KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 07, 2005 15:22

<center>Image
Ron Heusdens, Gilles Delmotte, Abdoulaye Der, Michele Borghetti en Mark Podolski
foto: Kees Thijssen sr.
</center>

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 07, 2005 15:28

<center>Image
Brian Wollaert - Ron Heusdens, 6 oktober 2005; op de achtergrond Aleksej Domtsjev, Wladimir Milshin, Aleksander Getmanski en Gilles Delmotte.
Rechts hoofdarbiter Heinar Jahu

Image
Ron Heusdens, Abdoulaye Der, Michele Borghetti, Mark Podolski
en Henk Fokkink, 6 oktober 2005

foto: Kees Thijssen sr.</center>

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Oct 07, 2005 23:34

En tussen het WK door ook nog even een leuk interview met een bijna Europees kampioene.....

Harlinger Courant, 7 oktober 2005

Saskia Veltman moest kiezen tussen voetbal en dammen
‘Denksport wordt als minderwaardig gezien’

HARLINGEN - Ooit moest ze kiezen tussen voetballen dammen. "Ik moest vaak én dammen én voetballen op hetzelfde tijdstip, vaak op zaterdag, Waarom het dammen is geworden weet ik niet meer precies.” Haar hart ligt ook nog wel bij het voetbal maar feit is dat de Harlingse Saskia Veltman - eind december wordt ze negentien - een heel behoorlijk pot dam kan spelen.

Door Jannes Bijlsma

Een damwedstrijd is voor de Harlinger Sportvrouw van het Jaar al een beproeving, maar volgend jaar mei volgt er één -die er serieus om gaat: haar atheneum-eindexamen. Ze koos een vrij pittig pakket om examen in te doen, met onder meer biologie, natuur-, schei- en wiskunde. Dierenarts wil ze worden. Ze ziet de bui al hangen: “Ja voor dammen zal dit jaar minder tijd zijn.”
Ze had haar hele leven al wat met dieren. Saskia heeft twee konijnen – Anna en Nieneke - en ze doet ook nog aan paardrijden. Maar haar grote liefde is dammen. Ze speelt met het tiental van Franeker landelijk in de hoofdklasse. Daarnaast doet ze elke dinsdag wedstrijden met haar club Excelsior. Eén keer in de vier á vijf weken krijgt ze training van de internationaal grootmeester bij de vrouwen, Nina Hoekman, een van oorsprong Russische. Ook wordt Saskia privé getraind door Tjalling Goedemoed. "Het dammen is eigenlijk geen hobby meer. Ik reis bijna heel het land af voor wedstrijden of trainingen. Maar het is niet zo dat ik professioneel damster wil worden. Dan moet je wel verschrikkelijk goed zijn. Ik doe dit gewoon omdat ik er erg veel plezier in heb. Bovendien kun je met dammen niet veel verdienen. Gewoon dammen is namelijk niet echt boeiend voor televisiekijkers. Sneldammen zou volgens mij wel interessant zijn op tv, maar de omroepen zijn dat blijkbaar niet helemaal met me eens, haha.”
Dat Saskia een uitzonderlijk talent is, heeft ze al regelmatig bewezen. Ze heeft al nationale titels in haar prijzenkast staan. Enkele maanden geleden werd ze ook nog geëerd als Harlinger Sportvrouw van het Jaar. Die prijs won ze een jaar eerder ook al. Ondanks dat ze die titel kreeg, vind ze het dammen nog steeds ondergewaardeerd. "Ik wilde helemaal niet naar de uitreiking van die prijs. Aan de ene kant verwacht iedereen van mij dat ik win, en aan de andere kant kijkt iedereen op het dammen neer. Dat merk je aan alles. Denksport wordt als minderwaardig beschouwd. Dat viel mij ook op aan de toespraak die die commentator die avond gaf. Hoe heet ie ook alweer? Oh ja, Theo Reitsma. Hij vertelde van alles over hoe belangrijk het is voor jeugd om te gaan sporten. Allemaal leuk en aardig, maar ik heb geen woord gehoord over denksport. Geen woord! Maar omdat de organisatie toch aandrong om te komen ben ik wel gegaan. Ik vond het natuurlijk een hele eer dat ik was genomineerd, maar ik bleef liever thuis. Ook omdat ik er wat moeite mee heb om in de belangstelling te staan. Ik sta liever niet vooraan."

Tijdnood
Inderdaad, op het eerste gezicht komt Saskia een beetje bedeesd over. Maar achter het dambord verwordt ze tot een beest, die zijn prooi als het ware wil opvreten. De Harlingse behoort tot de top van Europa, dat bewees ze deze zomer onder meer tijdens het Europees Kampioenschap voor junioren, gehouden in Polen. Ze werd zesde. Maar er zat veel meer in. De eerste partijen verliepen uitstekend. “Ik probeer altijd aanvallend te dammen, dus ik zette steeds een flankaanval in. En die tactiek werkte.” Haar tegenstandsters, die vooral uit het voormalige Oostblok afkomstig waren, werden verslagen. Zelfs de latere Europees kampioene kon het tegen haar niet bolwerken. Ze leek eenvoudig op het podium te kunnen eindigen.
Maar tijdens haar zevende partij ging het mis. “Ik kwam in tijdnood. We hadden tijdens dit toernooi veertig zetten die we in anderhalf uur moesten doen, waarna je elk nog een uur verlenging krijgt. Ik had in het begin van de partij te veel tijd genomen. Daardoor verloor ik. Ik was er kapot van; erg aangeslagen en vooral boos op mezelf." Ook de volgende partij liep verkeerd af. "Na die partij konden mijn trainster Nina Hoekman en ik de tranen bijna niet binnenhouden. Er stond ook zoveel druk op mij." In de allerlaatste partij wist Saskia het hoofd weer niet koel te houden. "Ik deed één zet te snel, terwijl er remise op het bord lag. Ik zag het niet, en deed een totaal verkeerde zet." Saskia had het even helemaal gehad. "Ik wist dat ik het zelf had verprutst. Iedereen had hoge verwachtingen van me. Ik kreeg bijvoorbeeld veel srns’jes van vrienden die me succes wensten, zo van: 'Je wordt heus wel kampioen', dat soort berichtjes kreeg ik. En het ging de eerste partijen ook heel goed. Dan worden de verwachtingen natuurlijk steeds hoger, ook van de trainster.”
Met de uiteindelijke zesde plaats was Saskia niet helemaal ontevreden. "Ik weet gewoon dat ik daar kampioen had moeten worden, ik heb de uiteindelijke winnares verslagen. Maar vooraf hoopte ik op een plaats in de top tien, dus dan is de zesde plek niet slecht."

