Bondsraad
-
Re: Bondsraad
Wat een gelul allemaal. Het gaat me niet om die paar stomme rotcenten. Ik wil alleen maar dammen. Omdat dammen leuk is. Wat is daar zo moeilijk aan en waarom heb ik bijvoorbeeld in mijn eigen woonplaats geen ene ruk aan de KNDB en zij niet aan mij?
-
- Real name: william van den broek
Getallen en omgangsvormen daar zit het wel goed mee.Paul van de Veen wrote:Getallen. Daarmee ben ik iets vertrouwder dan met de moderne omgangsvormen.Marcel Kosters wrote: Daar waar het KNDB-wedstrijdwezen mede dankzij het positieve resultaat van de KNDB-competitie bijna budget neutraal draait en het KNDB Topsport en Talentontwikkeling apparaat volgens de officiële informatie in 2015 0,89 euro per lid kostte en in 2016 zelfs een positieve bijdrage aan het resultaat leverde, is een logische vraag of de 130.000-150.000 euro die de KNDB de laatste jaren nog van de leden uit contributie ontvangt en jaarlijks uitgeeft op een handige manier besteed worden? Zeker wanneer het KNDB-bestuur naar de leden stapt met een voorstel tot contributie verhoging om die 130.000-150.000 te kunnen blijven uitgeven?
...
De Wet van de Grote Getallen leert dat elk mens helemaal gek wordt als er gesproken wordt over geldbedragen die het eigen maandinkomen ver te boven gaan. Logisch. Je hebt geen referentie meer.
Even daarom alles teruggerekend naar de eenheid waar alles om draait. Een potje dammen. (Als het daar niet om draait, waarom dan wel?)
Ik ben een modale clubdammer en speel pak-em-beet 40 partijen per jaar. (Zijn er iets meer maar dit rekent makkelijk)
KNDB contributie: € 40,-- = € 1,—per partij
PODB contributie: € 10,— = € 0,25 per partij
Club contributie : € 80,— = € 2,—per partij
Consumpties : = € 8,—per partij. (2x koffie, 2x cola, 2x bier). Er zijn avonden dat ik meer drink van het ene dan het andere
Fooi voor onze barman = € 0,75
Per partij ben ik dus € 12,—kwijt waarvoor 5 uur = hele avond van 20.00 tot 01.00 uur “onder de pannen”. Aandeel KNDB daarin is € 1,--
Tel ik m’n jaarlijkse sponsoring mee dan ben ik meerdere tientjes kwijt per speelavond waarvan € 1,—aan de KNDB.
(Andere dammers gaan naar Salou, naar Heerhugowaard, naar Nijmegen... Die zijn ook zó paar honderd euro jaarlijks extra kwijt dus al snel een of meer tientjes per clubavond.)
Met andere woorden: waar hebben we het in vredesnaam over?
Het interesseert mij eigenlijk geen ene mallemoer waar die ene euro van mij naar toe gaat en dat daarvan €0,89 naar Topsport gaat (zolang niemand ‘m zomaar in z’n zak steekt maar die suggestie heb ik hier nog niet gelezen.)
Nog even wat getallen:
Ik betaal jaarlijks € 40 aan contributie KNDB. Daarvoor krijg ik een Nationale Competitie, PK's, "topsport" waaronder trainingen en begeleiding en verder bij NOC*NSF en waar dan ook belangenbehartiging plus een door vrijwilligers volgeschreven blaadje.
Ik betaal jaarlijks € 80 aan contributie Ned. Ver. van Wiskundeleraren.
Daarvoor krijg ik “beetje belangenbehartiging” en 6x een door vrijwilligers volgeschreven blaadje. Verder niets.
Ik betaal jaarlijks € 125 als lidmaatschap voor het Meccano Gilde.
Daarvoor krijg ik “beetje belangenbehartiging” en 5x een heel aardig, door vrijwilligers volgeschreven blaadje. Verder niets.
Ik betaal jaarlijks € 180 als lidmaatschap van m'n handboogschietvereniging “De Vrije Schutter”
Daarvoor mag ik op zaterdag een paar uur schieten. Verder niets.
