Partijproblematiek

Post Reply
Lavreg
Real name: Gerrit van Mastrigt

Re: Partijproblematiek

Post by Lavreg » Tue Mar 06, 2012 19:22

Edwin Twiest wrote:Uiteraard (?) zit er geen rechtstreekse combinatie in, dus 22-17 ligt voor de hand. Vaak gaat het dan in zo'n probleempje om, om het bord 'klein' te maken, dus 8-12, 9-13, 20-24, 25x34

49-43 26-31 (wat anders) 35-30 34x25 33-29 25-30 (31-36 29-24 is kansloos) en dan pas een afwikkeling met scherp eindspel.

Vraag is of de stand ook wint als zwart plakkers in de stand brengt, dus ipv 8-12 bijvoorbeeld 31-36 17-11 08-12 11-06 20-24 enz, maar daarvoor zou ik Kingsrow even voor moeten raadplegen (of Flits / Truus / DAM2.2)
Hoi Edwin

Bedankt voor de snelle service.
Ik ben teveel partijspeler om zomaar in volle glorie 2 houtjes weg te geven, dus bleef ik steken in:
22-17 (26-31) 49-43* (31-36) 17-11 (8-12) 11-06 (20-24) 43-39 (25-30) en ... niks meer.
In de prullebak dus!
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite.
William Blake

Lavreg

Post by Lavreg » Sat Mar 10, 2012 14:30

Misschien weer even tijd voor gewoon dammen. De discussie over de nieuwe aanpassing van de "tijdsbarriere" kunnen we weer achter ons laten, want het is een voldongen feit. Hoewel ... (Er zijn intelligentere oplossingen, zoals aangegeven op dit forum) hier wordt wel geageerd op bepaalde voorstellen en de rest van dammend Nederland is stil.

Image

Wit speelt: 30-24 en zwart denkt: even aanvullen op de rechterflank met 02-07!
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite.
William Blake

Jasper Lemmen
Real name: Jasper Lemmen

Post by Jasper Lemmen » Fri Aug 17, 2012 08:51

Zelf gemaakte partijachtige combinaties. Hopelijk is die eerste nog niet bekend. Ik ben benieuwd wie ze allemaal van 'papier' kunnen doorgronden. Nummer 1 en 2 hebben een klein eindspel. Wit wint!

Image
2012

Image
2012

Image
2002

Arjen

Post by Arjen » Sat Aug 18, 2012 21:52

Een bijzonder fraaie eerste compositie, Jasper! Mijn complimenten! De Laocoön die je daarin bewerkt is bij mijn weten origineel! Lavreg kan wellicht het finale oordeel geven als verzamelaar in dit genre. Het motief in de tweede compositie is bekend en al eens eerder bewerkt door Van Leeuwen. Deze bewerking heeft bekende elementen, maar zit desalniettemin prima in elkaar! De derde compositie is spectaculair, maar niet origineel (als eerder aangegeven!). Dit drietal smaakt naar meer, nietwaar stille lezers? Ik ben in ieder geval benieuwd!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Aug 18, 2012 22:47

Ik ben wat minder enthousiast over het eerste probleem.
Verwisselbaarheid troef en de Laocoön is onscherp of zo je wilt bijoplosbaar.
Wel een originele Laocoön, maar dat komt omdat geen enkele problemist 'm zo zou hebben durven aanbieden.

Wel een leuke opgave voor een vaardigheidstest. Geen problematiek.

* Edit: de Laocoön is bij nader inzien toch wel OK. Zie mijn opmerking verderop. Mijn excuses dus voor de opmerking over deze Laocoön!
Last edited by Eric van Dusseldorp on Sun Aug 19, 2012 08:59, edited 1 time in total.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Arjen

Post by Arjen » Sun Aug 19, 2012 00:14

Eric van Dusseldorp wrote:Ik ben wat minder enthousiast over het eerste probleem.
Wel een originele Laocoön, maar dat komt omdat geen enkele problemist 'm zo zou hebben durven aanbieden.

Toch nog iemand die oplet... :? Sorry.
19-23 geeft wel een 100% scherp slot!
Kwestie van smaak of dat mooi is...

