Met dank aan Ome Theo van de Bondsraad!Andrew Tjon A Ong wrote:Dolfing heeft o.a. Nijmegen, Salou en de Volendam-achtkamp gewonnen.Ganesha wrote:Dank je voor de info Hanco. Dacht zelf dat Ron een aantal grootmeestertoernooien gewonnen had, wist het niet van Martin. Mijn geheugen begint mij in de steek te laten
Ik was en blijf een fan van Dolfing, ondanks zijn snelle remises in dit toernooi. Daarom moet ik zaterdag (laatste ronde) het zekere voor het onzekere nemen. Wil ik Dolfing dit kampioenschap nog aan het “werk” zien moet ik wel reeds om tien uur ’s morgens bij de opening aanwezig zijn
NK Dammen algemeen
- Hanco Elenbaas
Re: NK Dammen algemeen
- Hanco Elenbaas
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2IcZKf8Gtlg[/youtube]
Kees heeft tijdens dit toernooi -naar verluidt- een nieuw record gevestigd. Nog nooit verloor iemand meer dan 100 ratingpunten tijdens één NK.
Kees heeft tijdens dit toernooi -naar verluidt- een nieuw record gevestigd. Nog nooit verloor iemand meer dan 100 ratingpunten tijdens één NK.
- Hanco Elenbaas
donderdag 14 april 2011
Baljakin maakt favorietenrol waar
De kans is zeer groot dat Alexander Baljakin zaterdag voor de derde keer op rij Nederlands kampioen wordt.
De al jaren in Arnhem woonachtige Rus maakt, een maand voor het wereldkampioenschap, opnieuw indruk. Vorige week vroeg ik me op deze plek af wie van de overige finalisten de strijd met de Huissen-speler aankan. Iets over de helft van het toernooi kon alleen Pim Meurs enigzins bijbenen met de scoringsdrang van de titelverdediger. Van de outsiders voor de titel stelde vooral veelvoudig kampioen Kees Thijssen teleur; hij startte zelfs met drie nederlagen op rij. Baljakin toonde al vanaf de toernooistart dat hij geen moeite heeft met een favorietenrol. In de eerste ronde versloeg hij (met zwart) op verfrissende wijze de negentienjarige debutant Frerik Andriessen.
In diagram 1 heeft zwart al een voordelige positie. Het partijverloop luidde: 35. .... 03-09! Dankzij een kleine combinatieve dreiging verhoogt zwart de druk. Wit moet oppassen, twee voorbeelden die dit illustreren:
-
Ben ik 'm al voorbij?Hanco Elenbaas wrote:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2IcZKf8Gtlg[/youtube]
- Hanco Elenbaas
Vast wel!Casper van der Tak wrote:Ben ik 'm al voorbij?Hanco Elenbaas wrote:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2IcZKf8Gtlg[/youtube]
Maar ik had mijn bron verkeerd begrepen. Kees heeft die meer dan 100 ratingpunten niet alleen tijdens dit NK verloren, maar vanaf 1 juli 2010. Een dergelijk grote achteruitgang is volgens mijn bron nog nooit eerder vertoond in zo'n korte periode. Vreemd eigenlijk, want Kees was in die tijd ook winnaar (met plus zes) van het grootmeestertoernooi in Delfzijl.
-
Ik heb even naar de KNDB-rating gekeken en dan zie je dat Kees dit seizoen consequent punten verliest, behalve in Defzijl.Hanco Elenbaas wrote:Vast wel!Casper van der Tak wrote:Ben ik 'm al voorbij?
Maar ik had mijn bron verkeerd begrepen. Kees heeft die meer dan 100 ratingpunten niet alleen tijdens dit NK verloren, maar vanaf 1 juli 2010. Een dergelijk grote achteruitgang is volgens mijn bron nog nooit eerder vertoond in zo'n korte periode. Vreemd eigenlijk, want Kees was in die tijd ook winnaar (met plus zes) van het grootmeestertoernooi in Delfzijl.
Den Haag (-6)
Nijmegen (-16)
Goes (-9)
EK (-15)
Tavira (-6)
Amersfoort (-9)
Confederation Cup (-11)
Delfzijl (+5)
Competitie (-9)
Halve finale NK (-1)
Interland Senegal (-1)
Finale NK t/m ronde 10 (-24)
Dit is duidelijk niet zijn seizoen.
