Vandaag en morgen vinden op 4 plaatsen in Nederland de halve finales NK junioren en pupillen plaats.
De uitslagen uit Dongen zal ik steeds invoeren in Toernooibase, evenals de genoteerde partijen.
Indien er behoefte aan is dat de uitslagen ook hier op het forum geplaatst worden dan hoor ik het graag.
![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
Halve Finale NK junioren en pupillen
-
-
- Real name: Michel Stempher
Re: Halve Finale NK junioren en pupillen
Geen idee wat er in Dronten aan de hand is (wellicht een cyberaanval van Noord-Korea?), maar ik heb begrepen dat na barrage bij de junioren de volgende eindstand op het scorebord stond (Rick Hakvoort was al 1e geworden in het reguliere toernooi):
2. Mitchel Mensinga
3. Jan van der Star
4. Wopke de Vries
Jorne Huiting zou bij de pupillen verrassend zijn uitgeschakeld.
2. Mitchel Mensinga
3. Jan van der Star
4. Wopke de Vries
Jorne Huiting zou bij de pupillen verrassend zijn uitgeschakeld.
-
Geplaatst voor het NK junioren:
4 junioren
5 aspiranten, waaronder 2 1e jaars aspiranten
plaats 10 is een keuzeplaats
4 junioren
zeer opmerkelijk. Wat wil dit zeggen Henk? het is nog niet zolang geleden dat je bij de junioren alleen finale haalde als je zo ongeveer laatste jaars was omdat in die klasse over het algemeen onder 1200 niemand ook maar een schijn van kans maakte (ik marchandeer een beetje). Uitzonderingen daargelaten natuurlijk zoals Roel die natuurlijk snel doorbrak en Kees in zijn tijd. Heeft het ook te maken met het gegeven dat er tegenwoordig Rapid wordt gespeeld? lijkt me wel eigenlijk want het niveau van vroegere (normale) partijen is natuurlijk niet vergelijkbaar. Of zie ik dit niet goed.henk stoop wrote:Geplaatst voor het NK junioren:
4 junioren
M.a.w. We gaan steeds meer naar snelle tempo wedstrijden ten koste van kwaliteit van het spel, of mag ik dat zo niet zeggen?
Ik denk dat Diiter het in deze helemaal bij het juiste eind heeft, de beste rapid dammers hebben de finale gehaald. Iets wat ik zelf ook altijd merkwaardig heb gevonden, ook dat dit provinciaal voorheen gebeurde bij plaatsingswedstrijden voor aspiranten of junioren. Aan de ene kant leren we ze hun tijd goed te gebruiken en als het er om gaat om je te plaatsen moet je het in relatief snelle potjes doen...
Argument is in het algemeen dat de damkalender te vol zit om er meerdere weekenden of een hele week aan te spenderen (en moeite om clubs te vinden die de begroting en tijd rond kunnen krijgen om dit gedurende een week te willen en kunnen organiseren) Het wordt tijd dat de nk"s ek's en wk's ook met dit speeltempo afgewerkt gaan worden![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Argument is in het algemeen dat de damkalender te vol zit om er meerdere weekenden of een hele week aan te spenderen (en moeite om clubs te vinden die de begroting en tijd rond kunnen krijgen om dit gedurende een week te willen en kunnen organiseren) Het wordt tijd dat de nk"s ek's en wk's ook met dit speeltempo afgewerkt gaan worden
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Ik kan hier alleen maar vermoedens uitspreken, geen zekerheden.Dieter wrote:zeer opmerkelijk. Wat wil dit zeggen Henk? het is nog niet zolang geleden dat je bij de junioren alleen finale haalde als je zo ongeveer laatste jaars was omdat in die klasse over het algemeen onder 1200 niemand ook maar een schijn van kans maakte (ik marchandeer een beetje). Uitzonderingen daargelaten natuurlijk zoals Roel die natuurlijk snel doorbrak en Kees in zijn tijd. Heeft het ook te maken met het gegeven dat er tegenwoordig Rapid wordt gespeeld? lijkt me wel eigenlijk want het niveau van vroegere (normale) partijen is natuurlijk niet vergelijkbaar. Of zie ik dit niet goed.henk stoop wrote:Geplaatst voor het NK junioren:
4 junioren
M.a.w. We gaan steeds meer naar snelle tempo wedstrijden ten koste van kwaliteit van het spel, of mag ik dat zo niet zeggen?
1. Er zijn veel minder junioren dan vroeger.
2. Junioren werken steeds vaker op zaterdag en doen daarom niet mee.
3. We hebben op dit moment een zeer sterke lichting aspiranten.
4. Er zijn junioren die niet twee dagen achtereen ver willen reizen (= veel kosten) en zich daarom terugtrekken. Van minimaal één finale-waardige junior weet ik dit.
5. De mogelijkheid om twee finales te spelen. Die mogelijkheid bestond een paar jaar geleden nog niet. Aspiranten die de aspirantenfinale speelden deden daarom automatisch niet mee in de juniorenfinale.
Redenen die het volgens mij niet zijn.
1. Het rapid tempo. Het is waar dat niet de sterkste 10 spelers zich voor de finale hebben geplaatst. Maar hier hebben zowel de rustige aspiranten als de rustige junioren nadeel van. Opmerkelijk is overigens dat in de halve finale aspiranten sneller moest worden gespeeld dan in de halve finale pupillen.
2. De finale is vlak voor de eindexamens. Dit is wel een reden waarom een aantal junioren niet mee doet. Maar vroeger was de halve finale vlak voor de eindexamens en deden er daarom een aantal junioren niet mee met de halve finale. Het effect is hetzelfde. Het is op zich wel tragisch dat de Bondsraad ondanks dit gegeven nog steeds niet de data voor de finales aspiranten en junioren heeft omgedraaid.
Komt het ook niet dat er simpel weg minder jeugd is? Vrogger hadden wij nog een voor ronde van de provinciale competitie en was het een eer om mee te doen aan de Provinciale competitie. Nu is dit ongeveer de halve finale.