KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 29, 2004 09:23

Provinciale Zeeuwse Courant, 29 november 2004

Provoost naar WK dammen voor junioren

GOES - Dammer Bennie Provoost neemt volgende maand aan het WK dammen voor junioren.

De dammer uit Aagtekerke plaatste zich niet rechtstreeks voor de titelstrijd, maar krijgt van het bedrijf Meurs uit Culemborg - eigendom van de huidige voorzitter van de nationale dambond - een zogenaamde sponsorplaats aangeboden. Meurs neemt de kosten van het verblijf en deelname van Provoost op zich.

Als onderdeel van de deal met Meurs speelt Bennie Provoost de komende drie seizoenen voor de door Meurs gesponsorde damclub Denk en Zet uit Culemborg. De club komt uit in de hoogste klasse van Nederland. Het betekent dat zijn huidige club ’s-Gravenpolder zijn topscorer kwijtraakt.

Het WK voor junioren wordt de tweede maand van december gespeeld in het Poolse Minsk Mazowiecki.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 29, 2004 09:31

De Gelderlander, 29 november 2004

DC Lent in evenwicht in topduel
Door onze sportredactie

LENT - Het topduel uit de landelijke eerste klasse C tussen DC Lent en Gorinchem heeft geen winnaar opgeleverd. Het treffen tussen de gedeelde nummers twee eindigde zaterdag in een 10 - 10 gelijkspel. Voor zowel Lent als Gorinchem was het het derde verliespunt van het seizoen. Koploper Maastricht was de lachende derde. De huizenhoge titelfavoriet breidde zijn voorsprong uit tot drie punten.

De Lentse teamleider Remco van Zelst was niettemin tevreden met het resultaat: "Onze achtervolgers hebben puntverlies geleden. Voorlopig gaat de strijd om plaats twee (die recht geeft op promotiewedstrijden, red.) tussen Gorinchem en ons."

DC Lent keek tegen de Gorinchemmers lang tegen een achterstand aan. De jongste spelers, Thijs Gerritsen en Sander Spaans, kwamen tegen de broers Piet en Mijndert Verkaik niet in hun spel en verloren. Van Zelst won als eerste voor DC Lent. In razende tijdnood toonde de Lentse captain meer inzicht in de positie dan Joop Latooy. De Lentse gelijkmaker was van Maarten Nas, die Niek Verkaik in tijdnood met een slagzet versloeg.

De overige partijen eindigden in remise, waarbij Lianne van Ampting tegen Henk Houweling door het oog van de naald kroop en Gerold Kosman moest harken om Joop Kwakernaak van winst af te houden. Willem van den Berg en Henk Gerritsen hadden tegen respectievelijk Henk de Jong en Gerry Verhoeven de beste kansen. Eep van Manen (tegen Arthur de Swart) en Anton Janssen (Ricardo Jagroep) noteerden een gelijkwaardige remise.

Gorinchem-DC Lent 10-10: Arthur de Swart-Eep van Manen 1-1, Niek Verkaik-Maarten Nas 0-2, Mijndert Verkaik-Sander Spaans 2-0, Joop Latooy-Remco van Zelst 0-2, Henk Houweling-Lianne van Ampting 1-1, Joop Kwakernaak-Gerold Kosman 1-1, Gerry Verhoeven-Henk Gerritsen 1-1, Ricardo Jagroep-Anton Janssen 1-1, Henk de Jong-Willem van den Berg 1-1, Piet Verkaik-Thijs Gerritsen 2-0.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 29, 2004 09:34

DUO speelt met vuur tegen Het Noorden
Door onze medewerker

GRONINGEN - De dammers van DUO blijven ook na de zesde ronde aan de leiding. De Doetinchem - Vorden combinatie kwam tegen Het Noorden niet verder dan 10 - 10. De concurrenten Lunteren en Soest verspeelden ook punten.

