Bondsraad
-
Re: Bondsraad
Toevallig vanavond wat oude dambladen van DB doorgebladerd uit begin jaren 80. Een aanrader. Iedereen die nu denkt dat we hier te hard voor elkaar zijn: toen was het echt niet milder. En ook toen speelde de vraag: waarom is er geen groei? Alles zat immers mee in die tijd. Wereldtitels en publiciteit, toptraining, invloed in de FMJD. Alles lijkt op de situatie van nu. Feitelijk is de dalende lijn al minimaal 35 jaar gaande.
-
- Real name: Thijs van den Broek
Even wat cijfers:
Salarissen in 2015: 190.669,-
Salarissen in 2016: 204.777.-
Sociale lasten in 2015: 28.354,-
sociale lasten in 2016: 31.189,-
pensioen premie 2015: 14.819,-
pensioen premie 2016 : 17.138,-
De snelle rekenaars zullen het al zien. in 1 jaar stijgt dit eventjes met 20k een verklaring word niet gegeven. Hoe je dat voor elkaar krijgt terwijl de KNDB toch alleen maar krimpt is mij ook een raadsel.
Waar het geld blijft word niet verteld. Wie bepaalt heeft meer uit te geven aan salarissen (voor wie?)= totaal onbekend voor de bondsraad.
Het is mij inderdaad niet precies duidelijk nog wie de "macht" hebben binnen de KNDB. Dat de organisatie totaal financieel wordt uitgezogen door de mensen die de macht hebben is mij wel duidelijk.
En voor de duidelijkheid op het bondsbureau en zelf bij de topsport medewerkers word alleen maar bezuinigd op salariskosten (als ik de stukken die ik krijg als bondsraadslid mag geloven).
Salarissen in 2015: 190.669,-
Salarissen in 2016: 204.777.-
Sociale lasten in 2015: 28.354,-
sociale lasten in 2016: 31.189,-
pensioen premie 2015: 14.819,-
pensioen premie 2016 : 17.138,-
De snelle rekenaars zullen het al zien. in 1 jaar stijgt dit eventjes met 20k een verklaring word niet gegeven. Hoe je dat voor elkaar krijgt terwijl de KNDB toch alleen maar krimpt is mij ook een raadsel.
Waar het geld blijft word niet verteld. Wie bepaalt heeft meer uit te geven aan salarissen (voor wie?)= totaal onbekend voor de bondsraad.
Het is mij inderdaad niet precies duidelijk nog wie de "macht" hebben binnen de KNDB. Dat de organisatie totaal financieel wordt uitgezogen door de mensen die de macht hebben is mij wel duidelijk.
En voor de duidelijkheid op het bondsbureau en zelf bij de topsport medewerkers word alleen maar bezuinigd op salariskosten (als ik de stukken die ik krijg als bondsraadslid mag geloven).
Dat is inderdaad een flinke toename als dat klopt. Van wie komen die cijfers? De vraag die je daarop zou moeten stellen: waarom vonden de penningmeester en de fico dit een goed idee? Welk beleid zat daar achter? Roep die mensen maar ter verantwoording.
-
- Real name: william van den broek
Ja en de voorzitter en de secretaris.GuidoB wrote:Dat is inderdaad een flinke toename als dat klopt. Van wie komen die cijfers? De vraag die je daarop zou moeten stellen: waarom vonden de penningmeester en de fico dit een goed idee? Welk beleid zat daar achter? Roep die mensen maar ter verantwoording.
Die mensen zijn toch al ter verantwoording geroepen en opgestapt.
Jij verdedigt toch nog het oude bestuur of begrijp ik het nu weer niet goed?
Over dit oude bestuur heb ik trouwens precies gelijk met jouw post hier een nieuw topic aangemaakt.
Misschien kun je daar verder reageren.
-
deze cijfers komen uit het financieel jaarverslag 2016.GuidoB wrote:Dat is inderdaad een flinke toename als dat klopt. Van wie komen die cijfers? De vraag die je daarop zou moeten stellen: waarom vonden de penningmeester en de fico dit een goed idee? Welk beleid zat daar achter? Roep die mensen maar ter verantwoording.
