Suriname

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Re: Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Mar 03, 2011 18:50

Bron: "De Ware Tijd" 3/3/11

Damproject op twaalf scholen

door Raymund Stuger

03/03/2011

Paramaribo - Leerlingen van de Shri Ramschool op Livorno hebben gedamd tegen zesvoudig wereldkampioen Harm Wiersma. Met de simultaanseance is gisterochtend het startsein gegeven van het Self Reliance/HJ de Vries-schooldamproject, dat de Surinaamse Dambond en de Jongerenfederatie Wanica op zes basis- en zes VOJ-scholen zal afdraaien. Het traject loopt tot en met 25 augustus.

Minister Paul Abena van Sport- en Jeugdzaken was de grote afwezige. Volgens Onderwijsminister Raymond Sapoen, die de regering vertegenwoordigde, moest zijn collega om “bijzondere omstandigheden” afzeggen. Hij benadrukte dat de regering bereid is dit pilotproject naderhand landelijk te implementeren. “Deze regering is pro sporten ongeacht welke tak. Wij trekken geen enkele sport voor, maar zoeken een gezond evenwicht.”
Image
dWT foto / Stefano Tull
Zesvoudig wereldkampioen dammen Harm Wiersma (staand) aan zet tegen een muloscholier bij de start van het schooldamproject.-.

Jofewa-coördinator Hemradj Basdewsing is blij met de start van het project. “Het heeft geen zin dat wij van Jofewa dammers opleiden en dat die dan niemand hebben om tegen te spelen. Ik hoop dat we zo over de hele linie meer jeugdigen in dammen kunnen interesseren.”

Uit het schooldamproject, dat tussen 2 en 10 april zijn eerste meetmoment heeft, hoopt de bond scholieren te rekruteren voor het jeugdkampioenschap. De nationale titelstrijd in de U-10-, U-13- en U-16-klassen is van 23 april tot en met 1 mei. In juli wordt het U-20 kampioenschap afgewerkt.
Na de speeches namen 33 leerlingen plaats onder de boom achter een dambord. Wiersma nam het op tegen 21 jeugdigen, terwijl de andere twaalf speelden tegen jeugdkampioen Niaaz Salarbaks.

Basdewsingh zegt dat de scholen via de verenigingen gecontact zijn. Van de tien lidverenigingen reageerden slechts zes op het verzoek van de bond om een basis- en VOJ-school te interesseren. Ze kwamen met elf op de proppen: Schütz-, Shri Ram-, Shri Hanuman-, William Ritfeld en Parvatischool en VOJ Houttuin (VOJ), Ram Sewbaran-, Rahan- en Ritfeldschool, OS Houttuin en OS Leiding 8a. Sponsor Self Reliance heeft de Stahlinschool voorgedragen om de twaalfde plek in te nemen.

De activiteit begon een half uur later dan gepland plaats. Daarnaast duurden de verschillende speeches een uur, waardoor de kinderen belangstelling verloren.-.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Mar 05, 2011 13:21

Telegraaf, 5 maart 2011
Image
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 05, 2011 14:34

Bron : "De Ware Tijd" 4/3/11
Damwereldkampioen Wiersma naar Brokopondo

door Marinio Balsemhof

04/03/2011

Paramaribo - Zesvoudig damwereldkampioen Harm Wiersma brengt morgen een bezoek aan district Brokopondo. Op het Ananistrand staan er simultaanseances gepland tegen plaatselijke dammers die door het Sportontwikkelingsproject Brokopondo zijn opgeleid.Volgens projectleider Ricardo Morris hadden zich tot en met gisteren al dertig dammers van verschillende leeftijden geregistreerd.

Hij hoopt en verwacht dat het aantal zal toenemen. “De dambond heeft aangegeven dat Wiersma tegen maximaal vijftig dammers tegelijk kan spelen”, zegt hij. De projectleider verwacht dat zeker twee of drie dammers echt tegenstand zullen bieden aan de ex-wereldkampioen. Hij juicht het meetmoment toe. Voor hem is winnen niet belangrijk. “Het moet meer worden gezien als ervaring opdoen en kennisverbreding voor de dammers uit het district.”
Tot nu toe staan er geen vrouwen geregistreerd. Volgens Morris laten de vrouwen het op dit gebied afweten. “Zij richten zich op slagbal”, weet hij.

Image
dWT foto / Stefano Tull
Harm Wiersma (r) aan zet tegen een scholiere van de Shri Ramschool. Dit weekend damt de ex-wereldkampioen tegen dammers uit Brokopondo.-.

Morris zegt dat het de bedoeling is dat de dammers van het district zelf het initiatief nemen om verengingen op te zetten en een lokale competitie afdraaien. Het streven is om dammers uit het district af te vaardigen naar het Persoonlijk Landskampioenschap dammen van de Surinaamse Dambond (SDB). Een voorwaarde van de SDB is wel dat de deelnemers aan dat toernooi aan een vereniging verbonden zijn.

Morris is ervan overtuigd dat de dammers uit Brokopondo een goede beurt zullen maken. “Er is al twee keren een uitwisseling geweest tussen dammers uit het district en Paramaribo en beide keren hebben wij beslag kunnen leggen op de tweede plaats.”
In april zal er een competitie afgedraaid worden.-.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Sat Mar 05, 2011 19:54

Na zeven woelige jaren Damtitel weer in handen Guno Burleson

door Stan Herewood
Uit: SPRTSCOPE, 2/03/2011

Guno Burleson heeft in 2004 – een jaar waarin hij alles won wat te winnen viel – afstand gedaan van de damtroon. Daarna heeft hij zeven jaar op de reservebank gezeten, tot hij zondag opnieuw de troon besteeg als winnaar van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2011.

Het verschil tussen het kampioenschap in 2004 en zijn jongste titel is volgens Guno Burleson dat 2004 een vruchtbaar jaar was. “Ik won tien toernooien. Dat was mijn meest succesvol jaar op nationaal gebied.”

Image
dWT foto / Stefano Tull
Na zeven woelige jaren heeft Guno Burleson de damtroom opnieuw weten te bestijgen.-.

In de zeven woelige jaren tussen de twee kampioenschappen heeft de dammer in een zichtbaar emotionele stemming zijn pijlen gericht op toenmalige besturen van de Surinaamse Dambond. Die zouden hem de woestijn hebben ingejaagd, door wat hij noemt tegenwerking op raciale gronden. “Ik heb geen wrokgevoelens. De mensen denken dat mijn onthullingen te maken hebben met diepgewortelde onlustgevoelens.”

