Als je het heel cru moet zeggen moeten we hard bezig zijn voor de nieuwe generatie dammers en niet om het traditioneel/aantrekkelijk te houden voor de huidige damgeneratie. Ik deel de inschatting van Henk, de daling van het ledental zal gewoon doorgaan zoals Jaap van Galen al "statistisch" bewezen heeft. Ambities van 8.000 leden in het Meerjarenplan KNDB 2016-2020 zijn natuurlijk onrealistisch en eigenlijk ook ridicuul. Maar door met de vernieuwing van het spel door te gaan en flink te investeren in school- en jeugddammen (en niet de jeugd naar de vergrijsde damclubs te halen maar jeugdclubs op scholen met ouderbesturen te organiseren) moeten tot zowel aantrekkelijk spel als een verjonging van de damgeneratie leiden. Ongetwijfeld onstaan er eerdaags nieuwe "werkgroepen/denktanks" die het Bestuur zullen adviseren over de vernieuwing van zowel de damsport/het damspel als de dambond. Henk, dank voor het volhardend delen van je inspirerende gedachtengoed.Henk de Witt wrote: De remise heeft de damsport onnoemelijke schade toegebracht. Nu nog zeggen dat alle opties open liggen, is een poging de zaak wederom op de lange baan te schuiven. Een tactiek die KNDB-bestuurders al vaak hebben toegepast. Merkwaardig, het kan toch niet de bedoeling zijn dat je als bestuurder de damsport schade toebrengt. De KNDB-voorzitter in 2005 was in elk geval eerlijk, hij vond al die remises prima. Waarvan acte.

Bondsraad
-
- Real name: Frans de Jonge
Re: Bondsraad
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
- Real name: Thijs van den Broek
er is nog een lange weg te gaan binnen de KNDB, laatst kwam dit weer voorbij wat ik jullie echt niet wil onthouden
Een vraag voor iedereen.
Als deze periode in de Nederlandse damgeschiedenis een succesvolle periode is, Hoe ziet dan een niet succesvolle periode er uit ?

Misschien beginnen mensen te snappen dat ik niet overdrijf met mijn schets van de situatie een pagina terug. Het is lastig om wat van de damsport te maken als er veel mensen zijn die gewoon totaal ongeschikt zijn om de damsport te gaan redden en werkelijk zo naar de situatie kijken.Dit KNDB-bestuur is uiterst succesvol geweest, daar waar het gaat om prestaties en extra subsidies binnenhalen. De huidige succesvolle periode in de Nederlandse damgeschiedenis is mede mogelijk gemaakt door dit KNDB-bestuur.
Een vraag voor iedereen.
Als deze periode in de Nederlandse damgeschiedenis een succesvolle periode is, Hoe ziet dan een niet succesvolle periode er uit ?
-
Deels klopt dat toch Thijs?
Thijs, ik weet niet van wie die quote is en waarom hij/zij de damsport zou moeten redden, maar wat hij/zij daar schrijft, klopt natuurlijk gewoon.
-
Fred en Guido gaan even trollen
Voor mensen die dat niet door hadden : De huidige periode (zeker afgelopen 10 jaar) is een zwarte bladzijde in de damgeschiedenis. in deze periode is de damsport meer en meer afgebrokkeld. De leeftijdopbouw van de KNDB leden is meer en meer een omgedraaide piramide geworden, subsidies liepen zwaar terug en de KNDB is een financiële puinhoop waar op korte termijn iets moet gebeuren om niet binnen enkele jaren failliet te zijn. Het allerergste van deze periode is misschien nog wel dat de KNDB niet eens geprobeerd heeft hier echt iets aan te doen, het had geen prioriteit om de damsport over 20 jaar nog te laten bestaan.

Voor mensen die dat niet door hadden : De huidige periode (zeker afgelopen 10 jaar) is een zwarte bladzijde in de damgeschiedenis. in deze periode is de damsport meer en meer afgebrokkeld. De leeftijdopbouw van de KNDB leden is meer en meer een omgedraaide piramide geworden, subsidies liepen zwaar terug en de KNDB is een financiële puinhoop waar op korte termijn iets moet gebeuren om niet binnen enkele jaren failliet te zijn. Het allerergste van deze periode is misschien nog wel dat de KNDB niet eens geprobeerd heeft hier echt iets aan te doen, het had geen prioriteit om de damsport over 20 jaar nog te laten bestaan.