En voor die € 40,-- KNDB contributie wordt hier een bestuur opgeblazen?
Zullen we onszelf als sport eens serieus nemen en een serieuze contributie vragen?
Maar moet hier nu echt uitgelegd worden dat golven duurder is dan dammen omdat een golfveld duurder is dan een dambord?
Ik en vele anderen kunnen je echt heel duidelijk uitleggen wat er niet klopt aan je verhaal.
Maar niet hier.
Hiervoor is een nieuw topic aangemaak "demissionair bestuur".
-
Michel, wat wil je dan concreet met dat extra contributiegeld gaan doen?Michel Stempher wrote:Contributie en dammers zal altijd een probleem blijven. Toen ik een enquête startte of mensen 5 euro meer wilden dokken voor concrete aanvalsplannen jeugd werd er keihard 'nee' geroepen door de meerderheid. Ik ben blij dat het in Overijssel gebruikelijk is dat er nog wel een kop koffie voor de tegenstanders in de provinciale competitie vanaf kan. Maar om een of andere reden is men ontzettend krenterig in de damwereld. Ik kan niet in de portemonnee van de ander kijken, maar ik kan me slecht voorstellen dat die paar tientjes echt het probleem gaan zijn. En toch vindt men zelfs die 40 euro al te veel. Echt waar, de damwereld zit vol met zeikwijven die alles compleet afkraken, terwijl deze zelfde zeikwijven in veel gevallen niet bereid zijn een zeer acceptabele contributieafdracht te doen. Ikzelf was in het verleden overigens ook een zeikwijf, maar ik vind dat ik me heb ontwikkeld de afgelopen jaren en dat ik daardoor beter ben gaan inzien dat er niemand kan toveren.Paul van de Veen wrote: ... ... ... ... ...
Zullen we onszelf als sport eens serieus nemen en een serieuze contributie vragen?
Natuurlijk ben ik van mening dat het nieuwe bestuur links- of rechtsom geld moet vrijmaken voor de betreffende aanvalsplannen. Maar ik vind ook dat wij als leden niet moeten gaan zaniken op te weinig breedtesportuitgaven als we niet eens een paar tientjes contributie wensen te betalen. Het alternatief is dat het nieuwe bestuur wordt gewezen op een geldboom, maar deze heb ik nog niet in mijn omgeving gevonden helaas.
Misschien een salarisverhoging voor de TD.
-
Fred, richt een damclub op als je wilt dammen. Organiseer toernooien, ga die scholen in, trek dat Pinky-pak aan en leg die kids uit dat dammen leuk is, organiseer schooldammen, maak gebruik van prachtig KNDB materiaal van Keurentjes en anderen, organiseer je vereniging, koester en behoud je leden, ren je daarvoor net als vele anderen de benen uit het lijf ipv makkelijk op een forum te posten. Want één is zeker. Dat helpt niet.
Vraag je niet af wat de KNDB voor jou kan doen maar vraag jezelf af wat jij voor de KNDB kunt doen.
Vraag je niet af wat de KNDB voor jou kan doen maar vraag jezelf af wat jij voor de KNDB kunt doen.
-
Dat helpt juist heel erg.Paul van de Veen wrote:Fred, richt een damclub op als je wilt dammen. Organiseer toernooien, ga die scholen in, trek dat Pinky-pak aan en leg die kids uit dat dammen leuk is, organiseer schooldammen, maak gebruik van prachtig KNDB materiaal van Keurentjes en anderen, organiseer je vereniging, koester en behoud je leden, ren je daarvoor net als vele anderen de benen uit het lijf ipv makkelijk op een forum te posten. Want één is zeker. Dat helpt niet.
Dit bestuur is echt niet alleen opgestapt omdat de inhoud van de motie niet beviel.
Dat was de laatste druppel.
Minstens zo belangrijk is wat daar allemaal aan voorafgegaan is.
Fred en vele anderen hebben hier op dit forum heel veel vaak hele terechte kritiek op het functioneren van hans vermeulen en anne oostra geleverd en daarmee de ogen van veel forumbezoekers geopend.
Het draagvlak voor het bestuur onder de leden van de KNDB is daardoor verdwenen, is inmiddels bijna nul.
