Deelname Nederlanders WK Jeugd

Post Reply
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Re: Deelname Nederlanders WK Jeugd

Post by playforstacks » Wed May 06, 2015 14:01

Fred van Amersfoort wrote:Heren, heren wacht even...help mij even. Jullie zeggen dus dat de coaches op kosten van anderen er warmpjes bijzitten en de spelers zelf geld moeten inbrengen???? En pas op want het kan zijn dat jullie slechts internetdictatortjes met Alzheimer neigingen zijn...maar is dit wat jullie beweren? Pfff ik dacht dat ik alleen stond. Wat gaan we hier aan veranderen?
De coaches zitten er niet alleen warmpjes bij, vaak eisen coaches ook nog eens een (duurdere) eenpersoonskamer terwijl spelers dan met 3-4 op een kamer gepropt zitten.
Ik denk dat zelfs als ik alzheimer zou hebben ik nog zou beweren dat de coaches op kosten van de spelers er warmpjes bij zitten aangezien ik hier een rekening heb liggen van voorgaand EK waar dit ook het geval was.
Ook aan de prijs is te zien dat dit hier weer het geval is want anders zou het voor Oosterblokker met reis al snel 700+ zijn wat zou betekenen dat er maar weinig zullen komen.
ook Komend EK in Estland is geschat op 700 euro voor de spelers zonder status, want ja iemand moet die vliegtickets gaan ophoesten van de coaches....

Fred van Amersfoort wrote:Wat gaan we hier aan veranderen?
Geen idee jij ideeën? ik gok maar hopen dat er iemand wakker word in bestuur/ bondsraad die zegt dat dit zo niet langer meer kan?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed May 06, 2015 14:21

Mijn idee zou zijn om kritisch vragen te blijven stellen zoals we nu doen. Nog beter is als jij Michel, Tjalling en ik eens een tijdje in die bondsraad gaan zitten. Van binnen uit hervormen die handel.

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Wed May 06, 2015 14:32

Fred van Amersfoort wrote:Mijn idee zou zijn om kritisch vragen te blijven stellen zoals we nu doen. Nog beter is als jij Michel, Tjalling en ik eens een tijdje in die bondsraad gaan zitten. Van binnen uit hervormen die handel.
Michel en ik hadden al plannen om ons in 2016 verkiesbaar te stellen voor de bondsraad.

Maar alsnog veranderd er daarmee dit jaar niks, en het is goed mogelijk dat NOC*NSF stopt met het topsportgedoe met de KNDB in 2016. De KNDB zal dan waarschijnlijk voortaan gewoon bescheiden enkele coaches sturen zonder vergoeding (want die zijn er genoeg te vinden).

Nog ideeën om er voor te zorgen dat het dit jaar op een rechtvaardige manier gaat, Fred?

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Wed May 06, 2015 15:30

Piet Bouma wrote:
Walter wrote:....en zelfs over vrijheid van meningsuiting...
Ik kan best een heel stuk met je meegaan Walter. Maar deze...
Op een dag als vandaag.
Precies daarom 'zelfs' vandaag. Als privé persoon mag je iedere mening hebben en die luidkeels verkondigen.

Echter als je ergens bent als afgevaardigde van een organisatie of bond kan het zijn dat je minder vrijheid hebt om je eigen mening te verkondigen. Bij voetbal heeft men b.v. de regel ingesteld "Voetballers die een shirt met een persoonlijke, politieke of religieuze boodschap tonen tijdens een wedstrijd in het Nederlandse betaald voetbal worden vanaf komend seizoen bestraft met een gele kaart." Als de KNDB zou eisen dat Nederlandse deelnemers zich onthouden van het uiten van politieke of religieuze boodschappen tijdens een WK, dan zou ik dat wel kunnen begrijpen. Zulke eisen zouden ook vanuit de WK organisatie of FMJD kunnen komen. Zo kan ik me goed voorstellen dat de organisatie het WK geen plek vindt waar deelnemers b.v. via teksten op een t-shirt hun mening kunnen uiten over het conflict in Oekraïne.

Maar goed, misschien leidt dit teveel af. Mijn belangrijkste punt was dat ik vind dat je aan een WK deelneemt als afgevaardigde van de KNDB en als vertegenwoordiger van Nederland. Daar zijn meerderen op dit forum het duidelijk niet mee eens. Die vinden, als ik het goed begrijp, dat je als privé persoon namens jezelf deelneemt en dat de KNDB daarbij alleen ondersteuning moet leveren als de persoon daarom vraagt en dat de KNDB zich verder nergens mee moet bemoeien.

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Wed May 06, 2015 17:13

playforstacks wrote: Michel en ik hadden al plannen om ons in 2016 verkiesbaar te stellen voor de bondsraad.

We staan uiteraard open voor alle kritische vragen die onder de forumlezers (personen die niet met hun naam bekend willen worden gemaakt kunnen uiteraard in ieder geval bij mij anoniem terecht voor hun krititische vragen die ik dan ook zal stellen bij een BR-vergadering, zonder bronvermelding) leven. Ik heb niet de illusie dat Thijs en ik in staat zijn om 100% van de belangrijke vragen te bedenken dus daarom is er de gelegenheid voor iedereen om alle belangrijke vragen te stellen.

Kom maar op met die verkiezingen, KNDB. Ik wil overigens alleen op persoonlijke titel in de Bondsraad en dus niet via Overijssel ofzo. Dat bezorgt me te veel invloed van bestaande organisaties en daar gaat het nou net mis.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Wed May 06, 2015 23:21

Hierbij mijn (vrije) interpretatie/reactie op de teksten van Marcel.
Eerst is de bond verwend met easy-money door lover-boy NSF/NOC. Eenmaal verslaafd gemaakt, zijn ze daarvan afhankelijk geworden met kostbare meerjarige aangegane verplichtingen en moet de bond zich nu in vreemde standen prostitueren en overleven via zwendelachtige constructies. Topsport (incl.lasten) kost nu meer dan het oplevert. Daarnaast werd ook nog regulier huishoudgeld ingehouden. (Dus indirect van breedtesport naar topsport gesluisd)
De samenwerking met andere denksportbonden is afgeketst. Van de Go-bond weet ik dat zij niet de tucht (zoals dopingregeling, verplichte registratie van privacy-gevoelige informatie van leden) van NOC/NSF accepteren. Zij zien bewust af van ongelukkig en afhankelijk makende subsidie. Zij kunnen tot ieders tevredenheid met minder dan 1000 leden een prachtige bond organiseren met ook de nodige NK’s en soms EK’s, incl. interessant digitaal bondsblad en imposant jaarverslag. Als verslaafde junk moest de dambond dus ook nog de baan op voor een cluster.
De TD is eigenmachtig, stelt zijn eigenbelang boven integraal beleid, en wordt nauwelijks gecorrigeerd. Zijn resultaten heiligen misstanden. Deze worden afgedaan als nauwelijks iets aan de hand. Dit lijkt me toch een grove onderschatting dan wel gebrek aan kennis. Bovendien, iemand als Sijbrands zou tegenwoordig nooit de top (willen) bereiken onder zo’n regime. Hoeveel talenten zijn we al misgelopen? Statistisch zouden we in zo’n damcultuur toch al lang meer WK’s moeten hebben? De nieuwe Afrikaanse WK-uitdager weet niet eens wat Talentontwikkeling is. De kwaliteit en resultaten van Talentontwikkeling laat zich lastig meten.
Klachten, kritiek en forumdiscussies zijn geneuzel over topsport waar teerbezielde bestuurders onder lijden. Na meer dan 10 jaar wantoestanden waarbij enthousiaste en gedreven leden onterecht zwaar beschadigd zijn zal er toch wel iets meer aan de hand zijn? Sinds het federale systeem is vervangen door een autonoom systeem met schijncontrole raken democratische wegen snel op dood spoor.
In één pennenstreek wordt alle 50+ beleid aan de kant geschoven. Dat zijn de meeste leden. Dat IS breedtesport. Als die een eigen bond oprichten blijft er weinig anders over.

En verder:
Bondsfinanciën zijn ondoorgrondelijk. Potjeslatijn. Balletje-balletje met etiketten zodat niemand door de dwaalsporen meer weet wat de inhoud inhoudt. Wat gaat (indirect) naar topsport en wat blijft er (werkelijk) over voor breedtesport. Per saldo gaat het om geld van alle leden samen en je kunt het maar een keer uitgeven. Per saldo gaat het om verplichtingen ten laste van alle leden. En dan blijkt nu dat de kostbare verplichtingen ook nog eens als een molensteen 15 jaar om de nek hangen van de al gezonken bond. Nieuw voor mij. Voor zo’n levensbelangrijke kernbeslissing zullen de reglementen toch wel een bondsbrede ledenraadpleging voorschrijven neem ik aan. Zoiets kan toch geen bestuurder verantwoorden. Is dat gebeurd?

Ook de ledenadministratie is ondoorgrondelijk. Iedereen “weet” dat er hooguit 4000 unieke “damleden” zijn die zelf bondsafdracht betalen. Het NOC/NSF krijgt er 5000 voorgeschoteld. Hoe wordt dit opgeplust? Is dit slechts “slim gebruik maken van geboden regelingen” of geeft dit risico op grote boetes en naheffingen? Ik zou die lijst wel eens willen zien. Niks privacygevoelig. Alleen de namen incl. club is voldoende. Moet met zo’n organisatie toch binnen 10 minuten te mailen zijn. Waarschijnlijk wordt NOC/NSF zelf ook afgerekend op leden en medailles en hebben ze geen belang bij controle. Welke regeringsautoriteit moet hier op toezien? Dan zou daar ook een CC-tje van Paul Sier naar toe moeten.

Als jeugdbeleid het speerpunt moet gaan worden om alles te redden dan zouden ouders een volwaardige vertegenwoordiging moeten krijgen binnen bondsraad en bestuur.

Zelfs met snellezen van al die lappen tekst van Marcel en deze spontane reactie, ben ik achteraf toch veel te veel tijd verloren. Dat opent mijn ogen hoe de bondsraad werkt. Die krijgen vast een lawine aan lastig leesbare stukken te verwerken en moeten daar ook nog eens verantwoord en onderbouwd op reageren. Goedwillende damlievende amateurs vaak die daarvoor niet echt zijn uitgeselecteerd en ook liever wat anders doen zoals een potje dammen. Het vlees is zwak. Ik kan me voorstellen dat dit een onafhankelijke functionele controle niet ten goede komt.

Net als Marcel hou ik het hiermee ook maar even voor gezien. Volgens mij zijn de meeste zaken ook repeterende herhalingen uit vorige jaren. Het wordt alleen steeds maar erger. De bond Don’t Know Wich Way To Go. Ik wens ze veel wijsheid en moed toe.

I think I gonna leave this morning baby
Darling ain't you show your love to me
I think I gonna leave this morning baby
Darling ain't you show your love to me
Woman you make me feel so worried
Please let your love light shine on me

I build my hope so high
But darling you let me down so low
I build my hope so high
But darling you let me down so low
I don't know which way to go

Just one more chance
Let me, let me prove my love to you
Just one more chance
Let me, let me prove my love to you
Don't know which way I'm going to

Speciaal als toegift voor Fred, uit de glorietijd met Harm en Tonnie, opgegroeid onder de rook van Assen, mijn andere idolen: C+B.

Flow with the Go

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Thu May 07, 2015 03:14

Toch nog een keer, inhakend op de bijdrage van Klaas:

- Easy money: zeker niet easy. Naast de co-financierings eisen die de begrotingsvrijheid sterk beperken is de KNDB jarenlang bezig geweest met (sommigen zouden zeggen gegijzeld door) cluster onderzoek om aanspraak op breedtesport alsmede talentontwikkeling en topsport fondsen in stand te houden.

Op het moment dat de cluster druk vanuit NOC langzaam werd opgevoerd (ergens tussen 2006 en 2008) had de KNDB een sprankelend DamZ bedieningsconcept. Een actuele DamZ website voor (basisschool) jeugd, een jaarlijks verschijnende DamZ promotiebrochure (enkele edities met toen nog hippe CD-rom en ondermeer trainingsprogramma DamMentor) voor de schooldam jeugd waar schooldam organisaties mee werden ondersteund en een educatieve methode (Kenmerk reeks) die aan het basis onderwijs ter beschikking werd gesteld. Het was (nog) verre van perfect en de KNDB verzorgde uitsluitend de randvoorwaarden, maar de KNDB was met DamZ in het hier en nu en had de blik op de toekomst gericht.

Toen werd het NOC breedtesport / markt aandeelfonds waar de KNDB deze mooie zaken uit financierde afgesloten voor kleinere bonden. Vanzelfsprekend niet van de ene op de andere dag, het zat eraan te komen. In de politieke dynamiek van NOC met zeventig verschillende bonden en belangen viel dat niet tegen te houden door Calimero KNDB. Daar waar Johan Krajenbrink er (heel knap) in dit dynamische landschap in slaagde om 'zijn' talentontwikkeling en topsport op koers te houden en nieuwe kansen die door NOC beleid werden geboden voor de KNDB te verzilveren, slaagde de rest van de KNDB organisatie (inclusief ondergetekende) er niet in om breedtesport met DamZ op koers te houden. Zelf had ik niet voorzien, dat het financiële breedtesport 'limbo' voor DamZ zo lang zou duren. De beslissing het eerste jaar zonder NOC breedtegeld om dan maar geen nieuwe DamZ brochure (met ledengeld in context van teruglopend ledental en bijbehorende contributies) te ontwikkelen was een eenvoudige en verstandige: ,,We hebben nog genoeg mooi en hip materiaal van voorgaande jaren liggen, het is sowieso hoog tijd dat we dat materiaal inzetten, we kunnen dus wel een jaar overslaan." Maar het bleef niet bij dat ene jaar.

NOC - dat zelf ook een algemene groeiambitie voor de georganiseerde breedtesport in Nederland had en hier agressief op inzette - dwong tot clustering vanuit de redenering, dat kleine bonden onvoldoende professioneel apparaat hebben, om vanuit NOC ontvangen breedtesport gelden (marktaandeel geheten) te laten renderen. Je kunt een bond niet zomaar mooie dingen als DamZ laten doen of produceren, daar hoort een plan bij. Zo'n plan moet worden opgesteld door een professional en worden uitgevoerd door een professional en dan kan de zo gewenste groei ook via de kleine bonden worden gerealiseerd, was de gedachte. Toevallig had de KNDB met DamZ al een door professionals ontwikkeld plan, maar ja, de KNDB was kleine bond. NOC had alleen geld voor (begeleiding van) het maken van het plan, voor de uitvoerende professionals moet je zorgen dat je deel wordt van een grotere organisatie die die professional kan leveren was de redenering.

Kort gezegd, NOC vond dat geld in putje verdween. Niet specifiek KNDB putje, maar putje kleine bonden. Een aanzienlijk deel van bondsbureau en bestuur (niet alleen van KNDB, maar ook van bijvoorbeeld andere denksportbonden waaronder go) is vervolgens een aantal manjaren 'bezig gehouden' met achtereenvolgens het NOC project Strategische Sportmarketing en het NOC project clustervorming (heb de officiële naam niet paraat). De NOC gedachte was, dat breedtesport gelden die kleine bonden vervolgens na deze twee ontwikkel slagen zouden ontvangen, meer effect zouden hebben / wél naar NOC-maatstaven zouden renderen.

Vanuit alle kanten - NOC en KNDB - waren de intenties goed, maar dit gedeelde NOC en KNDB beleid heeft tot nu geen positieve effecten voor KNDB breedtesport gehad. Enkele jaren terug lukte het - conform de goede intenties van NOC - na een financieel hiaat van enkele jaren dankzij clustering om weer substantieel geld vrij te spelen voor breedtesport. Maar de KNDB heeft tot op heden moeite om dat naar succes te vertalen en een eenduidige boodschap uit te dragen. Kijkend naar het geïnvesteerde geld zou DamZ het paradepaardje van de KNDB moeten zijn maar is dat niet. Dat ligt - vier jaar na clustering - natuurlijk niet primair aan NOC dat mijns inziens overigens bepaald niet heeft geholpen als het gaat om breedtesport, maar primair aan KNDB. Ondertussen zijn de NOC financieringsmogelijkheden van breedtesport meen ik duidelijk afgenomen, enerzijds door verdere daling ledental, anderzijds door teruglopende Lotto inkomsten en mogelijk ook nieuwere NOC beleidslijnen die allemaal neerkomen op focus op dat wat succes heeft en daar hoort de KNDB - afgezien van topsport en talentontwikkeling - duidelijk niet bij.

- De geschetste NOC dynamiek - met geen moment 'rust' voor de KNDB - deed zich voor in een KNDB landschap met komende en gaande bestuurders en directeuren (sinds 2004 vijf voorzitters, vier directeuren, drie secretarissen, vijf penningmeesters, vier jeugdbestuurders en een zelfde verloop voor de overige bestuursportefeuilles) en natuurlijk allerlei interne sport- dan wel leden gerelateerde hoofdpijn dossiers dan wel affaires zoals die er in iedere sportbond wel zijn. De wereld draait immers door en is lang niet altijd zo maakbaar als we zouden willen en allemaal tegen een achtergrond van een sinds halverwege jaren tachtig gestaag dalend ledenbestand (met uitzondering van 2004 of 2005 en ledenwerf competitie die weliswaar het ledental op de agenda zette en kort positief maar geen blijvend effect had);

- Inderdaad betekent aansluiting bij en gebruikmaking van sportkoepel beleid dat de KNDB aan de ene kant weinig tot geen vrije bestedingsruimte heeft en aan de andere kant is er een sterke hefboomfunctie die iedere contributie euro een x-aantal keer vermenigvuldigt. Een te volgen redenatie is, dat je met meer geld meer kunt doen. Aan de ene kant kun je zeggen dat de KNDB buitengewoon (het zou me niet verbazen als de KNDB in dit opzicht de meest succesvolle sportbond van Nederland is) succesvol is in het vergroten van de financiële armslag, aan de andere kant kun je zeggen dat de KNDB als gevolg van deze hefboom en afhankelijkheid kwetsbaar is. Natuurlijk neemt die kwetsbaarheid met daling ledental ieder jaar toe en is wat de KNDB te verliezen heeft zeer groot, welk ander bondje of clubje van KNDB grootte heeft zo'n groot hefboom effect met ondermeer 7 (part-time) professionals op de loonlijst voor elkaar gespeeld;

- Het ledental van de KNDB is geen geheim. De KNDB en zijn (technische) directie staan bij NOC en VWS bekend als transparant, integer en betrouwbaar. De KNDB voorzitter meldt in zijn column in bondsblad Het Damspel expliciet dat het ledental onder de 5.000 is gezakt;

- ,,De bond Don’t Know Wich Way To Go". Dat klopt. De situatie is ook niet makkelijk. Mijn boodschap is dat een uitgedragen keuze beter is dan geen keuze en dat mijn keuze het zichzelf bewezen en kansrijke schooldammen is. Een investering in jeugd en toekomst;

- Focus op ouderen kan werken, kijk naar de bridgebond die met ca. 120.000 leden in de top tien van Nederlandse sportbonden staat. Zelf zie ik geen overtuigend plan (laat staan toepassing) in dam (of schaak)sport die voor dammen in huidige organisatorische situatie van de bond oplevert. Helemaal gedachte- of fantasieloos ben ik niet wat 50 plus betreft want ik heb destijds een exercitie bedieningsconcept 50Plus mogen doorlopen voor project strategische sportmarketing. De gemiddelde leeftijd van de bridgebond stijgt ieder jaar met een half jaar en staat momenteel rond de zeventig. De gemiddelde leeftijd van de dambond stijgt ook, maar KNDB-leden zijn desalniettemin gemiddeld nog wat verder van graf of urn verwijderd. De bordspel bonden zijn vergeleken bij bridge jonge honden. De bridgebond probeert van alles om jongeren aan het bridgen te krijgen en kijkt met gepast jaloezie naar het natuurlijke 'appeal' onder jongeren van de bordspelen. De slimme bridgers weten wel, dat wie de jeugd heeft, ook de (verre) toekomst heeft. Waarbij dammen in Nederland door de eenvoudige spelregels en de cultuur historie bepaald niet het slechtste vertrekpunt van de denksporten in Nederland heeft naar de jeugd toe. Ik zou wat duidelijker willen stellen, dat gewoon kijkend naar het spel, dammen het beste vertrekpunt naar de Nederlandse jeugd toe heeft.

- 50 plus beleid van de KNDB: dat stelt voor zover ik weet niet zo veel voor en is denk ik niet verder gekomen dan die sportmarketing exercitie (parallel aan 50 plus concept werd in dit project strategische sportmarketing het DamZ concept verder ontwikkeld en de KNDB heeft wijs gekozen om niet in zeven sloten tegelijk te lopen, maar DamZ is vervolgens niet uit (opnieuw) uit de verf gekomen). Mijn boodschap is dat het mijmeren over de onbenutte en lastig te verzilveren kansen van de wel degelijk uitnodigende 50 plus markt bestuurlijk en beleidsmatig afleiden.

- Tenslotte: ik ken de mensen van de go-bond en hun organisatie / bestuur als goed en sympathiek. De clustering voor de go-bond is echter allereerst niet door gegaan omdat zij met een vrij constant (positief) ledenbestand van plusminus duizend leden te klein is in context van te clusteren bureau organisatie waar iedereen middelen in dient te brengen. Aan de ene kant betekent dit dat de go-bond niet kan meeliften op veel NOC en VWS beleid, aan de andere kant betekent het, dat de go-bond veel autonomer is en minder te verliezen heeft. Het bureau (part-time medewerker / directeur) draait op leden contributie en exploitatie van het door vermogende Japanse go liefhebbers neergezette denksportcentrum in Amstelveen. Of en hoe veel NOC geld de go-bond momenteel 'vangt' en waarvoor is mij niet bekend. Hoewel ik niet uitsluit, dat de go-bond primair 'op karakter' nee heeft gezegd tegen allerlei NOC rechten en plichten, is wel zo correct om te melden, dat veel NOC-gerelateerde zaken niet relevant zijn voor de go-bond in verband met de door NOC opgeworpen drempels van ledental, omvang begroting en omvang professioneel apparaat.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu May 07, 2015 10:07

Eerlijk gezegd is er nauwelijks een touw vast te knopen aan het verhaal van Marcel. Ik heb geen vertrouwen meer in zijn werkwijze. Ik denk dat hij volstrekt integer is met prima intenties maar simpelweg niet het vermogen heeft de ernst van de situatie te herkennen. Resultaat is een hoop woordenbrei maar geen oplossingen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu May 07, 2015 10:08

De situatie is: 1970 10.000 leden en vervolgens eigen bondsburo. 2015 3500 leden, wurgconstructie bondsburo.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu May 07, 2015 10:47

Fred van Amersfoort wrote:Eerlijk gezegd is er nauwelijks een touw vast te knopen aan het verhaal van Marcel. Ik heb geen vertrouwen meer in zijn werkwijze. Ik denk dat hij volstrekt integer is met prima intenties maar simpelweg niet het vermogen heeft de ernst van de situatie te herkennen. Resultaat is een hoop woordenbrei maar geen oplossingen.
Vanaf zijn troon spreekt Fred zijn afkeuring uit over het verhaal en inschattingsvermogen van Marcel. Met zijn zeer prettig leesbare Deltaplan komen we er echter wel...
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu May 07, 2015 11:37

Heel veel woorden van Marcel. Volgens mij komt het allemaal
neer op twee dingen:

1. NOC*NSF eist professionaliteit in de vorm van grotere groepen. Dit betekent dus dat een dwergbond, zoals de KNDB, moet samenwerken/fuseren met andere bonden om nog in aanmerking te komen voor financiële steun. Dit is geslaagd in de vorm van topsport en talentontwikkeling. De uitvoering ervan door de Technisch Directeur is een ander verhaal: puur het verhaal van subsidies blijven ontvangen is gewoon gelukt. De vraag is echter of de dambond iets heeft aan deze subsidie als deze alleen maar haalbaar blijkt voor Topsport. Ik denk van niet, aangezien te veel van de inkomsten buiten de subsidies om, belandt in het Topsportbakje/clusterbakje. Er blijft zo te weinig over om nog aan breedtesport te doen.

2. Visie moet volledig/grotendeels op schooldammen gericht zijn. Ik ben het uiteraard eens met Marcel dat schooldammen zeer belangrijk is, maar ik krijg de indruk dat Marcel schooldammen als doel op zich gebruikt. Op vijftig verschillende locaties honderd schooldammers hebben, is uiteraard prachtig. Maar wat levert het op zonder concreet plan erachter? Op 30 april heeft het PODB-bestuur de heren Zainal Palmans en Jan Ekke de Vries (namens het regioplan Drenthe) uitgenodigd om ook in Overijssel het jeugddammen opnieuw leven in te blazen. In dit plan, welk overigens op korte termijn tot zichtbare resultaten heeft geleid in onder andere Winschoten, Hoogeveen en Gramsbergen, is het schooldammen slechts de eerste fase in een langdurig traject om personen te verbinden aan de damsport. Deze eerste fase is zeer belangrijk, maar het schooldammen blijft slechts een middel en niet het doel.

Op 29 mei wordt dit regioplan behandeld door de Algemene Ledenvergadering van de PODB en ikzelf heb me beschikbaar gesteld om voor Overijssel regiocoördinator + jeugdleider te worden. Onderdeel van het plan is dat we met het regioplan voor de volle 100% samenwerken met Drenthe + Groningen en elkaars bevindingen delen, om zo nooit stil te blijven staan. We zijn geen concurrenten van elkaar; we zijn partners. Als de ALV akkoord gaat, heb ik groot vertrouwen in een volledige ommezwaai naar veel jeugdleden.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu May 07, 2015 11:49

Michel Stempher wrote: 1. NOC*NSF eist professionaliteit in de vorm van grotere groepen. Dit betekent dus dat een dwergbond, zoals de KNDB, moet samenwerken/fuseren met andere bonden om nog in aanmerking te komen voor financiële steun. Dit is geslaagd in de vorm van topsport en talentontwikkeling. De uitvoering ervan door de Technisch Directeur is een ander verhaal: puur het verhaal van subsidies blijven ontvangen is gewoon gelukt. De vraag is echter of de dambond iets heeft aan deze subsidie als deze alleen maar haalbaar blijkt voor Topsport. Ik denk van niet, aangezien te veel van de inkomsten buiten de subsidies om, belandt in het Topsportbakje/clusterbakje. Er blijft zo te weinig over om nog aan breedtesport te doen.
Ik snap jullie niet. De KNDB weet heel knap van een klein beetje geld heel veel geld te maken en zo een professioneel topsportbeleid te voeren. Wat wil je dan? Nul euro naar topsport? Zoek zelf maar een sponsor, Roel. Natuurlijk is zo'n afhankelijkheid niet prettig en kan het kaartenhuis in elkaar donderen, maar om het dan maar helemaal niet te doen is angsthazerij. Je ergens niet aan hechten omdat je het weer kunt verliezen is bang gedrag wat nergens toe leidt.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu May 07, 2015 11:52

Ja Sanders, jij luistert liever naar mensen met een bepaalde bobo status die het hele land met wollig gesubsidieerd taalgebruik de docent uithangen. Ik kots er op vanaf mijn troon. Omdat ik door heb dat het allemaal gebakken lucht is. Omdat ik zie dat het niet werkt. Als de subsidie op is hebben ze geen tijd meer, let maar op.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu May 07, 2015 12:01

Het is mij te makkelijk om iemand, alleen omdat hij in een bestuur zit te wantrouwen of minachten.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu May 07, 2015 12:40

Ja Eric maar dat is niet wat ik doe. Het gaat mij niet om de personen maar om de inhoud. Die inhoud onderbouw ik vrij uitgebreid maar jij vindt het onleesbaar. De grote valkuil waar jij volgens mij samen diverse anderen intrapt is dat jij het trekt naar persoonlijke verhoudingen. Inhoudelijk reageer jij totaal niet op diverse stellingen die dat deltaverhaal noemt. Jouw NOC/NSF redenering is ook vrij wankel. Ja, met weinig geld maak je meer geld...klopt. Dat doe je met het weinige geld van alle leden en dat extra geld stop je in de top. Dat lijkt winst maar is het niet. Immers, van dat weinige eigen geld dat je als een soort borg inbrengt ben je verplicht een deel te besteden aan de voorwaarden van NOC/NSF. Resultaat is dus wel extra geld voor topsport maar juist minder restant van eigen te besteden geld. Maar ok, dat kan een goede keuze zin als de onderliggende redenering zou kloppen: nl de redenering dat topdammen uiteindelijk ook iets oplevert via imago etc voor totale ledenwinst. En juist dat is nimmer aantoonbaar gebleken, integendeel maar dat vond jij te moeilijk lezen blijkt telkens weer. Als je het dan toch persoonlijk wilt maken, ja ik vind dat Marcel grote verdiensten maar dan op een gebied waar ik beleidsmatig geen prioriteit zou willen leggen. En dat is de discussie, niet of ik het een aardige vent vind, wat ik overigens vroeger wel altijd vond. Het gaat mij dus om de inhoudelijke keuzes, is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen? En ja natuurlijk is mijn toon onprettig omdat ik werkelijk denk dat we er met dit beleid nooit meer uitkomen. Ik zie het als de bouw van een huis mar zonder tekening. Iedereen doet maar wat, totaal geen structuur. Een paar lieden kopen al koffiekopjes voor in de keuken of zijn bezig gordijnen te kopen terwijl het huis geen verantwoorde fundering heeft, laat staan een bouwtekening. Dat is mijn punt en of jij het nu leuk vindt of niet, die mening blijf ik verkondigen. En ja ik ben voor topsport en ja ik vind JK een fantastische vakman en toffe peer. Van mij mag hij door. Voor het overige moet de nadruk echt op intern landelijk beleid en dus niet in Verweggistan en breder dan alleen jeugd.

Post Reply