Ik lees net in de VPRO Gids dat vanavond om 23:50 op Nederland 3 een interessante documentaire wordt uitgezonden door de VPRO:arjan van den berg wrote:" Stemmachines in VS blijken al jarenlang uitermate fraudegevoelig
http://www.daanspeak.com/VoteScam06.html" merkwaardig dat de doorgaans zo critische Hanco een artikel op een obscure website voor waar aanneemt. Het stadium dat je alles geloofd wat gepubliceerd is ben jij toch al wel voorbij Hanco?
George Bush is gekozen met 3,5 miljoen stemmen meer. Lijkt me duidelijk. Veel Nederlanders begrijpen niet hoe je op Bush kunt stemmen, maar laten we niet al te verwaand doen. Als er geen macrobiotische idioot met een pistool had rondgelopen hadden wij Nederlanders Fortuyn als premier gekozen.
Bush was niet mijn favoriet, maar ik vond het heerlijk om naar al die professionele Bush-haters: Oldenziel, van Rossum en nog vele, vele anderen te kijken. Al die mensen die het zo fantastisch met zichzelf getroffen hebben en alle mensen die op Bush hebben gestemd als randdebielen afschilderden. Genieten! Hoe langer ik keek hoe meer ik hoopte dat Bush zou gaan winnen.
Unprecedented, the 2000 Presedential Election
Amerikaanse documentaire waarin de ultieme strijd om het presidentschap in de staat Florida wordt geconstrueerd. De filmmakers Richard Ray Pérez en Joan Sekler zijn ervan overtuigd dat Bush de verkiezingsuitslag heeft 'gestolen'. en komen met opmerkelijke en soms schokkende informatie over weigerende stemmachines en corrupte stemlijsten, waarmee met name Afro-Amerikaanse burgers het recht tot stemmen werd onthouden. Zo zouden ze een misdaad hebben gepleegd. Als datum voor hun misdrijf werd regelmatig een datum genoemd die ver in de toekomst is gelegen. Ook als hun naam maar enigszind leek op die van een veroordeelde crimineel, werd het stemrecht hen ontnomen.
Zie verder http://www.vpro.nl/
Niet naar kijken Arjan, gewoon naar bed gaan. Allemaal onzin!
Ik lees nog wat anders:
Brabants Dagblad, 3 november 2004
Dirty tricks
van een verslaggever
Woensdag 3 november 2004 - Afro-Amerikanen die gebeld worden met de mededeling dat ze dit jaar niet hoeven te stemmen waarschuwingen dat iedereen met een onbetaalde verkeersboete niet mag stemmen en mededelingen dat de verkiezingsdag verschoven is naar 3 november. De dirty tricks, de smerige truukjes om de stembusgang van Amerikaanse kiezers te beïnvloeden zijn dit keer vileiner en groter in aantal dan ooit.
Het zijn vooral de zwarte kiezers, Latino’s en ouderen die doelwit zijn van de smerige campagnes. Op een speciaal ingesteld telefoonnummer zijn de afgelopen weken dagelijks ruim 5.500 klachten binnengekomen.
De meeste waren afkomstig uit de zogeheten swing states waar de uitslag nog alle kanten opkan, zoals Ohio, Florida, Wisconsin en Pennsylvania.
Pamfletten
In Florida kregen oudere Afro-kiezers via de telefoon te horen dat ze door de jaren heen zulke trouwe kiezers waren geweest, dat ze nu niet meer naar de stembus hoefden te gaan maar hun keus telefonisch konden doorgeven, zegt Barbara Arnwine van het Advocaten Comité voor de Mensenrechten. Volgens haar zijn op tenminste twee plekken pamfletten verspreid waarop 3 november vermeld stond als de verkiezingsdag. „Gezien de enorme opkomst die verwacht wordt op dinsdag 2 november, heeft de staat Pennsylvania gevraagd om een extra verkiezingsdag. Republikeinen wordt daarom geadviseerd op dinsdag te stemmen, Democraten op woensdag“, aldus luidt de tekst op een van de zeer officieel ogende pamfletten.
In Wisconsin zijn mensen er via pamfletten van de niet bestaande Milwaukee Zwarte Kiezers Organisatie op attent gemaakt dat als zij al in de primary’s (voorverkiezingen van de partijen) gestemd hebben, ze dit keer niet nogmaals naar de stembus mogen.
Ook zijn mensen gewaarschuwd dat als er iemand in de familie ooit schuldig bevonden is aan wat dan ook, zij niet kunnen deelnemen aan de presidentsverkiezingen.
„Als je deze wet overtreedt, kun je tien jaar de gevangenis ingaan en worden je kinderen van je afgenomen“, meldt een pamflet.
Boetes
In South Carolina kregen mensen via brieven te horen dat ze niet kunnen stemmen en gearresteerd worden als ze hun verkeersboetes niet hebben betaald.
Ook wordt kiezers voorgehouden dat ze alleen mogen stemmen als ze twee identificatieformulieren met foto meebrengen, plus een recent bankafschrift en een officieel document met hun handschrift.
„Dit laat zien dat de VS niet bij machte zijn om uitingen van racisme in te dammen van mensen die zo wanhopig zijn om te winnen dat ze tot het uiterste gaan om de wet te overtreden, steeds weer opnieuw en opnieuw en opnieuw“, stelt Julian Bon van de burgerrechtenorganisatie NAACP.