Sportief?
Sportief?
Een staaltje onsportiviteit van de bovenste plank. Eigenlijk te zielig voor woorden. Lees en oordeel zelf over dit stukje sport journalistiek van de website van DES Lunteren:
"Ronde 2 was de belangrijkste ronde van de avond. Lunteren trad aan tegen het altijd lastige en zich aan de regels houdende Wageningen 1. Arjen Timmer gaf de tegenstander een hand bij de opening en de eerste overwinning was een feit. 2-0 voor Lunteren. Hoewel Jannes Kromhout een uitstekende wedstrijd speelde kon hij niet op tegen de klasse van de Lunteraan. Ondertussen speelde Harmjan een saai partijtje tegen Jesse van Beek. De tegenstander van Harmjan ruilde wat af en een remise was niet te voorkomen. Gerlinda zette haar winstreeks voort door te winnen van Gerben van Steenbergen. Een lastige tegenspeler, maar Gerlinda maakte het goed af. De overwinning was dus al weer een feit. De laatste wedstrijd speelde Arwin tegen het ‘talent’ Jan Groenendijk. Van talenten wordt verwacht dat ze winnen op het bord, maar Jan Groenendijk speelde een slechte opening, stond zo goed als gekraakt, maar kon net voorkomen dat hij verloor. Toen het eindspel begonnen was stond Arwin een schrijf voor en bood remise aan, omdat hij in tijdnood kwam. Met nog tien seconde op de klok voor de Lunteraan werd de vraag om remise afgeslagen en werd de Lunteraan door te klok gedrukt, onder het motto: ‘Als je beter staat moet je in tijdnood remise claimen’. Groenendijk werd complimenteus gefeliciteerd met deze belangrijke overwinning. Anders had Wageningen 6-2 verloren. Om op de woorden van Arwin terug te komen:’Van sommige mensen wordt verwacht dat ze je door de klok jagen, maar van Jan Groenendijk had ik dit niet verwacht. Jammer voor de damsport’."
Inderdaad, jammer voor de damsport en zeer onnodige stemmingmakerij over de rug van een van de meest aardige dammers die ik ken. Binnen de regels van het spel is alles geoorloofd. Dat schijnt men niet helemaal te begrijpen in Lunteren.
"Ronde 2 was de belangrijkste ronde van de avond. Lunteren trad aan tegen het altijd lastige en zich aan de regels houdende Wageningen 1. Arjen Timmer gaf de tegenstander een hand bij de opening en de eerste overwinning was een feit. 2-0 voor Lunteren. Hoewel Jannes Kromhout een uitstekende wedstrijd speelde kon hij niet op tegen de klasse van de Lunteraan. Ondertussen speelde Harmjan een saai partijtje tegen Jesse van Beek. De tegenstander van Harmjan ruilde wat af en een remise was niet te voorkomen. Gerlinda zette haar winstreeks voort door te winnen van Gerben van Steenbergen. Een lastige tegenspeler, maar Gerlinda maakte het goed af. De overwinning was dus al weer een feit. De laatste wedstrijd speelde Arwin tegen het ‘talent’ Jan Groenendijk. Van talenten wordt verwacht dat ze winnen op het bord, maar Jan Groenendijk speelde een slechte opening, stond zo goed als gekraakt, maar kon net voorkomen dat hij verloor. Toen het eindspel begonnen was stond Arwin een schrijf voor en bood remise aan, omdat hij in tijdnood kwam. Met nog tien seconde op de klok voor de Lunteraan werd de vraag om remise afgeslagen en werd de Lunteraan door te klok gedrukt, onder het motto: ‘Als je beter staat moet je in tijdnood remise claimen’. Groenendijk werd complimenteus gefeliciteerd met deze belangrijke overwinning. Anders had Wageningen 6-2 verloren. Om op de woorden van Arwin terug te komen:’Van sommige mensen wordt verwacht dat ze je door de klok jagen, maar van Jan Groenendijk had ik dit niet verwacht. Jammer voor de damsport’."
Inderdaad, jammer voor de damsport en zeer onnodige stemmingmakerij over de rug van een van de meest aardige dammers die ik ken. Binnen de regels van het spel is alles geoorloofd. Dat schijnt men niet helemaal te begrijpen in Lunteren.
Re: Sportief?
Inderdaad. Iemand door de klok duwen is inderdaad een staaltje onsportiviteit van de bovenste plank. Legale onsportiviteit, maar desalniettemin onsportief. Niet alles wat mag moet gedaan worden.WSDVRules wrote:Een staaltje onsportiviteit van de bovenste plank.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
-
Dit vind ik dus de omgekeerde wereld. De indruk wordt gewekt dat Jan Arwin door de klok heeft gedrukt. Dat is natuurlijk onzin. Arwin heeft teveel bedenktijd gebruikt en is daardoor niet meer in staat het voorgeschreven aantal zetten binnen de daartoe gestelde tijd te produceren. Daarvoor is Arwin zelf verantwoordelijk en dan moet er niet met de vingertjes naar Jan worden gewezen, bah....ildjarn wrote:Iemand door de klok duwen is inderdaad een staaltje onsportiviteit van de bovenste plank. Legale onsportiviteit, maar desalniettemin onsportief. Niet alles wat mag moet gedaan worden.