Verwisselbaarheid is echter een smet op het geheel, helaas.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 19, 2012 08:56

Arjen wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Ik ben wat minder enthousiast over het eerste probleem.

Toch nog iemand die oplet... :? Sorry.
19-23 geeft wel een 100% scherp slot!
Kwestie van smaak of dat mooi is...

Verwisselbaarheid is echter een smet op het geheel, helaas.
Na (19-23) had ik niet gezien dat wit alle schijven eraf slaat! Wel 'harahiri' en daarover lopen de opvattingen soms wat uiteen. Maar ik vind het wel acceptabel.
Het blijft echter jammer van de meerdere zetverwisselingen.

Jasper Lemmen
Real name: Jasper Lemmen

Post by Jasper Lemmen » Sun Aug 19, 2012 11:29

Als partijspeler vind ik verwisselbaarheid minder erg dan een onacceptabele, of te onlogische stand. Wellicht dat de laocoön als probleem nog wel te redden is door enkele veranderingen maar ik vermoed dat dit ten koste van de stand zal gaan. Wat mij vooral aanspreekt is de natuurlijke stand, en de 'verrassing' van het weggeven van alle schijven vanuit de aanvangsstand. Ook de schijnoplossing met 29-24 en 34-29 vind ik aardig en een pré voor het handhaven van de stand. De eindstand ligt meer tegen problematiek aan dan de meeste composities die ik gemaakt heb. Het is weliswaar niet volledig volgens de scherpe regels, maar een probleem dat daar grotendeels aan voldoet en een goede beginstand heeft vind ik prima. Ik had toevallig deze week een paar probleempjes gemaakt (o.a. die twee die ik eerder postte), na dit al jarenlang niet meer gedaan te hebben.

Een ander voorbeeld van deze week om dit te illustreren:
Image
Een relatief eenvoudig bladprobleempje. Met schijf 42 op 41 zou het zetverwisselingen tegengaan. Maar dat vind ik wel ten koste van de stand gaan. En problemisten zullen de slotstand wel niet waarderen die in feite op meerdere manieren wint.

Lavreg

Post by Lavreg » Sun Aug 19, 2012 13:43

Jasper Lemmen wrote:Als partijspeler vind ik verwisselbaarheid minder erg dan een onacceptabele, of te onlogische stand. Wellicht dat de laocoön als probleem nog wel te redden is door enkele veranderingen maar ik vermoed dat dit ten koste van de stand zal gaan. Wat mij vooral aanspreekt is de natuurlijke stand, en de 'verrassing' van het weggeven van alle schijven vanuit de aanvangsstand. Ook de schijnoplossing met 29-24 en 34-29 vind ik aardig en een pré voor het handhaven van de stand. De eindstand ligt meer tegen problematiek aan dan de meeste composities die ik gemaakt heb. Het is weliswaar niet volledig volgens de scherpe regels, maar een probleem dat daar grotendeels aan voldoet en een goede beginstand heeft vind ik prima. Ik had toevallig deze week een paar probleempjes gemaakt (o.a. die twee die ik eerder postte), na dit al jarenlang niet meer gedaan te hebben.

Image
Een relatief eenvoudig bladprobleempje. Met schijf 42 op 41 zou het zetverwisselingen tegengaan. Maar dat vind ik wel ten koste van de stand gaan. En problemisten zullen de slotstand wel niet waarderen die in feite op meerdere manieren wint.
Hoi Jasper

Ik vind het heel lovenswaardig dat iemand de moeite neemt om standen op het Forum te plaatsen. Ik zou zeggen: Doorgaan hiermee.

Jammer is alleen dat de term Laocoönen hier onterecht gebruikt wordt. Het betreft namelijk een CdC (=Coupe des Contraires). Bij de Laco vindt de aanval plaats over dezelfde diagonaal. Een mooi voorbeeld ontstond afgelopen week op het WMSG tussen Boomstra en Watoetin. Voor de duidelijkheid wat overbodige schijven weggehaald.

Image

Na: 01.19-13 17-21 02.13-08 22-27 03.08-02 27*38 04.02-16! heb je de Laco in de meest zuivere vorm.

Om dit quootje af te sluiten nog een CdC die wel aan de normen van Eric voldoet (hoop ik).

