Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen

Post Reply
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Oct 13, 2009 19:10

Ganesha wrote:
Kosmos wrote:
Arjen wrote: Dank voor je reactie, Tjalling. Dat is ook het doel van onze columnist, namelijk een discussie op gang brengen (hoe kan dat beter dan door kritische noten te plaatsen?) die uiteindelijk leidt tot verbeteringen.
Ik heb de kritische column uiteraard ook gelezen. Volgens mij heeft de columnist wel degelijk een goed advies: hij/zij vindt Toernooibase ook geweldig ('een schat aan actuele informatie') en stelt voor om deze site als het ware meer zichtbaar te maken op de centrale KNDB-site. De kern van de kritiek is volgens mij dat de KNDB-sites actueler moet zijn en meer gericht op de niet-dammende meerderheid in Nederland!

Ik neem aan dat onze columnist niet alleen negatieve columns zal gaan schrijven, maar zo komt de boodschap in ieder geval wel duidelijk én uitdagend over. En ik kan me voorstellen dat in een column niet alle kanten meegenomen kunnen worden, bijvoorbeeld zaken die wél goed gaan. Want uiteraard zal iedereen (ook de columnist) het er over eens zijn dat het werk dat je allemaal doet voor de damwereld uitstekende PR is, Tjalling!
Dank voor je reactie, Arjen.
Je hebt wel gelijk, toen Prinses Maxima zei dat de Nederlandse cultuur niet bestaat, was ik het ook niet met haar eens, maar het bracht wel een interessante discussie op gang...
Maar ik hoef geen schouderklopje, ik zie liever dat de mensen eens de handen uit de mouwen steken en ervoor zorgen dat de berichtgeving van de KNDB beter wordt!
De KNDB heeft gewoon medewerkers nodig!
Iemand die DamZ! overneemt.
Iemand die nieuwsberichten schrijft.
Wie-o-wie gaat dit doen.
(Ik niet dus, heb al genoeg te doen.)

Tip voor de KNDB: Plaats een sollicitatie op de website voor een schrijver van nieuwberichten!
Ik ben het in grote lijnen eens met Tjalling. Stukjes schrijven vanuit een positef kritische houding zijn het best. Met een tegen/ nee artikel jaag je mensen weg van wat je misschien wil bereiken. Als je ergens tegen bent dien je meteen ook met een alternatief te komen. Daardoor raken anderen weer gemotiveerd.

Dat de KNDB-site zich moet richten op niet dammers lijkt mij heel vreemd.
Het publiek/ de lezer is namelijk vooral de wel-dammer, geïnteresseerde in dammen.

Vorig jaar schreef Marcel Kosters veel op de site. Was de info accuraat/ op tijd.
Dit jaar heeft hij blijkbaar minder tijd. Een sollicitatie voor schrijver op de website lijkt mij een goed idee. Zal het in de bondsraad wel naar voren brengen.
Wat betreft je eerste paragraaf, juist ja.
Alleen wat jammer dat KNDB-bestuurders positief-kritische reacties helaas niet herkennen.
Ik wacht nog steeds op een positief-kritisch antwoord op mijn eerder in dit topic, maar ook meer "officieel" geponeerde, voorstel voor ledenonderzoek. Waar blijft de reactie? Kom ik nou echt slechts negatief over, en is het dus niet nodig een antwoord te geven? Resultaat van een dergelijke bestuurshouding is natuurlijk wel dat mensen er weinig zin meer in hebben om iets te doen. Voor de meeste mensen, ik vrees uiteindelijk ook voor mij, is erg lang positief-kritisch blijven met slechts een negatief resultaat te frustrerend.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Oct 13, 2009 19:27

In KNDB-kringen wordt nagedacht over de PR, zo heb ik van Marcel Kosters begrepen. En er staan wat ontwikkelingen op stapel. Laten we ook tevreden zijn dat de evenementensites NK Algemeen, WK match, EK Jeugd, WR blinddammen wel goede PR uitstraling hadden.

Maar alles staat en valt wel met medewerkers/vrijwilligers.
Als iedereen de handen uit de mouwen zou steken, dan kan het best. Maar dammers zijn misschien ook wel wat lui….
Bijvoorbeeld dat Fred Ivens van de Ereklasseclubs te weinig gegevens kreeg, en daarom maar weer de pijp aan Maarten gaf wat betreft de persberichten.

