Bondsraad

Post Reply
Marcel Kosters

Re: Bondsraad

Post by Marcel Kosters » Wed Aug 09, 2017 11:53

Ton van Namen wrote:Een van de vragen die hierbij ook gesteld mogen worden is volgens mij :
"Wat is het aantal leden dat een vereniging nodig heeft om (ook op lange termijn) nog gezond genoemd te worden ?"
"Wat is het aantal leden wat nodig is voor een gezonde interne competitie, en dat ze vrijwel wekelijks hiervoor ook naar de vereniging gaan (zodanig interessant dat leden inderdaad wekelijks naar de vereniging gaan) ?"

Ik denk dat dit minimum op 30 ligt.
Maar mogelijk is het zelfs 50.
Zeker als je kijkt naar verschillen in speelsterkte.

En dan kijk ik alleen naar deelnemers aan de seniorencompetitie.
De jeugdafdeling (absoluut noodzakelijk voor de lange termijn) tel ik hierbij niet eens mee.
Ik zie voor de club waar ik lid ben 50 als ondergrens om als gezond beschouwd te worden. Niet alleen voor voldoende financieel draagvlak en diversiteit in speelkracht binnen de club maar ook omdat je een afdoende poule moet hebben voor roulerende bestuursleden en andere vrijwilligers. Als je decennia lang dezelfde - gewaardeerde - mensen op dezelfde vrijwilligersfuncties hebt zitten gaat de prik er op een gegeven moment vanaf.

Mijn club duwt tegen die ondergrens van 50 aan en is er voor zover ik weet in de laatste halve eeuw - ondanks of dankzij mijn bemoeienissen - nog niet boven gekomen. Dat maakt je bewust van de kwetsbaarheid. Mijn ideaalbeeld is een club met zo'n 100 leden, met een clubavond van zeg 40-50 mensen. Wat kijkend naar de meer succesvolle huidige schaakclubs alsmede succesvolle damclubs uit het verleden geen utopie hoeft te zijn.

Dat gezegd hebbend denk ik dat een aantal beduidend kleinere damclubs nog decennia vooruit kan en als het mee zit ook de rek heeft om te groeien. Zelf ben ik niet ontevreden met hoe het nu gaat en een licht stijgende trend (nieuwe recreatieve leden en gevorderde jeugdleden die zich volwaardig met de senioren kunnen meten) met tussen de 18 en 22 leden op de clubavond.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Aug 09, 2017 12:03

Paul heeft natuurlijk wel een beetje gelijk en Marcel ook. In mijn beleving staat of valt alles met onze eigen initiatieven aan de basis en is het overkoepelende orgaan puur extra.....en toch mogen we daar best kritisch naar kijken. Natuurlijk ben ik bezig om in Apeldoorn weer iets van de grond te krijgen, ik kan het niet laten natuurlijk. Probleem is dat het echt weer helemaal vanaf 0,0 moet worden opgestart. De mensen van het opgeheven DCA willen helemaal niets, zelfs het archief dat een historie kent tot 1926 blijft verborgen. Jammer. Hoe dan ook, samen met wat mensen van het denksportcentrum gaan we kijken of er nog iets mogelijk is, vooralsnog puur recreatief en niet in wedstrijdverband. Best raar dat de andere denksporters nu te hulp schieten en de dammers zelf eigenlijk niets meer willen. Wie wil meedenken en praktische tips heeft is natuurlijk meer dan welkom.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Wed Aug 09, 2017 13:58

Fred van Amersfoort wrote:Paul heeft natuurlijk wel een beetje gelijk en Marcel ook. In mijn beleving staat of valt alles met onze eigen initiatieven aan de basis en is het overkoepelende orgaan puur extra.....en toch mogen we daar best kritisch naar kijken. Natuurlijk ben ik bezig om in Apeldoorn weer iets van de grond te krijgen, ik kan het niet laten natuurlijk. Probleem is dat het echt weer helemaal vanaf 0,0 moet worden opgestart. De mensen van het opgeheven DCA willen helemaal niets, zelfs het archief dat een historie kent tot 1926 blijft verborgen. Jammer. Hoe dan ook, samen met wat mensen van het denksportcentrum gaan we kijken of er nog iets mogelijk is, vooralsnog puur recreatief en niet in wedstrijdverband. Best raar dat de andere denksporters nu te hulp schieten en de dammers zelf eigenlijk niets meer willen. Wie wil meedenken en praktische tips heeft is natuurlijk meer dan welkom.
Chapeau, een oprechte en diepe buiging en heel veel succes en plezier gewenst!

