Paul Sier wrote:
Geregeld spreek ik met verstandige mensen uit de damwereld over het topsportbeleid zoals dat thans binnen de KNDB wordt gevoerd.
Daaruit komt breed gedragen naar voren dat we er goed aan zouden doen als we per direct met dit Topsport-gebeuren stoppen !
En dat uiteraard IN HET BELANG VAN HET DAMMEN !
Hiervoor zijn talloze argumenten aan te dragen , maar daarvoor voert het veel te ver om die hier allemaal op te sommen. Men kan ze zelf wel bedenken en ze zijn ook allemaal de revue al wel gepasseerd hier.
De 2 argumenten die voor mezelf het sterkst gelden zal ik ter verduidelijking desondanks kort noemen ;
1. het gehele topsport-gebeuren , zoals thans vorm gegeven , splitst de damwereld in tweeen. En als we in onze MINI-bond 1 ding NIET kunnen gebruiken , dan is het verdeeldheid. Van ledenwinst is door deze manier van topsport bedrijven bovendien nimmer iets gebleken , terwijl dat wel HET argument is waaronder men het hele verhaal steeds heeft verantwoord.
2. MIDDEL en DOEL zijn in het huidige topsport-gebeuren ernstig en ongezond vertroebeld. Daar waar normaliter DE BOND een duidelijk doel zou moeten initieren - in dit geval topsport om uiteindelijk te komen tot ledenwinst - en waarvoor men dan vervolgens HET MIDDEL - het benodigde geld - gaat zoeken , lijkt het er thans op dat in de praktijk 2-3 FINANCIEEL BELANGHEBBENDEN de regie voeren , waarbij vooraleer het DOEL lijkt dat het MIDDEL - het NOC-geld - wordt veilig gesteld.
NOC-geld , waaruit hun persoonlijke salaris wordt betaald.
De talenten moeten bepaalde prestaties leveren OM tot die gelden te komen. Dat is de zaak omdraaien als je het mij vraagt.
Omdat niet meetbaar kan worden aangetoond dat het persoonlijke belang het algemene belang dient , is er sprake van een ongezonde situatie.
Aldus lopen m.i. MIDDEL en DOEL op een zeer ongezonde manier door elkaar.
Bovendien is het zogenaamde overkoepelende doel - ledenwinst - op geen enkele manier meetbaar te relateren aan deze vorm van topsport. Het tegenovergestelde lijkt echter eerder aan de orde. Er is veel wrevel ontstaan en het is niet ondenkbaar dat dat zelfs geleid heeft tot minder enthousiasme van vrijwilligers , leden , kader etc.
Want waarom zou je je bijvoorbeeld nog vrijwillig inzetten als een klein , betaald groepje het in de achterkamer allemaal in hun NOC-belangetje bepaalt ?!
Ik roep hierbij op om met wat mensen NA afloop van deze competitie een plan van aanpak op te stellen , waarbij het doel m.i. zou moeten zijn ;
1. onmiddellijke opheffing van het Topsport-gebeuren zoals dat thans plaatsvindt. Dat betekent uiteraard per direct opheffing van de functie's TD en (bonds)-coaches.
2. onmiddellijke stopzetting van banden met het NOC-NSF. Dus ook met die subsidie.
Ik pretendeer GEENSZINS te weten hoe het dan allemaal wel zou moeten. Daarover heb ik wel ideeen.
Waar ik van overtuigd ben is dat dat proces moet beginnen met bovenstaande.
Topsport moet m.i. worden overgelaten aan de markt.
En als de Bond het dan toch zelf wil initieren , dan dient het bekostigd te worden van binnen uit , met open sollicitatie-procedures en op een heel andere wijze vorm gegeven dan nu het geval is. Te grote persoonlijke belangen dienen zoveel mogelijk te worden vermeden.
Mocht er met het huidige KNDB-bestuur niet tot een vergelijk kunnen worden gekomen , dan lijkt het me verstandig om
eens te inventariseren hoe leden en verenigingen erover denken , als ook te bekijken in hoeverre een nieuwe bond eventueel een goede optie is.
Ik denk dat de tijd is gekomen voor ACTIE. Dat kan m.i. nu het beste door een commissie van gelijkgestemden , die een plan van aanpak opstellen en ideeen uitwisselen in meetings.
Graag kom ik in contact met gelijkgestemden. Ik ben per mail bereikbaar ;
paulsier@hotmail.com