Image
dWT foto / Claudio Barker
Guno Burleson (l) staat op het punt een zet te doen in de barragepartij tegen Rinaldo Kemnaad om het Persoonlijk landskampioenschap dammen 2011.-.

Hij blijft lang stilstaan bij wat hij typeert als het onrecht dat hem is aangedaan. Hij spreekt over bestuurlijke onderdrukking. “Ik begrijp dat de waarheid soms pijnlijk is om aan te horen. Ik heb liever tien vijanden dan dat ik de waarheid verzwijg.”

Image
dWT foto / Stan Herewood
De top vijf van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2011: Gaetano Nahar (vijfde), (vertegenwoordiger Gerson Bendt), Rinaldo Kemnaad (semikampioen), Guno Burleson (kampioen) en John Sadiek (vierde).-.

Burleson kondigt de verschijning van een boek aan. Daarin zal gedetailleerde informatie staan over de bestuurders bij de dambond en de mate waarin hij werd tegengewerkt.
De nieuwe kampioen schrijft zijn afwezigheid op het hoogste podium aan drie factoren toe: zijn eigen wedstrijdvorm, weggeefpartijen en de motivatie van spelers die toeneemt als ze tegen mij dammen en afneemt als ze tegen anderen dammen. “Het is een samenspel der dingen. Soms overheerst het ene het andere. Als ik me meer ga verdiepen, meer inzet, denk ik dat in de toekomst de negatieve factoren minder invloed zullen hebben op mijn prestaties.”
De claim op de titel heeft lang op zich laten wachten. “Ik heb de overtuiging niet onder te doen voor andere dammers en dat sterkte mij door te gaan, ondanks de tegenslagen. Zelfsuggestie helpt, want je speelt dammers weg en dan gaat het opeens mis door weggeefpartijen. Als de eerder door mij genoemde factoren een rol spelen en je weet dat je harder moet werken om daarvan niet afhankelijk te zijn, lukt het wel de tegenslagen te verwerken.”
Tijdens het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2011 in de Vereniging Officiers Sociëteit (VOS) kreeg Burleson veel ondersteuning van personen als Frank Playfair, Rudi Waldring, Romeo Maatsen en Giwani Zeggen, die hem dagelijks belden.
Het kampioenschap is onmiddellijk na de titelstrijd tot de kleine uren gevierd in de VOS. Vanuit het buitenland kwamen felicitatieboodschappen.
Zijn moeder, vriendin en zoon waren de eerste personen die hij het blijde nieuws via de telefoon bracht. “Niet alleen bij mij was de spanning gebroken, maar ook zij zaten vol spanning te wachten op het verlossende telefoontje dat grote opluchting bracht. Ik voelde de vibratie via de telefoon, een grote opluchting.”

Organisatie
De titelstrijd werd in een sudden death sneldampartij beslist, omdat Burleson en Rinaldo Kemnaad na de laatste ronde elk met zestien punten waren geëindigd. Omdat ook de denkpartij remise eindigde, moest de sudden death-ontmoeting de doorslag brengen.
Burleson heeft moeite met het aantal barragepartijen. Op een algemene ledenvergadering zegt hij hierop gewezen te hebben. Hij stelde drie denkpartijen voor en bij remise drie sneldampartijen van tien minuten. En pas als er dan nog geen winnaar was, zou sudden death toegepast moeten worden.
Burleson vond het toernooi sterk bezet. “Partijen zijn geanalyseerd en met trots kan gezegd worden dat er geen aanwijzingen zijn gevonden dat partijen zijn weggegeven. Het is een onbevlekt toernooi geweest in tegenstelling tot het vorig jaar, toen tien dammers partijen hadden weggegeven. Dat heeft me de das omgedaan. Het doet pijn. Ik ben toen vijfde geworden.”
Volgens de kampioen was dat van vorig jaar geen unicum. “In 1991 was er sprake van een groot omkoopschandaal en kwamen er harde bewijzen op tafel. In 2010 ging het om favoritisme om anderen te benadelen. Ze zullen in het reine moeten komen met hun geweten.”
Burleson heeft een goed gevoel overgehouden dit jaar na de partijen tegen Dheeradjdutt Somai, Harrypersad Laldjietsingh en Hugo Kemp. “Somai heb ik hardhandig aangepakt en heel mooi weggespeeld. Dat geldt ook voor Laldjietsingh en Kemp, die een taaie tegenstander was.” De kampioen praat vol lof over de progressie die jeugddammer Gaetano Nahar doormaakt.
Over de organisatie van het toernooi in de VOS merkt Burleson op dat er voortaan alles aan moet worden gedaan om in een hotel te kunnen spelen, omdat het veel meer rust geeft en er minder lawaai is. Door andere activiteiten in de VOS was er geluidsoverlast, wat soms dammers uit hun concentratie haalde. De plaats waar gespeeld wordt geeft ook cachet aan het toernooi.
Damliefhebbers van hoog tot laag wonen de wedstrijden bij. Het aanbrengen van grote demonstratieborden kunnen overlast door het publiek voorkomen, omdat de toeschouwers op een grotere afstand de partijen kunnen volgen.
Burleson geeft ook de voorkeur aan betere geldprijzen. Hij stelt voor 1.000, 600 om 400 US dollar voor de eerste, tweede en derde plaats.

Pan-Am
Het Pan-Amerikaans kampioenschap staat voor de deur. Het regionaal toernooi vindt van 14 maart tot en met 1 april plaats op Curaçao. De Nederlandse Internationaal Grootmeester en ex-wereldkampioen Harm Wiersma zal Burleson en semikampioen Rinaldo Kemnaad tot aan hun vertrek klaarstomen.
Burleson hoopt niet dat dezelfde cd zal worden afgedraaid over het gaan naar het toernooi en zorgen dat winst wordt behaald, zonder een optimale voorbereiding. “Willen de mensen dat dammers het maximale halen uit de Pan-Am-wedstrijden, dan zal er niets moeten ontbreken aan de voorbereiding.”
Burleson stelt dat hij nog twee weken de tijd heeft om zich voor te bereiden. “Tijd speelt een rol, evenals de faciliteiten. De voorbereiding is de basis voor prestaties. Een vriend zei tegen mij: ‘den man wan sen’ yu fu kis’ tigri nanga anu’. Ik kan geen prognose doen. Pas als de voorbereiding prima is.”

