Bondsraad

Post Reply
Marcel Kosters

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Fri Aug 18, 2017 16:48

pieter wrote:één van de redenen dat ik blij ben niet meer betrokken te zijn in de damwereld zijn de mensen.
Eerlijk is eerlijk, dammers zijn een stel zeikers. Kijk hier naar de reacties na het vrijkomen van een gerucht over een mogelijke samenstelling van het bestuur. De één na de ander begint te zeiken want dat kunnen toch niet de juiste personen zijn. Triest is het, diep triest.

Er is geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken ooit in een bestuur van zo'n bond plaats te nemen. Het is vermoedelijk één van de vervelendste "vrijwilligersbanen" die je je kunt voorstellen. Toch zijn er een aantal mensen bereid om die taak op hun te nemen, wetende dat ze al die zeikers over zich heen krijgen. Hulde voor die mensen dat ze desondanks gemotiveerd zijn om hun energie te steken in een project dat zo nodig sturing nodig heeft.

Ongetwijfeld staan er geen massa's mensen te springen voor die posities in het bestuur, maar dat deze drie personen daarom ook maar minder geschikt voor de vacante functies zouden zijn is een grote misvatting.

De drie genoemde namen zijn stuk voor stuk personen die zich al veel langer voor de dambond hebben ingezet, maar die ook hun sporen ruimschoots hebben verdient. Ik heb het voorrecht om bij Ebbo op de club te spelen en af en toe een biertje met hem te doen. Dat is een man die dingen voor elkaar krijgt, men neme alleen alle blindsimultaans van Ton Sijbrands als voorbeeld. Dan heb ik het nog niet eens over zijn zakelijke carrière en zijn bekwaamheid als voorzitter.

Frans de Jonge zet zich al jaren lang in voor de dambond. Als bondsraadlid of als arbiter tijdens de nationale competitie, er zijn weinig mensen die zich altijd zo belangeloos hebben ingezet voor de dambond. Iemand die nu ook verantwoordelijkheid durft te nemen en iemand die bovendien zijn sporen ook in het bedrijfsleven meer dan verdiend heeft.

Voor Jeanine geldt dat ze zich al jaren in besturen heeft laten gelden als buitengewoon kundige penningmeester. Mocht er in het vorige bestuur inderdaad een gebrek aan transparantie zijn geweest dan kan ik me niet voorstellen dat Jeanine daar ook maar iets mee van doen heeft gehad. Daarnaast, Jeanine is een mooi persoon en komt uit Zeeland, dan scoor je altijd punten.

Kortom, steun die mensen, wees blij dat ze deze ondankbare, ja ondankbare, taak op zich willen nemen en steun die lui in de hoop dat ze met een frisse visie de boel op de rit krijgen en het dammen van de teloorgang kunnen redden.
Een hoe dan ook sympathiek betoog, Pim. Volgende week heeft de KNDB een nieuwe voorzitter. Ik zeg in lijn met eerdere betogen: geef die voorzitter - naar ik aanneem jouw clubgenoot - de vrijheid om zijn bestuur samen te stellen. Zoals hij naar ik begrepen meende hebben ook al heeft verzocht. Misschien schuift Ebbo na benoeming wel meteen de twee andere kandidaten naar voren ter benoeming: prima. En misschien ook niet: ook prima. Ik deel jouw hoop dat het bestuur de boel met een frisse visie op de rit krijgt. Dat zal het beste lukken als dat project gestuurd wordt door mensen die hout met elkaar kunnen hakken en niet door mensen die bij besluit van de bondsraad aan elkaar zijn geketend. Ik verdenk je ervan dat je het hiermee eens kunt zijn…?
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

pieter

Post by pieter » Fri Aug 18, 2017 17:09

Marcel Kosters wrote:
pieter wrote:één van de redenen dat ik blij ben niet meer betrokken te zijn in de damwereld zijn de mensen.
Eerlijk is eerlijk, dammers zijn een stel zeikers. Kijk hier naar de reacties na het vrijkomen van een gerucht over een mogelijke samenstelling van het bestuur. De één na de ander begint te zeiken want dat kunnen toch niet de juiste personen zijn. Triest is het, diep triest.

