WK 2007 in Hardenberg

Post Reply
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap » Sat Jun 02, 2007 12:40

Koops wrote:
RonHeusdens wrote:
Deze stand is echt totaal remise. Niks aan de hand. Je gaat naar 21 15 naar 25 ondertussen is natuurlijk 31 afgeruild. Je doet 3-8 en 12-17 en ruilt de hele boel er af met 24-29. Niks aan de hand. Mijn clubgenoot kan gerust zijn.
Podolski heeft nog een offerkans achter de hand. Maar ik neem aan dat Valneris die wending wel kent.
Het is remise.
Schwarzman kampioen!
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

leominor

Post by leominor » Sat Jun 02, 2007 12:48

Ndjofang - Czizhov
51.27-22? en 52. 31-27 ; genoeg voor remise is 51.35-30 ! en nu 52. 15-10 .

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sat Jun 02, 2007 13:19

RonHeusdens wrote:
Rein Halbersma wrote:[img]http://fmjd.org/dias2/save/11807780074.png[/img]

Wits voordeel groeit: Truus waardeert dit na 14 ply op +0.47 voor wit. Flits daarentegen ziet het als +0.12 voor wit. Het lange wachten voor Schwarzman is begonnen!
Deze stand is echt totaal remise. Niks aan de hand. Je gaat naar 21 15 naar 25 ondertussen is natuurlijk 31 afgeruild. Je doet 3-8 en 12-17 en ruilt de hele boel er af met 24-29. Niks aan de hand. Mijn clubgenoot kan gerust zijn.
Felicitaties aan je clubgenoot!

ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap » Sat Jun 02, 2007 13:20

leominor wrote:Ndjofang - Czizhov
51.27-22? en 52. 31-27 ; genoeg voor remise is 51.35-30 ! en nu 52. 15-10 .
54. 36-31 lijkt me ook nog wel goed genoeg voor de remise.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Jun 02, 2007 13:22

Felicitaties voor Alexander!!

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Sat Jun 02, 2007 14:39

Wat een overwinning voor het dammen!

Dammen is geen schaken!

Maar dan toch even de winstpercentages:
66 beslissingen in 190 partijen is 34,74%

Laat ik de partijen van de onderste drie weg (maar hoe onterecht! We zouden de partijen van alle drie niet willen missen. wat een techniek van Georgiev vandaag) :

32 beslissingen in 133 partijen is 24,06 %

Bijna een kwart van alle partijen tussen de topgrootmeesters eindigden in een beslissing. Dit is bijzonder veel!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Jun 02, 2007 15:28

Christiaan van der Schaaf wrote:Bijna een kwart van alle partijen tussen de topgrootmeesters eindigden in een beslissing. Dit is bijzonder veel!
Ik vermoed dat jij drager van het remisevirus bent Christiaan.
75% remises wordt in geen enkele sport geaccepteerd. De vraag of het dammen zich een sport mag noemen is daarmee beantwoord. Auke Scholma gaat ook in de fout door de sportjournalisten iets te verwijten. De enige die zichzelf iets moet verwijten is de dam'sport'.

En dan viel het relatief deze keer nog reuze mee. Het begin was vooral fascinerend door de klappen die Tsjizjov uitdeelde. Vergeet niet dat we in de tweede ronde al 9 remises hadden. En het eind was fascinerend. Daartussen zat een lang intermezzo waarin de toppers niet meer vooruit kwamen. Als voetballers die met een rode kool moeten spelen.

Dragers van het remisevirus grijpen incidentele meevallers altijd meteen aan om 'zie je wel' te roepen. Waarom eigenlijk, anders zeggen jullie dat al die remises ook prachtig zijn. Blijkbaar knaagt er toch iets.

Eddie van de Acker

Post by Eddie van de Acker » Sat Jun 02, 2007 15:46

[quote="Christian van der Schaaf"]Wat een overwinning voor het dammen!