Door het dolle heen
Het was ook niet alleen maar treurnis in Polen. Bij het toetje, het sneldamtoernooi, wist Saskia de derde plaats en dus de bronzen medaille te behalen. "Ik begon aan dat toernooi met de gedachte: ‘Nog even lekker dammen voordat we weer naar huis gaan. En het ging goed. Alle Nederlandse ouders en begeleiders die mee waren naar Polen, waren door het dolle heen toen ik die medaille kreeg. Ik kreeg zelfs een staande ovatie. Dit omdat natuurlijk iedereen wist hoe het bij het grote damtoernooi mis ging met mij. Het deed me ongelooflijk goed.”
Vanaf dit jaar wordt het moeilijker voor Saskia om prijzen te pakken. Ze is de junioren ontgroeid en moet het nu alleen opnemen tegen volwassenen. "Winnen zal niet meer zo makkelijk gaan, nee. Maar ook bij het eerste tiental in Franeker neem ik het al op tegen mensen van dertig of veertig. Het maakt me niet uit of ik tegen leeftijdsgenoten of volwassenen speel. Het geeft me wel veel voldoening als ik van iemand win die al veel langer damt dan ik. Toen ik vijftien was speelde ik tegen een man die op verliezen stond. Toen is hij zomaar bij het bord weggelopen. Mensen kunnen er dan niet tegen dat ze van een jonge meid verliezen. Maar ik kan nog veel leren, ik ben nog lang niet aan de top."
Of ze volgend jaar deelneemt aan het wereldkampioenschap, weet Saskia nog niet. "Daar moet ik me natuurlijk eerst nog maar voor zien te kwalificeren. Ik weet niet of me dat gaat lukken. Bovendien. moet ik er net tijd voor hebben, sommige wedstrijden vallen zo rond mijn examenperiode. We zullen wel zien."

<center>Image

<center>Saskia Veltman (rechts) tijdens het EK meisjesjunioren in Polen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 08, 2005 00:05

De Telegraaf, 7 oktober 2005

Twee zeges voor Thijssen

AMSTERDAM - Kees Thijssen heeft zich niet laten beïnvloeden door de commotie over zijn te late aankomst bij de opening van het WK dammen. Op de tweede dag van het toernooi behaalde hij twee overwinningen op de Oekraïner Anikejev en de Amerikaan Mogilyansky.

Image
Kees Thijssen

Thijssen moest zich donderdag tot laat in de avond tegenover de jury verantwoorden voor zijn te late entree. De dammer was verdwaald op het station. Hij kreeg uiteindelijk toch permissie te blijven en meldde zich vrijdagochtend keurig op tijd voor een succesvol vervolg. In zijn groep gaat hij nu samen met de Rus Tsjizjov aan de leiding met vijf punten.

Gerard Jansen is alleen koploper in zijn poule met eveneens vijf punten. Hij won van de Litouwer Domec en speelde remise tegen Ba uit Senegal.

Amsterdam. WK.

Groep A, tweede ronde: Chmiel (Pol) - Samb (Sen) 0-2, Maughn (Tri) - Gantwarg (WRu) 1-1, Schwarzmann (Rus) - Misans (Let) 2-0, H. Jansen (Ned) - Singh (Ina) 2-0, Ndonzi (Kam) - Baljakin (Ned) 0-2.

derde ronde: Chmiel - Maughn 1-1, Samb - Ndonzi 1-1, Singh - Schwarzman 0-2, Gantwarg - Baljakin 1-1, Misans - H. Jansen 1-1.

Stand: 1. Baljakin, Schwarzman 5, 3. Samb, Gantwarg, Maughn 4, 6. H. Jansen 3, 7. Ndozni, Misans 2, 9. Chmiel 1, 10. Singh 0.

Groep B, tweede ronde: Diawara (Gui) - Tsjizjov (Rus) 0-2, Ndjofang (Kam) - Farid (Aze) 0-2, Anikejev (Oek) - Thijssen (Ned) 0-2, Mogilyansky (VSt) - Erdenebileg (Mon) 0-2, Nicault (Fra) - Filho (Bra) 1-1.

Derde ronde: Diawara - Ndjofang 1-1, Huseynov - Silvo Filho 2-0, Erdenebileg - Anikejev 2-0, Tsjizjov - Nicault 2-0, Thijssen - Mogilyansky 2-0.

Stand: 1. Tsjizjov, Thijssen 5 punten, 3. Huseynov, Erdenebileg 4, 5. Ndjofang, Silov Filho, Diawara, Nicault 3, 9. Mogilyansky, Anikejev 0.

Groep C, tweede ronde: Lorevil (Cur) - Ganjargal (Mon) 0-2, Nasevitsj (WRu) - Diakité (Mal) 1-1, G. Jansen (Ned) - Domcev (Lit) 2-0, Georgiev (Rus) - Ba (Sen) 1-1, Clerc (Ned) - Kirzner (Oek) 1-1.