Er is geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken ooit in een bestuur van zo'n bond plaats te nemen. Het is vermoedelijk één van de vervelendste "vrijwilligersbanen" die je je kunt voorstellen. Toch zijn er een aantal mensen bereid om die taak op hun te nemen, wetende dat ze al die zeikers over zich heen krijgen. Hulde voor die mensen dat ze desondanks gemotiveerd zijn om hun energie te steken in een project dat zo nodig sturing nodig heeft.

Ongetwijfeld staan er geen massa's mensen te springen voor die posities in het bestuur, maar dat deze drie personen daarom ook maar minder geschikt voor de vacante functies zouden zijn is een grote misvatting.

De drie genoemde namen zijn stuk voor stuk personen die zich al veel langer voor de dambond hebben ingezet, maar die ook hun sporen ruimschoots hebben verdient. Ik heb het voorrecht om bij Ebbo op de club te spelen en af en toe een biertje met hem te doen. Dat is een man die dingen voor elkaar krijgt, men neme alleen alle blindsimultaans van Ton Sijbrands als voorbeeld. Dan heb ik het nog niet eens over zijn zakelijke carrière en zijn bekwaamheid als voorzitter.

Frans de Jonge zet zich al jaren lang in voor de dambond. Als bondsraadlid of als arbiter tijdens de nationale competitie, er zijn weinig mensen die zich altijd zo belangeloos hebben ingezet voor de dambond. Iemand die nu ook verantwoordelijkheid durft te nemen en iemand die bovendien zijn sporen ook in het bedrijfsleven meer dan verdiend heeft.

Voor Jeanine geldt dat ze zich al jaren in besturen heeft laten gelden als buitengewoon kundige penningmeester. Mocht er in het vorige bestuur inderdaad een gebrek aan transparantie zijn geweest dan kan ik me niet voorstellen dat Jeanine daar ook maar iets mee van doen heeft gehad. Daarnaast, Jeanine is een mooi persoon en komt uit Zeeland, dan scoor je altijd punten.

Kortom, steun die mensen, wees blij dat ze deze ondankbare, ja ondankbare, taak op zich willen nemen en steun die lui in de hoop dat ze met een frisse visie de boel op de rit krijgen en het dammen van de teloorgang kunnen redden.
Een hoe dan ook sympathiek betoog, Pim. Volgende week heeft de KNDB een nieuwe voorzitter. Ik zeg in lijn met eerdere betogen: geef die voorzitter - naar ik aanneem jouw clubgenoot - de vrijheid om zijn bestuur samen te stellen. Zoals hij naar ik begrepen meende hebben ook al heeft verzocht. Misschien schuift Ebbo na benoeming wel meteen de twee andere kandidaten naar voren ter benoeming: prima. En misschien ook niet: ook prima. Ik deel jouw hoop dat het bestuur de boel met een frisse visie op de rit krijgt. Dat zal het beste lukken als dat project gestuurd wordt door mensen die hout met elkaar kunnen hakken en niet door mensen die bij besluit van de bondsraad aan elkaar zijn geketend. Ik verdenk je ervan dat je het hiermee eens kunt zijn…?
Uiteraard, Marcel.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Fri Aug 18, 2017 18:00

Hier de antwoorden en de e-mail die naar de bondsraad hierover heb gestuurd. Stapje bij beetje wordt het wat duidelijker. Grote kosten posten die al duidelijk zijn:
NK dammen
bondsblad
bondswinkel (enorme verliezen afgelopen jaren)
personeelskosten (topsport?)
Hallo allen

Ik ben positief verrast met de uitgebreide antwoorden van de penningmeester en de FICO. Het maakt een hoop duidelijk maar tevens roept het bij mij direct de vraag op: Als de medewerkers van het cluster niet zoveel geld kosten hoe komt de KNDB dan aan 273k personeelskosten in 2016. binnen die 273k kost directievoering (cluster) 24k. Ik denk dat een reëel schatting is van de 2 medewerkers op het bondsbureau (36 uur en 12 uur) 50k is.

Dan blijft er voor onder andere het andere personeel (3 werknemers topsport) een kleine 200k over. dat terwijl de gehele subsidie topsport 2.1A minder dan 150k was.

