De voordelen van back to basics en aanvullingen.

thijs van den broek

Re: De voordelen van back to basics en aanvullingen.

Post by thijs van den broek » Thu Jun 23, 2011 17:01

groenteboer wrote:
thijs van den broek wrote:
Helaas mis ik zelf het hele zuig idee, bij killer word het nu juist spannend! wie kan het beste rekenen! dan word er pas echt gedacht! het gaat niet meer om een plusje het gaat nu juist om 2-0 1-1 0-2 dit is een van de spannendse gedeelte van de partij (eigenlijk heel de partij is spannender, bij killer kan ligt voordeel al genoeg zijn en daardoor is meer spanning en denkvermogen vereist)
Dat is de vraag, Thijs.. Actieve dammers met een rating van minimaal 1200 vinden dat ellenlange gereken leuk. Omdat ze er goed in zijn. Maar stel je voor, jij bent de leermeester en er komt een meisje van 11 jaar naar je toe dat het dammen wel iets lijkt: wat laat je dan het eerst zien (op de haarlemmerzet etc. na)

1) een superingewikkelde stand, met allemaal fraaie slagprincipes
2) een uitgedunde 4-om-4 stand, waar dankzij 2 tempi voordeel winst in zit na 35 zetten?

Ik weet zeker dat de meeste personen vanaf pak en beet 1200 bij killer in de opening alles eraf ketsen om dan in een uitgebloede 8-om-8 stand nog te gaan rekenen. Niemand durft nog risico's te nemen, want dan krijg je een bikkelharde nul. Dit soort fragmenten laat je toch dat meisje van 11 niet zien :(

Zelfs een systeem dat binnenkort bij die World Cup ofzo gehanteerd wordt biedt m.i. nog meer perspectief alleen zou ik ook gaan spelen met max. 45 min. per persoon per partij.
De vergelijking van het meisje van 11 heeft niks met killer te maken. Je moet het meisje iets leuks, wat ze kan volgen ,of miss zelf uit kan voeren geven. Als een meisje van 11 op de damclub komt ga je ze toch ook niet zware theorie met haar doen. Je behandeld iets wat bij haar nivo hoort. Ik weet zeker dat bijna geen enkele 1200+ speler dat nog zal doen (veel minder dan nu). Bij killer kan 1 verkeerd ruilte al dodelijk zijn een ruilte naar achter kan af fataal zijn 1200+ spelers zullen elke zet proberen de beste zet te doen als dat een ruil is zullen ze een ruil doen als dat niet een ruil is (wat vaak is) zullen ze niet die ruil doen. Ik denk ook dat bij killer als een 1300 speler tegen een 1500 speler moet de 1300 speler niet zal gaan hakken maar de strijd aan zal gaan want hakken heeft geen zin meer.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Thu Jun 23, 2011 18:47

groenteboer wrote:
thijs van den broek wrote:
Helaas mis ik zelf het hele zuig idee, bij killer word het nu juist spannend! wie kan het beste rekenen! dan word er pas echt gedacht! het gaat niet meer om een plusje het gaat nu juist om 2-0 1-1 0-2 dit is een van de spannendse gedeelte van de partij (eigenlijk heel de partij is spannender, bij killer kan ligt voordeel al genoeg zijn en daardoor is meer spanning en denkvermogen vereist)
Dat is de vraag, Thijs.. Actieve dammers met een rating van minimaal 1200 vinden dat ellenlange gereken leuk. Omdat ze er goed in zijn. Maar stel je voor, jij bent de leermeester en er komt een meisje van 11 jaar naar je toe dat het dammen wel iets lijkt: wat laat je dan het eerst zien (op de haarlemmerzet etc. na)

1) een superingewikkelde stand, met allemaal fraaie slagprincipes
2) een uitgedunde 4-om-4 stand, waar dankzij 2 tempi voordeel winst in zit na 35 zetten?

