Altijd en overal
![06878D81-C565-499E-BEA2-5DBFC126923D.jpeg](./download/file.php?id=3544&sid=2332a2b4d03a36b79be32704a42c8390)
- 06878D81-C565-499E-BEA2-5DBFC126923D.jpeg (96.92 KiB) Viewed 8321 times
Om 3:15 uur ontvangen van Steven den Hollander en Jack van der Plas
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
.
95.000 euro
Ondertussen denken de directeur van de KNDB en NOC*NSF te “innoveren” met een nog voor 95.000 euro te ontwikkelen app (“voor op scholen en bibliotheken” als ik de penningmeester goed begreep). Terwijl we de afgelopen week met de zeker niet voor 95.000 euro te evenaren en reeds bestaande en werkende app van lidraughts kennis hebben mogen maken....
Niet, dat een nieuwe app in potentie niet zou kunnen toevoegen. En niet, dat er misschien geen leuke nieuwe dingen te bedenken zijn. Natuurlijk wel. Maar het is een volstrekt verkeerde prioriteit in organisatie. Er is nog niet eens een landelijke (jeugd)damkalender. De bestaande websites en applicaties zijn een woud van vaak slecht werkende en soms met elkaar conflicterende initiatieven. Zonder enig begrip van basale communicatie en marketing principes. Ieder toernooi(tje) dat georganiseerd wordt is in 9 van de 10 keren op een aantal zeer basale punten te stroomlijnen. We zijn vooralsnog dus een organisatie die eigenlijk geen idee heeft wie zij is en waar zij mee bezig is. Dat is een slecht vertrekpunt voor een complex IT en marketing ontwikkeltraject.
En dan hebben we natuurlijk al een innovatie die werkt:
- meer in plaats van minder vrijwilligers die ieder minder in plaats van meer tijd hoeven committeren;
- geintegreerd met educatieve website en daarmee het wapen om het onderwijs mee te veroveren.
- geen gewenste maar daadwerkelijke activatie in (vederlichte) beleid uitvoering van meer dan 100 clubs (meer dan 65% van de clubs) en honderden vrijwilligers. Er is geen andere sportbond die ook met deze cijfers kan schermen. Er is ook geen andere sportbond met een directeur die dit alles zou negeren.
Anekdote
In maart was ik bij het “innovatieplatform” van NOC*NSF. Daar vertelde de directeur van de biljartbond enthousiast over zijn smart pool project waarmee hij maar liefst 50 pooltafels de schoolklas in had weten te brengen. Hij had financiering voor aanstelling van iemand die nodig was om tafels te bezorgen bijna rond en was ook al ver gevorderd met financiering van een eveneens benodigd busje. Daarna wilde hij opnieuw in onderhandeling met de producent in China want de volgende versie van de pooltafel moest super gebruiksvriendelijk worden en al door 2 man te tillen en uit te klappen. Deze tafel moest super goedkoop worden: maar 750 euro! De aanwezigen luisterden met rode oortjes en de directeur kreeg na afloop - terecht - een staande ovatie voor zoveel innovatie en ondernemerschap. De sleutel van het succes volgens de directeur? Hij kreeg volle steun van bestuur en raad toen hij voorstelde te beginnen met 50.000 euro eigen middelen van de biljartbond. Ongetwijfeld mag de directeur weer een of meer NOC*NSF tonnetjes benutten om dit project verder uit te bouwen.
Ik moest inwendig glimlachen. Met DamZ! Hebben we niet 50 maar 1000 of meer spelen het klaslokaal in geschoven. Gefinancierd door de afnemers zelf. Gecombineerd met een in de basis al werkende website met training applicatie. Hebben we ook al in de basis zo’n beetje heel dammend Nederland “mee”. Het op 1 lijn komen van de KNDB organisatie met deze innovatieve! (zie de titel van deze tientallen pagina’s tellende draad) strategie kan immers slechts een kwestie van tijd zijn....................
IT surge
Onze directeur tezamen met zijn subsidie medewerker kan als geen ander subsidies binnen halen. Zie ook de WK match 2016. En dat lijkt hij wederom te gaan bewijzen met het binnenhalen van een subsidie van liefst 95.000 euro. Het zou al “iets” zijn als de te ontwikkelen app “DamZ!” wordt. Maar als de directeur mij gevraagd zou hebben wat DamZ! nu nodig heeft is (weer) een nieuwe app of applicatie het laatste. Het optuigen van de applicaties op damz.nl zou meer voor de hand liggend zijn geweest. Die applicaties zijn trouwens ontwikkeld tijdens de vorige “IT surge” van het cluster van de directeur 6 jaar geleden. En zijn nu zoals zij 6 jaar geleden waren: verre van “perfect”. We weten wat er mis mee is, maar er is geen geld. Nu gaat er wel geld zijn om een volledig nieuw IT project op te zetten. Of en hoe er over de kosten van debugging, beheer, onderhoud en verdere ontwikkeling na oplevering is gedacht wacht ik even af.
Skeptisch
Ik sta vooralsnog dus een beetje skeptisch tegenover dit in het jaarplan vermelde nieuwe project. Ik heb gevraagd om ontsluiting van de subsidie aanvraag zodat we kunnen gaan begrijpen wat dit project behelst. Want noch het jaarplan noch het bestuur hebben dat tot nu kunnen uitleggen. Hopelijk is er synergie met DamZ! te realiseren. Dat dit echter hoe dan ook niet de slimste manier is om met DamZ! verder te gaan staat vast. Al is het maar omdat het vandaag 3 november 2019 is, de subsidieaanvraag nog moet worden goed gekeurd en de opdracht tot ontwikkeling dan pas kan worden gegeven. De KNDB is er hoe dan ook in geslaagd 3 volle schooldam seizoenen onbenut te laten sinds de lancering van de DamZ! strategie. Waarbij het kwartje binnen enkele maanden tijd in heel Nederland viel. Alleen niet bij KNDB-bestuur en directie.
Tunnel
Dat is geschiedenis en de nu aangekondigde app is daar een product van. Na de bondsraadsvergadering van gisteren denk ik licht aan het eind van de tunnel te zien.
Of is dat gewoon een tegemoet komende trein?!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.