Ik moet hier even over nadenken wat een goed gestelde vraag is om hier meer duidelijkheid in te krijgen.

de enige verklaring die ik nu kan vinden is dat de uitspraak dat de salarissen van de technische staf worden betaald door NOC NSF enigszins misleidend was. Omdat er naast salarissen in 2016 over onder andere deze topsport medewerkers ook sociale lasten waren (31k) en pensioenpremie (17k) en reiskosten woon-werk (9k). deze laatste kosten vallen misschien niet per definitie onder salariskosten (die dekkend zouden zijn volgens het vorige bestuur) maar persoonlijk ging ik er van uit dat alle kosten van de technische staf gedekt werden door de topsport- subsidie.

Nu kan het natuurlijk zijn dat ik er (weer) naast zit met bovenstaande en er toch wat anders aan de hand is. Ik ga mij er nog wat meer in verdiepen in ieder geval.

Met vriendelijke groet Thijs van den Broek
bondsraadslid KNDB
Attachments
beantwoording 4 vragen financieel.doc
antwoorden op 4 vragen
(40.5 KiB) Downloaded 271 times

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 18, 2017 20:00

william wrote: Acht professionals zijn AdV en 2 medewerkers Veenendaal en JK en 4 KNDB-medewerkers.
William, mag ik jou vragen om niet steeds afkortingen te gebruiken? Dat leest niet prettig en leidt af van de inhoud.

william
Real name: william van den broek

Post by william » Fri Aug 18, 2017 20:51

Henk de Witt wrote:
william wrote: Acht professionals zijn AdV en 2 medewerkers Veenendaal en JK en 4 KNDB-medewerkers.
William, mag ik jou vragen om niet steeds afkortingen te gebruiken? Dat leest niet prettig en leidt af van de inhoud.
Hallo, daar heb je helemaal gelijk in.
Misschien niet eens voor jou, jij weet toch wel over wie ik het heb: JK en AdV.
Maar zeker ook voor forumlezers die niet meteen door hebben wie waarvoor verantwoordelijk is.

Toch ben ik er op gewezen, en dat is denk ik terecht, dat je even goed op moet letten als je iemands naam voluit spelt.
Dat is vanwege de zoekmachine Google.
Als iemand bijv op zoek is naar RB (sorry voor de afkorting), en hij zoekt die naam op, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat die op mijn forumbijdrage uitkomt.
Als iemand bijv op zoek is naar JK (opnieuw sorry voor de afkorting), dan maakt dat mij minder uit maar het is ook dan natuurlijk nog steeds niet de bedoeling dat die uitkomt op een post waarin ik schrijf over machtsmisbruik, dictatuur en angstcultuur.

Dus J... K......... is een goede dammer, coach, schrijver, .....

en

JK is een slechte TD, leider, communicator. of Johan of grote K of Kraai of .....

Als jij voor dit,mijn,ons probleem een oplossing graag laten weten.
Ik zie dat anderen het ook zo doen en denk dat die er ook geen betere oplossing voor hebben.

william

Post by william » Fri Aug 18, 2017 21:20

william wrote:
Henk de Witt wrote:
Maar zeker ook voor forumlezers die niet meteen door hebben wie waarvoor verantwoordelijk is.

Toch ben ik er op gewezen, en dat is denk ik terecht, dat je even goed op moet letten als je iemands naam voluit spelt.
Als iemand bijv op zoek is naar RB (sorry voor de afkorting), en hij zoekt die naam op, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat die op mijn forumbijdrage uitkomt.
Als iemand bijv op zoek is naar JK (opnieuw sorry voor de afkorting), dan maakt dat mij minder uit maar het is ook dan natuurlijk nog steeds niet de bedoeling dat die uitkomt op een post waarin ik schrijf over machtsmisbruik, dictatuur en angstcultuur.

en

JK is een slechte TD, leider, communicator. of Johan of grote K of Kraai of .....