Derde ronde: Ba - G. Jansen 1-1, Lorevil - Nasevich 0-2, Domcev - Georgiev 1-1, Ganjargal - Clerc 1-1, Diakite - Kirzner 1-1.

Stand:
1. G. Jansen 5 punten, 2. Diakité, Ganjargal, Nasevitsj 4, 5. Ba, Kirzner, Georgiev 3, 8. Clerc, Domcev 2, 10. Lorvevil 3-0.

Groep D, tweede ronde: Der (Sen) - Borghetti (Ita) 1-1, Heusdens (Ned) - Delmotte (Fra) 1-1, Buzinski (Lit) - Podolski (Dui) 1-1, Getmanski (Rus) - Wollaert (Bel) 2-0, Valneris (Let) - Milsjin (Rus) 1-1.

Derde ronde: Der - Heusdens 1-1, Borghetti - Valneris 0-2, Wollaert - Buzinski 0-2, Delmotte - Milshin 1-1, Podolski - Getmanski 1-1.

Stand: 1. Der, Podolski, Getmanski, Buzinski, Valneris 4 punten, 6. Heusdens, Milsjin 3, 8. Delmotte 2, 9. Borghetti, Wollaert 1.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 08, 2005 14:36

De Telegraaf, 8 oktober 2005
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 08, 2005 18:12

De Gelderlander, 7 oktober 2005

Historische winst Gérard Jansen op Rob Clerc
Door onze verslaggever

AMSTERDAM - Gérard Jansen is het wereldkampioenschap dammen in Amsterdam opmerkelijk voortvarend gestart. De Huissenaar opende zijn vijfde optreden op mondiaal topniveau met een even onverwachte als opmerkelijke overwinning op landgenoot Rob Clerc.

Met dit resultaat kreeg Jansen meer dan waar hij vooraf op had gerekend. De Huissenaar was gistermorgen vol goede moed naar Amsterdam afgereisd, maar wel in de veronderstelling in de eerste ronde op een rustige manier aan de groepswedstrijden te kunnen beginnen. Met Clerc als opponent verwachtte hij een aftastend begin.

Jansen en Clerc behoren op het WK tot de beste tien deelnemers. In de strijd achter het bord bereikte de Huissenaar een doorbraak. Nooit eerder slaagde hij er in om Clerc naar een nederlaag te spelen.

Beide spelers hebben elkaar al circa dertig keer in officiële ontmoetingen bestreden. De onderlinge score was twee keer winst in het voordeel van Clerc terwijl Jansen zijn gerespecteerde opponent nog niet eerder wist te verslaan. Gistermiddag sloeg de balans voor het eerst door in het voordeel van Jansen.

"In de aanvankelijk tamelijk rustig opgebouwde partij kreeg ik in het middenspel het gevoel dat er vandaag mogelijkheden lagen", zo keek Jansen terug op zijn partij met zijn voormalige ploeggenoot bij DV Huissen. "Rob kon geen goede formaties meer opbouwen en het spelverloop was voor mij uiterst voordelig. Ik beet me in het partijverloop vast en had hem bij wijze van spreken in de tang. In een dun standje, met elk zes schijven, was er voor Rob geen redding meer. Ongetwijfeld was hij teleurgesteld. Ik gokte aanvankelijk in het middenspel op minimaal een plusremise. Dat het uiteindelijk de volle buit werd, is goed voor mijn zelfvertrouwen."

Jansen deelde een concurrent in zijn groep zo meteen een gevoelige tik uit. Die zal doorwerken. De overige favorieten in zijn groep zullen die prestatie eerst maar eens moeten herhalen. Jansen: "Laat duidelijk zijn dat ik optimaal van de bordkansen gebruik heb gemaakt. Ik heb vandaag twee belangrijke winstpunten op zak gestoken."

Van de andere twee deelnemers van DV Huissen kwam Alexander Baljakin gistermiddag ook tot winst. De uit Wit-Rusland afkomstige maar voor Nederland uitkomende Baljakin mangelde de Nederlander Hans Jansen. Die mysticus gaat onbekende paden nooit uit de weg. Die speelstijl brak hem tegen Baljakin op. De op drie na beste speler van het WK revancheerde zich bovendien voor zijn nederlaag in het Nederlandse kampioenschap van dit jaar. De tweede Jansen, met de voornaam Hans, werd nu overtuigend geklopt.

Guntis Valneris, de derde coryfee van de hoofdmacht van DV Huissen, deelde in de openingsronde de punten met Edvard Buzinski. De Letse titelhouder van 1994 slaagde er niet in tegen zijn opponent uit Litouwen winnend voordeel te bereiken.

Titelverdediger Aleksandr Georgiev uit Rusland speelde remise tegen Igor Kirzner uit Oekraïne. De tweede man qua rating, voormalig en veelvoudig wereldkampioen Aleksej Tsjizjov uit Rusland, kwam eveneens niet verder dan remise, tegen Kees Thijssen.

Het loodzware wereldkampioenschap begint met vier groepen, met elk tien deelnemers die elkaar één keer bestrijden. De beste drie van elke groep plaatsen zich voor de finalegroep. Daarin dammen de spelers nog eens tegen de elf anderen.

Vandaag worden in Amsterdam twee ronden in de groepswedstrijden afgewerkt. Gérard Jansen speelt in de ochtendronde om 09.00 uur tegen Aleksej Domcev uit Litouwen en in de middagronde om 15.30 uur tegen Bassirou Ba (Senegal). Baljakin treft Flaubert Ndonzi (Kameroen) en Anatoli Gantwarg (Wit-Rusland). Valneris is voor de tweede en de derde ronde gekoppeld aan Vladimir Milshin (Rusland) en Michelle Borghetti (Italië).

