Bondsraad

Post Reply
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Re: Bondsraad

Post by playforstacks » Thu Aug 17, 2017 15:20

Jan Pieter wrote:
playforstacks wrote:Ik heb zelf het idee dat de voorzitter graag zijn eigen team wil samenstellen...
Kennelijk weet jij wie de beoogde voorzitter is. Heb je enig idee waarom die info niet openbaar gemaakt wordt?

Ik kan begrijpen dat de zoektocht in stilte is uitgevoerd, maar op het moment dat de kandidaat gevonden is, zie ik werkelijk niet in waarom dat geheim moet blijven.
Ik weet ook niet waarom. Misschien omdat niemand zich geroepen voelt om dit als stuk op de KNDB site te zetten? Misschien omdat de kandidaat als andere betrokkenen er geen enkel voordeel in zien? Misschien omdat "ze" (geen idee wie dat zijn eigenlijk) geen zin hebben dat voor de benoeming op allerlei plaatsen(hier op forum) mensen allemaal dingen gaan roepen over de kandidaat.

Maar wie weet wordt het nog wel openbaar gemaakt op een moment voor de vergadering. (Als je het echt wil weten kun je ook beetje rondvragen. Ik denk dat genoeg mensen het wel willen zeggen)

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Thu Aug 17, 2017 15:27

Marcel Kosters wrote:Laat de voorzitterskandidaat maar zijn team smeden op de wijze van zijn voorkeur. In alle gevallen heeft de bondsraad het laatste woord met het wel of niet benoemen van kandidaten. Waarom zou je daar nu als raad opeens ingewikkeld over doen? Er is aan de ene kant meer transparantie want tenminste is duidelijk wie verantwoordelijk is voor de bestuursformatie en wie dat heeft besloten en hoe. Bovendien frustreer je dan als eigenwijze raad ook niet meteen bij eerste gelegenheid de kandidaat die het allemaal maar mooi mag gaan doen. Het laatste wat de KNDB nodig heeft is een voorzitter die liever een ander bestuur had gehad.
bedankt voor deze mening. Ikzelf (en ben niet de enige geloof ik) zouden het op zijn minst wel op prijs stellen als de voorzitter dan zou aangeven wat zijn plannen zijn waar hij de focus op wil gaan leggen. Doelen en welke soort bestuurders hij gaat vinden (alleen mensen die hij kent? levert dat een bestuur met de meeste kwaliteit op?)

Verder maak ik me er allemaal niet zo druk meer om net als jij.
Waar ik mij wel druk om heb gemaakt (achter de schermen) is dat de financiële vragen toch echt beantwoord zouden moeten worden. Nu inderdaad de toezegging gehad dat die voor de vergadering schriftelijk beantwoord zullen worden door de FICO en de demissionair penningmeester. Dit lijkt al een serieuze breuk met het vorige aanpak van het bestuur waar vragen helemaal niet beantwoord werden of je ze snel van een (vage) powerpoint moest aflezen (0.89 topsport).

Dus mogelijk over een week al meer duidelijkheid waar al het contributiegeld aan op wordt gemaakt

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Thu Aug 17, 2017 15:46

playforstacks wrote: Waar ik mij wel druk om heb gemaakt (achter de schermen) is dat de financiële vragen toch echt beantwoord zouden moeten worden. Nu inderdaad de toezegging gehad dat die VOOR de vergadering schriftelijk beantwoord zullen worden door de FICO en de demissionair penningmeester.
Het is inderdaad een positieve ontwikkeling als dit soort zaken voor de vergadering publiekelijk duidelijk worden gemaakt.
En de FICO wordt weer serieus genomen door de penningmeester. Vind ik ook een positieve ontwikkeling.

Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Thu Aug 17, 2017 16:01

Omdat Frans de Jonge weigert open kaart te spelen, ga ik de informatie die ik uit het roddel/geruchtencircuit heb (en die mogelijk onbetrouwbaar is) hier toch maar plaatsen :

Kandidaat voorzitter : Ebbo de Jong
Kandidaat secretaris : Frans de Jonge
Kandidaat penningmeester : Jeanine vd Horst

Ik heb geen problemen met de kandidaat voorzitter. Hij heeft verstand van financien (komt uit de verzekeringswereld). En financien is een belangrijk topic voor mij.