Hans en Anne hebben uiteindelijk de pijp aan Maarten gegeven.
-
Een jaartje zitvolleybal kost voor een senior iets van €447,-- Junioren krijgen korting. Dat dan weer wel. Voordeel van die sport is dat je er bij kunt blijven zitten, net als bij dammen.Ton van Namen wrote:.....En ik denk dat jij er meer voor over hebt dan vele anderen.

Beetje voetbalkluppie € 200,-- jaarlijks.
Naar golf of sky-diven heb ik niet gekeken, daar heb ik het niet over.
Ik vind ook contributies als b.v. badminton rond de € 100,--
Maar iets te vinden dat minder kost dan € 37,50 op jaarbasis? Hmm. Leuke uitdaging aan alle forumliefhebbers. Zoek een sport die goedkoper is. Waar je minstens 40 keer per jaar een uur of vier mee bezig bent. En minstens even leuk is.

Soms moet je voor extra's zoals bij het schaatsen nog weer paar honderd op tafel leggen. Logisch.
Het kost scheppen met geld tegenwoordig om het een beetje te laten vriezen. Dat gaat niet meer zo makkelijk als vroeger.
Deelname aan Nationale Competitie KNDB kost € 130 / 11 speeldagen / 10 spelers dus per wedstrijd per speler € 1,18 jaarlijks!!
Als ik na elke wedstrijd Joppie-saus op m'n bal gehakt doe ben ik meer kwijt.
Dat we het er -als collectief- niet voor over hebben is helaas óók een feit.
Last edited by Paul van de Veen on Wed Aug 09, 2017 01:55, edited 1 time in total.
- Marcel Kosters
Eens. Jaarlijks komt voor dit potje dammen circa 500.000 euro uit contributies en subsidies bij de KNDB binnen. Wanneer daar nog geld bij moet om het KNDB-ledenbestand op plus 1 te brengen, dient inzichtelijk te zijn waarin de kosten zitten. Ook moet bespreekbaar zijn dat de KNDB koers wijzigt om een trendbreuk te realiseren. Als we hier niet nu over kunnen spreken, wanneer wel?Paul van de Veen wrote:(…) daarom alles teruggerekend naar de eenheid waar alles om draait. Een potje dammen. (Als het daar niet om draait, waarom dan wel?)
Dat was mijn argument, de eerste keer dat ik aan de KNDB-bestuurstafel mee besloot over een (aangenomen) bestuursvoorstel tot contributieverhoging...Paul van de Veen wrote:Met andere woorden: waar hebben we het in vredesnaam over?
Van jouw euro ging in 2015 niet 89 cent maar 0,89/40 = 0,02225 euro naar Topsport en Talentontwikkeling. Daar kan inderdaad niemand moeilijk over doen.Paul van de Veen wrote:(...) en dat daarvan €0,89 naar Topsport gaat (..)
Ik denk dat we de KNDB (hopelijk voorlopig) financieel op krimp moeten inrichten. Juist als we willen proberen om het succes van topsport en talentontwikkeling veilig te stellen. De Wereld Draait Door, het NOS Journaal, het Jeugd Journaal, Jinek en Glossy magazines: KNDB T&T scoort er nu ook in publicitair opzicht op los.
In dat kader vraag ik me inmiddels af, hoe eind 2016 het reduceren van T&T aanstellingen met 25% - waar T&T volgens bestuur in 2015 89 cent per lid kostte en in 2016 zelfs geld opleverde - voor de KNDB nog iets anders dan een gelukzalige glimlach bij de penningmeester van NOC*NSF (die naar ik aanneem ook 25% minder subsidie voor loonkosten hoefde overmaken) en ongelukkige gezichten bij de T&T medewerkers heeft kunnen opleveren?
Laten we dan beginnen met het inzichtelijk maken van de kosten en financieringsvoorwaarden van onze organisatie. Overigens is een contributieverhoging heilloos. Wat je aan de voorkant binnen haalt, stroomt er aan de achterzijde versneld weer uit. Wie van pruimen houdt begrijpt wat ik bedoel.Paul van de Veen wrote:Zullen we onszelf als sport eens serieus nemen en een serieuze contributie vragen?
