DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post Reply
Marcel Kosters

Re: DamZ! 2017-2020: KNDB in transitie

Post by Marcel Kosters » Thu Oct 31, 2019 09:28

Leuk:

- Damclub IJmuiden gaat de DamZ! DamSet bij het komende schooldam kampioenschap verkopen;
- Damclub IJmuiden organiseert dit jaar voor de tweede keer een DamZ! groep bij het traditionele Oudejaarstoernooi van Damclub IJmuiden. En daarmee is er nog een reden om aan dit toernooi mee te doen: je kunt het begeleiden / brengen van jeugdspelers combineren met zelf meedoen aan het reguliere toernooi. Twee vliegen in 1 klap. Of misschien ben je wel papa, mama, opa of oma van een beginnende jonge thuisdammer: dan is dit een leuke gelegenheid om junior aan het dammen te laten proeven :) .
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Nov 01, 2019 19:29

OBS Wereldwijs in Gouda (Zuid-Holland) doet mee met 20 DamZ! DamSets.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Fri Nov 01, 2019 23:42

In Baarn (Utrecht) doet Ton van der Ploeg (,,om te beginnen” :) ) mee met 40 DamZ! Damsets.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sat Nov 02, 2019 07:07

Vandaag: voor 15:00 besteld, voor 18:00 geleverd!

Voor snelle beslissers: vandaag rijd ik heen en weer tussen DamZ! opslag in Haarlem en DamZ! opslag in Huissen.

Wie - zoals Ton van der Ploeg die straks zijn damsets naast de ontbijtafel heeft staan - in de buurt van de route (Google Maps) woont, kan vandaag bestellen en vandaag zonder verzendkosten ontvangen. Damsets kosten voor KNDB-leden 3 euro per stuk, levering per 20 en betaling geschiedt achteraf.

Besteld voor 15:00 kan - zonder verzendkosten - voor 18:00 in huis zijn. Bestellen via marcelkosters@gmail.com met bezorgadres. Kosteloze bezorging vandaag pas gegarandeerd na mijn bevestiging eveneens per e-mail (in de regel binnen 30 mns).

Opgelet: in Huissen zijn 15 bondsraadsleden aanwezig. Misschien kan uw bondsraadslid https://www.kndb.nl/category/organisati ... tikel-1-2 de sets wel meenemen. Ik kan dit vandaag ter plekke kortsluiten en bevestigen. Alles vóór 15:00.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Nov 03, 2019 08:04

Altijd en overal
06878D81-C565-499E-BEA2-5DBFC126923D.jpeg
06878D81-C565-499E-BEA2-5DBFC126923D.jpeg (96.92 KiB) Viewed 8321 times
Om 3:15 uur ontvangen van Steven den Hollander en Jack van der Plas :D .

95.000 euro

Ondertussen denken de directeur van de KNDB en NOC*NSF te “innoveren” met een nog voor 95.000 euro te ontwikkelen app (“voor op scholen en bibliotheken” als ik de penningmeester goed begreep). Terwijl we de afgelopen week met de zeker niet voor 95.000 euro te evenaren en reeds bestaande en werkende app van lidraughts kennis hebben mogen maken....

Niet, dat een nieuwe app in potentie niet zou kunnen toevoegen. En niet, dat er misschien geen leuke nieuwe dingen te bedenken zijn. Natuurlijk wel. Maar het is een volstrekt verkeerde prioriteit in organisatie. Er is nog niet eens een landelijke (jeugd)damkalender. De bestaande websites en applicaties zijn een woud van vaak slecht werkende en soms met elkaar conflicterende initiatieven. Zonder enig begrip van basale communicatie en marketing principes. Ieder toernooi(tje) dat georganiseerd wordt is in 9 van de 10 keren op een aantal zeer basale punten te stroomlijnen. We zijn vooralsnog dus een organisatie die eigenlijk geen idee heeft wie zij is en waar zij mee bezig is. Dat is een slecht vertrekpunt voor een complex IT en marketing ontwikkeltraject.

En dan hebben we natuurlijk al een innovatie die werkt:

- meer in plaats van minder vrijwilligers die ieder minder in plaats van meer tijd hoeven committeren;
- geintegreerd met educatieve website en daarmee het wapen om het onderwijs mee te veroveren.
- geen gewenste maar daadwerkelijke activatie in (vederlichte) beleid uitvoering van meer dan 100 clubs (meer dan 65% van de clubs) en honderden vrijwilligers. Er is geen andere sportbond die ook met deze cijfers kan schermen. Er is ook geen andere sportbond met een directeur die dit alles zou negeren.

