Bondsraad

Post Reply
william
Real name: william van den broek

Re: Bondsraad

Post by william » Sun Aug 20, 2017 17:03

Als de professionals, de cleptocraten en de oude garde een meerderheid in de bondsraad kunnen forceren, dan kunnen we hier wel met zijn allen over het nieuwe bestuur nadenken maar dat heeft dan helemaal geen betekenis meer.
Ik vind de samenstelling en de manier waarop bondsraadleden de bondsraad binnen kunnen komen zowel via de provincies als "gekozen" niet erg sterk, hier ligt een nieuwe machtswisseling op de loer.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Aug 20, 2017 17:16

Ik vrees dat het geen grap is. Iedere provincie mag natuurlijk zelf kiezen. Mijn keuze zou het niet zijn. Mijn visie is dat we mensen moeten aanstellen die succesvol waren op lokaal nivo. Dat zie ik hier niet zo.

william

Post by william » Sun Aug 20, 2017 17:59

Toch begrijp ik het niet.

SB woont in Drenthe.
Hij is daar ook lid van Hijken.
Ja en in Groningen van HSH met nog 5 spelers waarvan er een al sinds 2013 niet meer damt.
3 anderen spelen bij een andere vereniging.
Is HSH niet gewoon een oude dode vereniging die vergeten is zich op te heffen en die alleen nog bestaat uit SB en 5 oud-leden die vergeten zijn hun lidmaatschap op te zeggen?
Maakt SB daarvan dan niet op een oneigelijke wijze gebruik om namens de PGD in de bondsraad te gaan zitten.

Wat ik ook nog steeds niet snap is, waarom stapt SB eerst uit de bondsraad.
En waarom stapt hij er dan nu weer in.
Ik vind het moment ook zo opmerkelijk.
Zouden bondsraadleden daar niet wat opener over moeten zijn, ook naar hun achterban.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Aug 20, 2017 18:24

Dat zijn precies mijn argumenten. Ik begrijp het dus ook niet. Maar goed, je kunt nog maar weinig zeggen of er komt een heel document "omgangsvormen" op de agenda. Ik zou liever een heel document "visie" zien bij misschien wel de belangrijkste vergadering in 20 jaar. Never waste a good crisis. Alle lichten zouden op groen moeten staan om een hele frisse start te maken. Maar Frans is een verstandige en wijze meneer, met goede adviseurs, misschien gaat het wel de goede kant op.

william

Post by william » Sun Aug 20, 2017 20:21

Fred van Amersfoort wrote:Dat zijn precies mijn argumenten. Ik begrijp het dus ook niet. Maar goed, je kunt nog maar weinig zeggen of er komt een heel document "omgangsvormen" op de agenda. Ik zou liever een heel document "visie" zien bij misschien wel de belangrijkste vergadering in 20 jaar. Never waste a good crisis. Alle lichten zouden op groen moeten staan om een hele frisse start te maken. Maar Frans is een verstandige en wijze meneer, met goede adviseurs, misschien gaat het wel de goede kant op.
Frans is misschien wel een wijze meneer maar komt Siep niet alleen naar de bondsraad om bij Frans te gaan zuigen en om het hele proces te saboteren.
Siep werd in het verleden door Johan vaak ingezet om vuil en smerig werk voor hem op te knappen.
En Siep kan daar wel heel erg ver in gaan.
Je kunt daar ook op dit forum best wel heel wat over vinden.
Ik heb hem meegemaakt dus ik weet waar ik over praat.

Hierbij een stukje dat op dit forum is geplaatst:
_____________________________________________________________________________________________________
Ik geloof niet dat wij elkaar kennen, dus niet te familiair. Daarnaast heb ik me op geen enkele wijze slecht gedragen en valt mij niets te verwijten. Niet dat ik jou daar een verklaring voor hoef af te leggen. Als je denkt dat ik iets verkeerd gedaan heb kom dan met iets concreets en niet met vage beschuldigingen van andere mensen die op volstrekte onzin gebaseerd zijn. Ik zou wat zorgvuldiger zijn in het kiezen van mijn vrienden als ik jou was, maar dat is alleen maar goedbedoelde raad. als je iets nuttigs hebt bij te dragen of je over kennis bezit die van belang is stuur die dan naar het bestuur van de KNDB of naar de technisch directeur van de KNDB.
Ik ga verder niet met jou in discussie hierover en zal mail van je jouw kant direct naar de prullenbak verwijzen.
Als je me toch iets te zeggen hebt ben ik zeker daartoe bereid, maar dan face-to-face.