De wedstrijd in Groningen leverde een bizar verloop op. Het begin was nog redelijk. Nina Hoekman verkeert in supervorm en demonstreerde dat door Johan Rademaker in de opening al een schijf te ontfutselen. In hoog tempo denderde Hoekman door naar winst.

DUO kwam in de problemen door drie verrassende nederlagen. Dinant Spieker, Marcel Knipper en Friso Fennema waren jarenlang degelijke steunpilaren, maar zijn nu een beetje de weg kwijt. Spieker onderschatte de aanvalskracht in de stelling van zijn opponent. Knipper trapte in een lelijke doorbraak en vocht vergeefs in een verloren eindspel. Fennema zag in een vlaag van onachtzaamheid een listig offer over het hoofd.

DUO kwam gelijk door de beste partijen van de dag. Wesselink zette een stevige aanval op tegen de altijd graag omsingelende Jan van Meggelen. Met behulp van kleine tactische wendingen bereikte Wesselink een gratis doortocht naar de damlinie. Invaller Bert Woolschot speelde een spectaculaire partij tegen Danny Staal. Vanuit de opening dwong de DUO-voorzitter fraai een gewonnen stelling af. Hij liet Staal terugkeren in de partij, om in tijdnood toe te slaan. Na de tijdnoodfase maakten de meeste DUO-ers zich nog geen zorgen. De eindspelen van Jochem Zweerink, Gerrit Wassink en Henk Hoekman waren kansrijk.

Eén winstpartij was genoeg, maar die bleef uit zodat DUO als koploper, maar toch met kater uit Groningen vertrok.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 29, 2004 09:39

DC Lent behoudt goede klassering
Door onze medewerker

Gorinchem- NIJMEGEN - DC Lent heeft zaterdag in de landelijke eerste klasse gelijkgespeeld tegen Gorinchem. De tegenstander deelt de tweede plaats met Lent. De achterstand op de huizenhoge favoriet Maastricht groeide tot drie punten.

Lent 10-10

Teamleider Remco van Zelst was na de 10-10 tevreden: "Onze achtervolgers voor de tweede plaats hebben puntverlies geleden. We blijven in de race voor de tweede plaats, die recht geeft op promotiewedstrijden."

DC Lent keek tegen de Gorinchemmers lang tegen een achterstand aan. De jongste spelers, Thijs Gerritsen en Sander Spaans, kwamen tegen de broers Verkaik niet in hun spel.

Van Zelst won als eerste voor DC Lent. In razende tijdnood toonde de Lentse captain meer inzicht in de positie dan Joop Latooy. De gelijkmaker voor DC Lent was van Maarten Nas. Die hield Niek Verkaik lang onder druk en wist in tijdnood met een slagzet zijn partij te beslissen. Daarmee kwam de stand op 9-9. Lianne van Ampting stond nadelig en moest gaan voor overleven.

Van Ampting toonde zich koelbloedig en vond tegen Henk Houweling de enige variant die naar de deling van de punten leidde.

Ons Genoegen-NOAD 12-8

De Nijmeegse dammers kwamen tot één winstpartij. En ook die kwam voor Eric Sanders aanwaaien, omdat zijn overbuurman Henk van Snippenburg een foutieve slagzet inzette. Na het weggeven van twee schijven ontdekte de Utrechter dat zijn opzet faalde. NOAD voegde aan die partijzege zes remises toe.

Image
Eric Sanders redde NOAD's eer

Peelen, Arie van Wel en Erich Ketelaars hadden in hun partijen ogenschijnlijk de betere papieren maar de winstvoering bleek analytisch niet rond te breien. De overige remises waren van Hans Ladage, Maddy Lemmen en Ludger Buijs. Carlijn Aalbers zag haar verloren schijf niet meer terug en verloor. Kees Hazen ging in hevige tijdnood door een zetje onderuit en Arno Kokke liet zich door zijn overbuurman wegdrukken.
Last edited by Hanco Elenbaas on Mon Nov 29, 2004 10:34, edited 1 time in total.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Mon Nov 29, 2004 09:48

Hanco Elenbaas wrote:
Het WK voor junioren wordt de tweede maand van december gespeeld in het Poolse Minsk Mazowiecki.
Kan iemand mij vertellen wanneer de tweede maand van december is?? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
......door politie en dominee geweerd.....

