NK Dammen 2008

Post Reply
Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Apr 10, 2008 20:16

Inderdaad. tijdens een toernooi ontbijt ik terwijl ik naar de partijen kijk. Vervolgens ga ik naar mijn werk, waar ik de tijdnoodfase meepak. Zo genereer ik twee hits.

Geb Kos

Post by Geb Kos » Thu Apr 10, 2008 20:28

Ten opzichte van het WK is het een verbetering, terwijl het NK een landelijk toernooi is, zie:
http://www.wkdammen2007.nl/Informatie/ICT%20logboek.htm

Jameson

Post by Jameson » Thu Apr 10, 2008 20:51

Op de website www.dcdordrecht.nl staan inmiddels de analyses van ronde 2

mikkeltje

Post by mikkeltje » Thu Apr 10, 2008 21:22

Mag er alsjeblieft een link vanuit de applet pagina van livedraughts naar de NK site? Ik pak meestal de deeplink.

En waarom toch telkens die referenties naar de DCDordrecht site, als we op de NK site onder analyses precies dezelfde content aantreffen?
Last edited by mikkeltje on Thu Apr 10, 2008 21:28, edited 1 time in total.

mikkeltje

Post by mikkeltje » Thu Apr 10, 2008 21:26

..

blondegod

Post by blondegod » Thu Apr 10, 2008 21:49

mikkeltje wrote: En waarom toch telkens die referenties naar de DCDordrecht site, als we op de NK site onder analyses precies dezelfde content aantreffen?
Ach.....een beetje promotie moet kunnen, toch? Ik stoor me er iig niet aan.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 10, 2008 22:28

Jameson wrote:Op de website www.dcdordrecht.nl staan inmiddels de analyses van ronde 2
Dank je wel Jameson! Het gaat goed met de plaatselijke trots:
AD, maandag 07 april 2008

Frits Luteyn oudste deelnemer finale NK dammen

Dordtenaar Frits Luteyn is als morgen de finaleronde van het Nederlands kampioenschap dammen van start gaat één van de opvallendste deelnemers.

Niet alleen is Luteyn met zijn 54 jaar de oudste participant in ’t Voorhuys in Emmeloord, de voorzitter van de Schiedamse vereniging Van Stigt Thans heeft met 1346 ook de laagste rating van het deelnemersveld.

In de openingsronde moet Luteyn, sinds kort ook penningmeester van de internationale dambond FMJD, het meteen opnemen tegen één van de topfavorieten voor de nationale titel, Alexander Baljakin. De 37-jarige gewezen Wit-Rus, in het verleden al eens tweede op het wereldkampioenschap, is de man met de hoogste rating (1544) onder de veertien deelnemers. Wellicht dat Luteyn kan profiteren van het feit dat veel toppers de partij tegen hem als een zekere zege zien.

Het NK duurt tot zaterdag 19 april, waarbij er elke dag minstens één ronde wordt afgewerkt. Vijfvoudig nationaal kampioen Kees Thijssen verdedigt zijn titel in de Noord- oostpolder.
AD, donderdag 10 april 2008

Luteyn handhaaft zich op NK

Dordtenaar Frits Luteyn loopt na twee speeldagen bij het NK dammen in Emmeloord keurig één op één.

EMMELOORD

Na op de openingsdag huidig leider Alexander Baljakin op remise te hebben gehouden, kwam de 54-jarige nestor van het deelnemersveld op speeldag twee ook met Sven Winkel een deling overeen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 10, 2008 22:36

AD, donderdag 10 april 2008

Volgende chemokuur moet wachten

Door BRAM VAN SCHAIK

CULEMBORG - Serieus ziek zijn en tegelijk topsport bedrijven, Pim Meurs toont aan dat het kan. Het 20-jarig talent, zoon van KNDB-voorzitter Haitze Meurs, heeft de ziekte van Hodgkin maar begint vandaag gewoon aan het dammen. De volgende chemokuur moet maar even wachten.

Image
Pim Meurs

,,Het is een nieuwe ervaring, ik heb niet eerder een toernooi van dertien ronden gespeeld,’’ zegt de Culemborger, een etmaal voor de eerste zet. ,,Bij de jeugd was ik de afgelopen jaren de favoriet en wilde ik van iedereen winnen. Op het laatst had ik dat echt gezien. Nu willen ze van mij winnen en dat is wel weer leuk. Of ze me onderschatten? Kan zijn. Wellicht denken ze: die Meurs is ziek, dus dat doen we wel even. Laat ze maar komen.’’