Met vriendelijke damgroet, Siep Buurke.

In de volksmond zouden we dit veel lullen en niets zeggen noemen, vooral de zin 'Ik zou wat zorgvuldiger zijn in het kiezen van mijn vrienden als ik jou was' had hij niet moeten zeggen al ben ik wel blij dat hij niet meer mijn facebookVRIEND is. Bovendien heb ik net als elke andere dammer die zich op de social-media bezighoudt, vele kanten van het verhaal gehoord en als we die mogen geloven valt siep hier wel degelijk wat te verwijten. Er is een verschil tussen toeschouwer en coach, en als coach zou je in mijn ogen NOOIT iemand heel de tijd aan moeten raken, babe noemen, en tot grote ergenis van het hele team iemand expres discrimineren.
_____________________________________________________________________________________________________

Aanraken seksisme intimiteren discrimineren het zijn niet mijn woorden he, ik zeg niks dat kan altijd nog.
Het is algemeen bekent dat Siep een drankprobleen had/heeft? en hij zich in de sociale omgeving tijdens EjK's en WjK's regelmatig heeft misdragen.

Wat komt hij in de bondsraad doen?
Daar zit een plan achter!

william

Post by william » Sun Aug 20, 2017 21:36

Over 6 dagen zullen we het weten.
Ik ben het met Fred eens: dit zou weleens een heel belangrijke bondsraadvergadering kunnen worden.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Aug 20, 2017 21:49

Michel Stempher wrote:Tjonge, neem eens wat moeite allemaal. De kandidaat-bestuursleden zijn gewoon bekend. Op de KNDB-website kun je wel terecht bij de agendastukken van de Bondsraadsvergadering van 26 augustus. In het document ‘agenda’ is vermeld wie kandidaat zijn.

Voor de luie forumlezers hierbij de kandidaten:

Voorzitter: Ebbo de Jong
Penningmeester: Jeanine van der Horst
Penningmeester: Jan van Dijk
Secretaris: Frans de Jonge
Interim: Kees van den Berg

De geruchten zijn dus correct. Vooral rondom de post penningmeester is er keuze. Maar inderdaad: mogelijk wordt louter de voorzitter gekozen. Deze gaat dan vervolgens zijn eigen team samenstellen.
Noem me maar gelijk lui... Dit stond er aanvankelijk niet; het zal naderhand zijn aangepast.

Met twee penningmeesters zal er in elk geval geen sprake zijn van een volledig te kiezen bestuur. Ik neem tenminste aan dat één van beiden afvalt. Daarmee is niet het vereiste minimale aantal van vijf bestuursleden over. En wat houdt 'interim' in? Volgens mij is er een schema van aftreden per functie, dus de termijn van benoeming hangt af van de post die de betreffende persoon gaat bekleden. Voor hoe lang wordt een 'interim' bestuurslid benoemd? En welke activiteiten denkt mijn vader uit te gaan voeren?

Met dit voorstel is duidelijk dat de voorzitter zijn eigen bestuur zal moeten gaan samenstellen. Of in elk geval minimaal twee posten. Liefst een paar meer, als je het mij vraagt. Of de vergadering op dit moment een secretaris en penningmeester wil benoemen (die volgens de reglementen niet in functie worden benoemd), moeten ze eerst maar eens uitvechten.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Sun Aug 20, 2017 22:38

GuidoB wrote:
Michel Stempher wrote:Tjonge, neem eens wat moeite allemaal. De kandidaat-bestuursleden zijn gewoon bekend. Op de KNDB-website kun je wel terecht bij de agendastukken van de Bondsraadsvergadering van 26 augustus. In het document ‘agenda’ is vermeld wie kandidaat zijn.

