Het remiseprobleem van dammen

Post Reply
Koos van Amerongen
Posts: 352
Joined: Wed Nov 11, 2009 19:38
Location: IJsselstein

Het remiseprobleem van dammen

Post by Koos van Amerongen » Fri Aug 19, 2011 16:07

Op de site van de Universiteit van Tilburg is een interressant vraagstuk te vinden.
Het betreft een mogelijk onderwerk voor het profielwerkstuk van VWO'ers die geïntresseerd zijn in economie en wiskunde.
Welke damscholier gaat zich aan dit onderwerp wagen?? (Al lijkt me dit ook een mooie voor onze Kosmos)

Heeft het damspel een remiseprobleem?

Iedereen heeft wel eens een potje dammen gewonnen, en iedereen heeft wel eens verloren.
Toch zit er meer in dit spelletje dan je denkt. Professionele dammers spelen vaak remise.
Dit lijkt het spel minder aantrekkelijk te maken. Weet jij hoe je het damspel nieuw leven in kunt blazen?


Het aloude damspel wordt vooral beoefend in Nederland, in de landen die deel uitmaakten van de voormalige Sowjet Unie en in Afrika.
Wedstrijden om de wereldtitel worden al georganiseerd sinds het einde van de 19e eeuw.
Tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw waren de wereldkampioenen uit Frankrijk en Nederland afkomstig.
Na een kortstondig Canadees intermezzo nam de Sowjet Unie vanaf 1958 de fakkel over, slechts onderbroken door de Nederlanders Ton Sijbrands (1972-73),
Harm Wiersma (zes maal gedurende de periode 1976-84) en Jannes van der Wal (1982).
De sterkste spelers van dit moment zijn de Russen Tsjizjov en Georgiev en de Let Valneris.

De laatste jaren wordt wel beweerd dat het damspel te maken heeft met een remiseprobleem,
waarbij verwezen wordt naar de vele remises in matches om de wereldtitel en het stijgende remisepercentage in de toernooien om het Nederlands kampioenschap.
De oorzaak wordt wel gezocht in het feit dat drie dammen niet van één dam kunnen winnen, waardoor de meerderheidspartij met remise genoegen moet nemen.
Daarom gaan er stemmen op om, net als in bijvoorbeeld het voetbal, volleybal en tafeltennis, het damspel te hervormen.
Een van de bekendste hervormingsmethoden is de Delftse variant waarbij de meerderheidspartij in een "drie om één eindspel" met een puntenoverwinning beloond wordt.

Tegenstanders van de hervormingsmethoden zijn er ook.
Zij wijzen op het op slag waardeloos worden van de eindspelliteratuur, of ontkennen dat er een remiseprobleem is.
Als argument voor het laatste wordt aangevoerd dat er sprake is van hoge winstpercentages in ondermeer toernooien om de wereldtitel
(het wereldkampioenschap wordt om beurten bevochten in toernooien van meerdere deelnemers en matches tussen kampioen en uitdager)
en in de open toernooien in Nederland (Tsjizjov won in 2002 het ORAP open toernooi in Den Haag door acht keer te winnen en slechts één remise toe te staan).

Welke vragen roept dit op?

1.Zet de hervormingsvoorstellen binnen het damspel op een rijtje.
2.Bereken de winstpercentages bij recente matches en toernooien om de wereldtitel, het Russisch en het Nederlands kampioenschap en zet die uit in een grafiek.
3.Een oorzaak van het (eventuele) hoge remisepercentage in het Nederlands kampioenschap zou een gebrek aan creativiteit bij de sterkste Nederlandse spelers kunnen zijn,
of vrij vertaald: de Nederlandse topspelers zijn niet sterk genoeg om partijen van andere sterke spelers te winnen, hetgeen ook blijkt uit het feit dat we sinds 1984 geen Nederlandse wereldkampioen meer hebben mogen begroeten.
Ga dit na door de sterkte van de Nederlandse en de internationale top over de laatste jaren met elkaar te vergelijken. (hint: aan iedere dammer is een "rating" toegekend, welke een maatstaf is voor zijn/haar speelsterkte).
4.Is er sprake van een remiseprobleem in het damspel?



P.S. Het betreft een gedateerde post op de site van de UvT. Georgiev, Tsjizjow en Valneris zijn niet de sterkste dammers van het moment)

The Lionking
Posts: 28
Joined: Fri Jan 02, 2009 16:05
Real name: Martijn de Leeuw

Re: Het remiseprobleem van dammen

Post by The Lionking » Fri Aug 19, 2011 16:19

Hier kom je te laat mee Koos,
ik heb inmiddels al een onderwerp voor mijn profielwerkstuk (en ben er ook al aan begonnen).
Thijs misschien? :idea:

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

Re: Het remiseprobleem van dammen

Post by thijs van den broek » Fri Aug 19, 2011 17:55

Interresant, ik heb zelf nog niet nagedacht welk onderwerp ik ga doen voor mijn profielwerkstuk maar ik denk wel iets in een groep. Ik ben bang dat dit onderwerp niet zo gaat aanspreken bij mijn groepsgenoten. Maar ik zal het zeker onthouden ,heb ik altijd nog wat achter de hand wat me leuk lijkt.

brenod
Posts: 123
Joined: Sun Aug 27, 2006 18:26

Re: Het remiseprobleem van dammen

Post by brenod » Fri Aug 19, 2011 18:33

Beste Thijs, 55 jaar geleden, op het Odulphus Lyceum. werd mij uitgelegd , waarom interessant zo werd geschreven , het komt van inter esse

User avatar
mikkeltje
Posts: 391
Joined: Tue Oct 19, 2004 21:53
Location: Diemen
Contact:

Re: Het remiseprobleem van dammen

Post by mikkeltje » Fri Aug 19, 2011 18:35

Ik gebruik altijd `inter´ ´essence´.

De opdrachtomschrijving lijkt al enige tijd te liggen.
TU, op initiatief van Wouter van Beek / FMJD?
Is er enig commitment vanuit de KNDB / FMJD aan deze opdracht gegeven (wat gebeurt er met de bevindingen), of is het puur bedoeld om de student onderzoeksvaardigheden te laten oefenen?
Wat gebeurt er met de expertmeningen van posters op dit forum / vanuit de damwereld?
Kortom: wat is de officiele status van dit onderzoek.

thijs van den broek
Posts: 137
Joined: Tue Dec 04, 2007 16:12

Re: Het remiseprobleem van dammen

Post by thijs van den broek » Sun Aug 21, 2011 00:42

brenod wrote:Beste Thijs, 55 jaar geleden, op het Odulphus Lyceum. werd mij uitgelegd , waarom interessant zo werd geschreven , het komt van inter esse
he die school zit volgens mij in Tilburg :wink: zal interessant niet meer fout doen denk ik, of ik gebruik volgende keer gewoon boeiend :D

Post Reply