Bondsraad

Post Reply
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Re: Bondsraad

Post by Ton van Namen » Thu Jun 01, 2017 16:11

Fred van Amersfoort wrote:Thijs weet jij zeker dat jouw bewering over gelden uit de breedtesport tbv reizen echt waar is?
Ik heet dan wel geen Thijs, maar ik kan dit ook grotendeels bevestigen na lezing van de jaarrekeningen van de afgelopen jaren.
Uitgaven voor de landenuitdaging (zoveel mogelijk landen mee laten doen aan het WK) worden niet geboekt onder uitgaven Topsport waar ze, en dat ben ik 100% met Thijs eens, wel onder thuis horen.
En als ze niet gerekend worden als een Topsport uitgave, dan worden ze dus gerekend als ...

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Jun 01, 2017 16:21

Ik denk dat ik het maar opgeef verder, ik heb geen enkel vertrouwen in dit bestuur. Dat zijn geen standpunten waar je vrienden mee maakt maar dat boeit me totaal niet.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Thu Jun 01, 2017 16:39

Fred van Amersfoort wrote:Thijs weet jij zeker dat jouw bewering over gelden uit de breedtesport tbv reizen echt waar is?
Ja, ik heb hier zelfs toen ik al bondsraadslid was eens wat over gevraagd in de vergadering. Er is toen iig kenbaar gemaakt dat dit nu niet meer gebeurt dus dat is al iets.
Ik gaf het vooral als voorbeeld ik denk dat als Bondsraadsleden echt inzage kregen in de kosten dat er nog veel ergere dingen te voor schijn komen. Ik gaf dit voorbeeld gewoon om aan te geven dat topsport helemaal niet dekkend is, dit had iedereen al wel kunnen bedenken als er nog maar net 10k begroot kan worden voor aanvalsplan breedtesport terwijl er toch alles bij elkaar 150k per jaar besteedbaar zou moeten zijn voor de breedtesport mocht topsport echt dekkend zijn.
En dan heb nog niet eens over dat ondanks alle bezuinigingen en contributie verhoging de KNDB in 2016 weer bijna 18k verlies heeft gelopen.

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Thu Jun 01, 2017 17:18

playforstacks wrote:
Maurits Meijer wrote:
playforstacks wrote: Zo staat er "voorwaardelijk verbonden", maar als de KNDB er mee zou stoppen moeten ze wel de transitie som betalen (wat op kan lopen tot 75k per persoon als ik mij niet vergis).
Ik ben erg benieuwd wat er hier aan de hand is.
een wurgcontract waardoor je feitelijk niet echt of moeilijk kan stoppen. Behalve als NOC NSF stopt maar de technische staf is slim genoeg om er voor te zorgen dat ze precies doen wat NOC NSF wil (en ook qua prestaties) dat NOC NSF er nog een tijd niet mee zal stoppen.
Bijvoorbeeld is het weleens gebeurt dat NOC NSF eiste dat er een landencriterium was voor subsidie. Toen is er vanuit de breedtesport gelden geld geplukt om reizen en kosten te betalen van mensen die helemaal niet konden dammen uit landen waar helemaal niet gedamd werd. Om die mensen maar mee te laten doen aan toernooi en zo een subsidie eis te behalen. Het bestuur ziet dit dan gewoon als soort investering denk ik. Maar deze (soort) kosten worden niet toegeschreven in de topsport kosten die het bestuur iedereen voorspiegelt.
2015: Als we stoppen met de topsportsubsidie hoeft er geen salaris meer te worden betaald.
2017: Als we stoppen met de topsportsubsidie moet er door de KNDB een transitie som worden betaald.
Een van de uitspraken klopt niet of de contracten zijn veranderd.

Trouwens 75k lijkt mij bizar veel.
http://slagzet.com

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Thu Jun 01, 2017 17:29

Maurits Meijer wrote:
2015: Als we stoppen met de topsportsubsidie hoeft er geen salaris meer te worden betaald.
2017: Als we stoppen met de topsportsubsidie moet er door de KNDB een transitie som worden betaald.
Wetgeving en daaruit volgende consequenties voor beeindigen van contracten kan ook veranderd zijn.
En volgens mij is dat het geval hier.

