by Marcel Kosters » Thu May 07, 2015 03:14
Toch nog een keer, inhakend op de bijdrage van Klaas:
- Easy money: zeker niet easy. Naast de co-financierings eisen die de begrotingsvrijheid sterk beperken is de KNDB jarenlang bezig geweest met (sommigen zouden zeggen gegijzeld door) cluster onderzoek om aanspraak op breedtesport alsmede talentontwikkeling en topsport fondsen in stand te houden.
Op het moment dat de cluster druk vanuit NOC langzaam werd opgevoerd (ergens tussen 2006 en 2008) had de KNDB een sprankelend DamZ bedieningsconcept. Een actuele DamZ website voor (basisschool) jeugd, een jaarlijks verschijnende DamZ promotiebrochure (enkele edities met toen nog hippe CD-rom en ondermeer trainingsprogramma DamMentor) voor de schooldam jeugd waar schooldam organisaties mee werden ondersteund en een educatieve methode (Kenmerk reeks) die aan het basis onderwijs ter beschikking werd gesteld. Het was (nog) verre van perfect en de KNDB verzorgde uitsluitend de randvoorwaarden, maar de KNDB was met DamZ in het hier en nu en had de blik op de toekomst gericht.
Toen werd het NOC breedtesport / markt aandeelfonds waar de KNDB deze mooie zaken uit financierde afgesloten voor kleinere bonden. Vanzelfsprekend niet van de ene op de andere dag, het zat eraan te komen. In de politieke dynamiek van NOC met zeventig verschillende bonden en belangen viel dat niet tegen te houden door Calimero KNDB. Daar waar Johan Krajenbrink er (heel knap) in dit dynamische landschap in slaagde om 'zijn' talentontwikkeling en topsport op koers te houden en nieuwe kansen die door NOC beleid werden geboden voor de KNDB te verzilveren, slaagde de rest van de KNDB organisatie (inclusief ondergetekende) er niet in om breedtesport met DamZ op koers te houden. Zelf had ik niet voorzien, dat het financiële breedtesport 'limbo' voor DamZ zo lang zou duren. De beslissing het eerste jaar zonder NOC breedtegeld om dan maar geen nieuwe DamZ brochure (met ledengeld in context van teruglopend ledental en bijbehorende contributies) te ontwikkelen was een eenvoudige en verstandige: ,,We hebben nog genoeg mooi en hip materiaal van voorgaande jaren liggen, het is sowieso hoog tijd dat we dat materiaal inzetten, we kunnen dus wel een jaar overslaan." Maar het bleef niet bij dat ene jaar.
NOC - dat zelf ook een algemene groeiambitie voor de georganiseerde breedtesport in Nederland had en hier agressief op inzette - dwong tot clustering vanuit de redenering, dat kleine bonden onvoldoende professioneel apparaat hebben, om vanuit NOC ontvangen breedtesport gelden (marktaandeel geheten) te laten renderen. Je kunt een bond niet zomaar mooie dingen als DamZ laten doen of produceren, daar hoort een plan bij. Zo'n plan moet worden opgesteld door een professional en worden uitgevoerd door een professional en dan kan de zo gewenste groei ook via de kleine bonden worden gerealiseerd, was de gedachte. Toevallig had de KNDB met DamZ al een door professionals ontwikkeld plan, maar ja, de KNDB was kleine bond. NOC had alleen geld voor (begeleiding van) het maken van het plan, voor de uitvoerende professionals moet je zorgen dat je deel wordt van een grotere organisatie die die professional kan leveren was de redenering.
Kort gezegd, NOC vond dat geld in putje verdween. Niet specifiek KNDB putje, maar putje kleine bonden. Een aanzienlijk deel van bondsbureau en bestuur (niet alleen van KNDB, maar ook van bijvoorbeeld andere denksportbonden waaronder go) is vervolgens een aantal manjaren 'bezig gehouden' met achtereenvolgens het NOC project Strategische Sportmarketing en het NOC project clustervorming (heb de officiële naam niet paraat). De NOC gedachte was, dat breedtesport gelden die kleine bonden vervolgens na deze twee ontwikkel slagen zouden ontvangen, meer effect zouden hebben / wél naar NOC-maatstaven zouden renderen.
Vanuit alle kanten - NOC en KNDB - waren de intenties goed, maar dit gedeelde NOC en KNDB beleid heeft tot nu geen positieve effecten voor KNDB breedtesport gehad. Enkele jaren terug lukte het - conform de goede intenties van NOC - na een financieel hiaat van enkele jaren dankzij clustering om weer substantieel geld vrij te spelen voor breedtesport. Maar de KNDB heeft tot op heden moeite om dat naar succes te vertalen en een eenduidige boodschap uit te dragen. Kijkend naar het geïnvesteerde geld zou DamZ het paradepaardje van de KNDB moeten zijn maar is dat niet. Dat ligt - vier jaar na clustering - natuurlijk niet primair aan NOC dat mijns inziens overigens bepaald niet heeft geholpen als het gaat om breedtesport, maar primair aan KNDB. Ondertussen zijn de NOC financieringsmogelijkheden van breedtesport meen ik duidelijk afgenomen, enerzijds door verdere daling ledental, anderzijds door teruglopende Lotto inkomsten en mogelijk ook nieuwere NOC beleidslijnen die allemaal neerkomen op focus op dat wat succes heeft en daar hoort de KNDB - afgezien van topsport en talentontwikkeling - duidelijk niet bij.
- De geschetste NOC dynamiek - met geen moment 'rust' voor de KNDB - deed zich voor in een KNDB landschap met komende en gaande bestuurders en directeuren (sinds 2004 vijf voorzitters, vier directeuren, drie secretarissen, vijf penningmeesters, vier jeugdbestuurders en een zelfde verloop voor de overige bestuursportefeuilles) en natuurlijk allerlei interne sport- dan wel leden gerelateerde hoofdpijn dossiers dan wel affaires zoals die er in iedere sportbond wel zijn. De wereld draait immers door en is lang niet altijd zo maakbaar als we zouden willen en allemaal tegen een achtergrond van een sinds halverwege jaren tachtig gestaag dalend ledenbestand (met uitzondering van 2004 of 2005 en ledenwerf competitie die weliswaar het ledental op de agenda zette en kort positief maar geen blijvend effect had);
- Inderdaad betekent aansluiting bij en gebruikmaking van sportkoepel beleid dat de KNDB aan de ene kant weinig tot geen vrije bestedingsruimte heeft en aan de andere kant is er een sterke hefboomfunctie die iedere contributie euro een x-aantal keer vermenigvuldigt. Een te volgen redenatie is, dat je met meer geld meer kunt doen. Aan de ene kant kun je zeggen dat de KNDB buitengewoon (het zou me niet verbazen als de KNDB in dit opzicht de meest succesvolle sportbond van Nederland is) succesvol is in het vergroten van de financiële armslag, aan de andere kant kun je zeggen dat de KNDB als gevolg van deze hefboom en afhankelijkheid kwetsbaar is. Natuurlijk neemt die kwetsbaarheid met daling ledental ieder jaar toe en is wat de KNDB te verliezen heeft zeer groot, welk ander bondje of clubje van KNDB grootte heeft zo'n groot hefboom effect met ondermeer 7 (part-time) professionals op de loonlijst voor elkaar gespeeld;
- Het ledental van de KNDB is geen geheim. De KNDB en zijn (technische) directie staan bij NOC en VWS bekend als transparant, integer en betrouwbaar. De KNDB voorzitter meldt in zijn column in bondsblad Het Damspel expliciet dat het ledental onder de 5.000 is gezakt;
- ,,De bond Don’t Know Wich Way To Go". Dat klopt. De situatie is ook niet makkelijk. Mijn boodschap is dat een uitgedragen keuze beter is dan geen keuze en dat mijn keuze het zichzelf bewezen en kansrijke schooldammen is. Een investering in jeugd en toekomst;
- Focus op ouderen kan werken, kijk naar de bridgebond die met ca. 120.000 leden in de top tien van Nederlandse sportbonden staat. Zelf zie ik geen overtuigend plan (laat staan toepassing) in dam (of schaak)sport die voor dammen in huidige organisatorische situatie van de bond oplevert. Helemaal gedachte- of fantasieloos ben ik niet wat 50 plus betreft want ik heb destijds een exercitie bedieningsconcept 50Plus mogen doorlopen voor project strategische sportmarketing. De gemiddelde leeftijd van de bridgebond stijgt ieder jaar met een half jaar en staat momenteel rond de zeventig. De gemiddelde leeftijd van de dambond stijgt ook, maar KNDB-leden zijn desalniettemin gemiddeld nog wat verder van graf of urn verwijderd. De bordspel bonden zijn vergeleken bij bridge jonge honden. De bridgebond probeert van alles om jongeren aan het bridgen te krijgen en kijkt met gepast jaloezie naar het natuurlijke 'appeal' onder jongeren van de bordspelen. De slimme bridgers weten wel, dat wie de jeugd heeft, ook de (verre) toekomst heeft. Waarbij dammen in Nederland door de eenvoudige spelregels en de cultuur historie bepaald niet het slechtste vertrekpunt van de denksporten in Nederland heeft naar de jeugd toe. Ik zou wat duidelijker willen stellen, dat gewoon kijkend naar het spel, dammen het beste vertrekpunt naar de Nederlandse jeugd toe heeft.
- 50 plus beleid van de KNDB: dat stelt voor zover ik weet niet zo veel voor en is denk ik niet verder gekomen dan die sportmarketing exercitie (parallel aan 50 plus concept werd in dit project strategische sportmarketing het DamZ concept verder ontwikkeld en de KNDB heeft wijs gekozen om niet in zeven sloten tegelijk te lopen, maar DamZ is vervolgens niet uit (opnieuw) uit de verf gekomen). Mijn boodschap is dat het mijmeren over de onbenutte en lastig te verzilveren kansen van de wel degelijk uitnodigende 50 plus markt bestuurlijk en beleidsmatig afleiden.
- Tenslotte: ik ken de mensen van de go-bond en hun organisatie / bestuur als goed en sympathiek. De clustering voor de go-bond is echter allereerst niet door gegaan omdat zij met een vrij constant (positief) ledenbestand van plusminus duizend leden te klein is in context van te clusteren bureau organisatie waar iedereen middelen in dient te brengen. Aan de ene kant betekent dit dat de go-bond niet kan meeliften op veel NOC en VWS beleid, aan de andere kant betekent het, dat de go-bond veel autonomer is en minder te verliezen heeft. Het bureau (part-time medewerker / directeur) draait op leden contributie en exploitatie van het door vermogende Japanse go liefhebbers neergezette denksportcentrum in Amstelveen. Of en hoe veel NOC geld de go-bond momenteel 'vangt' en waarvoor is mij niet bekend. Hoewel ik niet uitsluit, dat de go-bond primair 'op karakter' nee heeft gezegd tegen allerlei NOC rechten en plichten, is wel zo correct om te melden, dat veel NOC-gerelateerde zaken niet relevant zijn voor de go-bond in verband met de door NOC opgeworpen drempels van ledental, omvang begroting en omvang professioneel apparaat.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.