Voor de luie forumlezers hierbij de kandidaten:

Voorzitter: Ebbo de Jong
Penningmeester: Jeanine van der Horst
Penningmeester: Jan van Dijk
Secretaris: Frans de Jonge
Interim: Kees van den Berg

De geruchten zijn dus correct. Vooral rondom de post penningmeester is er keuze. Maar inderdaad: mogelijk wordt louter de voorzitter gekozen. Deze gaat dan vervolgens zijn eigen team samenstellen.
Noem me maar gelijk lui... Dit stond er aanvankelijk niet; het zal naderhand zijn aangepast.

Met twee penningmeesters zal er in elk geval geen sprake zijn van een volledig te kiezen bestuur. Ik neem tenminste aan dat één van beiden afvalt.

Alleen de voorzitter wordt in functie gekozen. De zes overige bestuursposities zullen op een of andere manier door de vier bindend voorgedragen kandidaten worden vervult. Of het moet wel heel raar lopen.
http://slagzet.com

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Aug 20, 2017 22:46

Dat schreef ik ook al, Maurits. De bondsraad kan geen penningmeester in functie benoemen. Maar hoe gaat iemand ermee om als hij/zij interesse heeft in de job van penningmeester, wetende dat een ander bestuurslid dezelfde interesse heeft? Eerst benoemen en dan maar kijken wie de job krijgt? Lijkt je dat niet een beetje gekke gang van zaken?

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Sun Aug 20, 2017 23:17

GuidoB wrote:Dat schreef ik ook al, Maurits. De bondsraad kan geen penningmeester in functie benoemen. Maar hoe gaat iemand ermee om als hij/zij interesse heeft in de job van penningmeester, wetende dat een ander bestuurslid dezelfde interesse heeft? Eerst benoemen en dan maar kijken wie de job krijgt? Lijkt je dat niet een beetje gekke gang van zaken?
Dat is een interne zaak voor het bestuur; Ik neem aan dat ze daar over hebben nagedacht.
Ik ben benieuwd wat het nieuwe (intrim)bestuur gaat doen. Wordt de financiele situatie gestabiliseerd, komt er een representatief toezichtsorgaan?
http://slagzet.com

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Aug 22, 2017 11:41

Fred van Amersfoort wrote:Natuurlijk ben ik bezig om in Apeldoorn weer iets van de grond te krijgen, ik kan het niet laten natuurlijk. Probleem is dat het echt weer helemaal vanaf 0,0 moet worden opgestart. De mensen van het opgeheven DCA willen helemaal niets, zelfs het archief dat een historie kent tot 1926 blijft verborgen. Jammer. Hoe dan ook, samen met wat mensen van het denksportcentrum gaan we kijken of er nog iets mogelijk is, vooralsnog puur recreatief en niet in wedstrijdverband. Best raar dat de andere denksporters nu te hulp schieten en de dammers zelf eigenlijk niets meer willen. Wie wil meedenken en praktische tips heeft is natuurlijk meer dan welkom.
Fred, misschien heb ik wel een paar tips, maar eerst wat vragen. Ik begrijp dat de Apeldoornse damclub is opgeheven. Zijn er nog andere damclubs in Apeldoorn? Hoeveel leden waren er nog (ik bedoel niet de huurlingen uit het ereklasseteam) en wat was precies de reden om de club op te heffen? Waarom wil niemand iets, heb je hierover met hen gesproken? Hoeveel zijn er bij clubs in de omgeving gaan dammen? Hoe was de leeftijdsopbouw binnen de club? Was er jeugd, waren er vrouwelijke leden?
Je ziet, ik weet helemaal niets van de achtergrond van de Apeldoornse club. Behalve dan dat er vele jaren een huurlingenleger in de ereklasse speelde. Met enkele mensen van DCA heb ik ooit weleens summier contact gehad. Ze maakten, ik zeg het eerlijk, een vreemde, onverschillige indruk op me. Toch was er kennelijk sponsorgeld om een ereklasseteam te vormen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Aug 22, 2017 12:29