Helaas heeft het bestuur deze consequenties niet snel helder gekregen. In 3 opeenvolgende bondsraadsvergaderingen werd een ander verhaal verteld. En iedere keer werden de consequenties voor de bond (en dus leden) ernstiger.

Ik ben in een positieve bui. Laten we dit maar voortschrijdend inzicht van het bestuur noemen. Alhoewel ik wel vind (ondanks mijn positieve bui) dat het laatste verhaal van het bestuur grondig gecheckt moet worden.

Maurits Meijer wrote:Trouwens 75k lijkt mij bizar veel.
Helaas, dat is het wettelijk maximum. Voorkomen dat dat betaald moet worden is ook een uitdaging ...

Maurits Meijer

Post by Maurits Meijer » Thu Jun 01, 2017 18:59

Ton van Namen wrote:
Maurits Meijer wrote:
Wetgeving en daaruit volgende consequenties voor beeindigen van contracten kan ook veranderd zijn.
En volgens mij is dat het geval hier.

Helaas heeft het bestuur deze consequenties niet snel helder gekregen. In 3 opeenvolgende bondsraadsvergaderingen werd een ander verhaal verteld. En iedere keer werden de consequenties voor de bond (en dus leden) ernstiger.

Ik ben in een positieve bui. Laten we dit maar voortschrijdend inzicht van het bestuur noemen. Alhoewel ik wel vind (ondanks mijn positieve bui) dat het laatste verhaal van het bestuur grondig gecheckt moet worden.

Maurits Meijer wrote:Trouwens 75k lijkt mij bizar veel.
Helaas, dat is het wettelijk maximum. Voorkomen dat dat betaald moet worden is ook een uitdaging ...
Ik snap het, dit is wel erg onhandig.
http://slagzet.com

Ganesha

Post by Ganesha » Sat Jun 03, 2017 19:43

Het document https://goo.gl/HczfRA geeft in mijn ogen een totaal onrealistisch beeld. De KNDB draait ruim 50.000 euro per jaar verlies op topsport. De salariskosten van ca. 260.000 euro per jaar worden niet vermeld bij de kosten topsport. Alleen de kosten voor de bondsbureau medewerkers Visser en Mathijsen zou je niet volledig aan topsport kunnen toerekenen. De overige personeelsleden wel.

De verliezen die de KNDB jaar in, jaar uit maakt ligt puur aan het topsportgebeuren binnen de KNDB. Hoe eerder hiermee gestopt wordt, hoe beter. Dit heb ik reeds meerdere malen aangegeven in de bondsraad. Het kwartje wil echter nog niet vallen bij de meeste bondsraadsleden en al helemaal niet bij het bestuur.

Als de KNDB nog een paar jaar doorsukkelt met het huidige topsportbeleid en jaarlijks 50 tot 75K verlies lijdt, dan zijn de reserves van de KNDB snel verdwenen.

In de bondsraad van november 2016 heb ik het bestuur gevraagd wat de consequentie zou zijn als er gestopt werd met het topsportprogramma en er geen subsidie meer van het NOC*NSF aangevraagd zou worden. Antwoord van Oostra toen, we kunnen a la minute van topsport af en van de NOC*NSF subsidie, en dit hoefde de KNDB niets te kosten. De heren Keurentjes, Clerc en Kraaijenbrink (gedeeltelijk) waren immers bij het NOC*NSF in dienst en niet bij de KNDB, aldus Oostra.

In april 2017 is alles ineens anders volgens Oostra. Er zou nog een contract lopen met het NOC*NSF tot eind 2020!! Eind 2020 zou volgens Oostra de eerst mogelijke datum zijn om van het NOC*NSF topsportprogramma af te kunnen. Daarnaast zou er minimaal 3x een transitievergoeding van minimaal 30.000 euro betaald moeten worden voor Clerc, Keurentjes en Kraaijenbrink, in totaal dus minimaal EUR 90.000.

