Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Geb Kos

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Geb Kos » Thu Jun 06, 2013 00:08

Walter wrote:Iemand die het voor elkaar krijgt om de continu de actuele stand uit de liveweergave applet op te halen, deze automatisch in Kingsrow te laden, dan de analyse in Kingsrow te starten, en regelmatig verbinding te maken met Teamviewer op het toilet om de beste zet te zien, die mag van mij best valsspelen. Als je zoveel moeite doet om te winnen, dan verdien je het ook!

Walter
Helemaal mee eens!

Maar ik denk dat het verstandig is om op een rij te zetten hoe er mogelijk vals gespeeld kan worden bij gebruik van een ipad en dan te bedenken wat voor maatregelen je daar tegen kunt nemen.
De meeste dammers zijn van goede wil maar je zult toch een sluitend systeem moeten hebben waar niet mee te sjoemelen valt. Dat moet volgens mij te realiseren zijn.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Jun 06, 2013 05:38

Paul van de Veen wrote:Ik denk dat er wat spraakverwarring is. Het is niet zozeer die iPad waarmee je noteert waarmee je zou kunnen frauderen.
Het is de automatische upload waardoor je partij ergens op hetzelfde moment gepubliceerd wordt.
Precies hetzelfde geldt voor andere invoer methoden zoals b.v. electronische borden.
Mee eens, en dus blijft de vraag waarom er zo moeilijk gedaan wordt over tablet-invoer door de spelers zelf terwijl andere vormen van live-registratie (electronische borden, tablet-invoer door een organisator) wel zijn toegestaan.

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Thu Jun 06, 2013 12:44

Piet Bouma wrote:
Rein Halbersma wrote:
Google Glass gaat het nog mooier maken: photo van bord uploaden naar je thuis pc waar Kingsrow staat te stampen, en heads up het antwoord voor je neus projecteert. Nu herken je zo'n bril nog, maar wellicht dat het verkleind kan worden tot contactlenzen met wireless verbinding?
Volgens mij komen de oplossingen er wel :D
Uiteindelijk spelen we met een beveiligde Wifi verbinding en is 3G of 4G etc. niet toegestaan bij belangrijke wedstrijden.
Dat tackelen we met: http://gsmdetector.com/nl/product.html
Vandaag op Nu.nl
http://www.nu.nl/gadgets/3493383/google ... sinos.html

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jun 08, 2013 22:58

Nog veertien gebruikers voor stresstest gezocht!

Inmiddels hebben zestien gebruikers zich aangemeld voor de stresstest van de semi-live applet in Toernooibase. Deze is gepland op donderdag 13 juni om 20.30 uur. Het duurt ongeveer een half uurtje/drie kwartier. Het zou mooi zijn als we de dertig vol kunnen maken. Dit om te kijken of een uitzending met veel tablets (een wens van een toernooi-organisatie) doorgang kan vinden. Dus een oproep aan alle fanatieke gebruikers van Toernooibase om donderdag mee te doen aan een faketoernooi en gelijktijdig een partij via de semi-live applet in te voeren. Dat kan gewoon vanaf de PC. Aanmelding kan bij pboumaharl apestaart hetnet.nl. Zij krijgen dan z.s.m. extra informatie.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Jun 10, 2013 22:39

Inmiddels zijn er 25 van de 30 beschikbare plekken gevuld voor de stresstest van 13 juni a.s.
in Toernooibase.
Lastminute testers :D kunnen zich nog aanmelden op pboumaharl apestaart hetnet.nl.
Zij krijgen dan z.s.m. informatie.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Jun 13, 2013 22:21

Stresstest Semi-live invoer Toernooibase vanavond voor 95% geslaagd.

Vanavond de stresstest gehad.
In totaal 21 partijen zijn tegelijkertijd ingevoerd, waarvan 18 in display (gaan we even uitzoeken, mogelijk te laat op Start live geklikt).
De server heeft het gehouden, waarbij cpu gebruik niet boven 50% uitkwam.
Upload naar livedraughtsserver voor display (nieuwe methode!) ging wat met hick-ups.
Een nieuwe multi-display in Toernooibase zelf (niet vrijgegeven) had wat andere problemen, maar geen hick-ups.