Dat is een heel belangrijke. Zonder die voeling prijst de KNDB zichzelf uit de markt. Ik kan me volledig vinden in jouw toelichting.Ton van Namen wrote:Niet alle mensen denken hetzelfde of hebben hetzelfde over voor een zeker product.
En ik denk dat jij er meer voor over hebt dan vele anderen.
Last edited by Marcel Kosters on Wed Aug 09, 2017 03:02, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
- Marcel Kosters
Clubcontributies van andere sporten vergelijken met KNDB bondsafdracht van 37,50 is niet helemaal zuiver. Hieronder de bondsafdrachten.Paul van de Veen wrote:Een jaartje zitvolleybal kost voor een senior iets van €447,-- Junioren krijgen korting. Dat dan weer wel. Voordeel van die sport is dat je er bij kunt blijven zitten, net als bij dammen.Ton van Namen wrote:.....En ik denk dat jij er meer voor over hebt dan vele anderen.![]()
Maar iets te vinden dat minder kost dan € 37,50 op jaarbasis? Hmm. Leuke uitdaging aan alle forumliefhebbers. Zoek een sport die goedkoper is. En minstens even leuk.![]()
Soms moet je voor extra's zoals bij het schaatsen nog weer paar honderd op tafel leggen. Logisch.
Het kost scheppen met geld tegenwoordig om het een beetje te laten vriezen. Dat gaat niet meer zo makkelijk als vroeger.
Deelname aan Nationale Competitie KNDB kost € 130 / 11 speeldagen / 10 spelers dus per wedstrijd per speler € 1,18 jaarlijks!!
Nederlandse Volleybal bond jaarcontributie 10,00 euro.
KNVB (potje voetbal) jaarcontributie 9,99 euro.
Nederlandse Golf Federatie 32,50 euro
Nederlandse Badmintonbond 10,35 euro
Schaatsbond 8,50 euro
De drie collega denksport bonden:
Go: 26 euro met digitaal jaarboek, 36 euro met hard copy jaarboek
Schaken: 41,48 euro
Bridge: 21,50 euro
De drie collega cluster bonden:
Nederlandse Onder Water Sportbond 42,00
Nederlandse Toerfiets Unie 38,50 tot 31 december 2017 of 57,50 tot 31 december 2018 (slim aanbod trouwens)
Nederlandse Bowling Federatie 30,35
De KNDB zit met een krimpende organisatie - waarbij het merendeel van het ledenbestand minder van de organisatie 'mee krijgt' dan bijvoorbeeld de schaakbond - wel zo'n beetje tegen het contributie plafond. Zeker als je bedenkt dat de provinciale bond er - afhankelijk van de provincie - ook nog wel een tientje bovenop kan gooien. Er zijn clubjes met een jaar contributie van 70 euro. Dat zijn over het algemeen niet de clubs die veel geduld hebben met een contributie verhoging van bijvoorbeeld vijf euro.
Sowieso worstelt 90% van de clubs met het rond krijgen van de begroting: stijgende zaalhuur, dalend ledental en toch proberen de club contributie op niveau te houden. Want je wilt de leden die je hebt vast houden en je wilt een goede prijs kwaliteit verhouding blijven bieden voor potentiele nieuwe leden die op je clubavond binnen wandelen. In dat verhaal komt de KNDB pas in beeld op het moment dat zij geld nodig heeft. En dat kunnen de clubs dan weer missen als kiespijn. Hen lukt het om de tering naar de nering te zetten en de zaak binnen de begroting rond te krijgen: laat de KNDB dat ook doen.
Geef een club als Wageningen, Hoogeveen, Den Haag of een club waar ook maar een beetje leven in zit 500.000 euro en zij organiseren binnen een jaar alleen al in hun woonplaats een (jeugd)ledenaanwas die tenminste gelijk staat aan de jaarlijkse afname (250 leden) van het KNDB-ledenbestand. Met 150.000:250 = 600 te besteden euro's - zeg 500 euro - per binnen te halen nieuw (jeugd)lid ben ik redelijk optimistisch (understatement) en denk ik dat de betreffende club en passant het T&T apparaat ook in de lucht houdt. Natuurlijk een volstrekt gechargeerde voorstelling van zaken, maar toch.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
-
- Real name: Thijs van den Broek
Bedankt voor al het opzoek werk Marcel goede inhoudelijke post.