Op de site van Lunteren staat een leuk – uiteraard gekleurd verslag – van de Halve Finale NK Clubviertallen Pupillen. Zelfde schrijver, zou best – een wat neutraler - stukje kunnen sturen aan de redactie van DamZ.
Hetzelfde geldt voor andere toernooien. De schaakbond plaatst zulke stukjes wel op hun site.
Zie de link Laatste nieuws op www.schaakbond.nl
Mogelijk een strategie waar de KNDB ook mee de voeten kan.

Over het oppimpen van Toernooibase met nieuwsberichten heb ik ook wel eens gedacht. Iets a la www.chessbase.com . Kleine berichtjes (wel wat meer regels dan op de KNDB-site) met foto’s en vervolgens linken naar toernooisites. Maar wie gaat dat weer bijhouden? En eigenlijk horen zulke nieuwsberichten op de hoofdsite van de KNDB.
Ik heb mijn handen al vol, om uitslagen compleet te krijgen, al gaat dat met steeds meer correspondenten, (personen die zelf uitslagen invoeren, dank daarvoor) steeds beter. Er zijn nog wat halfblinde vlekken in Groningen, Drenthe, Utrecht en Noord-Brabant, maar voor de rest zijn in alle provincies al flink wat enthousiaste gebruikers. Hartstikke mooi. En zelfs in Frankrijk zit al een enthousiasteling buitenlandse toernooien in te voeren in Toernooibase.

Laat ik een mooie korte termijn droom voor Toernooibase neerzetten:
A.s zaterdag mag Huizum aantreden in Arnhem tegen de plaatselijke CTD. Na afloop zullen we ongetwijfeld een copieuze maaltijd gaan nuttigen bij onze favoriete Griek.
Het zou mooi zijn, als ik bij thuiskomst constateer (zal wel rond elven zijn) dat alle uitslagen (en detailuitslagen) van de Nationale Competitie door de enthousiaste gebruikers van Toernooibase al (voor zessen?, uitdaging!) zijn ingevoerd (is eigenlijk een fluitje van een cent: inloggen, link uitslag invoeren, vervolgens link detailuitslagen invoeren en klaar is het).
T.e.m. vrijdag kan ik best nog wel wat accounts uitdelen aan personen van clubs, die nog geen account hebben. Stuur een mailtje. [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img]

Lange termijn droom: De ontwerper hoeft geen aandacht meer te schenken aan invoeren van uitslagen, maar kan nog meer tijd besteden aan nieuwe features (zoals lotingmodule, optimaliseren virtuele rating, afspeelbare analyses – onder meer voor onze Kosmos, die al prachtige analyses bij het huidige FK verzorgt, en John Folkers met zijn analyses van Flits – gebruiksvriendelijkheid en grafische opmaak) van Toernooibase.

Enfin, dat komt as zaterdag vast wel goed. Mooie dromen komen soms ook uit. En als we het allemaal volhouden….ja, dan kan Henk Boers zaterdags ook eens vrij nemen.

WSDVRules

Post by WSDVRules » Tue Oct 13, 2009 20:49

Piet Bouma wrote:Op de site van Lunteren staat een leuk – uiteraard gekleurd verslag – van de Halve Finale NK Clubviertallen Pupillen. Zelfde schrijver, zou best – een wat neutraler - stukje kunnen sturen aan de redactie van DamZ.
Tja, ik heb van de halve finale te Wageningen op zaterdagavond nog een stukje naar DamZ gestuurd. Tot op heden is dat niet geplaatst.
Maar goed echt vrolijk worden we ook niet van de halve finales pupillenteams. Er deden uiteindelijk welgeteld 10 teams mee. Zenderstad trok zich terug voor de HF in Wageningen en in Dongen moest RDC op het laaste moment afhaken. Slechts 10 teams speelden voor 8 plaatsen in de finale. Met twee WSDV teams, nog vier andere Gelderse teams (als we Dronten even voor het gemak net als vroeger in Gelderland meetellen) en twee Noordhollandse clubs in de Finale NK pupillen clubteams is het duidelijk hoe dun de spoeling is geworden. Vorig jaar streden nog 24 teams in de HF en speelden ook de aspiranten nog een HF. En het is slechts een paar jaar geleden dat we nog een Gelderse finale speelden. Het gaat wel heel hard de laatste tijd.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Oct 13, 2009 22:41

WSDVRules wrote:Tja, ik heb van de halve finale te Wageningen op zaterdagavond nog een stukje naar DamZ gestuurd. Tot op heden is dat niet geplaatst.
Tja, dat is ...... Zelf heb ik een zelfde ervaring toen KNDB-site niet werd bijgewerkt en ik tenslotte maar een stukje bij de secretaris dropte.
Dit kan niet.