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 08, 2005 21:55

De Telegraaf, 8 oktober 2005

Thijssen en Jansen behouden koppositie

AMSTERDAM - Kees Thijssen en Gerard Jansen leiden ook na de vierde ronde hun groep bij het WK dammen in Amsterdam. Thijssen speelde zaterdag remise tegen zijn Franse opponent Nicault, Jansen kwam tot hetzelfde resultaat tegen de Witrus Nasevitsj.

<center> Image
Kees Thijssen </center>

Thijssen deelt de koppositie in groep B met de Rus Tsjizjov en de Azerbeidzjaan Huseynov die als enige in de groep tot winst kwam. Hij versloeg de Mongool Erdenebileg. Gerard Jansen is de enige dammer met zes punten in groep C. In groep A leidt de Rus Schwarzman met zeven punten, voor de Nederlander Alexander Baljakin met zes. Baljakin remiseerde met de Senegalees Samb. In groep D hebben vijf dammers vijf punten.

Amsterdam. WK, vierde ronde.

Groep A:
Baljakin (Ned) - Samb (Sen) 1-1, H. Jansen (Ned) - Chmiel (Pol) 1-1, Singh (Ina) - Gantwarg (WRu) 0-2, Schwarzman (Rus) - Maughn (Tri) 2-0, Ndonzi (Kam) - Misans (Let) 1-1.
Stand: 1. Schwarzman 7 punten, 2. Baljakin, Gantwarg 6, 4. Samb 5, 5. Jansen, Maughn 4, 7. Ndonzi, Misans 3, 9. Chmiel 2, 10. Singh 0.

Groep B:
Nicault (Fra) - Thijssen (Ned) 1-1, Erdenebileg (Mon) - Huseynov (Aze) 0-2, Mogilyansky (VSt) - Diawara (Gui) 1-1, Maria Silvo Filho (Bra) - Tsjizjov (Rus) 1-1, Anikjejev (Oek) - Ndjofang (Kam) 1-1.
Stand: 1. Huseynov, Tsjizjov, Thijssen 6, 4. Erdenebileg, Diawara, Nicault, Maria Silvo Filho, Ndjofang 4, 9. Anikjejev, Mogilyansky 1.

Groep C:
G. Jansen (Ned) - Nasevitsj (WRu) 1-1, Georgiev (Rus) - Lorevil (Cur) 2-0, Kirzner (Oek) - Ganjargal (Mon) 1-1, Ba (Sen) - Diakite (Mal) 1-1, Clerc (Ned) - Domcev (Lit) 1-1.
Stand: 1. Jansen 6, 2. Georgiev, Ganjargal, Diakite, Nasevitsj 5, 6. Ba, Kirzner 4, 8. Clerc, Domcev 3, 10. Lorevil 0.

Groep D:
Valneris (Let) - Podolski (Dui) 1-1, Milsjin (Rus) - Borghetti (Ita) 1-1, Getmanski (Rus) - Der (Sen) 1-1, Wollaert (Bel) - Delmotte (Fra) 0-2, Buzinski (Lit) - Heusdens (Ned) 1-1.
Stand: 1. Der, Valneris, Podolski, Getmanski, Buzinski 5, 6. Delmotte, Milsjin, Heusdens 4, 9. Borghetti 2, 10. Wollaert 1

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 09, 2005 12:19

De Telegraaf, 9 oktober 2005

Eerste damzege wereldkampioen

Van onze dammedewerker

AMSTERDAM, zondag

Wereldkampioen Alexander Georgiev heeft gisteren in de vierde ronde van het WK dammen zijn eerste winst geboekt. Tegenstander Lorevil uit Curaçao verdedigde zich aanvankelijk goed, maar liet zich vervolgens in een klassiek middenspel van het bord drukken.
Opvallend was het puntverlies van meervoudig oud-wereldkampioen Alexei Tsjizjov op de Braziliaan Maria Silva Filho. De Zuid-Amerikaan zit met een voetbaltenue achter het bord en is de meest expressieve speler van het toernooi. Oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman bracht de taaie Maughn uit Trinidad zijn eerste nederlaag toe en oudwereldkampioen Anatoli Gantwarg won fluitend van de Indiër Singh.

Uitslagen: Singh-Gantwarg 0-2, Schwarzman-Maughn 2-0, Erdenebileg-Huseynov 0-2, Georgiev-Lorevil 2-0. Ranglijst: groep A: 1. Schwarzman 7, 2. Baljakin 2. Groep B: 1. Thijssen en Huseynov 6. Groep C: 1. G. Jansen 6. Groep D: 5 spelers met 5 punten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 09, 2005 23:06

De Telegraaf, 9 oktober 2005

Baljakin stevent af op finale

AMSTERDAM - Alexander Baljakin ligt op koers voor een plaats in de finalegroep van het wereldkampioenschap dammen in Amsterdam. Hij staat na zes ronden met negen punten gedeeld eerste in Groep A.

Image

De Arnhemse grootmeester kwam het loodzware weekeinde, met drie partijen, uitstekend door. Hij remiseerde zaterdag met de Senegalees Samb. Dat liet hij zondag volgen door winst op Maughn uit Trinidad en nog een remise met oud-wereldkampioen Schwarzmann uit Rusland. De onverstoorbare Baljakin verloor nog geen partij.

Hij deelt de koppositie in deze zwaarste voorrondegroep met twee zwaargewichten. Behalve Schwarzmann meldde ook veelvuldig ex-wereldkampioen Anatoli Gantwarg zich aan kop. De 57-jarige grootmeester uit Wit-Rusland was goed voor vijf punten. Twee keer winst (tegen de zwakke Singh en tegen Hans Jansen) en remise tegen Misans garanderen de man die al in 1978 voor het eerst 's werelds beste was een riant uitzicht op de finale.

