"Ik heb geen belangstellng, dankuwel?"
Ik werd net gebeld met een Nederlands nummer, een dame in het Engels. Met de laatste tijd enkele ongewenste verkoop telefoontjes was ik in eerste instantie een beetje "gereserveerd".
Maar na de eerste zin was het duidelijk: mevrouw is de (Chinese) expat moeder van een zoon (7). Die zoon hoort en ziet op zijn school allemaal verhalen die met dammen te maken hebben. Er wordt ook veel op school gedamd, want de school heeft 60 DamZ! DamSets.
De school is "De Cirkel" in Amstelveen en "De Cirkel" werd vorige maand derde op het eerste WK schooldammen in Italie, zie de foto's eerder in deze draad. Iedereen op school kent de sterdammers Justin, Jasmine en Filip, alledrie lid van de Haarlemse Damclub. Zoon-lief vond dat zo cool en intrigerend dat hij de damverhalen aan zijn moeder vertelde en zei: "Mama, ik wil ook leren(!) dammen."
Mama is vervolgens op Nancy, de moeder van Justin en Jasmine afgestapt. Nancy is nooit te beroerd om de loftrompet te steken: enthousiasme van de ouders is ontzettend belangrijk! Dus zij voegde de Chinese mama voortvarend meteen toe aan de Amstelveense dam app groep. Er is namelijk iedere maandag een heel logistiek circus en afstemming tussen de ouders onderling om de inmiddels 10 dammers van 'De Cirkel' (van wie 9 al lid van de HDC en de KNDB) naar de clubavond in Haarlem en weer terug te transporteren. En nu lijken dus spelers 11 en 12 in aantocht te zijn.
Probleem: de auto's naar Haarlem komende maandag zijn schaars en vol. Daar echter liet de Chinese moeder het niet bij zitten. In de groepsapp was blijkbaar wel mijn naam gevallen, maar niet mijn contact info. Vervolgens is de moeder gaan rechercheren, vond mijn telefoonnummer en belde mij zojuist met de suggestie om een Amstelveense branche van de Haarlemse Damclub op te richten dan wel om mee te denken in deze logistieke uitdaging komende maandag!
Zojuist even met Nancy gebeld en hartelijk gelachen: prachtig zoveel motivatie en ondernemerschap als er in deze mama zitten. En we hebben bedacht dat met name dat laatste wel eens de oplossing zou kunnen bieden. Ik ga daarom bij deze nieuwe super dam mama suggereren om de ouder(s) van 1 van de klasgenoten van haar zoon te enthousiasmeren om maandag ook te komen dammen. Natuurlijk wel ouders met een auto
. Dan is het logistieke probleem opgelost en is de nieuwe inloop komende maandag ook weer geregeld
.
Dit zijn voor mij energie gevende verhalen en ervaringen en voor mijn gevoel beginnen ze talrijk te worden. Dat is niet verwonderlijk, want ook het aantal dammers (jeugd en volwassenen) in Haarlem (Noord) neemt langzaam toe. Waar ik voorheen ongestoord door Haarlem Noord (waar de club is gevestigd) kon wandelen en fietsen, is het al bijna een statistische zekerheid dat ik 1 of meerdere clubgenoten en / of hun ouders tegenkom. En dat is precies wat de DamZ! strategie beoogt: volume draaien en zorgen dat het spel en de organisatie (weer?) zichtbaar zijn.
Dit is trouwens niet de eerste keer dat dit "uitstraal- dan wel spiegeleffect" vanuit de Amstelveense Cirkel wordt gevoeld:
Martin van Dijk gaf vandezomer een aantal DamZ! DamSets aan zijn collega's in Zaandam voor de kids thuis. De volgende dag kreeg Martin als leuke feedback (en ik weer van Martin) dat een van de kids de DamZ! DamSet al kende. Want deze werd namelijk bij hem op school (De Cirkel in Amstelveen) gebruikt en hij had natuurlijk ook al net als de Chinese zoon meegekregen dat een aantal van zijn schoolgenoten erg goed zijn met dammen
.
Zo dus bouwen we met de DamZ! strategie ook een imago op. Zoals deze jongen via zijn omgeving (waarin alom damsets en dammers aanwezig zijn) wordt getriggerd om te dammen, worden kinderen ook getriggerd om te voetballen of te hockeyen. Voorbij een bepaald volume en een bepaalde dichtheid gaat dat principe zijn werk doen. "Anderen doen het dus ik wil het ook." Voor nu is dit anekdotisch materiaal. Maar hoe meer we vorderen, hoe waarschijnlijker het wordt dat we af en toe van dit effect kunnen profiteren. En dat is mooi meegenomen.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.