Twee weken terug ontving Pim Meurs, die dankzij zijn uitstekende prestaties bij de jeugd (hij werd onder meer wereldkampioen bij de junioren) inmiddels is opgeklommen tot nationaal en internationaal meester, van NOC/NSF als eerste dammer de HP-status. Dat staat voor high potential waarmee het comité aangeeft dat wordt verwacht dat ie zich snel en goed ontwikkelt.

Het bewijs leverde hij nog bij de afgelopen bondscompetitie in de ereklasse waar hij topscorer werd en zo alle grootmeesters achter zich liet. Verder kwalificeerde hij zich, zij het met enige moeite ‘omdat ik een partij verknalde’, voor zijn eerste NK-finale bij de senioren. Tot zo ver lopen de resultaten aardig parallel met de doelstellingen die Pim Meurs voor zichzelf had geformuleerd.

,,Dat ik ziek zou worden was totaal niet bij me opgekomen. Zo jong, het bestond niet volgens mij.’’ Toch werd afgelopen najaar, nadat ie al een tijdje in de lappenmand zat, wel degelijk de diagnose Hodgkin gesteld.

Sindsdien heeft hij twee operaties achter de rug en zeven chemokuren. ,,Na vier keer zag het er al goed uit. Ik doe mee aan een speciaal onderzoek, waarbij ik geen bestraling krijg omdat dat op de langere termijn negatieve effecten kan hebben, maar alleen chemo. Die zijn wel wat zwaarder dan gebruikelijk. Mijn laatste kuur is volgens verwachting half juni. Tijdens de NK heb ik vrij en dat is maar goed ook, want de reacties zijn niet altijd te voorspellen. Het zou vervelend zijn als ik tussendoor naar het ziekenhuis moet.’’

Trainen doet hij wat minder dan gebruikelijk, vooral als een chemo veel van zijn conditie vergt, maar zijn spel lijkt er niet minder door te worden. ,,Misschien krijg ik er onbewust zelfs extra kracht door. Ik wil me echt niet bewijzen, hoor. Nou vooruit, een beetje dan. Maar eigenlijk is het net als anders en wil ik gewoon winnen.’’

Tijdens de afgelopen competitie, toen hij uitkwam voor het Amsterdamse Hiltex, stond hij één keer op het punt zich af te melden omdat hij zich te beroerd voelde.

,,Ik hoorde echter dat ze een speler van het tweede team wilden opstellen en ben toch gegaan. En ja, die partij heb ik gewonnen.’’

Zijn vooruitzichten zijn goed met een genezingskans van 80 tot 85 procent, maar Meurs zoekt nog naar een evenwicht als het gaat om topsport bedrijven en genezen van een ernstige aandoening.

Een vriend wees hem op de boeken van Lance Armstrong, maar daar is ie nog niet aan toe gekomen. Wel heeft hij contact met Nina Hoekman, een topdamster die ondanks borstkanker ook heeft doorgespeeld. ,,Ik kende haar al, ze heeft me verteld hoe zij met haar ziekte is omgegaan.’’

Dat hij met zijn positieve instelling anderen kan inspireren, daar hij heeft hij nog niet bij stil gestaan. ,,Het helpt mij en natuurlijk is het mooi als anderen er ook baat bij hebben.’’

Dan is het tijd om naar het station te gaan want hij wil nog ‘even’ op en neer naar Groningen om zijn vriendin te bezoeken. Zes uur treinen, een dag voor de titelstrijd, hoezo ideale voorbereiding?

,,Ach, dankzij die topsportersregeling heb ik een NS-privilegepas en daarmee mag ik lekker eerste klasse reizen.’’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 10, 2008 22:45

AD, dinsdag 08 april 2008

Een en al Culemborg bij finale van NK dammen

CULEMBORG - Tijdens de finale om de Nederlandse damtitel in Emmeloord doen liefst drie spelers mee die hun damroots hebben in Culemborg.
Eén keer eerder was een plaats zo sterk vertegenwoordigd.