In Groep C is Gerard Jansen de twee Nederlander die de koppositie bekleedt en alvast één oog op de finalegroep heeft gericht. Hij voegde tijdens het weekeinde vier punten aan zijn totaal toe en kwam uit op negen punten. Hij versloeg de Mongool Ganjargal en remiseerde met de Wit-Rus Nasevitsj en Kirzner uit Oekraïne. In dezelfde groep dreigt het slecht af te lopen met Rob Clerc. Drie remises drukten hem vaster op de negende plaats.

Kees Thijssen beleeft een grillig toernooi. Na een remise tegen de Fransman Nicault zaterdag, schrokken de supporters zondag op door een verlies tegen Farid. De titelloze dammer uit Azerbeidzjan boekte zijn vierde opeenvolgende winst. Hij gaat in Groep B aan de leiding.

De Nederlandse volgers konden 's avonds opgelucht ademhalen: Thijssen won in de zesde ronde van Diawara uit Guinee. De Amsterdammer handhaaft zich met acht punten op de tweede plaats in het klassement. Hij is in goed gezelschap: ex-wereldkampioen Tsjizjov deelt de tweede plek met hem. De eerste drie plaatsen van elke groep geven recht op de finale.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 09, 2005 23:14

De Gelderlander, 8 oktober 2005

CLUBPROFIELEN DAMMEN

Profielen van de damverenigingen in de regio. De competitie is vorige week van start gegaan. In Rivierenland zijn vier verenigingen actief. Behalve het landelijk spelende Denk en Zet uit Culemborg zijn ook de dammers van VTD uit Tiel, het Ochtense DEZ en De Batavieren uit Dodewaard begonnen.

OVERZICHT:

LANDELIJKE COMPETITIE (tientallen)

Denk en Zet Culemborg (4 teams en 4 jeugdteams)

Secretaris: Tjeerd Harmsma, telefoon 0345-511100.

Speellokaal: PW Consulting, Stationssingel 25, telefoon 0345-545060.

Clubavond: dinsdag 18.30 (jeugd) en 19.45 (senioren) en vrijdagavond. De drie landelijke teams spelen op zaterdagmiddag vanaf 12.00 uur.

Ereklasse: DAVO Tilburg, De Vaste Zet Geleen, Dammers uit Oost Doetinchem, Excelsior Rosmalen, Huissen, Hijken DTC, Amsterdam'80, Hengelo, Denk en Zet Culemborg, Schiedam, Westland De Lier en Westerhaar.

Denk en Zet 1: Jeroen van den Akker, Kees van den Bosch, Boudewijn Derkx, Bas Messemaker, Pim Meurs, Jan Peter Patist, Bennie Provoost, Auke Scholma, Evgueni Vatoetin en Dik de Voogd.

Eerste klasse B: Amstelland Amstelveen, Bunschoten, DOS Delft, Gandhi Amsterdam, Leiden, Denk en Zet 2 Culemborg, OG Utrecht, Rijnsburg, RDG-DIO Den Haag, Hazerswoude, Nieuwegein en Zaandam.

Denk en Zet 2: Matthijs en Robert-Jan van den Akker, John van den Borst, Krijn van Drie, Tjeerd Harmsma, Jiri Helmond, Theo Meurs, Jan Riesthuis, Pieter Steijlen en Reinier Stortelder.

Tweede klasse E: DC Dordrecht 2, Oudenbosch, GDC 2 Gorinchem, Excelsior 2 Rosmalen, Denk en Zet 3 Culemborg, Middelburg, 's Gravenpolder 2, Maastricht 2, TDV 2 Tilburg en Alblasserdam.

Denk en Zet 3: Sjoerd ten Brinke, Kester Brons, Marc den Hartog, Peter Kers, Kumar Mangal, Roderick de Raad, Derk Jan Riesthuis, Thijs Spreen Brouwer, Henk Stoop en Sjuul Verheij.

REGIONALE COMPETITIE

Competitie Gelderse dambond, district Zuid

Eerste klasse (achttallen): DC Lent P2, Damcombinatie Nijmegen P1, Zwart-Wit'86 Malden, DV Huissen, DC Heteren, DEZ Ochten, Slagvaardig Wamel, DJZ Slijk Ewijk, DOG Elden 2, VTD Tiel en Ons Genoegen Haalderen.

VTD Tiel (twee teams)

Secretaris: Dick van Ommeren, telefoon 0344-689925.

Speellokaal: Sporthal Westroyen, Predikbroedersweg 14 Tiel; 0344-619559.

Clubavond: maandag 19.45 uur.

Team: Ton van Adrichem, Laurens Leimena, Gerard Zijlema, Albert Eggink, Johan de Jong, Piet Cevaal, Dick van Ommeren, Dick van Elst.

DEZ Ochten (één team)

Secretaris: Jan Derksen, telefoon 0344-641465.

Speellokaal: De Vicary, Dr. M. van Drielplein 2 Ochten; 0344-641222.

Clubavond: donderdag 19.45 uur.

Team: Marius Hol junior, Carl Meijer, Frans van der Veer, Jan Derksen, Cees Buis, Mirjam Hol, Marius Hol senior, Arie van Soest.

Wisselspelers: Bep Janssen, Dik Hermsen, Wim Buis, Roel Koedam.

Tweede/derde klasse (zes- en viertallen): Damcombinatie Nijmegen P2, DC Heteren 2, De Batavieren Dodewaard, DC Groesbeek 2, Denk en Zet P1 Culemborg en VTD 2.

De Batavieren Dodewaard (één team)

Secretaris: Co Romein, telefoon 0488-451707.

Speellokaal: Kantine Duivensportvereniging op Sportpark De Eng, Dalwagen 80 Dodewaard.

Clubavond: maandag 19.45 uur.

Team: Gerrit Vonk, Henk van Tintelen, Katrien Huiberts, Johan van Doorn, Evert Verwoert, Dies Bouwman.

Denk en Zet P1

Clubavond: vrijdag 19.45 uur (bondswedstrijden).

