KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 04, 2004 22:39

arjan van den berg wrote:" Stemmachines in VS blijken al jarenlang uitermate fraudegevoelig
http://www.daanspeak.com/VoteScam06.html" merkwaardig dat de doorgaans zo critische Hanco een artikel op een obscure website voor waar aanneemt. Het stadium dat je alles geloofd wat gepubliceerd is ben jij toch al wel voorbij Hanco?
George Bush is gekozen met 3,5 miljoen stemmen meer. Lijkt me duidelijk. Veel Nederlanders begrijpen niet hoe je op Bush kunt stemmen, maar laten we niet al te verwaand doen. Als er geen macrobiotische idioot met een pistool had rondgelopen hadden wij Nederlanders Fortuyn als premier gekozen.
Bush was niet mijn favoriet, maar ik vond het heerlijk om naar al die professionele Bush-haters: Oldenziel, van Rossum en nog vele, vele anderen te kijken. Al die mensen die het zo fantastisch met zichzelf getroffen hebben en alle mensen die op Bush hebben gestemd als randdebielen afschilderden. Genieten! Hoe langer ik keek hoe meer ik hoopte dat Bush zou gaan winnen.
Ik lees net in de VPRO Gids dat vanavond om 23:50 op Nederland 3 een interessante documentaire wordt uitgezonden door de VPRO:
Unprecedented, the 2000 Presedential Election
Amerikaanse documentaire waarin de ultieme strijd om het presidentschap in de staat Florida wordt geconstrueerd. De filmmakers Richard Ray Pérez en Joan Sekler zijn ervan overtuigd dat Bush de verkiezingsuitslag heeft 'gestolen'. en komen met opmerkelijke en soms schokkende informatie over weigerende stemmachines en corrupte stemlijsten, waarmee met name Afro-Amerikaanse burgers het recht tot stemmen werd onthouden. Zo zouden ze een misdaad hebben gepleegd. Als datum voor hun misdrijf werd regelmatig een datum genoemd die ver in de toekomst is gelegen. Ook als hun naam maar enigszind leek op die van een veroordeelde crimineel, werd het stemrecht hen ontnomen.

Zie verder http://www.vpro.nl/

Niet naar kijken Arjan, gewoon naar bed gaan. Allemaal onzin!

Ik lees nog wat anders:

Brabants Dagblad, 3 november 2004

Dirty tricks
van een verslaggever

Woensdag 3 november 2004 - Afro-Amerikanen die gebeld worden met de mededeling dat ze dit jaar niet hoeven te stemmen waarschuwingen dat iedereen met een onbetaalde verkeersboete niet mag stemmen en mededelingen dat de verkiezingsdag verschoven is naar 3 november. De dirty tricks, de smerige truukjes om de stembusgang van Amerikaanse kiezers te beïnvloeden zijn dit keer vileiner en groter in aantal dan ooit.

Het zijn vooral de zwarte kiezers, Latino’s en ouderen die doelwit zijn van de smerige campagnes. Op een speciaal ingesteld telefoonnummer zijn de afgelopen weken dagelijks ruim 5.500 klachten binnengekomen.
De meeste waren afkomstig uit de zogeheten swing states waar de uitslag nog alle kanten opkan, zoals Ohio, Florida, Wisconsin en Pennsylvania.

Pamfletten

In Florida kregen oudere Afro-kiezers via de telefoon te horen dat ze door de jaren heen zulke trouwe kiezers waren geweest, dat ze nu niet meer naar de stembus hoefden te gaan maar hun keus telefonisch konden doorgeven, zegt Barbara Arnwine van het Advocaten Comité voor de Mensenrechten. Volgens haar zijn op tenminste twee plekken pamfletten verspreid waarop 3 november vermeld stond als de verkiezingsdag. „Gezien de enorme opkomst die verwacht wordt op dinsdag 2 november, heeft de staat Pennsylvania gevraagd om een extra verkiezingsdag. Republikeinen wordt daarom geadviseerd op dinsdag te stemmen, Democraten op woensdag“, aldus luidt de tekst op een van de zeer officieel ogende pamfletten.
In Wisconsin zijn mensen er via pamfletten van de niet bestaande Milwaukee Zwarte Kiezers Organisatie op attent gemaakt dat als zij al in de primary’s (voorverkiezingen van de partijen) gestemd hebben, ze dit keer niet nogmaals naar de stembus mogen.
Ook zijn mensen gewaarschuwd dat als er iemand in de familie ooit schuldig bevonden is aan wat dan ook, zij niet kunnen deelnemen aan de presidentsverkiezingen.
„Als je deze wet overtreedt, kun je tien jaar de gevangenis ingaan en worden je kinderen van je afgenomen“, meldt een pamflet.

