Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen
-
Dank wederom voor je alertheid.ildjarn wrote:Het rapport van Richard Duijn is nu op de website van de KNSB te vinden: http://www.schaakbond.nl/knsb/rapporten/
Volgens mij ook een aanrader voor iedereen die de damsport een goed hart toedraagt.
Hier alvast de samenvatting:
Richard Duijn wrote:Deze scriptie is geschreven als afronding van mijn MBA-studie aan de LOI University in Leiden.
In de scriptie staan de huidige leden van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB) centraal. Er wordt inzicht verschaft wat de schakers vinden van het aanbod van de schaakbond en hoe zij over de beoefening van hun spel denken.
Het ledenaantal van de schaakbond, momenteel ruim 20.000 is sinds de opkomst van internet eind jaren negentig voortdurend dalende. De centrale vraag die uit de doelstelling kan worden afgeleid is:
Welke organisatie mogelijkheden kan de schaakbond bieden om te voldoen aan de wensen van de huidige doelgroepen en ze te binden als lid.
De beantwoording van deze vraagstelling is verfijnd in 3 onderzoekvragen:
1) Wat zijn de ontwikkelingen van individualisering in de (schaak)sport?
2) Wat is de invloed van internet chess clubs op de (schaak)sport?
3) Wat zijn de wensen van de clubspelers op het gebied van georganiseerd schaken?
De eerste twee vragen worden beantwoord aan de hand van een literatuuronderzoek. Bij de individualisering valt op dat de schaakbond met zijn huidige aanbod en profilering hier niet van weet te profiteren. Door de individualisering zijn de verplichting toegenomen en is de vrije tijd juist afgenomen. Mensen zijn vaker thuis en de vrije tijd is verspreid over minder aaneengesloten uren. De conclusie is dat de individualisering voor een sport als het schaken geen extra mogelijkheden biedt voor het traditionele aanbod van het clubschaak zoals de schaakbond dat nu aanbiedt.
De tweede onderzoekvraag naar de invloed van internet chess clubs op de (schaak)sport laat zien dat er veel gebeurd in de schaakwereld op het internet. In Nederland is 1 op elke 680 internet gebruikers lid van een internet schaakclub. Bij de schaakbond en zijn clubs is op dit moment 1 op de 850 Nederlanders lid. Er is meer schaakactiviteit op internet dan
schaakactiviteit met het traditionele aanbod. De aanbeveling is om duidelijk veel meer met internet te doen en internetleden te werven.
De derde onderzoekvraag betreft de wensen van de clubspelers op het gebied van georganiseerd schaken. De gehouden enquête biedt veel nieuwe inzichten. Een greep uit de meest opvallende conclusies is: 1800 leden hebben interesse om doordeweeks in de middaguren te schaken. 12500 leden vinden het spelen van rapid schaak leuk tot zeer leuk en
7800 leden vindt dat er ook een externe competitie moet komen. 6000 van de huidige leden werd voor het eerst lid in de leeftijd van 13-18 jaar. 2200 leden zijn geworven door een advertentie of andere publiciteit en ruim 10000 leden volgen live partijen via internet
De ruwe data bevatten een schat aan informatie. De lezer zal in deze scriptie vragen die hij zelf heeft over wat er aan de hand is beantwoord zien. De antwoorden zullen nieuwe vragen oproepen. De schrijver juicht dit toe en heeft met deze scriptie een eerste analyse gemaakt.
Nieuwe kruisingen zullen in verder onderzoek uitgediept moeten worden om bruikbare informatie te verkrijgen.
Richt je op het behoud van je huidige leden en maak het hen naar de zin. Ga hierna pas op zoek naar nieuwe leden!
DES heeft een nieuwe site-columnist. Op verzoek plaats ik een link.
http://www.des-lunteren.nl/column/dromen-over-dammen/
Arjen wrote:DES heeft een nieuwe site-columnist. Op verzoek plaats ik een link.
Het blijkt te gaan om de Koninklijke Nederlandse Bond ter Bevordering van DamSpelvormen. De bond is opgericht door mensen die al jaren op internetfora discussieerden over verschillende spelvormen. De voorzitter, Michel Groenteboer, schrijft: “omdat we al jaren veel goede ideeën bedachten, maar deze nooit uitgevoerd werden, hebben we zelf een sport gemaakt van het bedenken van ideeën. Dit geeft ons meer spelvreugde dan dat saaie dammen, waar eigenlijk al onze leden mee gestopt zijn.”