-
Dat is geen trollen Thijs. Er zijn wel degelijk dingen ook goed gegaan en gedaan. Zoals de opleiding van talent. Uitstekend van o.a. Krajenbrink. Tegelijk weet je hoe ik over het totaal denk. De breedtesport is ernstig verwaarloosd. Het is allebei waar dus. Van wie was de quote?
-
volgens mij hanteer ik dan een andere definitie van succesvol. Het allerminste om een periode succesvol te noemen is voor mij als de situatie aan het einde van de periode beter is dan aan het begin van de periode. In de damsport is er in alles wat belangrijk is een dalende lijn dus hoe je dan van succes kan spreken is best apart.Fred van Amersfoort wrote:Dat is geen trollen Thijs. Er zijn wel degelijk dingen ook goed gegaan en gedaan. Zoals de opleiding van talent. Uitstekend van o.a. Krajenbrink. Tegelijk weet je hoe ik over het totaal denk. De breedtesport is ernstig verwaarloosd. Het is allebei waar dus. Van wie was de quote?
Laat ik het anders schetsen: een bedrijf die de afgelopen jaren alleen maar verliezen heeft geboekt kan ook best enkele leuke producten op de markt hebben gebracht in die periode. Ik wens je veel succes om dan bij het faillissement wanneer alle werknemers op straat worden gezet te gaan staan en te gaan vertellen dat de afgelopen periode een succesvolle periode voor het bedrijf is geweest.
Zo iets kan ook alleen in de damwereld, misschien moet ik er maar mee kappen. Als mensen de afgelopen periode een succes vonden is er echt 0% voor mij dat de KNDB en de damwereld ooit nog een succesvolle periode tegemoet gaat.
Je zegt het zelf, Thijs. "in alles wat belangrijk is". De quote heeft het over prestaties. Wat dat betreft zitten we zeker in een succesvolle periode. Jij vindt de prestaties niet belangrijk, het KNDB bestuur wel.
Verder weer een hoop geschreeuw van jouw kant. Ik kan dat niet echt waarderen.
-
Deze zinnen kwamen uit een groter stuk van een KNDB lid (vriend van demissionair secretaris) waarin dit lid voorstelde om het afgetreden bestuur te verzoeken de taken weer op zich te nemen. De Quote lijkt idd nu over prestaties te gaan het hele stuk ging overduidelijk over het volledig functioneren van dit bestuur en hoe het gaat in de damwereld.GuidoB wrote:Je zegt het zelf, Thijs. "in alles wat belangrijk is". De quote heeft het over prestaties. Wat dat betreft zitten we zeker in een succesvolle periode. Jij vindt de prestaties niet belangrijk, het KNDB bestuur wel.
Ik zie weinig geschreeuw van mijn kant. Om te weten welke beleidskeuzes en maatregelen genomen dienen te worden moet eerst gekeken worden wat er fout gaat zeker in deze periode. Als je al niet tot de conclusie kan komen dat het echt heel slecht gaat zal het ook nooit beter gaan.
Ik vind het ook jammer dat een groot deel van de damwereld en de KNDB nog in een bepaalde slaapstand staan en blijkbaar voor serieuze veranderingen wakker moeten worden geschud. Ze willen de huidige situatie niet erkennen en de cijfers spreken boekdelen.
- Henk de Witt
Casper, ik denk dat het goed is om onderscheid te maken tussen de korte termijn en de langere termijn. Op de korte termijn is het denk ik verstandig om voort te bouwen op wat al bereikt is. Het plusje opwaarderen naar een halfje is een kleine stap met veel betekenis.Casper van der Tak wrote:Bedankt Marcel voor de tip en natuurlijk nog meer bedankt Wieger! Dit is een waardevol onderzoek met een voor mij verrassende uitkomst - ik zou minder Killer-remises verwachten. Maar zowel Killer als Delfts vind ik goede alternatieven voor normaal dammen.