Henk, ik zal jouw vragen uitgebreid beantwoorden maar dat doe ik dan eerst even met een pm als je dat goed vindt. Het is vrij complex wat daar allemaal mis was. Ik ben er in 1974 via het schooldammen op de jeugdclub gekomen en ergens in 1977 bij de senioren. Mijn eerste partij speelde ik daar zittend op de grond tegen Wim Meijer, de vader van Richard die nu bij Rijnsburg speelt. Zittend op de grond moest wel want de tafels waren op, zo druk was het toen nog.....Het aangekochte vreemdelingen legioen was niet de oorzaak. De onverschilligheid was er in die tijd ook al wel. Op de clubavond was de traditionele pikorde. Rij 1 waren de goede spelers en rij 2 de mindere goden. Vergaderingen gingen vooral over de contributie en de jaarlijkse feestavond. Ik had de indruk dat men dammen wel leuk vond maar toch hadden velen grote haast tijdens de partijen. De eerste 4 spelers die klaar waren met hun partij namen plaats in het keukentje van de beheerder om te klaverjassen. Volgens mij lag daar bij velen de echte passie. En toch waren het mooie tijden.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Aug 23, 2017 11:51

Fred van Amersfoort wrote:Henk, ik zal jouw vragen uitgebreid beantwoorden maar dat doe ik dan eerst even met een pm als je dat goed vindt. Het is vrij complex wat daar allemaal mis was. Ik ben er in 1974 via het schooldammen op de jeugdclub gekomen en ergens in 1977 bij de senioren. Mijn eerste partij speelde ik daar zittend op de grond tegen Wim Meijer, de vader van Richard die nu bij Rijnsburg speelt. Zittend op de grond moest wel want de tafels waren op, zo druk was het toen nog.....Het aangekochte vreemdelingen legioen was niet de oorzaak. De onverschilligheid was er in die tijd ook al wel. Op de clubavond was de traditionele pikorde. Rij 1 waren de goede spelers en rij 2 de mindere goden. Vergaderingen gingen vooral over de contributie en de jaarlijkse feestavond. Ik had de indruk dat men dammen wel leuk vond maar toch hadden velen grote haast tijdens de partijen. De eerste 4 spelers die klaar waren met hun partij namen plaats in het keukentje van de beheerder om te klaverjassen. Volgens mij lag daar bij velen de echte passie. En toch waren het mooie tijden.
Fred, op de andere draad lees ik dat jij vele schooltoernooien hebt georganiseerd. Je weet dus van wanten. Op dat gebied heb je geen tips nodig lijkt me. Mijn uitgangspunt is eenvoudig: mensen houden van spelen. Wouter van Beek, voormalig president van de FMJD, heb ik eens een mooie toespraak horen houden met als kern: mensen werken om te kunnen spelen. Hier en daar een oude Griekse filosoof citerend, helemaal goed. Mensen houden van spelen, dammen is een mooi spel, dus is er objectief geen reden waarom mensen het damspel de rug toe zouden keren. Afgelopen zondag had ik een lunch met enkele buren. Dammen kwam, uiteraard, ook ter sprake. Een buurvrouw zei dat dammen niets voor haar was, waarop haar man opmerkte dat ze regelmatig een partijtje speelde met de kinderen. Het illustreert de kloof die bestaat tussen dammen in huiselijke kring en het clubdammen. Dit bracht mij op het idee om binnenkort eens een buurttoernooitje in mijn tuin te houden. Hapje en drankje erbij, dit kan eigenlijk niet misgaan. Heb jij een tuin? Dit is maar één idee. Als we terugkeren naar de basis, het spel, ons bevrijden van alle zware ballast, dan zijn de mogelijkheden oneindig. Een ander idee: het organiseren van sneldamtoernooien. In principe zou je met een paar mensen bijvoorbeeld eens per maand een sneldamtoernooi kunnen organiseren. Dat houdt ook de band tussen oudleden van DCA in stand.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Aug 23, 2017 13:23

Je hebt gelijk Henk. En Michel Stempher ook. De mogelijkheden zijn oneindig als iemand het initiatief neemt. Ik hou wel van een uitdaging. Die filosoof is een boeiend verhaal. Voor mij is werken altijd een hinderlijke onderbreking van mijn vrije tijd geweest. Spelen, daar gaat het om. Of het nog gaat lukken in Apeldoorn, geen idee. Ik kan het, dat weet ik. Wil ik er ook nog al die energie in stoppen? Ik dacht jaren dat ik dat niet meer wilde.....maar misschien toch maar even doorpakken nu.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 25, 2017 12:27