Boetes

In South Carolina kregen mensen via brieven te horen dat ze niet kunnen stemmen en gearresteerd worden als ze hun verkeersboetes niet hebben betaald.
Ook wordt kiezers voorgehouden dat ze alleen mogen stemmen als ze twee identificatieformulieren met foto meebrengen, plus een recent bankafschrift en een officieel document met hun handschrift.
„Dit laat zien dat de VS niet bij machte zijn om uitingen van racisme in te dammen van mensen die zo wanhopig zijn om te winnen dat ze tot het uiterste gaan om de wet te overtreden, steeds weer opnieuw en opnieuw en opnieuw“, stelt Julian Bon van de burgerrechtenorganisatie NAACP.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 04, 2004 23:11

De Telegraaf, 4 november 2004

Hoekman wint ook vierde partij

Image

DEN BURG - Nina Hoekman heeft bij het Nederlands kampioenschap dammen voor vrouwen op Texel ook haar vierde partij gewonnen. Ze versloeg donderdag met wit haar naaste concurrente Vitalia Doumesh. Deze kreeg op de tweede plaats, al op drie punten van Hoekman, gezelschap van Tanja Chub, Linda Schnieders en Erna Wanders. Chub won van Van der Stelt.

arjan van den berg

Post by arjan van den berg » Fri Nov 05, 2004 09:11

Ongetwijfeld zijn er smerige trucs uitgehaald. Van beide kanten. De democraten hebben b.v. alles in het werk gesteld om te voorkomen dat Nader zich verkiesbaar zou stellen.
Het aardige van de VS is dat je voor alles naar de rechter kunt. Als de Democraten zouden geloven dat zij ook maar de geringste kans zouden hebben door fraude aan te kunnen tonen toch nog te winnen zouden ze dat natuurlijk hebben gedaan.
Blijkbaar zag Kerry in dat hij nooit het verschil van 3,5 miljoen stemmen zou hebben kunnen goed maken.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Fri Nov 05, 2004 11:46

Dat hoeft ook niet, hij hoeft alleen een verschil van 140000 stemmen goed te maken. In Ohio dan.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Nov 05, 2004 12:05

Arjen de Mooij wrote:Dat hoeft ook niet, hij hoeft alleen een verschil van 140000 stemmen goed te maken. In Ohio dan.
de republikeinen hebben een meerderheid in de supreme court dus Kerry hoeft niets te proberen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 05, 2004 12:44

De Telegraaf, 5 november 2004

DAMMEN

Image
Nina Hoekman is tijdens het NK na winst op directe concurrente Vitalia Doumesh verder uitgelopen op de concurrentie. Tanja Chub behaalde haar eerste winstpartij op Astrid van der Stelt. Chub kende een trage start van het toernooi, maar staat nu toch gedeeld tweede met Doumesh, Erna Wanders en Linda Schnieders.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 05, 2004 13:34

Haagsche Courant, 4 november 2004

Duizendpoot vecht voor bestaan club
door Hans Beukema

ZOETERMEER | Het voortbestaan van damclub DID staat op het spel. De Zoetermeerse vereniging telt nog maar twaalf leden en wordt daarom mogelijk binnen één of twee jaar opgeheven. Wervingsacties op scholen en andere locaties hadden de laatste jaren maar weinig succes.