Dat schept een heel ander beeld dan eerder geschetst werd.
De vraag of dammers meer geld over zouden moeten hebben voor hun sport is wat mij betreft totaal irrelevant zolang de KNDB niet eens in staat is om uit te leggen waar het geld aan besteed wordt.
Dat schept een heel ander beeld dan eerder geschetst werd.
De vraag of dammers meer geld over zouden moeten hebben voor hun sport is wat mij betreft totaal irrelevant zolang de KNDB niet eens in staat is om uit te leggen waar het geld aan besteed wordt.
-
- Real name: Frans de Jonge
Tsja, het lijkt allemaal logisch, maar als je zoveel cijfers om je oren krijgt en je wordt uitgedaagd om iets goedkopers te vinden dan vind je dat redelijk gemakkelijk. De eerste benchmark was direct al raak. Wat moeten voetbalverenigingen bijvoorbeeld afdragen aan de KNDB:Paul van de Veen wrote:Een jaartje zitvolleybal kost voor een senior iets van €447,-- Junioren krijgen korting. Dat dan weer wel. Voordeel van die sport is dat je er bij kunt blijven zitten, net als bij dammen.Ton van Namen wrote:.....En ik denk dat jij er meer voor over hebt dan vele anderen.![]()
Maar iets te vinden dat minder kost dan € 37,50 op jaarbasis? Hmm. Leuke uitdaging aan alle forumliefhebbers. Zoek een sport die goedkoper is. Waar je minstens 40 keer per jaar een uur of vier mee bezig bent. En minstens even leuk is.![]()
[i]Contributie KNVB
Ieder seizoen stelt de KNVB de contributiebedragen voor leden vast. Bovenop de contributie komt de premie voor collectieve aansprakelijkheids- en ongevallenverzekeringen.
Ereleden van de KNVB en de districten zijn vrijgesteld van contributie.
Contributiebedragen leden seizoen 2015/'16
Contributie categorie Bedrag
Senioren € 9,99
Junioren € 7,92
Pupillen € 7,40[/i]
Bij de KNDB betaal je dus 4 x zo veel aan de landelijke organsatie dan bij de KNVB (= toch bijna 400%). De verschillen in door leden zelf te betalen contributies liggen vaak aan de kosten van het speelveld (golf, sporthallen, sportvelden, e.d. Dus of de discussie wordt gevoerd wat reeel is te betalen aan een landelijke bond of wat je aan je sport wilt uitgeven. Nu loopt de discussie (oneigenlijk) door elkaar heen. Ten opzichte van de KNVB betalen de dammers bij de KNDB 400% meer aan hun landelijke organisatie. Redelijker zou dus zijn dat om de contributie van seniordammers aan de KNDB terug te brengen naar ongeveer € 10. Dan kunnen de verenigingen zelf bepalen of ze in een duurdere zaal willen zitten of met vergoed kader te willen werken.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
- Marcel Kosters
Bij nader inzien is dat niet zo'n zinvolle rekensom. Het negatieve ledensaldo is 250, maar ook nu zullen er nieuwe leden binnen komen. Het gaat ook niet alleen om ledenwinst maar ook om ledenbehoud, het verkleinen van de uitstroom. Al vermoed ik dat levens verlenging buiten de mogelijkheden van de KNDB ligt. Mijn punt is, dat meer gedaan en geprobeerd moet kunnen worden met de aanzienlijke middelen die de KNDB jaar in jaar uit ter beschikking staan.Marcel Kosters wrote:Geef een club als Wageningen, Hoogeveen, Den Haag of een club waar ook maar een beetje leven in zit 500.000 euro en zij organiseren binnen een jaar alleen al in hun woonplaats een (jeugd)ledenaanwas die tenminste gelijk staat aan de jaarlijkse afname (250 leden) van het KNDB-ledenbestand. Met 150.000:250 = 600 te besteden euro's - zeg 500 euro - per binnen te halen nieuw (jeugd)lid ben ik redelijk optimistisch (understatement) en denk ik dat de betreffende club en passant het T&T apparaat ook in de lucht houdt. Natuurlijk een volstrekt gechargeerde voorstelling van zaken, maar toch.
