Mijn herenMichel Stempher wrote:Ik vind dit complete onzin. Het was Meurs die zo'n twintig zetten lang minder dan 2 minuten had. De enige die van tijdnood mag spreken in deze partij is Meurs dus. Maakte hij een fout?? Dat lijkt me niet, want hij won de partij van de latere kampioen. Als dan gesteld wordt dat Baljakin verloor dankzij z'n tijdnood, dan is dat niet omdat de tijdnood zo erg is. Dan is dat omdat Baljakins kwaliteiten minder zijn dan die van Meurs!Luteijn wrote: Ik was zeer onder de indruk van zijn partij tegen Roel Boomstra. De enige verklaring voor de nederlaag tegen Meurs kan 'tijdnood' geweest zijn. Het was een nederlaag van een 1200 speler tegen een 1500 speler.
Ik hoor hier alleen meningen. Geen feiten. Pak de computer erbij en vraag het de computer.
Dit is de stand 41 zetten. Er staat een acht om acht op het bord. De computer geeft het -0.08. Dat betekent een gering voordeel voor zwart. Een score boven de -0.30 geeft aanleiding tot zorgen. Gewonnen is een stand van omstreeks -1.00 en hoger. Er zijn standen bekend, waarin zelfs dat niet genoeg bleek in correspondentiepartijen.
In deze stand is de gemakkelijkste remise de beginzet 42.38-32. Dat dreigt met 33-28. Dat is heel erg voor zwart. DE enige manier om met zwart het ruimtelijk overwicht te handhaven lijkt de dubbele ruil 24-29 en 23-28x20 te zijn. De computerscore loopt dan op naar -0.08. Nog steeds volstrekt onvoldoende om zelfs maar op winst te mogen hopen.
Dit is de stand na de 50ste zet van zwart. Wellicht wist wit dat niet. Hij speelde 38-33 en er was geen eenvoudige remise meer voor handen. Een eenvoudige remise is: 51.26-21 24-29 52.39-33 28x50 53.21-17 50x11 54.16x7. De computer geeft het een score van 0.01. Voor normale spelers is dat wellicht niet zo duidelijk. Voor grootmeesters is het gesneden koek. De zwarte stukken meerderheid in het centrum is buitengewoon kwetsbaar voor de witte dam. Zwart kan overleven door onmiddellijk schijf 6 te geven.