Professioneel

Over inrichting van een professioneel damleven merkt Burleson op dat, wat de faciliteiten betreft, Suriname op een amateuristisch niveau zit. Hij meent een professionele aanpak te hebben als het gaat om de opvatting over het spel. “Maar de condities ontbreken om van een professionele beoefening te spreken.”
Materiële en financiële voorzieningen en tijd zijn volgens hem nodig om de gewenste condities te benaderen. “Overheid, de dambond en het bedrijfsleven zullen er over moeten nadenken om meer vrije tijd, materiële en financiële middelen beschikbaar te stellen aan dammers voor een professionelere aanpak.
Burleson denkt dat een deel van de Surinaamse dammers rijp daarvoor is. “Zeker een viertal dammers is er klaar voor. Het meest realistische is dat een groep dammers twee of drie jaren in Nederland gaat wonen en dammen waar Russen en Afrikanen intussen vertoeven. Voordat je denkt kom je op een hoger niveau.”
Op basis van criteria moet worden nagegaan wie daarvoor in aanmerking komen, zegt Burleson. “Zo'n stage zal van grote positieve invloed zijn op de rest van de dammers in Suriname.”
Over zijn eigen toekomst zegt hij dat hij een inzicht heeft bereikt waarmee hij het wereldniveau kan bereiken. “Dat inzicht is wel nog niet in overeenstemming met wat ik neerzet op het bord. Het is nog niet geperfectioneerd. Als ik me een paar jaren onder de grootmeesters bevind en train, zal dat tot uiting komen op het bord.”
Het inzicht heeft hij volgens eigen zeggen verworven door studie. “Russen en Afrikanen hoeven dat niet te doen, omdat ze al van kindsbeen af de inzichten hebben verworven. In onze situatie is dat niet zo. Je moet dat inzicht op je eigen manier zelf verwerven. Ik weet niet of ik moet geloven in een natuurtalent, maar wat vaststaat is dat waar een wil is, er een weg is. Je kan de top bereiken door inzet en een ijzeren wil.”.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Mon Mar 14, 2011 18:59

Bron: "De Ware Tijd"14/03/11
Wiersma onder indruk damgebeuren Nickerie

14/03/2011

NIEUW-NICKERIE - Harms Wiersma, ex-wereldkampioen dammen, is onder de indruk van het damgebeuren in district Nickerie. Hij vertoefde zaterdag in gezelschap van voorzitter Robur Levens van de Surinaamse Dambond en secretaris Anand Ramdjielal in het rijstdistrict om te spelen tegen plaatselijke dammers. Zijn aanwezigheid had als doel om de damsport te helpen promoten in Nickerie.

Wiersma nam het simultaan op tegen twaalf Nickeriaanse dammers. Hij kreeg enkele dammers snel onder de knie, maar had toch uren nodig om de andere wedstrijden in winst om te zetten. In een partij, die ongeveer 3,5 uur duurde, snoepte Radjendrakoemar Jaglall een remise af tegen de ex-wereld kampioen. Na zijn felicitatie uitgebracht te hebben aan Jaglal zei Wiersma dat er potentie is in het district.

Image

De Nickeriaanse dammers zijn aanbevolen zich te bundelen in een vereniging en van daaruit wedstrijden op een hoger niveau te organiseren. De denksport wordt ook door veel jongeren beoefent, "maar zij missen de nodige begeleiding en scholing om te kunnen doorstromen”, vindt Jaglall. Hij stelt zich beschikbaar om te werken naar een vereniging, "maar dan hebben we ook de ondersteuning nodig van de moederorganisatie”, benadrukt hij.-

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Thu Mar 17, 2011 23:05

Achttien deelnemers in Pan-Am damkampioenschap

Uit: de Ware Tijd, 17/03/2011

Paramaribo - Guno Burleson en Rinaldo Kemnaad, damkampioen en -semikampioen van Suriname, zullen elk zeventien partijen spelen in het Pan-Amerikaans damkampioenschap. Aan het regionaal toernooi, dat voor de zestiende keer wordt gehouden, doen achttien dammers mee. De kampioen en semikampioen van het toernooi plaatsen zich voor het wereldkampioenschap in Nederland.

Met uitzondering van 23 maart, wanneer de Pan-Amerikaanse Damfederatie haar congres houdt, zal er dagelijks gespeeld worden tot en met 30 maart. Op drie van de dagen is er zowel een ochtend- als middagsessie.

Tijdens de partijen hebben de dammers twee uren bedenktijd. Na vijftig zetten krijgen ze een half uur om de partij af te maken.Er zullen barrages gespeeld worden als dammers de eerste of tweede plaats delen. Sneldampartijen van eerst 2x15 minuten, daarna 2x10 en uiteindelijk 2x5, zullen de doorslag moeten brengen.-.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Fri Mar 18, 2011 16:12

Burleson verslaat Kemnaad in Pan-Am-kampioenschap

Uit: de Ware Tijd, 18/03/2011

WILLEMSTAD - Guno Burleson heeft zijn eerste winst op zak in het zestiende Pan-Amerikaans damkampioenschap. In het Plaza Hotel Curaçao heeft de vijfvoudig damkampioen van Suriname woensdag bij aanvang landgenoot Rinaldo Kemnaad verslagen.

De organisatie heeft besloten in de eerste ronde zoveel mogelijk landgenoten tegen elkaar uit te laten komen. Aan het Pan-Amerikaans damkampioenschap doen achttien spelers mee, onderwie één uit Guadeloupe, Dominicaanse Republiek, Costa Rica, Brazilië, twee elk uit Suriname, Trinidad en Tobago en Aruba, drie uit de Verenigde Staten en vier uit Curaçao. Uit het regionaal toernooi plaatst de top twee zich voor het wereldkam-pioenschap dammen, dat in mei in Amsterdam, Nederland plaatsvindt.

Image
dWT foto / Claudio Barker
Guno Burleson (l) haalde zijn eerste twee punten op het Pan-Amerikaans damkampioenschap binnen ten koste van landgenoot Rinaldo Kemnaad (r).-.