Ik ben het trouwens voor een zeer groot deel met Henk eens. Volgens mijn lieve vrouw Jennifer is 4 uur dammen met remise als resultaat "verspilling van je tijd". Remises ==> imago probleem ==> nieuwe leden < natuurlijk verloop ==> dalend ledental ==> allerlei financiele problemen.
Nog even dit citaat: 'We moeten Mart Smeets eens uitleggen dat een remise heel mooi kan zijn'. Hier heb je de kern van het probleem. Sommige dammers zijn zo geconditioneerd, dat Remise & Dammen een twee-eenheid vormen. Als een echtpaar dat elkaar eeuwige trouw heeft beloofd. 95% remises in het topdammen maakt op hen geen enkele indruk. Om nu in deze situatie veel energie te steken in meer radicale voorstellen, zoals doordammen en killer lijkt mij niet zo handig.
Het kan natuurlijk geen kwaad om na te denken over meer radicale oplossingen voor de verdere toekomst.
Kan jouw lieve vrouw Jennifer de Bondsraad niet eens indringend toespreken? Dat zij niet damt (neem ik aan) is geen bezwaar, integendeel. Niet-dammers kijken fris tegen de materie aan, zij hebben helemaal NIETS met de remise. We benoemen Jennifer tot vertegenwoordiger van 17 miljoen niet-dammende Nederlanders. De macht van het getal heeft zij al achter zich.
-
Kan iemand mij uitleggen wat er nou zo leuk is aan 20 kerels die 90 minuten achter een bal aanrennen en er héééél af en toe eens eentje inschoppen?
1-0. Dat noemt een voetbalverslaggever dan een "geweldige overwinning van een oppermachtig Oranje"
1-0. Dat noemt een voetbalverslaggever dan een "geweldige overwinning van een oppermachtig Oranje"

-
Ik ben het met je eens Thijs.playforstacks wrote: Volgens mij hanteer ik dan een andere definitie van succesvol. Het allerminste om een periode succesvol te noemen is voor mij als de situatie aan het einde van de periode beter is dan aan het begin van de periode. In de damsport is er in alles wat belangrijk is een dalende lijn dus hoe je dan van succes kan spreken is best apart.
Laat ik het anders schetsen: een bedrijf die de afgelopen jaren alleen maar verliezen heeft geboekt kan ook best enkele leuke producten op de markt hebben gebracht in die periode. Ik wens je veel succes om dan bij het faillissement wanneer alle werknemers op straat worden gezet te gaan staan en te gaan vertellen dat de afgelopen periode een succesvolle periode voor het bedrijf is geweest.
Zo iets kan ook alleen in de damwereld, misschien moet ik er maar mee kappen. Als mensen de afgelopen periode een succes vonden is er echt 0% voor mij dat de KNDB en de damwereld ooit nog een succesvolle periode tegemoet gaat.
Belangrijkste graadmeter voor succes zijn voor mij ledenaantallen, deze zijn dramatisch gedaald. Ook bij de wat betreft beleid meest benaderbare groep van jeugddammers.
Natuurlijk gaat niet alles slecht, maar welke positieve invloed heeft dat (gehad) op de ledenaantallen?
Er mee kappen zou jammer zijn!
-
- Real name: Ton van Namen
Hierin ben ik het met je eens. Vooral met de zin die ik vet gemaakt heb.Frans de Jonge wrote:
Als je het heel cru moet zeggen moeten we hard bezig zijn voor de nieuwe generatie dammers en niet om het traditioneel/aantrekkelijk te houden voor de huidige damgeneratie. Ik deel de inschatting van Henk, de daling van het ledental zal gewoon doorgaan zoals Jaap van Galen al "statistisch" bewezen heeft. Ambities van 8.000 leden in het Meerjarenplan KNDB 2016-2020 zijn natuurlijk onrealistisch en eigenlijk ook ridicuul. Maar door met de vernieuwing van het spel door te gaan en flink te investeren in school- en jeugddammen (en niet de jeugd naar de vergrijsde damclubs te halen maar jeugdclubs op scholen met ouderbesturen te organiseren) moeten tot zowel aantrekkelijk spel als een verjonging van de damgeneratie leiden. Ongetwijfeld onstaan er eerdaags nieuwe "werkgroepen/denktanks" die het Bestuur zullen adviseren over de vernieuwing van zowel de damsport/het damspel als de dambond. Henk, dank voor het volhardend delen van je inspirerende gedachtengoed.