Marjola

Post by Marjola » Mon Nov 29, 2004 10:03

Vengaboy wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Kan iemand mij vertellen wanneer de tweede maand van december is?? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
De tweede maand van december is een maand voor de derde maand van december [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Nov 29, 2004 10:32

Hanco Elenbaas wrote:De Gelderlander, 29 november 2004
Ons Genoegen-NOAD 12-8

De Nijmeegse dammers kwamen tot één winstpartij. En ook die kwam voor Eric Sanders aanwaaien, omdat zijn overbuurman Henk van Snippenburg een foutieve slagzet inzette. Na het weggeven van twee schijven ontdekte de Utrechter dat zijn opzet faalde.
Ik vond het bijna jammer dat de combinatie niet klopte, want hij was erg fraai (wel een typezetje, vermoed ik):

<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="BMWP2829323335373839404245474849BP0203040708091012131518202125"><param name="notation"value="2530352418232819101419100914101921273221121721010207"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>

En nu is het de bedoeling dat wit tot 9 slaat en zwart kan gaan oogsten.
Met in de beginstand schijven op 24 en (bv) 50 en beginnen met 24-30, klopt ie wel:

<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="BMWP282932333537383940424547484950BP020304070809101213151820212425"><param name="notation"value="24303524182328191014191009141019212732211217210102070109034147362047"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 29, 2004 10:50

De Stentor, 29 november 2004

DUO in mineur door puntverlies
door Nikhila

29 NOVEMBER 2004 - VORDEN - De teleurstelling droop van de gezichten. Dammers Uit Oost rekende zich in Groningen te vroeg rijk en verspeelde andermaal een kostbaar puntje: 10 - 10. ‘We zijn nog steeds koploper’, weet captain Dinant Spieker. ‘Maar worden nu belaagd door drie concurrenten.’.

Nina Hoekman is topscorer van DUO, maar ook van de gehele hoofdklasse. De Zutphense, die in zes wedstrijden pas één puntje moest inleveren, opende de score.

Zij nam een brutale voorpost onder vuur en brak met groot machtsvertoon door de vijandelijke linies.

Ook de centrumaanval van Wieger Wesselink was goed voor twee punten, maar na drie nederlagen op rij keek de Vordense hoofdklasser tegen een 7-5 achterstand aan. Ook Spieker ging onderuit. ‘Ik taxeerde de stelling verkeerd. Mijn winstplan werkte geheel averechts.’

Na de gelijkmaker van voorzitter Bert Woolschot maakte nog niemand zich ongerust, want de drie overgebleven strijders van DUO leken op winst af te koersen.

Jochem Zweerink stond een volle schijf voor. Zweerink, pas zeventien jaar, maakt een uitstekend debuut. ‘Ik heb een positieve score en ik ben tevreden over mijn spel’, vertelde hij. ‘Toch laat ik soms nog kansen lopen.’

Ook zaterdag bleef een puntje liggen bij Zweerink, maar hij was niet de enige. Henk Hoekman toverde een combinatie op het bord, maar bleef bij de afwerking het antwoord schuldig. Ook Gerrit Wassink liet een glasheldere winstvariant liggen.

DDC nam de leiding in 2B: 13-7 tegen Harderwijk 2. ‘De strijd ging drie uur lang gelijk op’, stelde aanvoerder Rob Hendriks. De rake slagzet van Fred van Amersfoort inspireerde de Deventer formatie. De oogst op de onderste borden was optimaal.

Henk Groen bleef de lijstaanvoerder in 2B na zijn vijfde voltreffer. De missers van de thuisploeg, door haast en rekenfouten, stonden de zege niet meer in de weg.