Vanaf heden heb ik de Nederlandse kant van Toernooibase (in een half uurtje) gepimpt.
Foto's "gepikt" van DES Lunteren en Van Stigt Thans. Jullie mogen me terugfluiten.
Nieuws mogen jullie (met foto's) naar me toezenden.
Wel wil ik zelf blijven redigeren.
Of dit definitieve vorm wordt, weet ik niet. Ga ik de komende we(e)ken nog effe naar kijken.

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Tue Oct 13, 2009 22:45

We hanteren m.i. het verkeerde beleid bij damclubs, waarvan de jeugdafdeling maar niet van de grond kan komen. Er zijn zoooveel alternatieve bezigheden dan dammen tegenwoordig dat een willekeurige leerling uit groep 5 of groep 6 van de plaatselijke basisschool echt niet meer is wijs te maken dat dammen zo leuk is. We moeten ze op die leeftijd juist verlekkeren met veel jeugdtoernooien, waarin enkel bekers te verdienen zijn. Als we deze toernooien nou eens toegankelijk gaan maken voor alle kinderen (dus ook de kinderen die NIET lid zijn van de bond) zien ze de mooie grote bekers staan. (de locatie van zo'n toernooi moet dan ook op een plaats zijn waar veel kinderen komen, bijvoorbeeld de BSO) Op deze manier willen kinderen graag een potje dammen voor een beker.

Enkel de beste zoveel van iedere groep dienen een beker te krijgen. Degenen die niet goed genoeg zijn willen ook heel graag een beker. Er moeten daarom mensen aanwezig zijn bij zo'n damtoernooi die haarfijn uitleggen dat damcursussen volgen op de damclub leidt tot beter spel met bekers als gevolg! Er is geen andere sport waar zo makkelijk bekers te verdienen zijn dan in het dammen!

Op dit moment dammen ze nog puur voor de bekers. Maar hoe vaker ze de cursussen komen volgen, hoe meer ze van het spel te weten komen. Het is dus de bedoeling dat deze kinderen vanzelf het damspel leren te waarderen om zijn grote schoonheid! Bijkomend voordeel in het begin is dat de net beginnende jeugddammer heel erg trots is op zijn beker. Deze beker zal dan ook zodanig gepoetst worden dat ie meekan naar de basisschool. Op deze manier kunnen we werken aan een nieuw kader: jeugd werft jeugd

Dit is dus mijn voorstel om aan nieuwe jeugdleden te komen. Om deze jeugdleden te behouden zullen ze echter meer spelers van niveau moeten treffen en niet alleen meer spelen op de plaatselijke BSO. Vandaar is het stimuleren van jeugdtoernooien, zoals de PODB-cup in Overijssel een mooi voorbeeld is, erg belangrijk. Zo'n acht toernooien per jaar op acht verschillende locaties in één regio -bijvoorbeeld een provincie- is voldoende. Maak hier ook nog een leuk eindklassementje van, zodat vaak komen beloond wordt. Naast deze losse toernooitjes, die tevens één geheel vormen, natuurlijk deelname aan de halve finale van Nederland (en provincale kampioenschappen) voor de jeugd stimuleren. (Om alvast vooruit te lopen op de komende revolutie binnen het jeugddammen) Op deze manier komen de jeugdleden op een steeds hoger niveau te spelen.

Ik kan me voorstellen dat niet iedere damclub de beschikking heeft over dammers met voldoende niveau om de aanstormende jeugdtalenten te begeleiden. Hiervoor moeten er regionale trainingsgroepen komen, gefinancierd door Talentontwikkeling en de Provinciale bonden. Zo blijft de jeugddammer het plezier behouden. Als de jeugddammer dan ook deze regionale trainingsgroepen ontgroeid zijn er ook nog de landelijke trainingsgroepen, zoals de Centrale Pupillen Training.

Wanneer de jeugddammer op een zodanig niveau is gekomen, moet de overstap naar de landelijke 2e klasse bij de senioren gemaakt kunnen worden. Als deze overstap is gemaakt hebben we een jeugdlid binnen. En dan mag er best een biertje op gedronken worden.

Mijn conclusie is dus dat we de leerling van de basisschool moeten verlekkeren met de vele bekers die er te verdienen zijn in het damspel en de rest volgt vanzelf als alle stappen goed worden doorlopen, zoals ik heb beschreven hierboven. Het behalen van een beker was ook lange tijd een motivatie voor mij om te blijven dammen. Zelfs nu speel ik nog voor enkele bekers, want de volgende mijlpaal begint in zicht te komen. Al verdwijnt de drang naar de bekers natuurlijk wel, als de dammer een jaar of 14, 15 is.