Ik heb er echter wel problemen mee dat degene die het vorige bestuur heeft laten vallen (Frans de Jonge), nu opeens in het bestuur zitting gaat nemen.
Geeft mij heel sterk het gevoel dat hij een coup gepleegd heeft.
Daarnaast heb ik het gevoel dat hij niet de bondsraad hier vertegenwoordigd, maar slechts zijn eigen mening verkondigt.

En dat een penningmeester van het oude bestuur, waarin het vertrouwen is opgezegd, terugkomt is in mijn ogen onbegrijpelijk

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Aug 17, 2017 17:11

Ebbo de Jong heeft al eens een kans gehad. Na een jaar was hij alweer vertrokken, zonder enig behaald resultaat. Zie viewtopic.php?t=644.

Jeanine van der Horst heeft al twee bestuursperiodes gehad. Is als penning meester (zeker mede-)verantwoordelijk voor de financiële situatie waarin de KNDB nu verkeert.

Frans de Jonge heeft het vorige bestuur ten val gebracht.

Ik hoop dat deze geruchten niet kloppen.

william
Real name: william van den broek

Post by william » Thu Aug 17, 2017 19:06

Ton van Namen wrote:Omdat Frans de Jonge weigert open kaart te spelen, ga ik de informatie die ik uit het roddel/geruchtencircuit heb (en die mogelijk onbetrouwbaar is) hier toch maar plaatsen :

Kandidaat voorzitter : Ebbo de Jong
Kandidaat secretaris : Frans de Jonge
Kandidaat penningmeester : Jeanine vd Horst

Ik heb geen problemen met de kandidaat voorzitter. Hij heeft verstand van financien (komt uit de verzekeringswereld). En financien is een belangrijk topic voor mij.

Ik heb er echter wel problemen mee dat degene die het vorige bestuur heeft laten vallen (Frans de Jonge), nu opeens in het bestuur zitting gaat nemen.
Geeft mij heel sterk het gevoel dat hij een coup gepleegd heeft.
Daarnaast heb ik het gevoel dat hij niet de bondsraad hier vertegenwoordigd, maar slechts zijn eigen mening verkondigt.

En dat een penningmeester van het oude bestuur, waarin het vertrouwen is opgezegd, terugkomt is in mijn ogen onbegrijpelijk
Voor alle duidelijheid ik begrijp het toch goed roddelcircuit dus niet zeker!?
Of wordt dit wel echt het nieuwe bestuur???
Ik reageer daarom eigenlijk nog liever niet.
Over Frans daar heb je een punt maar als Frans niet zelf in het bestuur gaat zitten krijgt hij ook de kritiek:
Bestuur wegsturen lekker gemakkelijk en dan een ander de rotzooi op laten ruimen.
Frans moet op dit punt doen wat hem goeddunkt lijkt mij.
Zijn mening dat Hans en Anne het niet goed deden deel ik volledig met hem.

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Thu Aug 17, 2017 21:08

Voor alle duidelijheid ik begrijp het toch goed roddelcircuit dus niet zeker!?
Of wordt dit wel echt het nieuwe bestuur???
Ik reageer daarom eigenlijk nog liever niet.
Over Frans daar heb je een punt maar als Frans niet zelf in het bestuur gaat zitten krijgt hij ook de kritiek:
Bestuur wegsturen lekker gemakkelijk en dan een ander de rotzooi op laten ruimen.
Frans moet op dit punt doen wat hem goeddunkt lijkt mij.
Zijn mening dat Hans en Anne het niet goed deden deel ik volledig met hem.[/quote]

Het gaat hier nogal stevig aan toe met eigen opvattingen, constateringen en oordelen. Maar wat is de druppel voor het vallen van het bestuur. Niet zozeer die 6 stemmen van de 19 Bondsraadsleden. Als de voorzitter had gebogen en mea culpa had gezegd, was het bestuur nog gebleven.... De aantijgingen op de social media hebben er zeker ook toe bijgedragen. Maar een meerderheid van de aanwezige Bondsraad vond het bestuur niet transparant. En dat was volgens mij de overlopende druppel. Het bestuur werd niet meer te vuur en te zwaard gesteund door de vleugel van de Bondsraad die de motie te zwaar vond.
Dat ik mij verantwoordelijk voel voor de damsport is zeker waar. Dat loopt al sinds de ontwikkeling van het Deltaplan samen met Fred van Amersfoort en Jaap van Galen. En dit heb ik ook uitgevent in de Bondsraad. Een pleidooi in de voorlaatste Bondsraadsvergadering om prioriteit aan ledenwerving te geven werd niet gehonoreerd door het bestuur en helaas ook door geen enkel bondsraadslid. Dus wat William zegt klopt, ik had gewoon weer kunnen vertrekken en andere dingen kunnen doen. Mij gaat het toch om weer een levensvatbare damsport van de grond te krijgen. En pluche dat is niks voor mij.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Aug 18, 2017 09:22

Uit de recente berichten van Frans concludeer ik maar dat ook de namen voor secretaris en penningmeester kloppen. Als dat niet zo is, zal Frans mij hopelijk corrigeren.