Ik weet zeker dat de meeste personen vanaf pak en beet 1200 bij killer in de opening alles eraf ketsen om dan in een uitgebloede 8-om-8 stand nog te gaan rekenen. Niemand durft nog risico's te nemen, want dan krijg je een bikkelharde nul. Dit soort fragmenten laat je toch dat meisje van 11 niet zien :(

Zelfs een systeem dat binnenkort bij die World Cup ofzo gehanteerd wordt biedt m.i. nog meer perspectief alleen zou ik ook gaan spelen met max. 45 min. per persoon per partij.
Mijn lieve Kosmos, de Haarlemmer werkt nog steeds bij killer hoor.
Ga jij het meisje dan 4 om 2 eindspelen uitlegen ofzo, of ga je haar vertellen dat 3 van die zware jongens dat ene dammetje niet kunnen pakken en dat het remise is? Dat lijkt me veel leuker ja ... (zucht)
Bij schooldammen zie ik dat de 3 om 1 eindspelen behoorlijk worden uitgezogen en vaak wint de meerderheidspartij nog nadat de arbiter vergeefs heeft geprobeerd uit te leggen dat het remise is natuurlijk.
Kinderen zullen werkelijk geen enkel probleem hebben met killer-eindspelen. Kinderen willen helemaal geen remise overeenkomen in een 4 om 4. Je kunt ook heel goed uitleggen aan een kind hoe 2 dammen winnen van 1 dam, daar is niks moeilijks of zuigerigs aan. We hadden trouwens net vastgesteld dat killer helemaal geen gezuig is, je moet gewoon steeds de beste zet zoeken, precies zoals de Kosmos het damspel bedoeld heeft! En dan kom je doodleuk toch weer met zulke onzin aankakken.
Ik kan me nog herinneren dat je een online killerpartij tegen mij staakte nadat ik een technisch ruiltje had genomen met enig voordeel. Ik werd toen beticht van hakken... Zo is er altijd wat, wat niet deugt volgens ons groenteboertje.
Bekijk eens wat partijen uit Turbo dambase van modale dammers en zie hoe weinig principiëel er gespeeld wordt. Het is niet mogelijk dat het nog laffer wordt dan wat er nu al gepeeld wordt. Alles kan immers wel, je hebt altijd nog wel een remise. Bij killer verwacht ik daarom juist scherper spel.
Heaven is no location, but a state of mind

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Jun 23, 2011 19:33

Kosmos wrote:We hadden trouwens net vastgesteld dat killer helemaal geen gezuig is
Kleine correctie: 'We' hebben helemaal niets vastgesteld. Jij vindt killer geen gezuig, ik vind van wel.

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Thu Jun 23, 2011 19:33

groenteboer wrote: Ik weet zeker dat de meeste personen vanaf pak en beet 1200 bij killer in de opening alles eraf ketsen om dan in een uitgebloede 8-om-8 stand nog te gaan rekenen. Niemand durft nog risico's te nemen, want dan krijg je een bikkelharde nul.
Met dergelijke brallerige, ongemotiveerde uitspraken schieten we niets op. Kun je niet met een bewijs komen, een analyse, een partijfragment dat suggereert dat hakken bij killer meer loont dan bij het huidige dammen?

Omdat jij er blijkbaar niet naar wilt kijken, heb ik het maar gedaan. Ik heb (geheel willekeurig) een partij genomen waarin één van de spelers nogal veel ruiltjes neemt. Die speler is Domchev, en hij speelt met zwart tegen Chizhov. Na de 53e zet van zwart staat het zo:

Image

Een nogal uitgebluste 5x5. Er zijn wederzijds al 15 schijven van het bord, en opvallend is dat afgezien van één ruiltje van Chizhov op de 17e zet in alle andere gevallen eerst de witte schijf de zwarte sloeg en vervolgens de zwarte schijf de witte. Ofwel: het was beslist zwart die afruilde ('hakte'), niet wit! Daarbij liep Dochev een beetje nadeel op, en dat is de reden dat de spelers nu, na de tijdcontrole, nog bezig zijn. Maar in het huidige dammen is het voordeel van wit volstrekt onvoldoende voor de winst, en het blijkt ook onvoldoende voor een plus. In de diagramstand neemt Chizhov pas voor de tweede keer in de partij een ruiltje:

54. 29-24 19x30 55. 35x24 9-14 56. 37-32 26-31 57. 48-42 11-16 58. 24-19 (zijn derde ruiltje!) 14x23 59. 28x19 31-36

Image

En remise gegeven. Met killer heb je nog het volgende zuigeindspel: zwart geeft op.