De FICO heeft hier niks mee te maken, dat is een advies orgaan van de bondsraad. Voor de volgende vergadering staat een voorstel om de FICO nieuwe bevoegdheden te geven en mogelijk uit te breiden naar 5 leden. De mensen die zich verkiesbaar hebben gesteld hebben iig aangegeven dat zij echt gaan onderzoeken naar welke plekken geld word overgemaakt door de KNDB en dus ook zulke hele vreemde stijgingen gaat controleren.
Ik vrees dat dit ook buiten de penningmeester is gegaan. Ik denk namelijk dat dit allemaal op het sportcluster bepaalt word en dat de penningmeester hier niet een goedkeuring voor heeft gegeven.
Op het sportcluster Is Arjan de Vries in dienst als directeur van de tour fiets Unie (60k leden). De KNDB "leent" hem als directeur (voor 24k per jaar bijdrage aan zijn salaris). De directeur kan op eigen houtje dit gewoon beslissen.
Mijn vermoeden is nog steeds dat de KNDB binnen het sportcluster voor medewerkers van het sportcluster betaald die niet bezig zijn met de KNDB. Ik denk dat Arjan de Vries wat extra medewerkers nodig had voor een van de andere 3 bonden en dat hij een gedeelte van de kosten hiervan gewoon door de KNDB laat ophoesten.
Deze Arjan de Vries doet wel meer op eigen houtje zo heeft die ook (zelfs zonder het bestuur mede te delen) meer dan 5 jaar geleden een ongevallen verzekering af gesloten voor de KNDB de kosten meer dan 2k+ per jaar en heel de verzekering is echt geldverspilling (qua uitbetalingen). Er is letterlijk nooit een beroep op gedaan door een KNDB lid weer een andere 10k+ door putje. het bestuur wilde mij ook niet vertellen bij wie deze verzekering is afgesloten.
Overigens waren de kosten van de organisatie (het runnen van een bondje van 4000 man) ook in 2015 al bizar hoog.
Vermoedens, daar hebben we niet zoveel aan Thijs. Aan wat jij denkt ook niet.
De penningmeester is verantwoordelijk voor de uitgaven van de KNDB en de FICO is het adviesorgaan dat de penningmeester kan inschakelen. Daar moet je dus zijn. Met Arjan de Vries heb jij als bondsraadslid niets te maken. Jij controleert het bestuur en niet de werknemers van de dambond. Ken je plaats en maak gebruik van de positie die je hebt.
De penningmeester is verantwoordelijk voor de uitgaven van de KNDB en de FICO is het adviesorgaan dat de penningmeester kan inschakelen. Daar moet je dus zijn. Met Arjan de Vries heb jij als bondsraadslid niets te maken. Jij controleert het bestuur en niet de werknemers van de dambond. Ken je plaats en maak gebruik van de positie die je hebt.
-
Jij hebt niet zoveel aan mijn vermoedens, voor andere kan het meer duidelijkheid geven wat hier waarschijnlijk aan de hand is. Ik sta ook open voor andere verklaringen hoor maar op dit moment heb ik na meermaals vragen nog steeds geen verklaring ontvangen.GuidoB wrote:Vermoedens, daar hebben we niet zoveel aan Thijs. Aan wat jij denkt ook niet.
De FICO is geen advies orgaan van de penningmeester, ik schrijf er te minste bij als ik een vermoeden uitspreek. jij schrijft gewoon zaken op als waarheid die feitelijk onjuist zijn. Daar hebben we helemaal niks aan Guido.
de FICO is een advies orgaan van de bondsraad en heeft eerder een controlerende rol naar het bestuur dan een adviserende rol.
Met Arjan de Vries heb ik als bondsraadslid alles te maken, en zeker zijn handelen heeft verstrekkende gevolgen voor de leden die ik moet vertegenwoordigen. Daarnaast schrijf je dat Arjan de Vries een werknemers is van de KNDB ook hier zit je (volgens mij) feitelijk naast. Hij is de directeur van de KNDB maar de Tour fiets Unie is zijn werkgever niet de KNDB. Ik denk zelfs dat het zo bizar is dat de KNDB niet zijn eigen directeur kan ontslaan dus deze persoon kan letterlijk doen wat hij wil.
Ik ken mijn plaats maak je daar maar niet druk om.
-
Daar heeft Guido wel een punt. Volgens mij moet je zijn bij het bestuurslid dat tekenbevoegdheid heeft.