Als bondsraadslid krijg ik dus geen juiste voorstelling van zaken van de KNDB. Ook het topsportoverzicht https://goo.gl/HczfRA klopt niet. Ik had het KNDB bestuur overigens verzocht om een uitgebreid overzicht van de Topsportuitgaven en niet om een summier overzicht, waar de belangrijkste kostenpost (salarissen coaches/bondsdirecteur/bondscoach) niet eens in verwerkt zijn.

Wat er in mijn ogen snel duidelijk moet zijn is het volgende.

Er moet in detail worden uitgezocht wat het de KNDB kost om per direct met topsport te stoppen. Inzage in de arbeidscontracten voor de hoogte van de jaarsalarissen van de werknemers van de KNDB en de startdatum van het arbeidscontract (waar ik reeds in de bondsraadsvergadering van juni 2016 om heb verzocht, maar welke de KNDB niet wil geven). Er kan dan simpel beoordeeld worden wat het kost om het personeel dat bij de KNDB in dienst is te ontslaan. Daarnaast dient er te worden uitgezocht welk contract er precies loopt met het NOC*NSF en tot hoelang dit loopt en of dit tussentijds beëindigd kan worden. En of er kosten aan verbonden zijn en wat dan de kosten zijn voor de KNDB als het contract tussentijds beëindigd wordt.

2 simpele vragen die snel en helder beantwoord kunnen worden in mijn ogen. Echter het KNDB bestuur werkt hier niet aan mee.[/quote]

Gerbrand, waarom beantwoord de secretaris deze vragen in de Bondsraad? Lijkt mij toch logischer dat de Penningmeester dat doet of mis ik iets

Ganesha

Post by Ganesha » Sat Jun 03, 2017 19:47

Marcel Kosters wrote:
playforstacks wrote:(...)Het probleem is vooral dat zulke beslissingen nooit transparant en als eerlijke keuze worden voorgelegd aan de bondsraad. (...)

Ik denk dat je de problematiek goed beschrijft. Het is geen kwade wil: veel vloeit voort uit gewoonten, routines en lopende afspraken. De door bestuur geadviseerde en door bondsraad in te stellen werkgroep "Toekomst KNDB" lijkt de enige - maar tegelijk ook goede! - manier om alle benodigde beslis informatie scherp te krijgen.
Marcel als iets structureel voorkomt dan is er natuurlijk wel sprake van kwade wil. Waarom ontken jij dat?

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Jun 04, 2017 13:01

Ganesha wrote:
Marcel Kosters wrote:
playforstacks wrote:(...)Het probleem is vooral dat zulke beslissingen nooit transparant en als eerlijke keuze worden voorgelegd aan de bondsraad. (...)

Ik denk dat je de problematiek goed beschrijft. Het is geen kwade wil: veel vloeit voort uit gewoonten, routines en lopende afspraken. De door bestuur geadviseerde en door bondsraad in te stellen werkgroep "Toekomst KNDB" lijkt de enige - maar tegelijk ook goede! - manier om alle benodigde beslis informatie scherp te krijgen.
Marcel als iets structureel voorkomt dan is er natuurlijk wel sprake van kwade wil. Waarom ontken jij dat?
Ben het wel met Daan eens. De informatie wisselt voortdurend. Je weet nooit of het volledig of correct is, zelfs ontkennend geformuleerd lijkt aannemelijker. Inderdaad eerst konden we zo van contracten af en nu lopen ze door tot eind 2020. Dit omdat het topsportcontract weer voor 4 jaar is afgesloten. Iets waar de Bondsraad niet in gekend is, terwijl voor het aangaan van rechtshandelingen boven een bedrag van € 25.000 volgens de Statuten toestemming nodig is van de Bondsraad. Een in te stellen werkgroep daar ontkom je niet aan, maar de opdracht aan de werkgroep en de samenstelling bepaalt in belangrijke mate het vervolg.
En het jammerlijke van dit verhaal is dat dit allemaal weer gaat ten koste van de energie die we in ledenwerving hadden kunnen/moeten stoppen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Jun 04, 2017 13:14

Frans, dan is het toch tijd voor een motie van wantrouwen? Die kun je later altijd nog intrekken. Nu moeten jullie steeds bewijzen leveren op basis van halve/gekleurde informatie. Als iets lijkt op tegenwerking dan is het vaak ook gewoon tegenwerking. Motie van wantrouwen, vertrouwen simpelweg opzeggen in dit bestuur. Dan kan het bestuur nog 1x trachten met een plausibele weerlegging te komen, inclusief een volledig transparant beeld van declaraties, de wijze van hoe de manuren worden ingezet en uit welke potjes de kosten worden geboekt. Het gedonder moet eens afgelopen zijn.

VibeMan

Post by VibeMan » Sun Jun 04, 2017 18:45

Fred van Amersfoort wrote:Frans, dan is het toch tijd voor een motie van wantrouwen? Die kun je later altijd nog intrekken. Nu moeten jullie steeds bewijzen leveren op basis van halve/gekleurde informatie. Als iets lijkt op tegenwerking dan is het vaak ook gewoon tegenwerking. Motie van wantrouwen, vertrouwen simpelweg opzeggen in dit bestuur. Dan kan het bestuur nog 1x trachten met een plausibele weerlegging te komen, inclusief een volledig transparant beeld van declaraties, de wijze van hoe de manuren worden ingezet en uit welke potjes de kosten worden geboekt. Het gedonder moet eens afgelopen zijn.

Eens met Fred!

Het bestuur verstrekt onjuiste, dan wel onvolledige informatie aan de bondsraad. Dat is mij wel duidelijk.

Hieronder alvast een wake-up call voor de bestuurders.....

Welke situaties kunnen leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid van een bestuurder?

Hieronder worden situaties genoemd die kunnen leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders en toezichthouders. Deze lijst is gebaseerd op aanspraken die in de praktijk regelmatig hebben plaatsgevonden. Dit is echter geen limitatieve opsomming. Het is afhankelijk van de specifieke, individuele situatie of een claim door de rechter wordt toegewezen c.q. of er dekking is op de verzekering.

Ten aanzien van de boekhouding: Nalaten een boekhouding bij te houden, Niet of te laat opmaken van de jaarrekening en nalaten te zorgen voor de eventuele publicatie,
In het jaarverslag een misleidende voorstelling geven van de positie van de vereniging/stichting.
Het zonder behoorlijke voorbereiding nemen van beslissingen met verregaande financiële consequenties, zonder aandacht te besteden aan het behoorlijk op schrift stellen van gemaakte afspraken.
Het aangaan van voor de rechtspersoon nadelige verplichtingen terwijl een faillissement op korte termijn niet ondenkbaar is.
Het verwaarlozen van de kredietbewaking.
In situaties van dreigende betalingsonmacht crediteuren van de rechtspersoon selectief betalen.
Het negeren van tegenstrijdige belangen van een bestuurder – zakelijk of privé.
Het niet of niet op tijd informeren van toezichthouders over ontwikkelingen die voor hen van belang zijn.
Handelen in strijd met het doel van de rechtspersoon zoals genoemd in de statuten.
Onvoldoende deskundigheid of besluiteloosheid van bestuurders. Zoals het niet aanvragen van het faillissement van de rechtspersoon, terwijl duidelijk is of behoort te zijn dat de rechtspersoon de verplichtingen niet meer kan nakomen.
Het verstrekken van financieringen aan derden, bestuurders of aandeelhouders zonder daarvoor zekerheid te vragen.
Het aangaan van verplichtingen waarvan bekend is of bekend moet zijn dat de rechtspersoon ze niet kan nakomen.
Zwart’ontvangen en ‘zwart’ betalen van bedragen (incl. lonen).
Ongerechtvaardigde persoonlijke verrijking.
Het niet voldoen aan de in een subsidie gestelde eisen, waardoor een ontvangen subsidie wordt teruggevorderd.
Geen reservering maken voor een (voorzienbare) naheffing van vennootschapsbelasting.