Heaven is no location, but a state of mind
Ik zit al de hele avond gefascineerd te kijken naar de inspanning van Ton Sijbrands in zijn blindsimultaan. Geweldige exposure voor de damsport (net als destijds met Erno overigens). Hij heeft zijn eerste partij zojuist verloren. Maakt niet uit. Al kijkende bedenk ik, zoals al eerder, dat hier een grote kans ligt voor de wederopleving van het dammen: blinddammen! Enkele jaren geleden heeft Jan van Stigt Thans zich financieel en organisatorisch bijzonder ingezet met het eerste (en enige) WK blinddammen. Een groot succes. Dat heeft nooit een serieus vervolg gekregen, ondanks mooie ideeen, o.a. van het toenmalige KNDB-bestuur waar ik overigens zelf deel van uit maakte.
Als er iets is wat tot de verbeelding spreekt van de grote massa dan is het kennelijk dit soort prestaties. Het damspel wordt over het algemeen vrij saai en dom gevonden, maar een partij of meerdere partijen helemaal blind spelen wordt beschouwd als een schier onmogelijke, bijna bovenmenselijke prestatie. Dat is iets, ook al vind je het een dom spelletje, dat onbegrijpelijk is en als zeer bijzonder wordt beoordeeld. Dat zet mensen aan het denken. Dat wekt verwondering en bewondering. Zie ook de voor ons buitenproportionele belangstelling van de media op dit moment. Daar heeft het charisma van good old Ton natuurlijk ook veel mee te maken. Wat dat betreft blijft hij natuurlijk voor onze sport iemand om te koesteren, wat men ook van hem vindt.
Voor mij is het duidelijk waar we in ieder geval op moeten gaan inzetten. Daar moeten we mee gaan scoren: toernooien blinddammen. Hoe gaan we dit doen? Ik bied mij alvast aan om in de organisatie van het eerste NK (of volgende WK?) blinddammen zitting te nemen. Wie doet met mij mee?
Als er iets is wat tot de verbeelding spreekt van de grote massa dan is het kennelijk dit soort prestaties. Het damspel wordt over het algemeen vrij saai en dom gevonden, maar een partij of meerdere partijen helemaal blind spelen wordt beschouwd als een schier onmogelijke, bijna bovenmenselijke prestatie. Dat is iets, ook al vind je het een dom spelletje, dat onbegrijpelijk is en als zeer bijzonder wordt beoordeeld. Dat zet mensen aan het denken. Dat wekt verwondering en bewondering. Zie ook de voor ons buitenproportionele belangstelling van de media op dit moment. Daar heeft het charisma van good old Ton natuurlijk ook veel mee te maken. Wat dat betreft blijft hij natuurlijk voor onze sport iemand om te koesteren, wat men ook van hem vindt.
Voor mij is het duidelijk waar we in ieder geval op moeten gaan inzetten. Daar moeten we mee gaan scoren: toernooien blinddammen. Hoe gaan we dit doen? Ik bied mij alvast aan om in de organisatie van het eerste NK (of volgende WK?) blinddammen zitting te nemen. Wie doet met mij mee?
Een soort Amber toernooi voor dammen?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen
De DES-columnist is blijkbaar op de hoogte van wat er op het FMJD-forum besproken wordt.Piet Bouma wrote:En als aanvulling. PR?? We moeten ons schamen met vijf Europese jeugdkampioenen. Dat dient toch al lang uitgebreid op de officiele KNDB-(jeugd)sites te staan.......
En een uitgebreid persbericht namens de KNDB naar alle media.
Maar wat quotes van Kosmos.....
Kosmos wrote:
Actuele foto afkomstig, niet van de KNDB-site, niet van DamZ!, maar van de pfdb-site, de beste damwebsite van Nederland!
Dit hoort ook op de KNDB-site te staan!Kosmos wrote:De KNDB-site: Hijken DTC organiseert het EK jeugd 2009
DamZ!: Het Europese kampioenschap komt dichterbij
DamXL: EK Jeugd 2009
Het Europese kampioenschap is begonnen!
Geweldige PR!
Zie http://www.des-lunteren.nl/column/was-h ... /#more-240
Re: Ledenaantal KNDB blijft dramatisch dalen
Hoewel wat negatief, de columnist kan goed schrijven. Misschien kan hij de nieuwsberichten op de website van de KNDB gaan verzorgen?Arjen wrote:De DES-columnist is blijkbaar op de hoogte van wat er op het FMJD-forum besproken wordt.Piet Bouma wrote:En als aanvulling. PR?? We moeten ons schamen met vijf Europese jeugdkampioenen. Dat dient toch al lang uitgebreid op de officiele KNDB-(jeugd)sites te staan.......