Fred van Amersfoort wrote: Wil ik er ook nog al die energie in stoppen? Ik dacht jaren dat ik dat niet meer wilde.....maar misschien toch maar even doorpakken nu.
In 2008 werd ik ernstig ziek. Dit viel samen met het stoppen van sponsor DUWO, dus ook het DUWO-damfestival hield op te bestaan. Dat hoefde op zich niet zo’n probleem te zijn, want dit festival vroeg enorm veel tijd en energie. Er zou weer meer tijd komen voor laagdrempelige activiteiten, zoals buurtdammen en cafédammen, activiteiten die eerder nieuwe leden opleverden. Echter, deze activiteiten kwamen niet in de plaats van het festival. Andere activiteiten, zoals het jaarlijkse schoolkampioenschap werden juist geschrapt. Het begeleiden van de jeugdclub werd te lastig bevonden, de kinderen werden op enig moment naar huis gestuurd. Er waren nog wel goede mensen in de club, maar zij waren niet in staat om leiding te geven. Dat de club binnen pakweg twee jaar veranderde van een levendige vereniging met vele activiteiten in een traditionele damclub waarin enkele oudere mannen wekelijks hun partijtje speelden heeft mij verbijsterd. In 2011 probeerde ik de boel weer op gang te brengen, maar dat stuitte op veel weerstand. De meeste overgebleven leden hadden geen behoefte aan meer activiteit. Gewoon rustig hun wekelijkse partijtje spelen. Een borreltje na afloop en verder geen gedoe. Ik denk dat Fred veel in dit verhaal zal herkennen. Ik denk dat het bij veel clubs zo gaat.
Het bracht mij tot het inzicht dat promotieactiviteiten beter buiten de club om georganiseerd konden worden. Samen met mensen – binnen de club en buiten de club - die wel iets wilden, richtte ik in 2014 de Stichting Dampromotie Delft op. De stichting organiseerde in 2014 een openluchttoernooi, dat overigens vanwege het weer binnen werd gehouden. Tot nu toe is het bij deze activiteit gebleven. De club bleek de nieuwe stichting als een bedreiging te zien en probeerde waar mogelijk tegen te werken. Het denken dat hierbij aan de dag werd gelegd was groot in zijn kleinheid. Eén voorbeeld ter vermaak: Bij een vergadering van het organisatiecomité in het Denksportcentrum bleek de koffiebus leeg te zijn. Geen nood, één van de comitéleden deed tot voor kort de clubvoorraden en hij had voordelig een grote koffievoorraad aangelegd. Hij keek in de voorraadkelder, hij keek nog eens, geen pak koffie te vinden. Toch een aparte ervaring, dat je door een club waar je dertig jaar actief bent geweest als potentiële koffiedief wordt gezien. Laten we de humor er maar van inzien.

Het heeft mij veel moeite gekost om me niet langer verantwoordelijk te voelen voor de neergang van het Delftse dammen. Relatieve neergang, want in tegenstelling tot Apeldoorn bestaat de club nog steeds. Ook bij de Surinaamse vereniging Sranti wordt gedamd. Zo af en toe kriebelt het nog wel om iets te organiseren, maar het mag in geen geval ten koste gaan van mijn lichamelijke en geestelijke gezondheid.
Casper van der Tak wrote: De penningmeester positie wordt een heel belangrijke post binnen het bestuur omdat er inderdaad veel uitgezocht moet worden. Ik hoop dan ook dat daar een ervaren zwaargewicht op terecht zal komen die vaker met dit bijltje gehakt heeft.
Langzamerhand, vooral door het speurwerk van Thijs, wordt meer duidelijk hoe de financiën in elkaar zitten. Tegelijk wordt duidelijk dat het niet simpel gaat om bedragen. Neem als voorbeeld het NK. Dat zal toch door bijna iedere dammer als topsport worden gezien. Echter, het afgetreden bestuur schaarde dit onder breedtesport omdat het NOC/NSF het NK niet als topsport ziet. Wat waarschijnlijk weer komt omdat het NOC/NSF deze activiteit niet wil subsidiëren. Ook de toerekening van topsport/breedtesport aan huisvestings- en personeelskosten is onderwerp van discussie.
Om deze discussie überhaupt goed te kunnen voeren is echter allereerst inzicht in de diverse bedragen nodig en daar zit schot in, lijkt me.

Post Reply