Ik vind jammer dat niet een nieuw gezicht is gevonden, maar denk ook dat de kandidaat voorzitter een goede keus is. Een zwaargewicht dat - voor het dammen zeldzaam - uit de commerciële hoek komt en niet uit de wetenschappelijke dan wel bureaucratische hoek. Weet van pr, marketing, management, strategievorming en financiën. Heeft een groot netwerk, is energiek, ondernemend en niet vergroeid met onderdelen of mensen in de KNDB. Heeft bovendien het gewicht van de CEO in de door Ton van Namen bepleite werkgroep inzicht financiën.

De andere namen verbazen!

Koerswijziging willen. Bestuur naar huis sturen uit wantrouwen over financiën. In een niet transparant proces een nieuw bestuur zoeken. Vervolgens de gevonden kandidaten geheim houden. Dan komen de namen - onvermijdelijk - toch naar buiten. En blijkt de vernieuwer, motie indiener en formateur zich temidden van twee oud-bestuurders beschikbaar te stellen voor het nieuw te vormen dagelijks bestuur. Een van de oud bestuurders is zelfs nog demissionair en deed de financiën in het net wegens financiën naar huis gestuurde bestuur.

Deze gang van zaken komt voort uit goede bedoelingen en de wens om bij te dragen aan de ontwikkeling van de KNDB, zoals Frans ook zelf aangeeft. Zowel Frans als de penningmeester kennende, twijfel ik daar niet aan. Maar deze beslisboom, de gevolgde procedure en de communicatie daarover zijn niet noodzakelijkerwijs aanbeveling voor het nieuw te vormen bestuur dat de KNDB in crisis van dag tot dag moet leiden.

Als ik goed begrepen heb, wil de kandidaat voorzitter op de bondsraadsvergadering volgende week zaterdag enkel zijn functie ingevuld zien om daarna zijn bestuursteam aan de bondsraad te kunnen voordragen. Ik denk dat de argumenten voor deze handelwijze sinds gisteren alleen aan kracht hebben gewonnen. Als de voorzitter de huidige kandidaten wil voordragen, dan moet hij dat doen. Maar hij dient de gelegenheid te krijgen hier zelf in te beslissen, in plaats van dat hij deze kandidaten cadeau krijgt van de bondsraad.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Dieter

Post by Dieter » Fri Aug 18, 2017 09:54

GuidoB wrote:Ebbo de Jong heeft al eens een kans gehad. Na een jaar was hij alweer vertrokken, zonder enig behaald resultaat. Zie viewtopic.php?t=644.

Jeanine van der Horst heeft al twee bestuursperiodes gehad. Is als penning meester (zeker mede-)verantwoordelijk voor de financiële situatie waarin de KNDB nu verkeert.

Ze kloppen dus wel als ik de reactie van Frans lees. Ik val werkelijk van de ene verbazing in de andere. De heren coupe plegers hebben een reuze verantwoordelijkheid op zich genomen en komen dan hiermee. Eens temeer een bevestiging dat het een ondoordachte, onnodige en zinloze actie is geweest die de KNDB en het dammen enorme schade aan zal brengen. Vermeende financiële malversaties en persoonlijke belangen, met de gevolgen moeten we maar zien wat er nog te redden is straks.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Aug 18, 2017 10:22

Marcel Kosters wrote:Ik vind jammer dat niet een nieuw gezicht is gevonden, maar denk ook dat de kandidaat voorzitter een goede keus is. Een zwaargewicht dat - voor het dammen zeldzaam - uit de commerciële hoek komt en niet uit de wetenschappelijke dan wel bureaucratische hoek. Weet van pr, marketing, management, strategievorming en financiën. Heeft een groot netwerk, is energiek, ondernemend en niet vergroeid met onderdelen of mensen in de KNDB. Heeft bovendien het gewicht van de CEO in de door Ton van Namen bepleite werkgroep inzicht financiën.
Marcel, jij hebt samen met Ebbo de Jong in het KNDB-bestuur gezeten. Hij is na een jaar weer opgestapt; jij bent gebleven. Hoe kijk je aan tegen zijn periode als voorzitter?