En een uitgebreid persbericht namens de KNDB naar alle media.
Maar wat quotes van Kosmos.....
Kosmos wrote:
Actuele foto afkomstig, niet van de KNDB-site, niet van DamZ!, maar van de pfdb-site, de beste damwebsite van Nederland!
Dit hoort ook op de KNDB-site te staan!Kosmos wrote:De KNDB-site: Hijken DTC organiseert het EK jeugd 2009
DamZ!: Het Europese kampioenschap komt dichterbij
DamXL: EK Jeugd 2009
Het Europese kampioenschap is begonnen!
Geweldige PR!
Zie http://www.des-lunteren.nl/column/was-h ... /#more-240
Vreemd inderdaad dat de KNDB niet openlijk solliciteert naar schrijvers voor de KNDB-website en voor DamZ!
Zou een heel positieve bijdrage leveren aan de PR als AA en anderen voortaan hun geschriften inzetten voor dampromotie! Want -wees eerlijk- is deze column nou goede PR? Of gaat er soms een hele serie Nachtmerries in de damwereld komen?
(It's so easy to hate, it's so easy to laugh, it takes GUTS to be gentle and nice)
Ik wil AA nog wel even wijzen op het volgende:
De lay-out van de KNDB-site is veel beter dan de schaaksite (hoezo oppimpen?). Ik zie mooie kleuren en leuke logo's (alleen jammer van dat grijze vlak in het midden).
De KNDB-site heeft goede afdelingen voor jeugd (DamZ! en DamXL), uitstekende PR! Er is zelfs een eigen mascotte bedacht (Pinky die eigenlijk Popolov heet)
Je kunt op de KNDB-site trainen (bij schaken moet je dokken en is het veel minder leuk) en cd-roms bestellen om mee te trainen.
Alle damclubs staan op een landkaart. Goede PR.
Er worden DamZ!folders gemaakt om uit te delen bij schooldamwedstrijden, te bestellen op de KNDB-site. Goede PR!
Toernooibase is gewoonweg geweldig, de schakers hebben zoiets niet (zie bericht Schaakmeester hierover).
Helaas kun je niet meer sneldammen op de KNDB-site, is wel geprobeerd, zou mooi zijn als dat toch nog eens zou lukken.
Ik vind op grond van deze argumenten dat de KNDB-site beter is dan de schaaksite (Schaken een meesterlijke sport is ook niet echt meesterlijk bedacht). Als de berichtgeving in handen is van een goed en trouw schrijver is de site helemaal goed lijkt me!
Dus beste columnist, ga je de KNDB helpen (of schrijf je ze liever de vernieling in?) of bestendig je liever alleen de negatieve zaken?
Zelfde punt over de vorige column: Er wordt WEL een nachtmerrie geschetst, maar GEEN droomscenario? Dat geeft mij te denken over de intenties waarmee dit stuk geschreven is.
Waarom slechts de bedreigingen zien van diverse damvarianten en geen uitdagingen? Bij biljarten en poker denken ze er heel anders over en die sporten bloeien!
Wil de columnist nou een steentje bijdragen of gewoon lekker zeiken?
Waar blijven de goede idee-en of wijze adviezen hoe het WEL moet? (You're welcome!)
Ter info: Ik heb zelf 5 cd-roms samengesteld die dienen als PR voor het dammen, heb Oom Jan herschreven en ben al meer dan een jaar bezig met het schrijven van een Engelstalige cursus, houd een weblog over dammen bij, post damfragmenten op dit forum en heb wat damfilmpjes gemaakt voor youtube om een greep te geven uit mijn activiteiten. Ik zeg het maar even, want ik weet wel dat ik ook erg kritsich kan zijn, maar het is hopelijk duidelijk dat ik bij wil dragen aan goede PR voor het damspel.
Ik denk dat juist de instelling die in deze columns wordt uitgedragen een kernprobleem is in de damwereld. Altijd maar weer bezwaren ophoesten, ik blijf het herhalen, altijd de nadruk op wat NIET deugt, dat is dus PR van likmevessie.
Volgende column verwacht ik goede idee-en van AA en een droomscenario. Dit is een verplichte opdracht!