Van de deelnemers is het alleen de Amerikaan Alexander Mogilyanski (1992; 2005) en Burleson (1993; 1997) eerder gelukt het toernooi te winnen. Net als de Surinamer won ook Mogilyanski zijn eerste partij. Hij was te sterk voor Frantz Forbin van Guadeloupe. De Haïtiaan Ricardo Pierre, die de laatste twee edities won, is dit jaar niet van de partij.

Uitslagen eerste ronde: Guno Burleson (Sur) - Rinaldo Kemnaad (Sur) 2-0; Allan Silva (Bra) - Amaury Peralta (Dom) 2-0; Alexander Mogilyanski (VS) - Frantz Forbin (Gua) 2-0; Yevgeniy Sklyarov (VS) - Turisy (VS) 2-0; Clifton Agata (Cur) - Raoul Alias (Cur) 1-1; Walter Quesada (Costa R) - Torres 1-1; Dickson Maughn (T&T) - Andy Charles (T&T) 1-1; Glen Monk (Cur) - Carlos Loreville (Cur) 1-1; Rickert Nisbeth (Aru) - Delbert Alexander (Aru) 1-1.
Stand: 1. Sklyarov, Mogilyanski, Burleson en Silva elk 2 punten; 5. Quesada, Loreville, Maughn, Alias, Alexander, Nisbeth, Agata, Charles, Monk en Torres elk 1; 15. Peralta, Kemnaad, Forbin en Turiy elk 0 punten.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Sat Mar 19, 2011 01:58

Bron: "De Ware Tijd"18/03/11

Matige start opendamkampioenschap Albina

door Hugo den Boer

18/03/2011

ALBINA - Op de eerste speeldag van het opendamkampioenschap van Albina zijn slechts tien van de zeventien dammers komen opdagen.

Iwan Akoeté van de Albina Sportbond (ASB), die belast is met de organisatie van het evenement, wijt de matige opkomst aan het regenachtige weer. “We hebben een slechte accommodatie waarbij regen en wind vrij spel hebben”, zegt hij. De recreatiezaal waar er gespeeld wordt, is er één zonder muren en met een lekkend dak. Het opendamkampioenschap 2011 wordt voor het eerst georganiseerd en staat onder auspiciën van de ASB. Het toernooi duurt vier weken, waarbij er op de maandag-, woensdag- en vrijdagavond wordt gespeeld. De organisatie zal vandaag inventariseren welke kandidaten nog serieus willen deelnemen aangezien de spelers eigenlijk geen enkele speelavond mogen verzuimen.

Image
dWT foto / Hugo den Boer
In Albina is een aanvang gemaakt met het opendamkampioenschap. Zeven dammers lieten verstek gaan.-.

Op de eerste avond was ook Burney Berika, die vorig jaar een plaatselijk damtoernooi won, van de partij. Hij speelde remise tegen Regillio Abisoina. “Maar ik weet zeker dat ik ook dit jaar weer ga winnen”, verzekerde hij na de partij. Om het dammen verder te promoten heeft de ASB de denksport ook opgenomen bij het scholensporttoernooi dat in mei en juni wordt georganiseerd voor de plaatselijke scholen.
Uitslagen: Berika - Abisoina 1-1; Mio - Tjapa 1-1; Toetoe - Esajas 2-0; Assoega - Tjoetja 1-1; Asaitie - Bribi 2-0.-.

Guno Burleson
Real name: Guno Burleson

Post by Guno Burleson » Sat Apr 02, 2011 22:06

In navolging van Schwarzman - Valneris ?

De Braziliaan Allan Silva negeerde remise-afspraak en won onverdiend van Guno Burleson