Mijn two cents: het lijkt vooral belangrijk je te richten op een activiteit of groep waar jij ‘blij’ van wordt. En om dat op een wijze te doen, waarop je het een tijdje vol kunt houden. Als jouw idee aansluit op - terechte - KNDB-focus op jeugd: mooi! Als dat niet aansluit: ook mooi! Als er maar gedamd wordt.

Denksportcentra organiseren ook overdag steeds meer activiteiten, met name voor 55 plussers. Voor jeugd en bijvoorbeeld de organisatie van een (klein) schooldam kampioenschap heeft de KNDB een draaiboek voor je klaar liggen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

william
Real name: william van den broek

Post by william » Wed Aug 09, 2017 19:55

Marcel Kosters wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Paul heeft natuurlijk wel een beetje gelijk en Marcel ook. In mijn beleving staat of valt alles met onze eigen initiatieven aan de basis en is het overkoepelende orgaan puur extra.....en toch mogen we daar best kritisch naar kijken. Natuurlijk ben ik bezig om in Apeldoorn weer iets van de grond te krijgen, ik kan het niet laten natuurlijk. Probleem is dat het echt weer helemaal vanaf 0,0 moet worden opgestart. De mensen van het opgeheven DCA willen helemaal niets, zelfs het archief dat een historie kent tot 1926 blijft verborgen. Jammer. Hoe dan ook, samen met wat mensen van het denksportcentrum gaan we kijken of er nog iets mogelijk is, vooralsnog puur recreatief en niet in wedstrijdverband. Best raar dat de andere denksporters nu te hulp schieten en de dammers zelf eigenlijk niets meer willen. Wie wil meedenken en praktische tips heeft is natuurlijk meer dan welkom.
Chapeau, een oprechte en diepe buiging en heel veel succes en plezier gewenst!

Mijn two cents: het lijkt vooral belangrijk je te richten op een activiteit of groep waar jij ‘blij’ van wordt. En om dat op een wijze te doen, waarop je het een tijdje vol kunt houden. Als jouw idee aansluit op - terechte - KNDB-focus op jeugd: mooi! Als dat niet aansluit: ook mooi! Als er maar gedamd wordt.

Denksportcentra organiseren ook overdag steeds meer activiteiten, met name voor 55 plussers. Voor jeugd en bijvoorbeeld de organisatie van een (klein) schooldam kampioenschap heeft de KNDB een draaiboek voor je klaar liggen.
55 plussers, is dat tegenwoordig de politiek correcte naam voor bejaarden?
Inderdaad, als ik in de spiegel kijk zie ik het ook. :(
In mijn wijk dammen een stuk of 10 mensen onder leiding van wat DTers.
En weet je hoeveel die afdragen aan de KNDB? 0 euro
Waarom zouden ze ook ?
Het lidmaatschap van de KNDB moet gewoon zoveel mogelijk voordelen bieden en zo weinig mogelijk kosten.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Aug 16, 2017 14:12

Ton van Namen wrote:Een van de vragen die hierbij ook gesteld mogen worden is volgens mij :
"Wat is het aantal leden dat een vereniging nodig heeft om (ook op lange termijn) nog gezond genoemd te worden ?"
"Wat is het aantal leden wat nodig is voor een gezonde interne competitie, en dat ze vrijwel wekelijks hiervoor ook naar de vereniging gaan (zodanig interessant dat leden inderdaad wekelijks naar de vereniging gaan) ?"

Zeker als je kijkt naar verschillen in speelsterkte.
Dit is een goede vraag Ton. Tijdens mijn actieve periode in Delft had ik een club van minimaal 100 leden in mijn hoofd. Gebaseerd op de grootte van de stad (100.000 inwoners) en potentieel (o.a. universiteitsstad). Ik dacht aan een verdeling van ongeveer 70 senioren en 30 jeugdleden. Dit alles was natuurlijk een intuïtieve schatting van de mogelijkheden en een idee van wat je nodig hebt voor een levensvatbare club. In 1994 bestond de club DOS 75 jaar. We voerden toen een ledenwerfcampagne die in dat jaar tot 75 leden moest leiden. Dat hebben we niet gehaald, we kwamen tot 63, ik meen zo'n 40 senioren en 23 jeugdleden.
In theorie zou 100 leden m.i. haalbaar moeten zijn, 1 dammer op elke 1.000 inwoners is natuurlijk zeer bescheiden. DSC (Delftse Schaakclub) heeft dik boven de 100 leden, ik meen zo'n 140. De praktijk is heel wat weerbarstiger, we bespreken hier niet voor niets allerlei zaken om het dammen aantrekkelijker te maken.

Ik denk wel dat de traditionele clubavond zoals we die nu kennen op de schop moet. Bij sneldammen komen veel meer leden en oud-leden opdagen. Gezellig, leuke prijzen, waarom deze niet veel vaker georganiseerd? Nieuwe leden zijn dan ook gemakkelijker te integreren. Liefhebbers van de lange partij komen al genoeg aan hun trekken. Toernooien, provinciale kampioenschappen, provinciale clubcompetitie, nationale competitie. Er zijn al clubs die de clubavond wegens geringe opkomst hebben afgeschaft, terwijl ze wel met teams in de provinciale- en nationale competitie uitkomen. Waarom afschaffen, waarom van de clubavond geen gezellige soosavond gemaakt?

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Aug 16, 2017 18:50

...
Last edited by Jaap van Galen on Thu Aug 17, 2017 07:06, edited 1 time in total.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Aug 16, 2017 19:07

Marcel Kosters wrote:

Ik zie voor de club waar ik lid ben 50 als ondergrens om als gezond beschouwd te worden.
In 1997 waren er 78 clubs (van de in totaal 331) met meer dan 30 leden, 15 hiervan hadden meer dan 50 leden.
In 2012 waren er 43 clubs (van de in totaal 215) met meer dan 30 leden, 7 hiervan hadden meer dan 50 leden.
Voor latere jaren heb ik geen cijfers, maar de trend in ledenaantallen doet het ergste vermoeden.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Thu Aug 17, 2017 02:25

Piet Bouma wrote: Ik mis playforstacks wel een beetje.
Kan die niet wat helderheid brengen in de voortgang rond het formeren van een nieuw bestuur? :)
Sinds een tijdje kan ik mij opeens beter inleven in de mensen die zeggen dat ze liever niet hier op forum willen zijn. Maar leuk dat je mij mist :wink:

Zal ik maar 1 en ander vertellen want een transparant verloop (zelfs naar de bondsraadsleden) lijkt niet echt dan wel moeilijk tot stand te komen.

Komende vergadering kunnen er 2 dingen gebeuren. Of er gaat alleen een voorzitter benoemd worden of er word een dagelijks bestuur benoemd (die "geschikte" kandidaten zijn er). Ik heb zelf het idee dat de voorzitter graag zijn eigen team wil samenstellen en dus ook tijdens de vergadering op optie 1 zal proberen aan te sturen, ikzelf ben bang dat dit leid tot een eenzijdig bestuur.
Achteraf gezien was een meer transparantere procedure wat mij betreft geschikter geweest. Zelfs voor mij als bondsraadslid is veel wat achter de schermen gebeurt moeilijk te begrijpen en te doorgronden. Het zou mij niks verbazen als ik bij lange na nog niet alles wist wat er achter de schermen afspeelt.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Aug 17, 2017 07:54

Laat de voorzitterskandidaat maar zijn team smeden op de wijze van zijn voorkeur. In alle gevallen heeft de bondsraad het laatste woord met het wel of niet benoemen van kandidaten. Waarom zou je daar nu als raad opeens ingewikkeld over doen? Er is aan de ene kant meer transparantie want tenminste is duidelijk wie verantwoordelijk is voor de bestuursformatie en wie dat heeft besloten en hoe. Bovendien frustreer je dan als eigenwijze raad ook niet meteen bij eerste gelegenheid de kandidaat die het allemaal maar mooi mag gaan doen. Het laatste wat de KNDB nodig heeft is een voorzitter die liever een ander bestuur had gehad.