Anekdote

In maart was ik bij het “innovatieplatform” van NOC*NSF. Daar vertelde de directeur van de biljartbond enthousiast over zijn smart pool project waarmee hij maar liefst 50 pooltafels de schoolklas in had weten te brengen. Hij had financiering voor aanstelling van iemand die nodig was om tafels te bezorgen bijna rond en was ook al ver gevorderd met financiering van een eveneens benodigd busje. Daarna wilde hij opnieuw in onderhandeling met de producent in China want de volgende versie van de pooltafel moest super gebruiksvriendelijk worden en al door 2 man te tillen en uit te klappen. Deze tafel moest super goedkoop worden: maar 750 euro! De aanwezigen luisterden met rode oortjes en de directeur kreeg na afloop - terecht - een staande ovatie voor zoveel innovatie en ondernemerschap. De sleutel van het succes volgens de directeur? Hij kreeg volle steun van bestuur en raad toen hij voorstelde te beginnen met 50.000 euro eigen middelen van de biljartbond. Ongetwijfeld mag de directeur weer een of meer NOC*NSF tonnetjes benutten om dit project verder uit te bouwen.

Ik moest inwendig glimlachen. Met DamZ! Hebben we niet 50 maar 1000 of meer spelen het klaslokaal in geschoven. Gefinancierd door de afnemers zelf. Gecombineerd met een in de basis al werkende website met training applicatie. Hebben we ook al in de basis zo’n beetje heel dammend Nederland “mee”. Het op 1 lijn komen van de KNDB organisatie met deze innovatieve! (zie de titel van deze tientallen pagina’s tellende draad) strategie kan immers slechts een kwestie van tijd zijn.................... :idea:

IT surge

Onze directeur tezamen met zijn subsidie medewerker kan als geen ander subsidies binnen halen. Zie ook de WK match 2016. En dat lijkt hij wederom te gaan bewijzen met het binnenhalen van een subsidie van liefst 95.000 euro. Het zou al “iets” zijn als de te ontwikkelen app “DamZ!” wordt. Maar als de directeur mij gevraagd zou hebben wat DamZ! nu nodig heeft is (weer) een nieuwe app of applicatie het laatste. Het optuigen van de applicaties op damz.nl zou meer voor de hand liggend zijn geweest. Die applicaties zijn trouwens ontwikkeld tijdens de vorige “IT surge” van het cluster van de directeur 6 jaar geleden. En zijn nu zoals zij 6 jaar geleden waren: verre van “perfect”. We weten wat er mis mee is, maar er is geen geld. Nu gaat er wel geld zijn om een volledig nieuw IT project op te zetten. Of en hoe er over de kosten van debugging, beheer, onderhoud en verdere ontwikkeling na oplevering is gedacht wacht ik even af.

Skeptisch

Ik sta vooralsnog dus een beetje skeptisch tegenover dit in het jaarplan vermelde nieuwe project. Ik heb gevraagd om ontsluiting van de subsidie aanvraag zodat we kunnen gaan begrijpen wat dit project behelst. Want noch het jaarplan noch het bestuur hebben dat tot nu kunnen uitleggen. Hopelijk is er synergie met DamZ! te realiseren. Dat dit echter hoe dan ook niet de slimste manier is om met DamZ! verder te gaan staat vast. Al is het maar omdat het vandaag 3 november 2019 is, de subsidieaanvraag nog moet worden goed gekeurd en de opdracht tot ontwikkeling dan pas kan worden gegeven. De KNDB is er hoe dan ook in geslaagd 3 volle schooldam seizoenen onbenut te laten sinds de lancering van de DamZ! strategie. Waarbij het kwartje binnen enkele maanden tijd in heel Nederland viel. Alleen niet bij KNDB-bestuur en directie.

Tunnel
Dat is geschiedenis en de nu aangekondigde app is daar een product van. Na de bondsraadsvergadering van gisteren denk ik licht aan het eind van de tunnel te zien.

Of is dat gewoon een tegemoet komende trein?! :D
Last edited by Marcel Kosters on Tue Nov 05, 2019 18:49, edited 3 times in total.

Dolly's brother

Post by Dolly's brother » Sun Nov 03, 2019 21:49

Marcel Kosters wrote:
Thu Oct 31, 2019 09:28
Leuk:

- Damclub IJmuiden gaat de DamZ! DamSet bij het komende schooldam kampioenschap verkopen;
- Damclub IJmuiden organiseert dit jaar voor de tweede keer een DamZ! groep bij het traditionele Oudejaarstoernooi van Damclub IJmuiden. En daarmee is er nog een reden om aan dit toernooi mee te doen: je kunt het begeleiden / brengen van jeugdspelers combineren met zelf meedoen aan het reguliere toernooi. Twee vliegen in 1 klap. Of misschien ben je wel papa, mama, opa of oma van een beginnende jonge thuisdammer: dan is dit een leuke gelegenheid om junior aan het dammen te laten proeven :) .
De uitnodiging voor het tweede DamZ! Oudejaarstoernooi van IJmuiden is inmiddels hier te vinden:

http://laatste.info/bb3/viewtopic.php?f=65&t=8201

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Nov 04, 2019 10:54

Damclub IJmuiden bij monde van voorzitter Jesse Bos doet - om te beginnen - mee met 20 DamZ! DamSets om te verkopen aan de deelnemers van het schooldam kampioenschap op 20 november. Daarnaast biedt DCIJ tijdens het schooldam kampioenschap aan de deelnemende scholen aan om in te tekenen op grotere aantallen damsets voor in de klas :idea: . Jesse heeft inmiddels ook damsets verkocht aan de basisschool van zijn dochter :) :idea: .
Last edited by Marcel Kosters on Mon Nov 04, 2019 13:15, edited 2 times in total.

LastigeKnul
Real name: Eric van t Hof

Post by LastigeKnul » Mon Nov 04, 2019 11:51

Marcel Kosters wrote:
Sun Nov 03, 2019 08:04
Altijd en overal

95.000 euro

Ondertussen denken de directeur van de KNDB en NOC*NSF te “innoveren” met een nog voor 95.000 euro te ontwikkelen app (“voor op scholen en bibliotheken” als ik de penningmeester goed begreep). Terwijl we de afgelopen week met de zeker niet voor 95.000 euro te evenaren en reeds bestaande en werkende app van lidraughts kennis hebben mogen maken....
Marcel, waar kan ik meer lezen over die nieuw te ontwikkelen app?

Zelf ben ik nieuw in de damwereld (als oud-schaker) en verbaas me nog al over een aantal zaken. Op mijn telefoon heb ik al vier of vijf dam-apps, waarvan inderdaad lidraughts verreweg de beste is. Deze app is gratis, reclamevrij en wordt onderhouden door vrijwilligers.

Ook bij de schaakbond zijn er een aantal dubieuze IT-ontwikkelingen geweest. Het steeds terugkerende patroon is dat de nieuwe systemen duur zijn en kwalitatief slechter dan wat er daarvoor was. Ook de schaakbond heeft jaren geleden fors geïnvesteerd in een speciale schaakapp. Het idee was destijds, geloof ik, dat Nederlandse schakers dan tegen elkaar zouden kunnen schaken op internet. Maar in de praktijk bleek daar dus helemaal geen belangstelling voor, aangezien schaken (net als dammen) een internationale denksport is, die je al op talloze andere plaatsen op internet kunt beoefenen. Die Nederlandse schaakapp is dan ook een jaar later met stille trom weer door de achterdeur verdwenen. Achteraf is het allemaal weggegooid geld gebleken. Helaas is dit niet het enige voorbeeld van IT-mislukkingen door de schaakbond.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Nov 04, 2019 12:56

LastigeKnul wrote:
Mon Nov 04, 2019 11:51
Marcel, waar kan ik meer lezen over die nieuw te ontwikkelen app?
Ter vergadering kon het bestuur niet meer vertellen dan dat de app bedoeld is voor scholen en bibliotheken. Ik heb zaterdagavond bericht naar bestuur en bondsraad gestuurd met het verzoek de subsidieaanvraag / het plan voor de app te ontsluiten zodat de bondsraad (en naar ik vrees ook het bestuur) zich een beeld kan vormen en kan beoordelen of en hoe de app in KNDB-beleid past (en hier tenminste niet zoals schooldamen.nl strijdig mee is). Los nog even van de vraag, of de KNDB dit project "aan kan" en of het een doelmatige inzet van KNDB tijd en energie is. Hoe dan ook, in antwoord op je vraag: op dit moment is er voor zover ik weet niets meer te lezen dan dit................... Oh ja en natuurlijk een cryptische vermelding in het KNDB Jaarplan 2020 onder "Breedtesport" en eveneens een korte vermelding in de toelichting op de begroting 2020, eveneens opgenomen in het Jaarplan 2020. Zie voor Jaarplan de stukken van de bondsraadsvergadering op kndb.nl.
LastigeKnul wrote:
Mon Nov 04, 2019 11:51
Ook bij de schaakbond zijn er een aantal dubieuze IT-ontwikkelingen geweest. Het steeds terugkerende patroon is dat de nieuwe systemen duur zijn en kwalitatief slechter dan wat er daarvoor was. Ook de schaakbond heeft jaren geleden fors geïnvesteerd in een speciale schaakapp. Het idee was destijds, geloof ik, dat Nederlandse schakers dan tegen elkaar zouden kunnen schaken op internet. Maar in de praktijk bleek daar dus helemaal geen belangstelling voor, aangezien schaken (net als dammen) een internationale denksport is, die je al op talloze andere plaatsen op internet kunt beoefenen. Die Nederlandse schaakapp is dan ook een jaar later met stille trom weer door de achterdeur verdwenen. Achteraf is het allemaal weggegooid geld gebleken. Helaas is dit niet het enige voorbeeld van IT-mislukkingen door de schaakbond.
Ik weet het, heb geruime tijd in (de periferie van) de (inter)nationale schaak- en denksportwereld meegelopen en heb een en ander meegekregen.

