benieuwd.
Studies als The Holographic Universe van Michael Talbot of Organic Universe van Giuliana Conforto kunnen je ruime inzichten verschaffen in hoe je de dammassa * er snel van overtuigd kan laten raken dat het Delfts een bijzonder intelligente oplossing is voor alle problemen in de damwereld, in plaats van dom geschreeuw. Fluoridering van het damdrinkwater (beter nog koemelk uit de kraan in plaats van water!) zou ook kunnen helpen. De sponsors en het grote publiek zullen natuurlijk bij bosjes toestromen na invoering van het Delfts, want zonder al die remises begrijpt iedereen het spel veel beter en zal het niet meer wemelen van de apathische nerds in onze damgemeenschap, dat spreekt voor zich.

*(meer dan 99% van de mensheid is weinig anders dan een computerprogramma of een volgzaam schaap, bestemd om dienstbaar en ondergeschikt te zijn)

jellegroeneveld

Post by jellegroeneveld » Tue Jun 12, 2007 23:51

Hoewel een en ander ook valt te lezen op de site van het WK 2007 Hardenberg, vind ik het artikel van de voorzitter van de organisatiecomissie met de kop "The day after" de moeite waard op het FMJD Forum te plaatsen.

Zelf ervoer ik de slotdag in het prachtige en zich maatschappelijk sterk ontwikkelende Hardenberg als geweldig.

De spanning van wie wordt wereldkampioen. Een indrukwekkend interview van de wereldkampioen door Johan Krajenbrink, het ten gehore brengen van het "russische" volkslied, terwijl (niet storend) was vergeten de mondiale beker aan Alexander uit te reiken, het geweldige muzikale optreden van de Afrikaanse trommelaars, de mededeling van de voorzitter van de KNDB dat enkele Nederlanders zullen worden geeerd voor hun bijdrage aan dit WK. Vele bezoekers in een sfeervolle ambiance. Prachtig en voor herhaling vatbaar.

Nu volgt de tekst van de voorzitter van de organisatiecomissie.

"Beste damliefhebbers,

Met een beetje weemoed loop ik door het theater waar afgelopen zaterdag de finale plaats vond van het WK dammen. Waar zaterdag eerst nog serene stilte heerste klinkt nu wat achtergrondmuziek uit de luidsprekers. Zo nu en dan overstemt door geroep van de decorbouwers die druk bezig zijn de boel weer af te breken. Ik heb het gevoel dat ik na drie weken “dammen” moet afkicken.
Terwijl ik nog een aantal krantenknipsels van een plakwand probeer te redden gaat de telefoon; RTV Oost, of ik over een uur even in de uitzending kan vertellen hoe een en ander is verlopen. “Natuurlijk” zeg ik maar ik denk gelijk; “waarom zijn jullie hier zaterdag niet met een tv ploeg geweest”. Jammer, een gemiste kans! Een beetje meer aandacht voor dit geweldige evenement waar op de laatste dag meer dan 350 toeschouwers op afkwamen was naar mijn mening wel op zijn plaats geweest.
Maar laat ik de geweldige ambiance van de slotdag niet laten overschaduwen door een paar negatieve incidentjes.
Want in zijn totaliteit kunnen we terugzien op een fantastisch toernooi.
Niet alleen uit sportief oogpunt maar ook het gehele gebeuren eromheen leverde ons zaterdag bij de slotmanifestatie eigenlijk alleen maar lof op.
De spelers die ons stuk voor stuk kwamen bedanken voor de goede zorgen en begeleiding en wildvreemden die ons feliciteerden met de, in hun ogen fantastische organisatie, deden ons vaak nog meer dan de complimenten in de officiële toespraken.
Veel lof ook voor het feit dat men over de gehele wereld de partijen letterlijk, bijna van seconde tot seconde kon volgen.
Ook over de website in zijn totaliteit, waar we in het begin nogal eens wat aanloopprobleempjes mee hadden, sprak menig aanwezige zijn waardering uit.
Hoewel ik in mijn slotwoord (zie elders op deze site) vermeden heb namen te noemen, wil ik hier, juist op deze plaats, de webmaster zelf even in het zonnetje zetten.
Hij mag dan wel bescheiden schrijven dat zijn werkzaamheden reeds beëindigd zijn, maar we zullen nog een paar keer een beroep op hem moeten doen. Paul van de Veen, die er iedere dag voor zorgde dat de partijen live op internet te volgen waren.
Ook voorzag hij dagelijks de website van door derden aangeleverde foto`s, verslagen en interviews.
Vaak, als anderen na een drukke “WK dag” 's avonds wat konden bijtanken, was Paul nog bezig met de website.
Paul, hartstikke bedankt!
En inderdaad de komende weken hebben we hem nog een paar keer nodig omdat er is besloten een DVD te maken waarop, naast foto en filmfragmenten van het toernooi, ook het grootste deel van de huidige website gezet zal worden.
Alle partijen kunnen dan nog eens rustig op een eigen pc worden nagespeeld en geanalyseerd.
We hopen deze DVD rond augustus in omloop te brengen. Over de wijze van uitgeven zullen we u t.z.t., mogelijk nog op deze site maar ook via andere kanalen, zoals “Het Damspel” nader informeren.
Nogmaals, iedereen die heeft bijgedragen tot het succes van dit toernooi; Hartstikke bedankt.

Jan Koops."

Post Reply