DOS/Hartholt Olie hield de titelkansen intact: 12-8 tegen ADG 2. Gerrit Klaseboer trok de hoofdrol naar zich toe. De Heinose speler trakteerde op beschuit met muisjes, na de geboorte van dochter Eline, en was uren later de trotse matchwinnaar.

Het slagwerk van Frits Gerritsen en Ronald Holterman was een ruggensteuntje voor de Sallandse ploeg. De voorsprong liep snel op dankzij Marco Veneboer en Tonnie van Ommen, maar bij 9-3 stagneerde de score. De strategie van Klaseboer brak het verzet van ADG.

De derde 11-9 nederlaag was een hard gelag voor DamRa. ‘We staan nu op de achtste plaats’, weet teamleider Ab Steenbergen. ‘Bij winst in die wedstrijden waren we nu koploper geweest.’

De snelle achterstand stelde de Raalter ploeg voor problemen in Lelystad. De tegentreffer van Gerrit Visscher gaf hoop, maar de inbreng van de kopstukken was een lelijke tegenvaller.

‘Ik stond zelf een gezonde schijf voor’, erkende Steenbergen. ‘Na een verrassende tegenactie moest ik toch in remise berusten.’ Ook Wim Terlouw (gemiste winst) en Johan Bulstra kregen geen loon naar werken.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 29, 2004 10:56

Verwensingen bij DCA

van onze sportredactie

29 NOVEMBER 2004 - APELDOORN - Schijven kletterden over het bord. Woest stapte Gabriël Heerema de speelzaal uit en vloekend verwenste hij zichzelf om zijn blunder. Uitgerekend in de cruciale wedstrijd tegen concurrent ADG verspeelde hij een prachtige stand. Het kostte Damclub Apeldoorn de wedstrijd: 9 - 11.

Twee ploegen komen dit seizoen duidelijk tekort, in de nationale ereklasse. Zowel het Apeldoornse DCA als de Amersfoortse opponent van zaterdag leverde na het vorige seizoen veel kwaliteit in en werden daardoor kwetsbaar. De concurrenten, collectief gewapend met een legertje grootmeester, profiteren er genadeloos van.

De ploegen uit Apeldoorn en Amersfoort waren na vijf speelronden dan ook als enige nog zonder wedstrijdpunten. Winst op de naaste concurrent leek in de elf ronden durende competitie de enige manier om directe degradatie te ontlopen.

Lange tijd leek de wedstrijd gunstig te verlopen voor de thuisclub, al liepen Alla Choroesjenko en Wim Verhagen tegen een nederlaag aan. Zelfs de nederlaag van Allard van Tongeren hoefde DCA niet noodlottig te worden, al toonde Van Tongeren na afloop aan dat hij ver in het eindspel nog remise had kunnen forceren. Overwinningen van Gep Leeflang en de DCA-grootmeesters Hendrik van der Zee en Alexander Presman hielden de Apeldoorners goed in de wedstrijd. De partij van Gabriël Heerema, die al meerdere malen uitkwam in de halve finales van het NK, was cruciaal. Heerema had de vijandelijke schijven doelmatig omsingeld en meende beslissing te kunnen forceren. In plaats van een schijf te winnen werd hij het slachtoffer van een simpele combinatie die zijn tegenstander een dam opleverde.

Met nog vijf wedstrijden te spelen heeft DCA een achterstand van twee punten op ADG en Angarde. De nummer laatst degradeert rechtstreeks, de nummer voorlaatst speelt nacompetitie.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 29, 2004 11:01

DEZ in slaap gesust
door Nikhila

29 NOVEMBER 2004 - ZWOLLE - Denk en Zet staat na het verlies tegen Enschede weer met beide benen op de grond: 8 - 12. ‘Na de 4 - 0 voorsprong rekenden we ons te vroeg rijk’, erkende teamleider Jan Willem Hoeve.