william

Post by william » Thu Aug 17, 2017 08:02

Marcel Kosters wrote:Laat de voorzitterskandidaat maar zijn team smeden op de wijze van zijn voorkeur. In alle gevallen heeft de bondsraad het laatste woord met het wel of niet benoemen van kandidaten. Waarom zou je daar nu als raad opeens ingewikkeld over doen? Er is aan de ene kant meer transparantie want tenminste is duidelijk wie verantwoordelijk is voor de bestuursformatie en wie dat heeft besloten en hoe. Bovendien frustreer je dan als eigenwijze raad ook niet meteen bij eerste gelegenheid de kandidaat die het allemaal maar mooi mag gaan doen.
Ik ben het deze keer eigenlijk wel een beetje met je eens.
Of weet jij er meer van dan de bondsraadleden?
Kun je dan zelf misschien eens iets transparanter zijn.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Aug 17, 2017 08:20

william wrote:(...) Of weet jij er meer van dan de bondsraadleden? (...)
Nee. Ik denk - net als de bondsraadsleden - te weten wie de kandidaat is en persoonlijk vertrouw ik deze met de formatie van een bestuur. Maar ook als ik de naam van de kandidaat niet gekend zou hebben, zou ik denken dat de bondsraad in dit stadium beter maar volle steun en vertrouwen kan geven aan wie zij ook als voorzitterskandidaat heeft uitverkoren.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Aug 17, 2017 09:35

playforstacks wrote:Ik heb zelf het idee dat de voorzitter graag zijn eigen team wil samenstellen...
Kennelijk weet jij wie de beoogde voorzitter is. Heb je enig idee waarom die info niet openbaar gemaakt wordt?

Ik kan begrijpen dat de zoektocht in stilte is uitgevoerd, maar op het moment dat de kandidaat gevonden is, zie ik werkelijk niet in waarom dat geheim moet blijven.

william

Post by william » Thu Aug 17, 2017 09:37

Marcel Kosters wrote:
Nee. Ik denk - net als de bondsraadsleden - te weten wie de kandidaat is en persoonlijk vertrouw ik deze met de formatie van een bestuur. Maar ook als ik de naam van de kandidaat niet gekend zou hebben, zou ik denken dat de bondsraad in dit stadium beter maar volle steun en vertrouwen kan geven aan wie zij ook als voorzitterskandidaat heeft uitverkoren.
Ik weet als lid van de KNDB niet wie de kandidaat is net als de meeste andere leden van de KNDB.
Zeg jij hier nu dat de bondsraad(zonder s :lol: )leden, dus alle bondsraadleden ook weten wie de kandidaat is.
En dat er geen enkel bondsraadlid durft te lekken.
Wat is hier aan de hand? wie is die kandidaat?

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Aug 17, 2017 09:47

william wrote:
Marcel Kosters wrote:
Ik weet als lid van de KNDB niet wie de kandidaat is net als de meeste andere leden van de KNDB.
Zeg jij hier nu dat de bondsraad(zonder s :lol: )leden, dus alle bondsraadleden ook weten wie de kandidaat is.
Lekken moet niet aan de orde zijn, gewoon publiceren. Maar zoals gezegd, dat moet vanuit de bondsraad komen. Ik maak me er maar niet meer druk om.

william

Post by william » Thu Aug 17, 2017 09:56

Marcel Kosters wrote:
william wrote:
Marcel Kosters wrote:Nee. Ik denk - net als de bondsraadsleden - te weten wie de kandidaat is en persoonlijk vertrouw ik deze met de formatie van een bestuur. Maar ook als ik de naam van de kandidaat niet gekend zou hebben, zou ik denken dat de bondsraad in dit stadium beter maar volle steun en vertrouwen kan geven aan wie zij ook als voorzitterskandidaat heeft uitverkoren.
Lekken moet niet aan de orde zijn, gewoon publiceren. Maar zoals gezegd, dat moet vanuit de bondsraad komen. Ik maak me er maar niet meer druk om.
ja, jij weet het al, jij hoeft je daar niet druk om te maken.
ik weet het nog niet net als veel anderen, wij maken ons hier wel druk om.
of zijn sommige KNDB-leden soms gelijker dan anderen?

Post Reply