Image
Bram Doeves (midden): 'Serieus nadenken over opheffing.'
(foto Peter Varkevisser)

Daarom zet Bram Doeves, op dit moment het enige bestuurslid van de 42 jaar oude club, al zijn kaarten op een in september afgesloten samenwerkingsverband met Samen Sterk uit Hazerswoude-Dorp. Dat lijkt een laatste redmiddel voor DID om het tij te doen keren. In dit samenwerkingsverband spelen de Zoetermeerders voor de competitie in een acht- of tiental van Samen Sterk. "Want met twaalf dammers was het haast ondoenlijk om nog aan de landelijke en regionale competitie mee te doen. Daar zijn we afgelopen zomer dan ook uitgestapt. Voor de Nederlandse Dambond bestaan we feitelijk niet meer, alleen voor de gemeente nog", vertelt de 'duizendpoot'. De keuze voor de nieuwe partner ligt ook wel voor de hand. Doeves en sportwethouder Jo Fijen dammen namelijk al jaren in competitieverband in dat hoogste team. Dat tiental komt in de landelijke eerste klasse uit. Het duo heeft dus goede connecties met de in totaal veertig leden van Samen Sterk. DID is al tevreden wanneer het samenwerkingsverband tenminste weer enkele nieuwe damliefhebbers naar wijkcentrum Rokkeveen trekt. Daar kunnen ze in ieder geval elke maandagavond nog aan de onderlinge competitie meedoen. En deze denksportfanaten zijn van harte welkom, want op dit moment zijn meestal maar vier damborden bezet in het goed opgeknapte pand. "Als we nog meer mensen verliezen, is er helemaal geen strijd meer. En een beetje gezelschap is ook wel nodig op onze wekelijkse damavonden", sombert het multifunctionele bestuurslid die het ledental vanaf 1995 gestaag zag teruglopen. Rond dat jaar verlieten de topdammers Arjan van Leeuwen, Fenno Boog en Peter van Eck de toen nog veertig leden tellende club. En vanaf dat moment ging het rap bergafwaarts met DID. Scholieren kozen massaal voor de schaaksport, terwijl volwassenen vooral tegen lange dampartijen opzagen. "In het verleden duurde een partij regelmatig meer dan drie uur, maar dat is sinds de komst van de damklok niet meer het geval. Je speelt nu nog maar hooguit anderhalf uur tegen dezelfde persoon. De drempel moet dus een stuk lager liggen. En met de accommodatie en sfeer is ook niets mis. Maar op de één of andere manier kunnen wij de gezelligheid binnen onze damclub niet op potentiële leden overbrengen. Hopelijk brengt de constructie met Samen Sterk ons succes. Anders moeten we serieus over opheffing gaan nadenken." Want een fusie met de club uit de gemeente Rijnwoude vindt Doeves niet interessant. "In dat geval krijgen we mogelijk geen subsidie meer van de gemeente Zoetermeer. Wij staan dan helemaal als een Hazerswoudse club te boek. Bovendien raken we dan ook onze accommodatie in wijkcentrum Rokkeveen kwijt. Dat is geen prettige gedachte, want we zitten hier perfect en het is prima betaalbaar. En wat dacht je van jeugdige damliefhebbers? Die zie ik niet zo snel naar Hazerswoude afreizen." Volgens Doeves vinden de leden fusies ook vaak niet even prettig. "Neem de Zaanstreek als voorbeeld. Daar gingen zes clubs samen, maar de leden moeten nu wel langere afstanden reizen. En bij andere fusies zag je het ledenbestand daarna nog afnemen." Doeves blijft daarom erg voorzichtig over de samenwerking met Samen Sterk. "De eerste indrukken van het samenwerkingsverband zijn positief. Het klikt goed tussen de leden van beide clubs. Mogelijk schrijven we volgend seizoen zelfs een tweede team aan de zaterdagcompetitie voor standaardteams in."
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”

arjan van den berg

Post by arjan van den berg » Fri Nov 05, 2004 14:54

Van die 140.000 stemmen in Ohio klopt natuurlijk. Mijn fout. Maar dat maakt Hanco's fraude-theorie er alleen maar ongeloofwaardiger op. Zelfs dat verschil was dus nog niet goed te maken.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 05, 2004 15:25