,,Dat was het geval met Huissen,’’ weet de Culemborgse ‘damonderwijzer’ Henk Stoop van de Culemborgse club Denk en Zet. Het was in zijn schooltje waar Jeroen van den Akker (1980, damt sinds zijn zevende), Boudewijn Derkx (1986, damt sinds zijn tiende) en Pim Meurs (1988, damt sinds zijn zesde) hun eerste zet deden. De schuchtere jongetjes van weleer zijn inmiddels door en door ervaren dammers die weten wat spelen op hoog niveau inhoudt. Van den Akker werd bij de aspiranten al eens wereldkampioen, Derkx en Meurs pakten elk de mondiale titel bij de junioren. Voor Van den Akker is dit bij de senioren al weer zijn achtste keer titelstrijd. Hij noteerde vorig jaar met een derde plek zijn beste klassering. Derkx debuteerde de afgelopen editie met een zesde plek. Voor Meurs wordt het zijn eerste optreden op dit podium.

Stoop kijkt niet vreemd op van de progressie die zijn voormalige pupillen, ook zonder hem, boeken. Zijn bijdrage? ,,Ach, ik heb ze ooit het plezier in het spelen bijgebracht. Daarmee onderscheiden onze dammers zich. Er zijn dammers die er zitten omdat ze móeten, Culemborgers vinden het ook leuk.’’ Het trio hoort volgens hem de komende jaren tot de vaste finalisten, elk met zijn individuele kwaliteiten. ,,Jeroen speelt agressief en komt met creatieve, zelfbedachte openingsvarianten. Hij heeft de grootste kans. Boudewijn heeft een enorme rekenkracht en kan verrassen, Pim is theoretisch ijzersterk en combinatief maar of dat voldoende is? Mensen willen hem echter nog wel eens onderschatten.’’

Het heeft niet veel gescheeld of Pieter Steijlen (17) was als de vierde Culemborgse deelnemer. Hij strandde in de beslissende barrage. Nu is ie eerste reserve, maar de kans dat iemand afvalt is te verwaarlozen. Stoop berustend: ,,Pieter komt er wel.’’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 10, 2008 23:16

NRC, 23 mei 2007

Nieuwe damborden, nieuwe kansen

Bij het WK dammen in Hardenberg wordt gespeeld op elektronische borden. Een geslaagd project, maar ex-wereldkampioen Harm Wiersma is ontstemd, omdat hij de borden niet mocht leveren.

Door onze redacteur Henk Stouwdam

Hardenberg, 23 mei. Harm Wiersma schuift wat op zijn stoel als zijn mening over de elektronische speelborden bij het wereldkampioenschap dammen in Hardenberg wordt gevraagd. De vijfvoudige wereldkampioen onthoudt zich liever van commentaar op het innovatieve project van de Nederlandse dambond (KNDB), omdat hij zich als eigenaar van andere elektronische damborden zakelijk gepasseerd voelt.

Heeft Wiersma twee jaar geleden op eigen kosten al tien elektronische borden uit Rusland geïmporteerd, gaat uitgerekend de dambond hem op de kleine markt beconcurreren. De laatste Nederlandse wereldkampioen – uit 1984 – begrijpt niet dat hij de borden voor het WK niet mocht leveren. Hij moet lachen om de bewering van de dambond dat er bij het WK in Hardenberg, dat nog duurt tot en met 2 juni, sprake is van een primeur. „Ik begrijp dat de dambond reclame wil maken, maar bij het EK in het Sloveense Bovec en de WK-match voor vrouwen in Kiev werd vorig jaar al op ‘mijn’ borden gespeeld.”

„Wiersma heeft daarin gelijk”, zegt Paul van de Veen, de man die de nieuwe elektronische borden heeft ontwikkeld. „Maar dit is een compleet nieuw systeem en de eerste keer dat er met tien borden tegelijk wordt gewerkt. Bovendien ontbrak in Bovec en Kiev de presentatie van partijen afzonderlijk op beeldschermen en was de uploading naar internet niet mogelijk.” Wiesma ontkent het: „Dat heeft te maken met de software; die moet nog verder ontwikkeld worden.”

Zou hij om die reden door de bond zijn genegeerd? Wiersma, die na de Fortuyn-revolte in 2002 acht maanden LPF-Kamerlid was, denkt van niet; de research had tenslotte ook aan zíjn project besteed kunnen worden. Het is oud zeer, veronderstelt hij. „Ik ben twintig jaar bondscoach geweest. Tot 2001, toen kwam het tot een breuk. Sindsdien is de relatie met de bond bekoeld.”