Last edited by Kosmos on Tue Oct 13, 2009 13:52, edited 1 time in total.
Damvids
Nog een aanvulling: De KNDB omarmt wel degelijk goede idee-en dus als iemand zich aanbiedt als schrijver van nieuwsberichten zullen ze dat wel honoreren lijkt me.
Kijk maar naar Toernooibase en Damvids.
Heb ik AA ook nog niet over gehoord, dat de KNDB een link geeft naar allerlei damfilmpjes. Hoort toch echt bij goede PR lijkt mij.
Overigens heb ik gezien dat Peter Schuitema al mijn filmpjes van de site gehaald heeft.
Ik had dit in eerste instantie ge-eist maar dat was FOUT van mij. Een oprisping van het ego.
Ik gaf dat ook aan ("Ik zie het nut er ook niet meer van in") maar kennelijk niet duidelijk genoeg.
Peter heeft de filmpjes er toch afgehaald. Mijn schuld dus, maar ik zal zorgen dat ze weer op een webiste komen te staan.
Ik zou toch graag eens een reactie van AA horen, want ik voel me toch wel in mijn wiek geschoten door de eenzijdige benadering van AA.
Kijk maar naar Toernooibase en Damvids.
Heb ik AA ook nog niet over gehoord, dat de KNDB een link geeft naar allerlei damfilmpjes. Hoort toch echt bij goede PR lijkt mij.
Overigens heb ik gezien dat Peter Schuitema al mijn filmpjes van de site gehaald heeft.
Ik had dit in eerste instantie ge-eist maar dat was FOUT van mij. Een oprisping van het ego.
Ik gaf dat ook aan ("Ik zie het nut er ook niet meer van in") maar kennelijk niet duidelijk genoeg.
Peter heeft de filmpjes er toch afgehaald. Mijn schuld dus, maar ik zal zorgen dat ze weer op een webiste komen te staan.
Ik zou toch graag eens een reactie van AA horen, want ik voel me toch wel in mijn wiek geschoten door de eenzijdige benadering van AA.
Last edited by Kosmos on Tue Oct 13, 2009 13:46, edited 1 time in total.
-
Dank voor je reactie, Tjalling. Dat is ook het doel van onze columnist, namelijk een discussie op gang brengen (hoe kan dat beter dan door kritische noten te plaatsen?) die uiteindelijk leidt tot verbeteringen.Kosmos wrote:Toernooibase is gewoonweg geweldig, de schakers hebben zoiets niet (zie bericht Schaakmeester hierover).
Ik vind op grond van deze argumenten dat de KNDB-site beter is dan de schaaksite (Schaken een meesterlijke sport is ook niet echt meesterlijk bedacht). Als de berichtgeving in handen is van een goed en trouw schrijver is de site helemaal goed lijkt me! Dus beste columnist, ga je de KNDB helpen (of schrijf je ze liever de vernieling in?) of bestendig je liever alleen de negatieve zaken?
Waar blijven de goede idee-en of wijze adviezen hoe het WEL moet?
Ik heb de kritische column uiteraard ook gelezen. Volgens mij heeft de columnist wel degelijk een goed advies: hij/zij vindt Toernooibase ook geweldig ('een schat aan actuele informatie') en stelt voor om deze site als het ware meer zichtbaar te maken op de centrale KNDB-site. De kern van de kritiek is volgens mij dat de KNDB-sites actueler moeten zijn en meer gericht op de niet-dammende meerderheid in Nederland!
Ik neem aan dat onze columnist niet alleen negatieve columns zal gaan schrijven, maar zo komt de boodschap in ieder geval wel duidelijk én uitdagend over. En ik kan me voorstellen dat in een column niet alle kanten meegenomen kunnen worden, bijvoorbeeld zaken die wél goed gaan. Want uiteraard zal iedereen (ook de columnist) het er over eens zijn dat het werk dat je allemaal doet voor de damwereld uitstekende PR is, Tjalling!
Dank voor je reactie, Arjen.Arjen wrote:Dank voor je reactie, Tjalling. Dat is ook het doel van onze columnist, namelijk een discussie op gang brengen (hoe kan dat beter dan door kritische noten te plaatsen?) die uiteindelijk leidt tot verbeteringen.Kosmos wrote:Toernooibase is gewoonweg geweldig, de schakers hebben zoiets niet (zie bericht Schaakmeester hierover).