arjan van den berg wrote:Van die 140.000 stemmen in Ohio klopt natuurlijk. Mijn fout. Maar dat maakt Hanco's fraude-theorie er alleen maar ongeloofwaardiger op. Zelfs dat verschil was dus nog niet goed te maken.
Het is niet mijn theorie Arjan, ik heb het niet bedacht.
Als je dat artikel over die fraudegevoelige stemmachines in de VS
http://www.daanspeak.com/VoteScam06.html nu eens niet ongelezen belachelijk probeert te maken, dan zul je zien dat dat artikel talloze links bevat naar onderzoek van bijvoorbeeld
David Dill, professor computerkunde aan de Stanford-universiteit,
Avi Rubin, professor computerwetenschap van de John Hopkins Universiteit,
Onderzoeksjournalist Bev Harris en diens boek Black Box Voting,
de Washington Post,
Onderzoeksjournalist Daniel Hopsicker's video The Big Fix 2000,
James en Kenneth Collier's boek uit 1992 Votescam: The Stealing of America

Een paar citaten uit het voor Arjan ongeloofwaardige artikel:
"Al in 1979 verklaarde een technicus van Cincinnati Bell dat zijn bedrijf van het FBI software had gekregen en geïnstalleerd die het mogelijk maakte de telcomputer te beïnvloeden."

"William Rouverol, de uitvinder van de stemmachine, zei in 2000 op 82-jarige leeftijd tegen Associated Press dat hij dacht dat de Republikeinen zich terecht zorgen maakten over een handmatige hertelling; het probleem zat volgens hem namelijk niet in de papieren stembiljetten, maar in een fout in de programmering van de bijbehorende computers. Rouverol: 'Of die er per ongeluk in zit of expres, ben ik niet bereid te zeggen'."

"De John Hopkinsuniversiteit en de Rice-universiteit voerden vorig jaar samen een onderzoek uit waaruit bleek dat de software van de onderzochte apparatuur stemfraude toestond 'op enorme schaal'."

"Ir. Peter Knoppers van de universiteit van Delft zegt in een telefoongesprek met DaanSpeak: 'Er zijn geen controlemogelijkheden; je moet maar geloven dat de software foutloos is. Blind vertrouwen heb je nodig en dat is onacceptabel. Als ooit duidelijk wordt dat met de machines is gefraudeerd, dan zijn de rapen gaar. Dan heeft dat gevolgen voor iedereen die nu verkozen is.' Op zijn website publiceerde Knoppers een artikel met de heldere titel: 'Stemmachines? Niet doen!'."

"De LA Weekly vroeg de vermaarde criticaster Gore Vidal november vorig jaar of Bush de verkiezingen zou gaan winnen. Vidal: 'Nee, tenminste als het een eerlijke verkiezing wordt, een verkiezing die niet electronisch is'. Jammer dat Jimmy Carter geen tijd heeft in eigen land in november de verkiezingen te controleren. In zijn Guardian-artikel met de kop Florida will not play fair roept hij wel op extra op te letten."

Het blind vertrouwen van Arjan is aandoenlijk, maar het is volgens mij toch verstandiger om het artikel eerst te lezen voordat je er een pedante mening over gaat verkondigen.

Wat Ruth Oldenziel betreft: het ging niet over Ohio, maar over Florida 2004 en 2000.
Edwin de Roy van Zuydewijn vertelde op RTL 4 dat Nader zwaar gesponsord werd door de Republikeinse partij.
Ter herinnering: George W. & Kerry zijn beiden lid van het geheime genootschap Skull and Bones Society, net als o.a. de oud-presidenten Clinton, Bush sr. en Carter en hun adviseurs Kissinger, Cheney en Baker. Allen staan ook op de 'loonlijst' van de Carlyle Group, de machtigste multinational ter wereld na het Vaticaan.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 06, 2004 07:59

de Volkskrant, 6 november 2004

Dammen: Hoekman wint opnieuw bij NK
OOSTEREND (ANP) - Nina Hoekman gaat regelrecht op haar vierde nationale damtitel af. De 40-jarige in Oekraïne geboren bondscoach behaalde vrijdag in Oosterend op Texel haar vijfde opeenvolgende overwinning. Met zwart versloeg ze in de vijfde ronde hekkensluiter Astrid van der Stelt.