Ik zie dat anderen het ook zo doen en denk dat die er ook geen betere oplossing voor hebben.
Nog een aanvulling ter verduidelijking:
Heb je weleens gegooglet op jouw eigen naam en dan dammen?
Je ziet dat "gezellig" een stuk minder zorgvuldig is!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Aug 19, 2017 13:25

william wrote:
Henk de Witt wrote: William, mag ik jou vragen om niet steeds afkortingen te gebruiken? Dat leest niet prettig en leidt af van de inhoud.
Je overschat me ietwat. AdV was tot voor kort een volslagen onbekende voor me. Bij SB had ik automatisch de associatie Sonneborn-Berger, snapte natuurlijk wel dat deze heren onmogelijk een duobaan in de Bondsraad konden bekleden. Weet nu wie bedoeld wordt.
william wrote:Toch ben ik er op gewezen, en dat is denk ik terecht, dat je even goed op moet letten als je iemands naam voluit spelt.

en

Ah, ik begrijp het. Ik heb inderdaad, jaren geleden, één keer gegoogeld op mijn naam (niet eens in verband met dammen). Vreselijk! Allerlei forumteksten die uit de context waren gehaald, daardoor onbegrijpelijk waren geworden. Ook satire en ironie gingen volledig de mist in. Slecht van Google.
Je kunt misschien de functie noemen, zoals 'algemeen directeur', 'technisch directeur' enz. Maar kritiek op personen moet natuurlijk wel mogelijk zijn, mits goed onderbouwd. Als SB inderdaad ten onrechte heeft gemeld dat iemand dronken naar zijn kamer is gebracht, waardoor de persoon in kwestie een sanctie kreeg opgelegd dan is dat een serieuze zaak. M.i. zou SB daarover wel aan de tand moeten worden gevoeld, voordat hij wordt toegelaten tot de Bondsraad. Er is niets erger dan vals beschuldigd te worden. Dit soort zaken worden in de damwereld te gemakkelijk met de mantel der liefde bedekt. Heeft ook weer te maken met het feit dat het wereldje zo klein is.

Ik vind wel dat je te ver bent gegaan door het overlijden van Tjalling Goedemoed (mede) te wijten aan het gedrag van bepaalde personen in de damwereld.

william

Post by william » Sat Aug 19, 2017 22:38

Henk de Witt wrote:
william wrote:
Henk de Witt wrote: William, mag ik jou vragen om niet steeds afkortingen te gebruiken? Dat leest niet prettig en leidt af van de inhoud.
Je overschat me ietwat. AdV was tot voor kort een volslagen onbekende voor me. Bij SB had ik automatisch de associatie Sonneborn-Berger, snapte natuurlijk wel dat deze heren onmogelijk een duobaan in de Bondsraad konden bekleden. Weet nu wie bedoeld wordt.
william wrote:Toch ben ik er op gewezen, en dat is denk ik terecht, dat je even goed op moet letten als je iemands naam voluit spelt.

en

Ah, ik begrijp het. Ik heb inderdaad, jaren geleden, één keer gegoogeld op mijn naam (niet eens in verband met dammen). Vreselijk! Allerlei forumteksten die uit de context waren gehaald, daardoor onbegrijpelijk waren geworden. Ook satire en ironie gingen volledig de mist in. Slecht van Google.
Je kunt misschien de functie noemen, zoals 'algemeen directeur', 'technisch directeur' enz. Maar kritiek op personen moet natuurlijk wel mogelijk zijn, mits goed onderbouwd. Als SB inderdaad ten onrechte heeft gemeld dat iemand dronken naar zijn kamer is gebracht, waardoor de persoon in kwestie een sanctie kreeg opgelegd dan is dat een serieuze zaak. M.i. zou SB daarover wel aan de tand moeten worden gevoeld, voordat hij wordt toegelaten tot de Bondsraad. Er is niets erger dan vals beschuldigd te worden. Dit soort zaken worden in de damwereld te gemakkelijk met de mantel der liefde bedekt. Heeft ook weer te maken met het feit dat het wereldje zo klein is.

Ik vind wel dat je te ver bent gegaan door het overlijden van Tjalling Goedemoed (mede) te wijten aan het gedrag van bepaalde personen in de damwereld.
Vind je dat ik dat er niet bij had moeten betrekken of dat ik dat (volgens jou) niet hard kan maken.

william

Post by william » Sat Aug 19, 2017 22:43

william wrote:
Henk de Witt wrote:
william wrote:

en

Vind je dat ik dat er niet bij had moeten betrekken of dat ik dat (volgens jou) niet hard kan maken.
AdV: Mensen die veel verdienen met weinig werken willen vaak liever onb..... nee laat ik dat maar niet zeggen,je hebt helemaal gelijk satire gaat hier vaak volledig de mist in.