Team: Sjoerd ten Brinke, Ad Bronk, Co de Jongh, Hans Meurs, Sjuul Verheij, Kees Versluis.

VTD 2

Team: José Alves Tinoco, Piet de Boe, Jef Mauritz en Dick Rutgers. Wisselspelers: Bouke Zoutendijk, Dick Gooijer, Hennie Heijzelaar, F. van den Berg.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 09, 2005 23:21

Provinciale Zeeuwse Courant, 8 oktober 2005

Kees Thijssen laat zich niet gek maken
door Cilya van der Kooij

AMSTERDAM - Kees Thijssen heeft zich niet laten beïnvloeden door de commotie over zijn te late aankomst bij de opening van het WK dammen.

Image
In de openingsronde van het WK dammen troffen de Mongoliër
Erdenebileg (links) en de Kameroener Ndjofang elkaar.
(foto Juan Vrijdag/ANP ©)

Op de tweede dag van het toernooi dat in Amsterdam gespeeld wordt behaalde hij twee overwinningen op de Oekraïner Anikjejev en de Amerikaan Mogilyansky.

Thijssen moest zich donderdag tot laat in de avond tegenover de jury verantwoorden voor zijn te late entree. De dammer was verdwaald op het station van de stad waarin hij nota bene woont. Hij kreeg uiteindelijk toch permissie te blijven en meldde zich vrijdagochtend keurig op tijd voor een succesvol vervolg. In zijn groep gaat hij nu samen met de Rus Tsjizjov aan de leiding met vijf punten. Gerard Jansen is alleen koploper in zijn poule met eveneens vijf punten. Hij won van de Litouwer Domec en speelde remise tegen Ba uit Senegal.

MInder goed gaat het met Rob Clerc. HIj staat in de onderste regionen van zijn poule met twee punten uit drie duels. ANP

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 09, 2005 23:26

De Gelderlander, 8 oktober 2005

Jansen imponeert op WK
Door ANTON JANSSEN

AMSTERDAM - Het Wereldkampioenschap (WK) dammen verloopt tot nu toe voor Gérard Jansen boven verwachting. De Huissense grootmeester won zijn tweede groepsduel van Lithouwer Aleksej Domcev en remiseerde in de derde partij met de Senegalees Bassirou Ba.

<center>Image</center>

Na deze voortvarende start gaat Jansen in groep C alleen aan kop. Dat is een solide basis voor één van de drie na negen ronden beschikbare finaleplaatsen. "Met deze score kan ik rustig verder in deze groep", zei Jansen na de tweede speeldag. "Ook met mijn aantal overwinningen, die beslissend zijn bij gelijke aankomst, zit ik goed. De concurrentie mag nu de kastanjes uit het vuur halen. Deze start van het WK is prettig; ik blaak van het zelfvertrouwen."

In de tweede ronde van gistermorgen kreeg Jansen in een laveerpartij tegen Domcev het centrum van het bord in handen. "Ik kreeg het heft in handen. Het verloop vertoonde gelijkenis met de partij een dag eerder tegen Rob Clerc. In een 'vijf-om-vijf' positie was het gedaan met het verzet."

De in de Nederlandse competitie voor Westerhaar uitkomende Domcev geldt als een moeilijk te kloppen tegenstander. Weliswaar eindigen zijn partijen vaak in remise maar de Litouwer heeft een ondernemende speelstijl. Jansen trok zich daar weinig van aan. Hij verzilverde overtuigend zijn terreinvoordeel en maakte de partij op een spitsvondige manier uit.

In zijn partij met Ba had Jansen het moeilijker. "Dit was van mijn kant een minder geslaagd optreden", sprak Jansen gisteravond. "Ik raakte lichtelijk in de verdrukking en had in het middenspel twijfels over de afloop. De positie op het bord verslechterde. Gelukkig hield ik het hoofd koel en pakte, zij het met kunst en vliegwerk, een punt."

Het positioneel nadeel bleef voor Jansen binnen de marges. "Mijn Afrikaanse overbuurman is handig in dit soort standjes. Naarmate het materiaal uitdunde, kon ik met een rustige aanpak verliezende varianten ontwijken. Het offeren van een schijf was toereikend voor de puntendeling."

Alexander Baljakin, ook dammend bij DV Huissen, staat in groep A na de derde ronde met vijf punten op de gedeelde eerste plaats. De uit Wit-Rusland afkomstige, maar voor Nederland uitkomende nummer drie van de wereld klopte eerst Flaubert Ndonzi uit Kameroen en remiseerde gisteravond met veelvoudig oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg.

Baljakin die uitkomt in wat de dammers de poule des doods noemen, ontplooit zich uitstekend. Hij trekt zich ogenschijnlijk weinig aan van de sterke bezetting van zijn groep. Afrikaan Ndonzi, die afgelopen zomer het Open Nederlands Kampioenschap won, moest buigen. Baljakin zette in zijn kenmerkende stijl de partij naar zijn hand. In het duel met Gantwarg had Baljakin langdurig het initiatief; het evenwicht werd niet verbroken.

Ook voor Guntis Valneris, de derde dammer van DV Huissen op dit WK, verliep de vrijdag uitstekend. Eerst deelde de Let in poule D de punten met de Rus Vladimir Milshin. Later op dag liep Valneris de Italiaan Michelle Borghetti onder de voet, waardoor hij met vier punten gedeeld eerste staat.