Volgens secretaris Marcel Kosters van de KNDB bestaat er geen causaal verband, maar is er om praktische redenen voor gekozen elektronische damborden in eigen beheer te ontwikkelen. „Wij doen liever zaken met een Nederlands bedrijf. Toevallig een firma uit Enschede, de woonplaats van onze ontwikkelaar Van de Veen. Die constructie is vanwege de feedback verre te prefereren boven de samenwerking met een Russische partner, nog afgezien van diensten als garantie en ondersteuning.”

De bond adopteerde het plan, waarin 30.000 euro is geïnvesteerd. Ter vergelijking: Wiersma betaalde voor tien borden zo’n tienduizend euro. De dambond droeg zelf 7.500 euro bij, terwijl het fonds werd aangevuld met bijdragen van onder meer sportkoepel NOC*NSF en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Om de kosten eruit te halen, wil de bond de borden beschikbaar stellen aan organisaties van damtoernooien.

Stuwende kracht achter het bondsproject is zelfstandig ontwikkelaar Van de Veen, voorzitter van de Overijsselse dambond. In de toewijzing van het WK aan ‘zijn’ regio zag hij aanleiding het brainstormen te staken en de ontwikkeling daadwerkelijk ter hand te nemen. „Aanvankelijk wilde ik het elektronische schaakbord als voorbeeld nemen door 64 velden te vertalen in 100, en zes verschillende stukken terug te brengen naar twee. De praktijk was weerbarstiger. Ik heb het systeem van scratch moeten opbouwen.”

Het principe is opgebouwd rond trillingen. Van de Veen vertelt dat onder elk veld twee spoelen zitten: één die ontvangt en één die zendt. In de holte van de stenen is een spoel en een condensator verwerkt, die op een veld resonantie veroorzaken – voor wit een andere dan voor zwart. Bij een dam bleek bij een afwijkende resonantie te ontstaan, die Van de Veen kon gebruiken zodat hij van een extra probleem werd verlost. De stenen zijn eenzijdig afgedekt met vilt, waardoor ze niet meer allemaal in de doosjes passen.

Met behulp van de dammer Wieger Wesselink en Huub van de Wetering van de Technische Universiteit Eindhoven is de vertaalslag naar internet gemaakt, waardoor alle WK-partijen afzonderlijk wereldwijd live gevolgd kunnen worden. Tot enthousiasme van Van de Veen. „We hebben al duizenden hits gehad.”

Internet biedt ook mogelijkheden voor Wiersma, die als dammedewerker van De Telegraaf drie partijen live uitzendt op de website. „Soms moet je ergens overheen stappen, zeker als dammen gepromoot kan worden”, zegt hij.

Maar volgens deelnemer Kees Thijssen, de vijfvoudige Nederlands kampioen, heeft de koppeling met internet ook een nadeel. „Er komen weinig mensen kijken. Erg jammer, want veel publiek verhoogt bij mij de adrenaline.”

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Thu Apr 10, 2008 23:41

Bert Zwart wrote:Heren, het damspel is een buitengewoon populair spel, dat in elke Nederlandse huiskamer beoefent wordt. Er zijn tienduizend actieve clubspelers. Bij dammen op de dam komen elk jaar zeventigduizend toeschouwers. Zonder dit soort propaganda redden we het gewoon niet. Laten we ons dus gewoon aan de dam-omerta houden en deze informatie onder ons houden.
Inderdaad, in ben ook voor meer positieve propaganda.
De eerste ronde zou niet vermeld mogen worden op het internet of elders. Van de tweede ronde zou de Freire-eindsprint van Baljakin vermeld moeten worden. En, vanwege de winnaar, natuurlijk de dramatische val van Hein Meijer vlak voor de finish. Winnaars en dramatische verliezers bepalen ons beeld.
Overigens gebeurt dit soms al, de positieve verslaggeving van Harm Wiersma in de Telegraaf is daar een voorbeeld van.
Maar, vandaag heb ik uit nieuwsgierigheid ook nog even de AD sportkrant gekocht. Vele pagina's die ik voor de zekerheid twee keer heb door gebladerd. Helaas geen enkele letter over het NK dammen. Speciaal stilgehouden? Maar staat die Baljakin-eindsprint er morgen wel in?
Met cijfers als 1 uit 14 kiezen we voor stilte. Alleen winnaars maken een sport die je niet kunt stilhouden.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri Apr 11, 2008 00:18