-
- Real name: Ton van Namen
Een van de vragen die hierbij ook gesteld mogen worden is volgens mij :
"Wat is het aantal leden dat een vereniging nodig heeft om (ook op lange termijn) nog gezond genoemd te worden ?"
"Wat is het aantal leden wat nodig is voor een gezonde interne competitie, en dat ze vrijwel wekelijks hiervoor ook naar de vereniging gaan (zodanig interessant dat leden inderdaad wekelijks naar de vereniging gaan) ?"
Ik denk dat dit minimum op 30 ligt.
Maar mogelijk is het zelfs 50.
Zeker als je kijkt naar verschillen in speelsterkte.
En dan kijk ik alleen naar deelnemers aan de seniorencompetitie.
De jeugdafdeling (absoluut noodzakelijk voor de lange termijn) tel ik hierbij niet eens mee.
"Wat is het aantal leden dat een vereniging nodig heeft om (ook op lange termijn) nog gezond genoemd te worden ?"
"Wat is het aantal leden wat nodig is voor een gezonde interne competitie, en dat ze vrijwel wekelijks hiervoor ook naar de vereniging gaan (zodanig interessant dat leden inderdaad wekelijks naar de vereniging gaan) ?"
Ik denk dat dit minimum op 30 ligt.
Maar mogelijk is het zelfs 50.
Zeker als je kijkt naar verschillen in speelsterkte.
En dan kijk ik alleen naar deelnemers aan de seniorencompetitie.
De jeugdafdeling (absoluut noodzakelijk voor de lange termijn) tel ik hierbij niet eens mee.
- Marcel Kosters
Helemaal eens natuurlijk: het zou een stukje beter gaan met de organisatie van het dammen als ook maar een van ons forum tijgers zich zou richten op daadwerkelijk doen. Al heb ik zelf niet het idee op club- of welk niveau in het damwereldje ook te weinig te doen, laat staan gedaan of geprobeerd te hebben.Paul van de Veen wrote:Fred, richt een damclub op als je wilt dammen. Organiseer toernooien, ga die scholen in, trek dat Pinky-pak aan en leg die kids uit dat dammen leuk is, organiseer schooldammen, maak gebruik van prachtig KNDB materiaal van Keurentjes en anderen, organiseer je vereniging, koester en behoud je leden, ren je daarvoor net als vele anderen de benen uit het lijf ipv makkelijk op een forum te posten. Want één is zeker. Dat helpt niet.
Het kan echter niet zo zijn dat af en toe wat geschreeuw op dit forum een taboe legt op het benoemen van de inmiddels acute problemen van de KNDB. Dit is een internet forum en dat betekent dat de discussietoon regelmatig negatief of plat is. (Opeens heb ik weer zin in pruimen, ik weet ook niet waarom). Maar het is een forum. En zelfs de al lang dode Grieken en Romeinen begrepen de waarde van publieke - en soms te platte - discussies. Door inhoudelijke bijdragen te negeren of niet serieus te nemen wordt enkel bewezen hoe moeilijk het onderwerp gevonden wordt.
Als Fred in Apeldoorn als een dolle aan de slag gaat, verandert dat niets aan de organisatie van het KNDB-cluster in Veenendaal. En Fred mag het doen met misschien 500 euro terwijl de KNDB het duizendvoudige ter beschikking heeft om een verschil te maken. Ik kan me voorstellen, dat Fred zich een beetje moedeloos voelt. Als de KNDB met al die cluster kracht geen verschil kan maken, hoe zou Fred dat dan wel kunnen? Waar is het inspirerende voorbeeld, KNDB? Nee, inderdaad, deze forum discussie inspireert ook niet. Maar hopelijk kan deze bijdragen aan een zoektocht naar oplossingen voor de toekomst.