DAMMEN

DEZ glom van zelfvertrouwen na het succes van Nico Lugthart en Gerard Westerhof, maar de ploeg uit Hattem sukkelde na de voltreffer van Bertus Straetemans in slaap. De tijdnoodfase verstoorde de droom. ‘Ik wikkelde naar remise af’, sprak Hoeve. ‘Het leek me voldoende, maar na het optrekken van de rook zie ik vijf nullen op het scorebord. Daar werd ik flink chagrijnig van.’

OG Wapenveld ging onderuit in Hijken: 14-6. De ploeg keek na een dik uur spelen tegen drie verloren standen aan. De fraaie tegentreffer van Marthy van Houtert kon het tij niet meer keren.

Ook Tamek Damkring is in degradatiegevaar: 7-13 tegen Huizum 2. De opvallende start in Marknesse, met schijfwinst voor Bart Jonker en Jacob Post, leidde tot een niet te stuiten tegenoffensief van de Friese ploeg. Strijt Sonder Spijt is hekkensluiter in 2A: 5-15 tegen Roden.

Jan van Olst moest een puntje inleveren, maar blijft de uitblinker met vier winstpartijen en twee remises

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 29, 2004 11:04

Stille leerlingen strijden in schooldamtoernooi
door LEONIEKE BORGHUIS

29 NOVEMBER 2004 - ZUTPHEN - Na het oorverdovende geluid van de zoemer viel er een diepe stilte in zaal 1 van de Hanzehal in Zutphen. Geconcentreerd begonnen scholieren daar afgelopen zaterdag aan het jaarlijkse schooldamtoernooi. Deze werd gehouden voor achttien basisscholen uit Zutphen en Warnsveld.

Alle basisscholen hadden één of meerdere teams ingeschreven. ‘s Ochtends streed de middenbouw om een plek in de regionale finale op achttien december en ‘s middags de bovenbouw. De teams kregen voor een gewonnen pot 2 punten, bij een remise (gelijkspel) 1 punt en bij verlies helemaal niets.’

Stan van de Adriaan van den Ende school deed voor het eerst mee aan het toernooi. ‘Ik vind het erg leuk. Ik zit zelf op schaken maar dammen vind ik leuker. Ik kan me alleen niet zo goed concentreren vandaag. Ik ben gister namelijk heel laat naar bed gegaan omdat we Sinterklaas hebben gvierd’

Zijn klasgenootje Marleen had geen één partijtje verloren. ‘Ik heb alles gewonnen en één keer remise (gelijkspel) gehad. Maar ik ben zo goed omdat ik op dammen zit.’

Sneldammen

Elke ronde duurde 20 minuten maar veel westrijden waren veel sneller klaar. Volgens organisator en lid van de Warnsveldse damvereniging T. Slütter werd er een vorm van ‘sneldammen’ gespeeld. ‘De kinderen spelen razendsnel. Het lijkt wel op echt dammen maar het is natuurlijk niet zo professioneel. Af en toe zie ik er wel één tussen die aanleg heeft.’

Rudy van basisschool De Waaier zat wél te zwoegen op zijn partij tegen Gina van De Mozaïek. Het duurde zo lang dat zich flink wat toeschouwers hadden verzameld. Uiteindelijk verloor Rudy de pot. ‘Het ging niet zo goed, mijn tegenstander was toch te sterk. Ik vind het wel jammer maar je kan nu eenmaal niet alles winnen.’

Ook Ellen van het Forum verloor een aantal partijen. ‘Het gaat best goed maar ik moet zoveel wedstrijden spelen: het wordt een beetje teveel. Ik vind het wel een hartstikke leuk toernooi. Het is vooral leuk om kinderen van andere scholen te ontmoeten. Ik ga wel proberen om nieuwe contacten te maken.’

Aan het eind van de dag maakte Slütter de winnaars bekend. De leerlingen hadden zoveel wedstrijden gespeeld dat ze geen idee hadden of ze hoog zouden eindigen. Basisschool De Scheperstee won in de middenbouwcategorie. Het team was door het dolle heen. Vooral Patrick was verrast. ‘Echt gaaf dat we eerste zijn geworden, dat had ik niet verwacht.’