Ganesha

Post by Ganesha » Wed Oct 14, 2009 14:21

Jaap van Galen wrote:
Ganesha wrote:
Kosmos wrote: Dank voor je reactie, Arjen.
Je hebt wel gelijk, toen Prinses Maxima zei dat de Nederlandse cultuur niet bestaat, was ik het ook niet met haar eens, maar het bracht wel een interessante discussie op gang...
Maar ik hoef geen schouderklopje, ik zie liever dat de mensen eens de handen uit de mouwen steken en ervoor zorgen dat de berichtgeving van de KNDB beter wordt!
De KNDB heeft gewoon medewerkers nodig!
Iemand die DamZ! overneemt.
Iemand die nieuwsberichten schrijft.
Wie-o-wie gaat dit doen.
(Ik niet dus, heb al genoeg te doen.)

Tip voor de KNDB: Plaats een sollicitatie op de website voor een schrijver van nieuwberichten!
Ik ben het in grote lijnen eens met Tjalling. Stukjes schrijven vanuit een positef kritische houding zijn het best. Met een tegen/ nee artikel jaag je mensen weg van wat je misschien wil bereiken. Als je ergens tegen bent dien je meteen ook met een alternatief te komen. Daardoor raken anderen weer gemotiveerd.

Dat de KNDB-site zich moet richten op niet dammers lijkt mij heel vreemd.
Het publiek/ de lezer is namelijk vooral de wel-dammer, geïnteresseerde in dammen.

Vorig jaar schreef Marcel Kosters veel op de site. Was de info accuraat/ op tijd.
Dit jaar heeft hij blijkbaar minder tijd. Een sollicitatie voor schrijver op de website lijkt mij een goed idee. Zal het in de bondsraad wel naar voren brengen.
Wat betreft je eerste paragraaf, juist ja.
Alleen wat jammer dat KNDB-bestuurders positief-kritische reacties helaas niet herkennen.
Ik wacht nog steeds op een positief-kritisch antwoord op mijn eerder in dit topic, maar ook meer "officieel" geponeerde, voorstel voor ledenonderzoek. Waar blijft de reactie? Kom ik nou echt slechts negatief over, en is het dus niet nodig een antwoord te geven? Resultaat van een dergelijke bestuurshouding is natuurlijk wel dat mensen er weinig zin meer in hebben om iets te doen. Voor de meeste mensen, ik vrees uiteindelijk ook voor mij, is erg lang positief-kritisch blijven met slechts een negatief resultaat te frustrerend.
Beste Jaap, In het laatste kan ik je volgen. Heb je voorstel tot onderzoek toendertijd wel gelezen. Andere bondsraadsleden regaeerde toen daarop.
Dacht dat hun daar dan evt in de bondsraad wel vragen over zouden stellen. Is volgens mij niet gebeurd.
Ik weet niet geheel het fijne in deze maar begrijp ik nou goed dat je je onderzoek ook bij het bestuur(slid) heb aangemeld? Daar heb je dan ook niets van vernomen? Beide is dan slecht, is zeker niet motiverend.

Alex

Post by Alex » Wed Oct 14, 2009 23:09

Piet Bouma wrote:
WSDVRules wrote:Tja, ik heb van de halve finale te Wageningen op zaterdagavond nog een stukje naar DamZ gestuurd. Tot op heden is dat niet geplaatst.
Tja, dat is ...... Zelf heb ik een zelfde ervaring toen KNDB-site niet werd bijgewerkt en ik tenslotte maar een stukje bij de secretaris dropte.
Dit kan niet.

Vanaf heden heb ik de Nederlandse kant van Toernooibase (in een half uurtje) gepimpt.
Foto's "gepikt" van DES Lunteren en Van Stigt Thans. Jullie mogen me terugfluiten.
Nieuws mogen jullie (met foto's) naar me toezenden.
Wel wil ik zelf blijven redigeren.
Of dit definitieve vorm wordt, weet ik niet. Ga ik de komende we(e)ken nog effe naar kijken.
Toppie, Piet!

Maar zal de KNDB nu niet gaan denken: we plaatsen niks meer op onze site, want Bouma zet 't wel op zijn ToernooiBase?