16 de pan-Amerikaanse kampioenschap in Curacao

De 2 Russiche deelnemers , de 2 Surinaamse spelers (met coach R.Levens ) en de Braziliaan logeerden in Holiday Beach Hotel oftewel Veneto. De overige deelnemers brachten hun dagen door in andere hotels.
Coach Levens en ik deelden kamer 401 en onze landgenoot Kemnaad en de Braziliaan Silva deelden kamer 109. A.Silva en de 3 Surinamers deden bijna alles samen : van en naar de speellocatie gaan , consumptie.......enz. Ik was de enige persoon onder alle deelnemers die een redelijk goed gesprek kon voeren met de slechts portugees sprekende, veelbelovende Braziliaanse dammer. Met wat aanvullingen van de Braziliaan werden mijn zinnen en woorden in het Portugees compleet. Silva vond het zeer prettig om met zijn toestel foto's te schieten voor hem en ik en samen standen op het bord door te nemen. Hij vroeg me telkenmale in 2 dagen of we in dezelfde kamer konden logeren. Kemnaad liet de Braziliaan en mij weten dat hij daarmee geen problemen had. Maar ik wilde niet voor onze wedstrijd samen in dezelfde kamer zijn - slechts uit psychologische overwegingen. Mijn antwoord was duidelijk : otro dia ( een andere dag ).Een schatting wees uit dat Siva op meerdere dagen me minstens 5 keren attendeerde op onze wedstrijd van ronde 4.Alsof hij wilde aangeven dat het een spannende wedstrijd kon worden tussen twee spelers die het in zekere zin met elkaar kunnen vinden . Maar later bleek zijn aandrang iets anders te betekenen want na een dag of twee wond Silva er geen doekjes meer om en stuurde het aan op een remise-afspraak. Ik hield hem nadrukkelijk voor dat pas bij goed spel en een goed resultaat van hem tegen de Russiche Amerikaan Skliyarov die afspraak nog zou gelden. Bij verlies van hem tegen deze Amerikaan zou ik keihard tegen Silva spelen.Deze woorden heb ik Silva meerdere malen toevertrouwd. De partij van Skliyarov tegen Silva werd een goede remise. Ongeveer 2 en een half uur daarna ( er werden op deze dag 2 wedstrijden gespeeld) moest ik het dan opnemen tegen Silva. Ik deelde hem meteen mede dat ik accoord ga met zijn voorstel.Hij hield zich tot enkele minuten voor onze wedstrijd nog aan zijn afspraak. Met nog zo's 3 minuten te gaan voor aanvang van onze partij maakte Siva- als een donderslag bij heldere hemel- een andere afspraak : hij zei dat we pas een 40-zetten-remise partij kunnen spelen als we binnen de eerste 10 zetten geen combinatieve fout zouden begaan. De echo's van het woord " combinacao " (ik weet maar niet hoe je het in het portugees schrijft of als je het zo moet uitdrukken) zijn tot heden nog hoorbaar voor mij.
Mijn concentratie ,motivatie en energie waren inmiddels significant afgenomen omdat ik me richtte op de volgende rondes. De eerste 10 zetten speelde ik dan passief om daarna gezamelijk de partij naar remise af te wikkelen. Na de 10 zetten zei Silva tegen mij dat we een normale partij verder gaan spelen ( alweer tot me verbazing ) totdat het remise wordt op de 40ste zet. Ik voelde me ongemakkelijk met me openingskeuze en moest dit nog aanhoren.Silva speelde in ijl tempo tot de 40ste zet .Ik vertrouwde de gang van zaken niet helemaal meer en trok wat tijd uit voor bepaalde zetten- helaas was dat al te laat want de zin zat er niet meer in en mijn eigen spel had ik niet voor me. De passieve zettenreeksen waren in strijd met me traditionele wedstrijdinstelling. Op de 40ste zet weigerde Silva de wedstrijd stop te zetten om te tekenen voor de remise.
Ik raakte zo gedemotiveerd door deze ghetto-achtige attitude dat ik zelfs de eenvoudigste remisezetten in de uitgedunde stand na de 40ste zet niet meer kon signaleren. Ik verloor op deze manier de partij.Direct hierna liet ik luidkeels in de speelzaal horen dat we een remise-afspraak hadden.
Het betrof een zeer lang panamtoernooi van 17 rondes en met een mentale moeheid na het Surinaamse kampioenschap ,zoals ik dat aanhaalde in de media van Suriname ( van 9 + 11 rondes , respectievelijk halve finale en finale ) , wilde ik vooral toernooitactisch omgaan met dit panamtoernooi. Harm Wiersma ( op Curacao ) vond het raadzaam voor mij dat ik niet moest verliezen van de kanshebbers en dat zelfs 'remise overeenkomen' tot de mogelijkheden kon behoren. Geen dammer op aarde heeft dit jaar binnen ongeveer 8 weken ( vanaf de tweede week van februari tot eind maart ) 37 wedstrijden moeten spelen als Guno Burleson.
Maar ik wilde niet zonder meer ingaan op het voorstel dan wel aandrang van Silva. Ik voegde hem niet meteen toe aan het rijtje van kanshebbers als Mogiljanski en Skliyarov maar stelde hem eerst op de proef met zijn duel tegen Skliyarov. Achteraf bezien vind ik het zeer merkwaardig dat Silva me aan het begin van het toernooi vroeg of ik Kemnaad zou voorbereiden in zijn ontmoeting tegen Silva van de 16de ronde , indien ik (Burleson) minder punten zou hebben dan hem ( Silva ).
Ik heb de zoveelste les geleerd hiermee en zal me erin moeten berusten.Met mijn overwinning op Mogiljanski (mede-koploper) speelde ik Silva ook nog in de kaart.
Met dit relaas spreek ik de hoop uit dat men op het forum weet waaraan men toe is als het gaat om analyse van de gekunstelde partij Burleson-Silva. Ik durfde ook niet langer dan een halve minuut het commentaar van Eric van Dusseldorp te lezen betreffende deze partij - direct hierna moest ik plaats nemen achter het bord om de zoveelste panamwedstrijd te spelen. Maar ik bekijk alles zeker nog.
Het verbaal contact tussen de Braziliaan en ik is sedert die dag verbroken.
Ondanks het gebeurde had ik bij nauwkeuriger spel tegen Alias , Maugh , Peralta en Charles de panamtitel kunnen behalen. Tegen Alias had ik een huizenhoog gewonnen stand die ik in tijdnood om zeep hielp. Tegen Maugh kon ik binnen enkele zetten een schijf winnen of doorbraak forceren.
Mogiljanski zou ook met een overwinning op Alias kampioen zijn geworden.
Maar de Braziliaan speelde ook creatief genoeg tegen de meeste tegenstanders om zelfs bij een salonremise van hem en mijn persoon , de panamtitel op zijn naam te schrijven.Ik vertelde Harm Wiersma op Curacao dat de kampioen van dit toernooi Burleson , Silva , Mogiljanski of Skliyarov zou worden.

Maar zou iemand mij kunnen vertellen waarom Schwarsman zich niet aan de remise-afspraak heeft gehouden tegen Valneris in december 2010. Wat is daarvan waar ? En waarom was er ruzie tussen die twee ?

Guno Burleson

Post by Guno Burleson » Sat Apr 02, 2011 22:09

In navolging van Schwarzman - Valneris ?

De Braziliaan Allan Silva negeerde remise-afspraak en won onverdiend van Guno Burleson