Hij had grootse plannen om het ledenaantal van de KNDB te verdubbelen. Daar kwam niets van terecht; dat is het enige wat mij qua resultaten is bijgebleven. Ik twijfelde destijds nogal aan de motieven voor zijn vertrek. Mijn vermoeden was dat hij zich behoorlijk aan de klus had vertild. Als buitenstaander en bondraadslid was mijn inzicht natuurlijk beperkt. Wees voor de verandering eens transparant, Marcel. Wat is er destijds binnen het bestuur besproken? Welke goede ideeën had deze voorzitter allemaal?

william

Post by william » Fri Aug 18, 2017 10:29

Dieter wrote:
GuidoB wrote:Ebbo de Jong heeft al eens een kans gehad. Na een jaar was hij alweer vertrokken, zonder enig behaald resultaat. Zie viewtopic.php?t=644.

Ze kloppen dus wel als ik de reactie van Frans lees. Ik val werkelijk van de ene verbazing in de andere. De heren coupe plegers hebben een reuze verantwoordelijkheid op zich genomen en komen dan hiermee. Eens temeer een bevestiging dat het een ondoordachte, onnodige en zinloze actie is geweest die de KNDB en het dammen enorme schade aan zal brengen. Vermeende financiële malversaties en persoonlijke belangen, met de gevolgen moeten we maar zien wat er nog te redden is straks.
Leg mij en andere forunlezers dat eens uit.
Jij weet er misschien meer van dan wij omdat je al langer meedraait.

Alles nog steeds onder voorbehoud natuurlijk.

Is Ebbo niet beter dan Hans?
Is Frans niet beter dan Anne?
Kan Jeanine niet beter functioneren MET Ebbo en Frans dan ONDER Anne en Hans?

En het belangrijkste: zou dit drietal niet meer weerwoord kunnen geven aan Johan, Arjen en het NOC/NSF ?

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Fri Aug 18, 2017 10:43

Jeanine zou ook een andere functie in het bestuur kunnen krijgen. Dan kan Ebbo uit zijn kennissenkring een nieuwe penningmeester aantrekken. Dat lijkt gezien de bestaande financiele problemen een stuk logischer.

Frans in het bestuur is gezien de achtergrond niet ideaal, en dat beseft hij natuurlijk zelf ook. Als er een goed en werkbaar alternatief is zou dat beter zijn. Ik neem aan dat er niet veel geschikte kandidaten zijn, en dat Frans zich daarom naar voren schuift.

Ik noem wat namen van mogelijke bestuurders: Hans vd Heuvel? Erno Prosman? Beide zouden goede nieuwe krachten zijn.

william

Post by william » Fri Aug 18, 2017 11:16

Casper van der Tak wrote:Jeanine zou ook een andere functie in het bestuur kunnen krijgen. Dan kan Ebbo uit zijn kennissenkring een nieuwe penningmeester aantrekken. Dat lijkt gezien de bestaande financiele problemen een stuk logischer.

Frans in het bestuur is gezien de achtergrond niet ideaal, en dat beseft hij natuurlijk zelf ook. Als er een goed en werkbaar alternatief is zou dat beter zijn. Ik neem aan dat er niet veel geschikte kandidaten zijn, en dat Frans zich daarom naar voren schuift.

Ik noem wat namen van mogelijke bestuurders: Hans vd Heuvel? Erno Prosman? Beide zouden goede nieuwe krachten zijn.
Wat Ebbo het beste kan doen dat weet hij zelf wel het beste toch.

Frans niet in het bestuur is ook niet ideaal.
Ik geloof niet altijd in de goedheid van mensen maar ik geloof Frans nog wel als hij hier op het Forum zo duidelijk zegt dat hij niet aan het pluche vastzit.
Zal straks Guido weer wel zeggen dat Frans de verantwoordelijkheid niet aan kan.

EP zou een goede kracht zijn, is die dan kandidaat?

Dieter

Post by Dieter » Fri Aug 18, 2017 11:41

william wrote:
Dieter wrote:

Leg mij en andere forunlezers dat eens uit.
Jij weet er misschien meer van dan wij omdat je al langer meedraait.

Alles nog steeds onder voorbehoud natuurlijk.

Is Ebbo niet beter dan Hans?
Is Frans niet beter dan Anne?
Kan Jeanine niet beter functioneren MET Ebbo en Frans dan ONDER Anne en Hans?