Aandachtspunt is even (was ook al bij kloksimultaan zo), de display van de uitslag bij de partij. Daardoor soms ook niet de laatste zet mee. (Upload stopt abrupt als er een uitslag is, daar moeten we – Hendrik Veenstra :D - even goed naar kijken).

De invoer ging behoudens een enkele uitzondering probleemloos. Het via een Ipad (want een aantal invoerders deed het via Ipad) het juiste veld van aankomst aangeven, blijkt voor een enkeling wat lastig.

Enfin, de server kan het aan. De rest is fine-tunen.
Testers: hartstikke bedankt! Met jullie ervaringen kunnen we weer verder!

Woodcutter
Real name: Roel Langendam

Post by Woodcutter » Fri Jun 21, 2013 03:52

Hoi,

Ik heb de discussie omtrent electronische vervanging van het notatie biljet een beetje gevolgt.
Ik ga even advocaat van de duivel spelen.

Tot heden lijken de meest genoemde manieren tot manipulatie nogal menselijk, ik ga een stap verder, ik ga ook techniek inzetten. Ik pas de kernel aan, en leg een hidden layer aan op mijn scherm. Op dit moment weet ik de actuele stand.
deze zend ik middels 3g (gescheiden van toernooibase netwerk) door naar mijn eigen cluster thuis alwaar vrolijk kingsrow draait. Kingsrow stuurt de beste zet niet terug naar de tablet maar naar mij om het even welk apparaat. Horloge, enkelband, gewoon een sensor om mijn bovenarm, bedenk maar iets. Desnoods met braillie tekens.

Hoe voorkom je aanpassingen in tablets? (Wat je ook bedenkt lukt je niet)
Ipod afdwingen is geen optie.

Android draait in een chip van 1cm bij 2 cm bij 0.5 cm, die verstop je overal. Geschatte kosten, 30 euro.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Fri Jun 21, 2013 09:02

Bij het schaken is dit soort problematiek al aan de orde van de dag, zie bijvoorbeeld http://www.chessvibes.com/dont-panic-on ... d-cheating.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Fri Jun 21, 2013 09:30

Woodcutter wrote:Hoi,

Ik heb de discussie omtrent electronische vervanging van het notatie biljet een beetje gevolgt.
Ik ga even advocaat van de duivel spelen.

Tot heden lijken de meest genoemde manieren tot manipulatie nogal menselijk, ik ga een stap verder, ik ga ook techniek inzetten. Ik pas de kernel aan, en leg een hidden layer aan op mijn scherm. Op dit moment weet ik de actuele stand.
deze zend ik middels 3g (gescheiden van toernooibase netwerk) door naar mijn eigen cluster thuis alwaar vrolijk kingsrow draait. Kingsrow stuurt de beste zet niet terug naar de tablet maar naar mij om het even welk apparaat. Horloge, enkelband, gewoon een sensor om mijn bovenarm, bedenk maar iets. Desnoods met braillie tekens.

Hoe voorkom je aanpassingen in tablets? (Wat je ook bedenkt lukt je niet)
Ipod afdwingen is geen optie.

Android draait in een chip van 1cm bij 2 cm bij 0.5 cm, die verstop je overal. Geschatte kosten, 30 euro.
Als je niet met je eigen tablet de invoer doet is dit probleem weg. Bij NK's, WK's en andere grote toernooien zal de organisatie voor de tablets zorgen net als de klokken en de borden.

De voordelen van tablets t.o.v. de nu in gebruik zijnde e-borden zijn aanzienlijk:
- tablets zijn goedkoper dan e-borden
- ze zijn draadloos: je hoeft geen kabels af te plakken
- dus ook geen kabelstoringen
- invoer is direct op een server op het web, zonder tussenstap van maatwerk bordensoftware
- tablets zijn in volume veel minder dan e-borden, beter handelbaar
- gereedmaken voor tablets voor een toernooi hoeft niet ter plekke gebeuren en gebeurt op de server van de tabletinvoer, gereedmaken van e-borden kost ong. 3 uur op locatie (nadat je ze bij het bondsburo hebt opgehaald)

De wereld om ons heen verandert, we kunnen dit niet negeren. Invoer via een tablet is een grote stap voorwaarts, maakt de live weergave een stuk eenvoudiger.