Image
William Blake

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sun Aug 19, 2012 13:50

Het is jammer dat die laatste niet tot forcing uit te breiden is (28 naar 26, 36 naar 31, 27 naar 32, en dan als 'oplossing' 41(36) 27, 31 etc, maar zwart speelt (28!) ipv 36).

De zetverwisseling is er wel, met behoud van stand, in te brengen:
Image
Jammer is dat zwart waarschijnlijk de winst mist met 14-19 (ipv 17-22), maar de versie die dat repareert (35 op 30, 44 op 50) is BO door 494.

Ik heb persoonlijk weinig moeite met pseudo-BO opposities zoals 49/14. Een ander verhaal is echt BO'e opposities als 24/4.
Overigens is het eindspel wél scherp: .... 17,17 (19) 44 (50) 6, 14.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 19, 2012 16:08

Lavreg wrote:
Jasper Lemmen wrote:Als partijspeler vind ik verwisselbaarheid minder erg dan een onacceptabele, of te onlogische stand. Wellicht dat de laocoön als probleem nog wel te redden is door enkele veranderingen maar ik vermoed dat dit ten koste van de stand zal gaan. Wat mij vooral aanspreekt is de natuurlijke stand, en de 'verrassing' van het weggeven van alle schijven vanuit de aanvangsstand. Ook de schijnoplossing met 29-24 en 34-29 vind ik aardig en een pré voor het handhaven van de stand. De eindstand ligt meer tegen problematiek aan dan de meeste composities die ik gemaakt heb. Het is weliswaar niet volledig volgens de scherpe regels, maar een probleem dat daar grotendeels aan voldoet en een goede beginstand heeft vind ik prima. Ik had toevallig deze week een paar probleempjes gemaakt (o.a. die twee die ik eerder postte), na dit al jarenlang niet meer gedaan te hebben.

Image
Hoi Jasper

Ik vind het heel lovenswaardig dat iemand de moeite neemt om standen op het Forum te plaatsen. Ik zou zeggen: Doorgaan hiermee.

Jammer is alleen dat de term Laocoönen hier onterecht gebruikt wordt. Het betreft namelijk een CdC (=Coupe des Contraires). Bij de Laco vindt de aanval plaats over dezelfde diagonaal. Een mooi voorbeeld ontstond afgelopen week op het WMSG tussen Boomstra en Watoetin. Voor de duidelijkheid wat overbodige schijven weggehaald.

Image

Na: 01.19-13 17-21 02.13-08 22-27 03.08-02 27*38 04.02-16! heb je de Laco in de meest zuivere vorm.

Om dit quootje af te sluiten nog een CdC die wel aan de normen van Eric voldoet (hoop ik).

Image
Uitstekend!

pieter

Post by pieter » Mon Aug 27, 2012 13:34

Hoe bekend is dit slagidee+slot?

Image

Meurs: 25-08-2012

pieter

Post by pieter » Mon Aug 27, 2012 17:07

De volgende twee variaties kunnen ook, maar hebben het nadeel dat er geen dwang in de compositie aanwezig is.

Image

Image

Het voordeel is wellicht dat er slechts een enkele oppositie resteert, wat voor problemisten een pre schijnt te zijn...

Eddie van de Acker

Post by Eddie van de Acker » Mon Aug 27, 2012 21:26

Lavreg wrote:

Image
Hoi Jasper

Image

Image

In mijn miniaturenbestand vond ik dit in een 7x7 versie:

09/13/17/18/22/23/36 - 24/27/33/38/39/41/42
A. Nikolaev (1986)

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Aug 27, 2012 22:39

pieter wrote:De volgende twee variaties kunnen ook, maar hebben het nadeel dat er geen dwang in de compositie aanwezig is.

Image

Image

Het voordeel is wellicht dat er slechts een enkele oppositie resteert, wat voor problemisten een pre schijnt te zijn...
Indien origineel een prima compositie. Ik heb een lichte voorkeur voor het bovenste diagram.

Partijproblematiek? Dat weet ik niet. Het verschil is 17 tempi. Maar laat ik dat nu helemaal niet erg vinden.

Post Reply