-
3 keer raden wie binnen de KNDB tekenbevoegdheid heeft.Fred van Amersfoort wrote:Daar heeft Guido wel een punt. Volgens mij moet je zijn bij het bestuurslid dat tekenbevoegdheid heeft.
Spoiler:
-
Goed, sterk van je. Dan weet je dus wie verantwoordelijk is.
Ik vind het een beetje vreemd dat deze vraag niet in het lijstje staat dat Thijs laatst naar de penningmeester heeft gestuurd. Er staan wel veel algemenere vragen in en daarop kun je dan ook een veel algemener antwoord verwachten. Een directe vraag (waarom waren deze kosten in 2016 zoveel hoger dan in 2015?) levert je waarschijnlijk meer inzicht op.
En toch moet Thijs bij de penningmeester zijn. Arjan de Vries hoeft namelijk geen enkele verantwoordelijkheid af te leggen aan Thijs. De penningmeester stuurt Arjan de Vries aan en de bondsraad controleert het bestuur.Fred van Amersfoort wrote:Goed, sterk van je. Dan weet je dus wie verantwoordelijk is.
-
Interessant wel. Wat ik in de hele discussie overigens blijf missen: 1. het historisch perspectief. wat kunnen we leren van eerdere fouten. 2. wat zou eventueel een beter beleid zijn.
-
feitelijk zal het bestuur altijd verantwoordelijk zijn. Dat hoeft niet te betekenen dat zij volledig de schuld zijn dat het nu een enorme financiële puinhoop is bij de KNDB. Als het op sportcluster alle betalingen worden gedaan de handtekeningen worden gezet door Arjan de Vries (om bijvoorbeeld de KNDB nog meer uit te laten geven aan het sportcluster/ salarissen).Fred van Amersfoort wrote:Goed, sterk van je. Dan weet je dus wie verantwoordelijk is.
Ik snap niet zo goed waarom jullie zo formeel willen doen? Tuurlijk kun je het bestuur aanspreken om bijvoorbeeld informatie te leveren. Informatie die vanuit het sportcluster geleverd zal moeten worden. (door Arjan de Vries). Deze personen kan de bondsraad inderdaad niet aanspreken. Dus de ledenvertegenwoordigers kunnen niet de mensen die veel binnen de KNDB bepalen ter verantwoording roepen.
Ik ben eerder voor een praktische aanpak. Alle informatie contracten en overeenkomsten met het sportcluster moeten geleverd worden. Ook moet precies duidelijk worden waar de KNDB haar geld aan besteed. En dan kunnen alle mensen en uitgaven die niet positief zijn voor de damsport aangepakt worden. Ik vind dat de leden daar een grote stem in moeten hebben.
-
Dan lees je dus echt de vragen fout. De allereerste vraag gaat over het sportcluster en waar al dat geld aan besteed wordt. tevens is daar ook nog een vraag A en B.GuidoB wrote:Ik vind het een beetje vreemd dat deze vraag niet in het lijstje staat dat Thijs laatst naar de penningmeester heeft gestuurd. Er staan wel veel algemenere vragen in en daarop kun je dan ook een veel algemener antwoord verwachten. Een directe vraag (waarom waren deze kosten in 2016 zoveel hoger dan in 2015?) levert je waarschijnlijk meer inzicht op.
Ik heb een voorbeeld antwoord bijgevoegd hoe ik de informatie aangeleverd wil krijgen, als daar aan voldaan word zal dit zeker heel veel inzicht geven in waar het geld nu eigenlijk heen gaat.
Verder is er ook nog een bonsdraadvergadering waar zeker zulke vragen ook gesteld gaan worden. Ik heb mijzelf ook verkiesbaar gesteld voor de (nieuwe) FICO. En dan zoek ik het gewoon zelf uit.
Want jij Guido hebt veel vertrouwen in de antwoorden die je op zo'n vraag krijgt. Zoals je weet wantrouw ik dit bestuur, dit is omdat er al meerdere malen op zeer concrete vragen, antwoorden zijn gegeven die op zijn minst misleidend genoemd kunnen worden. Mijn vragen naar de penningmeester zijn juist vragen waar je niet omheen kan of niet anders kan interpreteren. Die vragen namelijk om een compleet beeld van de uitgaven die onder de streep gelijk zal moeten zijn met de cijfers van het financieel jaarverslag.