Jaap van Galen wrote:
Bert Zwart wrote:Heren, het damspel is een buitengewoon populair spel, dat in elke Nederlandse huiskamer beoefent wordt. Er zijn tienduizend actieve clubspelers. Bij dammen op de dam komen elk jaar zeventigduizend toeschouwers. Zonder dit soort propaganda redden we het gewoon niet. Laten we ons dus gewoon aan de dam-omerta houden en deze informatie onder ons houden.
Inderdaad, in ben ook voor meer positieve propaganda.
De eerste ronde zou niet vermeld mogen worden op het internet of elders. Van de tweede ronde zou de Freire-eindsprint van Baljakin vermeld moeten worden. En, vanwege de winnaar, natuurlijk de dramatische val van Hein Meijer vlak voor de finish. Winnaars en dramatische verliezers bepalen ons beeld.
Overigens gebeurt dit soms al, de positieve verslaggeving van Harm Wiersma in de Telegraaf is daar een voorbeeld van.
Maar, vandaag heb ik uit nieuwsgierigheid ook nog even de AD sportkrant gekocht. Vele pagina's die ik voor de zekerheid twee keer heb door gebladerd. Helaas geen enkele letter over het NK dammen. Speciaal stilgehouden? Maar staat die Baljakin-eindsprint er morgen wel in?
Met cijfers als 1 uit 14 kiezen we voor stilte. Alleen winnaars maken een sport die je niet kunt stilhouden.
Goed voostel, Jaap!
De hoogte van de geldprijzen zit al in de doofpot.
Misstanden als chantage en vriendjespolitiek
de doofpot in was al beleid.
Nu de remises nog de doofpot in!
De doofpot is een geweldig beleidsintrument.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri Apr 11, 2008 00:26

Wat leer je toch veel op zo'n damforum.
Zo leer je over tonpraten en wat omerta is.
Omertà is a popular attitude, common in areas of southern Italy, such as Sicily, Calabria, and Campania, where criminal organizations like the Mafia, 'Ndrangheta, and Camorra are strong. A common definition is the "code of silence".

Omertà implies “the categorical prohibition of cooperation with state authorities or reliance on its services, even when one has been victim of a crime.”[1] Even if somebody is convicted for a crime he has not committed, he is supposed to serve the sentence without giving the police any information about the real criminal. Within Mafia culture, breaking the oath of omertà is punishable by death.
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 11, 2008 09:41

De Telegraaf, 11 april 2008

Baljakin alleen aan kop

Van onze dammedewerker

EMMELOORD, vrijdag
In de tweede ronde van het nationaal damkampioenschap was het bij de diverse partijen voorzichtigheid troef. Titelhouder Kees Thijssen stuitte op een degelijke aanpak van debutant Pim Meurs en Martin Dolfing kreeg helemaal geen greep op het spel van de Fries Gerlof Kolk. Beide duels eindigden dan ook in een 1-1 gelijkspel.

Ondanks de vele remises was er veel strijd en viel er toch nog een beslissing. Alexander Baljakin en Wim van der Kooij speelden het meest attractieve duel en vanaf het middenspel gaf de voormalige Rus de toon aan. In een flankspeltype met opgedrongen randschijven kreeg Baljakin een beslissende korte vleugelaanval.

Het meest boeiende afspel ontstond echter in de partij tussen de Amsterdammer Hein Meijer en voormalig jeugdwereldkampioen Boudewijn Derkx. Meijer hield een voordelig eindspel over, maar Derkx verdedigde zich vindingrijk met een dubbeloffer. Vervolgens had Meijer ruim een uur bedenktijd om een winnend motief te vinden, maar bood vervolgens een plusremise voor hemzelf aan. Derkx ging met de nadeelremise akkoord.

Ron Heusdens maakte het zichzelf in het late middenspel erg lastig tegen de Brabander Anton van Berkel. In de slotfase liep deze partij bijzonder onvoorspelbaar remise. Uiteindelijk de meest terechte uitslag.

Auke Scholma zette zijn partij tegen Jeroen van den Akker erg ambitieus op en gebruikte veel tijd. Op het moment dat de noorderling nog daadwerkelijk winstkansen had kunnen krijgen ( 47.38-32 is kansrijk), stuurde hij aan op een licht voordelige remise.

Uitslagen: Dolfing-Kolk 1-1, MeursThijssen 1-1, Baljakin-Van der Kooij 2-0, Winkel-Luteijn 1-1, Van BerkelHeusdens 1-1, Meijer-Derkx 1-1, Scholma-Van den Akker 1-1.

Stand aan kop: 1. Baljakin 3 punten. Gevolgd door 12 spelers met één punt minder.

Post Reply