Door de overwinning bleef haar voorsprong op de achtervolgers Doumesh en Chub intact met drie punten. Chub won fortuinlijk met zwart van Erna Wanders. Wit beging in tijdnood een blunder, waarna Chub ten koste van één schijf een dam behaalde. Door de nederlaag is Wanders afgehaakt voor de titel.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 06, 2004 08:09

De Stentor, 5 november 2004

Afloop van onderlinge partijen tussen vader, dochters en zoon al van tevoren bekend
Dambord staat zelden op tafel bij familie Van Beek

door Bart-Jan Keizer

5 NOVEMBER 2004 - HEINO - In huize Van Beek zijn vier van de vijf gezinsleden verknocht aan het damspel. Maar denk niet dat het dambord veelvuldig op tafel verschijnt. Ze spelen vrijwel nooit onderlinge partijen. ‘Dan staat al vast wie er wint‘, roepen de Van Beeks in koor. Aan de grote tafel met vader Marcel, zoon Tobias en de dochters Judith en Rebecca. Moeder Christien is slechts supporter.

Het damintellect zit duidelijk bij de vrouwelijke tak. Judith (15) speelt sinds dit seizoen in het eerste team van Dos uit Heino. ‘Ik heb vier partijen gespeeld en zeven punten verzameld.‘ Drie overwinningen en één remise kortom. Op de palmares van de dertienjarige Rebecca staat zelfs een Nederlandse titel. ‘In 2003 was ik kampioen bij de meisjes pupillen, voor damsters tot en met dertien jaar. Dit jaar was ik tweede.‘ De jongste Van Beek is in diezelfde categorie nummer acht van Europa.

Dan de mannen. De achttienjarige Tobias maakt zich niet druk achter het dambord. Hij speelt in het derde team van de Heinose damclub. ‘Echte ambities heb ik niet. Ik wil gewoon lekker spelen. Koste wat het kost winnen hoeft van mij niet. Dammen is gewoon leuk om te doen.‘

Het damgroentje van de familie is vreemd genoeg vader Marcel. De oudste van het stel damt nog maar kort. ‘Ik ben bezig aan mijn eerste jaar‘, vertelt de 45-jarige Van Beek. Na vele jaren als chauffeur te hebben opgetreden voor zijn dochters, besloot hij nu ook maar eens achter het bord te kruipen. ‘Je bemoeide je altijd overal mee, maar wist er niets van af‘, grapt Rebecca richting haar vader. ‘Het was de lichte drang van de familie‘, aldus senior.

Bij de Van Beeks is de omgekeerde weg bewandeld. Hier volgden de kinderen niet het sportieve spoor van de ouders, maar zetten de kinderen de toon. Vandaar dat senior regelmatig wordt bestookt met ironische opmerkingen. ‘Mijn vader is de slechtste dammer van ons allemaal‘, spot Judith. Marcel knikt instemmend. ‘Dat is zo. Ik heb zoveel achterstand, dat loop ik niet meer in.‘

Bovendien ligt het hart van vader Van Beek meer bij de organisatorische kant van de denksport. Hij was aanjager van het NK dammen voor meisjes, eind mei in Heino. ‘Geen vereniging wilde het toernooi organiseren. Wij als DOS wel.‘ Rebecca: ‘Je bent ook beter in organiseren dan in dammen.‘ Judith valt haar zus bij: ‘Ja, je kreeg van iedereen complimenten. Je denkt aan alles en kent alle regeltjes.‘

Eigenlijk had het toernooi een vervolg moeten krijgen in de vorm van het EK jeugd. ‘Maar dat gaat niet door. Om het rond te kunnen krijgen is 25000 euro nodig. We kunnen geen sponsors vinden.‘ Nu heeft Van Beek senior zijn hoop gevestigd op 2006. ‘Dan bestaat de club 60 jaar. Een mooie gelegenheid voor een groot toernooi.‘