Een dergelijke partijstand suggereert toch juist dat hakken bij killer niet loont, en dat de nogal destructieve opzet van Domchev beloond wordt met een bikkelharde nul...

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Jun 23, 2011 20:12

Grappig, dat een discussie over Killer nu bij Back to basics terechtkomt. Weer lekker concreet standpunten uitwisselen.
Zelf vind ik/denk ik, is er bij de topspelers tot dusver totaal geen draagvlak voor Killer. Plusjes (een opmaat voor Killer?) meer waarderen is zelfs een stap te ver. Wieger is een uitzondering denk ik. En anders…willen de topspelers (top 100) zich met massa melden bij de KNDB en FMJD? Dan kunnen ze afdwingen dat bij de top (Wereldkampioenschap, Nederlands Kampioenschap, Match WK) in het vervolg met Killer gespeeld wordt.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Jun 23, 2011 20:21

Back to basics.
Een probleem om aan de basis weer recreatieve leden aan het dammen te krijgen en weer naar de clubs te lokken/te krjgen is het gebrek aan kader. Natuurlijk er worden weer damleider opleidingen aangeboden. Maar, we dammen zoveel en er zijn zoveel wedstrijden waar we aan mee willen/kunnen/moeten doen, dat er geen tijd overblijft om iets aan (lokaal/provinciaal): jeugdclub, opvang nieuwe leden, werven nieuwe leden etc. te doen.
Rigoureus was mijn voorstel in “Back to basics”. Het werd tot dusver alleen maar afgeschoten.
Ik zet het nog een keer neer:
Back to basics wrote: De Nationale Clubcompetitie.
De Nationale Clubcompetitie op zaterdag is de laatste jaren enorm uitgebreid. In de tijden van de hoogconjunctuur speelden er 70 (700 dammers) teams in totaal zo’n 3100 detailwedstrijden (1980). We zitten nu met een bijna gehalveerde bond en in het huidige seizoen: zo’n 130 (1300 dammers) teams met ca. 7200 detailwedstrijden. Vrijwel een verdubbeling!
Oorzaak is natuurlijk de loskoppeling van de provinciale clubcompetities. Dit betekent dat een lid zowel in de Nationale clubcompetitie als Provinciale clubcompetities kan uitkomen en zelfs voor verschillende clubs (voorheen was dit alleen via dispensatie voor een beperkt aantal spelers mogelijk). Wijlen Douwe de Jong was fel tegenstander. Hij zag dit als ondergang voor de provinciale bonden/competitie. En dit jaar wordt er inderdaad geen Groningse clubcompetitie gespeeld (hoewel De Noorderdambond?).
Zelf ben ik lange tijd voorstander van de loskoppeling geweest. Ik zag het als een situatie bij het voetbal: veldvoetbal en zaalvoetbal. En veelspelers kunnen spelen! Maar met een veel kleiner aantal leden gaan/kunnen we veel (en veel!) meer teamwedstrijden spelen. Individuele provinciale kampioenschappen (en dammen is uiteindelijk een individuele sport!) krijgen minder animo en het mogelijke kader speelt liever dan dat men regionaal of lokaal nog toernooien gaat organiseren.
De Nationale Competitie is wat mij betreft topsport. En bij een halvering van het aantal leden ten opzichte van de hoogtijdagen past een veel kleinere opzet van deze competitie. Het kan met een Ereklasse en een Hoofdklasse A en Hoofdklasse B met elk tien clubs. De rest moet weer provinciaal met koppeling en promotie/degradatie(wedstrijden) naar de Nationale.
En die Nationale topclubs/verenigingen? Die dienen een voorbeeldfunctie qua organisatie te hebben. Men levert arbiters, men speelt onderlinge competitie en men heeft een actief jeugdbeleid. Gezonde voorbeelden: VBI Huissen, Witte van Moort. Wat mij betreft komt er een keurmerk voor de clubs in de Nationale competitie. Voldoet men niet aan het voorbeeldprofiel, dan mag men niet deelnemen.

Conclusie: de nationale wedstrijdsport wordt topsport. Geen plaats voor breedtesport. Dat moet bij de provincies en lokaal. Back to basics. Volgende onderwerp.

Breedtesport.
Door het overhevelen van een groot aantal teams van de Nationale Competitie naar de provincies zal het aantal deelnemende teams daar weer toenemen. Dit kan bij noodlijdende provincies net het zetje geven om door te gaan met hun provinciale krachtmetingen. Ook de individuele provinciale kampioenschappen zullen er hun voordeel mee doen.
Maar daarmee zijn we er nog lang niet. In die breedtesport moeten we vol gaan inzetten op versterking van clubs, het creëren van andere clubs, het initiëren van lokale activiteiten (mogelijk damdagen in een nieuwe vorm), meer schooldamtoernooien, ook in het voortgezet onderwijs. En het dammen moet weer veel meer in de pers, lokaal en regionaal. En dan roepen we als eerste…….:

Kader
Door fors te snijden in de Nationale Competitie zullen 1000 dammers op 11 zaterdagen “werkloos” zijn. Een aantal zal zich storten op Provinciale kampioenschappen/wedstrijden (sommige provincies zullen hun hoogste klasse gezien de afstanden mogelijk ook weer op zaterdag inplannen) en andere zaterdagse wedstrijden, een aantal zal – onontkoombaar – andere activiteiten op de zaterdag gaan ontplooien. Maar het lijkt me sterk dat er niet zo’n extra 100 (het liefst natuurlijk veel meer!) dammers/vrijwilligers zullen zijn, die bijv. vier zaterdagen zich willen bezighouden met het organiseren van damactiviteiten. Dat zijn er afgerond 10 per provincie. Daar hebben we het kader.
Durven we het aan om de huidige Nationale Competitie af te breken, voor weer meer provinciale wedstrijden 's avonds (iets wat Fred wel graag wil), voor weer meer deelname aan provinciale kampioenschappen (met koppeling aan NK kwalificatie), voor mogelijk (het is de maar de vraag?) meer inzet van kader op andere gebieden?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Jun 23, 2011 23:36

Piet, voor we de nationale kompetitie "afbreken" (van jou had ik de term hervormen verwacht), zouden we eens kunnen kijken hoeveel extra kader dat oplevert. De uitvoer zie ik deels anders. Misschien is het een idee om in de ereklasse met achttallen te gaan spelen. Dat scheelt voor veel clubs al aardig wat in salariskosten, het doet ook meer recht aan de pyramide opbouw van topdammen. Dus op het hoogste nivo echt een proftak. Verder zou ik dan denken dat we alleen nog de bordpunten tellen en niet de wedstrijdpunten. Een truc uit o.a de tafeltenniswereld. Desnoods op dit allerhoogste profnivo ook maar Killer o.i.d. Deze teams geef je een licentie en daar stel je eisen aan. Verder lijkt mij het centraal spelen ergens in Nederland tijdens bijvoorbeeld de laatste ronde (of vaker) een idee. Daarna de rest van de nationale kompetitie eens hervormen. Maar dan zou er een lijst moeten komen welke dammers bereid zijn kader te gaan vormen.

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Fri Jun 24, 2011 00:34

Piet Bouma wrote: Zelf vind ik/denk ik, is er bij de topspelers tot dusver totaal geen draagvlak voor Killer.
Dat vermoed ik ook, en ik vind dat curieus. Waar ligt dat toch aan? Als we een poll op dit forum zouden organiseren, scoort killer vermoedelijk behoorlijk hoog. Merk nog op dat twee spelers ook los van een 'officiële' invoering van killer vóór een partij kunnen afspreken om volgens de killer-regels te spelen. Het gaat immers om reglementaire zetten. Maar dat is tot nog toe nooit gedaan. Ik denk dat je, juist in het kader van 'Back to basics', ook moet willen nadenken over een soort 'doorstart', met een aangepast product. Om de anologie met de marketing vol te houden: het gaat natuurlijk ook om de wensen van de consument, verkoopstrategieën e.d., maar ik denk dat ook het product zélf interessanter moet worden dan het nu is. En trouwens: met een vernieuwing / verandering kun je terecht bij de media. Wanneer de damsport wat dit betreft een verhaal te bieden heeft dat interessant kan zijn voor een krant of weekblad, bied ik me aan om te proberen daarover een stuk geplaatst te krijgen. (Maar als de topspelers werkelijk niet willen, is het natuurlijk lastig om initiatieven (bijv. killer) te ontplooien.)

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Jun 24, 2011 10:56

Pieter, laat ik jou ook eens voorzichtig prikkelen. En omdat ik een vriendelijk mens ben begin ik positief: fijn dat je meedenkt, lijkt me zinnig. Iets minder positief: ik heb niet de indruk dat jij de abstractie van de marketing omzet in daadwerkelijke stappen. Maar omdat ik mij ook kan vergissen, met welke positief persbericht wil jij dan de media benaderen? Ik zie graag een concept dat aanspreekt bij de onwetende lezer, de latente liefhebber van het dammen en de reeds actieve dammer. Zou je ook eens willen ingaan op mijn idee van het hervormen van de ereklasse?

Dieter

Post by Dieter » Fri Jun 24, 2011 11:22

Piet Bouma wrote:Back to basics.
Een probleem om aan de basis weer recreatieve leden aan het dammen te krijgen en weer naar de clubs te lokken/te krjgen is het gebrek aan kader. Natuurlijk er worden weer damleider opleidingen aangeboden. Maar, we dammen zoveel en er zijn zoveel wedstrijden waar we aan mee willen/kunnen/moeten doen, dat er geen tijd overblijft om iets aan (lokaal/provinciaal): jeugdclub, opvang nieuwe leden, werven nieuwe leden etc. te doen.
Rigoureus was mijn voorstel in “Back to basics”. Het werd tot dusver alleen maar afgeschoten.
Ik zet het nog een keer neer:
Back to basics wrote: De Nationale Clubcompetitie.
De Nationale Clubcompetitie op zaterdag is de laatste jaren enorm uitgebreid. In de tijden van de hoogconjunctuur speelden er 70 (700 dammers) teams in totaal zo’n 3100 detailwedstrijden (1980). We zitten nu met een bijna gehalveerde bond en in het huidige seizoen: zo’n 130 (1300 dammers) teams met ca. 7200 detailwedstrijden. Vrijwel een verdubbeling!
Oorzaak is natuurlijk de loskoppeling van de provinciale clubcompetities. Dit betekent dat een lid zowel in de Nationale clubcompetitie als Provinciale clubcompetities kan uitkomen en zelfs voor verschillende clubs (voorheen was dit alleen via dispensatie voor een beperkt aantal spelers mogelijk). Wijlen Douwe de Jong was fel tegenstander. Hij zag dit als ondergang voor de provinciale bonden/competitie. En dit jaar wordt er inderdaad geen Groningse clubcompetitie gespeeld (hoewel De Noorderdambond?).
Zelf ben ik lange tijd voorstander van de loskoppeling geweest. Ik zag het als een situatie bij het voetbal: veldvoetbal en zaalvoetbal. En veelspelers kunnen spelen! Maar met een veel kleiner aantal leden gaan/kunnen we veel (en veel!) meer teamwedstrijden spelen. Individuele provinciale kampioenschappen (en dammen is uiteindelijk een individuele sport!) krijgen minder animo en het mogelijke kader speelt liever dan dat men regionaal of lokaal nog toernooien gaat organiseren.
De Nationale Competitie is wat mij betreft topsport. En bij een halvering van het aantal leden ten opzichte van de hoogtijdagen past een veel kleinere opzet van deze competitie. Het kan met een Ereklasse en een Hoofdklasse A en Hoofdklasse B met elk tien clubs. De rest moet weer provinciaal met koppeling en promotie/degradatie(wedstrijden) naar de Nationale.
En die Nationale topclubs/verenigingen? Die dienen een voorbeeldfunctie qua organisatie te hebben. Men levert arbiters, men speelt onderlinge competitie en men heeft een actief jeugdbeleid. Gezonde voorbeelden: VBI Huissen, Witte van Moort. Wat mij betreft komt er een keurmerk voor de clubs in de Nationale competitie. Voldoet men niet aan het voorbeeldprofiel, dan mag men niet deelnemen.

Conclusie: de nationale wedstrijdsport wordt topsport. Geen plaats voor breedtesport. Dat moet bij de provincies en lokaal. Back to basics. Volgende onderwerp.

Breedtesport.
Door het overhevelen van een groot aantal teams van de Nationale Competitie naar de provincies zal het aantal deelnemende teams daar weer toenemen. Dit kan bij noodlijdende provincies net het zetje geven om door te gaan met hun provinciale krachtmetingen. Ook de individuele provinciale kampioenschappen zullen er hun voordeel mee doen.
Maar daarmee zijn we er nog lang niet. In die breedtesport moeten we vol gaan inzetten op versterking van clubs, het creëren van andere clubs, het initiëren van lokale activiteiten (mogelijk damdagen in een nieuwe vorm), meer schooldamtoernooien, ook in het voortgezet onderwijs. En het dammen moet weer veel meer in de pers, lokaal en regionaal. En dan roepen we als eerste…….:

Kader
Door fors te snijden in de Nationale Competitie zullen 1000 dammers op 11 zaterdagen “werkloos” zijn. Een aantal zal zich storten op Provinciale kampioenschappen/wedstrijden (sommige provincies zullen hun hoogste klasse gezien de afstanden mogelijk ook weer op zaterdag inplannen) en andere zaterdagse wedstrijden, een aantal zal – onontkoombaar – andere activiteiten op de zaterdag gaan ontplooien. Maar het lijkt me sterk dat er niet zo’n extra 100 (het liefst natuurlijk veel meer!) dammers/vrijwilligers zullen zijn, die bijv. vier zaterdagen zich willen bezighouden met het organiseren van damactiviteiten. Dat zijn er afgerond 10 per provincie. Daar hebben we het kader.
Durven we het aan om de huidige Nationale Competitie af te breken, voor weer meer provinciale wedstrijden 's avonds (iets wat Fred wel graag wil), voor weer meer deelname aan provinciale kampioenschappen (met koppeling aan NK kwalificatie), voor mogelijk (het is de maar de vraag?) meer inzet van kader op andere gebieden?
Inhoudelijk hierop ingaan lukt me nu even niet vanwege tijd en locatie, maar wat ik in elk geval al wel even wil zeggen is dat ik het heel jammer vind dat je niet meer in de bondsraad zit Piet.
Over de hele genomen heel blij met deze post. Een mooi startpunt, nu eens kijken of we van de plaats komen.

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Sat Jun 25, 2011 15:06

Fred van Amersfoort wrote:Pieter, laat ik jou ook eens voorzichtig prikkelen. En omdat ik een vriendelijk mens ben begin ik positief: fijn dat je meedenkt, lijkt me zinnig. Iets minder positief: ik heb niet de indruk dat jij de abstractie van de marketing omzet in daadwerkelijke stappen. Maar omdat ik mij ook kan vergissen, met welke positief persbericht wil jij dan de media benaderen? Ik zie graag een concept dat aanspreekt bij de onwetende lezer, de latente liefhebber van het dammen en de reeds actieve dammer. Zou je ook eens willen ingaan op mijn idee van het hervormen van de ereklasse?
Fred, ik vind dat ik weinig recht van spreken heb om me te mengen in een discussie over het hervormen van de ereklasse. Ik ben zelf al ruim twintig jaar geen clubdammer meer. Ik stopte met dammen toen ik 19 was. De belangrijkste reden was dat het me teveel tijd kostte: ik had mijn studie, allerlei activiteiten ernaast, wilde ook wel eens lichamelijk sporten enz., en toen ik het eens omrekende, merkte ik dat ik vaak wel 12 tot 15 uur per week met dammen bezig was (één maal in de week clubavond, op zaterdag clubcompetitie, plus dat ik thuis theorie doornam e.d.). En dan maak je een afweging.

