NK 2013 in Steenwijk van 5 t/m 13 april

Post Reply
Douwe Edelenbos

Re: NK 2013 in Steenwijk van 5 t/m 13 april

Post by Douwe Edelenbos » Wed Apr 10, 2013 16:23

Kosmos wrote:Zoals ik al eerder betoogde: Die nieuwe school is een stel patatdammers, een beetje degelijk schuiven , voorgetrokken worden en dan regelrecht vanuit de opening naar remise hakken, zie Roel - Pim. Die Bert hakt ook alleen maar wat en Jochem is veel te licht.
Nee, dan de vechtjassen van de oude school! Baljakin draait er zijn hand niet voor om de kinderen van de nieuwe generatie te laten beginnen met een voorsprong. En dan alles winnen.
Auke Scholma is ook ouderwets op dreef, kijk hoe hij zo'n kwajongen van de nieuwe generatie, Jochem Zweerink, doldraait in het eindspel. Op de 3-om 1 academie watertanden we van zulke eindspel-finesses. Sowieso een noest strijder. Eigenlijk vreemd dat zo iemand die allang bewezen heeft in de finale thuis te horen niet gewoon een finalebrevet krijgt. De man moet gewoon elk jaar meedoen, zonder eerst zich te hoeven kwalificeren. Maarja, de bond denkt natuurlijk, leuk voor de nieuwe school, kunnen ze nog wat van leren, dus zet hem maar weer in de halve finale.
En dan Kees, getergd, maar nu toch ontketend. De nieuwe school-kinderen als Sip en Slungel krijgen billekoek van hem, billenkoek tegenwoordig zelfs, maar daar hebben old-schoolers lak aan natuurlijk.
Zo'n Pimmetje, leuk hoor, hij begint met wat mazzeltjes, maar veel te degelijk om door te zetten, nee de oude school heerst met Bal als boegbeeld.
Waar zit de 'like' knop :lol:

Ganesha

Post by Ganesha » Wed Apr 10, 2013 17:12

Kosmos wrote:Het is het jaar van Pim, zo heeft de Kosmos besloten.
Eerder won Pim al Cannes en nu dus het NK.
Wel een verademing dat de exponenten van de new school de knarren van de old school overvleugelen. Een natuurlijke ontwikkeling in de sport.
Wat me opvalt is dat dankzij de new school generatie het aantal beslissingen toeneemt.
Old school spelers als Meijer, de Kneus en Scholma zullen af moeten haken. Al kan scholma het nog even volhouden dankzij veel fortuin.
Over een paar ronden zal hij wel weggezakt zijn naar de middenmoot.
Ooit maakte hij hooghartig bezwaar dat hij in de HF NK gratis als "sparring partner voor opkomende talentjes" moest fungeren. Nu gaat deze generatie de dienst uitmaken. Roel en Pim regeren.
Thijssen is uitgerangeerd. Teveel getob en geen geloof in de goede afloop. Bij aanvang van het toernooi bleef zijn stoel leeg en tegen Bal kwam hij de in de opening verspilde tijd tekort op het eind.
New school is discipline, maar ook zelfvertrouwen, optimisme en spelvreugde.
Pim had weer een makje vandaag. Hij legde Balletje dit seizoen al twee keer over de knie. In Praag won hij zeer overtuigend. De partij dient als modelpartij in A course in draughts (deel 7).

Image

Jochem - Pim

Ork, ork, ork, doorbeken doe je met een ... *

Image

Sip - Jochem

Sip is very new school. Zijn tijd zal over enkele jaren aanbreken.
Hij legde old-schooler Scholma al twee keer op zijn rug dit seizoen.
Maar wat zagen we Jochem hier doen? Hij vergat met 1-7 het voorstoppertje ... :shock:

* nee, niet met een lepel.
Hallo Tjalling, deze bijdrage op zondag is toch erg anders dan die van vandaag. Komt dat alleen door de remise en de manier waarop van de partij tussen Roel en Pim?

Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri » Wed Apr 10, 2013 17:30

Haha, ik zocht ook al naar een quote.
Kosmos wrote:Het is het jaar van Pim, zo heeft de Kosmos besloten.
Eerder won Pim al Cannes en nu dus het NK.
Wel een verademing dat de exponenten van de new school de knarren van de old school overvleugelen. Een natuurlijke ontwikkeling in de sport.
Kosmos wrote:Zoals ik al eerder betoogde: Die nieuwe school is een stel patatdammers, een beetje degelijk schuiven , voorgetrokken worden en dan regelrecht vanuit de opening naar remise hakken, zie Roel - Pim.

Zo'n Pimmetje, leuk hoor, hij begint met wat mazzeltjes, maar veel te degelijk om door te zetten, nee de oude school heerst met Bal als boegbeeld.
Niet erg hoor :), vind het altijd wel mooi geschreven stukjes!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Apr 10, 2013 17:45

Kosmos bedient zich van de stijlvorm humor en ironie. Laat de webmaster het maar niet merken. Als een ander ongeveer in gelijke termen dammers te kijk zet dreigt er opsluiting. In feite schrijft Kosmos een behoorlijk op personen gericht negatief stuk maar deze keer zie ik het door de vingers.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Apr 10, 2013 18:06

Haha, ik vond dat er even een klein beetje geprovoceerd moest worden, het is al zo saai hier en anders krijg je nooit eens een reactie.
In het eerste stukje bediende ik me van de beroemde Hanco-Elenbaas-profetie: na 3 ronden iemand gewoon tot kampioen bombarderen, meestal komt de voorspelling evenwel niet uit.
Tsja, ik sprak mezelf enigszins tegen ... het is jullie dus toch opgevallen.
Ik ben best tevreden over de inzet van de deelnemers aan dit NK.
Laat ik het maar zo formuleren: Het eerste stukje (new school regeert) is een these, het tweede stukje (old school regeert) de antithese en dan komt nu de synthese: Het lijkt een perfecte mix te zijn van old school en new school, die zorgt voor dynamiek, nederlagen en overwinningen.
Schuift zo voort, beste dammers.
Het komt wel eens vaker voor de in sport dat man en paard genoemd worden, Fred. Neem bijvoorbeeld concours hippique, maar ook bij de onbeduidende voetbalsport komt het voor dat spelers, bejubeld en verguisd, bij naam genoemd worden. Maar wel fijn dat je het door de vingers ziet.
Last edited by Kosmos on Wed Apr 10, 2013 22:57, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Apr 10, 2013 18:09

Overigens moet wel gesteld worden dat Roel wat goodwill verliest met zijn gebrek aan veerkracht na een mindere start. De manier waarop hij tegen Pim speelt heeft de saaiste partij van dit hele NK tot gevolg. Niet slim natuurlijk, zo komt het gemor over de voorkeursbehandeling van spelers (ik blijf het walgelijk vinden dat mensen worden voorgetrokken in de damsport) weer op gang.
Jammer dat Paul Sier niet op het forum schrijft trouwens; op Toernooibase is hij lekker aan het prikkelen en provoceren, wel leuk natuurlijk, maar het forum is het juiste podium daarvoor lijkt me.
Heaven is no location, but a state of mind

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Apr 10, 2013 18:23

Prima Kosmos, een beetje provoceren vind ik geweldig. Ik vind dat het voorkeursbeleid nu moet stoppen en dat we het mes zetten in de trainersstaf. Dan kunnen we gelijk stoppen met de meerlandenuitdading want we hebben geen toppers dus daar is geen budget voor nodig.

henk stoop

Post by henk stoop » Thu Apr 11, 2013 00:52

Zaterdag ben ik in Steenwijk.
Wie iets wil kopen uit het ruime aanbod van damboeken.nl kan terecht op de website.
Tijdig doorgeven, dan neem ik het zaterdag mee, bespaart je de verzendkosten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 11, 2013 05:13

Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 11, 2013 06:17

Hein heeft erg veel geluk gehad tegen Baljakin. Bijna niks gezien van wat Baljakin allemaal aangeeft na afloop van de partij. :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ldFOVMDp8SY[/youtube]

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Thu Apr 11, 2013 15:02

Mijne heren

Op de site van het NK wordt gevraagd, waarom grootmeesters de opening uit de partij Thijssen - Boomstra spelen.

