Michiel Kroesbergen is een goede dammer en hij schrijft ook leuk over dammen. Maar dit citaat toont aan dat hij, zoals de meeste dammers, wel een beetje wereldvreemd is. Van de Nederlanders damt tweetiende promille (0,2‰) oftewel twee mensen op elke 10.000 inwoners. Van die tweetiende promille beleeft misschien 10% het NK even actief als Michiel. Den heb je het over twee mensen op elke 100.000 inwoners. Michiel lijkt zich daar niet van bewust, hij neemt zichzelf als maatstaf.Michel Stempher wrote: ↑Wed Apr 10, 2019 15:19Michiel Kroesbergen verwoordde het goed vandaag. "Als je actief het toernooi beleeft, heb je helemaal niet door dat er zoveel remise wordt. Alleen als je zonder te kijken naar de partijen de uitslagen ziet, kun je denken dat het een remisetoernooi is. Een beetje scorebordjournalistiek dus."
De onderliggende vraag wordt ook steeds verkeerd gesteld. Op het NK zijn topspelers actief, die topprestaties leveren. Met of zonder remise. De vraag is dan of de remise iets toevoegt aan die topprestaties en zo ja wat . Het antwoord is simpel: NIETS. Afschaffen dus.
Uiteraard.Eric Sanders wrote: ↑Wed Apr 10, 2019 15:58Je kunt op verschillende manieren naar dammen kijken. Als je naar de spanning en creativiteit van de individuele partijen kijkt als kunstwerkjes op zich, dan is dit een hartstikke interessant toernooi. Wil je dammen ook als een sport beschouwen, dan heb je meer winnaars en verliezers nodig.
Wereldvreemd standpunt.Michel Stempher wrote: ↑Wed Apr 10, 2019 15:19Ik sluit me volledig aan bij die woorden van Kroesbergen dus. Ik denk dat de toptoernooien geen enkele toegevoegde waarde hebben aan het leuk maken van de sport.
Misschien moet je die zin nog eens terug lezen Eric. Ik bespeur een zekere paradox. Het is wel zo dat het interessanter maken van toptoernooien weinig effect zal hebben op het grote publiek. Daar is veel meer, echt veel en veel meer voor nodig. Het is wel weer een typische reactie van dammers (hiermee doel ik niet op jou) om te zeggen nou dan gaan we het maar niet leuker maken. Als je iets leuker kunt maken, moet je het natuurlijk niet laten. Voor een dampromotor als ondergetekende zou het wel fijn zijn om van een vervelend stigma verlost te zijn. Ik schroom niet, zoals je weet, om zelf initiatieven te nemen. Gelukkig worden deze door een aantal dammers ruimhartig gesteund, ook financieel. Niet elke dammer is wereldvreemd.Eric Sanders wrote:Ik denk ook dat je toptoernooien niet leuker maakt door ze leuk te maken.
Michel, vergeet dat digitale verhaal. Dat is een illusie. Natuurlijk moet je dammen ook digitaal aanbieden, maar concurrerend zullen we op dat vlak niet worden.Michel Stempher wrote: ↑Wed Apr 10, 2019 15:19We zullen de mensen die nu dammen en die we nu bereiken op een andere manier moeten laten schuiven, eentje die zich digitaal afspeelt.
En daar wordt nog steeds veel te weinig nadruk op gelegd.
Ik zou jou bijna alle zetels willen geven Fred. Sterke mannen zijn in de mode . Maar een restzetel aan Marcel Kosters geven? Dat kun je niet menen. Zie je niet dat Marcel een beetje doorgedraaid is? Marcel moet een leven naast het dammen krijgen. Eens flink van bil gaan, met een kadergestuurde default kandidaat of zo. Of een lekker wijf, ik ken zijn geaardheid niet.Fred van Amersfoort wrote:Het is maar gewoon het beste dat ik 20 zetels in die bondsraad krijg. Een eventuele restzetel geef ik dan aan Marcel.
Marcel heeft een kinderteam aangemeld voor de nationale clubcompetitie. En de KNDB heeft dat toegestaan! Kinderen die op zaterdag één potje mogen dammen. Tegen volwassenen. Na een half uurtje zijn ze klaar, het team verliest met 19-1 of 20-0. Is dit geen geestelijke kindermishandeling? Wat moet zo'n kind tegen zijn vriendjes zeggen? Ik heb even geïnformeerd bij een paar andere sporten. Bij een teamsport als volleybal hebben ze kinderen tegen volwassenen snel afgeschaft. 'Uit onderzoek is gebleken dat die kinderen de bal niet over het net kregen. Het blokkeren was ook ondermaats.' Bij de individuele sport boksen was men er ook snel klaar mee. 'Gebleken is dat kinderen een zwakke kin hebben. Ze gingen vaak binnen een seconde knock out.' Ik wil jou die zetels wel geven, mijn macht reikt ver, maar op voorwaarde dat jij dit soort wanpraktijken onmiddellijk verbiedt en Marcel op een lange vakantie stuurt. Naar een ver oord waar niet gedamd wordt.
Neem liever Martin van Dijk als secondant. Die snapt dat je kinderen tegen kinderen moet laten spelen. Meerdere partijen en niet de hele dag.