-
De partij Kroesbergen - Thijssen lijkt me van belang voor de theorievorming rond het plusje. Na de 49e staat het zo:
Wit en zwart hebben precies even veel hout op het bord. Kroesbergen speelt hier slim 50. 47-41! De enige kans op een plusje! Immers, als wit meteen dam zou halen, pakt zwart de lange lijn (bijv. 50. 8-3 16-32 51. 3x25 en de twee witte schijven komen uiteraard nooit op dam). Thijssen, met nog 1 seconde op de klok, gaat de fout in met 50... 20-25?? Had Thijssen een paar seconden meer gehad, dan had hij ongetwijfeld 50... 20-24! gespeeld. Dan ben je namelijk één diagonaal verder (de diagonaal 2-35). Na 50... 20-25?? denk ik dat het inderdaad een plusremise is voor wit. Immers, en zoals in de partij ook gebeurde: voor elke diagonaal die wit verovert (16-49 en vervolgens 6-50) kan zwart ook een diagonaal opschuiven, maar de zwarte schijf loopt tenslotte vast op 45 en ondertussen lopen de witte schijven door naar dam. Het uitrekenen van een plusje in dergelijke standen lijkt me een kwestie van diagonalen tellen.
Wit en zwart hebben precies even veel hout op het bord. Kroesbergen speelt hier slim 50. 47-41! De enige kans op een plusje! Immers, als wit meteen dam zou halen, pakt zwart de lange lijn (bijv. 50. 8-3 16-32 51. 3x25 en de twee witte schijven komen uiteraard nooit op dam). Thijssen, met nog 1 seconde op de klok, gaat de fout in met 50... 20-25?? Had Thijssen een paar seconden meer gehad, dan had hij ongetwijfeld 50... 20-24! gespeeld. Dan ben je namelijk één diagonaal verder (de diagonaal 2-35). Na 50... 20-25?? denk ik dat het inderdaad een plusremise is voor wit. Immers, en zoals in de partij ook gebeurde: voor elke diagonaal die wit verovert (16-49 en vervolgens 6-50) kan zwart ook een diagonaal opschuiven, maar de zwarte schijf loopt tenslotte vast op 45 en ondertussen lopen de witte schijven door naar dam. Het uitrekenen van een plusje in dergelijke standen lijkt me een kwestie van diagonalen tellen.
- Hanco Elenbaas
Kees speelde, ondanks zijn vormcrisis, die jongen weg, dus dat de partij nog in plusjesgedoe ten gunste van Michiel Kroesbergen verzandde is belachelijk. Voor Kees is het te hopen dat invoering van demotie (Killer Draughts) niet nog twintig jaar op zich laat wachten, zodat hij de gelegenheid krijgt mannetjes als Michiel wél de genadeslag toe te brengen.pietervdvorm wrote:De partij Kroesbergen - Thijssen lijkt me van belang voor de theorievorming rond het plusje. Na de 49e staat het zo:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xBXmeY9wawU[/youtube]
-
Killer is een andere discussie, al eindeloos gevoerd. Het NK is inmiddels afgelopen, heeft met Baljakin een terechte winnaar gekregen. De tweede en vierde plaats zijn beslist op plusjes. Een paar jaar geleden werd Baljakin kampioen omdat hij een plusje meer had dan Heusdens. Nu die plusjes er zijn (en of je er nu blij van wordt of niet): is het niet handig om eens wat standen uit te pluizen op plusjes? (Misschien dat er ook bij het WK, volgende maand, met plusjes wordt gespeeld... Geen idee, op de website geen info hierover.) Kroesbergen - Thijssen is in elk geval een interessant eindspel. In sommige situaties is een plusje een beloning voor een betere stand, een stand die nét niet wint. Maar dit is niet principieel, zoals die partij Kroesbergen - Thijssen laat zien. Kroesbergen zag heel goed in dat het bij de strijd om een plusje niet zozeer gaat om materiaalvoordeel op zich, maar vooral om de schijven die links op het bord staan, en die de diagonaal 5-46 hebben gepasseerd of kunnen passeren. En ik vind dat plusje daarom volkomen verdiend, niet op grond van de hele partij maar op grond van dit inzicht! Dit plusje brengt hem overigens op de ranglijst voorbij Dolfing.Hanco Elenbaas wrote:Kees speelde, ondanks zijn vormcrisis, die jongen weg, dus dat de partij nog in plusjesgedoe ten gunste van Michiel Kroesbergen verzandde is belachelijk. Voor Kees is het te hopen dat invoering van demotie (Killer Draughts) niet nog twintig jaar op zich laat wachten, zodat hij de gelegenheid krijgt mannetjes als Michiel wél de genadeslag toe te brengen.pietervdvorm wrote:De partij Kroesbergen - Thijssen lijkt me van belang voor de theorievorming rond het plusje. Na de 49e staat het zo:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xBXmeY9wawU[/youtube]
-
Criteria bij het WK zijn, zover ik het heb begrepen (net zoals in 2007):pietervdvorm wrote:Misschien dat er ook bij het WK, volgende maand, met plusjes wordt gespeeld... Geen idee, op de website geen info hierover.
Aantal punten
Aantal overwinningen
Plusjes
Dus minder invloed van de plusjes.