Ook voor de KNDB was het fenomeen van kostbare en gefaalde projecten voor dit app plan niet nieuw. https://www.kndb.nl/wp-content/uploads/ ... totaal.pdf is de vorige "onderneming" van het KNDB professioneel apparaat. Die flopte volledig, maar men had het "geluk" dat er een eigenwijs bestuurslid was dat tegelijkertijd besloot een regelrecht met damz.nl concurrerende site (schooldammen.nl) te lanceren. Deze sympathiek ogende maar ondoordachte activiteit en een slapende bondsraad, dito bestuur en door de band genomen bitter weinig communicatie en marketing inzicht maakten dat deze situatie zich tot op de dag van vandaag voortsleept.

In de afgelopen bondsraadsvergadering verzocht ik dan ook dringend om de stekker uit schooldammen.nl te trekken en kreeg daarin krachtige bijval van met name bondsraad collega Theo van den Hoek. Het bestuur pruttelde nogal, maar ik hoop dat dit dan tenminste een keertje geregeld gaat zijn.

Verder denk ik dat idealiter een samenwerking tussen DamZ! en Lidraughts tot stand zou moeten komen omdat Lidraughts lichtjaren beter is dan wat de nu op damz.nl staande "DamServer" ooit zou kunnen zijn, ook al gooit de KNDB er 4 of 5 ton tegenaan. Of die samenwerking werkelijkheid kan worden - ik vermoed uiteenlopende filosofie tussen een bond die gebaat is bij betalende leden en een open source en geheel vrijwillig gerund platform - lijkt me nog de vraag. Maar tegelijkertijd denk ik dat liefde voor de (denk)sport een gemene deler is en dat er een weg is waar een wil is.

Ik droom dan van een (kamer van) Lidraughts in DamZ! stijl en een DamZ! versie van de Lidraughts app. En wat mij betreft is en blijft online spelen via DamZ! / Lidraughts dan gratis, conform - denk ik! - de filosofie van Lidraughts. En natuurlijk dat de dambond - die met de Lidraughts server een razend aantrekkelijke DamZ! portal krijgt - die kracht en goodwill wel gaat proberen gebruiken om langs andere weg betalende leden van de bond te winnen. Hetzelfde principe zou in later stadium ook voor andere en oudere doelgroepen gebruikt kunnen worden. Ook denk ik een zeer interessante ontwikkeling voor Lidraughts, omdat ik vermoed dat er nergens anders ter wereld - in dammen of schaken - een nationale organisatie is die samen met Lidraughts zo sterk de link tussen "fysiek" en "virtueel" zou kunnen leggen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Nov 04, 2019 17:48

Constant Charlois Rotterdam (Zuid-Holland) doet bij monde van voorzitter Radjes Balkaran weer mee met 20 DamZ! DamSets.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Nov 05, 2019 12:34

Martin van Dijk (Assendelft, Noord-Holland) begint op zijn werk helemaal binnen te lopen als “DamZ! Dealer”. Zojuist bestelde zijn collega een set bij hem. Verkopen is natuurlijk het meest duurzaam en nog mooier dan geven. Zo kun je onbeperkt damsets in omloop brengen zonder dat de bodem van je schatkist in zicht komt en weet je zeker dat de ontvanger de set “wil hebben”.
Last edited by Marcel Kosters on Tue Nov 05, 2019 17:38, edited 1 time in total.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Tue Nov 05, 2019 17:37

In Enschede (Overijssel) doet OBS Prinseschool mee met 10 DamZ! DamSets.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Nov 07, 2019 06:35

In Huizen (Noord-Holland) doet een liefhebber mee met 20 DamZ! DamSets.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Nov 07, 2019 15:34

Aerdenhout

Leuk: ik werd net gebeld door de Schoolvereniging Aerdenhout-Bentveld (Noord-Holland) die mij via www.damz.nl had gevonden en die ook mee wil doen met de DamZ! DamSet. Even dacht ik, dat dit naar aanleiding van mijn (goed ontvangen) bezoeken vanochtend aan scholen in Spaarndam, Bloemendaal en Overveen was. Maar het bleek puur toeval te zijn. Zo beginnen we langzaam ook het land tussen de Haarlemse Damclub en het strand in te betegelen met damsets :). Overigens: bestellende juf Irma kende de damsets al van haar vorige school, de Ter Cleeff school in Haarlem :idea:.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu Nov 07, 2019 20:54

Putten

Voor haar schooldamplannen doet PDC Putten (Gelderland) met 120 DamZ! DamSets mee.

Post Reply