- Arjen de Mooij
Lijkt mij ook. Zoals ik het nu lees heeft Jan heeft minder tijd gebruikt, en wellicht mede daardoor mindere zetten gespeeld. De klok is onderdeel van het spel.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Zo te zien gaat het om een sneldamwedstrijd met 10 minuten per persoon per partij. Het hangt dan m.i. een beetje van de situatie af.
- is er vooraf een beroep gedaan op de sportiviteit van de spelers?
- hoe lang is er doorgespeeld? Als een speler met een bord vol schijven al door zijn tijd heen is, is dat zijn eigen schuld, maar na een lang eindspel is het een ander verhaal.
Gelukkig wordt er bij sneldammen steeds meer met Fischer gespeeld, dan heb je deze problemen niet.
WSDVRules begrijp ik trouwens niet helemaal. Hij heeft het over stemmingmakerij, maar hoeveel mensen lezen nou zo'n verslagje op de website van DES? Met een post op dit forum krijgt het landelijke bekendheid.
- is er vooraf een beroep gedaan op de sportiviteit van de spelers?
- hoe lang is er doorgespeeld? Als een speler met een bord vol schijven al door zijn tijd heen is, is dat zijn eigen schuld, maar na een lang eindspel is het een ander verhaal.
Gelukkig wordt er bij sneldammen steeds meer met Fischer gespeeld, dan heb je deze problemen niet.
WSDVRules begrijp ik trouwens niet helemaal. Hij heeft het over stemmingmakerij, maar hoeveel mensen lezen nou zo'n verslagje op de website van DES? Met een post op dit forum krijgt het landelijke bekendheid.
@WSDVRules: Wat is je doel met dit topic? De stemming zelf maken? Jan afzeiken?
Als dit niet het geval is, maak dan een algemeen topic over sportief gedrag in het algemeen ipv hier een speler proberen zwart te maken met 1 voorbeeld.
Kan Jan misschien wel gelijk geven. Als Arwin te veel tijd gebruikt om een winst te bedenken, en jan let op zijn tijd omdat de tijd ook meespeelt, dan neem je beide een risico. Als Arwins plannetje mislukt om te winnen en ook nog is te veel tijd heeft gebruikt, dan wint Jan.
Als dit niet het geval is, maak dan een algemeen topic over sportief gedrag in het algemeen ipv hier een speler proberen zwart te maken met 1 voorbeeld.
Kan Jan misschien wel gelijk geven. Als Arwin te veel tijd gebruikt om een winst te bedenken, en jan let op zijn tijd omdat de tijd ook meespeelt, dan neem je beide een risico. Als Arwins plannetje mislukt om te winnen en ook nog is te veel tijd heeft gebruikt, dan wint Jan.
Beste Leri, ik begrijp dat mijn ironisch getinte begin niet helemaal tot je door gedrongen is. Jan treft geen blaam, wat wel verwerpelijk is om een slecht stukje te schrijven op een openbare website, waarbij het de schrijver te doen is om zowel WSDV als Jan af te zeiken.Leri wrote:@WSDVRules: Wat is je doel met dit topic? De stemming zelf maken? Jan afzeiken?
Voor aanvang werd duidelijk gemaakt dat als men alleen op tijd kon verliezen er een beroep gedaan kon worden op arbitrage en dat bij een 3 om 1 direct de remise kon worden geclaimed. Als je dan je mond niet opentrekt en in zware tijdnood zit verlies je op tijd. Dat moet je dan slikken en niet gaan roepen dat het 'talent' onsportief is. Het was pas de tweede ronde van het toernooi en nog niets beslist. Een bordpuntje meer of minder had het verschil kunnen maken. Het ging tenslotte om de Gelderse titel sneldammen voor teams. En ja met Fischer hadden we dit gezeur niet gehad. In algemene zin vind ik het niet kies om iemand van onsportief gedrag te beschuldigen als iemand volledig binnen de regels blijft. We pretenderen toch een sport te beoefenen? Anders ga je maar gezellig heel sportief je interne competitie spelen.
-
Een buitengewoon triest stukje op de DES website. Heeft men op de Veluwe niet geleerd zijn naasten te vergeven?
DES zit bomvol sympathieke spelers. Wie is echter de schrijver van dit stuk?
DES zit bomvol sympathieke spelers. Wie is echter de schrijver van dit stuk?
-
Je vergeet nog: Gij zult niet oordelenBert Zwart wrote:Een buitengewoon triest stukje op de DES website. Heeft men op de Veluwe niet geleerd zijn naasten te vergeven?

Heaven is no location, but a state of mind
Oh, mijn excuses. Had het eerste stukje idd niet goed door gelezen.WSDVRules wrote:Beste Leri, ik begrijp dat mijn ironisch getinte begin niet helemaal tot je door gedrongen is. Jan treft geen blaam, wat wel verwerpelijk is om een slecht stukje te schrijven op een openbare website, waarbij het de schrijver te doen is om zowel WSDV als Jan af te zeiken.Leri wrote:@WSDVRules: Wat is je doel met dit topic? De stemming zelf maken? Jan afzeiken?
Idd geen vriendelijk stukje

Is het ook niet een klein beetje zielig om daar hier over te gaan zitten zeuren?WSDVRules wrote:Een staaltje onsportiviteit van de bovenste plank. Eigenlijk te zielig voor woorden.
Ik ben het eens met de strekking, maar jouw reactie is net zulk vingertje wijzen en stemming maken als het oorspronkelijke bericht...