Kennelijk weten andere mensen hoe ze commentaar moeten toevoegen. Wat ik ook probeer het lukt mij niet om enige tekst toe te voegen op de site zelf. Kennelijk ben ik te oud voor dit soort nieuwigheden. De helptoets geeft mij help voor Google Chroom.

Image

In de masterclass is de opening aan de orde geweest. De stand deed zich voor tijdens de match Andreiko - Sijbrands (2e winstpartij van Sijbrands). Het gaat feitelijk om een buitengewoon interessante klassieke positie. De zwartspeler heeft de opening bestudeerd en een aantal nieuwe bevindingen gedaan. De cruciale stand is de stand na 11 zetten van wit. Voorheen speelde vrijwel alle zwartspelers 13-18, 8-13, etc. Er ontstaat dan een klassieke positie, die beter lijkt voor zwart, maar het niet is. Dat zit hem in het feit, dat wit het centrum bezet en daarna de opstoot 27-22x22 kan doen. De hangende schijf van zwart op 7 doet dan pijn. In het boek over de match geeft Ton Sijbrands wat varianten.

Eerder deed de zwartspeler, Boomstra, een opbouw met dicht bouwen van het centrum achter schijf 18 gevolgd door 20-24, etc. (i.p.v. het gebruikelijke 19-23, 14-19 etc.). Er ontstaat dan een volledig symmetrische stelling, waarin wit de voorzet heeft. Dat was eigenlijk nog nooit eerder vertoond. Wit ruilde naar 21 en kreeg een verpletterende aanval over zich heen, omdat zwart naar 28 en 29 ging. Iedere grootmeester heeft vanzelfsprekend deze partij gezien. Vandaar het nieuwtje 19-24 uit de partij. Ik neem aan dat Kees Thijssen hierna heeft proberen te berekenen, wat de bedoeling van zijn tegenstander precies is. Het is nog nooit eerder gespeeld en ongetwijfeld een huisvlijtje.

Jasper Daems

Post by Jasper Daems » Thu Apr 11, 2013 15:16

Luteijn wrote:Mijne heren

Op de site van het NK wordt gevraagd, waarom grootmeesters de opening uit de partij Thijssen - Boomstra spelen.

Kennelijk weten andere mensen hoe ze commentaar moeten toevoegen. Wat ik ook probeer het lukt mij niet om enige tekst toe te voegen op de site zelf. Kennelijk ben ik te oud voor dit soort nieuwigheden. De helptoets geeft mij help voor Google Chroom.
Het te volgen stappenplan is als volgt: Je klikt op Click here add your own Ideas (staat direct onder het Public tabblad), vervolgens voer je eventueel je variant in door de zetten te doen in de applet.
Wil je alleen tekst opslaan dan klik je op save variation zonder een zet te doen in de applet, de rest spreekt voor zich.

ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap » Thu Apr 11, 2013 15:40

Let alleen wel op dat je niet onzin gaat zitten uitkramen. Sommige mensen hebben de neiging het teveel als een chatbox te beschouwen. Jammer.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 11, 2013 16:51

Uit de NRC van 10 april: Wanneer krijgen we weer een Sijbrands of Wiersma?

corboot

Post by corboot » Thu Apr 11, 2013 17:41

Een artikel in de PZC van vandaag donderdag 11 april over China als damland in opkomst:
PZC 11 april 2013 China in opkomst.doc
(108.5 KiB) Downloaded 357 times

Post Reply