Over het grote aantal remises heb ik het nu niet, want ik vind het moeilijk om nu, achteraf, neutraal vast te stellen of dit een rol speelde en hoe groot die rol was. Maar stimulerend is het natuurlijk niet.

Inmiddels woon ik al bijna tien jaar in Wenen, en Oostenrijk is een land zonder damclub. Een aantal jaar geleden heb ik er wel eens over gedacht om te proberen het dammen hier een beetje te promoten - je hebt hier een heel aardig denksportwinkeltje, aan de Gumpendorferstraße, geleid door een leuke vent (een schaker), die in zijn winkeltje ook boeken over andere denksporten heeft staan. Je zou daar kunnen beginnen, denk ik. Maar ik vind dat het huidige dammen als sport niet is te verkopen. Ik bedoel: in Nederland is de situatie anders, daar héb je die traditie. In Oostenrijk ontbreekt de traditie geheel (dammen is alleen bekend als kinderspel), en als je wilt laten zien dat het meer is dan een kinderspel, stuit je op het probleem dat het allerhoogste niveau, de topsport, volstrekt oninteressant is voor wie dammen nog niet kent. Het zijn vooral schakers die daar komen, in dat winkeltje aan de Gumpendorferstraße (en daarachter is een kleine speelzaal), en die willen geen spelletje maar een sport. En als je dan moet vertellen dat bij tweekampen om de wereldtitel dammen bijna alle partijen in remise eindigen, altijd, en dat die tweekampen daarom met vluggertjes worden beslist... Welke argumenten heb je als je dammen in het buitenland wilt promoten als sport?

Dit (dammen promoten in Oostenrijk) is iets wat ik destijds heb overwogen, maar inderdaad niet heb gedaan. En wat aandacht in de media betreft: ik denk dat de media prima te benaderen zijn met een goed verhaal. Destijds, toen er een discussie woedde over invoering van de Delftse telling, heb ik een bevriende journalist hierover getipt. Die heeft daar toen een verhaal van gemaakt voor de Groene (eindelijk eens een uitvoerig essay gewijd aan dammen!). Wie dat verhaal nog eens wil nalezen: 'Dammen in de polder' is te vinden op de site van Eric van Dusseldorp. Als er weer een mooi verhaal te vertellen is, lijkt het me goed mogelijk weer een journalist te benaderen (bijv. diezelfde van toen).

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Jun 25, 2011 23:33

Fred van Amersfoort wrote:Piet, voor we de nationale kompetitie "afbreken" (van jou had ik de term hervormen verwacht), zouden we eens kunnen kijken hoeveel extra kader dat oplevert. De uitvoer zie ik deels anders. Misschien is het een idee om in de ereklasse met achttallen te gaan spelen. Dat scheelt voor veel clubs al aardig wat in salariskosten, het doet ook meer recht aan de pyramide opbouw van topdammen. Dus op het hoogste nivo echt een proftak. Verder zou ik dan denken dat we alleen nog de bordpunten tellen en niet de wedstrijdpunten. Een truc uit o.a de tafeltenniswereld. Desnoods op dit allerhoogste profnivo ook maar Killer o.i.d. Deze teams geef je een licentie en daar stel je eisen aan. Verder lijkt mij het centraal spelen ergens in Nederland tijdens bijvoorbeeld de laatste ronde (of vaker) een idee. Daarna de rest van de nationale kompetitie eens hervormen. Maar dan zou er een lijst moeten komen welke dammers bereid zijn kader te gaan vormen.
Als ik het heb over decimeren van 130 teams naar 30 teams in de Nationale Competitie, dan is de term afbreken denk ik op zijn plaats.
Jouw idee over de ereklasse kan natuurlijk, maar ik snap de motivatie niet om van tien- naar achttallen te gaan. Als topclubs niet meer 10 spelers op de been kunnen brengen, dan is het droevig.
Als je (reis)kosten wilt besparen speel je een profliga (Ereklasse) in drie weekenden met drie partijen in een weekend voor deze profs. En dat zou je kunnen centraliseren.