william

Post by william » Sat Aug 19, 2017 22:51

Siep heeft wel gevoel voor humor hoor. :)

Op zijn Facebookpagina is zin favoriete citaat:
"Ik wil niet lid worden van een club die mij als lid accepteerd"

Hij bedoelt natuurlijk:
"Ik wil niet lid worden van een club met een ballotagecommissie"

Dat had natuurlijk moeten zijn:
"Ik kan niet lid worden van een club met een ballotagecommissie"

william

Post by william » Sat Aug 19, 2017 23:21

Henk, ik weet niet wie jou over dit incident heeft bijgepraat.
Er zijn hierover vele verhalen in omloop, trouwens ook over de andere incidenten toen.
Het echte verhaal in het kort is als volgt:

Siep had laat ik het netjes zeggen niet zijn beste week.
Dat kwam ook door de onmogelijke missie die hij van Johan had meegekregen.
Er was een groot Kerstavondfeest bij de Poolse delegatie.
Siep had precies de kamer naast dit feest :lol: nee ik bedoel :(
Daar is van alles misgegaan en er is ook een Franse hulparbiter met een flinke bos donker haar afgevoerd.
Siep heeft waarschijnlijk wat verhalen door elkaar gehaald en dat doorgegeven aan Johan.
Die is verschrikkelijk boos geworden.
Hans en Anne hebben alles uitgezocht, de sanctie ingetrokken en hun excuses aangeboden.
Siep heeft net als de coaches van Johan een spreekverbod gekregen.

Wat ik nu vertel is geen satire maar echt waar:

JOHAN STELT ZICH OP HET STANDPUNT DAT HEM GEEN BLAAM TREFT OMDAT HIJ ER NIET BIJ WAS EN NIET ANDERS KON DAN AANNEMEN DAT WAT SIEP ZIJ KLOPTE.

De verklaringen van de andere coaches doen er niet toe Siep was de chef d'equipe.
Even ergens anders checken niet nodig Johan heeft wel wat beters te doen.

Dat is dus wat ik bedoel met formalisme en arrogantie van de macht.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Sun Aug 20, 2017 11:21

Tjonge, neem eens wat moeite allemaal. De kandidaat-bestuursleden zijn gewoon bekend. Op de KNDB-website kun je wel terecht bij de agendastukken van de Bondsraadsvergadering van 26 augustus. In het document ‘agenda’ is vermeld wie kandidaat zijn.

Voor de luie forumlezers hierbij de kandidaten:

Voorzitter: Ebbo de Jong
Penningmeester: Jeanine van der Horst
Penningmeester: Jan van Dijk
Secretaris: Frans de Jonge
Interim: Kees van den Berg

De geruchten zijn dus correct. Vooral rondom de post penningmeester is er keuze. Maar inderdaad: mogelijk wordt louter de voorzitter gekozen. Deze gaat dan vervolgens zijn eigen team samenstellen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Aug 20, 2017 12:14

Michel Stempher wrote:(...) mogelijk wordt louter de voorzitter gekozen. Deze gaat dan vervolgens zijn eigen team samenstellen.
Dat zou verstandig zijn. Je wilt een voorzitter die met zijn team uit de voeten wil. Niet een voorzitter die door de bondsraad aan zijn team geketend is.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Aug 20, 2017 16:42

Ik zie het als een tijdelijk bestuur dat een plan gaat maken voor een structurele oplossing.....met die insteek lijkt me dit een goede voorzitter. Dit was overigens niet het lijstje dat ik bij Frans had ingeleverd....maar hij heeft wel keurig huisbezoeken afgeleverd. Goed werk Frans. Dat van SB in de bondsraad moet een grap zijn toch?

william

Post by william » Sun Aug 20, 2017 16:53

Fred van Amersfoort wrote:Ik zie het als een tijdelijk bestuur dat een plan gaat maken voor een structurele oplossing.....met die insteek lijkt me dit een goede voorzitter. Dit was overigens niet het lijstje dat ik bij Frans had ingeleverd....maar hij heeft wel keurig huisbezoeken afgeleverd. Goed werk Frans. Dat van SB in de bondsraad moet een grap zijn toch?
Ik zie er de humor nog niet van in of mis ik iets?

Post Reply