Ik vind op grond van deze argumenten dat de KNDB-site beter is dan de schaaksite (Schaken een meesterlijke sport is ook niet echt meesterlijk bedacht). Als de berichtgeving in handen is van een goed en trouw schrijver is de site helemaal goed lijkt me! Dus beste columnist, ga je de KNDB helpen (of schrijf je ze liever de vernieling in?) of bestendig je liever alleen de negatieve zaken?
Ik heb de kritische column uiteraard ook gelezen. Volgens mij heeft de columnist wel degelijk een goed advies: hij/zij vindt Toernooibase ook geweldig ('een schat aan actuele informatie') en stelt voor om deze site als het ware meer zichtbaar te maken op de centrale KNDB-site. De kern van de kritiek is volgens mij dat de KNDB-sites actueler moet zijn en meer gericht op de niet-dammende meerderheid in Nederland!
Ik neem aan dat onze columnist niet alleen negatieve columns zal gaan schrijven, maar zo komt de boodschap in ieder geval wel duidelijk én uitdagend over. En ik kan me voorstellen dat in een column niet alle kanten meegenomen kunnen worden, bijvoorbeeld zaken die wél goed gaan. Want uiteraard zal iedereen (ook de columnist) het er over eens zijn dat het werk dat je allemaal doet voor de damwereld uitstekende PR is, Tjalling!
Je hebt wel gelijk, toen Prinses Maxima zei dat de Nederlandse cultuur niet bestaat, was ik het ook niet met haar eens, maar het bracht wel een interessante discussie op gang...
Maar ik hoef geen schouderklopje, ik zie liever dat de mensen eens de handen uit de mouwen steken en ervoor zorgen dat de berichtgeving van de KNDB beter wordt!
De KNDB heeft gewoon medewerkers nodig!
Iemand die DamZ! overneemt.
Iemand die nieuwsberichten schrijft.
Wie-o-wie gaat dit doen.
(Ik niet dus, heb al genoeg te doen.)
Tip voor de KNDB: Plaats een sollicitatie op de website voor een schrijver van nieuwberichten!
Ik ben het in grote lijnen eens met Tjalling. Stukjes schrijven vanuit een positef kritische houding zijn het best. Met een tegen/ nee artikel jaag je mensen weg van wat je misschien wil bereiken. Als je ergens tegen bent dien je meteen ook met een alternatief te komen. Daardoor raken anderen weer gemotiveerd.Kosmos wrote:Dank voor je reactie, Arjen.Arjen wrote:Dank voor je reactie, Tjalling. Dat is ook het doel van onze columnist, namelijk een discussie op gang brengen (hoe kan dat beter dan door kritische noten te plaatsen?) die uiteindelijk leidt tot verbeteringen.Kosmos wrote:Toernooibase is gewoonweg geweldig, de schakers hebben zoiets niet (zie bericht Schaakmeester hierover).
Ik heb de kritische column uiteraard ook gelezen. Volgens mij heeft de columnist wel degelijk een goed advies: hij/zij vindt Toernooibase ook geweldig ('een schat aan actuele informatie') en stelt voor om deze site als het ware meer zichtbaar te maken op de centrale KNDB-site. De kern van de kritiek is volgens mij dat de KNDB-sites actueler moet zijn en meer gericht op de niet-dammende meerderheid in Nederland!
Je hebt wel gelijk, toen Prinses Maxima zei dat de Nederlandse cultuur niet bestaat, was ik het ook niet met haar eens, maar het bracht wel een interessante discussie op gang...
Maar ik hoef geen schouderklopje, ik zie liever dat de mensen eens de handen uit de mouwen steken en ervoor zorgen dat de berichtgeving van de KNDB beter wordt!
De KNDB heeft gewoon medewerkers nodig!
Iemand die DamZ! overneemt.
Iemand die nieuwsberichten schrijft.
Wie-o-wie gaat dit doen.
(Ik niet dus, heb al genoeg te doen.)
Tip voor de KNDB: Plaats een sollicitatie op de website voor een schrijver van nieuwberichten!
Dat de KNDB-site zich moet richten op niet dammers lijkt mij heel vreemd.
Het publiek/ de lezer is namelijk vooral de wel-dammer, geïnteresseerde in dammen.
Vorig jaar schreef Marcel Kosters veel op de site. Was de info accuraat/ op tijd.
Dit jaar heeft hij blijkbaar minder tijd. Een sollicitatie voor schrijver op de website lijkt mij een goed idee. Zal het in de bondsraad wel naar voren brengen.