Terugtrekking Mogiljanski maakt WK-route alsnog vrij voor Burleson
door Stan Herewood
Sportscope: 06/04/2011
Damkampioen Guno Burleson en semikampioen Rinaldo Kemnaad hebben de boot gemist. Tijdens het Pan-Amerikaans damkampioenschap op Curaçao is Burleson op de derde plaats geëindigd achter de Braziliaan Alan Silva en de tot Amerikaan genaturaliseerde Rus Alexander Mogiljanski. Kemnaad strandde op de zevende plaats. Beide Surinamers hadden ingeschat hoger te eindigen.
Vooraf was bekend dat de kampioen en semikampioen van het zestiende Pan-Amerikaans damkampioenschap mee zouden mogen doen aan het wereldkampioenschap dammen. Het wereldtoernooi vindt volgende maand plaats in Amsterdam, Nederland. Met hun derde en zevende plaats is de droom om op het mondiaal toernooi aanwezig te zijn in rook opgegaan.
Toch is Burleson mogelijk aanwezig in Amsterdam. Er bestaat namelijk een kleine kans dat de 69-jarige Mogiljanski zich terugtrekt, waardoor Burleson zijn plaats inneemt op het WK. “Het is een voornemen waarover de werelddammer nog met zijn gezin moet overleggen”, beweert voorzitter Robur Levens van de Surinaamse Dambond, die het Pan-Amerikaans damkampioenschap op Curaçao bijwoonde.
Foto / Fedakor
Rinaldo Kemnaad (tweede vanuit rechts) kreeg naast een deelnemersmedaille een certificaat en een ingelijste foto.-.
Suriname houdt er ernstig rekening mee dat Mogiljanski zich terugtrekt, waardoor de weg voor Burleson naar het WK toch wordt vrijgemaakt. Met de nieuwe voorzitter van de Pan-Amerikaanse Damfederatie, Clifton Agata, heeft Levens afgesproken dat indien Mogiljanski niet meedoet, hij dit zo spoedig mogelijk laat weten, zodat de nodige voorbereidingen getroffen kunnen worden om Burleson af te vaardigen. “Maar wij kunnen geen deadline stellen aan de dammer, omdat hij terloops tijdens een speech de mededeling heeft gedaan en daaruit mogen geen speculaties voortvloeien.”
Foto / Fedakor
Guno Burleson (m) neemt zijn trofee in ontvangst.-.
Burleson kan leven met de tegenvaller het WK te missen, maar geeft toe dat hij teleurgesteld is. Aan de andere kant vindt hij dat, indien hij zich had geplaatst voor het WK in mei, hij amper zes weken de tijd had zich daarop voor te bereiden. Hij vindt het lastig onder die omstandigheden mee te doen aan het WK. “Het zou negatieve gevolgen kunnen hebben voor mijn prestaties in zo'n select gezelschap. Er moet een andere wedstrijdkalender komen.”
Levens is het helemaal eens met de topdammer. “Wij konden er echter niet veel aan doen. Door een toevallige samenloop van omstandigheden vielen ons kampioenschap en de strijd om de Pan-Am-titel samen.” Dat schrijft hij toe aan verschuiving van het Pan-Am-toernooi. “Het zou aanvankelijk in andere landen worden georganiseerd, maar na terugtrekking van die landen is de huidige, ongemakkelijke situatie ontstaan.”
Mentale moeheid
Burleson beschrijft het Pan-Am-toernooi als “sterk bezet en zwaar”, waarbij het, met uitzondering van een vijftal dammers, niet makkelijk was door te breken. Voor hem was het extra zwaar door het groot aantal wedstrijden dat hij in Suriname had gespeeld.
In de halve finale en finale van het Persoonlijk Landskampioenschap speelde hij twintig wedstrijden. “Met nog eens zeventien tijdens het Pan-Am kampioenschap heb ik in totaal 37 wedstrijden gespeeld binnen acht weken. Ik denk dat ik de enige dammer ben op aarde die in deze periode zoveel wedstrijden heeft gespeeld.”
De hoge frequentie bracht volgens de Surinaamse kampioen mentale moeheid met zich mee. “Deze situatie is af ten toe van invloed geweest op mijn prestaties. Ik kon dat merken aan partijen waarbij ik gewonnen stond, maar toch het werk niet kon afmaken. Dat heeft mij ook de das omgedaan.”
De overwinning van Burleson op de ervaren en succesvolle Internationaal Grootmeester Mogiljanski – het enige verlies van de Amerikaan – heeft de aandacht getrokken. Burleson vindt dat zijn tegenstander te ver is gegaan met zijn stelling, terwijl hij remise had moeten overeenkomen. “Ik heb zijn vasthoudendheid afgestraft.”
Na twee dagen besprak Burleson de partij met Mogiljanski, die zei dat hij zich had verkeken op een stelling. “Te oordelen naar zijn lichaamstaal denk ik dat hij in de eindfase van de partij onder een bepaalde druk kwam te staan.”
De lessen die Burleson heeft geleerd uit het Pan-Am-toernooi zijn de mentale roofbouw door het spelen van een ongekend hoog aantal partijen in korte periode en de mislukte afspraak met de latere kampioen Silva in de vierde ronde.
Volgens Levens waren Burleson en Silva overeengekomen dat als er na tien zetten geen combinatie voor een van beiden was, zij de veertig zetten zouden uitspelen en dan remise zouden overeenkomen. Echter weigerde Silva na de veertigste zet, omdat hij er iets beter voor stond. Burleson verloor de partij. Levens zegt van de afspraak pas achteraf kennis gedragen te hebben. Ondanks alles is de voorzitter over de inzet van Burleson en Kemnaad “dik tevreden”.
Bestuur
In de wandelgangen heeft Levens met collega-voorzitters gesproken. Enkelen van hen willen naar het voorbeeld van Suriname een topdammer als Harm Wiersma binnenhalen voor jeugdsessies.
Verder is besproken dat de afgelopen jaren alleen Suriname, Brazilië en Curaçao interland-toernooien hebben georganiseerd en een enkele keer Grenada. Op de overige Pan-Am-landen is een beroep gedaan om ook de organisatie van jeugd- en seniorentoernooien op zich te nemen. Het streven is om meer dan de beschikbare twee plaatsen voor Pan-Am-vertegenwoordigers in het WK mogelijk te maken.
De kans is aanwezig dat Suriname wordt uitgenodigd voor een toernooi in Guadeloupe eind deze maand. In Amerika, Rusland en Nederland liggen open toernooien op stapel. Burleson gaat in augustus naar het evenement in de Verenigde Staten. Deelname aan de overige evenementen zal afhangen van beschikbare financiële middelen. Voor het toernooi in Rusland is Suriname al uitgenodigd.
Het is niet uitgesloten dat Suriname in de toekomst met meer personen wordt vertegenwoordigd in het Pan-Am-bestuur zegt Levens. Hij was gevraagd zitting te nemen in het bestuur, maar kan daaraan geen gevolg geven door drukke werkzaamheden. Raj Narain, oud-voorzitter van de Surinaamse Dambond, is de enige Surinamer die zitting heeft in het bestuur. Hij bekleedt de functie van ondervoorzitter.-.