Interessanter in het kader van back to basics is natuurlijk of er van die 1000 dammers, die niet meer de normale gang vam elf keer naar die zaterdagse competitie kunnen maken, activiteiten willen ondernemen(en ook deelnemen) aan de basis (organiseren van allerlei activiteiten aan de basis zoals die lokale/provinciale schooldamtoernooien, rapidtoernooien, regionale jeugdteamtoernooitjes, damlessen? etc, dus andersoortige damactiviteiten om lokaal/provinciaal de damsport te promoten en aanwas van onderaan - hoe moeilijk ook - te kunnen realiseren.
Dus: hoeveel kader zou dat opleveren? Een enquete?

groenteboer
Real name: Michel Stempher

Post by groenteboer » Sun Jun 26, 2011 00:34

Piet Bouma wrote:
Als ik het heb over decimeren van 130 teams naar 30 teams in de Nationale Competitie, dan is de term afbreken denk ik op zijn plaats.
Jouw idee over de ereklasse kan natuurlijk, maar ik snap de motivatie niet om van tien- naar achttallen te gaan. Als topclubs niet meer 10 spelers op de been kunnen brengen, dan is het droevig.
Als je (reis)kosten wilt besparen speel je een profliga (Ereklasse) in drie weekenden met drie partijen in een weekend voor deze profs. En dat zou je kunnen centraliseren.

Interessanter in het kader van back to basics is natuurlijk of er van die 1000 dammers, die niet meer de normale gang vam elf keer naar die zaterdagse competitie kunnen maken, activiteiten willen ondernemen(en ook deelnemen) aan de basis (organiseren van allerlei activiteiten aan de basis zoals die lokale/provinciale schooldamtoernooien, rapidtoernooien, regionale jeugdteamtoernooitjes, damlessen? etc, dus andersoortige damactiviteiten om lokaal/provinciaal de damsport te promoten en aanwas van onderaan - hoe moeilijk ook - te kunnen realiseren.
Dus: hoeveel kader zou dat opleveren? Een enquete?
Ik wil niks organiseren op een dergelijke dag. Er zijn 41 andere vrije zaterdagen in het jaar. De nationale competitie vind ik nog één van de leukste toernooien die er zijn. Zoals Thijs al zegt: 'dammen is te veel een persoonlijke sport en geen teamsport'. De nationale competitie en de provinciale competitie zijn de enige toernooien zo'n beetje waar het team van belang is. Als dit ook nog kapot wordt gemaakt net zoals sommige andere dingen waar je ook als een soort van team optrekt (in dit geval heb ik het over een belangrijk jeugdgebeuren) blijft er niet veel over..

Deze post neem ik geheel voor mijn eigen rekening

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Jun 26, 2011 19:39

Ja Piet, teams van 8 of 10 is misschien wel lood om oud ijzer. Trouwens, in de ereklasse spelen nu ook wel teams die behalve de 10 betaalde krachten nauwelijks basis hebben. Volgens mij ken ik zelfs een club op dat nivo met 13 leden. Ik kwam op die gedachte om toe te werken naar een smallere maar professionelere top. Ik ben voorstander van het loskoppelen van topdammen en breedtesport. Een ereklasse die strijdt om de titel kampioen van Nederland en een landelijke hoofdklasse om de nationale amateurtitel. Jouw plan is wel erg drastisch. Ik snap de reaktie van groenteboer wel. Tegelijkertijd snap ik ook dat jij nadruk legt op het vinden van kader.
Het idee om een profkompetitie in een aantal weekeinden centraal te houden lijkt me goed. Het risico van het breekwerk is dat er zeker ook nog meer mensen gaan afhaken. Ik zou er niet voor kiezen maar weet ook niet wat wel zou werken.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Jun 28, 2011 15:35

Net even de notulen van de bondsraad gelezen. Sorry beste mensen, ik lees er vrijwel niets over de kern van de malaise in de damsport. Het gaat alleen maar over geld en rechten. Dan zie ik dat er een fors bedrag mag naar ICT. Hoe ziet dat ICT plan er uberhaupt uit dan? Verder zie ik een forse overschrijding bij topsport. Jammer. Ook wat vreemd dat het vertrek van Dieter niet wordt toegelicht.

Post Reply