Ook hiermee ben ik het eens.Jaap van Galen wrote: Ik ben het met je eens Thijs.
Belangrijkste graadmeter voor succes zijn voor mij ledenaantallen, deze zijn dramatisch gedaald. Ook bij de wat betreft beleid meest benaderbare groep van jeugddammers.
Natuurlijk gaat niet alles slecht, maar welke positieve invloed heeft dat (gehad) op de ledenaantallen?
Er mee kappen zou jammer zijn!
En ik geloof niet dat Thijs gaat kappen. Steeds meer dammers krijgen door dat hij gelijk heeft. Zelfs bij een van de (prominente) damclubs waar ik lid van ben, gaf men pas geleden aan mij toe (inclusief de aanwezige bestuursleden), dat het huidige financiele beleid van de bond niet houdbaar is (en niet houdbaar was).
En hoewel Thijs zijn stijl soms wat weerstand op kan roepen, steeds meer mensen krijgen door dat hij gelijk heeft.
Dus waarom kappen ?
Tot slot. We krijgen binnenkort een nieuw bestuur. Dus nieuwe kansen voor de bond. Hopelijk verandert er dan inderdaad wat ten goede. (Ervan uitgaande dat er geen juist afgetreden oud-bestuursleden terugkomen. Mocht dat wel het geval zijn dan ben ik veel minder positief. Maar dit scenario lijkt mij onwaarschijnlijk. Die fout zal de bondsraad niet maken).
-
Ook ongelóóflijk saai is die andere sport die ik al 30 jaar beoefen, Boogschieten.Paul van de Veen wrote:Kan iemand mij uitleggen wat er nou zo leuk is aan 20 kerels die 90 minuten achter een bal aanrennen en er héééél af en toe eens eentje inschoppen?
Je schiet dus 3 pijlen af naar een doel. Je wacht tot alle andere dat ook gedaan hebben en daarna wandel je met z'n allen naar dat doel om die pijlen op te halen. En dat 20 keer.
Vooral bij 90 meter schieten duurt dat allemaal wel even. In de tussentijd klets je over het materiaal en het weer. Jijzelf noch de toeschouwer ziet uberhaupt dat doel. Wat doet het er ook toe. Teruggekomen aan de meet begint het overnieuw. Er is altijd een winnaar dus Mart Smeets zou verrukt zijn. Maar het is saaier dan de eerste 10 zetten in een damwedstrijd. Komt ook niet zo erg vaak op TV. Hoe die Nederlandse deelnemer aan de laatste Olympische Spelen heette ben ik vergeten.
Mijn vereniging in Enschede is relatief klein, slechts iets van 120 leden...
- Henk de Witt
Het zou al fantastisch zijn als dit in een aantal plaatsen zou lukken. Zoals jij een keer tegenover mij opperde zou het ook mooi zijn als je op enkele middelbare scholen damclubs met zelfbestuur van de jeugd van de grond zou krijgen.Frans de Jonge wrote:Maar door met de vernieuwing van het spel door te gaan en flink te investeren in school- en jeugddammen (en niet de jeugd naar de vergrijsde damclubs te halen maar jeugdclubs op scholen met ouderbesturen te organiseren) moeten tot zowel aantrekkelijk spel als een verjonging van de damgeneratie leiden.
Op scholen zou je trouwens heel goed kunnen beginnen met een niet-remisetelling. Zoals Theo van den Hoek in een mail aan de Bondsraad aangaf, vinden kinderen het maar vreemd dat een partij remise wordt verklaard, terwijl ze meer stukken hebben dan de ander. Wat heet, ik ben al eens uitgemaakt voor 'gemeenspeler' toen ik arbitrage pleegde volgens het KNDB-boekje. Kinderen zijn onbevangen en flexibel. Ik stel voor om de nieuwe Bondsraad te vullen met kinderen onder voorzitterschap van Caspers vrouw Jennifer

Dames en heren forumlezers. T/m 20 augustus doe ik het een beetje rustig aan. Vakantie. Gegroet en een vruchtbare gedachtenwisseling gewenst!