Prijsuitreiking

Bij de prijsuitreiking van de bovenbouw werd een fout gemaakt. Slütter onthulde blij dat het Mozaïk de beste van het toernooi was. Maar toen zij de beker in ontvangst wilden nemen brak er verwarring uit. Een collega van Slüter kwam melden dat wederom De Scheperstee de winnaar was. Teleurgesteld droop het team van het Mozaïk af. Bram van het winnende team vond de situatie vervelend maar was trots op hun eerste plaats. ‘We hebben het verdiend.’

De nummers twee tot met zeven gaan ook naar de regionale kampioenschappen op 18 december die deels in Laren en deels in Doetichem worden gehouden. Voor de middenbouw zijn dat de Achtsprong, de Adriaan van de Ende, De Waaier, het Mozaïk, Het Forum en de Lea Dasbergschool. Voor de bovenbouw: het Mozaïk, twee teams van de Achtsprong en de Condor.

KNDB

Het schooldamtoernooi is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Dam Bond. De Bond probeert op deze manier leden te werven. Slütter: Dit soort toernooien worden in het hele land georganiseerd. Natuurlijk zijn we blij als we hierdoor nieuwe leden krijgen maar het is ook gewoon leuk om te doen. Vandaag heeft iedereen in ieder geval plezier gehad.’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 29, 2004 12:09

Haagsche Courant, 29 november 2004

Tomahaôk blijft fier overeind

SCHIEDAM | Tomahaôk/Westland is in de confrontatie met de gedoodverfde clubkampioen Van Stigt Thans fier overeind gebleven. Het werd in Schiedam na veel spanning en vaak voortreffelijk vechtdam 10-10 en daar mocht de thuisclub het meest tevreden mee zijn.

Omdat koploper Meurs/DEZ eveneens – met Maas van 't Hoog – de punten deelde zijn de Westlandse titelaspiraties nog springlevend. Net over de competitiehelft leidt Meurs met 10 uit 6 gevolgd door Van Stigt Thans met 9 uit 5 en Tomahaôk en CEMA/DVZ met 9 uit 6. De Schiedammers halen zaterdag de uitgestelde wedstrijd tegen Witte van Moort in.

De paring was zaterdag niet ongunstig maar ook bijzonder tricky want op geen enkel bord kon de Westlandse damelite al te vast op een overwinning rekenen. Ndiaga Samb deed wat hij van tevoren al aankondigde en kwam al snel remise overeen met oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg. Arjan van Leeuwen deed twee uur later hetzelfde met Tanja Chub die de deur stevig op slot hield. Een tegenvaller was de nederlaag van Peter van der Stap. De 'Pitbull uit Maassluis' trof in de WHDB-kampioen Frits Luteijn een oude bekende. In een zwaar positioneel duel leken de beste kansen aan Van der Stap. Hij verkeek zich echter op de kracht van Luteijns centrumuitval en kwam uiteindelijk listen en lagen te kort om de partij nog te kunnen redden. Aan het tiende bord bereikte Wim Bremmer zowel links als rechts vleugelcontrole. Dirk van Schaik gaf echter geen krimp en raakte ook na een gambiet niet in verwarring.

Image
Frits Luteijn won van Peter van der Stap

Opsteker

Een opsteker was de remise van Eduard Autar die zich niet liet imponeren door de grote tempowinst van supergrootmeester Rob Clerc. Autar hield het hoofd koel en wikkelde uiteindelijk behendig met een kleine combinatie af naar een remise-eindspel. Ook bij analyse zat er voor Clerc geen winst in.

Fred Ivens zat vrijwel de hele partij aan de goede kant van het bord tegen de slimme Arie van de Weteringh maar meer dan een gelijkwaardige remise bleek toch niet haalbaar. Fred de Koning ging tegen Wim Vrijland met technische en taktische middelen op zoek naar de winst. De Schiedammer met de laagste rating gaf echter geen krimp. Datzelfde deed Niek Kuyvenhoven tegen Anton van Berkel die wel wat voordeel maar nimmer en serieuze winstkans had.