Wel heeft Frank Teer ergens op dit forum geschreven dat de GA voor aanvang van het toernooi op voorstel van bonden eventueel dit nog kan veranderen. (plusjes een sterkere rol
geven).
Dat vind ik "not done" (vlak voor toernooi wedstrijdvoorwaarden veranderen), maar in
de damwereld is veel mogelijk.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Jammer dat Casper gelijk heeft gekregen; spannend was het daardoor niet, en eigenlijk hoopte ik dat de jeugd dit jaar door zou breken (2e en 3e plaatsen zijn leuk maar tellen niet echt heren). Baljakin gefeliciteerd, dik verdiend!
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Ik heb me gisteren ook verbaasd over het gebrek aan strijdlust bij Roel en Pim, maar de 2e en 3e plaats leveren natuurlijk wel kwalificatie voor het NK 2012 op. En als je jezelf al kansloos acht voor de 1e plek, en weinig zin hebt in het spelen van halve finales, dan kan ik me er toch wel iets bij voorstellen.Bert Zwart wrote:(2e en 3e plaatsen zijn leuk maar tellen niet echt heren)
-
Het was gisteren inderdaad teleurstellend dat er niet meer spektakel door onze high potentials werd geboden. Als plaatsing voor een volgend NK belangrijker is dan de titel moet men zich afvragen of plek 2 en 3 die plaatsing moet opleveren. Laat dan iedereen buiten de kampioen maar terugvallen naar de halve finale/kwalificatiewedstrijden.Jan Pieter wrote:Ik heb me gisteren ook verbaasd over het gebrek aan strijdlust bij Roel en Pim, maar de 2e en 3e plaats leveren natuurlijk wel kwalificatie voor het NK 2012 op. En als je jezelf al kansloos acht voor de 1e plek, en weinig zin hebt in het spelen van halve finales, dan kan ik me er toch wel iets bij voorstellen.Bert Zwart wrote:(2e en 3e plaatsen zijn leuk maar tellen niet echt heren)
Ik heb me als toeschouwer eigenlijk meer vermaakt bij de simultaan van Ton Sijbrands. Die wist het publiek te boeien door lang nadat de laatste partij van het NK was afgelopen naar een 100% score af te wikkelen. Tijdens de partijen demonstreerde hij ook nog voor publiek en verslagen tegenspeler allerlei schitterende varianten. En het geheugen van Roel Boomstra testend door even op te merken: “Als deze schijf op 50 had gestaan, dan was er een stand uit het eindspel Baba Sy-Wiersma 1972 op het bord gekomen. Wist je dat?”. Kees Thijssen genoot.
Sijbrands bracht waar voor zijn geld. Toch maar die reserveplaats voor het WK?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
- Hanco Elenbaas
Ton wil zijn urine niet afstaan Piet, en hij houdt niet van plusjes, dus dat zal niet doorgaan.Piet Bouma wrote:Het was gisteren inderdaad teleurstellend dat er niet meer spektakel door onze high potentials werd geboden. Als plaatsing voor een volgend NK belangrijker is dan de titel moet men zich afvragen of plek 2 en 3 die plaatsing moet opleveren. Laat dan iedereen buiten de kampioen maar terugvallen naar de halve finale/kwalificatiewedstrijden.Jan Pieter wrote:Ik heb me gisteren ook verbaasd over het gebrek aan strijdlust bij Roel en Pim, maar de 2e en 3e plaats leveren natuurlijk wel kwalificatie voor het NK 2012 op. En als je jezelf al kansloos acht voor de 1e plek, en weinig zin hebt in het spelen van halve finales, dan kan ik me er toch wel iets bij voorstellen.Bert Zwart wrote:(2e en 3e plaatsen zijn leuk maar tellen niet echt heren)
Ik heb me als toeschouwer eigenlijk meer vermaakt bij de simultaan van Ton Sijbrands. Die wist het publiek te boeien door lang nadat de laatste partij van het NK was afgelopen naar een 100% score af te wikkelen. Tijdens de partijen demonstreerde hij ook nog voor publiek en verslagen tegenspeler allerlei schitterende varianten. En het geheugen van Roel Boomstra testend door even op te merken: “Als deze schijf op 50 had gestaan, dan was er een stand uit het eindspel Wiersma-Baba Sy 1972 op het bord gekomen. Wist je dat?”. Kees Thijssen genoot.
Sijbrands bracht waar voor zijn geld. Toch maar die reserveplaats voor het WK?
Uitstekend idee, alleen de kampioen plaatst zich voor het komend NK! Was er gisteren geen cameraploeg van NOS of Omroep Gelderland?
-
Ik sluit me aan bij Piet en Hanco: alleen de kampioen zou zich automatisch moeten plaatsen voor de volgende NK-finale. De rest zou dan gewoon HF moeten spelen.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl