Europees Kampioenschap Dammen 2012
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil
Re: Europees Kampioenschap Dammen 2012
Ik vind het een mooi toernooi. De organisatie heeft goed werk verzet om dit toernooi voor zowel de mannen als de vrouwen tegelijk te organiseren, goede accommodatie te verzorgen en een mooie toernooisite op te zetten.
De eerste speeldag waren er wat haperingen, en met de Engelse versie van de site zijn soms wat vertaal probleempjes, maar ze doen het wel, ondanks de kritiek die er vaak gegeven wordt vanuit de stuurlui die aan wal staan.
Qua partijen zijn er inderdaad helaas af en toe een paar die snel naar remise gaan, en het is jammer dat spelers die dat doen aan de al weinige electronische borden die er zijn zitten. Daarentegen geloof ik toch dat er voldoende goeie partijen zijn in het toernooi, en de electronische borden is alleen maar een extraatje. Als je graag de mooiste partijen wilt zien, dan is de beste manier toch om het toernooi te bezoeken, of geduld te hebben tot alle partijen van een ronde zijn ingevoerd.
De eerste speeldag waren er wat haperingen, en met de Engelse versie van de site zijn soms wat vertaal probleempjes, maar ze doen het wel, ondanks de kritiek die er vaak gegeven wordt vanuit de stuurlui die aan wal staan.
Qua partijen zijn er inderdaad helaas af en toe een paar die snel naar remise gaan, en het is jammer dat spelers die dat doen aan de al weinige electronische borden die er zijn zitten. Daarentegen geloof ik toch dat er voldoende goeie partijen zijn in het toernooi, en de electronische borden is alleen maar een extraatje. Als je graag de mooiste partijen wilt zien, dan is de beste manier toch om het toernooi te bezoeken, of geduld te hebben tot alle partijen van een ronde zijn ingevoerd.
everytime is a good time to take your time to have a good time
-
Je overdrijft niet echt. Zwart kan in het diagram alleen verliezen door te offeren. Partij: 1. ... 20-24 2. 48-42 7-11 3. 42-37 11-16 de verliezende zet: alleen 13-18 en 24-29 waren nog remise. In de partij moest Tsjizjov nog wel even 5 achtereenvolgende unieke zetten vinden om de winst binnen te halen 4. 39-34* 13-18 5. 40-35* 18-23 6. 28-22* 23-28 7. 22x33 19-23 8. 37-32* 16-21 9. 27x16 26-31 10. 33-28* 24-29 11. 28x19 29x40 12. 35x44 en zwart spartelde nog 4 zetten zinloos door.Kosmos wrote:
Tsjizjov - Amraffelaf
Het hoogtepunt van de afgelopen twee ronden. Een interessante positie ... bij killer. Maar in plaats van remise overeen te komen stortte de zwartspeler zich alsnog in een zwart gat en verloor ... Iedere hakker doet 13-18 enz. maar Amraffelaf wist 20-24 & 7-11-16 te bedenken ... Zelfs Fred had kans gehad dit remise te schuiven, of overdrijf ik nu?
In Killer is deze stand hondsmoeilijk: wit heeft het centrum & oppositie maar wel een kleine tempoachterstand. Als zwart echter zou kunnen doorbreken zonder te offeren, kan wit zelfs nog het deksel op de neus krijgen. Waarschijnlijk staat wit echter al gewonnen. Een variantje: 1. ... 13-18 2. 28-22 18-23 (opvangen met het passieve 20-24 verliest hier al) 3. 22-17 19-24 4. 48-42 23-28 5. 40-35 24-29 6. 42-38
Hier verliest 6. ... 28-33 door 7. 39-33 en wit is twee zetten eerder op dam met bezit van de lange lijn. Het alternatief dwingt wit tot de enige niet-verliezende (en gelijk winnende) voortzetting
6. ... 20-25 7. 27-21 26-31 8. 21-16 31-36 9. 17-11 7-12 10. 11-6 36-41 11. 6-1 41-47 12. 1x45 47x50
en nu ruilt wit met 13. 35-30! naar een gewonnen 2-om-1 voor wit.
-
Twee dingen die me opvallen:
1) Watoetin - Sipma: 0-2 (en een mooie pot)
2) Ik begrijp niet hoe de paringen tot stand komen. Kan iemand me uitleggen wat tegenwoordig de basis is van het parings-algolritme bij Zwitsers?
1) Watoetin - Sipma: 0-2 (en een mooie pot)
2) Ik begrijp niet hoe de paringen tot stand komen. Kan iemand me uitleggen wat tegenwoordig de basis is van het parings-algolritme bij Zwitsers?
Het principe:Casper van der Tak wrote:2) Ik begrijp niet hoe de paringen tot stand komen. Kan iemand me uitleggen wat tegenwoordig de basis is van het parings-algolritme bij Zwitsers?
Een groep van n spelers (op rating gesorteerd) wordt in tweeën gesplitst.
1 - (1/2)*n + 1
2 - (1/2)*n + 2
3 - (1/2)*n + 3
...
(1/2)*n - n
(wit/zwart kan uiteraard andersom zijn)
Als n oneven is, speelt de bovenste uit deze groep tegen de bovenste uit de groep met een punt minder.
nog een kleine vraag tussendoor:
waarom word de nr 1 van dit moment Tsjizjov en Chizhov genoemt?
Er moet nou eenmaal een vertaalslag van het cyrillisch naar het "normale" schrijft gemaakt worden.Leri wrote:nog een kleine vraag tussendoor:
NOS-TT zegt dat zij de algemeen geaccepteerde spelling aanhouden, ToernooiBase houdt die van de FMJD aan, dus wie er nou gelijk heeft?
-
Bedankt!Alex wrote:Het principe:Casper van der Tak wrote:2) Ik begrijp niet hoe de paringen tot stand komen. Kan iemand me uitleggen wat tegenwoordig de basis is van het parings-algolritme bij Zwitsers?
Een groep van n spelers (op rating gesorteerd) wordt in tweeën gesplitst.
1 - (1/2)*n + 1
2 - (1/2)*n + 2
3 - (1/2)*n + 3
...
(1/2)*n - n
(wit/zwart kan uiteraard andersom zijn)
Als n oneven is, speelt de bovenste uit deze groep tegen de bovenste uit de groep met een punt minder.
Ik geloof niet dat ik dit een goede methode vind. Op deze manier krijg je mogelijk grote verschillen in de tegenstand.
Het is vrij simpel: Tsjizjov in het Nederlands fonetisch is ongeveer hetzelfde als Chiz(h)ov in het Engels fonetisch, en beiden zijn waarschijnlijk hetzelfde als het cyrillische origineel.Alex wrote:Er moet nou eenmaal een vertaalslag van het cyrillisch naar het "normale" schrijft gemaakt worden.Leri wrote:nog een kleine vraag tussendoor:
NOS-TT zegt dat zij de algemeen geaccepteerde spelling aanhouden, ToernooiBase houdt die van de FMJD aan, dus wie er nou gelijk heeft?
Overigens zou ik de claim van TT niet al te serieus willen nemen: ik heb nog nooit ergens de naam 'Fedarovitsj' zien staan, behalve op TT. Het lijkt me eerder dat TT gewoon consequent de namen zo Nederlands-fonetisch mogelijk probeert te schrijven.
Ach, wat maakt het ook uit - we weren allemaal over wie het gaat
Dit viel me ook al op tijdens de WMSG in Lille. Toen had ik het idee dat er was gekozen voor de Franse vertaling van de Russische namen.Alex wrote:Er moet nou eenmaal een vertaalslag van het cyrillisch naar het "normale" schrijft gemaakt worden.Leri wrote:nog een kleine vraag tussendoor:
-
Thijs, ik denk niet dat je er veel mee zal bereiken. Het is allemaal niet echt goed meetbaar.
Ook schimmige praktijken als achtkampjes met opgewarmd kanonnenvlees waarin statussen kunnen worden behouden kunnen moeilijk worden aangetoond.
Als je echt wat wilt zou je misschien mensen kunnen vinden die getuigen over het feit dat
mensen met A statussen elkaar trainen en vervolgens elkaar rekeningen toesturen die ze bij NOC-NSF declaren - een efficiente methode om aan de 500 euro per maand declaratie te kunnen komen.
Maar wie zou getuigen? Enkele topdames misschien? En dat gebeurde onder aanmoediging van NOC-NSF heb ik me laten vertellen, dus misschien zou je het dan hogerop moeten zoeken.
Het is handiger om te focussen op andere zaken zoals het verhogen van de kwaliteit van je eigen spel, die pot van afgelopen zaterdag was van een hoog amraffelaf gehalte.
Ook schimmige praktijken als achtkampjes met opgewarmd kanonnenvlees waarin statussen kunnen worden behouden kunnen moeilijk worden aangetoond.
Als je echt wat wilt zou je misschien mensen kunnen vinden die getuigen over het feit dat
mensen met A statussen elkaar trainen en vervolgens elkaar rekeningen toesturen die ze bij NOC-NSF declaren - een efficiente methode om aan de 500 euro per maand declaratie te kunnen komen.
Maar wie zou getuigen? Enkele topdames misschien? En dat gebeurde onder aanmoediging van NOC-NSF heb ik me laten vertellen, dus misschien zou je het dan hogerop moeten zoeken.
Het is handiger om te focussen op andere zaken zoals het verhogen van de kwaliteit van je eigen spel, die pot van afgelopen zaterdag was van een hoog amraffelaf gehalte.
Last edited by Bert Zwart on Fri Sep 21, 2012 11:37, edited 1 time in total.
-
Ditto hier.Arjen wrote:Hoppa, vol de spijker op z'n kop.mikkeltje wrote:Tenslotte als je zo graag klokkenluider wilt spelen (schoolprojectje?), kun je jouw energie wellicht beter kwijt in andere (serieuze) onderwerpen, want ik denk niet dat iemand op jouw brief zit te wachten. Jouw posts staan vol aantoonbare onzin (over topspelers); ik vraag me daarbij af of iemand je wel serieus neemt (nog afgezien van de vele spellings- en stijlfouten).
(...)
Ik ben overigens zeer benieuwd wie je gaat "aangeven" en welke criteria je gaat hanteren. Roel heeft nu al zes remises gespeeld, aangeven of niet? En what about Valneris. Die man speelt al decennia onafgebroken bij de top 3 van de wereld; jij hebt geen goed woord over voor de man. Aangeven bij de de dam-FSB? Tsjizjow is te oud volgens jou, met zijn resultaten bewijst hij niet meer tegen de jeugd op te kunnen. Waarom nog betalen die man? Foei die Vatoetin, staat 53e van de 68, hup mailtje naar Loekasjenko.
Aan playforstacks zou ik aanraden eens een advocaat te raadplegen: loze beschuldigingen kunnen via rechtszaken je een lieve duit aan schadevergoedingen kosten. Een beschuldiging van fraude is vrij ernstig, vooral als je die doet, zoals uit je eigen post duidelijk is, om bepaalde personen economisch te schaden.
Verder vond ik Lille een goede toernooivorm die iets aan het remiseprobleem doet.
-
Doe niet zo raar Casper, die jongen ziet gewoon iets en zet er vraagtekens bij. Die hobbelt echt niet gelijk naar het NOC-NSF. Dat middel is ook te drastisch, we moeten binnen de KNDB de hand in eigen boezem steken. Hoe gaan we breedtesport op de kaart zetten en hoe laten we echt talent groeien naar de absolute top? Het mooie is dat je dat kunt combineren. Jouw tekst komt vrij intimiderend over, waarschuwen voor advocaten en dat soort flauwekul. En Thijs, laat je niet afschrikken, het afschieten van de boodschapper is nooit een teken van sterkte.
-
Ik ben het met Fred eens, dat je dit eerst intern eens serieus moet oppakken. Bij de vorige bondsraadsverkiezing heeft Theo van der Hoek nogal flink gelobbyd om fris (jong) bloed in de Bondsraad te krijgen. Ook Groenteboer is toen benaderd en mogelijk zelfs onze Fred en playforstacks. Ik geloof niet dat ze op de uitdaging gereageerd hebben. Maar dat frisse bloed zou best goed zijn.
Daarnaast moet men nu ook niet doen of Lille nu zoveel beter was dan het huidige EK. Remisepercentage reguliere partijen World Cup Lille: 46%. Huidige EK: 54%. En voor mijn gevoel is het EK nog wat sterker bezet dan Lille (in Lille nog wat meer zwakkeren). En ook in Lille hebben we ons verbaasd over onder meer een afraffelpartij Baliakin – Virny. Dat ze daarna juist in de Georgiev-barrage de show stalen doet daar niks aan af.
In voetbal hebben we het betreffende het Nederlands elftal wel over de “Hollandse school”. D.w.z. dat we willen winnen maar ook nog met mooi voetbal willen winnen. (Het laatste WK was dat uiteraard wat minder).
Moeten we onze technische sectie (technisch directeur, bondscoach e.d.) niet dezelfde opdracht meegeven?
We willen een wereldkampioen, c.q. goede resultaten, maar dat moet met attractief, artistiek spel waar toeschouwers voor op de banken gaan staan.
Dan moet er gespeeld worden in scherpe spelsystemen, dan moet er doorgespeeld worden totdat echt duidelijk is dat het eindspel remise is (ga eventueel voor het plusvoordeel, waar Chizhov in het WK 2011 in getraind heeft, en nu misschien zelfs de vruchten van plukte tegen Amrillaev, die zulke kleine eindspelen bijna nooit meer haalt), dus eigenlijk Sofia-rules en geen veertig zetten remise.
En als een speler niet aan deze opdrachten voldoet, niet meer in de selectie……
Daarnaast moet men nu ook niet doen of Lille nu zoveel beter was dan het huidige EK. Remisepercentage reguliere partijen World Cup Lille: 46%. Huidige EK: 54%. En voor mijn gevoel is het EK nog wat sterker bezet dan Lille (in Lille nog wat meer zwakkeren). En ook in Lille hebben we ons verbaasd over onder meer een afraffelpartij Baliakin – Virny. Dat ze daarna juist in de Georgiev-barrage de show stalen doet daar niks aan af.
In voetbal hebben we het betreffende het Nederlands elftal wel over de “Hollandse school”. D.w.z. dat we willen winnen maar ook nog met mooi voetbal willen winnen. (Het laatste WK was dat uiteraard wat minder).
Moeten we onze technische sectie (technisch directeur, bondscoach e.d.) niet dezelfde opdracht meegeven?
We willen een wereldkampioen, c.q. goede resultaten, maar dat moet met attractief, artistiek spel waar toeschouwers voor op de banken gaan staan.
Dan moet er gespeeld worden in scherpe spelsystemen, dan moet er doorgespeeld worden totdat echt duidelijk is dat het eindspel remise is (ga eventueel voor het plusvoordeel, waar Chizhov in het WK 2011 in getraind heeft, en nu misschien zelfs de vruchten van plukte tegen Amrillaev, die zulke kleine eindspelen bijna nooit meer haalt), dus eigenlijk Sofia-rules en geen veertig zetten remise.
En als een speler niet aan deze opdrachten voldoet, niet meer in de selectie……
Last edited by Piet Bouma on Fri Sep 21, 2012 12:11, edited 1 time in total.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
- Real name: Michel Stempher
Ik ben nooit benaderd voor de Bondsraad voor zover ik weet. Ik heb wel een jaar in de Jeugdcommissie gezeten, maar daar ben ik nu weer uit.Piet Bouma wrote:Ik ben het met Fred eens, dat je dit eerst intern eens serieus moet oppakken. Bij de vorige bondsraadsverkiezing heeft Theo van der Hoek nogal flink gelobbyd om fris (jong) bloed in de Bondsraad te krijgen. Ook Groenteboer is toen benaderd en mogelijk zelfs onze Fred en playforstacks. Ik geloof niet dat ze op de uitdaging gereageerd hebben. Maar dat frisse bloed zou best goed zijn.
Maar even on-topic: vandaag staan de volgende wedstrijden van de top-10 op het programma:
1. Alexey Chizhov - Kees Thijssen
2. Ron Heusdens - Guntis Valneris
3. Edvard Buzhinsky - Pim Meurs
4. Ainur Shaibakov - Alexander Georgiev
5. Anatoli Gantwarg - Mourodoullo Amrillaev
6. Alexander Bulatov - Frerik Andriessen
Ik vermoed dat we de 1e, 3e en 5e wedstrijd alvast kunnen wegstrepen en dat er bij de rest wel gedamd gaat worden. Maar ik hoop dat ik ongelijk heb en dat we zes spannende wedstrijden zien en niet aan enkele borden een kampioenschap wie de grootste hak neemt.
-
- Real name: Michel Stempher
O ja, nog wel een kleine tip aan de organisatie: het is misschien handiger om eerst de achternaam te noteren bij de live borden. Aangezien het programma van de E-boards zodanig is geprogrammeerd dat er een maximum aantal karakters wordt getoond en dat aaneengesloten woorden die eroverheen gaan maar helemaal worden weggelaten, is soms alleen de voornaam zichtbaar. Dat geeft problemen bij een naam als Alexander. Met alleen de achternaam is het al veel duidelijker wie bedoeld wordt.
Maar voor de rest is de organisatie van dit toernooi echt uitstekend, zowel naar buiten toe als in Emmen zelf. Dat laatste hoor ik tenminste van de mensen die het kunnen weten, omdat ze er zelf bij zijn.
Maar voor de rest is de organisatie van dit toernooi echt uitstekend, zowel naar buiten toe als in Emmen zelf. Dat laatste hoor ik tenminste van de mensen die het kunnen weten, omdat ze er zelf bij zijn.