Macodou N'Diaye leek even het onmogelijk te gaan presteren. Het Franse paradepaardje Arnaud Cordier kreeg het klassiek zwaar te verduren maar vluchtte in een eindspel dat niet te winnen bleek.

Hans Jansen bracht uiteindelijk met zijn vierde zege op rij Tomahaôk nog dikverdiend langszij. In een moeilijke hekstellingpartij dacht Ron Heusdens nog ten koste van twee schijven te kunnen ontsnappen. Jansen speelde echter foutloos en zorgde er na dik 5,5 uur voor dat de thuisclub z'n eerste verliespunt moest incasseren.
Last edited by Hanco Elenbaas on Mon Nov 29, 2004 12:28, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 29, 2004 12:20

Haagsche Courant, 29 november 2004

Den Haag nadert de koploper

DEN HAAG | Ook in de zesde ronde van de Nationale Competitie won Damclub Den Haag. Het team nadert langzaam maar zeker koploper SNA met wie het in race om het kampioenschap verwikkeld is. Beide teams wonnen tot nu toe alle wedstrijden.

Aanvankelijk zag het er naar uit dat het voor Den Haag met twee invallers een lastige wedstrijd zou worden in Bunschoten. De opstelling bleek echter goed uit te pakken. Lodder kwam al na twee uur spelen remise overeen met de kopman van Barnsteen. Daarna volgden vier overwinningen op rij. Vroom combineerde in een klassieke stand naar winst en Stapper was zijn tegenstander te slim af in een tactische partij.

Kos won via een simpele forcing en Van Galen combineerde in een gewonnen stand naar dam. Daarmee was de wedstrijd beslist. Weliswaar verloor Vogelaar, maar Malahé was in tijdnood slagvaardig en haalde de winnende punten binnen.
Ook invaller Zwart had de winst voor het oprapen, maar in plaats van het uitvoeren van een rondslag gaf hij pardoes drie schijven weg en kon hij het nog maar net remise houden. Topscorer Stork had het moeilijk tegen de sterke De Jong maar wikkelde bekwaam af naar remise.
Als laatste was Kok bezig. In het middenspel zette hij een flankaanval op en kreeg groot voordeel dat pas na 75 zetten definitief in winst omgezet werd.

De eindstand kwam daardoor nog verrassend hoog uit op 15-5. Daarmee is de achterstand op koploper SNA uit Heerhugowaard geslonken tot slechts twee bordpunten, dat zelf in Delft met 13-7 won.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 30, 2004 10:01

DV Huissen in het linker rijtje
Door onze verslaggever

HUISSEN - DV Huissen is bezig aan een opmars. De regerend landskampioen dammen boekte zaterdag bij Hijken/Drents Tiental Combinatie de derde competitieoverwinning op rij: 12 - 8.

DV Huissen is daardoor terug op een positie waar het tenminste thuishoort: het linker rijtje. Met zeven punten uit zes wedstrijden bezet het Huissense tiental nu de zesde plaats van het klassement in de nationale Ereklasse.

DV Huissen toonde zijn productieve instelling. Met vier keer winst werd het verlies van de broers Geert en (invaller) Theo Berends weggepoetst. Na vier uur spelen stond het in Drente 5-5 en was duidelijk dat de bezoekers op een goede afloop mochten hopen. Er lagen op zeker twee van de overige vijf borden duidelijke winstkansen. Guntis Valneris en Mark Kemperman verzilverden die kansen.

Alexander Baljakin was als eerste klaar. In het spel van de Wit-Rus tegen Jan Ekke de Vries gingen combinatiedreigingen en positiespel hand in hand. Uiteindelijk bewerkstelligde Baljakin met een ruil een winnende opmars naar de damlijn. Geert van Aalten kwam in een rustig speltype tot remise tegen Jacob Okken. De Drent onderkende het geintje van Van Aalten en liet zich niet verleiden tot ondoordacht tegenspel.

Geert Berends was niet bestand tegen grootmeester Martin Dolfing. De voormalig Nederlands kampioen zette de Huissense teamleider met strategische middelen opzij. Joost Hendriksen bracht DV Huissen weer op voorsprong. Hij had tegen Alex van Prinsenbeek een leuk 4 om 4 eindspel op het bord. Een trucje zorgde voor het fraaie eindschot.

Theo Berends werd 's morgens opgeroepen om de zieke Martijn Vissers te vervangen. De broer van Geert had er na een half jaartje rust weer zin in. Het gebrek aan competitieritme brak de invaller op. Schijfverlies was de inleiding van een verliezend eindspel. Gérard Jansen deelde de punten met Marc Coenegracht. Alex Mathijsen verloor in de tijdnoodfase een schijf tegen Henk Kalk maar de kansen keerden zelfs nog.

Guntis Valneris voerde een fraaie show op. De Let had Erna Wanders naar de randvelden gedrongen maar kampte met tijdgebrek. Binnen amper één minuut bleek dat het denkwerk van de grootmeester perfect was. Hij volbracht de resterende 15 zetten é tempo. Het hectische afspel van de partij was winnend voor Valneris.

Mark Kemperman kwam voor de vierde keer in deze competitie tot winst. Met 10 punten uit 6 partijen is hij topscorer van zijn team. Dit keer was Peter Schuitema het slachtoffer. De Drent probeerde naderend onheil af te wenden met een offer. Met een handigheidje weerlegde Kemperman die poging.

Marcel Janssen liet tegen Jan Mente Drent het beste plan glippen. De kopman van deze middag kwam licht in het nadeel maar voltooide de remisevoering exact binnen de beschikbare tijd. Op het moment van het delen van de punten had Janssen precies één seconde over.

Hijken/DTC-DV Huissen 8-12: Jan Mente Drent-Marcel Janssen 1-1, Marc Coenegracht-Gérard Jansen 1-1, Alex van Prinsenbeek-Joost Hendriksen 0-2, Erna Wanders-Guntis Valneris 0-2, Henk Kalk-Alex Mathijsen 1-1, Martin Dolfing-Geert Berends 2-0, Jan Ekke de Vries-Alexander Baljakin 0-2, Jacob Okken-Geert van Aalten 1-1, Peter Schuitema-Mark Kemperman 0-2, Maikel Palmans-Theo Berends 2-0.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 30, 2004 10:05

Brabants Dagblad, 29 november 2004

Dammers Excelsior nemen koppositie over in hoofdklasse

Maandag 29 november 2004 - Schagen - De dammers van Heijmans Excelsior deden zaterdag goede zaken. Zelf won het Rosmalense tiental volgens verwachting van Schagen (8-12). Omdat concurrent RDC het bij VAD liet afweten, staat Excelsior na zes ronden weer aan kop in de hoofdklasse B.

Toch slaagde Excelsior er niet in bij het nog puntloze Schagen eens flink uit te halen. Qua rating zijn de Rosmalense dammers veel hoger ingeschaald, maar in de praktijk bleek daar weinig van in Noord-Holland.
Met overwinningen op Jan Groeneweg en Ad Vlam bezorgden Mari van Ballegooijen en Ton Sijbrands hun team snel een marge van vier punten, die uiteindelijk ook op het scorebord bleef staan.
Schagen - Heijmans Excelsior 8-12. 1. Buis - Van der Kooij 1-1 2. Blankendaal - Teer 1-1 3. Vlam - Sijbrands 0-2 4. Groeneweg - Van Ballegooijen 0-2 5. Hansen - Vermeulen 1-1 6. Bakelaar - Kolk 1-1 7. De Jong - Kalpoe 1-1 8. Groot - Entken 0-2 9. Tesselaar - Bhawanibhiek 2-0 10. Westerveld - Van den Hooff 1-1.

Post Reply