VibeMan

Post by VibeMan » Sun Jun 04, 2017 18:55

Ganesha wrote:Het document https://goo.gl/HczfRA geeft in mijn ogen een totaal onrealistisch beeld. De KNDB draait ruim 50.000 euro per jaar verlies op topsport. De salariskosten van ca. 260.000 euro per jaar worden niet vermeld bij de kosten topsport. Alleen de kosten voor de bondsbureau medewerkers Visser en Mathijsen zou je niet volledig aan topsport kunnen toerekenen. De overige personeelsleden wel.

De verliezen die de KNDB jaar in, jaar uit maakt ligt puur aan het topsportgebeuren binnen de KNDB. Hoe eerder hiermee gestopt wordt, hoe beter. Dit heb ik reeds meerdere malen aangegeven in de bondsraad. Het kwartje wil echter nog niet vallen bij de meeste bondsraadsleden en al helemaal niet bij het bestuur.

Als de KNDB nog een paar jaar doorsukkelt met het huidige topsportbeleid en jaarlijks 50 tot 75K verlies lijdt, dan zijn de reserves van de KNDB snel verdwenen.

In de bondsraad van november 2016 heb ik het bestuur gevraagd wat de consequentie zou zijn als er gestopt werd met het topsportprogramma en er geen subsidie meer van het NOC*NSF aangevraagd zou worden. Antwoord van Oostra toen, we kunnen a la minute van topsport af en van de NOC*NSF subsidie, en dit hoefde de KNDB niets te kosten. De heren Keurentjes, Clerc en Kraaijenbrink (gedeeltelijk) waren immers bij het NOC*NSF in dienst en niet bij de KNDB, aldus Oostra.

In april 2017 is alles ineens anders volgens Oostra. Er zou nog een contract lopen met het NOC*NSF tot eind 2020!! Eind 2020 zou volgens Oostra de eerst mogelijke datum zijn om van het NOC*NSF topsportprogramma af te kunnen. Daarnaast zou er minimaal 3x een transitievergoeding van minimaal 30.000 euro betaald moeten worden voor Clerc, Keurentjes en Kraaijenbrink, in totaal dus minimaal EUR 90.000.

Als bondsraadslid krijg ik dus geen juiste voorstelling van zaken van de KNDB. Ook het topsportoverzicht https://goo.gl/HczfRA klopt niet. Ik had het KNDB bestuur overigens verzocht om een uitgebreid overzicht van de Topsportuitgaven en niet om een summier overzicht, waar de belangrijkste kostenpost (salarissen coaches/bondsdirecteur/bondscoach) niet eens in verwerkt zijn.

Wat er in mijn ogen snel duidelijk moet zijn is het volgende.

Er moet in detail worden uitgezocht wat het de KNDB kost om per direct met topsport te stoppen. Inzage in de arbeidscontracten voor de hoogte van de jaarsalarissen van de werknemers van de KNDB en de startdatum van het arbeidscontract (waar ik reeds in de bondsraadsvergadering van juni 2016 om heb verzocht, maar welke de KNDB niet wil geven). Er kan dan simpel beoordeeld worden wat het kost om het personeel dat bij de KNDB in dienst is te ontslaan. Daarnaast dient er te worden uitgezocht welk contract er precies loopt met het NOC*NSF en tot hoelang dit loopt en of dit tussentijds beëindigd kan worden. En of er kosten aan verbonden zijn en wat dan de kosten zijn voor de KNDB als het contract tussentijds beëindigd wordt.

2 simpele vragen die snel en helder beantwoord kunnen worden in mijn ogen. Echter het KNDB bestuur werkt hier niet aan mee.
Gerbrand, waarom beantwoord de secretaris deze vragen in de Bondsraad? Lijkt mij toch logischer dat de Penningmeester dat doet of mis ik iets[/quote]

Geen idee Ganesha. Wellicht dat de secretaris meer van de lopende contracten af weet dan de penningmeester.....

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Tue Jun 06, 2017 01:03

En als je dan net denkt dat het echt niet gekker kan worden...

Ben ik het jaarverslag aan het doornemen zie ik opeens dat in 2016-2017 de KNDB er een nieuwe medewerker bij heeft namelijk Mariya Smarus.