Inderdaad een zeer enerverend en mooi toernooi, Christian ! En dan tellen we alle gemiste winsten nog niet eens mee.

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Sat Jun 02, 2007 15:47

Henk, alles is al wel eens gezegd.

Het is een kwestie van perceptie, opvoeding en cultuur. Het klassieke dammen, zoals Sijbrands dat wil, heeft bestaansrecht. Het is nu eenmaal een feit dat remise onderdeel uitmaakt van dat dammen. Dit toernooi heeft bewezen dat tot op het bot getergde grootmeesters (Valneris,Georgiev) tot het uiterste kunnen gaan dankzij dezelfde remisemarge. Wat een remisepartijen!

Uitslagen van 6-4 of 7-3 maken het dammen zelf niet spannender, in tegendeel zelfs.

Het toepassen van het plusjes systeem is een eerste voorzichtige stap om tot een gedifferentieerde uitslag te komen, niets meer en niets minder.

Het volgende toernooi wat mij betreft weer met plusjes, zonder neo-sb. (Maar niet uitspelen die standen!) Dan zal blijken of de plusjes iets bijdragen, en bijvoorbeeld ook gebruikt kunnen worden bij matches. Ik denk zelf van niet.

Jouw Delfts is misschien iets voor later, als je achterkleinkinderen groot zijn.

Koops

Post by Koops » Sat Jun 02, 2007 17:42

Christian van der Schaaf wrote:
Uitslagen van 6-4 of 7-3 maken het dammen zelf niet spannender, in tegendeel zelfs.
Waarom niet?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jun 02, 2007 18:01

Christian van der Schaaf wrote:Maar dan toch even de winstpercentages:
66 beslissingen in 190 partijen is 34,74%
68 overwinningen op 190 partijen geeft 35,79%
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Jun 02, 2007 19:28

Het was zeer de moeite waard om het WK een bezoek te brengen. Op het terras in de zon gaf Hans Jansen de fanclub van Podolski hoop door allerlei gunstige varianten voor Podolski op het bord te toveren.
Na afloop liet Hans me nog een fraai boekje zien dat uitlegt hoe we de exacte waarde van het getal pi via ons eigen lichaam uit kunnen rekenen.

Alexander Schwarzman nam na afloop overigens alle tijd om de talrijke vragen van het publiek te beantwoorden. Het meest positieve aan de wereldtitel van Alexander is dat Mark misschien ooit nog weer eens zal dammen.

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Inderdaad is dit een bekende positie

Post by Luteijn » Sat Jun 02, 2007 20:49

TAILLE wrote:
Wieger Wesselink wrote:Image
Otgonbayar-Podolski

Dit is een bekende klassieke stelling, die zweeft op het randje van winst of remise. Zelf geloof ik nog steeds dat het remise is, maar ik meen mij nu vaag te herinneren dat Sijbrands daar anders over denkt. Een paar jaar geleden heeft hij dit volgens mij in een rubriek behandeld, ik weet niet meer naar aanleiding van welke partij. De hoofdvariant luidt zoiets als

34-29 23*34 30*39 18-23 39-34 12-18 27-22 18*27 35-30 24*35 33-29 13-18 29-24 19*39 28*10 39-44 10-04 18-22 04-15 21-26 32*21 26*17

met een lastig te beoordelen stand. Eerlijkgezegd geef ik Otgonbayar niet zo veel overlevingskansen in dit eindspel.
After 34-29 23*34 30*39 18-23 39-34 12-18 27-22 18*27 35-30 24*35 33-29 13-18 29-24 19*39 28*10 how do you obtain the draw after 35-40
Image
and if 10-04 18-22 04-15 40-44
Thank you to help me
Dit is de bekende stand, die Harm Wiersma eens won van Baba Sy. Gantwarg behandelt hem in de masterclass. Echte grootmeesters kennen hem. Ik neem aan dat Podolski alles gezien heeft. Het overblijvende eindspel na het offer van Dussaut is nog wel interessant, maar wordt/werd niet als echt kansrijk gezien. Zwart moet schijf 25 van een tweede dam afhouden. Als dat niet lukt, dan is het over. Baba Sy maakte iets opgejaagd door de klok de blunder na 39-44 de zet 25-20 te spelen en gaf op na 22-28. Aan de zet 35-40 i.p.v. 39-44 heeft indertijd eigenlijk nooit iemand gedacht. Leuk vangmechanisme na 10-4-15 en 38-33? Ik zal het ter gelegenertijd toevoegen.

