GuidoB wrote:Ebbo de Jong heeft al eens een kans gehad. Na een jaar was hij alweer vertrokken, zonder enig behaald resultaat. Zie
viewtopic.php?t=644.
Jeanine van der Horst heeft al twee bestuursperiodes gehad. Is als penning meester (zeker mede-)verantwoordelijk voor de financiële situatie waarin de KNDB nu verkeert.
Frans de Jonge heeft het vorige bestuur ten val gebracht.
Ik hoop dat deze geruchten niet kloppen.
Guido, de damwereld kampt al decennialang met een groot gebrek aan kader. Ik ken eerlijk gezegd maar zeer weinig mensen
binnen de damwereld met wie je een open gesprek kunt voeren over het wel en wee van de damsport. Die ook maar een begin van een analyse (willen) maken van de oorzaken van het verval van ons ooit populaire spel. Ik heb hiervan op het forum tal van schrijnende voorbeelden gegeven. De bestuurders die ik heb meegemaakt zijn vooral
dammers, daarmee bedoel ik dat zij zich prettig voelen bij het beoefenen van hun sport/hobby zoals ze dit traditioneel, vaak al tientallen jaren, doen. Dit leidt tot defensieve, verkrampte reacties op pogingen de damwereld te moderniseren. In deze situatie valt er weinig te kiezen. Vernieuwers 'uit mijn tijd' dammen niet meer, of dammen nog wel maar richten zich op het spelletje zelf onder het motto 'het zal mijn tijd wel duren'. Sommige zijn inmiddels niet meer onder ons.
Als ik in dit licht kijk naar de genoemde namen dan lijken ze me zo slecht nog niet. Ebbo de Jong is één van de weinige dammers die een zeker charisma heeft. Tegen hem pleit, dat hij destijds als voorzitter al na een jaar weer vertrokken was. Duidelijk was dat hij erg geschrokken was van al het gezeur en negatieve gedoe. En hij kreeg, terecht overigens, veel over zich heen vanwege het royement van Tjalling Goedemoed. Toch maar een tweede kans?
Jeanine van der Horst lijkt mij een typische vakpenningmeester. Een goede. Aan haar kleeft natuurlijk wel het gebrek aan transparantie van het afgetreden bestuur. Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit haar eigen idee was.
Frans de Jonge is één van de weinige overgebleven dammers die wel ideeën heeft over vernieuwing van de damsport. Dat hij mede het afgetreden bestuur ten val heeft gebracht en nu bereid is zelf verantwoordelijkheid te dragen lijkt me alleen maar voor hem te pleiten.
Nogmaals, we kunnen niet kiezen uit een groot reservoir goede kandidaten.
Jaap van Galen wrote:In 1997 waren er 78 clubs (van de in totaal 331) met meer dan 30 leden, 15 hiervan hadden meer dan 50 leden.
In 2012 waren er 43 clubs (van de in totaal 215) met meer dan 30 leden, 7 hiervan hadden meer dan 50 leden.
Voor latere jaren heb ik geen cijfers, maar de trend in ledenaantallen doet het ergste vermoeden.
Jaap, heb je de ontwikkelingen gezien van 2014-2017? Te vinden op de KNDB-site onder bondsraad. Er zijn nu nog 179 clubs. De laatste vijf jaar zijn er dus weer 36 clubs verdwenen.