RDC 2 - LDG (5-15) is nog steeds niet ingevuld overigens
Onze regionale kabelkrant-teletekstredactie (InfoThuis) haalt de uitslagen van de KNDB-site en is nu ws. aan het surfen geslagen en heeft ws. de uitslag gevonden op de site van LDG.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Oct 15, 2009 09:52

Alex wrote:
Toppie, Piet!

Maar zal de KNDB nu niet gaan denken: we plaatsen niks meer op onze site, want Bouma zet 't wel op zijn ToernooiBase?
Die kans bestaat. So be it.

Het zou wel het totale onvermogen van ons bestuurlijk apparaat, het ambtelijk apparaat (bondsbureau) en alle anderen die direct betrokken zijn bij nationale topsport en nationale jeugdsport aantonen.
En eigenlijk toont de huidige situatie dat al aan.
Ik schaam me (plaatsvervangend) diep dat vooral met betrekking tot de jeugd, een speerpunt van onze dambond, zo laks met de KNDB-websites wordt omgegaan.
We hebben een stuk of zes bestuurders, een drietal mensen op de bondsbureaus en ook nogal wat (jeugd)trainers rondlopen. Die kunnen (als er redacteurs van sites wegvallen), dat toch wel opvangen. Daar kunnen toch afspraken over gemaakt worden?

Als er dan vanuit ander kader/vrijwilligers, waar we eigenlijk om schreeuwen, stukjes aangeleverd worden voor de DamZ website, moeten ze gewoon op maandagochtend geplaatst worden. Dat is toch verdorie een kleine moeite.
Een vrijwilliger wordt geschoffeerd als dit niet gebeurd.

En soms zie ik dan in mijn mailbox ellenlange stukken van een bestuurder langskomen.
Dan denk ik, jongen, hou je niet bezig met detailzaken, stuur van afstand en zorg dat zulke zaken (ondanks dat je het in de toekomst anders wil) geregeld worden.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Oct 15, 2009 10:45

De site van Bouma is geweldig en de beste die er in dammersland bestaat. Ik kijk vrijwel dagelijks en kan er vrijwel alles vinden wat ik zoek.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Oct 15, 2009 11:33

Er staat nu wel een link naar geplande wegwerkzaamheden op de KNDB-site.
Conclusie: iedereen zaterdag voor dag en dauw vertrekken of de trein nemen.

FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra » Thu Oct 15, 2009 13:36

Er rijden zaterdag geen treinen tussen Zutphen en Zwolle!

Maar Doetichem - Warnswert met het OV is goed mogelijk:

6:23 6:57 treinstation Doetinchem treinstation Arnhem
6:59 7:37 treinstation Arnhem treinstation Utrecht Centraal
7:50 8:04 treinstation Utrecht Centraal treinstation Amersfoort
8:08 9:55 treinstation Amersfoort treinstation Leeuwarden
10:05 10:37 Busstation Leeuwarden Stiennendaam bus 51
10:40 11:10 Stiennendaam Wanswert opstapper 767
bellen 0900 827 2000 Beltijd 1 uur van tevoren

Goede reis.

Alex

Post by Alex » Thu Oct 15, 2009 13:45

FeikeBoomstra wrote:Er rijden zaterdag geen treinen tussen Zutphen en Zwolle!

Goede reis.
En welke oekeloen gaat er, op z'n vrije zaterdag, om half 6 z'n nest uit??

Ganesha

Post by Ganesha » Thu Oct 15, 2009 14:05

Alex wrote:

Goede reis.
Vedrkeerde topic heren, hoort m.i. bij de nationale competitie.

wellnesswrotter

Post by wellnesswrotter » Thu Oct 15, 2009 18:32

Ganesha wrote:
Alex wrote:

Goede reis.
Vedrkeerde topic heren, hoort m.i. bij de nationale competitie.
je bent niet vrij, je MOET dammen

jati2000

Post by jati2000 » Thu Oct 15, 2009 20:12

Fred van Amersfoort wrote:De site van Bouma is geweldig en de beste die er in dammersland bestaat. Ik kijk vrijwel dagelijks en kan er vrijwel alles vinden wat ik zoek.
Hij was al fantastisch en is nu nog mooier geworden. Ik keek altijd bij laatst ingevoerd om van het nieuws op de hoogte te zijn.
Maar nu met de korte stukjes op de home page is het echt geweldig.
Maar dames, heren en jeugdleden het staat en valt met de aanvoer van informatie. Dus zet allen uw ego bij het grof vuil en stuur verslagen, foto's en uitslagen. En niet mekkeren als Piet de tekst aangepast heeft om het in een stijl te houden.

Post Reply