16 de pan-Amerikaanse kampioenschap in Curacao

De 2 Russiche deelnemers , de 2 Surinaamse spelers (met coach R.Levens ) en de Braziliaan logeerden in Holiday Beach Hotel oftewel Veneto. De overige deelnemers brachten hun dagen door in andere hotels.
Coach Levens en ik deelden kamer 401 en onze landgenoot Kemnaad en de Braziliaan Silva deelden kamer 109. A.Silva en de 3 Surinamers deden bijna alles samen : van en naar de speellocatie gaan , consumptie.......enz. Ik was de enige persoon onder alle deelnemers die een redelijk goed gesprek kon voeren met de slechts portugees sprekende, veelbelovende Braziliaanse dammer. Met wat aanvullingen van de Braziliaan werden mijn zinnen en woorden in het Portugees compleet. Silva vond het zeer prettig om met zijn toestel foto's te schieten voor hem en ik en samen standen op het bord door te nemen. Hij vroeg me telkenmale in 2 dagen of we in dezelfde kamer konden logeren. Kemnaad liet de Braziliaan en mij weten dat hij daarmee geen problemen had. Maar ik wilde niet voor onze wedstrijd samen in dezelfde kamer zijn - slechts uit psychologische overwegingen. Mijn antwoord was duidelijk : otro dia ( een andere dag ).Een schatting wees uit dat Siva op meerdere dagen me minstens 5 keren attendeerde op onze wedstrijd van ronde 4.Alsof hij wilde aangeven dat het een spannende wedstrijd kon worden tussen twee spelers die het in zekere zin met elkaar kunnen vinden . Maar later bleek zijn aandrang iets anders te betekenen want na een dag of twee wond Silva er geen doekjes meer om en stuurde het aan op een remise-afspraak. Ik hield hem nadrukkelijk voor dat pas bij goed spel en een goed resultaat van hem tegen de Russiche Amerikaan Skliyarov die afspraak nog zou gelden. Bij verlies van hem tegen deze Amerikaan zou ik keihard tegen Silva spelen.Deze woorden heb ik Silva meerdere malen toevertrouwd. De partij van Skliyarov tegen Silva werd een goede remise. Ongeveer 2 en een half uur daarna ( er werden op deze dag 2 wedstrijden gespeeld) moest ik het dan opnemen tegen Silva. Ik deelde hem meteen mede dat ik accoord ga met zijn voorstel.Hij hield zich tot enkele minuten voor onze wedstrijd nog aan zijn afspraak. Met nog zo's 3 minuten te gaan voor aanvang van onze partij maakte Siva- als een donderslag bij heldere hemel- een andere afspraak : hij zei dat we pas een 40-zetten-remise partij kunnen spelen als we binnen de eerste 10 zetten geen combinatieve fout zouden begaan. De echo's van het woord " combinacao " (ik weet maar niet hoe je het in het portugees schrijft of als je het zo moet uitdrukken) zijn tot heden nog hoorbaar voor mij.
Mijn concentratie ,motivatie en energie waren inmiddels significant afgenomen omdat ik me richtte op de volgende rondes. De eerste 10 zetten speelde ik dan passief om daarna gezamelijk de partij naar remise af te wikkelen. Na de 10 zetten zei Silva tegen mij dat we een normale partij verder gaan spelen ( alweer tot me verbazing ) totdat het remise wordt op de 40ste zet. Ik voelde me ongemakkelijk met me openingskeuze en moest dit nog aanhoren.Silva speelde in ijl tempo tot de 40ste zet .Ik vertrouwde de gang van zaken niet helemaal meer en trok wat tijd uit voor bepaalde zetten- helaas was dat al te laat want de zin zat er niet meer in en mijn eigen spel had ik niet voor me. De passieve zettenreeksen waren in strijd met me traditionele wedstrijdinstelling. Op de 40ste zet weigerde Silva de wedstrijd stop te zetten om te tekenen voor de remise.
Ik raakte zo gedemotiveerd door deze ghetto-achtige attitude dat ik zelfs de eenvoudigste remisezetten in de uitgedunde stand na de 40ste zet niet meer kon signaleren. Ik verloor op deze manier de partij.Direct hierna liet ik luidkeels in de speelzaal horen dat we een remise-afspraak hadden.
Het betrof een zeer lang panamtoernooi van 17 rondes en met een mentale moeheid na het Surinaamse kampioenschap ,zoals ik dat aanhaalde in de media van Suriname ( van 9 + 11 rondes , respectievelijk halve finale en finale ) , wilde ik vooral toernooitactisch omgaan met dit panamtoernooi. Harm Wiersma ( op Curacao ) vond het raadzaam voor mij dat ik niet moest verliezen van de kanshebbers en dat zelfs 'remise overeenkomen' tot de mogelijkheden kon behoren. Geen dammer op aarde heeft dit jaar binnen ongeveer 8 weken ( vanaf de tweede week van februari tot eind maart ) 37 wedstrijden moeten spelen als Guno Burleson.
Maar ik wilde niet zonder meer ingaan op het voorstel dan wel aandrang van Silva. Ik voegde hem niet meteen toe aan het rijtje van kanshebbers als Mogiljanski en Skliyarov maar stelde hem eerst op de proef met zijn duel tegen Skliyarov. Achteraf bezien vind ik het zeer merkwaardig dat Silva me aan het begin van het toernooi vroeg of ik Kemnaad zou voorbereiden in zijn ontmoeting tegen Silva van de 16de ronde , indien ik (Burleson) minder punten zou hebben dan hem ( Silva ).
Ik heb de zoveelste les geleerd hiermee en zal me erin moeten berusten.Met mijn overwinning op Mogiljanski (mede-koploper) speelde ik Silva ook nog in de kaart.
Met dit relaas spreek ik de hoop uit dat men op het forum weet waaraan men toe is als het gaat om analyse van de gekunstelde partij Burleson-Silva. Ik durfde ook niet langer dan een halve minuut het commentaar van Eric van Dusseldorp te lezen betreffende deze partij - direct hierna moest ik plaats nemen achter het bord om de zoveelste panamwedstrijd te spelen. Maar ik bekijk alles zeker nog.
Het verbaal contact tussen de Braziliaan en ik is sedert die dag verbroken.
Ondanks het gebeurde had ik bij nauwkeuriger spel tegen Alias , Maugh , Peralta en Charles de panamtitel kunnen behalen. Tegen Alias had ik een huizenhoog gewonnen stand die ik in tijdnood om zeep hielp. Tegen Maugh kon ik binnen enkele zetten een schijf winnen of doorbraak forceren.
Mogiljanski zou ook met een overwinning op Alias kampioen zijn geworden.
Maar de Braziliaan speelde ook creatief genoeg tegen de meeste tegenstanders om zelfs bij een salonremise van hem en mijn persoon , de panamtitel op zijn naam te schrijven.Ik vertelde Harm Wiersma op Curacao dat de kampioen van dit toernooi Burleson , Silva , Mogiljanski of Skliyarov zou worden.

Maar zou iemand mij kunnen vertellen waarom Schwarsman zich niet aan de remise-afspraak heeft gehouden tegen Valneris in december 2010. Wat is daarvan waar ? En waarom was er ruzie tussen die twee ?

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Tue Apr 05, 2011 04:58

De 68 ratinglijst van de FMJD is op 1 April verschenen. Ik was erg verrast te zien dat resultaten van de laatste Pan-Amerikaanse kampioenschappen reeds in verwerkt waren.
Hier zien we enkele interesante statistieken voor de Surinaamse dammers.
• Guno Burleson leidt nog steeds de Surinaamse lijst, en is na lange tijd dat er weer een Surinamer binnen de top 100 staat. Guno staat op de 98ste plaats met 2265 ratingpunten.
• Gerson Bendt neemt de no. 2 plaats over van John Sadiek. Sadiek is nu op de 3de plaats
• Het onderlinge verschil in ratingpunten tussen Bendt, Sadiek en Kemnaad is slechts 1 punt resp. 2248, 2247 en 2246.
• Gaetano Nahar is voor het eerst op de A-lijst en is direct de 11de Surinamer met 2154 punten.
• Er zijn 58 Surinamers op de A-lijst. (noot: Suriname heeft waarschijnlijk het hoogste aantal dammers per inwoner op de A-lijst )
• Nahar en Laldjietsingh krijgen beide een norm voor de MF titel tijdens de finale van de kampioenschappen van Suriname 2011.
• Op de 70+ lijst staat KEMP op de 10de plaats met 2107 punten. Andere Surinamers op deze lijst zijn: Mohanlal (13), Lont (32)
• Op de 60+ lijst staat John Sadiek als hoogste Surinamer op de 8ste plaats.
• Op de 50+ lijst staat John Sadiek eveneens als hoogste Suriname op de 19de plaats.
• Op de aktieve spelers lijst staat Guno Burleson als hoogste op de 37ste plaats
• Arief Salarbaks staat als enige Surinamer op U-20 lijst op de 44ste plaats.
• Op de U26 lijst staat Gaetano Nahar op de 34ste plaats. Op de lijst staat Arief op de 118de plaats.
• Er zijn geen Surinaamse damsters op de Vrouwen lijst
• Suriname staat op de landenlijst ongewijzigd op de 15de plaats.
• Op de statistiekenlijst is Suriname op de 10de plaats – Suriname heeft 6 dammers met een 2200+ rating, en een total van 81 dammers op de A en B lijst samen.

Link naar 68ste A-lijst van Surinamers:
http://www.fmjd.org/rating/query.php?li ... =Get+it%21
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Thu Apr 07, 2011 00:45

Terugtrekking Mogiljanski maakt WK-route alsnog vrij voor Burleson

door Stan Herewood
Sportscope: 06/04/2011

Damkampioen Guno Burleson en semikampioen Rinaldo Kemnaad hebben de boot gemist. Tijdens het Pan-Amerikaans damkampioenschap op Curaçao is Burleson op de derde plaats geëindigd achter de Braziliaan Alan Silva en de tot Amerikaan genaturaliseerde Rus Alexander Mogiljanski. Kemnaad strandde op de zevende plaats. Beide Surinamers hadden ingeschat hoger te eindigen.

Vooraf was bekend dat de kampioen en semikampioen van het zestiende Pan-Amerikaans damkampioenschap mee zouden mogen doen aan het wereldkampioenschap dammen. Het wereldtoernooi vindt volgende maand plaats in Amsterdam, Nederland. Met hun derde en zevende plaats is de droom om op het mondiaal toernooi aanwezig te zijn in rook opgegaan.
Toch is Burleson mogelijk aanwezig in Amsterdam. Er bestaat namelijk een kleine kans dat de 69-jarige Mogiljanski zich terugtrekt, waardoor Burleson zijn plaats inneemt op het WK. “Het is een voornemen waarover de werelddammer nog met zijn gezin moet overleggen”, beweert voorzitter Robur Levens van de Surinaamse Dambond, die het Pan-Amerikaans damkampioenschap op Curaçao bijwoonde.

Image
Foto / Fedakor
Rinaldo Kemnaad (tweede vanuit rechts) kreeg naast een deelnemersmedaille een certificaat en een ingelijste foto.-.

Suriname houdt er ernstig rekening mee dat Mogiljanski zich terugtrekt, waardoor de weg voor Burleson naar het WK toch wordt vrijgemaakt. Met de nieuwe voorzitter van de Pan-Amerikaanse Damfederatie, Clifton Agata, heeft Levens afgesproken dat indien Mogiljanski niet meedoet, hij dit zo spoedig mogelijk laat weten, zodat de nodige voorbereidingen getroffen kunnen worden om Burleson af te vaardigen. “Maar wij kunnen geen deadline stellen aan de dammer, omdat hij terloops tijdens een speech de mededeling heeft gedaan en daaruit mogen geen speculaties voortvloeien.”

Image
Foto / Fedakor
Guno Burleson (m) neemt zijn trofee in ontvangst.-.

Burleson kan leven met de tegenvaller het WK te missen, maar geeft toe dat hij teleurgesteld is. Aan de andere kant vindt hij dat, indien hij zich had geplaatst voor het WK in mei, hij amper zes weken de tijd had zich daarop voor te bereiden. Hij vindt het lastig onder die omstandigheden mee te doen aan het WK. “Het zou negatieve gevolgen kunnen hebben voor mijn prestaties in zo'n select gezelschap. Er moet een andere wedstrijdkalender komen.”
Levens is het helemaal eens met de topdammer. “Wij konden er echter niet veel aan doen. Door een toevallige samenloop van omstandigheden vielen ons kampioenschap en de strijd om de Pan-Am-titel samen.” Dat schrijft hij toe aan verschuiving van het Pan-Am-toernooi. “Het zou aanvankelijk in andere landen worden georganiseerd, maar na terugtrekking van die landen is de huidige, ongemakkelijke situatie ontstaan.”

Mentale moeheid
Burleson beschrijft het Pan-Am-toernooi als “sterk bezet en zwaar”, waarbij het, met uitzondering van een vijftal dammers, niet makkelijk was door te breken. Voor hem was het extra zwaar door het groot aantal wedstrijden dat hij in Suriname had gespeeld.
In de halve finale en finale van het Persoonlijk Landskampioenschap speelde hij twintig wedstrijden. “Met nog eens zeventien tijdens het Pan-Am kampioenschap heb ik in totaal 37 wedstrijden gespeeld binnen acht weken. Ik denk dat ik de enige dammer ben op aarde die in deze periode zoveel wedstrijden heeft gespeeld.”
De hoge frequentie bracht volgens de Surinaamse kampioen mentale moeheid met zich mee. “Deze situatie is af ten toe van invloed geweest op mijn prestaties. Ik kon dat merken aan partijen waarbij ik gewonnen stond, maar toch het werk niet kon afmaken. Dat heeft mij ook de das omgedaan.”
De overwinning van Burleson op de ervaren en succesvolle Internationaal Grootmeester Mogiljanski – het enige verlies van de Amerikaan – heeft de aandacht getrokken. Burleson vindt dat zijn tegenstander te ver is gegaan met zijn stelling, terwijl hij remise had moeten overeenkomen. “Ik heb zijn vasthoudendheid afgestraft.”
Na twee dagen besprak Burleson de partij met Mogiljanski, die zei dat hij zich had verkeken op een stelling. “Te oordelen naar zijn lichaamstaal denk ik dat hij in de eindfase van de partij onder een bepaalde druk kwam te staan.”
De lessen die Burleson heeft geleerd uit het Pan-Am-toernooi zijn de mentale roofbouw door het spelen van een ongekend hoog aantal partijen in korte periode en de mislukte afspraak met de latere kampioen Silva in de vierde ronde.
Volgens Levens waren Burleson en Silva overeengekomen dat als er na tien zetten geen combinatie voor een van beiden was, zij de veertig zetten zouden uitspelen en dan remise zouden overeenkomen. Echter weigerde Silva na de veertigste zet, omdat hij er iets beter voor stond. Burleson verloor de partij. Levens zegt van de afspraak pas achteraf kennis gedragen te hebben. Ondanks alles is de voorzitter over de inzet van Burleson en Kemnaad “dik tevreden”.

