Piet Bouma wrote:Wishmaster wrote:Piet Bouma wrote:Als ik het me goed kan herinneren kwam er een probleem toen de NK finale van 14 naar 12 deelnemers teruggezet werd. Toen bleek de oorspronkelijke halve finale niet meer goed te passen met plaatsing naar finale, terugvallers naar halve finale en gekwalificeerden vanuit de provincies.
Ik ben erg benieuwd wat dit probleem was, en waarom de huidige optie het won van mogelijke alternatieven. Want ik heb vooral gelezen over dat de topspelers het er niet mee eens waren en verder maar weinig argumentatie van de andere kant gelezen waarom dit systeen beter zou zijn.
Nu het systeem een paar seizoenen "geprobeerd" is denk ik dat het een goed moment is om te proberen in hoeverre het verandering heeft gebracht in de finale en in hoeverre die verandering een verbetering is, en als eventuele verandering geen verbetering is, dan is het wellicht een goed idee om dit nieuwe systeem te schrappen en terug te gaan naar het oude systeem en een andere oplossing voor eventuele problemen die zich daarmee voordoen te gebruiken.
Op de website van de KNDB: Service -> Downloads -> Agenda's, Notulen en Verslagen kun je de gehele besluitvorming nalezen. Moet je wel wat moeite voor doen: downloaden en unzippen.
Bij het volgende topic:
viewtopic.php?f=65&t=2952&start=255 kun je het rapport van de evaluatiecommissie inzien.
Inderdaad waren (en misschien zijn ze dat nog) de topspelers fel tegenstander. Maar ik denk dat een subtopspeler zoals Andrew Tjon A Ong (volgens mij heeft ie dat ook ergens op dit forum geschreven) wel weer blij is met de nieuwe situatie. In de oude Halve Finale had de UPDB op basis van de verdeelsleutel op grond van ledentallen maar recht op 1 plaats in de halve finale (kampioen). Als je daar tweede werd viel je buiten de boot. Hetzelfde gold ook voor Groningen.
Er zitten veel kanten aan de NK Kwalificatie, bijvoorbeeld ook de (halve) loskoppeling van de Provinciale Kampioenschappen. Bij sommige provincies loopt de animo daardoor terug voor deze kampioenschappen.
Dat klopt wel Piet. Dat heb je goed onthouden. Ik vond het een ongezonde situatie in verband met doorstromingsmogelijkheden vanuit de provincie. Als je één speler in jouw provincie hebt die sterker is dan jij, dan pis je elk jaar naast de pot
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Vooral als je in een kleine damprovincie zat. In de situatie zoals nu, kunnen vooral talentvolle jongeren sneller doorbreken. Dat is dit jaar nog niet echt gebeurd, maar dat kwam m.i. doordat de gevestigde orde toch nog iets te sterk was.
Het systeem heeft denk ik wel goed gefunctioneerd. Een voordeel is ook, dat er twee partijen op een dag gespeeld worden. Je bent dan niet een heel weekend kwijt zoals vroeger toen er zowel op de zaterdag als de zondag gespeeld werd. Als je het alleen op de zaterdag zou doen, zou het ook te lang duren, waardoor het voor veel mensen, die bijvoorbeeld vaak het land uit moeten te belastend zijn, omdat je dan langere tijd gebonden bent, omdat je vanwege het Zwitserssysteem geen wedstrijden vooruit kunt spelen.
Het enige grote bezwaar dat ik tegen het systeem heb, zoals het nu wordt toegepast, vind ik de zwaar geleide paring in de eerste twee ronden. De groep van 24 wordt gedeeld in tweeën. Daarna moet steevast de nummer 1 tegen de nummer 13, de nummer 2 tegen de nummer 14 etc. Als je de pech hebt zoals ik, die steeds qua sterkte rond de 13e of 14e plek zit, dat je elke keer al in de eerste twee rondes met de op papier sterkste spelers wordt geconfronteerd, en dat is niet leuk. Het is dan al bijna uitgesloten dat je met een 4 uit 2 zou kunnen beginnen.
Ik vind, dat als je in een vrij kleine groep van 24 spelers zit, dat iedereen gelijke kansen moet krijgen. Er moet gewoon blind geloot worden wie jouw tegenstander voor de eerste ronde zal worden. Ik moet ook de kans krijgen om in de eerste ronde bijvoorbeeld de nummer 24 te loten. Uiteindelijk zullen toch de sterksten boven komen drijven, maar dan wordt niet steeds vooraf al op de eerste dag mijn toernooi verpest. Nu werd er van te voren bepaald, dat ik in de eerste ronde tegen Provoost moest uitkomen en door de geleide loting tegen Thijssen in de tweede ronde op dezelfde dag. Dat vond ik een wel erg zwaar programma in een fysiek toch al zwaar toernooi.
De ene speler wordt onevenredig zwaar belast, terwijl een ander, bijv. degene die qua rating net in de bovenste helft viel, een lekker relaxt begin van het toernooi heeft, omdat hij tegen de speler laagste rating mag beginnen. Ik vind dus: iedereen gelijke kansen qua loting in de eerste ronde (als we het toch over eerlijkheid van het systeem hebben).
Zo pas ik het systeem ook toe in Thailand. Iedereen pakt uit een champagne koeler zijn eigen tegenstander van de eerste ronde. Dat kan een sterke of een zwakke speler zijn. Dat is het eerlijke van het systeem. Het geluk waar Luteijn het over had, moet je iemand niet van tevoren opleggen of ontnemen, maar dat moet door het echte geluk of ongeluk bepaald worden (toeval). Slechts één kanttekening: alleen de allerzwaksten en de allersterksten worden uit de koeler gehaald, omdat beide categorieën niets aan elkaar zouden hebben indien zij elkaar zouden loten. Dat zijn de enige categoriën die elkaar niet kunnen treffen in de eerste ronde.
Verduidelijkt met een voorbeeld: Stel ik heb een deelnemersveld van 70 deelnemers. Dan maak ik 3 groepen: groep A (de 10 sterkste spelers), een groep C (de 10 zwakste spelers) en een hoofdgroep, Groep B met alle overige spelers (50). Alle groepen graaien hun tegenstander dan uit groep B. Volgens mij is deze methode voor alle betrokkenen het meest aangenaam.