Overigens is de strijd niet over na 35-40, omdat wit nu wel de opmars 25-20 kan spelen. Bijvoorbeeld (35-40) 25-20 (40-44) 20-14 en wit kan twee dammen halen (?) Truus geeft ook andere varianten aan. Truus is fantastisch in remise maken !! Na (39-44) 10-4 (18-22) 4-15 (21-26x17) ligt neem ik aan 38-32 voor de hand gevolgd door de ruil (44-49) 32-28x47 en daarna de opmars 25-20. Truus geeft ook direct 25-20-14 aan en geeft schijf 38 met gulle hand weg.

http://www.luteyn.net/Masterclass/masterclass6.htm
Last edited by Luteijn on Sat Jun 02, 2007 21:19, edited 2 times in total.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Jun 02, 2007 21:03

Christian van der Schaaf wrote:Henk, alles is al wel eens gezegd.

Het is een kwestie van perceptie, opvoeding en cultuur. Het klassieke dammen, zoals Sijbrands dat wil, heeft bestaansrecht.
Met alle respect voor Sijbrands, zijn genialiteit en liefde voor het damspel zijn authentiek, er zit ook iets egocentrisch in zijn opvatting dat het damspel zich niet verder mag ontwikkelen. Ten eerste is er zijn enorme angst om te verliezen. Dat is echt extreem, zie het interview in de Volkskrant waarnaar ik eerder verwees. Nu hij definitief is gestopt met topdammen is dat argument niet meer zo relevant.
Naar wat ik begrepen heb maakt hij zich verder zorgen over het feit dat zijn publicaties minder waard zullen worden als de damsport zich ontwikkelt. Hij werkt ook aan zijn autobiografie en heeft aangekondigd daar tien, misschien vijftien jaar voor nodig te hebben. Ik denk dat hij bang is dat de actuele damsport er dan geheel anders zal uitzien. Daar heeft hij ongetwijfeld gelijk in. Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat de damsport zich niet mag moderniseren omdat Sijbrands vreest dat zijn autobiografie gedateerd zal overkomen. Gedeeltelijk zal dat zo zijn, maar dat zal de waarde van zijn biografie als historisch document niet wezenlijk aantasten.
Christaan van der Schaaf wrote:Het is nu eenmaal een feit dat remise onderdeel uitmaakt van dat dammen. Dit toernooi heeft bewezen dat tot op het bot getergde grootmeesters (Valneris,Georgiev) tot het uiterste kunnen gaan dankzij dezelfde remisemarge. Wat een remisepartijen!
Tot je dienst, maar Valneris en Georgiev verlangen zeer naar modernisering van de puntentelling! Bij Valneris zal dit na dit WK naar ik vermoed alleen maar zijn toegenomen. Vorig jaar boekte hij in Delft een eclatante overwinning op Tsjizjov (43-27, oude telling: 7-7). Dit WK is zijn lage klassering aboluut niet in overeenstemming met zijn werkelijke prestaties. Zie zijn vier plusjes, waaronder die tegen Georgiev.
Christiaan van der Schaaf wrote:Uitslagen van 6-4 of 7-3 maken het dammen zelf niet spannender, in tegendeel zelfs.
Waarop je dat baseert is mij niet duidelijk. Vorig jaar en het jaar daarvoor bleek in Delft het dammen met de nieuwe telling enorm veel spannender. In het kwadraat zou ik zeggen. Ik zal nooit de enorme vreugde van Schwarzman vergeten toen hij wereldkampioen Georgiev met 6-4 versloeg. In de oude telling was de partij allang als geruisloze remise bijgeschreven.
Christiaan van der Schaaf wrote:Jouw Delfts is misschien iets voor later, als je achterkleinkinderen groot zijn.
Dit zie je toch echt niet juist Christiaan. Het Delfts bestaat al weer vele jaren. Binnenkort kunnen we genieten van de vierkamp tussen Georgiev, Schwarzman, Tsjizjov en Valneris. De mannen die alle wereldtitels van de afgelopen 20 jaar hebben veroverd. Het prijzengeld ligt relatief (1 week tegen 3 weken) op het niveau van het WK, waarschijnlijk hoger. Ik mag je er ook op wijzen dat het evenement in Delft elk jaar groeit door deelname van externe sponsors. Elders in de damsport zie ik afname van sponsors en het redden van toernooien en kampioenschappen door dam-mecenassen als De Wilde, Van Stigt Thans, Hildering en Meurs. Hoe lang kunnen zij dit volhouden? Ik zou willen dat meer dammers verder kijken dan hun neus lang is en zouden beseffen dat externe sponsors echt niet zitten te wachten op remisetoernooien.