Lets move on.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Fri Jun 21, 2013 10:16

Woodcutter wrote:Tot heden lijken de meest genoemde manieren tot manipulatie nogal menselijk, ik ga een stap verder, ik ga ook techniek inzetten. Ik pas de kernel aan, en leg een hidden layer aan op mijn scherm. Op dit moment weet ik de actuele stand.
Waarom zou je zo moeilijk doen? De partijen worden live uitgezonden via toernooibase. Dan kan je thuiscomputer daarvandaan toch de actuele stand oppikken? En dat kan ook wanneer de partijen gespeeld worden op elektronische borden of wanneer de partijen door een organisator worden ingevoerd.
De door jou genoemde fraude-mogelijkheid staat los van tablet-invoer door de speler zelf, en is dus geen argument tegen tablet-invoer.

krammertje
Real name: Mark Hees

Post by krammertje » Fri Jun 21, 2013 11:09

Jan Pieter wrote:De partijen worden live uitgezonden via toernooibase. Dan kan je thuiscomputer daarvandaan toch de actuele stand oppikken? En dat kan ook wanneer de partijen gespeeld worden op elektronische borden of wanneer de partijen door een organisator worden ingevoerd.
De door jou genoemde fraude-mogelijkheid staat los van tablet-invoer door de speler zelf, en is dus geen argument tegen tablet-invoer.
Is 'ik heb geen tablet of smartphone' een geldig argument? (en nee, dit is niet grappig bedoeld).

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Jun 21, 2013 11:28

krammertje wrote:
Jan Pieter wrote:De partijen worden live uitgezonden via toernooibase. Dan kan je thuiscomputer daarvandaan toch de actuele stand oppikken? En dat kan ook wanneer de partijen gespeeld worden op elektronische borden of wanneer de partijen door een organisator worden ingevoerd.
Is 'ik heb geen tablet of smartphone' een geldig argument? (en nee, dit is niet grappig bedoeld).
Nou, dat is een argument.
Bekijk eens: http://www.chessbase.com/Home/TabId/211 ... 30613.aspx
en http://www.chessbase.com/Home/TabId/211 ... 00613.aspx
Even in aanvulling op Wieger zijn posting.

Het gaat hier om de jonge Bulgaarse schaker Borislav Ivanov, die verdacht wordt van cheating.
Op de foto’s is te zien dat er geen sprake is van electronische borden.
In dit rapid-toernooi behaalt hij een score, die ver boven zijn normale prestatierating uitkomt en wint hij het toernooi (net als wat meer toernooien).
Hij wordt inmiddels flink geboycot en is ook al geschorst.
Zijn bovenlichaam is in een ander schaaktoernooi al eens gestript op verdenking van elektronische apparatuur. Niks gevonden.
Zijn partijen zijn geanalyseerd door deskundigen en zo’n 70% komen overeen met wat Houdini en Rybka zouden spelen. Plus een aantal heel opmerkelijke zetten, waar een normale supergrootmeester niet op zou komen.
Volgens ooggetuigen staart hij in een vaste pose naar het bord (komt er ook niet achter vandaan) en doet hij zijn zetten heel snel.
Zou dit cheating zijn, of hebben we hier te maken met een exponent van de “kristallijne” generatie, waar Hanco Elenbaas ooit eens een hele verhandeling over heeft gehouden?

Maar zoals gezegd, het heeft niks te maken met electronische borden of invoer via tablets.
Wat wordt hier dan wel gebruikt. Woodcutter een ideetje? :D

Woodcutter

Post by Woodcutter » Fri Jun 21, 2013 13:37

Geb Kos wrote:
Walter wrote:Iemand die het voor elkaar krijgt om de continu de actuele stand uit de liveweergave applet op te halen, deze automatisch in Kingsrow te laden, dan de analyse in Kingsrow te starten, en regelmatig verbinding te maken met Teamviewer op het toilet om de beste zet te zien, die mag van mij best valsspelen. Als je zoveel moeite doet om te winnen, dan verdien je het ook!

Walter
Helemaal mee eens!