Bestuur
In de wandelgangen heeft Levens met collega-voorzitters gesproken. Enkelen van hen willen naar het voorbeeld van Suriname een topdammer als Harm Wiersma binnenhalen voor jeugdsessies.
Verder is besproken dat de afgelopen jaren alleen Suriname, Brazilië en Curaçao interland-toernooien hebben georganiseerd en een enkele keer Grenada. Op de overige Pan-Am-landen is een beroep gedaan om ook de organisatie van jeugd- en seniorentoernooien op zich te nemen. Het streven is om meer dan de beschikbare twee plaatsen voor Pan-Am-vertegenwoordigers in het WK mogelijk te maken.
De kans is aanwezig dat Suriname wordt uitgenodigd voor een toernooi in Guadeloupe eind deze maand. In Amerika, Rusland en Nederland liggen open toernooien op stapel. Burleson gaat in augustus naar het evenement in de Verenigde Staten. Deelname aan de overige evenementen zal afhangen van beschikbare financiële middelen. Voor het toernooi in Rusland is Suriname al uitgenodigd.
Het is niet uitgesloten dat Suriname in de toekomst met meer personen wordt vertegenwoordigd in het Pan-Am-bestuur zegt Levens. Hij was gevraagd zitting te nemen in het bestuur, maar kan daaraan geen gevolg geven door drukke werkzaamheden. Raj Narain, oud-voorzitter van de Surinaamse Dambond, is de enige Surinamer die zitting heeft in het bestuur. Hij bekleedt de functie van ondervoorzitter.-.

Rudi Azimullah

Post by Rudi Azimullah » Thu Apr 07, 2011 00:50

Rodjan leidt bij De Straal

de Ware Tijd: 06/04/2011

Sharief Rodjan is de leider van de interne competitie bij damvereniging De Straal. Door Benie Gopal te verslaan, wist hij zijn voorsprong op de rest van het veld te behouden. Rodjan zit op zeventien punten na tien duels en laat Rabin Nanhoe (9-14) en Shrikrishne Sheonath (8-13) achter zich. Nanhoe versloeg Harrypersad Algoe en Sheonath kreeg Oesman Rodjan klein.

Nummer vier Soerdjperkash Jogi was de enige dammer uit de top vijf die geen zege boekte; hij kwam slechts tot een remise tegen Rajiv Balradj. Jogi heeft na acht duels tien punten en telt één punt en ook één duel meer dan Krishan Badal, die van Timothy Bari won.-.

Andrew Tjon A Ong

Post by Andrew Tjon A Ong » Thu Apr 07, 2011 16:32

Bron: "De Ware Tijd" 7/4/11
Jarige dambond focust zich op jeugd

door Raymund Stuger

07/04/2011

Paramaribo - De Surinaamse Dambond (SDB) viert vandaag zijn 59ste verjaardag in alle stilte. Het bestuur zegt geen middelen te hebben om de jaardag groots te vieren. In plaats daarvan wordt de focus liever gericht op de jeugd.SDB-commissaris Hemradj Basdewsing zegt dat leerlingen van zes lagere en zes voj-scholen vanaf zaterdag tot en met 10 april onderling tegen elkaar dammen.

Morgen spelen de Stählin- en Ram Sewbaran-school een oefenwedstrijd op de Shri Ramschool. “In voorbereiding op de grote scholendamhappening van 16 april”, aldus Basdewsing. Intussen is de opzet van het scholentoernooi gewijzigd. In eerste instantie was het de bedoeling om de tien beste dammers van elke glo- en voj-school tegen elkaar te laten uitkomen om zo na te gaan welke school het best kan dammen. Maar het toernooi heeft nu een open karakter. “We willen alle scholen de kans geven zich bij ons aan te melden met tien dammers. Die mogen dan ook meespelen op 16”, zegt Basdewsing. De winnende school zal het later in het jaar opnemen tegen de scholenkampioen van Brokopondo. Opgave kan tot en met 14 april.

Image
dWT foto / Stefano Tull
Jeugdkampioen Niaaz Salarbaks en Internationaal Grootmeester Harm Wiersma (rug naar de camera) spelen simultaan tegen verschillende scholieren van de Shri Ramschool tijdens de kick off van het schooldamproject.-
.

Behalve de scholenwedstrijden had de SDB het U-16 jeugdkampioenschap gepland voor hetzelfde weekend. Maar door gebrek aan financiën is de bond genoodzaakt deze wedstrijd naar het weekend van 14 en 15 mei te verschuiven. Basdewsing hoopt dat deze extra maand er toe zal leiden dat ook dammers buiten Paramaribo en Wanica zich zullen opgeven voor deze wedstrijden. “De laatste tien jaar hebben we steeds kampioenen gehad uit Paramaribo en Wanica, terwijl ik zeker weet dat de overige districten ook goede jeugdige dammers hebben.”.-.

Guno Burleson

Post by Guno Burleson » Mon Apr 11, 2011 19:19

Guno Burleson speelde 38 wedstrijden binnen 8 weken !!!
Ik heb na de eerste week van februari tot eind maart in totaal 38 wedstrijden gespeeld.
Per vergissing werd er melding gemaakt van 37 wedstrijden in de krant en op de radio.
Ik speelde 9 in de halve finale , 11 in de finale , 1 barragewedstrijd tegen Kemnaad en 17 panamwedstrijden.

Post Reply