Terwijl de kosten van de werknemers al de spui gaten uitlopen zet deze bond/bestuur/directeur nog even zonder tussenkomst van de bondsraad een nieuw iemand op de loonlijst...

Dit bestuur is elke schaamte al voorbij het is zelfs nog velen malen erger ik als bondsraadslid heb werkelijk waar nog nooit gehoord van deze naam. En ik durf te beweren de rest van de bondsraad ook niet.

Wat deze persoon doet voor werkzaamheden is mij ook een raadsel. Er staat financieel medewerker bij wat gewoon lachwekkend is want de KNDB krijgt het met een penningmeester een financiële commissie en blijkbaar zelfs een financieel medewerker nogsteeds niet voor elkaar om de bondsraad zorgvuldig, duidelijk en goed te informeren over de financiën....

Hoe is dit mogelijk?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Jun 06, 2017 10:10

En Thijs, waarom ga je niet in op mijn idee om een motie van wantrouwen in te dienen? Je hebt in veel dingen gelijk maar je moet wel jouw netwerk versterken. Vooral ook omdat niet iedereen jou steunt. Gelijk hebben is mooi, nu nog de slimheid om ook gelijk te krijgen. Volgens mij niet jouw sterkste kant.

Ton van Namen

Post by Ton van Namen » Tue Jun 06, 2017 10:56

playforstacks wrote:En als je dan net denkt dat het echt niet gekker kan worden...

Ben ik het jaarverslag aan het doornemen zie ik opeens dat in 2016-2017 de KNDB er een nieuwe medewerker bij heeft namelijk Mariya Smarus.

Terwijl de kosten van de werknemers al de spui gaten uitlopen zet deze bond/bestuur/directeur nog even zonder tussenkomst van de bondsraad een nieuw iemand op de loonlijst...

Dit bestuur is elke schaamte al voorbij het is zelfs nog velen malen erger ik als bondsraadslid heb werkelijk waar nog nooit gehoord van deze naam. En ik durf te beweren de rest van de bondsraad ook niet.

Wat deze persoon doet voor werkzaamheden is mij ook een raadsel. Er staat financieel medewerker bij wat gewoon lachwekkend is want de KNDB krijgt het met een penningmeester een financiële commissie en blijkbaar zelfs een financieel medewerker nogsteeds niet voor elkaar om de bondsraad zorgvuldig, duidelijk en goed te informeren over de financiën....

Hoe is dit mogelijk?
Ik vermoed dat Mariya iemand van het cluster is. Gewoonweg iemand die facturen boekt in de computer en betalingen klaarzet.
Een van de taken van het cluster.
Zij zal dan ook niet op de loonlijst staan van de KNDB, maar op de loonlijst van het cluster.

Niet echt iets om over de rooie van te raken.

Hoeveel we aan het cluster kwijt zijn en de services die we van het cluster krijgen, dat is iets anders.
Dat is op dit moment niet duidelijk en daarom een van de vragen die ik hier gesteld heb.
En het antwoord daarop zal interessant zijn (als tenminste een van de leden van de bondsraad die vragen doorgestuurd heeft naar het bestuur, anders krijgen we dat antwoord zeker niet ...)

En als blijkt dat de kosten van het cluster hoog zijn (ik denk aan een bedrag >50k), dan is dat iets om serieus naar te kijken.
Maar het heeft een hoop consequenties. En die zijn al redelijk omschreven door Hans Vermeulen. Echt een uitdaging.

Fred van Amersfoort wrote:En Thijs, waarom ga je niet in op mijn idee om een motie van wantrouwen in te dienen? Je hebt in veel dingen gelijk maar je moet wel jouw netwerk versterken. Vooral ook omdat niet iedereen jou steunt. Gelijk hebben is mooi, nu nog de slimheid om ook gelijk te krijgen. Volgens mij niet jouw sterkste kant.
Thijs is bezig zijn netwerk te versterken. Maar Thijs heeft ook niet altijd gelijk en zijn stijl van reageren werkt ook niet altijd.
Maar er wordt aan gewerkt ...

Post Reply