Maar ik denk dat het verstandig is om op een rij te zetten hoe er mogelijk vals gespeeld kan worden bij gebruik van een ipad en dan te bedenken wat voor maatregelen je daar tegen kunt nemen.
De meeste dammers zijn van goede wil maar je zult toch een sluitend systeem moeten hebben waar niet mee te sjoemelen valt. Dat moet volgens mij te realiseren zijn.
Niet mee eens, als geboren vals-spelert die de prijzenpot wil omkieperen richting de eigen portemonnee, wil ik ook geen risico lopen, en kan dus niet van de live weergave opaan, deze kan zomaar ineens een niet actuele stand bevatten, al dan niet handmatig aangepast.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Woodcutter

Post by Woodcutter » Fri Jun 21, 2013 14:17

Piet Bouma wrote:
krammertje wrote:
Nou, dat is een argument.
Bekijk eens: http://www.chessbase.com/Home/TabId/211 ... 30613.aspx
en http://www.chessbase.com/Home/TabId/211 ... 00613.aspx
Even in aanvulling op Wieger zijn posting.

Het gaat hier om de jonge Bulgaarse schaker Borislav Ivanov, die verdacht wordt van cheating.
Op de foto’s is te zien dat er geen sprake is van electronische borden.
In dit rapid-toernooi behaalt hij een score, die ver boven zijn normale prestatierating uitkomt en wint hij het toernooi (net als wat meer toernooien).
Hij wordt inmiddels flink geboycot en is ook al geschorst.
Zijn bovenlichaam is in een ander schaaktoernooi al eens gestript op verdenking van elektronische apparatuur. Niks gevonden.
Zijn partijen zijn geanalyseerd door deskundigen en zo’n 70% komen overeen met wat Houdini en Rybka zouden spelen. Plus een aantal heel opmerkelijke zetten, waar een normale supergrootmeester niet op zou komen.
Volgens ooggetuigen staart hij in een vaste pose naar het bord (komt er ook niet achter vandaan) en doet hij zijn zetten heel snel.
Zou dit cheating zijn, of hebben we hier te maken met een exponent van de “kristallijne” generatie, waar Hanco Elenbaas ooit eens een hele verhandeling over heeft gehouden?

Maar zoals gezegd, het heeft niks te maken met electronische borden of invoer via tablets.
Wat wordt hier dan wel gebruikt. Woodcutter een ideetje? :D
Ideeën te over, camera's heb je ter groten van enkele millimeters, passen prima in je knopen, eventuele benodigde computers stop je daar waar de zon nooit schijnt, noem maar een zijweg. toucheren mag je niet zonder BOA.
Dat is meer iets voor het reeds aangehaalde "E-doping reglement" gewoon voorgoed verbannen uit de speelzaal lijkt mij persoonlijk de enige juiste actie overigens, speel sportief of speel niet.

Maar wat doe je op het moment dat je letterlijk de hele wereld naast een bord legt?
Eigen tablets maken het wel heel en heel erg makkelijk.

Moet de ontwikkeling in het geval E-notatie niet verder door getrokken worden?
Moet er niet zelf een stuk hardware gebouwd gaan worden?

Eigen tablets naast het bord lijkt mij voor de FMJD/KNDB absoluut een weg die niet in gegaan kan worden.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Fri Jun 21, 2013 14:27

Woodcutter wrote:Niet mee eens, als geboren vals-spelert die de prijzenpot wil omkieperen richting de eigen portemonnee, wil ik ook geen risico lopen, en kan dus niet van de live weergave opaan, deze kan zomaar ineens een niet actuele stand bevatten, al dan niet handmatig aangepast.
Met andere woorden, een technisch begaafde, geboren valsspeler zal volgens jou niet frauderen wanneer de partij door een lid van de organisatie wordt ingevoerd op een tablet, dan wel gespeeld wordt op een elektronisch bord, omdat het risico op een foute stand in toernooibase hem te groot is, maar hij zal opeens wel frauderen wanneer hij zelf de invoer mag verzorgen op een (stiekem aangepaste) tablet, want het risico op inspectie van de tablet en aldus betrapt worden, vindt hij acceptabel. Sorry, maar dat geloof je zelf toch niet.

De kracht van de ketting wordt bepaald door de zwakste schakel, en tablet-invoer is bepaald niet de zwakste schakel in het geheel. Je kunt allerhande eisen stellen aan de tablet-invoer, maar de vraag blijft waarom je een derde slot op de voordeur eist zolang de achterdeur wagenwijd open staat.

Post Reply