Christian van der Schaaf wrote:Henk, alles is al wel eens gezegd.
Het is een kwestie van perceptie, opvoeding en cultuur. Het klassieke dammen, zoals Sijbrands dat wil, heeft bestaansrecht.
Met alle respect voor Sijbrands, zijn genialiteit en liefde voor het damspel zijn authentiek, er zit ook iets egocentrisch in zijn opvatting dat het damspel zich niet verder mag ontwikkelen. Ten eerste is er zijn enorme angst om te verliezen. Dat is echt extreem, zie het interview in de Volkskrant waarnaar ik eerder verwees. Nu hij definitief is gestopt met topdammen is dat argument niet meer zo relevant.
Naar wat ik begrepen heb maakt hij zich verder zorgen over het feit dat zijn publicaties minder waard zullen worden als de damsport zich ontwikkelt. Hij werkt ook aan zijn autobiografie en heeft aangekondigd daar tien, misschien vijftien jaar voor nodig te hebben. Ik denk dat hij bang is dat de actuele damsport er dan geheel anders zal uitzien. Daar heeft hij ongetwijfeld gelijk in. Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat de damsport zich niet mag moderniseren omdat Sijbrands vreest dat zijn autobiografie gedateerd zal overkomen. Gedeeltelijk zal dat zo zijn, maar dat zal de waarde van zijn biografie als historisch document niet wezenlijk aantasten.
Christaan van der Schaaf wrote:Het is nu eenmaal een feit dat remise onderdeel uitmaakt van dat dammen. Dit toernooi heeft bewezen dat tot op het bot getergde grootmeesters (Valneris,Georgiev) tot het uiterste kunnen gaan dankzij dezelfde remisemarge. Wat een remisepartijen!
Tot je dienst, maar Valneris en Georgiev verlangen zeer naar modernisering van de puntentelling! Bij Valneris zal dit na dit WK naar ik vermoed alleen maar zijn toegenomen. Vorig jaar boekte hij in Delft een eclatante overwinning op Tsjizjov (43-27, oude telling: 7-7). Dit WK is zijn lage klassering aboluut niet in overeenstemming met zijn werkelijke prestaties. Zie zijn vier plusjes, waaronder die tegen Georgiev.
Christiaan van der Schaaf wrote:Uitslagen van 6-4 of 7-3 maken het dammen zelf niet spannender, in tegendeel zelfs.
Waarop je dat baseert is mij niet duidelijk. Vorig jaar en het jaar daarvoor bleek in Delft het dammen met de nieuwe telling enorm veel spannender. In het kwadraat zou ik zeggen. Ik zal nooit de enorme vreugde van Schwarzman vergeten toen hij wereldkampioen Georgiev met 6-4 versloeg. In de oude telling was de partij allang als geruisloze remise bijgeschreven.
Christiaan van der Schaaf wrote:Jouw Delfts is misschien iets voor later, als je achterkleinkinderen groot zijn.
Dit zie je toch echt niet juist Christiaan. Het Delfts bestaat al weer vele jaren. Binnenkort kunnen we genieten van de vierkamp tussen Georgiev, Schwarzman, Tsjizjov en Valneris. De mannen die alle wereldtitels van de afgelopen 20 jaar hebben veroverd. Het prijzengeld ligt relatief (1 week tegen 3 weken) op het niveau van het WK, waarschijnlijk hoger. Ik mag je er ook op wijzen dat het evenement in Delft elk jaar groeit door deelname van externe sponsors. Elders in de damsport zie ik afname van sponsors en het redden van toernooien en kampioenschappen door dam-mecenassen als De Wilde, Van Stigt Thans, Hildering en Meurs. Hoe lang kunnen zij dit volhouden? Ik zou willen dat meer dammers verder kijken dan hun neus lang is en zouden beseffen dat externe sponsors echt niet zitten te wachten op remisetoernooien.
Ook sportjournalisten zijn niet dom. Als zij de eindstand van het WK onder ogen krijgen zien zij heus wel dat het middelste rijtje (de remisekolom) zeer hoge getallen bevat in verhouding tot de winst- en verlieskolom. Met uitzondering van Tuvshinbold.