En het belangrijkste: zou dit drietal niet meer weerwoord kunnen geven aan Johan, Arjen en het NOC/NSF ?
Nee, nee en weten we niet op de eerste drie vragen. Die laatste stelling slaat nergens op. Taakverdeling is duidelijk tussen bestuur en personeel. en ten opzichte van de NOC/NSF gaat het helemaal niet om weerwoord. Deze relatie is gebaseerd op afspraken die nationaal zijn opgesteld voor alle sport organisaties. Het maakt mogelijk dat mensen hun brood kunnen verdienen met sport en bonden worden ondersteund mits ze ook een eigen bijdrage leveren. We kunnen ons natuurlijk ook zien als een sjoelbond of mens erger je niet bond, geen sport maar spelletje. Geen profs en geen ondersteuning. De besturen van de laatste jaren hebben van dammen een heuse sport gemaakt, een enorme verdienste. Door de krimp van de organisatie kunnen we nu nagenoeg niet meer voldoen aan de minimale verwachtingen die je van een sportbond mag verwachten. Taak van de KNDB is eigen inkomsten genereren om verder te kunnen groeien. Alternatief is terug in de tijd en weer een amateur clubje worden. Met alle respect voor de sjoelbond maar dan gaan we daar weer naar terug. Het nieuwe bestuur mag de verantwoordelijkheid dragen om de teloorgang van het Nederlandse dammen in te luiden. Wie wil met die erfenis aan het roer gaan staan? Ebbo?? ik dacht het niet.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 18, 2017 11:49

Guido, de damwereld kampt al decennialang met een groot gebrek aan kader. Ik ken eerlijk gezegd maar zeer weinig mensen binnen de damwereld met wie je een open gesprek kunt voeren over het wel en wee van de damsport. Die ook maar een begin van een analyse (willen) maken van de oorzaken van het verval van ons ooit populaire spel. Ik heb hiervan op het forum tal van schrijnende voorbeelden gegeven. De bestuurders die ik heb meegemaakt zijn vooral dammers, daarmee bedoel ik dat zij zich prettig voelen bij het beoefenen van hun sport/hobby zoals ze dit traditioneel, vaak al tientallen jaren, doen. Dit leidt tot defensieve, verkrampte reacties op pogingen de damwereld te moderniseren. In deze situatie valt er weinig te kiezen. Vernieuwers 'uit mijn tijd' dammen niet meer, of dammen nog wel maar richten zich op het spelletje zelf onder het motto 'het zal mijn tijd wel duren'. Sommige zijn inmiddels niet meer onder ons.

Als ik in dit licht kijk naar de genoemde namen dan lijken ze me zo slecht nog niet. Ebbo de Jong is één van de weinige dammers die een zeker charisma heeft. Tegen hem pleit, dat hij destijds als voorzitter al na een jaar weer vertrokken was. Duidelijk was dat hij erg geschrokken was van al het gezeur en negatieve gedoe. En hij kreeg, terecht overigens, veel over zich heen vanwege het royement van Tjalling Goedemoed. Toch maar een tweede kans?
Jeanine van der Horst lijkt mij een typische vakpenningmeester. Een goede. Aan haar kleeft natuurlijk wel het gebrek aan transparantie van het afgetreden bestuur. Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit haar eigen idee was.
Frans de Jonge is één van de weinige overgebleven dammers die wel ideeën heeft over vernieuwing van de damsport. Dat hij mede het afgetreden bestuur ten val heeft gebracht en nu bereid is zelf verantwoordelijkheid te dragen lijkt me alleen maar voor hem te pleiten.
Nogmaals, we kunnen niet kiezen uit een groot reservoir goede kandidaten.
Jaap van Galen wrote:In 1997 waren er 78 clubs (van de in totaal 331) met meer dan 30 leden, 15 hiervan hadden meer dan 50 leden.
In 2012 waren er 43 clubs (van de in totaal 215) met meer dan 30 leden, 7 hiervan hadden meer dan 50 leden.
Voor latere jaren heb ik geen cijfers, maar de trend in ledenaantallen doet het ergste vermoeden.
Jaap, heb je de ontwikkelingen gezien van 2014-2017? Te vinden op de KNDB-site onder bondsraad. Er zijn nu nog 179 clubs. De laatste vijf jaar zijn er dus weer 36 clubs verdwenen.
Last edited by Henk de Witt on Fri Aug 18, 2017 11:54, edited 1 time in total.

Post Reply