Wonderlijk genoeg dammen de Van Beeks amper thuis. Tegen elkaar spelen is er al helemaal niet bij. ‘Iedereen heeft zijn eigen stijl van spelen. Dat weten we van elkaar, dus is het niet leuk om tegen elkaar te dammen‘, verduidelijkt Tobias. ‘Vooraf staat al vast wie er wint‘, roept Rebecca. De overige drie knikken instemmend. De familie zoekt de competitie liever tegen vreemden. ‘Een dambord staat zelden op tafel‘, vertelt Judith. ‘Heel soms als één van ons een afgebroken partij heeft staan. Dan denken we met z‘n allen een beetje mee.‘ Liever duiken de Van Beeks het internet op om online te dammen tegen wildvreemden. Rebecca: ‘Dan speel je beter, want dan wil je echt winnen.‘

De oudste dochter Judith is de Van Beek met de meeste ambities in het dammen. Waar de rest van de familie ook nog aan badminton doet, heeft Judith het pluimpje en racket vaarwel gezegd. ‘Ik heb gekozen voor het dammen. Het is echt een mooie sport met heel veel uitdaging.‘ Aan de grote tafel wordt instemmend geknikt. Want de Van Beeks zijn allemaal een beetje verliefd op het dammen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 06, 2004 08:13

De Gelderlander, 6 november 2004

DAMMEN.

Oosterend, NK vrouwen

Vijfde ronde: Graas - Schnieders 1-1, Doumesh - Fung 2-0, Van der Stelt - Hoekman 0-2, Wanders - Chub 0-2, Lemmen - Schouten 0-2.

Stand: 1. Hoekman 10 punten, 2. Doumesh, Chub 7, 4. Schnieders 6, 5. Wanders, Graas, Schouten 5, 8. Lemmen 3, 9. Van der Stelt, Fung 1

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 06, 2004 14:24

De Telegraaf, 6 november 2004

Tanja Chub in achtervolging

Van onze dammedewerker

TEXEL, zaterdag
Tanja Chub is na de vijfde ronde in het NK dammen voor vrouwen de voornaamste concurrent van koploper Nina Hoekman die nog een honderdprocentscore heeft. De titelkandidaat uit Zutphen mocht daar niet ontevreden over zijn, want opponent Astrid van der Stelt miste een eenvoudige remise. Tanja Chub schakelde haar directe concurrent Erna Wanders uit die lange tijd goed stand hield.

Uitslagen vijfde ronde: Graas - Schnieders 1-1, Doumesh - Fung 2-0, Van der Stelt - Hoekman 0-2 , Wanders - Chub 0-2, Lemmen - Schouten 0-2.

Stand aan kop: 1. Hoekman 10 pnt, 2. Chub 7, 3. Doumesh 6.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 06, 2004 14:27

Image

Voor foto's en nieuws over dit Marcel Deslauriers Memorial, zie http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=552&start=30

Image
Bert Zwart was toeschouwer in Montreal.
Hier speelt Bert tegen Anthony Alexandre, de Kampioen
van Pan-Amerika.
PADCF president Raoul Alias volgt de partij belangstellend.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 06, 2004 23:34

Dambond heeft weer voorzitter
WOERDEN - De bondsraad van de Nederlandse dambond (KNDB) heeft Haitze Meurs tot voorzitter gekozen. De 52-jarige Culemborger volgt de in juni afgetreden Ebbo de Jong op.

Image

Haitze Meurs rondde in 1977 een studie Levensmiddelentechnologie aan de Landbouw Hogeschool in Wageningen af. Daarna was hij tien jaar werkzaam bij twee ministeries en stapte hij vervolgens over naar het particuliere bedrijfsleven.

Sinds 1988 heeft hij zijn eigen adviesbureau. Meurs was lid van de bondsraad. In de ereklasse werd een zijn naam dragend team vorig jaar landskampioen.

Post Reply