Voor Gérard Jansen staat dit weekend in het teken van de 'oosterse ontmoetingen'. Hij vindt achtereenvolgens Sergej Nasevich (Wit-Rusland), Ganbaatar Ganjargal (Mongolië) en Igor Kirzner (Oekraïne) tegenover zich. Baljakin wacht op Ndiaga Samb (Senegal), Dickson Maughn (Trinidad en Botafogo) en Alexander Schwarzman (Rusland). Valneris treedt aan tegen Mark Podolski(Duitsland), Alexander Getmanski (Rusland) en Daoude Diakité (Mali)

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 09, 2005 23:46

de Volkskrant, Sport, 8 oktober 2005

Opvallende Senegalezen sneuvelen pas in finale

Ton Sijbrands

In strijd met de prognoses ging de finale van het wereldkampioenschap voor landenploegen niet tussen Rusland en Nederland, en zelfs niet tussen Rusland en Wit-Rusland.

Nee, het was Senegal dat zich, ten koste van achtereenvolgens Nederland (groepsfase), Litouwen (kwartfinale) en Letland (halve finale), een weg tot de eindstrijd baande.

Maar daarmee bleek voor de Afrikanen de koek ook op. Want in de finale van het wereldkampioenschap toonde het Russische viertal zich oppermachtig. Van de vier partijen eindigde alleen die tussen Abdoulaye Der en Getmanski in remise.

Maar Bassirou Ba, Ndiaga Samb en Modou Seck moesten er tegen respectievelijk Schwarzman, Tsjizjov en Georgiev stuk voor stuk aan geloven: 7-1!

Imponerend vond ik de manier waarop Tsjizjov Ndiaga Samb van het bord zette. Tegen andere Russische topgrootmeesters zorgt de Afrikaan nog wel eens voor een sensatie.

Zo wist hij in 2004 en 2005 wereldkampioen Georgiev te verslaan, terwijl hij tussen 1991 en 1999 bij drie verschillende gelegenheden Schwarzman tot overgave dwong.

Tegen Tsjizjov daarentegen komt de Senegalees er zelden aan te pas. Tot twee weken geleden had Tsjizjov van hun dertien onderlinge ontmoetingen (waarin hij zelf ongeslagen bleef) er zes gewonnen.

Ziehier hoe zijn zevende overwinning op Ndiaga Samb tot stand kwam.

Tsjizjov-Samb WK landenploegen 2005
1.32-28 17-21 2.37-32 11-17 3.41-37 7-11 4.34-29 1-7 5.40-34 19-23 6.28x19 14x23 7.35-30 10-14 8.47-41 21-26 9.45-40 20-25 10.50-45 5-10 11.40-35 14-20 12.32-28 23x32 13.37x28 26x37 14.41x32 16-21 15.46-41 13-19 16.30-24 19x30 17.35x24 18-22 18.45-40 9-13 19.32-27

Verlegt de voorpost naar 23.

19...21x23 20.29x27 20x29 21.34x23 10-14 22.41-37 15-20 23.38-32 25-30 24.43-38 20-25 25.40-34 3-9 26.44-40 11-16 27.32-28 7-11 28.37-32 17-21 29.42-37 13-19?

Image

Deze misgreep zal vooral in psychologische zin zijn stempel op het vervolg hebben gedrukt.Na 29...21-26 had zwart tenminste nog kunnen hopen op succes; een geestig variantje.30.49-44 4-10 31.33-29? 16-21! 32.27x18 13x31 33.36x27 9-13!! en de dreiging 34...13-18! en 35...10-15 + is niet meer te pareren.

30.23-18(!!) 12x23 31.40-35!

Image

Dit schijnoffer moet Samb hebben overzien. Vanaf nu kan hij alleen nog maar verdedigen.

31...8-13 32.35x24 19x30 33.28x8 2x13 34.33-28 13-18 35.38-33 9-13 36.48-42 14-19 37.42-38 30-35 38.49-44 19-24 39.34-29 25-30(?)

Image

Na deze 2x2-ruil is het evenwicht definitief verbroken. Het schijnt dat 39...4-10(!) 40.29x20 25x14 nog houdbaar was geweest.

40.29x20 30-34 41.39x30 35x15 42.28-23!

Verovert het strategische veld 24.

42...18x29 43.33x24 4-9 44.44-40(!) 9-14 45.38-33

45...14-20

Na 45...11-17 houdt wit zijn winnende voordeel vast met 46.40-34! 21-26 47.34-29! 6-11/17-21 48.29-23! enz.

46.33-29 11-17 47.27-22! 17x28 48.32x23 21-27

Ook op andere zetten geeft 49.23-19 en 50.29-23 een gewonnen eindspel. Een enkel voorbeeldje: 48...6-11 49.23-19 13-18 50.29-23 20x29 51.23x12 29-33 52.12-8 33-38 53.8-2 38-43 54.19-13 16-21 55.13-9! 21-27 56.9-3 43-48 57.40-35 48x31 58.2-11! 6x17 59.3x32!! met 2x2-oppositie!

49.23-19 13-18 50.29-23 20x29 51.23x12!

Tsjizjov wikkelt af naar een eindspel waarin hij spoedig een volle dam méér heeft.

51...29-33 52.12-8! 33-38 53.8-3! 38-43 54.19-13!

Behalve op 48 kan zwart nu evenmin op 49 promoveren wegens 55.3-8! en 56.8-2 +.

54...6-11 55.3-26! 15-20 56.13-9! 20-24 57.9-3!

Zwart geeft het op. Er dreigt 58.3-21 +, en 57...43-49 58.3/26-21 is kansloos.