Mijn analyse is dat het huidige contributie niveau het maximum is van wat de KNDB in haar huidige functioneren aan het huidige ledenbestand kan en mag vragen. Inschrijfgelden en eigen bijdragen zijn gemaximeerd en als de KNDB het profijtbeginsel ook in de contributie zou doorvoeren, kost dat per saldo inkomsten.
In analogie met jouw betoog kan ook de KNDB in plaats van dure plannen schrijven en geld vragen beter doen. Als de KNDB dat niet kan, is goed dit te benoemen en te bezien hoe we de organisatie van de KNDB kunnen helpen dan wel anders inrichten. Zodat die jaarlijkse 500.000 euro voor de damsport - of 150.000 euro die jaarlijks door de leden worden opgebracht - meer gaan opleveren dan negatieve groei. Meer geld naar de KNDB organisatie gooien, zwijgen en de andere kant op kijken is niet het begin van een oplossingsrichting.
Maar goed, ik ben benieuwd wat over twee weken in het forum - of preciezer gezegd gremium... - van de bondsraadsvergadering besproken en besloten zal worden.
Last edited by Marcel Kosters on Wed Aug 09, 2017 14:14, edited 1 time in total.
-
Opnieuw wat licht op de essentiële bedragen. Per damwedstrijd betaal ik:
€ 1,— KNDB contributie
€ 0,25 PODB contributie
€ 2,— Club contributie
Daar bovenop komen nog naar wens enkele of te veel consumpties en desgewenst kosten voor deelname aan special events.
€ 3,25 om een avond of zaterdag te kunnen dammen is spotgoedkoop. Contributie Kring voor de Damproblematiek = € 40,--.
Uit die ene euro wordt belangenbehartiging betaald, een website, dampromotie, centrale training, jeugdbeleid, een damblaadje etc.
Natuurlijk kun je over de verdeling van die euro over al die verschillende onderwerpen eindeloos van mening blijven verschillen.
Als er naast de contributie ook nog eens € 500.000 aan inkomsten wordt verkregen uit NOC*NSF en andere fondsen dan 2 conclusies:
- hulde aan het bestuur dat ze dit kunstje voor elkaar weten te krijgen!
- onze samenleving betaalt meer dan wijzelf voor het dammen in Nederland.
€ 500.000/3000 dammers/40 partijen = € 4,20 per partij. Diepe gevoelens van dankbaarheid!
Ons probleem is dat wij er zelf niet meer voor over hebben.
€ 1,— KNDB contributie
€ 0,25 PODB contributie
€ 2,— Club contributie
Daar bovenop komen nog naar wens enkele of te veel consumpties en desgewenst kosten voor deelname aan special events.
€ 3,25 om een avond of zaterdag te kunnen dammen is spotgoedkoop. Contributie Kring voor de Damproblematiek = € 40,--.
Uit die ene euro wordt belangenbehartiging betaald, een website, dampromotie, centrale training, jeugdbeleid, een damblaadje etc.
Natuurlijk kun je over de verdeling van die euro over al die verschillende onderwerpen eindeloos van mening blijven verschillen.
Als er naast de contributie ook nog eens € 500.000 aan inkomsten wordt verkregen uit NOC*NSF en andere fondsen dan 2 conclusies:
- hulde aan het bestuur dat ze dit kunstje voor elkaar weten te krijgen!
- onze samenleving betaalt meer dan wijzelf voor het dammen in Nederland.
€ 500.000/3000 dammers/40 partijen = € 4,20 per partij. Diepe gevoelens van dankbaarheid!
Ons probleem is dat wij er zelf niet meer voor over hebben.
- Marcel Kosters
Eens.Paul van de Veen wrote:- hulde aan het bestuur dat ze dit kunstje voor elkaar weten te krijgen!
Klopt.Paul van de Veen wrote:- onze samenleving betaalt meer dan wijzelf voor het dammen in Nederland.
Het lijkt verstandig eerst scherp te hebben waar het geld van de leden en van de samenleving in gaat zitten. Daarna kun je misschien een al dan niet zinnige discussie over contributie verhoging voeren.Paul van de Veen wrote:Ons probleem is dat wij er zelf niet meer voor over hebben.