Ook sportjournalisten zijn niet dom. Als zij de eindstand van het WK onder ogen krijgen zien zij heus wel dat het middelste rijtje (de remisekolom) zeer hoge getallen bevat in verhouding tot de winst- en verlieskolom. Met uitzondering van Tuvshinbold.

Groeneveld

Post by Groeneveld » Sat Jun 02, 2007 21:10

WINNAARS DAM_OSCAR

Door Andreas Kuyken

Verrassend eensgezinds kwam de jury KUYKEN/WIERSMA/KRAJENBRINK tot het volgende oordeel:

OA) de mooiste technische partij : de winst in de 17e ronde van Mark PODOLSKI op Aleksej Domcev .Herinnert u zich? Die prachtpartij, waar wit al in de vroege opening op het veropgeschoven veld 18 verschijnt, die schijf wonderbaarlijk en kunstzinnig ingemetseld op de tric-traclijn 1/45. De decorwisseling met wit machtig maar met een ACHTERSTAND in ontwikkeling op het centrum, zwart, schier overontwikkeld aan de randen. Voorts 30.36-31!!! en 31.39-33!!, de overgang naar een groots slotoffensief en een perfecte afwerking!

Naspelen moet u het allemaal wel zelf. Ook de geplande film met diagrammen vervalt hier om technische reden.

OB) de mooiste combinatie : Evenals bij de vorige categorie luidde het oordeel van alle drie de juryleden unaniem: wat een prachtige partij in zijn geheel uit de derde ronde, die winst van Kees THIJSSEN op Ihar Mikhalchenka . De partij als geheel een kunstwerk, waarbij het hoogste ideaal van een componist bereikt wordt: positie- en combinatiespel gaan hand in hand, de combinatie in dienst van de strategie, het positiespel in dienst van de combinatie. Gedurfd wordt de partij opgezet, grootmeesterlijk de omsingeling gehanteerd en met een afgedwongen vijfklapper winnend voltooid.

OC) het mooiste eindspel : Ga naar de tiende ronde. Naar het duel Lagoda – Jean-Marc NDJOFANG. Zoek het op! Het eerste offer op de 45e zet . Er volgt een tweede offer, gevolgd door een unieke klopjacht van de zwarte dam op de oprukkende losse witte schijven!

OD) de sportief gezien meest attractieve partij : Ga hiervoor naar de zevende ronde! Gedurfd opgezet, met enorme risico’s weet Alexander GEORGIEV de tot dan toe eenzame koploper Alexej Tsjizjov terug te fluiten. Ragfijn ook het eindspel. Het luistert nauw. Met Georgiev’s heldhaftige zege wordt de strijd om de wereldtitel opnieuw heropend.

Hardenberg, 2 juni 2007

Post Reply