Copyright: Sijbrands, T.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 10, 2005 09:33

De Telegraaf, 10 oktober 2005

Thijssen kwetsbaar fenomeen

Van onze dammedewerker

AMSTERDAM, maandag

Nederlands kampioen Kees Thijssen moet bij het wereldkampioenschap dammen in Amsterdam alles uit de kast halen. In de dubbele ronde van gisteren ging hij ’s ochtends hardhandig onderuit tegen de opvallend sterk opererende Farkhad Huseynov uit Azerbeidzjan. De in Amsterdam woonachtige Brabander herstelde zich ’s middags echter prima door een zwaar bevochten zege van zes uur tegen de Afrikaan Laye Oussou Diawara uit Guinee.
Thijssen zal zich vrijwel zeker plaatsen voor de finale en voor oud-Europees kampioen Gerard Jansen en Alexander Baljakin zal dit ook geen probleem zijn. Jansen won in de ochtend fraai van de Mongool Ganjargal. De rol van Ron Heusdens en Hans Jansen is vrijwel uitgespeeld. Beide grootmeesters verloren respectievelijk van de Italiaan Borghetti en oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg.
Wereldkampioen Alexander Georgiev moet nog hard knokken voor een finaleplaats. Hij kreeg de Malinees Diakité er niet onder. Een fraaie winst boekte de in Nederland woonachtige Senegalees N’Diaga Samb tegen Dickson Maughn uit Trinidad.

Het is in het toernooi zelfs onwaarschijnlijk dat een Afrikaan zich voor de finale zal plaatsen. Meest spectaculair waren gistermiddag de zeges van Edvard Boezinski op Milshin en Alexander Getmanski op de Fransman Delmotte. Oud-wereldkampioen Guntis Valneris verloor gisterochtend van dezelfde Getmanski, maar herstelde zich tegen Wollaert.

Voornaamste uitslagen WK dammen: vijfde en zesde ronde: Ganjargal – G.Jansen 0-2, Getmanski –Valneris 2-0, Thijssen – Huseynov 0-2, Thijssen – Diawara 2-0, Gantwarg – H.Jansen 2-0, Milshin – Boezinski 0-2, Borghetti – Heusdens 2-0.

Stand aan kop: groep A: 1-3 Baljakin, Gantwarg en Schwarzman 9 pnt; groep B: 1. Huseynov 9 pnt. 2-3. Thijssen en Tsjizjov 8 pnt; groep C: 1. G.Jansen 9 pnt. 2-4 Georgiev, Diakité en Nasevitsj 7 pnt; groep D: 1-2. Getmanski en Boezinski 9 pnt. 3. Podolski 8 pnt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 10, 2005 10:10

de Volkskrant, 10 oktober 2005

Gérard Jansen hard op weg naar de finaleronde

Van onze dammedewerker Egbert van Hattem

AMSTERDAM - Na zes ronden in vier dagen zijn slechts enkele wereldtoppers zo goed als zeker van een finaleplaats. De meeste matadoren leven nog tussen hoop en vrees.

Van de Nederlanders steekt Gérard Jansen in topvorm en speelt favoriet Kees Thijssen wisselvallig. Maar hij ligt net als Aleksandr Baljakin nog op koers. Dat kunnen Rob Clerc, Hans Jansen en Ron Heusdens niet zeggen.

Van de veertig dammers uit 23 landen zullen woensdag twaalf spelers naar de finaleronde gaan. Gérard Jansen zal daar zeker bij zijn. In zijn poule leidt hij met overmacht, ver voor wereldkampioen Aleksandr Georgiev. Direct al in de openingsronde won Jansen van landgenoot Rob Clerc, op een manier die bij alle volgers groot respect afdwong. Met een diepgaande strategie op lange termijn verschafte hij zich een doorbraak door de korte vleugel van zijn tegenstander, bij wie datzelfde plan ernstige vertraging opliep.

Tegen de Litouwer Aleksej Domcev in de tweede ronde en tegen de Mongoliër Ganbaatar Ganjargal, gisteren in de vijfde ronde, draaide de soepele strategie van de 41-jarige speler van Damvereniging Huissen eveneens op volle toeren. De dag ervoor nam Jansen tegen de sterke Sergej Nasevitsj (Wit-Rusland) ook het initiatief en scoorde daarmee een plusremise als officieel resultaat.

In een duidelijk voordelige slotstand van tenminste drie schijven voorsprong, waarbij een dam voor twee telt, kunnen de deelnemers in de poulewedstrijden een plusje bijschrijven. Bij gelijk eindigen is het aantal plusjes beslissend voor het bereiken van de finale.

Jansen kan tot woensdag met rustige remises volstaan, een luxe die voor slechts weinigen is weggelegd. Kees Thijssen mag de komende ronden ook met redelijk vertrouwen tegemoet zien, maar dat is duidelijk minder zijn eigen verdienste. In de zesde ronde won hij van Laye Oussou Diawara uit Guinee, terwijl hij in de tweede ronde de hoog ingeschaalde Joeri Anikejev uit Oekraïne ook overtuigend had verslagen.

De winst tegen Aleksandr Mogiljanski (VS) daarentegen was een kadootje in tijdnood en tegen de Fransman Laurent Nicault verslikte Thijssen zich in een damcombinatie die zonder teveel schade ongedaan gemaakt kon worden. Tegen de verrassend sterk spelende debutant Fargad Huseynov Farid verloor Thijssen zelfs, vanuit een moeilijke klassieke stand. In deze groep hoort de jonge speler uit Azerbeidjan met Tsjizjov en Thijssen tot de drie spelers die waarschijnlijk de finale zullen spelen.

De Nederlanders Ron Heusdens en Hans Jansen vielen gisteren in de zesde ronde ver terug. Voor Heusdens is de misère niet meer te overzien na verlies tegen de Italiaan Michele Borghetti. Hans Jansen verloor van Anatoli Gantwarg. In de openingsronde had Jansen ook verloren, van Aleksandr Baljakin. Samen met Aleksandr Schwarzman, Anatoli Gantwarg en de sterke Senegalees Ndiaga Samb strijdt Baljakin in deze zware poule om de finaleplaatsen.

Voor oud-wereldkampioen Guntis Valneris uit Letland wordt kwalificatie erg moeilijk. Hij verloor in de zesde ronde van de Rus Aleksandr Getmanski. Rob Clerc wacht na zijn verlies tegen Gérard Jansen nog op zijn eerste zege.

Post Reply